بصيرت آيات الهى

مديران انجمن: بصیرت آیات الهی, بصیرت آیات الهی, بصیرت آیات الهی

بصيرت آيات الهى

پستتوسط najm111 » جمعه آگوست 26, 2016 6:16 pm

بسم الله الرحمان الرحیم
najm111
Site Admin
 
پست ها : 1988
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:09 am

بصيرت آيات الهى

پستتوسط najm111 » شنبه آگوست 27, 2016 6:00 pm

هدف برنامه بصيرت آيات الهى:
پيدا كردن نگاه متامل و چشمان بصير است
در برنامه بصیرت آیات الهی به فرد بصیرتجو آموزش داده می شود که با نگاه بصیر و با تأمل به هر آنچه جلوی رویش است بپردازد
قصدمان اين است كه فرد در هر جایی که می رود؛ از همان گام اول اهل بصيرت و تامل بشود
مقصد آشنا كردن افراد با هر آنچه جلوي چشمانشان است.

بصیرت آیات الهی در موارد متعددی است در خاک کوه و سنگ و آب ها نجوم و گیاهان و...
najm111
Site Admin
 
پست ها : 1988
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:09 am

بصيرت آيات الهى در گیاهان

پستتوسط najm145 » يکشنبه سپتامبر 10, 2017 12:04 pm

معرفی برنامه بصیرت آیات الهی در گیاهان
1- همانطور که گفته شد، هدف پيدا كردن نگاه متامل و چشمان بصير است
نه آشنايي صرفا با گياهان دارويي
كه در مقصود آن دهها آموزه هست؛ يكي از آنها اشنايي با گياهان دارويي است

2- در برنامه بصیرت آیات الهی به فرد بصیرتجو آموزش داده می شود که با نگاه بصیر و با تأمل به همه گیاهان جلوی رو بپردازد
برنامه اين است كه مسافر یا کسی که به سیاحت و گردش می رود؛ وقتي قدم در صحرا و دشت مي گذارد از همان گام اول اهل بصيرت و تامل بشود

3- همين كه اين موارد غيرمشهور و جلوي قدم هر مسافر را تصوير گرفته و دنبال مشخص كردن انها باشیم
خصوصا انها كه معروف نيست هرچند زياد ديده مي شود ولي شناخته نيست و فقط علف و خار مي بينندش

4- و بشناسد همين كه جلوي پايش هست؛ و بوته خار يا علف نام برده مي شود که دقيقا نامش چيست؛ بجز نام محلي، مهمتر نام علمي قابل ردگيري آنست
تا كاربردهايش و خواص درماني ناشناخته اش هم بشود معرفي بشود
تا برسد به گياهان معروف كه برداشت مي شود و مرغوب و براى فروش در عطاري است

5- خصوصا گياهان غير معروف كه غالبا مورد استفاده نبوده نه جزو خوراكي شناخته شده نه جزو درماني
كه وقتي به صحرا و دشت و كوه مي رويم اولين بوته ها همين هاست
و الا گياهان معروف و شناخته كه همه جا مطرحند هم شرحشان و هم اجناسشان قابل تهيه است

6- اين بوته ها و گياهان است كه عليرغم وفور اما مورد توجه نيستند
و توجه به همين موارد است كه مفتاح باب بصيرت آيات الهي است
و الا اينكه يكي دو كياه معروف و شناخته را نام ببرند كه بعدا درباره اش حرف بزنند
اگر چه خالي از فايده نيست ولى بيشتر كاري فرماليته است

7- فلذا هدف بررسي گياهان خاص و تخصصي فقط نيست
و چون در اين زمينه صحبت مي شود چه محليها جه اهل دانش؛ فورا در اين محدوده صحبت مي كنند
چون مبحث گياه شناسي تخصصي مقصدي ديگر است و كوچكتر از مقصد اصلی است
مقصد آشنا شدن افراد با هر انچه جلوي چشمانشان است

تثبيت و فراگير شدن برنامه بصيرت آيات الهى
1- خوب است كه اين برنامه فراگير شده و جزو برنامه هفتكي هر شخص قرار كيرد
از آنجا كه اين برنامه قابل جمع با برنامه هاى هفتكي معمول هميشكي افراد دارد
و مى توانند زیارات و توسلات و دعا را در اول اين برنامه قرار دهند

2- فلذا اين برنامه وقت جداكانه نخواهد گرفت و فرصت و امكان شركت فرد را افزايش مي دهد
و در ادامه به مرحله اى برسد كه اين برنامه بخشي از فعاليت هفتگی فرد قرار كيرد
و هر هفته خودش با خانواده اش يا اشنايان و دوستانش برنامه بصيرت را بركزار كند
نه تنها در سطح استاندارد مقرر بلكه در حد ارتقا يافته كه در بندهاي بعدي تشريح مي شود

3- برنامه هاى سياحت معنوى با برنامه بصیرت آیات الهی اگر براى خانواده ها انجام شود بهتر است
و برنامه ريزي متنوع ضمن كارهاى اموزشي و معرفتي و زیارت، بشود مثل برنامه هاى ورزشي (تيرو كمان - همادرون) و شناخت گياهان در مسير صحرا و دشت و كوه و خواصشان و چيدن و برداشت كياهان دارويي (براى مصرف شخصي يا ارائه به داروخانه كلينيك) همراه بوده
هم اموزش است هم برداشت و منفعت و درامد

4-خوب است که اردوها هر هفته برگزار شوند
و اكر مي بينند خانواده ها بيشتر استقبال مي كنند
و با خانوادكي شدن جوانها و نوجوانها اقبالشان كم نمي شود مي توانند خانوادگي بركزار كنند
يا هر دو نوع ثبت نام شود
و در كنار هم بركزار شود با برنامه هاي مشترك و اختصاصي

5- کسانیکه در این مبحث فعال می شوند
مي توانند هر سياحت فردي و خانوادكي و جمعي را محقق نموده و مفيد سازند
هرجه را خود يا همسفرانش واقعا مي شناسند كه خوب
و الا هر مورد ناشناس يا مردد را تصوير و با کسانیکه در این برنامه تجربه و آشنایی پیدا می کنند در ميان كذاشته و حتی همانجا در محل مشخص مي كنند
و برنامه سياحتشان را ناقص و مجمل نمي كذارند

6- منطقه اردو را قبل از سفر بررسي نموده
نكاهي هم به چند علف دم پايشان بكنند و بررسي كنند
و موارد ناشناخته را کاربران فعال ديكر مشورت كنند
و با امادگي اقلا جند مورد را بيان كنند
آنوقت لابلايش چندتا را هم براى تحقيق مي كذارند

7- در توضیح گیاهان برای خانواده ها و همراهان در سفر؛ مطالب متفرقه و برف انبار گفته نشود و در چند جمله گياه شناخته شود؛ هم مشخصاتش و تفاوتش با مشابه آن و خواص مورد نياز عموميش و لو در يك دقيقه
خصوصا كه امروزه همه موبايل دارند و مي توانند تصوير گرفته و اين يك دقيقه توضيح را ضميمه تصوير ثبت كنند و همراهشان است و هرجا مراجعه و تطبيق نمايند

