آلودگی آموزشی

مديران انجمن: najm134, najm134, najm134

برخی مراکز آموزش عالی به دلیل کاهش داوطلبان خالی شده اند

پستتوسط najm134 » دوشنبه ژوئن 04, 2018 10:39 pm


برخی مراکز آموزش عالی به دلیل کاهش داوطلبان خالی شده اند


Image
وزیر علوم گفت: در شرایط فعلی با افت تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه ها، شاهد خالی شدن برخی از مراکز آموزش عالی پراکنده در سطح کشور به ویژه شهرستان های کوچک هستیم.
به گزارش شفقنا به نقل از مهر، دکتر منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در برنامه نشست هم اندیشی وزیر علوم و مدیران ستادی که صبح امروز در سالن اجتماعات وزارت علوم در حال برگزاری است با تبریک سال نو گفت: وظیفه ما در این شرایط این است که بتوانیم در راه تحقق آرمان های آموزش عالی کشور تا جایی که مقدورات اجازه می دهد، تلاش کنیم.
وی ادامه داد: بدون هم اندیشی و شنیدن نظرات صاحبان اندیشه این کار اجرایی نشده و به خوبی پیش نمی رود، برای همین این برنامه امروز برگزار شد و این برنامه به صورت مستمر خواهد بود و ما حتما در طول اجرای برنامه های پیش روی وزارت علوم از نظرات صاحبنظران آموزش عالی بهره مند خواهیم شد.
وزیر علوم تصریح کرد: آموزش عالی کشور در شرایط خاصی قرار دارد و نیاز به برنامه ریزی و اجرای برنامه های مهمی است تا ما در شرایط خاص بتوانیم از دستاوردهای آموزش عالی بهره مند شده و جهت حرکتمان را طوری تنظیم کنیم که در روزها و سال های آینده علاوه بر حفظ دستاوردها، روند رو به رشد و موفقی را داشته باشیم.
غلامی ادامه داد: یکی از مهمترین مباحث آموزش عالی بحث ساماندهی آن است، چرا که در گذشته کمیت گرایی بر آموزش عالی غلبه یافته و توسعه یافته است و مراکز آموزش عالی ایجاد شده که بعضا حتی در زمان تشکیل شدن فاقد برنامه راهبردی بوده است. این مراکز بیشتر به دلیل افزایش داوطلبان آموزش عالی ایجاد شده بود که در شرایط فعلی که با افت تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه مواجه هستیم، نیاز به ساماندهی این مراکز است و ما بعضا شاهد خالی شدن برخی از این مراکز آموزش عالی هستیم که بیشتر آنها در شهرستان های کوچک قرار دارند.
وی افزود: بحث دیگری که در آموزش عالی مورد توجه است، این است که ما در سال های گذشته در حوزه (كبي و ترجمه) مقالات علمی و نشریات (خارجي)، آمارهای خوب و رشد علمی خوبی داشته ایم اما نقدی که بر ما وارد شده است، بحث حضور دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در حل مسائل و مشکلات جامعه کنونی است.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشور ما با چالش های بزرگی در سطح کشور مواجه است که گاهی سوال می شود چرا دانشگاه ها در این مسائل وارد نشده و یا اینکه با تاخیر وارد شده اند، از جمله این چالش ها می توان به چالش محیط زیست، اشتغال، عدم توانایی دانش آموختگان در کارآفرینی و موارد دیگر اشاره کرد.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی علاوه بر اینکه ساختار آموزش عالی ما گرفتار مسائلی بوده و نیازمند برنامه ریزی است، در مقابل مجموعه اجرایی و کل جامعه نیز مورد سوال هستیم.
وزیر علوم گفت: آموزش عالی کشور در سال های اخیر برنامه هایی پیش رو داشته که در حوزه های مختلف در حال اجرا است که این برنامه ها نیازمند تقویت است که از جمله این برنامه ها می توان به ساماندهی مراکز آموزش عالی و ساماندهی کنکور سراسری اشاره کرد که تمام این موارد بدون نظرات و پیشنهادات اساتید پیشکسوت و کسانی که دلسوز آموزش عالی هستند، به خوبی پیش نمی رود؛ بنابراین تقاضای من این است که اساتید دانشگاه ها و صاحبنظران ما را از پیشنهادات و نظرات خود محروم نکنند.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

