لوازم و تجارب سفر پياده زيارت

مدير انجمن: najm145

Re:بیاده رفتن از موطن به مشهد +پیاده از مشهد بسمت عتبات

پستتوسط najm145 » چهارشنبه آپريل 21, 2021 1:35 am

برخي سؤال كرده اند كه
بجز برنامه بپياده رفتن اخر هفته كه در مسير غرب كشور است و شركت دارند
روزها صبحها و بعضا عصرها وقت براى پياده روي دارند
آيا ايده اى هست استفاده كنيم از اين فرصتها در جهت زيارت پياده؟

خصوصا كه در تجربه اين هفته ها به نتايجي معنوي و نفسي و حتى جسمى رسيده اند
كه نمي خواهند كه اين ابواب مفتوح شده برايشان تعطيل شود ولو در برخي ايام هفته
اگر راهنمايي نماييد؟

جواب:
همه اين افراد كه در برنامه پياده رفتن به عتبات شركت كرده اند يا خواهند نمود ان شاء الله
بسيار شايق هستند كه اين پياده رفتنشان به زيارت عتبات از مشهد مقدس باشد چه شروعش از حرم رضوي را تا كنون كليد زده باشند و بخشي مسير رفته باشند چه هنوز توفيق و فرصتش انجامش نشده
همچنين همه ايشان مايلند از وطنشان در دوم يا سوم يا هفتم و بلاد ديگر پياده رفتن به زيارت مشهد مقدس هم داشته باشند
با توجه به اين دو شوق و عزم
مى توانند روزها بقدر فرصتي كه دارند مسير رفتن به مشهد مقدس از خانه شان شروع كنند
و هر روزه بقدر فرصتي كه دارند به قدر نصف فرصتشان
مقدارى به سمت مشهد مقدس بروند وبه اين نيت قدم بردارند
و از نيمه زمان فرصتشان به آنطرف جاده كه رفته اند بروند
و مسير طى شده را تا خانه يا مرحله اى كه روز قبل رفته اند برگردند
و اين بازگشت را به عنوان مسير زيارت عتبات از مرحله قبل شهرشان تا شهرشان قدم بردارند
زاد الله في توفيق جميع العلويين ووفقهم لإقامة المعارف الإلهيه

سؤال كرده اند:
ما دهها كيلومتر از مسير خراسان تا عتبات را پياده مشرف شده ايم، اما پياده رفتن يكي دو روزه هر هفته براى ما فراهم نيست، و هر هفته هم كه عقب بيافتيم تا افرادى پيدا شوند كه با هم بخواهيم ادامه مسير بدهيم زمان مي برد، چه كار كنيم كه فرصتهاى موجود براى تكميل اين مسير را استفاده كنيم؟

جواب:
مي توانيد برنامه مسير خراسان تا عتبات را از قسمت قبل اصفهان نيز تدريجا تكميل كنيد
و كساني هم هستند كه بخواهند تكميل كنند و همراه شما بشوند
مثلا
ابتدا قسمت از دروازه تهران تا اول صارميه و جاده نجف آباد
بعد از پليس راه جاده قم تا دروازه تهران

و همينطور بقيه مسير كه نزديك اصفهان است
البته نامها مثال بود و روي نقشه مي توانيد ببينيد كه مسير ميانبر چيست

و نظير همين مثال براي شيرازيها كه از دروازه قرآن يا قبل آنرا بروند و يا يزديها متناسب با مسير خودشان از سمت مشهد را
و همه اين مسيرهاى نزديك شهر محفوظ است و مي توانيد خودتان با بجه ها و همسايگان تدريجا برويد
قواكم الله و حفظم اجمعين
واوصلكم الى العتبات المقدسة سالمين آمنين
آمين رب العالمين


برخی سوال کرده اند برای رفتن به مبدا هر مرحله زمان و هرینه بر است چه راهکاری ارائه می شود؟

1- با توجه به اينكه رفتن به مبدا هر مرحله؛ از اين به بعد زمانبر است و حداقل دوسه ساعت وقت مي گيرد
و همين مقدار ربع يكروز است
و نمي شود ناديده گرفته شود
و نبايد از امكان طي مسير و مدت زمان هر روز كم شود
و اين قسمت رفتن به مرحله بايد يا شب قبل يا سحر انجام شود

2- از طرفي ديگر فاصله شروع مرحله هاى بعدي هر چه زيادتر شود با ملاحظه زمانهاى رفتن به شروع مرحله و برگشتنها
فلذا با اين هزينه زماني و مالي
ديكر يكروز فقط راه رفتن به صرفه نيست
و لازم است اقلا دو روز براى هر نوبت لحاظ شود



3- پيشنهاد دو مسيره رفتن با نيت پياده رفتن از عتبات تا مشهد مقدس مي باشد
كه مسير روزانه شان را بر حسب فرصت دو نيم مي كنند
مقداري را به سمت مشهد پياده مي روند و مقداري را به سمت عتبات
اينطوري از هر روز استفاده بيشتر مي شود
و اين امر هرچه فاصله با مبدا مي گیرند منفعتش بيشتر است
كندتر؛ دورتر از مبدا رفته، و هر بار دو جهت سير را در دو مسير استفاده مي كند


براى اينكه در نيت پياده رفتن هم بتوانيد نيت واقعي داشته باشيد = تعابير درست بكار ببريد
تعبير رفت و برگشت همان معناي خودش را دارد
يعني رفتن تا فلان نقطه و برگشتن از آن به نقطه اولي
و این اصطلاح رفت و برگشت را توضيح داديم درست نيست
هر دو جهت مسير رفتن است