8- البته اگر هم جمعی هم فراهم نشد در سفرهاي تنهايي می توان آن را اجرا کرد و هفتگی می توان انجام داد
برنامه سفرها نبايد پيشفرض خاصي داشته باشد كه مثلا استقبال بشود؛ زمان مرتبي داشته باشد هر هفته
همان چند نفر كه پايه هستند ولو يك ماشين سواري شخصي برنامه را انجام دهند؛
حالا هر چه بيشتر همراه شدند خودشان منتفع شده اند؛
و الا اصل برنامه را بخاطر اينكه بيشتر همراه شوند به تعويق نياندازند؛ اگر اينجوري عمل كنند برنامه مرتبا عملي شده و توسعه مي يابد
مثل همه برنامه هاى مفيد كه تا كنون راه اندازي شده؛
و الا معوق كردن برنامه ها به همراهي اوليه جمع ووو نتيجه اش مي شود همان ركودي كه در بسياري برنامه ها بوده است
و اين مي شود تسري دادن ركود نه سريان دادن نشاط

9- خوبست شروع برنامه اگر كوه و صحرانوردي هست در اول صبح باشد
و برنامه زيارت را آخر كار بگذاريد
چون وقتي آفتاب بالا بيايد لذت كوهنوردي و بيابان گردي از بين رفته و يا سخت مي شود
مگر فصلي باشد كه تمام وقت اين قسمت برنامه با گرما برخورد نكند يا در جنگل باشد

10-همچنین در تابستان تفريحي مي توان بعد نماز صبحها كه هوا خنك است رفت و نمونه برداري كرد
و نمونه مشخص را در منابع شناسه اماده نمود
تا در وقت سیاحت با همراهان موارد دم دست تر مقدم بيافتد و معرفي واقعي تر باشد
نه اينكه گياهاني مطرح شود كه در ابتداي گشت و گذار ديده نمی شود و انچه ديده مي شود توضيحي برايش نباشد و از قبل سفر آمادگی لازم ایجاد شده باشد ان شاء الله

گزارش نویسی
1- در گزارش هر سياحت بصيرت ترتيب برخورد با گياهان
و مدت زمان يا مسافت لازمه براى برخورد با آن گياه را نيز ذكر كنيد
كه مثلا حدودا ...چند متر يا چند دقيقه كه بطرف ...جنوب يا شمال . رفتيم اين گياه بود

2- جزو شناسه هر گياه نيز ثبت شود:
نامهاي عربي و آنچه در كتب طب كهن به آن داده مي شود را
اين موارد در بررسيها غالبا در كنار نام علمي ذكر شده و يا با جستجوي نام علمي بدست مي آید
آن نامها براى اطلاع از خواص و كاربردهاى گياه در طب كهن و اسلامي مفيد و لازم است

3- محتواي گزارش هم وقتي موضوعش معرفي گياهان منطقه اردو است
با وقتي كه موضوع گزارش مطالبي است كه براى حاضران توضيح داده شده
فلذا تفاوت بيدا مي كند

4- البته اشكالي ندارد گزارش حاوي مطالب مفصل و كاملي درباره گياهان ديده شده داشته باشد
بشرطي كه مقداري كه براى حاضران بيان شده با رنگ متمايز مشخص شود.

5- خوب است رويكرد همراهان شخص نسبت به برنامه بصيرت در ذيل گزارشات آورده شود
بي توجه و بدون همراهي - همراهي و بي توجه - همراهي با توجه اما ناظر صرف - با شوق و علاقه - بادقت و تعمق - داراي سؤالهاي از روي بي دقتي و گوش ندادن - داراي سؤالات دقيق و از روي كسب علم بيشتر - ثبت و يادداشت - داشتن مطالب مطالعاتي درباره آن مطالب - بيان انها وووو
اينها برخي از پارامترهايي است كه مي تواند در گزارش رويكرد مستمعين بیاید
كه اگر با توجه به هر يك از حاضران و ريز پارامترهاي فوق باشد
گزارش فراتر از سپاسمندي نتايج قابل پيگيري جهت اقبال بيشتر و يا تكميل و ارتقاي طرح مطالب نيز مي تواند داشته باشد

ثبت مختصات
1- در هربار اجراي اين برنامه؛ اگر به نكات توجه شده و محقق گردد
بصيرت بيشتري رخ مي دهد
ممكن است يك منطقه بارها و بارها مورد استفاده قرار گيرد براى برنامه بصيرت آيات الهي
اما اگر بدون ثبت مختصات باشد هربار تكراري بنظر برسد
اما چون با ثبت مختصات است هربار قسمتي و ناحيه اي جديد از آن منطقه را مي روند
و پيدا كردن ناحيه قبلا بررسي شده دقيقا مشخص است و منطقه جديد هم به سهولت مشخص است

2- و در بررسيهاى مختلف كه قطعا نتايج مختلف است
همه دستاوردها ثبت شده و محفوظ است
و هر باري نياز بود كه موضعي و حتى بوته اي در نوبتي مراجعه شود مستقيما به همان نقطه مراجعه مي شود
و براى برنامه ريزي جهت برداشت محصولات گياهي هم آسان است

3- همچنين بجز مختصات محدود منطقه مورد بصيرت واقع شده
از ابتدا و انتها با مختصات جغرافيايي ثبت شود
هم مساحت و عمق منطقه پياده روي معلوم مي شود
و هم براى ساير بازديدها مستقيما قابل دسترسي است
و روي نقشه گوگل هم مي شود محدوده آنرا مشخص كرد
و گزارشها گوياتر مي شود

4- هرجايي كه بوته اي معرفي نزد آن شده
يا ناشناخته محسوب شده
نيز مختصاتش ثبت شود

آموزش گزارش تصویری
1- تصوير كه گرفته می شود كامل از
منظره عمومي بوته - گلها - برگها - شاخه ها - ساقه ها - حتى ريشه
و مي شود يك عدد هم كامل بيرون آورده شود جهت گياهخانه محل براى آموزش بكار مي رود و حتى اگر شخص نشناسد چون گزارش مصور كامل تهيه كرده
تصاوير از گياهان هماني باشد كه در اردو گرفته شده باشد نه تصاوير از منابع اينترنت ووو
و اگر تصاوير كرفته شده اردوست در گزارش ذكر شود كه اينطور است بدون تصوير ديكر

