توان مسئولان برای رفع آلودگی هوا = توصيه به دعا
در حالی که شدت آلودگی هوا در هفته اخیر مدارس را در برای چندمین روز پیاپی در تهران و بعضی شهرهای دیگر تعطیل کرده، رئیس سازمان محیط زیست ایران میگوید که دولت چارهای ندارد و "باید دعا کنیم که باد بوزد تا آلودگی از بین برود".
عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران روز سهشنبه ۲۸ آذر ماه (۱۹ دسامبر) با اشاره به اینکه گازوئیل موجود در ایران ده برابر استاندارد آلوده کننده است، به خبرگزاری ایسنا گفت: "بیشتر آلودگی هوا مربوط به گازوئیل و ماشینها است، دولت چارهای ندارد. اگر جلوی خودروها را بگیریم تا هوا را آلوده نکنند حمل و نقل از بین میرود. گازوئیلها هم غیراستاندارد است. بالاخره باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کرد."
اما بحث آلودگی هوا به "اولین اجلاس ملی گزارش پیشرفتها و رفع موانع تحقق حقوق شهروندی" که در تهران برگزار شد هم کشیده شد و حسن روحانی، در ابتدای سخنانش در این اجلاس با ابراز تاسف از اینکه مدارس به دلیل آلودگی هوا تعطیل است، وزرای صنعت، نیرو، نفت، مسئول سازمان محیط زیست را خطاب قرار داد و گفت این مسئولیت سنگین همه است.
آقای روحانی گفت: "صنعت ما، نیروگاه ما، خودرو ما و بنزین و گازوئیل باید درست شود. وسایل گرم کننده خانهها باید درست شود. همه باید دست به دست هم دهیم و حتی در روزهایی هم از ماشین شخصی استفاده نکنیم."
رئیس جمهوری ایران در ادامه آلودگی هوا را یک معضل جهانی خواند و با اشاره به آلودگی هوای دهلی و پکن گفت: "هی درباره آلودگی هوا نگویید پس دولت چه کار میکند، بگویید پس دنیا چه کار میکند."
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر هم در آغاز سی و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران در انتقاد از آلودگی هوا، شعری از سهراب سپهری، شاعر معاصر خواند: "جای مردان سیاست بنشانید درخت تا هوا تازه شود."
محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران هم اعلام کرد که دخالت دادستانی کل ایران در موضوع آلودگی هوا به عنوان مدعیالعموم نتیجهای نداشته است.
آقای منتظری در حاشیه مراسمی در تهران به خبرنگاران گفت: "دادستان به عنوان مدعی العموم به این موضوع ورود کرده، مکاتبات زیادی صورت گرفته و جلساتی هم برگزار شده اما خروجی مناسبی نداشته است چون دست اندرکاران امر مقابله با آلودگی هوا یکی دو دستگاه نیستند. بلکه مجموعهای هستند که باید با هم همکاری کنند."
#شما؛ آلودگی هوا برخی شهرهای ایران را تعطیل کرد
اما در این میان سرتیپ حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران میگوید که "عملا فقط پلیس است که در رابطه با آلودگی هوا کار میکند و بقیه فقط شعار میدهند. پلیس طرح زوج و فرد از در منازل را شروع کرده و ماموران پلیس با استقرار در ۵۰۰ نقطه با خودروهای بدون مجوزی که در محدوده تردد کنند، برخورد میکند."
در جلسه امروز "کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران" هم مقرر شد که طرح زوج و فرد از مقابل منازل، در یعنی در تمام سطح شهر اجرا شود و فروش طرح ترافیک تا پایان هفته ممنوع است.
به گزارش میزان، همچنین در این جلسه قرار شد که فعالیتهای عمرانی و کارخانههای آلاینده متوقف شود و همچنین تردد کامیونها به جز کامیونهای حمل زباله و سوخت در سطح شهر تهران فردا ممنوع است.