فلذا قصد شما
پياده رفتن از وطنتان به سمت مشهد مقدس + پياده رفتن از مشهد مقدس به سمت عتبات است
پس بايد همين نيت در هر قسمت از برنامه داشته باشيد
و آنقدر اين نگرش واقعي باشد كه در نگاه تان و اظهاراتتان هم منعكس شود
تعابير شماست كه نشان از واقعيت نگرشتان دارد
بحث تصحيح املا و لفظ نيست
كه پاسخ بنويسيد منم همين را مي خواستم بنويسم اشتباه شد معذرت مي خواهم تصحيح ميكنم
= ذهن شما براى انتخاب كلمات
و زبان شما براى گفتن
و قلم شما براى نوشتن و حركت انگشتان شما روي كيبورد
مطابق نگرش شما عمل مي كند
و همان نيت واقعي شماست
كه اجر و نتيجه معنوي بر آن مترتب است
و الا پياده روي ورزشي است كه محدود به آثار خودش است
فلذا
تعبير شما حكايت از نگرش و نيت شما دارد
اگر كسي اين را بياده روي مي داند كه فقط اسم رويش مى گذارند مشهد و عتبات
و مسيري را مي روند و بر مي گردند
در همين سطح كه نگاهش هست نتيجه مى گيرد
فقط توضيحي بود جهت تصحيح نكرش و نيت
كه اگر عميقا صحيح و واقعي بود در تعبير گفتار و نوشتارش هم ظاهر مي شود
آنچه در كانالها بيان مى شود ابتداءً يا به مناسبت نوشته يكي از اعضاء، حتى اگر ناقص يا اشتباه نوشته باشد = اشخاص نيستند، چه برسد كه نيت يا قصد خوانى مطرح باشد
هدف اصلى:
تصحيح - تكميل - آموزش مطلب بالاتر است.
فلذا
چه خود افراد مورد تعليق
چه ديگران
به هيج وجه اين نوشته ها را شخصى نكنند.
آنهايى از مطالب بهره مى برند كه اين نكته مهم را باوركرده و با اين نگاه در مطالب تأمل كنند
و سينه شان براى دريافت مطالب باز باشد

سؤال:
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
الحمدلله توفیق شد در مسیر پیاده به سمت مشهد مرتب برویم و خوب است که فرزندم هم همراهم است
فکر کنم ما این هفته هم نتوانیم ادامه مسیر به سمت کوهدشت را برویم
از طرفی هوا هم سرد و رو به سرما و بارندگی شده
گفتم برای اینکه هم مشکل نداشته باشیم و هم بی بهره نشویم و برنامه تعطیل نشود
در این فرصت هم همین مسیر به سمت مشهد مقدس را ادامه بدهیم
تا ان شاء الله جلوتر برویم و شرایط برای ادامه و تمام نمودن مسیر از هر دو طرف فراهم شود
و شرایط خودم بهترین شرایط برای ادامه دادن مسیر برای خودم الان است
آيا اين برنامه توقف در ادامه مسير لرستان و تكميل برنامه سمت مشهد اشكالي دارد؟

جواب بخش راهنمای حضور:
1- از ابتدا بيان شد كه مسير كوهستاني و سردسير در فصل سرما ادامه داده نميشود و مسير زيارت به مشهد و مشهد به عتبات در جاده شمالي شهر دنبال ميشود،
كه هم مشكل سرما كمتر دارد و در غير روزهاى سرما قابل ادامه است

2- مدت و مقدار معين در برنامه تدريجي وجود ندارد كه موجب دغدغه بشود

3- همراهتان بودن فرزندتان در برنامه ارتباط فيمابينتان را بيشتر مي كند و بهتر از باهم بودن در خانه است

4-جوابيه فوق مطلب معمولي است كه از ابتدا گفته شده
و به عنوان راهكار جايگزين در وقتي كه ادامه مسير در نواحي سردسير غربي كشور براى كسي فراهم نباشد است
سرما يا دوري مسير رفت و برگشت و نداشتن و سيله يا همراه و موانع شغلي ووو

نه اينكه آنرا بنايه توقف ادامه سير و منع او عليرغم فراهم بودن شرايط تلقي كنند

مستمرا بايد هي نوشت كه افراد جب و راست نروند در برداشت و خلاف مقصود تصور نكنند

توجه:
5-براى اينكه تعبير "پايان مسير" هم معناي اشتباه القا نكند هم با تكرارش تفال منفي نياورد
كلمه مرحله +شماره افزوده شود
مثلا

در پایان مرحله4 مسیر پیاده به زیارت رضوی به عتبات عالیات عراق
و هر بار كه مقداري بروند شماره افزوده شود
وهكذا
در مسير سمت وطنتان به مشهد مقدس


6-خوبست زائران كه انتهاى طي مسيرشان با زيارت ولو مختصري از مشهد معظمي كه به سمتش مي روند خاتمه دهند
مثلا وقتي به انتهاى مقدار طي مسير به سمت مشهد هر نوبت مي رسند آنرا با زيارت ولومختصر حضرت رضا عليه السلام خاتمه دهند

و همينطور در مسير رفتن به عتبات
وقتي به انتهاى مقدار طي مسير به سمت عتبات عاليات عراق هر نوبت مي رسند
آنرا با زيارت ولو مختصر حضرات ائمه عليهم السلام كه مشاهدشان در عراق (1-3-7-9-10-11-12) است خاتمه دهند ولو سلامي باشد
najm145
 
پست ها : 329
تاريخ عضويت: شنبه نوامبر 02, 2013 12:31 am

Re: توصیه های کلیدی، مفید= راز تفاوت مقادیر و اختلاف شرایط احوال

پستتوسط najm145 » چهارشنبه آپريل 21, 2021 2:02 am

1- در ابتدا باید یادآور بشوم که برای پیاده روی تمرین لازم است. مثلاً روزی یک ساعت. بنده چند سالی هست که بیشتر از دوچرخه و یا پیاده به محل کار یا دیگر مکان ها می روم