2- در ارائه تصاوير = تصاوير محلي كه برنامه بصيرت انجام شده موضوعيت دارد
و اينطور نباشد كه مثلا گياهي شناخته شود
و بعد بجاي تصاوير با كيفيت و جامع از گياه ملاحظه شده؛ جستجو زده شود در اينترنت و به اعتبار اينكه تصوير بهتر با كيفيتر هست از آنها استفاده شود
نه اين خوب نيست و برخلاف مقصود است
بله اگر موضوع معرفي گياهان باشد فرد بهترين تصوير را از آمريكا يا اروپا يا چين يا ژاپن انتخاب و درج مي كند

3- اما اين جا هدف اجراى برنامه بصيرت در منطقه اى خاص است
فلذا خيلي خيلي مهم است كه گزارشگر از همانكه ديده است و همانجا تصوير بگيرد
نه عكسهاى اينترنتي

4- براى تصوير هم تصاوير گرفته شده از محل مهم است و در گزارش آنها بايد آورده شود تا راهنماي واقعي باشند
هر چند مي شود در بخش جدا تصاوير با كيفيت يا نمونه هاى ديگر هم به نام تصاوير توضيحي از اينترنت گرفته شود كه جستجو به نام انگليسي آن بزنيد تا تصاوير با كيفيت هم جستجو كنيد، البته تصاير آن

5- تصاوير حاوي يك منظره كامل از گياه باشد و بخشي از منظره گياه بيرون كادر نباشد
تصاوير از هر گياه جند جور باشد
يكي منظره بوته زار يعني منظره محيط در حاليكه چند نمونه آن گياه در آن پيداست
دوم تصوير منظره يك بوته كامل بدون خارج بودن جزيي از آن
سوم تصوير از گل و ميوه
چهارم تصوير از شاخه و برگ
پنجم تصوير از ريشه
و اگر گونه هاى مختلف متفاوت در يكجا هست كه عين همين ها براى گونه هاى ديگر تصوير گرفته مي شود

مشخص نمودن موارد نامعلوم و ناشناخته
1- موارد مجهول يافت شده در گردشها؛ رها نشده و مشخص شدنش تكميل شود
مطلب سهل و در دسترس و نیاز به استاد ووو ندارد؛ هم كتاب فراوان است هم اينترنت و مقالات وگزارشات مصور بسيار هست

2- براى مشخص كردن موارد نامعلوم به موزه هاى گياهشناسي مي توانيد مراجعه كنيد كه در هر استان اگر متعدد نباشد حداقل يكي هست، دانشكده كشاورزي - دانشكده داروسازي - مراتع و جنگلها - جهاد كشاورزي وووو
آنجا هم نمونه دارند و هم مزرعه يا باغچه كشت و هم موزه نمونه هاى خشك شده و هر كه آنجا متصدي است اين موارد را مي شناسد و فورا با نشان دادن تصاوير مي توانيد مشخص كنيد

3- مي توان هر سياحت فردي و خانوادگي و جمعي را محقق نموده و مفيد ساخت
هر چه را خود يا همسفرانش واقعا مي شناسند كه خوب
و الا هر مورد ناشناس يا مردد را تصوير و با راهنماي کسانیکه در این برنامه تجربه و آشنایی دارند در ميان كذاشته و همانجا مشخص مي كنند
و برنامه سياحتشان را ناقص و مجمل نمي كذارند

تاسيس دو نوع گياهخانه خشك و زنده
1- گياهخانه خشك توسط كسي كه در منزل يا جايي فضايي داشته باشد براى نگهداري نمونه هاى خشك شده يك بوته كامل به صورت دست نخورده
با داشتن يك مقوا زير و يك سلوفان روي ان جهت منع ريزي و بخش شدن اجزاي گياه،
و ضميمه هر بوته يك پوشه پلاستيكي باشد كه نام و مشخصات و خواص كلي و منطقه يافت شده درج شده باشد و امكان همراه كردن برگه هاى توضيحي و يا يادداشتهاى اوليه
اين گياهخانه هرچند در محل کاربر (در صورت وجود امكانات و فضاي مناسب) يا منزل شخص داراى امكانات برقرار مي شود اما در جمع اوري نمونه ها توسط همه همراهان تكميل مي شود

2- گياهخانه زنده توسط كسي زمين باغ يا مزرعه يا محفوظي داشته باشد ايجاد مي شود
تا بتوان بوته كامل را در گردشهاي بصيرت الهي استخراج و به آن منتقل نمود
در صورت مناسبت امكانات و شرايط و وجود فضاي بدون محدوديت (مثل املاك كاربران در روستاهاي آشنا ووو) مي توان انها را برحسب منطقه اي كاشت و نگهداري كرد، يعني قطعه بنديهايي بر حسب مناطق گردش بصيرت ايات الهي
البته ملك محل كاشت و نگهداري گياهخانه زنده بايد در تصرف پيشنهاد كننده بوده و اختيار دار آن باشد
نه ملك خانواده يا خويشان بطوري كه اختيارش نداشته باشد

3- اين گياهخانه ها
هم به عنوان موزه اموزشي براى كاربران در قبل سفرهاى بصيرت آیات الهی هر محل مي تواند استفاده شود
هم جايي براى نگهداري نمونه ها و مطالعه گياهان
و يا نيز محل انتخاب پرورش موارد انتخابي جهت مصارف خوراكي و درماني

ثبت گیاهان مشترک نواحی ایران
گياهاني كه در هر بيرون رفتن و در هر جا بنظر مي رسد و براى همه نواحي مفيد است و غالبا علف و خار معمولي انگاشته شده و به آن توجه نمي شود را بطور خاص در غرفه اي به نام "گياهشناسي مشترك نواحي ايران - در برنامه بصيرت آيات الهى" منتشر شود تا دیگر کاربران نيز بتوانند استفاده كنند

درج گزارشات در غرفه بصیرت آیات الهی
1-درج نتايج بررسيهاى مربوط به هر گردش (از مطلب و تصوير) در غرفه اى بنام بصيرت آيات الهى در گیاهان در ذيل تالاري مناسب در شاخه معرفت الهى درج می گردد

2- ادراج مطالب مربوط به برنامه بصيرت آيات الهي (در مبحث گیاهان) است
اولين گياه معرفي شده و ترتيب درج گياهان برحسب آنكه زودتر با آن ملاقات شده و ديده مي شود باشد

3- اين غرفه توسط ساير کاربران که اردو برگزارمی کنند نيز پيوسته تكميل مي شود ان شاء الله و
نحوه درج مطالب هر ادراج مي تواند مختص يك سفر و گردش بصيرت آيات الهي باشد
جهت شمول بيشتر محتويات غرفه به مناطق ديگر ايران بلكه جهان، از كاربران ديكر هم مطالب دريافت و نشر مي شود
همچنانكه افراد نيز در جمع و درج اين موارد فراتر از گردش حضوري نيز كمك كنند
تا ضمن جامعيت موضوع با درج بصيرت آیات الهي نواحي مختلف؛
و آماده بودن شناخت گياهان براى اجراى طرح بصيرت آيات الهي در هر منطقه؛ تا کاربران در سفرها و سياحتهايشان قبل از حركت و رفتن به منطقه مورد نظر هم بتوانند با گياهان آن آشنا شده و با بصيرت لازم گياهان ملاقات شده را مطالعه و تامل نمايند

4- البته مطالب جمع آوري شده از اينترنت به نحو كپي پست نباشد
و در صورتي درج شود كه مثل يك گزارش كامل حضوري آماده شده باشد و حاوي گياهان دم پا و اولين نگاه نيز باشد
شرط هر گزارشي كه ارائه مي شود بجز: محتويات مفيد/ همين نكته است/ همچنين كه همه گياهان ملاقات شده نه معرفي گزينشي.

