توجه به آئين اعلى

مديران انجمن: najm134, najm134, najm134

طنین‌اندازی آوای قرآن کریم در کلیسای دومینیکن پاریس

پستتوسط pejuhesh232 » سه شنبه مه 29, 2018 1:33 am

طنین‌اندازی آوای قرآن کریم در کلیسای دومینیکن پاریس


Image

شفقنا افغانستان- روز ۱۴ آوریل صومعه‌ی دومینیکن پاریس محل برگزاری مراسمی با عنوان «همراه با مریم (علیها السلام)» (Ensemble avec Marie) بود. این مراسم که از سوی انجمن EFESIA و با هدف تقریب و گفتگوی بین ادیان برگزار شد، شاهد اجرا و سخنرانی چهره‌هایی از اسلام، مسیحیت، و تصوف پیرامون شخصیت حضرت مریم (سلام الله علیها) بود. از جمله سخنرانان این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین سید جواد خوئی بود.

به گزارش خبرنگار شفقنا از پاریس، در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام شیخ مصطفی خلیق از مسئولان مرکز فرهنگی امام خوئی در پاریس، به قرائت آیاتی از سوره‌ی مبارکه‌ی یوسف در شأن حضرت مریم پرداخت. این آیات شریفه برای حاضران به فرانسه ترجمه شد.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

تجربه فوق العاده نماینده پارلمان کانادا از روزه‌داری

پستتوسط najm134 » دوشنبه ژوئن 04, 2018 10:52 pm

تجربه فوق العاده نماینده پارلمان کانادا از روزه‌داری


به گزارش مشرق، «مارک هالند» نماینده پارلمان کانادا اعلام کرد امسال هم برای چهارمین سال پیاپی تمام ماه رمضان را روزه می گیرد. او گفته مبلغ پس انداز شده از محل روزه گرفتن را به یک موسسه خیریه کمک می کند. وی در سال ۲۰۱۶ روزه گرفتن را «تجربه ای فوق العاده» توصیف کرده بود.
Image
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

معلم مسیحی که قرآن یاد می‌دهد

پستتوسط pejuhesh232 » چهارشنبه ژوئن 13, 2018 3:47 pm

معلم مسیحی که قرآن یاد می‌دهد


شفقنا- «عیاد العریف» معلم مسیحی هشتاد و بنج ساله است که از جواني تا كنون به مدت 50 سال است در مصر به کودکان مسيحي و مسلمان مصری، قرآن یاد می‌دهد.

Image

و به جز كودكان مسيحي تاكنون 1700 مسلمان را تعليم قرا ن نموده است

به گزارش رسانه هاى مصري «عیاد العریف» معلم مسیحی قرآن کریم که اکنون 85 ساله است از کودکی به قرآن علاقه داشته و حافظ قرآن است.

وی در روستای «طهنا الجبل» در جنوب استان «مینیا»ی قاهره سکونت دارد و در همین روستا به کودکان مسلمان، قرآن یاد می‌دهد.

او هنگامی که دانش‌آموز سال چهارم ابتدایی بود به تشویق یکی از معلمانش پس از یادگیری انجیل، قرآن را نیز حفظ کرد.

Image
Image
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

ساجد جاويد مسلمان پاکستانی تبار وزیر کشور بریتانیا شد

پستتوسط najm134 » جمعه ژوئن 15, 2018 1:50 pm

ساجد جاويد مسلمان پاکستانی تبار وزیر کشور بریتانیا شد


Image
در پی استعفای امبر راد، وزیر کشور بریتانیا، ساجد جاوید به جانشینی او منصوب شده است.

آقای جاوید قبلا وزیر جوامع و دولت‌های محلی کابینه ترزا می نخست وزیر بریتانیا ،نماینده مجلس و در زمانی وزیر مشاور در اموربازرگانی و فرهنگی بود.

خانم امبر راد در استعفا نامه خود نوشته است "که ناخواسته نمایندگان پارلمان بریتانیا را درباره مهاجران غیرقانونی به اشتباه انداخته است."
خانم راد در پی افشای واقعیت رفتار با خانواده های مهاجرانی که با نام "ویندراش" شناخته می‌شوند ازمقام خود استعفا داد. این مهاجران افرادی هستند که بین سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۷۱ از کشورهای کارائیب آمده و در بریتانیا اقامت گزیدند و به "نسل ویندراش" نیز شناخته می‌شوند که نامشان برگرفته از نام کشتی حامل آنها به بریتانیا بود.