تنبیه به خاطر حضور بدون کروات در کلاس

پستتوسط najm134 » دوشنبه دسامبر 17, 2018 7:43 pm

تنبیه به خاطر حضور بدون کروات در کلاس


ویدئویی از تنبیه دانشجویان توسط استاد در موسسه مهندسی و تکنولوژی بخارا منتشر شده‌ است.

به گزارش اسپوتنیک به تازگی ویدئویی در اینترنت منتشر شده است که در آن یک استاد بعلت اینکه دانشجویان بدون کروات در کلاس حاضر شده‌اند به آنها سیلی میزند.
در این ویدئو دیده می‌شود که دانشجویان در کنار تخته سیاه ایستاده‌اند و استاد نزدیک آنها شده و به هرکدام از آنها سیلی میزند. استاد حتی با مشت به شکم یکی از دانشجویان میزند. استاد در حین تنبیه دانشجویان به آنها ناسزا نیز می‌گوید.
به گفته رسانه های محلی، این حادثه سال گذشته در موسسه مهندسی و تکنولوژی بخارا رخ داده است.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

Re: آلودگی آموزشی

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه ژانويه 21, 2019 10:35 pm

گفت‌وگوی «وطن امروز» با دکتر سیدمجید حسینی، استاد دانشگاه تهران به مناسبت ایام سالروز تأسیس نهضت سوادآموزی
اگر آموزش خصوصی شود فاتحه پیشرفت را باید خواند


Image

چرا در آمریکا 90 درصد آموزش دولتی است اما دولت ایران به دنبال خصوصی کردن آموزش است؟

رویکردامروز دکتر سیدمجید حسینی این روزها در زمینه مطالبه امکانات برابر آموزشی به چهره‌ای فعال تبدیل شده است. به همین مناسبت با او به گفت‌وگو نشستیم تا آسیب‌های نظام آموزشی کشور را زیر ذره‌بین ببریم.

چه ضرورتی ایجاب می‌کرد که به سمت نهضت سوادآموزی برویم؟
انقلاب 22 بهمن 57 انقلاب علیه ‌تبعیض بود. در حقیقت انقلاب 57 انقلابی بود که ایجاد شد تا فضای بی‌تبعیض برای مردم ایران ایجاد شود، یعنی همه با هم برابر باشند. این برابری یکسری مفاهیم داشت؛ برابری یک روستایی با یک شهری، برابری یک زن با یک مرد، برابری یک ترک با یک فارس، یک بچه دیپلمات با یک بچه معلم و... و ابعاد مختلف دیگری هم داشت.
یکی از ابعاد این برابری، برابری در زمینه آموزش بود. خب! می‌دانید که آموزش هم مفهوم بنیادینی است و اگر بخواهیم 2 رکن رفاه یک کشور را بشناسیم یکی آموزش و دیگری درمان است. اتفاقی که افتاد این بود که بهمن 57 فضایی ایجاد شد که در آن قرار بود آغازی باشد برای لحظاتی که افراد مختلف در حوزه‌های آموزش با هم برابر باشند. در آن زمان بر اساس آمار می‌بینیم که حجم بسیار زیادی از افراد به لحاظ آموزش برابر نبودند و ایده نهضت سوادآموزی زاییده این زمان است. اینکه عنوان آن هم نهضت است این است که حاصل آن لحظه بی‌تبعیض انقلاب است، یعنی جنبشی است برای بازگشت به لحظه بی‌تبعیض. نهضت سوادآموزی ایجاد شد تا زخم آموزش پهلوی را که یک آموزش سراسر تبعیض بود جبران کند؛ آموزشی که هر روز تبعیض‌آمیزتر شده بود و زخم بی‌عدالتی در آن توسعه پیدا کرده بود و افراد زیادی از جنوب کشور، از فقرا و محرومان نتوانسته بودند از این آموزش استفاده کنند. نهضت سوادآموزی نهضتی بود برای بازگشت به لحظه‌ای که می‌گوید همه باید برابر باشید و از امکانات آموزشی استفاده کنید و آن افرادی که از این امکانات عقب مانده‌اند، حالا باید از این امکانات استفاده کنند.
مصداق‌های این تبعیض و زخم آموزشی چه بود؟ بالاخره شاه هم ادعا می‌کرد سپاه دانش راه انداخته و آموزش را نهادینه کرده است.