معرفی منابع جهت جستجوی خواص و کاربرد گیاهان
1- وقتي مي خواهيد در باره خواص و كاربردان كياهان و نباتات مطلبي را جستجو بنماييد؛ ابتدا در دانشنامه هاي معتبر مثل لغت نامه دهخدا و بهتر از آن كتب قرابادين (دارونامه ها) طب كهن مثل قرابادين كبير و ذخيره خوارزمشاهي و تحفه حكيم مؤمن و كتابهاي ابن سينا و ابن النفيس و عقيلي جستجو بزنيد، اينها همه در اينترنت يافت مي شود
بله آخر كار هم جستجو در اينترنت عمومي بزنيد و اگر نكته اي اضافه و مستند و معتبر يا تحقيقات جديدي بود مي توانيد استفاده كنيد و هركدام با ذكر منبع باشد
و اين اخير اگر بي منبع بود بنويسيد منبع {صفحات غير مستند اينترنت}

2- البته در تالارهاى طبي سايت حيات اعلى مطالب مفصلي از منابع مطمئن تحقيق و ارائه شده است،
صفحه اول ‹ دائره علوم طب جامع ‹ پژوهشکده علوم طب جامع ‹ دارو شناسی طب جامع ‹ داروهای آفریده الهی
viewforum.php?f=1880
كه با مراجعه به آنها هم مي توانيد استفاده كنيد و هم اگر مطلبي يافتيد كه معتبر و مفيد است در تالار درج نشده است، اطلاع دهد

3- همچنين کاربرانی كه در برنامه بصيرت آيات الهى مشاركت دارند و در تحقيق اين مطالب با ذوق و فعالند، مي توان بخشهاى تحقيق ميداني را كه مثلا گياهي را در كدام محل ديده و ثبت مختصات كرده اند، موارد زير را ارسال کنند

الف: لينك غرفه گياه مربوطه در تالار
ب: ذكر توضيحاتي كه علاوه بر متن تالار يافته اند و يا تحقيق ميداني مربوطه حاوي ثبت مختصات از يافت آن گياه و عكس نوع يافت شده محلي آنها
ج: ثبت مختصات موارد يافته شده و اماكن وفور آن كياهان

4- با اين روش مطالب بررسي شده در اردوهاي بصيرت الهي ارزش و كاربرد مضاعف يافته و براى کاربران و محققان كمك خوبي است
چه اينكه بسياري در مطالعه گياهان در منابع مي بينند نوشته فلان استانها فلان گياه پيدا مي شود
اما شخص نمي داند كجاست
مگر با يك جستجو و امكانات و تشخيص و مهارت يا راهنما،
و اگر اين نتايج بدست آمده ثبت مختصات در اردوها در آن تالارها كه مرجع علمي است منتشر شود
شخص علاقمند به مطالعه با استفاده از اين مختصات مستقيم مي رود به نقطه وفور گياه مربوطه و آنرا مطالعه مستقيم مي نمايد.

5- در ذكر نامهاي گياهان از نامهاي عربي و علمي كتب طب قديم فارسي كهن غفلت نشود
و آنها كليد طبابت است،
و اسمهاى محلي هم مفيد است احيانا، هرچند در تجربه ديده شده، حتى در محل واحد، تعبيرها و نامهاى شخصي مختلفي بكار مي برند
برحسب سليقه يا عادت طايفه ايشان و عملا خاصيتي ندارد دانستن نامهاى محلي در برخي موارد
اما نامهاى آن در كتب طب كهن مهم است

6- البته در طرح مطالب خوب است که فضيلت گیاهانی كه در احاديث شريفه آمده است، مد نظر باشد و در صدر همه آنها، و هكذا در ساير موارد نقل درباره ميوه ها و گياهان آورده شود

7- در مطالبي كه از اينترنت اقتباس مي شود دقت شود
امروزه مخلوط است سره و ناسره و القاءات و تعبيرات بيروان الحاد غربي

توصیه های ثبت و ضبط نام گیاهان از افراد محلی
1- براى استفاده از دانش افراد محلی بايد در شنيدن و ثبت و ضبط نام و توضيحاتي از زبان آنها بسيار دقت کرد كه اشتباه شنيداري رخ ندهد مثلا صدايشان را ضبط نمود

2- يا اگر سواد دارند و نحوه نوشتن صحيح نامش را مي دانند خواسته شود كه نامش را برايتان بنويسند
چون ممكن است فرد چيزي بشنود و تصور كند كه غير از مورد تلفظ و مقصود آنها باشد

3- بجز تلفظ حروف متشابه التلفظ در فارسي
هريك از كشورهاى عربي برخي حروف را فصيح تلفظ نمي كنند
مثلا در عراق و تلفظهاى محلي غير فصيحشان ازين قرار است
مثل
چ ادا كردن كاف،
يا
گ تلفظ كردن قاف

4- برخي اشتباهات ديگر هم در برداشت شنونده و يا ديگري رخ دهد
مثلا
تلفظ ـة تاء مربوطه كه ـه و يا حرف ماقبل آن صرفا مفتوح يا مكسور ادا مي شود
بسيار شبيه است به حرفي كه قبل از الف ممدودة و ما قبل آخر و قبل همزه گفته مي شود
مثلا السماء يا سماء تلفظ مي شود سَمَ
و ممكن است شما فكر كنيد مي گويد سَمَه كه اصلش سَمَة است
در حاليكه صرفا به قصر تلفظ كردن حرف ممدودة است

5- نكته ديگر در نحوه جستجو در گوگل است كه لازمه اش چند چيز است
يكي اينكه حركات حروف بگذاريد در سرچ مفيد نيست

دوم: نوشتن صحيح كلمه مورد جستجو = رعايت نحوه كتابتي آن نه تلفظي
مثلا
اگر تاء مربوطة ـة را مي نويسيد نبايد ـه بنويسيد هر چند اينطور تلفظ بشود

نكته سوم: تفاوت كيبورد فارسي با عربي در حروف كاف يا و تفاوت يا با الف مقصورة است
بايد كيبورد عربي نصب كرده باشيد از گزينه كيبوردها و با آن تايب كنيد