زیرسوال بردن حق اقامت این خانواده ها که به طور قانونی در سال‌های پس از جنگ به بریتانیا مهاجرت کرده بودند باعث انتقادهای زیادی در کشور و سیاست رفتار دولت با مهاجران شده بود.
آقای جاوید که ۴۸ سال دارد در سال ۲۰۱۰ به نمایندگی پارلمان از حزب محافظه کار برگزیده شد و برخلاف آن چه تصور می شد حامی باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بوده است.

ساجد جاوید درمصاحبه با نشریه ساندی تلگراف اظهار داشته است که رسوایی واقعیت بدرفتاری باخانواده های "ویندراش" برای او یک "مسئله شخصی " است چرا که او هم از خانواده مهاجران است، و افزود"ممکن بود با مادر یا پدر یا حتی خود من چنین رفتاری صورت گیرد."

یک مسلمان پاکستانی تبار وزیر کشور بریتانیا شد
دفتر نخست وزیر بریتانیا، روز دوشنبه سی آوریل، از تعیین ساجد جاوید به عنوان وزیر کشور بریتانیا خبر داد. جاوید یک مسلمان پاکستانی تبار است.

شامگاه روز گذشته، آمبر راد وزیر کشور بریتانیا، به دلیل فشار افکارعمومی درخصوص اتخاذ سیاست‌های ضد مهاجرتی علیه اتباع کشورهای کارائیب از مقام خود کناره گیری کرد.

جاوید (48 ساله) در دسامبر 1969، در بریتانیا متولد شد. او سیاستمدار عضو حزب محافظه‌کاران بریتانیا است. پدرش پنجاه سال پیش، به این کشور مهاجرت کرده بود.

او اقتصاد و سیاست را در دانشگاه اکستر بریتانیا خواند و پس از فارغ التحصیلی در بانک مانهاتن نیویورک مشغول به کار شد.

جاوید در سال 2000 مدیر «دویچه بنک» و در سال 2004، رئیس شورای اداری این بانک شد. او در سال 2009 ، کار در بانک را رها کرد و وارد فعالیت‌های سیاسی شد.

در سال 2010، به عنوان اولین نماینده مسلمان از حزب محافظه‌کاران بریتانیا وارد پارلمان این کشور از منطقه برومسگروف شد.

در هفتم اکتبر 2013، دیوید کامرون، نخست وزیر سابق بریتانیا، جاوید را به عنوان وزیر مشاور در وزارت خزانه‌داری، منصوب کرد.

آمبر رود،( 54 ساله) وزیر کشور مستعفی بریتانیا، پس از قبول استعفایش، گفت که به طور ناگاهانه، یک کمیته پارلمانی را درباره اهداف اخراج مهاجران غیرشرعی، گمراه کرده است.

یک سخنگوی دفتر نخست وزیری بریتانیا متعاقبا اعلام کرد که «ترزا می» استعفای راد را پذیرفته است.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

