معرفی برنامه بصیرت آیات الهی در گیاهان1- همانطور که گفته شد، هدف پيدا كردن نگاه متامل و چشمان بصير است
نه آشنايي صرفا با گياهان دارويي
كه در مقصود آن دهها آموزه هست؛ يكي از آنها اشنايي با گياهان دارويي است
2- در برنامه بصیرت آیات الهی به فرد بصیرتجو آموزش داده می شود که با نگاه بصیر و با تأمل به همه گیاهان جلوی رو بپردازد
برنامه اين است كه مسافر یا کسی که به سیاحت و گردش می رود؛ وقتي قدم در صحرا و دشت مي گذارد از همان گام اول اهل بصيرت و تامل بشود
3- همين كه اين موارد غيرمشهور و جلوي قدم هر مسافر را تصوير گرفته و دنبال مشخص كردن انها باشیم
خصوصا انها كه معروف نيست هرچند زياد ديده مي شود ولي شناخته نيست و فقط علف و خار مي بينندش
4- و بشناسد همين كه جلوي پايش هست؛ و بوته خار يا علف نام برده مي شود که دقيقا نامش چيست؛ بجز نام محلي، مهمتر نام علمي قابل ردگيري آنست
تا كاربردهايش و خواص درماني ناشناخته اش هم بشود معرفي بشود
تا برسد به گياهان معروف كه برداشت مي شود و مرغوب و براى فروش در عطاري است
5- خصوصا گياهان غير معروف كه غالبا مورد استفاده نبوده نه جزو خوراكي شناخته شده نه جزو درماني
كه وقتي به صحرا و دشت و كوه مي رويم اولين بوته ها همين هاست
و الا گياهان معروف و شناخته كه همه جا مطرحند هم شرحشان و هم اجناسشان قابل تهيه است
6- اين بوته ها و گياهان است كه عليرغم وفور اما مورد توجه نيستند
و توجه به همين موارد است كه مفتاح باب بصيرت آيات الهي است
و الا اينكه يكي دو كياه معروف و شناخته را نام ببرند كه بعدا درباره اش حرف بزنند
اگر چه خالي از فايده نيست ولى بيشتر كاري فرماليته است
7- فلذا هدف بررسي گياهان خاص و تخصصي فقط نيست
و چون در اين زمينه صحبت مي شود چه محليها جه اهل دانش؛ فورا در اين محدوده صحبت مي كنند
چون مبحث گياه شناسي تخصصي مقصدي ديگر است و كوچكتر از مقصد اصلی است
مقصد آشنا شدن افراد با هر انچه جلوي چشمانشان است
تثبيت و فراگير شدن برنامه بصيرت آيات الهى1- خوب است كه اين برنامه فراگير شده و جزو برنامه هفتكي هر شخص قرار كيرد
از آنجا كه اين برنامه قابل جمع با برنامه هاى هفتكي معمول هميشكي افراد دارد
و مى توانند زیارات و توسلات و دعا را در اول اين برنامه قرار دهند
2- فلذا اين برنامه وقت جداكانه نخواهد گرفت و فرصت و امكان شركت فرد را افزايش مي دهد
و در ادامه به مرحله اى برسد كه اين برنامه بخشي از فعاليت هفتگی فرد قرار كيرد
و هر هفته خودش با خانواده اش يا اشنايان و دوستانش برنامه بصيرت را بركزار كند
نه تنها در سطح استاندارد مقرر بلكه در حد ارتقا يافته كه در بندهاي بعدي تشريح مي شود
3- برنامه هاى سياحت معنوى با برنامه بصیرت آیات الهی اگر براى خانواده ها انجام شود بهتر است
و برنامه ريزي متنوع ضمن كارهاى اموزشي و معرفتي و زیارت، بشود مثل برنامه هاى ورزشي (تيرو كمان - همادرون) و شناخت گياهان در مسير صحرا و دشت و كوه و خواصشان و چيدن و برداشت كياهان دارويي (براى مصرف شخصي يا ارائه به داروخانه كلينيك) همراه بوده
هم اموزش است هم برداشت و منفعت و درامد
4-خوب است که اردوها هر هفته برگزار شوند
و اكر مي بينند خانواده ها بيشتر استقبال مي كنند
و با خانوادكي شدن جوانها و نوجوانها اقبالشان كم نمي شود مي توانند خانوادگي بركزار كنند
يا هر دو نوع ثبت نام شود
و در كنار هم بركزار شود با برنامه هاي مشترك و اختصاصي
5- کسانیکه در این مبحث فعال می شوند