در همین حال به اصناف توصیه شده که دو ساعت زودتر فعالیت صنفی خود را تعطیل کنند و از مدیران خواسته شده تا با مرخصی زنان و مادران شاغل در روز چهارشنبه موافقت کنند.
آلودگی هوا در هفته جاری مختص شهر تهران نبوده است و در شهرهای تبریز و ارومیه، هم مدارس به دلیل آلودگی هوا به تعطیلی کشیده شد.
چهار روز تعطیلی پیاپی مدارس به دلیل آلودگی هواروابط عمومی آموزش و پرورش تهران اعلام کرد که مدارس تمام مقاطع تحصیلی استان تهران به جز پردیس، دماوند و فیروزکوه به دلیل آلودگی هوا فردا چهارشنبه ۲۹ آذر تعطیل است. این چهارمین روز است که آلودگی هوا مدارس تهران را به تعطیلی می کشاند.
در ارومیه هم وضعیت به همین شکل بوده است؛ امروز برای چهارمین روز پیاپی مدارس نوبت بعد از ظهر ارومیه (به استثنا مدارس نواحی روستایی یک و دو ارومیه) امروز تعطیلشد.
کمیته مدیریت کاهش آلودگی هوای کلانشهر تبریز هم بدلیل آلودگی شدید هوا و "آلودگی بیش از میزان استاندارد که بیش از ۱۷۰ پی اس ای است" مدارس تبریز را برای سومین روز متوالی تعطیل اعلام کرد.
با آلودگی هوا چه باید کرد؟ (مصاحبه مربوط به ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶، ۲۵ آبان ۱۳۹۵است)
#آلودگی_هواهمزمان با اظهارات مسئولان، معضل آلودگی هوا در نظرات کاربران شبکههای اجتماعی هم منعکس شده و چند روز است که هشتگ آلودگی هوا را داغ کرده است.
رامبد جوان، هنرپیشه و مجری سرشناس تلویزیونی عکسی از هوای آلوده را در صفحه اینستاگرام خود گذاشت و از مخاطبان خود پرسید: "وضعیت آلودگى هوا در شهر شما چگونه است؟"، بیش از ۶۷۶۹ نفر به این پرسش او پاسخ دادند و از هوای شهرشان نوشتند.
سوده، یک کاربر توییتر نوشته: "سوال اینه: در حالیکه شهرهایی که در کنترل آلودگی هوا موفق هستند به سمت پیادهمدار بودن و تقویت حمل و نقل عمومی میرن، چرا رویکرد شهر ما سوارهمداره و اولویت ساخت پل صدر بیشتر از نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و مینیبوسرانی فرسودمون میشه؟"
او همچنین بخشی از ویدئو یکی از اعضای سازمان غیر دولتی "نفس" را که مربوط به یک فیلم مستند بوده در توییتر خود منتشر کرده است:
مژگان بختیاری از ngo "نفس" توضیح میده که 10560 تن آلاینده از فقط 1200 مینیبوس فرسوده وارد هوای شهر و تن ما شده که معادل "بودجه 3 تا از پایههای پل صدر" هست
*بخشی از فیلم "آلودگی هوا" که سال گذشته به سفارش "موسسه تهران" و با همکاری گروه نفس در زمینه آلودگی هوا تهیه شد.
بعضی ها هم به مقایسه وضعیت در دوران محمود احمدینژاد و محمدباقر قالیباف اشاره میکنند:
سمیر ابن بطوطه@SamirBinTuta
آلودگی هوا در دوران احمدینژاد و قالیباف ناشی از اشکالات مدیریت شهری و در دوران روحانی و نجفی از پیامدهای طبیعی توپوگرافی فلات ایران است.