2- استراحت در مسیر بیش از 5 دقیقه باعث گرفتگی پا و خستگی بیشتر می شود

3- اگر در هنگام استراحت محلی را انتخاب کنید که کامل روی زمین ننشیند ، بسیار مفید است

4- در مسیرهایی که معمولا کوتاه است مانند امروز ، نیاز به هیچ وسیله مانند کیف و حتی آب معدنی هم نیست

5- بنده تقریبا تا رباط خاکستری بدون آب و مواد تغذیه سپری نمودم. هر چه انسان سبک تر باشد راحت تر مسیر را طی می نماید

6- در مسیر بهترین محل رونده به ترتیب خاکی ، اسفالت، سنگ فرش ، چمن است. بدترین انتخاب سنگ فرش و چمن در مسیر شهری است.

7- روش طب انعکاسی بسیار مفید است ، حتما دوستان فرا بگیرند. چون در مسیر سر بالایی عضلات پا گرفته می شود ، و در حرکت می توان مشکل گرفتگی پا را حل نمود

8- یک تجربه در ساعات پایانی حرکت در روز در مسیر های سربالایی اصلا به پشت سر نگاه نکنید، زیرا شخص بدن را کاملا بر نمی گرداند و این باعث گرفتگی در اکثر اعضا بدن می شود

9- در ابتدای روز تا ظهر شخص رونده 60 درصد مسیر را طی نماید ، به مقصد به مدد مولا می رسد

10- هدف گذاری در مسیر خیلی مهم است، مثلاً امروز تا فلان نقطه باید بروم . اشخاصی که در ابتدا نه می آورند ، اکثر حداقل مسیر را می توانند راه بروند

جواب
به دسته چهارم از كاروان هشتم:

= خدا قوت و تقبل الله منكم جميعا

= الحمدلله موفق شديد كه
مرحله اول (42 كيلومتر)
پياده رفتن از حرم رضوى عليه السلام به حرمهاى عاليات عراق را طى كنيد
كه مجموعا هشت ساعت و نيم وقت بُرد
اين تجربه شما مى تواند راهنماى خوبى باشد كه اگر برنامه پياده رفتن به خوبى انجام شود چقدر مسافت و مدت استفاده مى شود

= توضيح و بيان تجارب و نكات لازم در طى مسير موفق و به وقت
براى توفيق عموم پيادكان در ساير مسيرهاى كشورى الگو و راهنمايى باشد

=تجارب ارزشمند و توصيه هاى كليدي و مختصر و بسيار مفيد نوشتيد كه راز تفاوت مقادير و اختلاف شرايط و احوال را به خوبى بيان مى كند

=براى اينكه گزارش تجارب بطور كاربردى
براى سايرين قابل استفاده عملى باشد
آن را بطورى تكميل كنيد كه
مشخص شود
در طول اين مسير از ابتداء تا انتهاء
هر چقدر بياده رفتن (زمانا و مسافتا) چقدر زمانا توقف داشته ايد چه استراحتا يا نيازهاى ديگر
و فواصل ومقادير استراحت دقيقا مشخص شود

تکمیل گزارش توسط دسته چهارم از کاروان هشتم

11-انسان باید برای هر کاری برنامه ریزی داشته باشد.

12-بنده در مسیر پیاده روی اینطور برنامه ریزی نمودم که هر 5 کیلومتر که حدودا یک ساعت مسافت است ، 5 دقیقه استراحت کافی است.

13-برای نماز و تغذیه ظهر 15 دقیقه کافی است.

14-برای استراحت شخص پیاده رونده نباید دنبال محل مناسب مانند زیر درخت و یا سایه بان باشد. زیرا تقسیم زمان استراحت بر هم می خورد.

15-در مسیر بنده سه محل استراحت زائر سرا وجود داشت ، ولی به دلیل اینکه در برنامه ریزی بنده زمان استراحت با آن مکان ها تطابق نداشت از آن محل ها عبور می نمودم.

16-نکته ای دیگر که در تجربیات سفر به دست آورده ام این است که وزن داخل جیب لباس های شخص رونده باید حداقل وزن و همچنین متعادل باشد.
گاها افراد موبایل خود را در یکی از جیب های شلوار می گذارند ، این باعث عدم تعادل وزن پا ها می گردد، در نتیجه سمت سنگین تر زودتر خسته می گردد. بهتر است شی در جیب ها نباشد ، موبایل در دست باشد.

17-بعضی از افراد در مسیر فکر می کنند که در ساعات اولیه باید مسافت بیشتری رفت و کمتر توقف نمود ، مثلاً 10 کیلومتر اول را در یک مرحله می روند. این روش به نظر بنده اشتباه است ، زیرا اگر پاها خسته شد ، بعدازظهر بسیار خسته می شود. ولی با برنامه ریزی صحیح تقریبا تا ساعت آخر روز هنوز نشاط و عدم خستگی در بدن هویدا است.

18-نمی دانم آیا این مطلب درست است که در اینجا بیان نمایم ، فقط برای رضای خداوند این مطلب را بیان می نمایم.
بنده چون در مسیر تنها بودم ، مدام به یاد مطالب بیان شده در کتاب سیاحت غرب و عالم برزخ می افتادم.

19-در مسیر گاهی بیابان و گاها حیواناتی نظیر سگ در کنار جاده مشاهده می کردم که وحشتی ناخواسته در دلم آشکار می شد، وقتی به آبادی یا مکان سرسبز می رسیدم بسیار خشنود می شدم. حال عجیبی بود که با ذکر اهل بیت علیهم السلام آرام می گرفتم.