مي توانند هر سياحت فردي و خانوادكي و جمعي را محقق نموده و مفيد سازند
هرجه را خود يا همسفرانش واقعا مي شناسند كه خوب
و الا هر مورد ناشناس يا مردد را تصوير و با کسانیکه در این برنامه تجربه و آشنایی پیدا می کنند در ميان كذاشته و حتی همانجا در محل مشخص مي كنند
و برنامه سياحتشان را ناقص و مجمل نمي كذارند
6- منطقه اردو را قبل از سفر بررسي نموده
نكاهي هم به چند علف دم پايشان بكنند و بررسي كنند
و موارد ناشناخته را کاربران فعال ديكر مشورت كنند
و با امادگي اقلا جند مورد را بيان كنند
آنوقت لابلايش چندتا را هم براى تحقيق مي كذارند
7- در توضیح گیاهان برای خانواده ها و همراهان در سفر؛ مطالب متفرقه و برف انبار گفته نشود و در چند جمله گياه شناخته شود؛ هم مشخصاتش و تفاوتش با مشابه آن و خواص مورد نياز عموميش و لو در يك دقيقه
خصوصا كه امروزه همه موبايل دارند و مي توانند تصوير گرفته و اين يك دقيقه توضيح را ضميمه تصوير ثبت كنند و همراهشان است و هرجا مراجعه و تطبيق نمايند
8- البته اگر هم جمعی هم فراهم نشد در سفرهاي تنهايي می توان آن را اجرا کرد و هفتگی می توان انجام داد
برنامه سفرها نبايد پيشفرض خاصي داشته باشد كه مثلا استقبال بشود؛ زمان مرتبي داشته باشد هر هفته
همان چند نفر كه پايه هستند ولو يك ماشين سواري شخصي برنامه را انجام دهند؛
حالا هر چه بيشتر همراه شدند خودشان منتفع شده اند؛
و الا اصل برنامه را بخاطر اينكه بيشتر همراه شوند به تعويق نياندازند؛ اگر اينجوري عمل كنند برنامه مرتبا عملي شده و توسعه مي يابد
مثل همه برنامه هاى مفيد كه تا كنون راه اندازي شده؛
و الا معوق كردن برنامه ها به همراهي اوليه جمع ووو نتيجه اش مي شود همان ركودي كه در بسياري برنامه ها بوده است
و اين مي شود تسري دادن ركود نه سريان دادن نشاط
9- خوبست شروع برنامه اگر كوه و صحرانوردي هست در اول صبح باشد
و برنامه زيارت را آخر كار بگذاريد
چون وقتي آفتاب بالا بيايد لذت كوهنوردي و بيابان گردي از بين رفته و يا سخت مي شود
مگر فصلي باشد كه تمام وقت اين قسمت برنامه با گرما برخورد نكند يا در جنگل باشد
10-همچنین در تابستان تفريحي مي توان بعد نماز صبحها كه هوا خنك است رفت و نمونه برداري كرد
و نمونه مشخص را در منابع شناسه اماده نمود
تا در وقت سیاحت با همراهان موارد دم دست تر مقدم بيافتد و معرفي واقعي تر باشد
نه اينكه گياهاني مطرح شود كه در ابتداي گشت و گذار ديده نمی شود و انچه ديده مي شود توضيحي برايش نباشد و از قبل سفر آمادگی لازم ایجاد شده باشد ان شاء الله
گزارش نویسی1- در گزارش هر سياحت بصيرت ترتيب برخورد با گياهان
و مدت زمان يا مسافت لازمه براى برخورد با آن گياه را نيز ذكر كنيد
كه مثلا حدودا ...چند متر يا چند دقيقه كه بطرف ...جنوب يا شمال . رفتيم اين گياه بود
2- جزو شناسه هر گياه نيز ثبت شود:
نامهاي عربي و آنچه در كتب طب كهن به آن داده مي شود را
اين موارد در بررسيها غالبا در كنار نام علمي ذكر شده و يا با جستجوي نام علمي بدست مي آید
آن نامها براى اطلاع از خواص و كاربردهاى گياه در طب كهن و اسلامي مفيد و لازم است
3- محتواي گزارش هم وقتي موضوعش معرفي گياهان منطقه اردو است
با وقتي كه موضوع گزارش مطالبي است كه براى حاضران توضيح داده شده
فلذا تفاوت بيدا مي كند
4- البته اشكالي ندارد گزارش حاوي مطالب مفصل و كاملي درباره گياهان ديده شده داشته باشد
بشرطي كه مقداري كه براى حاضران بيان شده با رنگ متمايز مشخص شود.