صدرا محقق روزنامهنگار هم در توییتی به آمار بالای مراجعه به اورژانس به دلیل آلودگی هوا و مشکلات تنفسی اشاره کرد:
سخنگوی اورژانس کشور با اشاره افزایش 10 درصدی تماس با اورژانس در روز سه شنبه نسبت به روز دوشنبه و افزایش 20 درصدی تماسها نسبت به هفته پیش، به فارس گفت: آمار سکته قلبی در اورژانسهای پیش بیمارستانی نیز طی هفته گذشته تا کنون 2 برابر شده است.
علت؟ آلودگی هوا.
بعضی از کاربران هم از اینکه هیچ اقدام عملی برای مقابله با آلودگی هوا از سوی مسئولان نشده است عصبانی هستند:
شوهرآهوخانم@Gavaazn
دو روزه جلسه اضطراری آلودگی هوا تشکیل میشه یه مشت مفت خور میشینن دور هم مدارس رو تعطیل میکنن و زوج و فرد ماشینا تمام.سالهاست همینه.هیچ ایده دیگه ای هم ندارن.
نادر فتورهچی@Nfatourehchi
معصومه ابتکار و قالیباف هردو 12 سال سابقه مدیریت عالی مرتبط با «آلودگی هوا» دارند.
آیا برنامه درازمدت ارائه دادند؟
اگر ارائه دادند:
این برنامه کجاست؟
نتایجش کی معلوم میشود؟
اگر ارائه ندادند:
دقیقا در 12 سال چه کار میکردند؟#جمهوری_ناکارآمدان#سروته_یک_کرباس
حاشیه نگاری بر سخنان رئیس سازمان محیط زیست؛
«باد» نه، برای رهایی از آلودگیهای هوا باید دعا کنیم «توفان» بیاید!الزاماتی که اگر اتخاذ شوند، میتوان به کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها تا حدودی دل خوش کرد اما به جای آن، کلانتری ترجیح میدهد ماجرا را جور دیگری دیده و پای انتخاب میان بد و بدتر را به آلودگی هوا باز کند؛ گویی آلودگی هوا قابل رفع نیست و تنها میبایست راه کم ضررتر را برگزید. نسخه ای از سر ناامید و استیصال که توسط مدیری تجویز میشود که چندماه بیشتر نیست سکاندار سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان شده و چه بسا اگر مدت طولانی تری عهده دار این سمت باشد، همان را هم توصیه نکرده و...در روزهایی که آلودگی هوا آسمان چندین شهر کشورمان را تیره و تار کرده و نفس جمعیت بزرگی را به شماره انداخته، معاون رئیس جمهور از انتخاب گزینه «بد» برای پرهیز از گزینه «بدتر» سخن میگوید و دست آخر آرزومند است «باد» بوزد!
به گزارش «تابناک»، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهور که مدتی است با اظهارنظرها و تصمیمات عجیب در صدر اخبار جاخوش کرده، امروز بار دیگر خبرساز شد. این بار با سخنانی عجیب که در حاشیه اولین اجلاس ملی گزارش پیشرفتها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی بیان کرد.
او در خصوص آلودگی هوا گفت: «مشکل ما در ارتباط با گازوئیل است که باید اصلاح شود. گازوئیلی که [دولتمردان؟! به مردم ارائه] میدهند دهها برابر بیش از استانداردی که باید وجود داشته باشد، آلودهکننده است؛ وضعیت خودروهایمان را هم که میبینید. بیشتر آلودگی هوا مربوط به این دو موضوع یعنی گازوئیل و ماشینها است.»
معاون رئیس جمهور در ادامه این گونه نتیجه گیری کرد: «دولت چارهای ندارد؛ اگر جلوی خودروها را بگیریم تا هوا را آلوده نکنند، حمل و نقل از بین میرود. گازوئیلها هم غیراستاندارد است. بالاخره باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کرد؛ باید دعا کنیم باد بیاید تا آلودگیها را جابجا کند وگرنه میتوانیم بدون خودرو و بدون سوخت زندگی کنیم؟» اظهارنظری عجیب که بیان آن از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، عجیب ترش کرد و موجب شد به سرعت بازتاب یافته و انتقاداتی را متوجه وی کند.