Re: سخنان مهم آیت‌الله العظمی حکیم درباره برکت حضور شیعه در اروپ

پستتوسط najm134 » شنبه ژوئن 30, 2018 12:12 pm

سخنان مهم آیت‌الله العظمی حکیم درباره برکت حضور شیعه در اروپا و امريكا


شفقنا- «نصیر شُبّر» در وبسایت «کتابات» نوشت:
مرجع دینی بزرگوار، حضرت آیت‌الله سید محمدسعید طباطبائی حکیم (دام ظله الوارف) در دیدار با جمعی از جوانان و در حضور آیت‌الله سید محمدرضا سیستانی (دام ظله) در شب نیمه‌ی ماه مبارک رمضان سخنانی را ایراد فرمودند که آنچه در یادم مانده است می‌نویسم.
ملاحظه: این نوشتار با فرصت اندکی که در اختیار داشتم به همراه مقداری دخل و تصرف است و برخی کلمات از آن حذف یا به آن اضافه شده است تا برای انتشار عمومی آماده شود، و صرفا آنچه از سخنان حضرت سید دریافته‌ام می‌نویسم.
ایشان سخنان خود را با نام و یاد خدا و صلوات بر پیامبر خدا و خاندان او آغاز کردند و سپس فرمودند:
«کوفه» در زمان امام صادق (علیه السلام) پایتخت تشیع بود، و «بصره» حال و هوای عثمانی داشت اما خالی از شیعه نبود، و شیعیان ساکن آن اندک بودند، و مدتی پیش به روایتی برخوردم که مضمونش چنین بود: امام صادق (علیه السلام) از یکی از اصحابشان به نام «ابو خدیجه» که ساکن کوفه بود می‌پرسند: «مسافت بین شما و بین بصره چقدر است؟» ابوخدیجه می‌گوید: «پنج روز با استفاده از رودخانه اگر هوا خوب باشد، و هشت روز بر پشت مرکب.» امام صادق می‌فرماید: «این مسافت اندک است، با همدیگر دیدار کنید چرا که این دیدارها باعث سرزندگی دین شماست.» یعنی امام (علیه السلام) بر دید و بازدید بین شیعیان پافشاری می‌کنند، پس ببینید که ثواب زیارت شما برای ائمه‌ و مراجعتان چقدر است، و خصوصا اینکه در ماه رمضان هستیم!


Image

بعد ایشان افزودند:
کتاب یکی از شرق‌شناسان غربی را خواندم که قبل از سال ۱۹۰۰ میلادی نوشته بود و در آن اظهار داشته بود: قدرت شیعه در سه نقطه است، که بدون حفظ ترتیب ذکر می‌کنم:
1. باز گذاشتن باب اجتهاد بین خود؛
2. ایمان آنها به امام غائب (عجل الله تعالی فرجه)؛
3. و ماجرای امام حسین (علیه السلام).

بعد آن نویسنده‌ی غربی به تفصیل به ماجرای امام حسین (علیه السلام) می‌پردازد و می‌گوید: «هر شخص شیعه خود را یک مبلغ برای مکتب خود می‌داند، و من یک شخص بحرینی‌الاصل را در بندر مارسی در فرانسه دیدم، که روی صندلی نشسته بود و از روی کتاب کوچکی مصیبت حسین را می‌خواند و می‌گریست، و بعد از آن که مجلسش تمام شد مشغل توزیع غذا برای امام حسین شد، پس با خودم گفتم: این‌ها الان حدودا ۵۰ میلیون نفر هستند، اگر هر کدام از اینها خود را یک مبلغ برای مذهبش بداند دو قرن دیگر چگونه خواهند بود؟!»
و این مسئله فقط در بین شیعه وجود دارد که همگی خود را مبلغ مذهبشان می‌دانند، و در دیگر ادیان و مذاهب چنین چیزی مشاهده نمی‌شود، چرا که در دیگر مذاهب برای خودشان مبلغانی دارند و موظفند در راستای تبلیغ آن مذهب فعالیت کنند. من برای درمان در لندن به سر می‌بردم، و در یکی از روستاهای اطراف لندن ساکن بودم و در راستای فرایند درمان به پیاده‌روی می‌پرداختم، هنگامی که به خانه برگشتم آفتاب نیکو می تابید و کنار در خانه نشستم، بانویی از کشور لبنان آمد و با ما سلام علیک کرد و با مهربانی با ما حرف زد و از ما پرسید که چرا آنجا نشسته‌ایم، گفتیم برای اینکه در معرض آفتاب قرار بگیریم،‌ و او فهمید که ما مسلمان هستیم، و روز دوم در صندوق پستی بروشورها و نامه‌های دعوت به کلیسا و مسیحیت پیدا کردم، پس فهمیدیم که او مبلغ است و وظیفه‌اش تبلیغ است!
شما ای جوانان، دعوت‌کننده‌ی به مذهبتان باشید، نمی‌گوییم فقط مشغول دعوت باشید، چون مسائل زندگی هم باید تامین شود، اما در همان محل اشتغال خود، به هر مسئولیتی که شاغل هستید، دعوت‌کننده به سمت مذهبتان باشید، حتی راننده‌ی تاکسی باید به مقداری که ممکن است دعوت کند، و همینطور روی اینترنت، شما ای جوانان، هر کس از پایگاه خود باید مردم را دعوت کنند و این بر شما واجب است، همانطور که بر من واجب است که این را به شما ابلاغ کنم، و بر شما واجب است که این حدیث را به دیگران منتقل کنید.
و با صداقت و امانت‌داری و حسن معاشرت مردم را دعوت کنید، همچنانکه نقل می‌کنند که در اوایل دهه‌ی ۱۹۵۰ و هنگام تاسیس شرکت نفتی «آرامکو» در سعودی، قرار بر این بود که جایگاه‌های مدیریتی بالا را به سعودی‌های اهل سنت بدهند، و جایگاه‌های پایین‌تر مثل کارگری را به شیعیان بدهند، اما بعد از گذر مدت زمانی، شیعیان به تدریج به مناصبی بالاتر از گذشته دست یافتند، و وقتی از رییس شرکت دلیل آن را پرسیدند، گفت: شیعیان بیشتر از دیگران راستگو و امانت‌دار هستند،… و چند سال پیش گروهی از سعودی نزد من آمدند و برای آنها این ماجرا را نقل کردم، و آنها به من گفتند: «الان نائب رییس شرکت یک شیعه است!»