شما دقت کنید که دانشگاه‌هایی که پهلوی ساخت و ما متاسفانه میراث‌دار آن هستیم در شهرهای بزرگ هستند. یعنی دانشگاه خوب پزشکی در شیراز است، دانشگاه صنعتی خوب در اصفهان است، دانشگاه معظم تهران در تهران است. اولاً مساله این است که وقتی دانشگاه‌های بزرگ مختص شهرهای بزرگ شد، آرام آرام به افراد شهرهای کوچک فهماند که اینجا جای زندگی نیست و باید به شهرهای بزرگ مهاجرت کنید، چون امکانات و توانایی آموزشی در شهرهای بزرگ است. دوم اینکه سازمان آموزشی در ماندگاری مهارت و زندگی ترکیب معمول را به هم زد. یعنی یک روستایی اگر تا حالا یک مقداری خواندن و نوشتن یاد می‌گرفت و بعد هم سراغ خرده زندگی خودش مثل کشاورزی، دامپروری یا مرغداری و... می‌رفت، حالا نظام آموزشی به سمتی رفت که می‌گفت اگر مدرک یا دیپلم نداشته باشی عقب هستی! حالا این دیپلم را باید کجا بگیری؟ در سازمان آموزشی که به صورت نابرابر در شهرهای بزرگ قرار گرفته است. پس باید مهاجرت کنی. اگر می‌خواهی از این آموزش استفاده کنی فی‌الواقع در روستاهای تربت‌جام نمی‌توانی دیپلم بگیری، باید به مشهد بروی. پدر من و عموهای من همه مجبور شدند به همین دلیل از روستای کوچکی در حوالی تربت‌جام و فریمان بروند در مشهد ادامه تحصیل بدهند، چون امکان آن درس خواندن در روستاها نبود. پس مهاجرت ایجاد می‌شد، چرا که امکان درس خواندن و دیپلم گرفتن در هیچ روستایی نبود. سازمان آموزش پهلوی سازمانی بود که فرد را به سمت شهرها می‌کشید و منطق نابرابری را تقویت می‌کرد. حاصل این موضوع چه شد؟ حاصل آن شد که افراد زیادی رویای آموزش پیدا کردند اما نتوانستند از آن استفاده کنند. افراد زیادی هم در آن آموزش شرکت کردند و آموزش برای آنها رویایی ساخت که آن رویاها محقق نشد. اصلاً انقلاب حاصل رویاهایی است که آموزش پهلوی ساخت اما آن را محقق نمی‌کرد، آموزشی که از آن حرف می‌زد، عدالتی که از آن حرف می‌زد، امکانات و رفاه و غرب‌گرایی که از آن حرف می‌زد اما در صحنه عمل به طبقات متوسط به پایین نمی‌داد، به جای آن به آنها رویا می‌داد. می‌گفت این شرایط هست اما آن رویاها را محقق نمی‌کرد.