چهارم: تفاوت كتابت برخي حروف در رسم الخط عربي يعني دقيق نوشتن برخلاف تايب فارسي كه دقيق نمي نويسند و مشابه مي نويسند مثلا ي و ى شبيه هم در فارسي است در حاليكه در عربي مختلف است
حرف يا آنست كه زيرش نقطه دارد
و الف مقصوره انست كه نقطه زيرش ندارد
فلذا نوشتن كلمه رضوي با موسى متفاوت است
و دو كليد مختلف در كيبورد عربي دارد
و مثل فارسي نيست كه هر دو را با كليدي بنويسند و بي نقطه باشد

نكته پنجم: اسماء اعلام معمولا با ال نوشته مي شود
هر چند بدون الف و لام هم در جستجو پيدا مي شود

برنامه برداشت از گياهان
1- برنامه برداشت از گياهان؛ و بي بهره نگذشتن هم از موفقيتهاى افرادي است كه بدان اهتمام داشته اند باید بتوان اين برنامه را فراتر از موارد موجود اتفاقي در برنامه هاى بصيرت مديريت كرد

2- و كليه موارد مصرفي كلينيكهاى طب جامع و نيز بازارچه طيبات در طول سال را كه در منطقه مورد سياحت به عمل مي آيد را تامين نمود
تا همه موارد مصرفي همراهان از منابع خودي و اهل بصيرت با كيفيت و شرايط مطلوب استحصال كردد
براى مشخص شدن زمينه ليست كياهاني كه در منطقه سياحت محلي بدست مي ايد
و نيز ليست مصارف بازارچه طيبات و كلينيكهاى طب جامع را مبادله نمود

می توان مشورت كرد و اجناس محل های مختلف را پیجو شد و خصوصا در فصل بهار که تازه قابل تهيه است
گل و گياه طول سال را مي شود تهيه گرد = چه در طرح بصيرت آيات الهي چه كوه گشتن براى گياهان بهاره كه محليها دارند
و براى كلينيك هم نياز هست هر كدام كوه مي روند كمك مي كنند
جمع با كيفيت خوب و كمترين هزينه جمع آوري شود
و آنها كه كمك مي كنند در بي هزينه يا كم هزينه شدن؛ براى محصول با كيفيت؛ نتيجه سعيشان مانند بيمه در هزينه هاى درماني موارد خودشان ملاحظه مي كردد

3- ان شاء الله كه سايرين نيز بر همين نهج (شناسايي همه موارد و پيش پايي و جلو رويي + برداشت و تامين نياز كلينيك و بازارچه)رفتار و برنامه بصيرت را پيگيري نمايند.
افراد براى برداشت گياهان جهت مصرف به روش آنها كه كل بوته را از بين مي برند مثل هيزم رفتار نكنند
ضمن برداشت مايحتاج خود سعي كنند طوري عمل كنند كه گياه استمرار يابد

4- گياهان از نظر عمر مختلفند
برخي يكساله اند و فرد مي تواند كل نمونه را از ريشه در بياورد و ببرد براى مصرف خودش

اما بعضا چند ساله اند
برداشتن گل و برگ كياه ضرري نمي زند ساقه و تنه را باقي مي گذارند با ريشه ها
و آنكه ريشه اش مطلوب است و مورد نظر براى برداشت؛ با گود كردن كنار ريشه و جدا كردن بخشي از ريشه تا گياه استمرار يابد

5- اگر بچه ها به همراه دارند
يادشان بدهند كه جطوري سبب تكثير گياه شوند
با چوبي به آرامي بزنند بر قسمت دانه گياه تا منتشر شود روي زمين = هم سرگرمي است هم كار مفيد
اين اگر دانه ها را نخواستند برداشت كنند
najm145
 
پست ها : 363
تاريخ عضويت: شنبه نوامبر 02, 2013 12:31 am

توسعه موضوعات برنامه بصيرت آيات الهى

پستتوسط najm145 » يکشنبه سپتامبر 10, 2017 12:06 pm

توسعه موضوعات برنامه بصيرت آيات الهى
1- از آنجا كه برنامه بصيرت محدود نبوده و برنامه زيارت مساجد و مراقد اولياي الهي هم غالبا شامل است
فرصت خوبي است براى آموزش برنامه های مختلف نجوم گیاهان خاک آب کوه پاکزیستی طبخ غذای حکیمانه حرکت سلامت خوشنویسی،
تمرين و مهارت و لااقل تفريح با ورزشهاى توانمندي با نيروى الهى

2- تنوع برنامه ها و موضوعات می تواند جذابيت برنامه را متنوع و روزافزون و مستمر بدارد ان شاء الله
و سبب حضور حداكثري افراد خانواده ها از نوجوانان و جوانان در اين برنامه
مي گردد ان شاء الله

3-برخي از اين برنامه ها در جهت تعميق موضوعات فعلي برنامه بصيرت است مثل اينكه :
حاضران بتوانند به صورت مسابقه اى بين يكديگر آنرا برگزار كنند
جه حاضران يك برنامه بصيرت بين خودشان
جه با حاضران ديكر برنامه هاى بصيرت كه در نواحي ديگر در حال برگزاري است
مثلا
هر تعداد بيشتر نشانه هاى بصيرت را پيدا كنند و تصوير و نام آن را بفرستند امتياز بيشتري نائل بشوند
يا هر تعداد كه ناشناخته بوده و سريعتر مشخص كردند امتياز داشته باشد
يا مسابقه در برداشت نمونه و بايگاني در گياهخانه خشك يا گياهخانه زنده امتياز خاص خودش را داشته باشد
يا برداشت گياهان به روش صحيح و مقدار عرضه آن در بازارچه طيبات جهت مصارف دارويي
يا فروش به عطاريها برحسب مقدار و فروش بيشتر امتياز داشته باشد
هم منفعتش مال خودشان هم امتيازش

4- برخي از اين برنامه ها در جهت توسعه موضوعات برنامه بصيرت است مثل اينكه :
آموزش برنامه ها و ورزشهاي مفيدي كه مناسب است اجراى آنها در اين محيط (دشت و كوه و بيابان)بصورت مختصر و مفيد که در برنامه آموزشهاي بصيرت ضمن زيارت و سياحت گنجانده شود
اين ورزشها ورزشهايي كه تحرك نياز دارد و ميدان فراخ و باز براى انجام مي خواهد
مانندتير و كمان، پرتاب نيزه، دويدن، تپه نوردي و كوهنوردي که در ادامه ترتیب این مباحث می آید.