20- این مطلب را به این جهت بیان نمودم ، که شخص اگر در مسیر تفکر کند ، می بیند چقدر تنها و بی کس است و تنها اهل بیت علیهم السلام هستند که از شخص دستگیری می کنند


جوابیه بخش راهنمای حضور



1- احسنت و بارك الله فيك
2- مطالب بسيار مفيد و گزيده و موجز نوشتيد ان شاء الله كه مورد استفاده واقع شده و عادت افراد روى آن بروز شود

3- ممكن است برخى افراد بخاطر سن و عادات شخصى يا عوارض مبتلابه
تجربيات و دستاوردهاى این زائر را متناسب خود ندانند ولو در ابتداى كار
اما براى همين افراد هم نرخ كار دستشان مى آيد و اگر مواردى را رعايت نمى كنند دانسته اند نرخ كار چيست ولو خودشان به خودشان تخفيف داده يا هنوز موفق نشده اند

4-و اين وضعيت فعلى = كه عادت خودشان را ملاك و مبناى صحيح بدانند
و نه خودشان هيچ وقت به فكر ارتقا و تغيير هستند بلكه بقيه كاروان هم مراعات عادت او و مثل او كرده و هيچ وقت پيشرفت نكنند = را مفروض تلقى نمى كنند

5- اگر وجود يك موبايل در جيب يك طرف و خالي بودن جيب طرف سبب عدم تعادل و خستگي در راه رفتن بشود
ديگر يك كيف (ولو پر از خالى كه شايع است) روي يك شانه انداختن كه عادت شايع برخى هست = ديگر چقدر عدم تعادل ايجاد مى كند


6- همه اعضا و عازمين برنامه پياده رفتن به زيارت عتبات:
كسانى كه
نمى خواهند در عاداتشان بمانند
و دوست دارند پيشرفت كنند
و از تلاشها و عمر سايرين استفاده كنند و مدتها براى باور موفقيتهاى فراتر عادت خود معطل شوند
يا تجارب خطا و آزمون و كاستيهايى كه ديگران تجربه كرده اند را مكررا تكرار نكنند
و با تجارب و نتيجه عمر ديگران مى خواهند بروز شوند

در فايل وورد خصوصي
نكات فوق را ليست كنند
تجربه هاى پياده خودشان را برحسب اين نكات تحليل كنند
و در آن فايل بنويسند در كجاها و كدام موارد رعايت نكرده اند
و براى مرحله بعدى پياده رفتن
برنامه بروزشده خودشان را بنويسند
و اين فايل خودشان را مرور كنند
ضمن مرور در مسير هر سه ساعت كه ببينند چقدر براى برنامه بروز شده خودشان رعايت كرده اند


7-توضيح به مناسبت ذكر كتاب سياحت غرب:

✔مرحوم آيت الله سيد محمدحسن معروف به آقا نجفي قوجانى از شاگردان مرحوم آيت الله آخوند خراسانى
شرح حال خود را در كتابي به نام سياحت شرق نوشته است كه در اينجا مي توانيد آنرا بخوانيد
http://dl3.takbook.com/pdf2/ebook6748[www.takbook.com].pdf

✔بيوگرافي مختصرش هم در اول كتاب سياحت غرب ذكر شده است
https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D ... =component

✔بعد ايشان در اواخر عمر در اثر بيماري سخت سه روز بيهوش مى شود
و در اين حالت مشاهده اى نصيبش مي شود كه تمام سير عالم برزخ خودش ار وقت مردن و انعكاس احوال و اعمالش در برزخ مى بيند
بعد به هوشم آمدن آنها را به قلم روانى به اسم يك تمثيل و داستان تجسمى مي نويسد
به نام سياحت غرب كه در اينجا مى توانيد مطالعه كنيد
https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D ... =component

✔بطور رسمى اين كتاب صرفا رماني تخيلي يا به تعبير نويسنده "داستان تمثيلى" است كه شرح مراحل برزخ را توصيف مي كند

اما واقعيت شرح وقايع مشاهده برزخيه ايشان است كه بالعيان ديده و بعدا نوشته است

برعكس غالب افراد كه بعد مرگشان را خبر ندارند ايشان از افراد قليلي است خبردار شده
و هم آنرا تفصيلا و دقيقا نوشته و توصيف كرده است

✔كتاب سياحت غرب شرح تجسمى آيات قرآنى و احاديث درباره مرگ و قبر و برزخ نيز هست

✔مشاهده بودن اين كتاب را افرادى مانند علامه طباطبايي نقل كرده و به خواندنش سفارش كرده اند

✔براى اطلاع دقيق ارتباط اعمال و احوال دنيوى و برزخي
خواندن كتاب سياحت شرق مفيد است بجز مطالب خواندني و شيريني كه نقل كرده و حوادث تاريخي و ان قلت و قلت هايي كه در شرايط سخت با خداوند داشته ووو

✔ مناسبت نام غرب و شرق بر اين دو كتاب
از آنجا غرب عالم مسكن ارواح ذكر شده است فلذا مشاهده برزخيه را به اسم سياحت غرب نام داده است
و عالم شرق هم مشرق ارواح و محل نيوى بشر است ولذا شرح زندگانيش را سياحت شرق نام داده است

فلذا با اصطلاح شرق و غرب كه امروز رايج است معنايش متفاوت است.
najm145
 
پست ها : 329
تاريخ عضويت: شنبه نوامبر 02, 2013 12:31 am

Re: توصیه

پستتوسط najm145 » چهارشنبه آپريل 21, 2021 2:03 am

توصیه
najm145
 
پست ها : 329
تاريخ عضويت: شنبه نوامبر 02, 2013 12:31 am

Re: عدم عبور از مرز و گذرگاههای غیر رسمی و کوه و کمر

پستتوسط najm145 » چهارشنبه آپريل 21, 2021 2:36 am


سؤال:

1- مسیر در ایران هم از کرمانشاه جاده فرعی به مهران رفته اند که پلیس راه مسدود نموده مسیر از ایلام به مهران را

2- آنطرف را گفته اند شرط است که در مسیر ایست بازرسی های عراق مانع نشوند

3- با آشنایان عراقی صحبت نمودیم
گفتند اگر جمعه صبح بدره باشید از آنجا ماشین می فرستیم دنبالتان که در امنیت به کربلا برساند

4- شرایطی هست می شود از مرز عبور کرد
دیروز یکی از دوستان ما با یک کاروان تعداد زیاد
نفری یک میلیون ازشان گرفته اند و از مرز مهران ردشان کرده

5- مجموعا با این شرایط و خواسته قلبی دوستان برای رفتن به کربلا
صلاح است بروند؟


جواب:
1- داخل ايران و داخل عراق جابجا شدن = محتمل و آسان است
2- مهم عبور از مرز است، كه به چه صورت است
يعني رسما شما به مرز مهران مي رويد حالا از هر راهى - و مرزبان مهران با گرفتن يكمليون به شما اجازه عبور مى دهند، بطور يكه اگر عبور ندادند همانجا در مرز و در جاي قانون هستيد و ان يك مليون دست مامور مرز است و اگر نتوانست، پس مي گيريد؟

اين وقت اين پيشنهاد قابل تأمل است بشرط زير:
تاييد گزارش توسط آنها كه عبور كرده اند به اين روش و الآن سالم و آزاد در نجف يا كربلا هستند
شماره يكنفر از آن خيلي افراد كه عبور كرده اند را بدهد و مستقيما صحبت كنيد تفصيلا ببينيد چطور بوده
به عنوان اينكه آنها كجايند و من ناآشنا و بروم پيش آنها = آنوقت موضوع قابل بررسى مي شود

3- اما اگر عبور دادن مرز توسط افراد متفرقه است كه مي گويند ما شما رد مي كنيم از مرز ، منظورشان گذركاه رسمي مهران نيست و از كوه و كمر ووو = اين روش بي تامل مردود است


فعلا شما در تدارك ادامه مسير پياده باشيد كه تا مرز تدريجا برسيد ان شاء الله تا آنوقت راههاى مطمئنتر فراهم مي شود
najm145
 
پست ها : 329
تاريخ عضويت: شنبه نوامبر 02, 2013 12:31 am

Re:خوداتكايى در تهیه سجاده كوله بشتي و زیرانداز بادگیر

پستتوسط najm145 » چهارشنبه آپريل 21, 2021 5:49 am

1-هر كسي يك سجاده يا حداقل يك پلاستيك زباله همراه بیاورد كه عذر نوبتي و با هم نبودن در صف نماز نباشد
سجاده انقدر كوچك نباشد كه وقتي مي نشينيد رويش لباس وچادر روي خاك باشد = بقدري باشد كه راحت بنشينيد و بتوانيد پايتان دراز كنيد و راحت نماز بخوانيد
كافي است جنس سبك باشد و هر كسي بياورد منتظر فرش ديگران نباشد

2- در مواقعی که باد مي آيد و از نسيم بيشتر است حتما افراد بادگير داشته باشند كه اگر نياز شد استفاده كنند بادگیر كم وزن و كم حجم است و همراه بردنش از جاكت اسانتر است
مگر اينكه چنين وزش بادي را قبلا ازموده باشند و بي نياز بوده باشند

3-البته انها كه نمي خواهند بادگير هميشگي داشته و يا هزينه نكنند از كيسه بلاستيكهاى بزرگ مي توانند استفاده كنند


4-تجربه زائر در تهیه کوله راحت و سبک و زیر انداز سبک برای استراحت و نماز

از روی الگوی کیف های کفش مکه با پارچه محکم و ضخیم مشکی و بندهای محکم کوله ای دوخته شد
ولی با کمی تغییرات (که در جلوی کیف، دو جیب برای بطری آب و گوشی و هندزفری) در این هفته زیارت پیاده استفاده شد .

بسیار راحت و سبک بود و اصلا مشخص نبود که این مدل کیف دست ساز خودمان است.

برای زیر انداز که هم سبک باشد و هم آب به خود نگیرد از کیسه های برنج استفاده کردم.

Image
Image
Image
najm145
 
پست ها : 329
تاريخ عضويت: شنبه نوامبر 02, 2013 12:31 am

Re: لوازم و تجارب سفر پیاده

پستتوسط najm145 » چهارشنبه آپريل 21, 2021 9:32 pm

لوازم و تجارب سفر پیاده
najm145
 
پست ها : 329
تاريخ عضويت: شنبه نوامبر 02, 2013 12:31 am

Re: توفیق سفر پیاده زیارت در قرنطینه کرونایی با رعایت پروتکل ها

پستتوسط najm145 » چهارشنبه آپريل 21, 2021 11:09 pm

به همه متصديان كاروانها توصيه مي شود مقداري ذهن فعال داشته باشند
و بيرون چهارچوب اطلاعيه تلويزيون و هماهنگي با پليس راهور و ناجا و نهاجا = عمل كنند

و ان شاء الله كه در برنامه ريزيها با افراد معتقد و ملتزم و فعال هماهنگ كنند
نه متوقفين و مترددين و كساني كه نه در برنامه شركت كرده و نه حتى حمايت كلامي و تقديري در كانال دارند

جاده باز است حتى از راه اتوبانها چه برسد با مطالعه و راههاى فرعي غير اتوبان و ميان استاني