پس پهلوی یک سیستم آموزشی ایجاد کرد که کار آن رویاسازی بود اما توانایی تحقق آن رویاها را به خاطر ناعادلانه بودن نداشت. در نتیجه وقتی انقلاب 57 اتفاق افتاد تمام تلاشش این بود که به لحظه‌ای بازگردد که این فرم آموزش ناعادلانه پهلوی را اصلاح کند و از این رو نهضت سوادآموزی ایجاد شد.

حالا با ایجاد نهضت سوادآموزی چه اتفاقی افتاد؟
تمام دهه 60 تلاش بر این بود که زخمی را که پهلوی بر گرده ملت ایجاد کرد التیام دهد. تلاش‌های زیادی شد و این نهضت تلاش کرد که یک جنبش اجتماعی را وارد نظام آموزشی کند و سواد را محور کرد. جالب است که سواد را محور کرده است، نگفته دیپلم یا لیسانس، سواد را محور آن چیزی قرار داده که باید در آن عدالت ایجاد شود. این ایده خوبی بود که به مردم می‌گفت شما سواد بیاموزید، نمی‌گوید لیسانس بگیرید. چون لیسانس درون یک نظام سرمایه‌داری قرار گرفت به نام دانشگاه آزاد. دانشگاه آزاد یک ساختار ناعادلانه سرمایه‌دارانه است اما گفت مردم سواد یاد بگیرید تا رویاهای خودتان را در قالب همین رویه و با حضور در شهر و روستای خودتان اجرا کنید.

اما چه اتفاقی افتاد؟ وقتی دهه 60 تمام شد، آرام آرام یک سیستم آموزشی ایجاد شد که روز به روز نابرابرتر می‌شد. این نابرابری‌ها به نسبت رابطه با مراکز سرمایه‌داری دائماً افراد بازمانده از تحصیل تولید می‌کرد. یعنی در تهران به عنوان مرکز سرمایه‌داری جایی بود که بهترین امکانات در آن قرار داشت، آن وقت این امکانات در سیستان و بلوچستان یا کرمان وجود نداشت، پس آنها یا مجبور بودند به تهران بیایند یا از تحصیل بازبمانند! یا به شهرهای بزرگ بروند یا ترک تحصیل کنند.

سازمان خصوصی‌سازی آموزش و اینکه 85 درصد دانشگاه‌ها پولی شدند، اینکه مدارس غیرانتفاعی محور کیفیت تحصیلی شد؛ این اتفاق‌ها افتاد که باعث شد آموزش تبدیل به کالا شود. طبیعتاً افرادی که توانایی خرید این کالا را نداشتند از تحصیل بازماندند. حالا نهضت سوادآموزی به عنوان یک ساختار بروکراتیک دیگر نمی‌توانست مقابل ساختار بزرگ آموزش‌وپرورش و آموزش عالی که دائماً بر اساس پول افراد را حذف می‌کرد، چیزی را جبران کند. الان که داریم با هم صحبت می‌کنیم 5/2 تا 3 میلیون بازمانده از تحصیل داریم که نهضت سوادآموزی به عنوان یک ساختار بروکراتیک که از شکل اولیه خود افتاده است، نمی‌تواند این افراد را به تحصیل بازگرداند. سازمان آموزش هم هر روز این افراد را بیشتر حذف می‌کند.
من دو هفته پیش سیستان و بلوچستان بودم. مدیر یک ناحیه آموزش‌وپرورش می‌گفت در این ناحیه 1100 نفر بازمانده از تحصیل داریم. یعنی دخترها و پسرهایی که در کلاس اول دبستان تحصیل نکرده‌اند و وقتی مدرسه‌ای در آن منطقه ایجاد شد 600 دختر با معدل سنی 13 سال در آن ثبت‌نام کردند.