5- خوب است رويكرد همراهان شخص نسبت به برنامه بصيرت در ذيل گزارشات آورده شود
بي توجه و بدون همراهي - همراهي و بي توجه - همراهي با توجه اما ناظر صرف - با شوق و علاقه - بادقت و تعمق - داراي سؤالهاي از روي بي دقتي و گوش ندادن - داراي سؤالات دقيق و از روي كسب علم بيشتر - ثبت و يادداشت - داشتن مطالب مطالعاتي درباره آن مطالب - بيان انها وووو
اينها برخي از پارامترهايي است كه مي تواند در گزارش رويكرد مستمعين بیاید
كه اگر با توجه به هر يك از حاضران و ريز پارامترهاي فوق باشد
گزارش فراتر از سپاسمندي نتايج قابل پيگيري جهت اقبال بيشتر و يا تكميل و ارتقاي طرح مطالب نيز مي تواند داشته باشد
ثبت مختصات1- در هربار اجراي اين برنامه؛ اگر به نكات توجه شده و محقق گردد
بصيرت بيشتري رخ مي دهد
ممكن است يك منطقه بارها و بارها مورد استفاده قرار گيرد براى برنامه بصيرت آيات الهي
اما اگر بدون ثبت مختصات باشد هربار تكراري بنظر برسد
اما چون با ثبت مختصات است هربار قسمتي و ناحيه اي جديد از آن منطقه را مي روند
و پيدا كردن ناحيه قبلا بررسي شده دقيقا مشخص است و منطقه جديد هم به سهولت مشخص است
2- و در بررسيهاى مختلف كه قطعا نتايج مختلف است
همه دستاوردها ثبت شده و محفوظ است
و هر باري نياز بود كه موضعي و حتى بوته اي در نوبتي مراجعه شود مستقيما به همان نقطه مراجعه مي شود
و براى برنامه ريزي جهت برداشت محصولات گياهي هم آسان است
3- همچنين بجز مختصات محدود منطقه مورد بصيرت واقع شده
از ابتدا و انتها با مختصات جغرافيايي ثبت شود
هم مساحت و عمق منطقه پياده روي معلوم مي شود
و هم براى ساير بازديدها مستقيما قابل دسترسي است
و روي نقشه گوگل هم مي شود محدوده آنرا مشخص كرد
و گزارشها گوياتر مي شود
4- هرجايي كه بوته اي معرفي نزد آن شده
يا ناشناخته محسوب شده
نيز مختصاتش ثبت شود
آموزش گزارش تصویری1- تصوير كه گرفته می شود كامل از
منظره عمومي بوته - گلها - برگها - شاخه ها - ساقه ها - حتى ريشه
و مي شود يك عدد هم كامل بيرون آورده شود جهت گياهخانه محل براى آموزش بكار مي رود و حتى اگر شخص نشناسد چون گزارش مصور كامل تهيه كرده
تصاوير از گياهان هماني باشد كه در اردو گرفته شده باشد نه تصاوير از منابع اينترنت ووو
و اگر تصاوير كرفته شده اردوست در گزارش ذكر شود كه اينطور است بدون تصوير ديكر
2- در ارائه تصاوير = تصاوير محلي كه برنامه بصيرت انجام شده موضوعيت دارد
و اينطور نباشد كه مثلا گياهي شناخته شود
و بعد بجاي تصاوير با كيفيت و جامع از گياه ملاحظه شده؛ جستجو زده شود در اينترنت و به اعتبار اينكه تصوير بهتر با كيفيتر هست از آنها استفاده شود
نه اين خوب نيست و برخلاف مقصود است
بله اگر موضوع معرفي گياهان باشد فرد بهترين تصوير را از آمريكا يا اروپا يا چين يا ژاپن انتخاب و درج مي كند
3- اما اين جا هدف اجراى برنامه بصيرت در منطقه اى خاص است
فلذا خيلي خيلي مهم است كه گزارشگر از همانكه ديده است و همانجا تصوير بگيرد
نه عكسهاى اينترنتي
4- براى تصوير هم تصاوير گرفته شده از محل مهم است و در گزارش آنها بايد آورده شود تا راهنماي واقعي باشند