مباحث توانمندی براى آموزش در اردوهای بصیرت آیات الهی:
شماره 1 = معرفي اصل مبحث توانمندي و اهداف و مرزهايش
شماره 2 = مهارت مشي : پياده روي طولاني و سريع و آرام و نهايتش مبحث تشرف پياده
شماره 3 = مهارت ركض: دويدن{مسافت - استقامت - سطح و شيب}
شماره 4 = مهارت كوهنوردي
شماره 5 = مهارت صخره نوردي
شماره 6 = مهارت جهيدن درجا و از جايي
شماره 7 = مهارت سباحة: شنا به انواعها
شماره 8 = همادرون
شماره 9 = برائت با پرتاب سنگ و مانند آن(در مشت) {برد بيشتر - دقت هدف گرفتن - هدف ثابت و متحرك}
شماره 10 = برائت با برتاب آلت برنده كوچك مثل دارت و يا تيزيها و حربه هايى كوچك واقعي
شماره 11= برائت با پرتاب نيزه
شماره 12 = برائت با تير و كمان به انواعها، در حالت ايستاده - در حالت حركت و تعقيب پياده و دويدن - در حالت سواري (هر نوع مركب حيواني - مركب صنعتي) {همه اين موارد نسبت به هدف ثابت و متحرك - و در مسافتهاي متنوع تا هرچه بيشتر}
شماره 13= برائت با شمشيرزني به انواعها
شماره 14= مهارت سباقة: اسب سواري

1- البته اگر مهارتهاي ديگري هم هست كه با اهداف توانمندي همسو است و در ذيل مباحث فوق نبوده و مستقلا جاي طرح و آموزش دارد مي شود در جاي خودش اضافه كرده و شماره را تنظيم نمود

2- باید دقت شود كه مقصود ما از ورزشها با مفهوم مصطلح رايج متفاوت است
برخلاف رايج كه
بازيهاي لهو و لغو را نيز جزو ورزشها مي دانند،
يا با جزيي نگري هدف صرفا مدال و عنوان و ركورد است نه خاصيت كاربردي و مفيد بودن عملي آن؛

3- در نظر ما اگر چه مسابقه و رقابت هست اما در انتخاب نوع ورزش مفيد بودن و كاربرد عملي داشتن آن بسيار مهم است
مثلا تير و كمان در رايج بطوري است كه افزون بر تحميل وسايل پرهزينه خاصيت كاربردي ندارد آن تير و كمان و در محيط واقعي با آن تير وكمان نمي شود شكار كرد يا دشمن را دفع نمود وووو نمونه هاى اين امر بسيار است قبلا در مباحث توانمندي با نيروي الهي بيان شده است

4- فلذا مقصود از تنظيم اصول ورزش و آموزشها يا اجراي برنامه برحسب اين نگرش توانمندي با نيروي الهي است
نه عناوين اين ورزشها كه در رايج است
هر چند موارد صحيح و مفيدش قابل اقتباس است

5- درباره برنامه توانمندي و ورزشهاي صحيح
باید ابتداء برنامه معرفي شود
كه صرفا با يك سرگرمي ورزشي برخورد نكرده باشند
و مباحث مربوط به بازيها و فرقش با ورزشهاي حقيقي
و نيز مبحث توانمندي با نيروي الهي
و تفاوت نگرشي كه براى صاحبش مي آورد
نسبت به نكرش و هدف و رويكرد رايج،
اينها همه اش مباني و مقدمات ورود در آن است
و لازم است كه مطرح شود و اجرايش هم ممكن است،

6-از ورزشهایی که می توان به راحتی در اردوها اجرا نمود
مبحث رمي و پرتاب با سنگ است كه بدون مهارت هم می شود برگزار كرد
هر چند كه آموزشها سبب تخصص و مهارت مي شود
و كافي است يك برجستگي يا قوطي فلزي يا تپه كوچكي را نشان کرد
و همه در فاصله 10 متري و سپس 20 متري و همنيطور تا قدر ممكن با سنگريزه هاى مناسب نشانه گيري و پرتاب سنگريزه داشته باشند
نه تخصص لازم دارد نه ابزار، و دشت و كوه مملو از وسايل و امكاناتش است

7- و در برنامه ها نیازی به اتكاى برنامه بر ديگران نیست مانند تیراندازی با کمان
و با نصب یک سيبل می توان شروع نمود
و بر فرض عدم نصب؛ يك ديوار پيدا كردن و يا يك سمت باغ و چند تكه كارتون نصب كردن
كه مقدمات قبلي لازم ندارد
هر چند همراه آوردن يك كارتن دورانداخته يخچال از كنار خيابان لوازم خانگي فروشها ووو كار آساني است

8- البته اين ورزشها
بايد با ملاكهاى مقرر شرعي پياده شود
برخي موارد در محيط خصوصي خانوادگي و بين محارم برگزار مي گردد
و برخي موارد ممكن است در دو ناحيه جدا با رعايت حفاظت در يك سفر دسته جمعي هم برگزار شود
بدون اختلاط نامحرم و محرم و بارعايت در منظر نامحرم نبودن بانوان در ورزشهايي كه موجب تبرج و اندام نمايي است
البته مي شود مرحله آموزشي در جمع هاى عمومي برگزار شود
كه بانوان در آن به عنوان متعلم تماشاچي باشند و آقايان اجرا كننده و نمايش دهنده آموزشي ورزش
و بعد آموزش در نوبتهاي بعدي، بانوان با محارم خودشان اين برنامه ها را در محيط مناسب و بكر برگزار كنند

برنامه آموزش نجوم در اردوهای بصیرت آیات الهی
1- ماندن شب در طبيعت فرصت خوبي بود براى آموزش نجوم
و بيشتر از كلي گويي تدبر در آسمانها و نگاه عمومي
آموزش و یاد دادن چند جهت شمال و مشرق و مغرب و ستاره قطبي و تشخيص جهت شمال و راه و مسير را
تصاوير برآمدن برجها از افق حتى در مقدمه تقويمها هست
تصاوير صور فلكي كه در راه آسمانها مكرر نشر و تشريح شده
در كتابهاى راه آسمان آن همه مطلب هست
مي توانند ياد بدهند بروج طالعه را

-2همچنين ان شاء الله سفرهايي براى مطالعه آيات الهي در آسمان
و ستاره شناسي و شناخت بروج و نجوم منازل و راهيابي با ستارگان و شناخت ساعت و تقويم از آسمان شب
اينها خودش دوره هايي علمي است
كه با سفر به نواحي كه عمق كوير است و آلودكي نوري وجود ندارد
و يا ده كوچكي است يا دهي نيست و با نزديكترين ده صد كيلومتر فاصله دارد مثلا

3- گردونه هاى آسمان كه قبلا معرفي شد و وضعيت ستاره ها را در هر فصل نشان مي دهد
دوستان تهيه كنند و يا اگر وسيله و چيز راحتتري هست روي موبايل و بتوانند نقشه آسمان هر وقت داشته باشند تا رصد برايشان آسان شود

آموزش نکات حرکت سلامت و تنفس
برنامه اموزشهاى ضروريات حركت سلامت و تنفس
نيز با بيان اثار و بركاتش معرفي و اموزش داده شود
و در بين الطلوعين اجرا كنند