این یعنی با کالایی کردن آموزش اتفاقی افتاد که نهضت سوادآموزی به عنوان یک جنبش حاشیه‌ای کنار آموزش‌وپرورش نمی‌تواند آن را جبران کند هر روز بازمانده از تحصیل ما بیشتر می‌شود.
توزیع آموزش به این عظمت با اداره‌ای به نام نهضت سوادآموزی اصلا تناسبی با هم ندارد. مجموعاً منابع ایران در سال در حوزه آموزش فقط در بخش آموزش عمومی تا دیپلم 66 هزار میلیاد تومان هزینه می‌شود. به نظر شما این 66 هزار میلیارد تومان چه تناسبی با بودجه نهضت سوادآموزی دارد؟ اصلا این نسبت میل به صفر دارد. پس اینجا از ساختار کارآمد یا ناکارآمد صحبت نمی‌کنیم.

این روند در دهه‌های 80 و 90 چطور طی شد؟
دهه‌های 80 و 90 شاهد تعمیق خصوصی‌سازی در آموزش کشور هستیم. اتفاقی که افتاد را ببینید! همین مدرسه‌ای که هفته گذشته در سیستان و بلوچستان سوخت، مدرسه خصوصی بود! یعنی حتی مدارس مناطق محروم ما هم در طرح‌های خصوصی‌سازی قرار گرفتند و خصوصی شدند.
دهه 90 تعمیق این وضعیت بود و به شما می‌گویم آقای رئیس‌جمهور چند هفته پیش گفتند که ما باید بار آموزش را از روی دوش دولت برداریم. این به این معناست که دولتی که در حال حاضر 55 درصد هزینه‌های آموزش کشور را می‌دهد می‌خواهد همان 55 درصد را هم ندهد!

ما با وضعیتی مواجه هستیم که بیش از نیمی از آموزش ما خصوصی است و این نیمی از آموزش باعث شده شکاف و اتفاقات غیرقابل جبرانی در فضای آموزشی ما بیفتد. 2 راه داریم؛ یا اینکه این نیمه را برگردانیم یا اینکه به گفته آقای رئیس‌جمهور آن نیم دیگر را بدهیم برود. اگر این نیم دوم را هم به بخش خصوصی بدهیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟
اگر این اتفاق بیفتد ما با فروپاشی پیشرفت و رفاه ایران مواجه خواهیم بود. الان در آمریکای سرمایه‌داری که هیچ ادعایی برای عدالت ندارد 90 درصد هزینه‌های آموزش عمومی را دولت پرداخت می‌کند! چون آمریکایی‌ها هم می‌دانند که اگر آموزش عمومی را خصوصی کنند، کشورشان از هم می‌پاشد. ما اگر آموزش عمومی را خصوصی‌تر از این کنیم فی‌الواقع آینده پیشرفت کل کشور و جامعه را تهدید کرده‌ایم. من فکر نمی‌کنم نیروهای اجتماعی اجازه دهند این اتفاق در ایران توسط دولت‌ها رخ دهد.

این تبعیض انواع مختلفی دارد.
نمی‌خواهم وارد انواع مختلف تبعیض در آموزش شوم. من معتقدم همه این تبعیض‌ها یک ریشه دارد و آن هم سرمایه‌داری است. یعنی تمام این تبعیض‌ها مثل تبعیض جنسیتی، تبعیض اقلیتی و... اگرچه اشکال مختلفی دارد اما یک ریشه دارد که آن هم تبعیض مبتنی بر سرمایه و ثروت است. اصلاً نباید بحث را از این مسیر منحرف کرد. اگر بچه‌ها در مدارس سیستان و بلوچستان سوختند، دلیلش این است که ما تبعیض سرمایه‌ای ایجاد کردیم. 8 هزار میلیارد تومان گردش مافیای کنکور است و این سازمان سرمایه سیستان و بلوچستان را از بین می‌برد. چرا موسسات کنکور در تهران قوی هستند اما در یک منطقه دورافتاده که 25 هزار دانش‌آموز داریم کلاس کنکور که پیشکش، آب هم نداریم؟!
چون برای سازمان سرمایه صرف ندارد! پس به نظر من نباید روی جزئیات تمرکز کرد و باید به اصل و ریشه پرداخت.