نخستین اشکالی که در این سخنان به چشم میخورد، تاکید ویژه معاون رئیس جمهور به کیفیت سوختی بود که دولت عرضه میکند. کیفیت پایین و غیراستاندارد سوخت های فسیلی که بر اساس چندین مصوبه میبایست به استاندارد یورو چهار ارتقا داده شده و تا فراهم آمدن امکان توزیع آن در سراسر کشور، در هشت کلانشهر بزرگ کشورمان توزیع شده و به کمک آن آلودگی هوا کاهش یابد.
برنامهای که پیشتر دولت مردان مدعی شده اند در توزیع بنزین به مراحل نهایی خود رسیده و جز در تبریز و مشهد، در کرج، تهران، اهواز، اراک، شیراز و اصفهان به شکل صد در صد به اجرا در آمده است. این در حالی است که به گفته برخی دیگر از مسئولان، از جمله استاندار تهران، توزیع گازوئیل یورو چهار نیز در تهران به 90 درصد رسیده است.
همه اینها در حالی است که پایتخت در روزهای اخیر، آلودگی شدید را تجربه میکند که با توجه به سخنان معاون رئیس جمهور، از دو حال خارج نیست؛ یا اینکه مسئولان در خصوص توزیع صد در صدی بنزین یورو 4 و 90 درصدی گازوئیل با این استاندارد خلاف واقع گفته اند و یا نه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از قافله جامانده و اطلاعات نادرست دریافت کرده، تحلیل نموده و ارائه میدهد.
این در حالی است که اگر فرض را بر عدم صحت دولت مردان در خصوص پوشش کلانشهرهایی مانند تهران در توزیع کامل سوخت های با استاندارد یورو 4 قرار دهیم، این سوال پیش خواهد آمد که چرا مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست از این موضوع آگاهی ندارند؟ مگر غیر از این است که پایش محیط زیست استانی و وضعیت آلودگی هوای شهرها بر عهده این سازمان است و ایشان در این خصوص مسئول هستند؟
اگر از این ابهام بگذریم، اشکال دیگری که در سخنان کلانتری خودنمایی میکند، بی توجهی به کیفیت خودروها و میزان آلایندگی شان است که از دیرباز مورد انتقاد بسیاری بوده است. اینکه سوخت دارای استانداردهای بالا هم در فرایند احتراق در خودروهایی که آلاینده هستند، به آلودگی هوا منجر خواهد شد. گزاره ای که یادمان خواهد آورد قطعات کاهنده آلایندگی در خودروها مثل کربن کنیستر، هرگز مورد توجه هیچ مسئولی، از جمله مسئولان سازمان محیط زیست قرار نگرفته و هیچ تدبیری الزام آوری در کاهش آلایندگی خودروها و استانداردهای مربوط به آن اتخاذ نشده است.
وضعیتی که میتوان آن را قصور چشمگیر مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست از دیرباز تا کنون دانست و از بی توجهی رئیس فعلی این سازمان به آن، متاثر و مغموم شد. انگار نه انگار که اگر خودروها آلاینده هستند، کوتاهی مجموعهای که اکنون کلانتری سکاندارش است، از عوامل کلیدیاش بوده و رفع آن، نیازمند تدبیر کلانتری و همکارانش است. تدبیری از جنس الزام خودروها، به ویژه خودروهای حمل و نقل عمومی که گازوئیل میسوزانند (که بنا بر ادعای کلانتری کیفیتش بسیار از استانداردهای لازم دور است) به استفاده از فیلتر دوده یا معاینات فنی مرتب در دوره های کوتاه یا اقدامات مشابه.