Image

تصویر از غربت اهل بيت عليهم السلام
واينكه ايرانيها غالبا بيشتر دنبال شلوغي و جنجال هستند تا اصل زيارت و حفظ شعائر،
و غالبا به همديگر نگاه مي كنند تا به حضرات و مسير حق
و الا در اين اوقات با رعايت پرتكولهاى طبي بهتر عملي است
و اين اوقات كه محك زده مي شوند افراد در مقدار متابعت حضرات و موافقت ايشان بدون ملاحظه جو و خلايق
كه برخي با نقل يك منع راهوار ناهاها حتى از درج همراهي با مسير و برنامه حضرات واهمه دارند
عليرغم اين همه بصيرت و معرفتها

الحمدلله مسير مشهدمقدس
و نيز
مسير عتبات عاليات
بدون هيج مانعي باز بوده است
ان شاء الله كه عبرتي باشد
و براى آخرين بار و ديگر جو منفي در كانال و حسينيه ها القا نكنند
و حتى اگر روزى واقعا هم بسته بود
فكر و زبان و اقدام و پيگيريشان
در جهت رفع موانع و گشايش راه كار كند
و البته اعضاء هم
نبايد با يك پيخي (آن هم در حد نقل قول) و بى اخافه
واهمه كرده و از برنامه شان منصرف شوند
خوبست كه در مملكت دفاع و جنگ با دشمن
و ميان خانواده هاى شهداء و رزمندگان زندكي مي كنند
آيا براى مسير حضرات عليهم السلام جاى استقامت نيست؟

اگر با يك نقل كلام ساده بي خطر و بي تهديد از راهوار نهاهاها همه معذور شدند
طبق اين فلسفه و مبنا
قاعدتا كوفيان در دهه اول محرم سال 61 هـ.ق براى عدم همراهي اهل بيت عليهم السلام معذور بوده اند
يا ليتني كنت معكم ها در اين اوقات مصداقيت بيدا مي كند نه زير كولر يا كنار بخاري و در آفتاب پاييزي

كساني كه مي خواهند برنامه اى داشته باشند بايد قبل شروع مدت قرنطينه شهرها بيرون بروند
و برنامه بيرون مي گذاشتند
با شروع مدت قرنطينه راههاى معمول ورودي راهها از طريق پليس راهها بسته است
اگر كسي واقعا بخواهد برود نقشه گوگل بسيار مي تواند كمك باشد و نياز به بررسي دارد كه چه جاده اي را بروند كه به پليس راه بر نخورد
و راههاى فرعي باز است براى خروج = خصوصا كه شهرها مثل قديم ديواري ندارد
همچنانكه اهل سيزده بدر از راههاى وروردي رسمي، پليس راهها اقدامي نكردند و از جاده هاى فرعي از شهرها خارج شده و به سيزده بدر رفتند

ضمنا وقتي اطلاعيه رسمي از راديو و تلويزيون مي خوانند و مدت ممنوعيت شروع مي شود از پليس را ه برسيدن وجهي ندارد همانطور كه رفتن بيرون يا ورود به شهري از طريق گذرگاههاى رسمي با پليس راه نتيجه اش معمول است
چون فاصله مسير رفته شده پياده هم به پليس راههاى متعدد مي خورد فلذا برنامه رفتن از اين جاده ها هم با مسدوديت مواجه مي شوند

نقل از زائر:

توفیق شد حدود ساعت 5عصر از اصفهان به همراه خانواده به نیت زیارت مشهد الرضا در پیمان دائم الحضور پس از غسل، ادعیه ، توکل و توسل
با برنامه قبلی از طریق اتوبان اصفهان-کاشان-قم حرکت کردیم بحمد الله استانهاى اصفهان - مركزي - قم - تهران - سمنان بدون هيچ منعي عبور کردیم



عليكم السلام
در حفظ و رعايت مولا باشيد
قبل از ورود به استان رضوي چند پيش بيني را داشته باشيد:
1- توجه به نقاط پليس راهها و اينكه از دور اگر ايست و توقفي هست آمادگي راههاى جايگزين باشيد
2- مسيرهاى قبل پليس راهها كه آنها را دور زده و به جاده بر مي گردد را روي نقشه پيدا كنيد
3- نيت رفتن به مزارات شهرهاى بعد بازرسيها (در صورت ضرورت) را بنماييد
5- تا در بازرسي احتمالي مسير و منع بتوانيد بگوييد مي خواهيم برويم زيارت فلان در اين شهر بيش رو
= كه هم راست است و آنها در صورت احتمال منع مانع زائر مشهدند نه روستا و شهر سر راه
6- دو آيه اوايل سوره ياسين (اناجعلنا في اعناقهم .. وجعلنا من بين ايديهم) را از قبل مواجهه با مانعان بخوانيد
7- نكات فوق را هرچه نزديكتر به مشهد بطور متنوعتر در نظر بگيريد
8- از نيشابور تا مشهد وضعيت پياده روندگان و نيز مواضع موكب مفتوح و فعال و تعداد آنها را حساب كنيد
9- با توجه به انعكاس گزارش اوليه تان عبور از شهرها در كانال پياده
قاعدتا بايد ضرورت ادامه انعكاس را متوجه مي شديد
اين موارد را مستقيما در كانال پياده هم درج كييد
10- همجنين از پياده روندگان و مواكب گزارشهاى با تصوير بگيريد
و در كانال پياده به زيارت مشاهد درج كنيد
راحت و محفوظ به مقصد برسيد