به موسسات کنکور اشاره کردید؛ یعنی اگر کنکور برداشته شود بخشی از این فضای سرمایه‌داری تعدیل می‌شود؟
اگر کنکور را همین الان برداریم وضع ناعادلانه‌تر می‌شود. من می‌گویم ساختار آموزشی را طوری اصلاح کنیم که تقاضای سرمایه‌داری را از آموزش برداریم. تقاضای سرمایه‌داری چیست؟ تقاضای پزشکی است! 640 هزار نفر می‌خواهند پزشک بشوند که پولدار شوند.

چرا؟
چون ما در وزارت بهداشت برای پزشک در سال اول کاری‌اش 17 میلیون حقوق می‌دهیم. خب! هر کسی می‌خواهد آن 17 میلیون را بگیرد. تا وقتی این پول را می‌دهید نمی‌توانید به آن 640 هزار نفر بگویید پشت کنکور نباشید یا من می‌خواهم آن را بردارم. شما اول حقوق معلم را به جای یک میلیون و 200 هزار تومان تبدیل کن به 5 میلیون تومان، خود به خود تقاضا از روی کنکور پزشکی برداشته می‌شود. آن وقت است که کنکور بی‌معنا می‌شود. پس نمی‌شود فردا صبح کنکور را برداشت یا تبدیل به شرط معدل کرد، من می‌گویم کاری کنیم که تقاضای کنکور از بین برود، این تقاضا یک تقاضای پول‌محور است، این از بین برود فی‌الواقع سازمان ناعادلانه مافیای کنکور هم از بین می‌رود. اگر در این وضعیت کنکور به شرط معدل یا امتحان نهایی تبدیل شود، این مفهوم را خواهد داشت که یک بازار جدیدی برای این مافیا درست کرده‌اید.
یعنی به جای تغییر سیستم تغییر تقاضا ایجاد کنیم.

بله! بالاخره الان 80 هرار میلیارد تومان تقاضای کتاب تست است. چرا؟ چون الان همه می‌خواهند پزشکی قبول شوند. حالا اگر این تقاضا نباشد، طبیعتاً این کتاب‌ها هم فروش نمی‌رود.
این مافیای کنکوری که شما اشاره کردید، گردش مالی بالایی هم دارد اما آنچه در ظاهر بیان می‌شود این است که یکی از مهم‌ترین ارگان‌های این مافیا یک موسسه وقفی است و هزینه‌های مختلفی انجام می‌دهد، دیگری هم که به نوع دیگری تبلیغ می‌کند؛ این را چطور ارزیابی می‌کنید؟
روشن است؛ ما سازمان سرمایه ایجاد کرده‌ایم که خودش باعث فقر و تبعیض شده و افراد زیادی را از تحصیل محروم کرده و برای افرادی که خودش باعث محروم شدن‌شان از تحصیل شده است، یک مقداری کمک می‌کند.
این موسسات 2 میلیون نفر را از تحصیل محروم کرده‌اند اما برای 50 هزار نفر مدرسه می‌سازند. خب! آن چند میلیون نفر را محروم نکن، مدرسه هم نساز!