الزاماتی که اگر اتخاذ شوند، میتوان به کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها تا حدودی دل خوش کرد اما به جای آن، کلانتری ترجیح میدهد ماجرا را جور دیگری دیده و پای انتخاب میان بد و بدتر را به آلودگی هوا باز کند؛ گویی آلودگی هوا قابل رفع نیست و تنها میبایست راه کم ضررتر را برگزید. نسخه ای از سر ناامید و استیصال که توسط مدیری تجویز میشود که چندماه بیشتر نیست سکاندار سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان شده و چه بسا اگر مدت طولانی تری عهده دار این سمت باشد، همان را هم توصیه نکرده و حکم به تخلیه تهران و دیگر کلانشهرهایی دهد که در آنها خودروها تردد میکنند و آلاینده هستند و سوختی که مصرف میکنند هم استاندارد نیست و آلودگی به دنبال دارد!
سخنانی عجیب که در آخر به فرازی بسیار جالب توجه و به نوعی دردناک رسیده است. آنجایی که کلانتری چاره کار را در دعا کردن دانسته و توصیه کرده دعا کنیم «باد» بوزد بلکه آلودگی را جابجا کند. توصیهای که شاید بد نیست آن را بسط داده و دعا کنیم نه باد، که توفان از راه برسد؛ توفانی که شاید با آمدنش دروغ را ببرد، پرده هایی که پشت آنها برخی قایم شده و تصمیم های محرمانه و به زیان ملت میگیرند را بدرد، سرپوش هایی که مسئولان روی عملکرد خود میگذارند را کنار بزند و و دست آخر هوا را پاک کند؛ چه از آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی و چه از نوع دیگر آلودگی هوا که با نام ریزگرد یک دهه است بر برخی مناطق کشورمان سایه افکنده و نفس مردم را تنگ کرده است. یا حتی آلودگی ناشی از وزش باد بر بستر خشک حوزه های آبریز مانند دریاچه ارومیه که حاوی نمک است و حیات را میزداید. دعا کنیم برای توفانی که ممکن است بتواند هوا را آنقدر پاک کند که سالهاست بسیاری از مردم آرزوی دیدارش را برای چند روز دارند اما بعید میدانند کابوس عملکرد مسئولان به تحقق رویایش منجر شود!
راهی برای مبارزه با آلودگی هوا وجود دارد؟دیوید شوکمنسردبیر علمی بیبیسی
جستجو برای راه حل های مبارزه با هوای آلوده ایدههای متنوعی، از بسیار ساده تا رادیکال گرفته و گاه عجیب و غریب را طرح کرده است.
یک مدرسه ابتدایی در لندن ممکن است به محصلان خود ماسک تنفس بدهد و شهرداری ناحیهای در کورنوال ممکن است ساکنان خانههای اطراف خیابانهای پر رفت و آمد را تخلیه کند.
چهار شهر بزرگ پاریس، آتن، مکزیکوسیتی و مادرید در نظر دارند تا سال ۲۰۲۵ مصرف دیزل را ممنوع کنند.
اشتوتگارت در آلمان از هم اکنون تمام سوخت های دیزیل به غیر از انواع بسیار پیشرفته را در روزهای بسیار آلوده ممنوع کرده است.
در دهلی پایتخت هند، که معمولا در دود غلیظی حالت خفگی دارد، در اقدامی تجربی برای به حرکت درآوردن هوای آلوده شهر ممکن است از یک موتور جت استفاده شود.
سازمان بهداشت جهانی تخمین میزند حدود ۹۲ درصد از جمعیت جهان تحت تاثیر هوای آلوده هستند ولی این آمار کلی انواع آلودگیهای گوناگونی را که در بوجود آوردن این وضعیت موثرند نشان نمیدهد.
برای اقشار فقیر روستایی، آلودگی هوا ناشی از دود آشپزی با چوب یا فضولات حیوانی در محیط داخل خانههاست.
برای ساکنان زاغهها در اطراف شهرهایی که به سرعت گسترش می یابند، ترکیبی از گازهای آلاینده حمل و نقل شهری، دوده و غبار ناشی از ساخت و ساز گسترده است.