برخي از بانوان كه اهل التزام و كوشش در مسير حضرات عليهم السلام هستند و عملشان موقوف بر همراهي ديگران نيست اطلاع داده اند كه:
براى برنامه اين هفته منتظر اجازه تلويزيون و پليس راهوار و نهاجا و ناجا نبوده اند
و براى انجام برنامه پيگيري كرده اند،
و مانع اصلي انجام نشدن برنامه
عدم همراهي مردان محل بوده كه هيچكدام آمادگي همراهي كاروان نداشته اند

جواب به بانوان كوشا:
اينكه به ملاحظاتي مشكلات و موانع را مستقيما درج نكنيد؛ قابل درك است
اما اگر صادقانه و بدون تعريض به كسي پيگيريهايتان در طول هفته قبل برنامه را در كانال منعكس كنيد
و كمبودها از جمله همراهي مردان را بنويسيد
هم فضاي كانال به دست راهوار نهاجاها نمي افتد
و هم ديگراني با شماها همراه شده
و چه بسا مرداني هم پيدا شوند تدريجا در طول هفته متنبه شده و به كاروان پياده بپيوندند
خداوند شما بانوان كوشا در مسيرحق و منتظر جو موافق اين و آن نشو
و مردان فقط چشم به مولا و مسير را
توفيق و تاييد الهي بيشتر مرحمت فرمايد

برخي پرسيده اند:
براى اينكه فورا بتوانيم اين دعوت قائمه شعائرى اهل بيت عليهم السلام
را فورا اجابت كنيم بدون منتظر شدن ديگران و راه افتادن كاروان؛
چه اقدامي مي توانيم انجام دهيم؟


جواب:
مي توانيد نيت سفر پياده به زيارت حضرت امام رضا عليه السلام
يا نيت تتمه مسير مشهد به عتبات را نموده
و از خانه تان به سمت مسير مشهد يا به مقدار امروز از برون شهر تا شهرتان
پياده برويد

گزارش برخي اعضا:
اتفاقا از برنامه اول هفته مان بود وواقعا زود اماده شدیم که برویم وبرای ساعت ۵ اماده بودیم ومرتب هم به افراد تماس گرفتیم انها هم اماده بودند
ولی اکثر افراد از همان راهور وووترسیده بودند


جواب:
راهور نهاها ترس ندارد نه شاخ دارد نه دم دارد نه دندان نيش بلند = او مامور است محترمانه مي گويد راه بسته است ووو
دفعه بعد اگر خواستيد بترسيد
خبر دهيد يك دعاي ترس بدهیم پيشتان باشد نترسيد

نکته مهم:
اين كانال براى درج اقدامات عملي است نه عذرآوردنها
هر كه معذور است لازم نيست درج كند ما قبلا برايش عذر آورده ايم حتى در حد تصور فروض ناممكن
هر كه مي خواهد از بقيه تعطيلي استفاده كرده و همراهيش با برنامه حضرات را بدون همراهي ديكران را محقق سازد بنويسد

ان شاء الله كه همواره بر مسير حق معرفت ثابت قدم و با استقامت
و جزو {الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ}
و
فائزين به مقاصد عاليه نشر و اقامه معارف الهي باشيم
najm145
 
پست ها : 329
تاريخ عضويت: شنبه نوامبر 02, 2013 12:31 am

Re: عدم وابستگی و گره زدن برنامه سفر به افراد و دسته های پیاده

پستتوسط najm145 » پنج شنبه آپريل 22, 2021 1:11 am

سؤال كرده اند
هر روزي و هر هفته اى دسته ها افرادش متفاوت مي شوند و هميشه يك فرد در دسته اى حضور ندارد


جواب:
اصل برنامه پياده تدريجي غير مشروط كردن پياده رفتن جهت هر چه بيشتر توفيق است
نه اينكه بياييم پياده رفتن يك گروه را به شرايط افراد یا گروه ديكر گره بزنيم اين غلط است
الان هر خانواده خودش هر وقت توانست مي رود و به هيج وجه پياده هاى يك شهر معطل يك شخص يا يك خانواده نمي شوند
و الان چندين هفته است كه دهها اجراى پياده شده جداى از هم و غير مشروط به گروه ديگر

دسته تعيين كردن بيشتر براى مخلوط نشدن گروههاى يكروز است
هر روزى برنامه بپاده فراهم شد در هر حسينيه اى
هر دسته اى كه زودتر راه افتاد و در كانال اعلام كرد همان مي شود دسته اول همانروز از همان حسينيه

مگر دسته هاى حسينيه هشتم كه چون هر هفته معاهدين جديدي برنامه پياده دارند شمارش آنها با لحاظ اولين دسته شروع كننده ثبت مي شود و مسلسل ادامه مي يابد
ان شاء الله
و برنامه حسينيه هشتم پياده رفتن از مشهد مقدس به عتبات است
معاهدان هم كه مي آيند مقداري مي روند تا ان شاء الله بعدا تكميل كنند
و از محلشان هم بخشي از همين مسير است اما اينكه از سمت اصفهان به حرم مطهر ووو = معني ندارد براى برنامه مشهد
najm145
 
پست ها : 329
تاريخ عضويت: شنبه نوامبر 02, 2013 12:31 am

Re: عدم راه رفتن بر روی آسفالت و نشستن کنار جاده بسبب خطرات

پستتوسط najm145 » پنج شنبه آپريل 22, 2021 2:25 am

حرام است روي اسفالت راه برويد
و حتى شانه نزديك اگر جاده تنگ است وووو

اگر راننده ماشيني خوابش برد
يا از روي عمد كسي را زير گرفت خودش مقصر است

در ايران همين امسال در ايام دهه محرم در تهران
ماشني چندين نفر را كه جزو هيئت مشغول عزاداري بودند عمدا زير گرفت
همه كه مثل پذيرايي كنندگان نيستند

اگر افراد به لحاظ توصيه سلامت پاها ووو توجهي نمي كنند بخاطر حفظ جانشان و هدر بودن خونشان توجه كنيد