هر چند مي شود در بخش جدا تصاوير با كيفيت يا نمونه هاى ديگر هم به نام تصاوير توضيحي از اينترنت گرفته شود كه جستجو به نام انگليسي آن بزنيد تا تصاوير با كيفيت هم جستجو كنيد، البته تصاير آن
5- تصاوير حاوي يك منظره كامل از گياه باشد و بخشي از منظره گياه بيرون كادر نباشد
تصاوير از هر گياه جند جور باشد
يكي منظره بوته زار يعني منظره محيط در حاليكه چند نمونه آن گياه در آن پيداست
دوم تصوير منظره يك بوته كامل بدون خارج بودن جزيي از آن
سوم تصوير از گل و ميوه
چهارم تصوير از شاخه و برگ
پنجم تصوير از ريشه
و اگر گونه هاى مختلف متفاوت در يكجا هست كه عين همين ها براى گونه هاى ديگر تصوير گرفته مي شود
مشخص نمودن موارد نامعلوم و ناشناخته1- موارد مجهول يافت شده در گردشها؛ رها نشده و مشخص شدنش تكميل شود
مطلب سهل و در دسترس و نیاز به استاد ووو ندارد؛ هم كتاب فراوان است هم اينترنت و مقالات وگزارشات مصور بسيار هست
2- براى مشخص كردن موارد نامعلوم به موزه هاى گياهشناسي مي توانيد مراجعه كنيد كه در هر استان اگر متعدد نباشد حداقل يكي هست، دانشكده كشاورزي - دانشكده داروسازي - مراتع و جنگلها - جهاد كشاورزي وووو
آنجا هم نمونه دارند و هم مزرعه يا باغچه كشت و هم موزه نمونه هاى خشك شده و هر كه آنجا متصدي است اين موارد را مي شناسد و فورا با نشان دادن تصاوير مي توانيد مشخص كنيد
3- مي توان هر سياحت فردي و خانوادگي و جمعي را محقق نموده و مفيد ساخت
هر چه را خود يا همسفرانش واقعا مي شناسند كه خوب
و الا هر مورد ناشناس يا مردد را تصوير و با راهنماي کسانیکه در این برنامه تجربه و آشنایی دارند در ميان كذاشته و همانجا مشخص مي كنند
و برنامه سياحتشان را ناقص و مجمل نمي كذارند
تاسيس دو نوع گياهخانه خشك و زنده1- گياهخانه خشك توسط كسي كه در منزل يا جايي فضايي داشته باشد براى نگهداري نمونه هاى خشك شده يك بوته كامل به صورت دست نخورده
با داشتن يك مقوا زير و يك سلوفان روي ان جهت منع ريزي و بخش شدن اجزاي گياه،
و ضميمه هر بوته يك پوشه پلاستيكي باشد كه نام و مشخصات و خواص كلي و منطقه يافت شده درج شده باشد و امكان همراه كردن برگه هاى توضيحي و يا يادداشتهاى اوليه
اين گياهخانه هرچند در محل کاربر (در صورت وجود امكانات و فضاي مناسب) يا منزل شخص داراى امكانات برقرار مي شود اما در جمع اوري نمونه ها توسط همه همراهان تكميل مي شود
2- گياهخانه زنده توسط كسي زمين باغ يا مزرعه يا محفوظي داشته باشد ايجاد مي شود
تا بتوان بوته كامل را در گردشهاي بصيرت الهي استخراج و به آن منتقل نمود
در صورت مناسبت امكانات و شرايط و وجود فضاي بدون محدوديت (مثل املاك كاربران در روستاهاي آشنا ووو) مي توان انها را برحسب منطقه اي كاشت و نگهداري كرد، يعني قطعه بنديهايي بر حسب مناطق گردش بصيرت ايات الهي
البته ملك محل كاشت و نگهداري گياهخانه زنده بايد در تصرف پيشنهاد كننده بوده و اختيار دار آن باشد
نه ملك خانواده يا خويشان بطوري كه اختيارش نداشته باشد
3- اين گياهخانه ها
هم به عنوان موزه اموزشي براى كاربران در قبل سفرهاى بصيرت آیات الهی هر محل مي تواند استفاده شود