در کشورهای پیشرفته، میتواند ترکیبی از گازهای آلاینده اتومبیلها و آمونیا باشد که در ابعاد وسیع روی مزارع کشاورزی صنعتی پاشیده میشود و بوسیله باد به مناطق دیگر پخش میشود.
در شهرهای اروپایی که مردم تشویق شدهاند برای کاهش تولید کربن خودروهای دیزل بخرند که مصرف سوخت کمتری دارند اکنون منبع جدید خطر گاز مضر دی اکسید نیتروژن و ذرات خرد آلاینده موسوم به ریزگردها هستند.
گام اول تشخیص این نکته است که هوا کجا آلوده می شود و دقیقا چگونه روی افراد تاثیر میگذارد. نتیجه چنین بررسی میتواند بسیار روشنگر باشد.
اطلاعات شخصی
دانشوران در دانشگاه لستر در تحقیقات خود از یک دستگاه دستی سنجش هوا استفاده می کنند تا در مقیاس فردی اطلاعات دقیقی جمع آوری کنند.
داوطلبی به نام لوگان ادی ۱۴ ساله، این دستگاه را که در یک کوله پشتی مخصوص جاسازی شده همراه خود می برد تا وضعیت هوا را در طول روز در تمام نقاطی که او در آن قرار دارد ثبت کند. در مسیر حرکت او یک نقشه الکترونیک با استفاده از رنگهای مختلف میزان خطر آلودگی در نقاط مختلف را نشان میدهد.
به عنوان مثال در یکی از چهارراه ها هوا خیلی بدتر از تخمینهای سازمان بهداشت جهانی بود، ولی در یک خیابان فرعی در حد قابل توجهی تمیزتر بود. اما در بخش سرپوشیده ای از پیاده رو جلوی ردیفی از مغازه ها و جایی که یک اتومبیل با موتور روشن پارک شده بود آلودگی به شدت بیشتر از حد پیش بینی شده در این راهنماها بود.
با دیدن جزییات میزان تغییر آلودگی هوا دیدگاه لوگان از کیفیت هوا کاملا تغییر کرد و دوستانش به سرعت رفتار خود را بر مبنای این تجربه تغییر دادند.
او می گوید:"کسانی که متوجه این نکات شدند بعد از مدرسه دیگر کنار اتوبوس ها منتظر دوستانشان نمیمانند. از اتوبوس ها دور میشوند و این نشان میدهد که روی رفتار آنها تاثیر گذاشته است."
این دستگاه مانیتور (نظاره گر) شخصی یکی از مجموعه دستگاههایی است که در دانشگاه لستر برای تکمیل یک تصویر دقیق از نقاط به شدت آلوده و زمان آلودگی شدید هوا مورد استفاده قرار می گیرد.
در بسیاری از موارد ممکن است کوتاه مدت باشند و فقط در ساعات شلوغ رفت و آمد شهری و ترافیک و راه بندان سنگین به وجود بیاید.
از نظر پروفسور رولند لی از دانشگاه لستر، شناخت دقیق نقاط توقف، کاهش سرعت و گیر کردن خودروها در ترافیک میتواند به مدیریت رفت و آمد خودروها در سطح شهر به نحوی کمک کند که تاثیر گازهای آلاینده آنها بر افراد آسیب پذیر، خردسالان و سالمندان را به حداقل برساند.
او می افزاید:"یکی از کارهایی که همه می توانیم انجام دهیم بهبود شبکه حمله و نقل است تا ترافیک و راهبندان به جای مقابل مدارس ابتدایی و یا خانه های سالمندان به نقاط دیگر شهر که زیان کمتری می رساند منتقل شوند."