اينقدر اذهان نبايد قفل و سخت بروز شونده باشد
اگر خود كاروانها به توصيه ها و نگراني اعضاء توجهي ندارند اينجور تخلفات را تصوير نفرستند و لااقل بين خودشان متخلف باشند كه ديگر هم دهن كجي نباشد به توصيه ها
و هم موجب نگراني
و اگر بنا باشد بلايي سرشان بيايد بعدا خبردار شوند نه هربار با هر تصوير

چه اصراري است كه نزديك و حاشيه جاده اسفالت بنشينند؟!!
اين كار غلط است حتى اگر ماشين پشتشان باشد

وقتي كاميون و تريلر از پشت ضربه بزند مثل قوطي مقوا همه مچاله اند
ممكن است بگوييد شما روي شانه خاكي نشسته ايد
اما مگر خاك چه اشكالي دارد؟؟؟!! حتى براى نشستن هم برهيز مي كنيد

دو متر پايينتر؛ جاده خاكي موازي اسفالت هست
موكب سيار قبولش باشد و خداوند بركت دهد به او
اين همه راه آمده دو متر هم ايينتر برود
و نزديك اسفالت مثل اينكه در پارك و باغ هستند ننشينند


پيام يكي از پيادگان كه فرستاده:
سلام علیکم
با تشکر از راهنمایی ها
هفته گذشته که توفیق زیارت پیاده با گروه دوم از حسینیه سوم را داشتیم زمانی که صبح از حسینیه نجف آباد حرکت کردیم
و در حال رد شدن از یک فلکه بودیم
ماشینی قصد زیر گرفتن ما را با سرعت بالا داشت

بنده می خواستم با دیدن عکس حرکت زائران در آسفالت این نکته را گوشزد کنم
علاوه بر اینکه عده محبت و ارادت دارند عده ای هم هستند که دشمنی می کنند
گفتم شاید باعث تحت الشعاع قرار گرفتن زیارت پیاده شود
با تشکر از راهنمایی شما
التماس دعا

جواب بخش راهنمای حضور:
عجيب است كه با اين تجربه ها اينقدر افراد عملا و حتى در واكنش به تذكرات بي تفاوت و ساكت هستند
و با اين تجارب هم اينقدر بين خودشان ملاحظات دارند
كه حاضر نيستند پيام تاييد و التزام فورا در جواب تذكرات بنويسند
و اينقدر از همديگر واهمه دارند كه اين پیامها را در كانال عمومي منتشر نمي كنند؟
چه كسي ميان شماها در محلتان هست كه شما را اينقدر ترسانده و از تاييد پيامهاى باز مي دارد؟!؟
najm145
 
پست ها : 329
تاريخ عضويت: شنبه نوامبر 02, 2013 12:31 am

Re: عدم تناسب مسير براى دوجرخه سوار با مسير براى بياده رو

پستتوسط najm145 » پنج شنبه آپريل 22, 2021 2:18 pm

سوال زائر:

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
ما وقتی به موکب داران درود رسیدیم مطالبی را در مورد مسیر زیارت پیاده که دوچرخه سواران می رفتند را گفتند اینجا بیان کنم شاید در جهت انتخاب مسیر چذابه خوب باشد
گفتند گروهی هستند از نجف آباد هرسال با دوچرخه می روند کربلا و هرسال درود می آمدند در حسینیه ما
مسیرشان اینطوری بوده از نجف آباد تا خرم آباد بعد از خرم آباد اندیمشک و چذابه
چون سربالایی ندارند
البته از نظر خودمان مسیر به طرف سامان و ایزه برویم خیلی گرم و بهتر است و مسیر کفی هم زیاد دارد

جواب بخش راهنمای حضور:
بجز ضعفهايي كه در مسير بيشنهادي موكب ميزبان بيدا كرده و اشاره نموديد
= تناسب مسير براى دوجرخه سوار مساوي تناسب مسير براى بياده رو نيست
= دوچرخه سوار محلي نيازهاى پياده رو غير محلي را ندارد مثل وجود روستاها در فواصل نزديك، و كافي است كه سهل العبور براى دوجرخه باشد و سربالايي نباشد و منطقه خرم آباد كه بلندتر از دشت انديمشك است براى او سرازيري و بقيه اش را دوچرخه مي رود فقط بايد كنترلش كنند
= اين اتوبان در دورافتاده ترين نقاط سكونت بشري است و هشتاد نود درصد مسير فاقد آبادى يا روستايي است جاده اى است مناسب ماشين
و دوچرخه سوار هم كسي كه مجرب در مسيرهاى طولاني است
آن هم به اعتبار همراه داشتن كوله پشتي مجهز به چادر و همه وسايل گذران در طبيعت وحشي مي تواند عبور كند

نه كاروان شما كه
آب هلو و راني وووو آن يكسره برقرار
آنقدر آب معدني برايشان مرتب است كه كاروانيان نياز احساس نمي كنند كه يك بطري كوچك آب هر كسي در كيفش داشته باشد
و هميشه وقتي آب ميل پيدا مي كنند ماشيني از راه مي رسد و آب خنك تقديم مي كند
و بقول كاروانيان هر بيست دقيقه يكبار موكب سيار برايشان مي رسد
بلكه گاهي سه تا موكب با هم مي رسند و همزمان پذيرايي مي كنند
و ميزبانان در مسير مي ايند با ماشين مي برند و بر مي گردانندشان
najm145
 
پست ها : 329
تاريخ عضويت: شنبه نوامبر 02, 2013 12:31 am

قبليبعدي

بازگشت به راهنماي سفر به مشاهد الهي كشور عراق


Aelaa.Net