به عنوان سوال آخر، راهکار پیشنهادی شما برای برون‌رفت از این مشکل چیست؟
این مشکلات راهکار ندارد! باید فضای تبعیض‌آمیز کشور تغییر کند. این مشکل قرص ندارد که امشب بخوریم و فردا صبح همه این تبعیض‌ها برداشته شود. باید افکار عمومی بسیج شود برای اینکه جلوی اجرای سیاست‌های تبعیض‌آمیز گرفته شود. برای اینکه دولت بفهمد آموزش و درمان را باید از این سیستم خصوصی خارج کند. دولت نسبت به آموزش و درمان مردم مسؤول است و نخستین ‌بخش آن عدالت است. این باید به درخواست مردم تبدیل شود، درخواست مردم تبدیل به رای شود و به خواست عمومی و گفتمان عمومی تبدیل شود تا طبیعتاً تغییر در این روند ایجاد شود.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

Re: آلودگی آموزشی

پستتوسط pejuhesh232 » جمعه مارس 29, 2019 4:18 pm

فرانسه تبلیغ کلاس های خصوصی و کتب کمک آموزشی را ممنوع کرد


تظاهرکنندگان با دست نوشته هایی که روی آن نوشته شده بود "آموزش کالای فروشی نیست"، نسبت به تبلیغ کلاس های آموزشی در خارج از چارچوب مدرسه و کتاب های کمک آموزشی اعتراض کردند.

وزارت آموزش فرانسه اعلام کرد،از این پس تبلیغ کلاس های خصوصی یا تشویق به خرید کتاب های آموزشی خصوصی خارج از استانداردها و برنامه های تعیین شده مدرسه، غیر قانونی و ممنوع است.

به گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز، کالایی شدن آموزش در فرانسه به یکی از دغدغه های مراکز رسمی و خانواده ها تبدیل شده است و چندی پیش مردم در یک اعتراض جمعی در پاریس به راهپیمایی پرداختند.
تظاهرکنندگان با دست نوشته هایی که روی آن نوشته شده بود "آموزش کالای فروشی نیست"، نسبت به تبلیغ کلاس های آموزشی در خارج از چارچوب مدرسه و کتاب های کمک آموزشی اعتراض کردند.

با این حال باید گفت که روند کالایی شدن آموزش در فرانسه هنوز هم چند پله عقب تر از سایر کشورهای اروپایی از جمله انگلیس است.
بر اساس تحقیقات، در سال 2016 میلادی بیش از 40 درصد دانش آموزان در لندن در مقاطعی از دوره تحصیل شان معلم خصوصی گرفته‌اند یا از آموزشگاه های و کتاب های کمک آموزشی استفاده کرده اند.

اما این تحقیقات نشان می دهد که در فرانسه بین یک سوم تا یک چهارم دانش آموزان در مقاطعی از سال‌های تحصیلی به کلاس های خصوصی آموزشی مراجعه می کنند که از نظر تحلیلگران جمعیت وسیعی را شامل می شود.

در فرانسه تحصیلات تا دانشگاه به طور کامل رایگان است و حتی کتاب های آموزشی نیز در اول سال بطور رایگان در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.
سهم بازار کلاس ها و کتاب های کمک آموزشی که پول های کلانی از دانش آموزان طلب می کنند، هر سال 10درصد افزایش دارد.

این موضوعی است که بیشتر کارشناسان بخش آموزش فرانسه را نگران کرده است و نسبت به فراگیر شدن این موضوع هشدار داده اند.
بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت آموزش فرانسه، در سال جاری میلادی، از هر پنج دانش آموز مقطع راهنمایی و از هر چهار دانش آموز دبیرستانی یک نفر به استفاده از کلاس های پولی و کتاب های کمک آموزشی روی آورده است.

بر اساس همین آمار، 17 درصد از دانش آموزان فرانسوی در سال 2017، از کمک های آموزشی خارج از چارچوب مدرسه استفاده کرده اند که این آمار در سال های 1995 تا 2005 ، فقط سه درصد بوده است.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

Re: آلودگی آموزشی

پستتوسط pejuhesh232 » جمعه آگوست 09, 2019 2:13 pm

حذف درس قرآن در برخی مدارس غیر دولتی!


کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
Image

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: برخی مدارس دروس رسمی آموزش وپرورش را تدریس نمی‌کنند و در حالیکه در جدول ساعات هفتگی اسم درس قرآن آمده است اما این درس را حذف کرده اند.