تمیز کردن موتور
اما در مورد یکی از منابع اصلی این مشکل یعنی خودروهایی که آلودگی پخش می کنند چه می توان کرد؟
در اروپا تحت فشار نهادهای تنظیم کننده مقررات خودروسازان به مرور طی چند دهه اخیر موتورهای خود را تمیز کرده اند، ابتدا مونواکسید کربن، بنزین و گازوئیلی که نسوخته وارد هوا می شود تحت کنترل قرار گرفت و اخیرا هم طراحی موتورهای جدید به شکلی است که گاز دی اکسید نیتروژن را به دام می اندازد.
طبق تازه ترین استاندارد اروپایی میزان تولید آلودگی خودروها به نسبت مدلهای قدیمی قاعدتا بسیار کمتر است. ولی پس از برملا شدن تقلب بزرگ شرکت فولکس واگن که با استفاده از یک نرم افزار سیستم کنترل سوخت خودروهای چندین مدل آن فقط هنگام آزمایش فنی به کار می افتاد، این اعتماد لطمه بزرگی خورده است.
مهندسان در دانشگاه باث از یک "جاده غلتان" و "راننده" روباتیک برای سنجش استفاده از خودروها در شرایط کاملا عادی استفاده می کنند تا آنچه را که از اگزوز خودرو خارج می شود دقیقا شناسایی کنند.
در عین حال هزینه ها و فواید تغییر سیستم کار موتور خودروها یا به اصطلاح تمیز کردن آنها را بررسی می کنند.
به عنوان مثال افزودن تجهیزاتی که می تواند جلوی خروج مواد آلاینده را بگیرد بر مصرف سوخت خواهد افزود که به معنای افزایش تولید دی اکسید کربن و در نتیجه تضعیف تلاش عمومی برای مقابله با تغییرات جو زمین است.
استانداردهای جدید هر چقدر هم که خوب باشند هنوز هم تعداد بسیار زیادی از خودروهای قدیمی در جاده ها در حرکتند. به همین خاطر در برخی از کشورها طرح های ملی تشویق به از دور خارج کردن خودروها ی قدیمی و فرسوده از طریق دادن مشوق های مالی و مالیاتی به رانندگان برای خرید خودروهای جدید به اجرا گذاشته شده است.
در بریتانیا نیز طرحی در همین زمینه مطرح شده که حامیان آن ائتلاف متناقضی است شامل فدراسیون کسب و کارهای کوچک، صلح سبز، اتحادیه رانندگان تاکسی داران دارای جواز رسمی و انجمن اولویت با لندن.
چالش مهم مثل همیشه، پیدا کردن هزینه تحقق این طرح و توافق بر سر این نکته است که از چه محلی این پول باید تامین شود: جیب مالیات دهندگان در شکل مشوقی که دولت آنرا بپردازد و یا خود مالکان خودروها باید آنرا بپردازند.
پروفسور کریس بریس، مهندس اتومبیل سازی در دانشگاه باث می گوید:"هر روشی را که در نظر بگیرید در نهایت به این ختم می شود که مردم یا در شکل پرداخت مالیات بیشتر و یا در شکل خرید اتومبیل جدید باید پول بیشتری بپردازند و نکته مهم این است که آیا بعنوان یک جامعه ما واقعا آمادگی پذیرش این را داریم؟"
تصمیم های سختی در پیش رو است
آیا والدین یک کودک مبتلا به آسم حاضرند برای خودرویی که کمتر آلوده می کند پول بیشتری بپردازند؟
آیا مجموعه مسکونی جدید برای خودورهای الکتریکی نقاط شارژ باطری خواهند داشت؟
آیا پولی که از طریق موتورهای دیزل که سوخت کمتری مصرف می کنند صرفه جویی شده واقعا آنقدر ارزش داشته که برای تامین هوای سالم برای عموم مردم هزینه شود؟
و خاطرتان باشد که این سئوالات همه مربوط به "جهان اول" هستند.
در شهرهای به سرعت در حال رشد آفریقا و بسیاری از بخش های آسیا چیزی به نام کنترل آلودگی هوا وجود ندارد چه رسد به اراده سیاسی و یا پول لازم برای مقابله با آن.