تهیه غذای طیب و آشپزی حکیمانه در اردوهای بصیرت آیات الهی
1-يكي از نكاتي كه همه التفات و التزام داشته باشند
عدم تبليغ عملي براى
محصولاتي است كه با اصول پاكزيستي يا طيبات سازگار نبوده و يا شرعا جزو مكروهات
وقتي آن همه مطالب درباره شكرسفيد يا افزودنينهاى صنعتي رايج در در محصولات غذايي بازار منتشر شده و مرتبا رسانه حيات اعلى گزارشهايي به مناسبتهاى مختلف هر هفته منتشر مي كند
طبيعي اهل مسير معرفت و آگاهي بودن، خواندن و تامل اينها
و كنار گذاشتن از چرخه مصرف است
حالا اگر بخاطر ضعف اعتقاد يا سستي اراده كسي ملتزم نيست يا افتان و خيزان عمل مي كند
اما در منظر ديگران يا به عنوان خيرات يا هديه آنها را بكار نبرد كه اين امر تبليغ عملي بر خلاف آموخته هاست
اگر جلوي نفس مان را نمي توانيم بگيريم كه مصرف نكنيم
مي توانيم كه با نخريدن براى هديه و خيرات و هديه نكردن عقيده پاكزيستي را ابطال نكنيم
آنجه ديده مي شود عليرغم همه آگاهيها افراد، گز اصفهان يا هر شيريني صنعتي ديگري را مي خرند و مصرف كنند اين به سستي و عدم جديت مربوط مي شود
اما اينكه آن را بخرند و ببرند هديه كنند
اين جاي هيچ بهانه و عذري به اسم سستي اراده نيست
و فقط مخالفت و اظهار بي اعتقادي به معارف پاكزيستي است ولو بدون قصد انجام گرفته باشد

بله اگر يكوقتي گز اصفهان يا شيريني هر محل ديگر با مواد كاملا طبيعي و سالم و بدون افزودنيها جايي پيدا شد آنوقت هديه ببرند با توضيح اينكه خالي از غيرطبيعي و ناسالم است
اما محصول رايج در بازار و لو نوع گرانقيمت و مارك مرغوبش وقتي مخلوط باشد با يكي از اجزاء مشكلدار به عنوان هديه و خيرات نبرند
نمي گوئيم در جايي فرد ميهمان بود معركه بگيرد من نمي خورم
مي تواند بردارد و بعدا بخورد يا به ديگري ملتزم نيست انفاق كند
يا در وضعيت خاص قرار گرفتند و ضعفشان گرفت يا فشارشان پايين افتاد مصرف هم بكنند
مي توانند بجاي اينها از مغزیجات با كيفيت يا محصولات طبيعي كه بحمدالله در بازار متنوعش هست بجاي شيرينيهاى صنعتي هديه كنند

2- و نيز همه مي دانند كه غذاي بازار مكروه است
خصوصا از اجناس سطح عمومي و فاقد كيفيت خاص اگر باشد
مثلا آش خريدن يا حليم و خوراكهاى ديگر بازار خريدن، وجهي ندارد
مشكلات كيفيت اينها يكطرف كراهت آن هم يكطرف
فرد يكوقتي در جايي مضطر شد و خريد يا ميهمان بود و اتفاقا غذايي جز اين نبود بحث ديگري است نمي گوئيم معركه بگیرد كه من نمي خورم اما در برنامه هايي كه همه آشنايند و مرتبا تكرار مي شود آن امر اتفاقي را تعميم ندهد و هر هفته تكرار كند
خصوصا كه افراد در برنامه اي به اسم بصيرت الهي هستند
و اهل آكاهي و معرفتشان مي دانند
مناسب نيست كه تهيه و عرضه شود
که كار افراد تاييد صحت اين كار محسوب مي شود

ضمن اينكه اهمال توصيه شرع است
گز اصفهان يا آش سبزي شيراز يا شله مشهدي يا آش شولي بازار يزد يك مثال است
و ساير موارد مشابه در همه شهرها از همين قبيل است

3- براى برنامه خوراك در سفرهاي جمعي مثل اردوهاي بصيرت
اگر باني تهيه غذاي خانگي طيب ندارد
مي توانند نوع غذا را معين كنند و بگويند همه همين نوع غذا را كه براى همه تهيه آن ساده است بياورند
و آنجا همه با هم بخورند
مثل آوردن نان و ارده شيره طبيعي براى صبح يا طبخ كتلت خانگي براى ظهر
صبحانه نان و و ارده شيره باشد = غذاي كم حجم بسيار مقوي و پرانرزي و وزنا هم سبك است
نه گرم كردن دارد و نه وسيله لازم دارد و نه وزني ووو
ناهار هم مثل اين مي شود تدارك ديد
غذاهايي چون حمص و فول و متبل بادمجان ووو كه در تالار غذاهاي حكيمانه معرفي شده است
و در بيابان هم راحت مي شود درست كرد
چاره اش نيم كيلو بادمجان براى هر نفر و مقداري ارده و ليموست
و آنجا با هيزم مي شود آتش درست كرد و طبخ نمود و خيلي ساده و سريع آماده مي شود نه وسيله و ابزار لازم دارد نه تخصص نه زحمت دارد
و هكذا مثل اينها از غذهاي ساده ديكر براى شام

4- برگزاري طبخ غذاهاي طبيعي و ساده
كه توسط خودشان هم به
آساني قابل تهيه است
و براى آنها هم شيرين و خاطره و تجربه و آموزش است
و گاهي جهت انفصال از عادتهاى رايج مي شد برگزار شود

5- البته از آنجا كه جنس مؤنث بيشتر از جنس مذكر درگير عادت و احساس است
خصوصا اگر نوجوانان باشد
مگر تربيت يافته خاص و فرهيخته
فلذا براى نتيجه گرفتن از برنامه هايي مثل آشپزي حكيمانه
بايد طوري برنامه ريزي شود كه مقدمات آن خيلي خوبتر برگزار شود
معرفي تصويري جذاب و شرح رواج غذاى معرفي شده در كشورهاى مختلف جهان و تصاوير آن ووو
قبل از مصرف بحدي بالا باشد كه
موانع ذهني عادتي و احساسي شخص را برطرف يا نرم نموده باشد بقدر ممكن
تا وقتي ميل مي شود همه تا حداكثر ممكن به آن معجب شده و خوششان آمده باشد
و صرفا برنامه اى نباشد شد شد، نشد نشد

و دو رقم غذا به اسم آشنا بودن برخي سبب تقويت و ملاحظه بيشتر عادت افراد است
و بيشتر طبق مرسوم زنان تلقي مي شود كه يكرقم كم است
و براى اين است كه اگر كسي خوشش نيامد از يكي از غذاي ديگر خوش بيايد
ممكن است مقصود نبوده اما اينطور برداشت ممكن است
اين روش جبران و حل مشكل؛ نوعي تشديد مشكل است
و براى رفع و منع اشكال سابق الذكر
در مقدمات آماده سازي ذهني
و توجيه اينكه نبايد در گرو عادات بود
و بدون ذهنيتها ارتباط برقرار كرد تا نتيجه صحيح گرفت ووو