به گزارش مشرق، فریده اولاد قباد درباره بازدید اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از مدارس اظهار کرد: همزمان با فصل ثبت‌نام مدارس، کمیسیون آموزش مجلس تصمیم گرفت تا بازدیدی از مدارس دولتی، غیردولتی و شاهد داشته باشد و نخستین بازدید هفته گذشته انجام و موارد بسیاری احصاء شد که در حال بررسی آنها هستیم.

وی افزود: در بازدیدی که از مدارس دولتی، غیردولتی و شاهد داشتیم، برنامه هفتگی و فوق برنامه مدارس، فضای فیزیکی، شهریه مصوب آموزش‌وپرورش و شهریه دریافتی مدارس را بررسی کردیم، شهریه‌ای که مدارس غیردولتی دریافت می‌کردند بسیار بیشتر از مبالغ مصوب توسط آموزش‌وپرورش بود و برای آن بهانه‌های مختلفی داشتند مانند هزینه لباس فرم، غذا و سرویس.

شهریه ۲۰ میلیونی برای دوره ابتدایی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: آموزش‌وپرورش می‌گوید حداکثر شهریه مدارس غیردولتی در دوره ابتدایی ۹ میلیون تومان است اما در بازرسی‌هایی که ما از مدارس غیردولتی داشتیم، ۲۰ میلیون تومان شهریه آن هم برای دوره ابتدایی می‌گرفتند! اولاد قباد با اشاره به اینکه بازدیدهای مجلس از وضعیت مدارس در طول تابستان ادامه دارد، عنوان کرد: متأسفانه در بحث شهریه دریافتی، واقعاً فاصله فاحشی میان شهریه مصوب آموزش‌وپرورش و دریافتی مدارس وجود ارد از سوی دیگر قرادادی که مدارس با نیروها و معلمان منعقد می‌کنند، بررسی شد همچنین وضعیت گزینش نیروها و اینکه تمام کارکنان شاغل در مدارس غیردولتی از تأییدیه گزینش عبور می‌کنند یا خیر بررسی خواهد شد.وی بیان کرد: در این بازدیدها به صورت رندُم با والدین تماس گرفتیم تا مشخص شود دلایلی که برای دریافت شهریه بیشتر مطرح می‌کنند تا چه اندازه صحت دارد، به عنوان مثال برخی مدارس می‌گفتند به دانش‌آموز در طول روز میان وعده می‌دهند و این موضوع را در تماس تلفنی با والدین راستی‌آزمایی کردیم.

حذف درس قرآن!

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به تخلف دیگر در مدارس غیردولتی افزود: برخی مدارس دروس رسمی آموزش وپرورش را تدریس نمی‌کنند و در حالیکه در جدول ساعات هفتگی اسم درس قرآن آمده است اما این درس را حذف کرده و ساعت آن را به موارد دیگر مانند ریاضی یا آنچه که خودشان می‌خواستند، اختصاص داده بودند.

در ضعف نظارت آموزش‌وپرورش، مجلس وارد نظارت بر مدارس شد

اولاد قباد با اشاره به اینکه حلقه مفقوده آموزش‌وپرورش موضوع نظارت بر مدارس است، گفت: متأسفانه نظارت درستی بر مدارس انجام نمی‌شود از این رو مجلس به موضوع وارد شده است و خانواده‌ها می‌توانند گزارش تخلفات مدارس را از طریق شماره ۳۹۹۳۱ ۰۲۱ به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اطلاع دهند.وی ادامه داد: در بازدیدهایی که از مدارس انجام شد، اردوی خارج از کشور را ندیدم و بیشتر دانش‌آموزان را برای ورزش به باشگاه انقلاب می‌بردند که پس از پیکرشناسی به ورزش مخصوص هدایت می‌شدند.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

قبلي

بازگشت به آلوده شناسى


cron
Aelaa.Net