هم جايي براى نگهداري نمونه ها و مطالعه گياهان
و يا نيز محل انتخاب پرورش موارد انتخابي جهت مصارف خوراكي و درماني
ثبت گیاهان مشترک نواحی ایرانگياهاني كه در هر بيرون رفتن و در هر جا بنظر مي رسد و براى همه نواحي مفيد است و غالبا علف و خار معمولي انگاشته شده و به آن توجه نمي شود را بطور خاص در غرفه اي به نام "گياهشناسي مشترك نواحي ايران - در برنامه بصيرت آيات الهى" منتشر شود تا دیگر کاربران نيز بتوانند استفاده كنند
درج گزارشات در غرفه بصیرت آیات الهی1-درج نتايج بررسيهاى مربوط به هر گردش (از مطلب و تصوير) در غرفه اى بنام بصيرت آيات الهى در گیاهان در ذيل تالاري مناسب در شاخه معرفت الهى درج می گردد
2- ادراج مطالب مربوط به برنامه بصيرت آيات الهي (در مبحث گیاهان) است
اولين گياه معرفي شده و ترتيب درج گياهان برحسب آنكه زودتر با آن ملاقات شده و ديده مي شود باشد
3- اين غرفه توسط ساير کاربران که اردو برگزارمی کنند نيز پيوسته تكميل مي شود ان شاء الله و
نحوه درج مطالب هر ادراج مي تواند مختص يك سفر و گردش بصيرت آيات الهي باشد
جهت شمول بيشتر محتويات غرفه به مناطق ديگر ايران بلكه جهان، از كاربران ديكر هم مطالب دريافت و نشر مي شود
همچنانكه افراد نيز در جمع و درج اين موارد فراتر از گردش حضوري نيز كمك كنند
تا ضمن جامعيت موضوع با درج بصيرت آیات الهي نواحي مختلف؛
و آماده بودن شناخت گياهان براى اجراى طرح بصيرت آيات الهي در هر منطقه؛ تا کاربران در سفرها و سياحتهايشان قبل از حركت و رفتن به منطقه مورد نظر هم بتوانند با گياهان آن آشنا شده و با بصيرت لازم گياهان ملاقات شده را مطالعه و تامل نمايند
4- البته مطالب جمع آوري شده از اينترنت به نحو كپي پست نباشد
و در صورتي درج شود كه مثل يك گزارش كامل حضوري آماده شده باشد و حاوي گياهان دم پا و اولين نگاه نيز باشد
شرط هر گزارشي كه ارائه مي شود بجز: محتويات مفيد/ همين نكته است/ همچنين كه همه گياهان ملاقات شده نه معرفي گزينشي.
معرفی منابع جهت جستجوی خواص و کاربرد گیاهان1- وقتي مي خواهيد در باره خواص و كاربردان كياهان و نباتات مطلبي را جستجو بنماييد؛ ابتدا در دانشنامه هاي معتبر مثل لغت نامه دهخدا و بهتر از آن كتب قرابادين (دارونامه ها) طب كهن مثل قرابادين كبير و ذخيره خوارزمشاهي و تحفه حكيم مؤمن و كتابهاي ابن سينا و ابن النفيس و عقيلي جستجو بزنيد، اينها همه در اينترنت يافت مي شود
بله آخر كار هم جستجو در اينترنت عمومي بزنيد و اگر نكته اي اضافه و مستند و معتبر يا تحقيقات جديدي بود مي توانيد استفاده كنيد و هركدام با ذكر منبع باشد
و اين اخير اگر بي منبع بود بنويسيد منبع {صفحات غير مستند اينترنت}
2- البته در تالارهاى طبي سايت حيات اعلى مطالب مفصلي از منابع مطمئن تحقيق و ارائه شده است،
صفحه اول ‹ دائره علوم طب جامع ‹ پژوهشکده علوم طب جامع ‹ دارو شناسی طب جامع ‹ داروهای آفریده الهی
viewforum.php?f=1880كه با مراجعه به آنها هم مي توانيد استفاده كنيد و هم اگر مطلبي يافتيد كه معتبر و مفيد است در تالار درج نشده است، اطلاع دهد