و چه بسا غذايي قبلا درست شده و با مقدمات مناسب عرضه شده كه منتج به اقبال باشد
بعدا در چنين برنامه اى آموزش درست كردن صحراييش مطرح بشود
نه اينكه ابتداء همينجا بخواهد معرفي شود و تهيه شود
در شرايط كه اگرچه مشاركت كنند اما ماهر نيستند
و ممكن است سبب افت كيفيت و ضعف ارتباط اوليه شخص با آن غذا بشود
فلذا بايد ملاحظه شود كه كجا چطور باشد و چه تداركي بيشتر لازم است
خلاصه اين مطالب نكاتي در اهميت موضوع غذا و نقش مهمش بود
كه در برنامه ريزيهاى آتي با اهميت بيشتري فراهم و ملاحظه شود

آموزش مباحث پاکزیستی در اردوهای بصیرت آیات الهی
1- قبل از ورود به مبحث باكزيستي برای نمونه در لوازم ارايشي ووو
خيلي خوب است كه
به اين مبحث اشاره کرد و مقدماتش را فراهم نمود
{جهره گشاده و خندان ركن سلامتي تن و روان است - و ذهن پاكيزه و حال خوب و گرمي زنان شرط اصلي سلامت خودشان و ديگران است}
و هر كسي براى سلامتي خودش به حفظ هميشگي آن نياز دارد حتى اگر تنها باشد
و محدود به ارتباطات با ديگران و يا توافق معاملاتي رفتاري با مخاطبين نيست
همانكه عدم رعايتش بجز آسيبهاي شايع به سلامت تن و روان اشخاص
سبب ضعف ارتباطات و بهره منديها از زندگي شده
و نهايتا با انحرافش به صورت شايعترين عامل مشكلات ارتباطات خانوادگي و زوجيت و يا عنوست (تاخر ازدواج) مطرح است
و بخاطر رتبه اول در ميان چالشها به سندروم آ معروف شده است

2- مراجعه اي تفصيلي تشريحي با تصاير توضيحي
به اين مبحث در دست تهيه باشد
و به عنوان نياز فردي هر شخص بخصوص جنس مؤنث
و بدون طرح آن در قالب نياز و عامل موفقيت در ارتباطات يا زوجيت
بتوان آنرا فرهنگسازي كرد
تا هر مؤنث در محل خودش
مثل نظافت و بهداشت و خوبي منظر و لباس و زينت
و قبل از آنها به اين امر مهم {پاكيزگي ذهن و خوش حالي و خوشرويي} فكر نموده و بر آن مراقبت كنند
مطالبش هم كه تفصيلا در مباحث اموزشي آمده است
najm145
 
پست ها : 363
تاريخ عضويت: شنبه نوامبر 02, 2013 12:31 am

برنامه بصيرت آيات الهي برای نوجوانان

پستتوسط najm145 » يکشنبه سپتامبر 10, 2017 12:39 pm

برنامه بصيرت آيات الهي برای نوجوانان
1-خوب است که يك جمع نوجوان محله بطور مؤدبانه و منضبط تحت برنامه
سفر گردشي با هم داشته باشند
و ضمنش هم نصيحت بشنوند و زيارت و نماز اول وقت داشته باشند

2-اجرای برنامه های خودجوش مانند برنامه كارگاه معرفي خوشنويسي ابتكار خوبي است
خصوصا اگر به تماشا ختم نشده
و به ناظرين باور توانايي و بيكيري و شروع در تعلم و تمرين داده شود

برنامه جهت نوجوانان دختر
1- جذابيت برنامه اردوی نوجوانان براى بزرگترها بخاطر شور و نشاط نوجوانان واقعيتي است
براى همين تاثير است كه با هدايت تعاليم مكتب وحي
صرف صحيح آن در يك ارتباط پايدار مثل ايجاد زندگي
سبب مي شود تا پايه هاي عميقي به ارتباط اساس زندگي بدهد
و شروع از دوران پرنشاطي و فراغت ذهني باشد
و نه از دوران درگيري ذهني دختران و يا خمودي يا كم نشاطي كه ايجاد زندگي شاق به نظر برسد
حضور نوجوان در زندگي سبب نشاط اقران خود از ساير مؤنثات خانواده هم مي شود
چندين برابر دختر خردسال با نشاط
چرا كه اين به سن رشد و تمييز رسيده است

2- نبود برنامه پر تحرك و با نشاط صحيح و سالم در يك محيط معرفتي
براى نوجواناني كه ارتباطشان با محيطهاى پر نشاط بيرنگ يا بدرنگ رايج فراوان است،
سبب تلقين و تاكيد القاءات دشمنان شده
بلكه بايد عملا نشان داده شود كه
دين نه تنها با نشاط مناسب و محفوظ دختران و زنان مخالف نيست
بلكه تمام آداب و احكام حفاظتي مكتب وحي
براى حفظ نشاط و سلامتي و بهروزي دختران و زنان است
همه آن تعاليمي كه براى حفاظت از نشاط و سلامتي زنان هست
و بالاتر برخي اشاره شد

3- و از جمله آنها محفوظيت در ارتباطات و احكام همزيستي و توصيه هاي اخلاقي مالايعني وووو
تشويقهاى بسيار مردان براى شاد كردن آنها و شاد نگهداشتن و گذشت از لغزشها و رفتار با نرمي ووو بسياري از توصيه هاي نبوي صلى الله عليه وآله
كه اصحاب مي گفتند آنقدر حضرت سفارش مي كردند كه ما به اشتباه تصور كرده بوديم هيچ حرفي نمي شود به آنها زد
و همچنين تكاليف ديني سخت مانند جهاد را برداشته
و در هر عارضه معمول مثل پريود ماهانه احكام عبادي جايگزين را واجب نكرده است
و يا ترخيصهاى بسياري كه در احكام مختلف براى زنان قائل شده است

4- فلذا ارائه عملي برنامه اي شاد و پر نشاط مفيد و محفوظ براى دختران و زنان
بدون نياز به شرح مطالب فوق بطور عملي
مي شود به آنها بنمايند كه سلامت و بهروزيشان در سايه تعاليم مكتب وحي است
و با برنامه عملي تجربي براساس تعاليم مكتب وحي
مانع رخنه براى تضعيف رابطه ديني شان قرار دهند

5- فراهم بودن شرايط و محيط خالي از مرد و كاملا زنانه و محفوظ بخشي از برنامه بوده است
كه به سهولت بركزاري برنامه با نشاط و راحتي مشاركت همه حاضرات در آن كمك مي نماید
مثل هدفگيري با پرتاب سنگ و يا مسابقه دويدن مسافت كوتاه ووو
najm145
 
پست ها : 363
تاريخ عضويت: شنبه نوامبر 02, 2013 12:31 am


بازگشت به بصيرت آيات الهى


Aelaa.Net