Image

و همینطور یکی از برادران شیعه که در آمریکا ساکن است نقل می‌کرد که از یک سوپرمارکت خرید کرده است و فاکتور را دریافت کرده و قیمت را پرداخته است، وقتی نزد خانواده‌اش برگشته است در خانه روی فاکتور دقت کرده است و خطایی در حساب و کتاب پیدا کرده است به طوری که او به سوپرمارکت بدهکار ‌شده است، پس باز می‌گردد و فاکتور را نشان می‌دهد و به آنها می‌گوید که حق با سوپرمارکت است، آنها به او می‌گویند: «تو شیعه هستی؟! چون اینجا شیعه مشهور به صداقت و امانت‌داری است.»
و خیلی‌ها فکر می‌کنند مهاجرت جمع کثیری از شیعیان به اروپا و آمریکا باعث حل شدن آنها در آن جوامع خواهد شد، ولی عکس این مسئله اتفاق افتاد، و آنها تصویری زیبا از تشیع ایجاد کردند و منتقل کردند، و مردم را با این مذهب حق آشنا ساختند.
چند سال پیش یکی از اروپایی‌ها (شاید سفیر اسپانیا بود) نزد من آمد و با من گفتگو کرد. از او پرسیدم: «قبلا نگاه شما به شیعه چگونه بود؟» گفت: «ما آنها را جانور وحشی فرض می‌کردیم نه انسان!» به او گفتم: «و الآن چطور؟» گفت: «نه، دیدگاه ما بسیار تغییر کرده است، آنها مردمانی درستکار و صادق هستند» و این به خاطر صدق و امانت‌داری شیعیانی است که به اروپا مهاجرت کرده‌اند.
حضرت آیت‌الله سخنان خود را با این عبارات به پایان رساند: پیروزی از آن شما خواهد بود و من نسبت به این مسئله مطمئن هستم. در زمان‌ سابق که صدام قدرت را در عراق به دست گرفت و شاه ایران می‌خواست کشورش را به یک رژیم شاهنشاهی تبدیل کند، من گمان می‌کردم شیعه به یک هلوکاست (آدم‌سوزی) دچار خواهد شد، و با خودم می‌گفتم: «به یک جنگ و آدم‌سوزی نزدیک می‌شویم»، اما دست آخر پیروزی از آن ما بود، و فعلا پیروزی از آن ماست.
منبع: کتابات - ترجمه: شفقنا
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

دولت سوییس اعلام کرد با ممنوعیت برقع و روبنده مخالف است.

پستتوسط najm134 » دوشنبه جولاي 16, 2018 7:04 pm

دولت سوییس اعلام کرد با ممنوعیت برقع و روبنده مخالف است



Image

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز، در جدیدترین پویش اروپایی‌ها برای ممنوعیت روبنده و برقع، کمپینی در سوییس به راه افتاده که خواستار ممنوعیت استفاده زنان مسلمان از روبنده است؛ حتی صحبت از برگزاری همه‌پرسی برای این موضوع نیز در میان است. با این حال دولت سویس اعلام کرده مخالف ممنوعیت برقع است.