3- همچنين کاربرانی كه در برنامه بصيرت آيات الهى مشاركت دارند و در تحقيق اين مطالب با ذوق و فعالند، مي توان بخشهاى تحقيق ميداني را كه مثلا گياهي را در كدام محل ديده و ثبت مختصات كرده اند، موارد زير را ارسال کنند
الف: لينك غرفه گياه مربوطه در تالار
ب: ذكر توضيحاتي كه علاوه بر متن تالار يافته اند و يا تحقيق ميداني مربوطه حاوي ثبت مختصات از يافت آن گياه و عكس نوع يافت شده محلي آنها
ج: ثبت مختصات موارد يافته شده و اماكن وفور آن كياهان
4- با اين روش مطالب بررسي شده در اردوهاي بصيرت الهي ارزش و كاربرد مضاعف يافته و براى کاربران و محققان كمك خوبي است
چه اينكه بسياري در مطالعه گياهان در منابع مي بينند نوشته فلان استانها فلان گياه پيدا مي شود
اما شخص نمي داند كجاست
مگر با يك جستجو و امكانات و تشخيص و مهارت يا راهنما،
و اگر اين نتايج بدست آمده ثبت مختصات در اردوها در آن تالارها كه مرجع علمي است منتشر شود
شخص علاقمند به مطالعه با استفاده از اين مختصات مستقيم مي رود به نقطه وفور گياه مربوطه و آنرا مطالعه مستقيم مي نمايد.
5- در ذكر نامهاي گياهان از نامهاي عربي و علمي كتب طب قديم فارسي كهن غفلت نشود
و آنها كليد طبابت است،
و اسمهاى محلي هم مفيد است احيانا، هرچند در تجربه ديده شده، حتى در محل واحد، تعبيرها و نامهاى شخصي مختلفي بكار مي برند
برحسب سليقه يا عادت طايفه ايشان و عملا خاصيتي ندارد دانستن نامهاى محلي در برخي موارد
اما نامهاى آن در كتب طب كهن مهم است
6- البته در طرح مطالب خوب است که فضيلت گیاهانی كه در احاديث شريفه آمده است، مد نظر باشد و در صدر همه آنها، و هكذا در ساير موارد نقل درباره ميوه ها و گياهان آورده شود
7- در مطالبي كه از اينترنت اقتباس مي شود دقت شود
امروزه مخلوط است سره و ناسره و القاءات و تعبيرات بيروان الحاد غربي
توصیه های ثبت و ضبط نام گیاهان از افراد محلی1- براى استفاده از دانش افراد محلی بايد در شنيدن و ثبت و ضبط نام و توضيحاتي از زبان آنها بسيار دقت کرد كه اشتباه شنيداري رخ ندهد مثلا صدايشان را ضبط نمود
2- يا اگر سواد دارند و نحوه نوشتن صحيح نامش را مي دانند خواسته شود كه نامش را برايتان بنويسند
چون ممكن است فرد چيزي بشنود و تصور كند كه غير از مورد تلفظ و مقصود آنها باشد
3- بجز تلفظ حروف متشابه التلفظ در فارسي
هريك از كشورهاى عربي برخي حروف را فصيح تلفظ نمي كنند
مثلا در عراق و تلفظهاى محلي غير فصيحشان ازين قرار است
مثل
چ ادا كردن كاف،
يا
گ تلفظ كردن قاف
4- برخي اشتباهات ديگر هم در برداشت شنونده و يا ديگري رخ دهد
مثلا
تلفظ ـة تاء مربوطه كه ـه و يا حرف ماقبل آن صرفا مفتوح يا مكسور ادا مي شود
بسيار شبيه است به حرفي كه قبل از الف ممدودة و ما قبل آخر و قبل همزه گفته مي شود
مثلا السماء يا سماء تلفظ مي شود سَمَ
و ممكن است شما فكر كنيد مي گويد سَمَه كه اصلش سَمَة است
در حاليكه صرفا به قصر تلفظ كردن حرف ممدودة است
5- نكته ديگر در نحوه جستجو در گوگل است كه لازمه اش چند چيز است
يكي اينكه حركات حروف بگذاريد در سرچ مفيد نيست
دوم: نوشتن صحيح كلمه مورد جستجو = رعايت نحوه كتابتي آن نه تلفظي
مثلا
اگر تاء مربوطة ـة را مي نويسيد نبايد ـه بنويسيد هر چند اينطور تلفظ بشود
نكته سوم: تفاوت كيبورد فارسي با عربي در حروف كاف يا و تفاوت يا با الف مقصورة است
بايد كيبورد عربي نصب كرده باشيد از گزينه كيبوردها و با آن تايب كنيد
چهارم: تفاوت كتابت برخي حروف در رسم الخط عربي يعني دقيق نوشتن برخلاف تايب فارسي كه دقيق نمي نويسند و مشابه مي نويسند مثلا ي و ى شبيه هم در فارسي است در حاليكه در عربي مختلف است
حرف يا آنست كه زيرش نقطه دارد
و الف مقصوره انست كه نقطه زيرش ندارد
فلذا نوشتن كلمه رضوي با موسى متفاوت است
و دو كليد مختلف در كيبورد عربي دارد
و مثل فارسي نيست كه هر دو را با كليدي بنويسند و بي نقطه باشد
نكته پنجم: اسماء اعلام معمولا با ال نوشته مي شود
هر چند بدون الف و لام هم در جستجو پيدا مي شود
برنامه برداشت از گياهان1- برنامه برداشت از گياهان؛ و بي بهره نگذشتن هم از موفقيتهاى افرادي است كه بدان اهتمام داشته اند باید بتوان اين برنامه را فراتر از موارد موجود اتفاقي در برنامه هاى بصيرت مديريت كرد
2- و كليه موارد مصرفي كلينيكهاى طب جامع و نيز بازارچه طيبات در طول سال را كه در منطقه مورد سياحت به عمل مي آيد را تامين نمود
تا همه موارد مصرفي همراهان از منابع خودي و اهل بصيرت با كيفيت و شرايط مطلوب استحصال كردد
براى مشخص شدن زمينه ليست كياهاني كه در منطقه سياحت محلي بدست مي ايد
و نيز ليست مصارف بازارچه طيبات و كلينيكهاى طب جامع را مبادله نمود
می توان مشورت كرد و اجناس محل های مختلف را پیجو شد و خصوصا در فصل بهار که تازه قابل تهيه است
گل و گياه طول سال را مي شود تهيه گرد = چه در طرح بصيرت آيات الهي چه كوه گشتن براى گياهان بهاره كه محليها دارند
و براى كلينيك هم نياز هست هر كدام كوه مي روند كمك مي كنند
جمع با كيفيت خوب و كمترين هزينه جمع آوري شود
و آنها كه كمك مي كنند در بي هزينه يا كم هزينه شدن؛ براى محصول با كيفيت؛ نتيجه سعيشان مانند بيمه در هزينه هاى درماني موارد خودشان ملاحظه مي كردد
3- ان شاء الله كه سايرين نيز بر همين نهج (شناسايي همه موارد و پيش پايي و جلو رويي + برداشت و تامين نياز كلينيك و بازارچه)رفتار و برنامه بصيرت را پيگيري نمايند.
افراد براى برداشت گياهان جهت مصرف به روش آنها كه كل بوته را از بين مي برند مثل هيزم رفتار نكنند
ضمن برداشت مايحتاج خود سعي كنند طوري عمل كنند كه گياه استمرار يابد
4- گياهان از نظر عمر مختلفند
برخي يكساله اند و فرد مي تواند كل نمونه را از ريشه در بياورد و ببرد براى مصرف خودش
اما بعضا چند ساله اند
برداشتن گل و برگ كياه ضرري نمي زند ساقه و تنه را باقي مي گذارند با ريشه ها
و آنكه ريشه اش مطلوب است و مورد نظر براى برداشت؛ با گود كردن كنار ريشه و جدا كردن بخشي از ريشه تا گياه استمرار يابد
5- اگر بچه ها به همراه دارند
يادشان بدهند كه جطوري سبب تكثير گياه شوند
با چوبي به آرامي بزنند بر قسمت دانه گياه تا منتشر شود روي زمين = هم سرگرمي است هم كار مفيد
اين اگر دانه ها را نخواستند برداشت كنند