کابینه سویس اعلام کرد استان‌ها خود راساً می‌توانند ممنوعیت برقع و روبنده را اجرایی کنند اما این موضوع در سطح ملی موضوعیتی ندارد و برطبق دمکراسی مستقیم سوییسی- نظرخواهی مستقیم از مردم- قابل اجرا نیست. استفاده زنان مسلمان از روبنده در برخی کشورها مانند بلژیک و فرانسه ممنوع است.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

نامزدی یک زن مسلمان محجبه درانتخابات میان دوره ای کنگره آمری

پستتوسط najm134 » شنبه جولاي 21, 2018 7:18 pm

نامزدی یک زن مسلمان محجبه درانتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا


نامزدی یک زن مسلمان محجبه درانتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا/ اعلام حمایت دموکرات ها از وی

Image
طیف ترقی خواه آمریکا در ایالت ماساچوست این کشور حمایت خود را از «طاهره اماتول ودود»نامزد محجبه انتخابات میان دوره ای کنگره اعلام کردند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از القدس العربی، راسل فریدمان هماهنگ کننده طیف دموکرات های ترقی خواه آمریکا در این باره گفت: ما خرسندیم از اینکه حمایت خود را از خانم طاهره اماتول ودود اعلام می کنیم.

وی افزود: ودود یک ترقی خواه است و به خوبی نیازهای مردم را می داند.

Image
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

دفاع سرسختانه شاهزاده خانم کویتی از مکتب حقه تشیع

پستتوسط najm134 » شنبه جولاي 28, 2018 7:52 am


دفاع سرسختانه شاهزاده خانم کویتی از مکتب حقه تشیع


به گزارش «شیعه نیوز»، شاهزاده کویتی "فوزیه الصباح" که از خانوداه سلطنت حاکم کویت می باشد حدود یک ماه پیش مطلبی در روزنامه الاهرام مصر منتشر نمود و در آن از شیعه دفاع نمود؛ خلاصه ای از این مقاله به شرح زیر است:

- می گویید شیعه بدتر از یهوداست در حالیکه یهود دشمن اول شماست و این از رفتار و گفتار شما پیداست، در قرآن آمده است: (إن أشد الناس عداوة للذين أمنوا اليهود)، خدا می گوید یهوددشمن است و شما می گویید شیعه، آیا مقصود از مومنین کسی جز مسلمانان است... آیا مومنین همان شیعیان ایران و حزب الله نیستند کسانی که شما آنها را تکفیر می کنید و یهود هر روز آنها را تهدید به جنگ می کند.

Image
- می گویید شما با شیعیان مبارزه می کنید زیرا آنها سنت سب صحابه دارند آیا واقعیت غیر از این است که مراجع شیعه از این امر بیزاری جسته اند و آن را تحریم کرده اند ؟ آیا یهود به خدا ناسزا نمی گوید جایی که قران به آن اشاره می کند: (يد الله مغلولة، غلت أيديهم ولعنوا بما قالوا)

- چرا به سفر گردشگران ایرانی به مصر اعتراض می کنید و در برابر گردشگران یهودی سکوت می کنید یهود کسانی هستند که یک ملت را از خانه اش بیرون کرده و دهها هزار مصری را کشته است، آنها در حال تخریب مسجد الاقصی هستند و شما با دشمن خیالی تشیع در حال جنگید؟

- آیا این هجوم مذهبی و فرقه ای شما نقض قانون اساسی نیست که با دست های خودنوشته اید و در ان به آزادی بیان رای داده اید پس چرا عهدتان را شکسته اید؟ آیا این یک فتنه مذهبی طراحی شده از سوی دشمنان نیست طرحی که شما ننقش مهمی را ندانسته در آن ایفا می کنید؟

- شیعیان مشترکات زیادی با شما مانند ایمان به خدا، ملائکه، کتاب، پیامبر و روز معاد، حج، زکات و.. دارند آنها هم مصریانی مانند خود شمایند، پس با مسیحیانی که در این امور با شما مشترک نیستند چه کار می خواهید انجام دهید؟ آیا قرآن شما را از تفرقه باز نمی دارد. آیا زمان آن نرسیده که به ندای عقل و شرع گوش دهید؟

وی در پایان می گوید: الان زمان آزمایش شما بود و قدرت را به دست گرفتید، با ملت مصر چه کردید؟ با اسلام وشریعت چه؟ آیا با اسراییل قطع رابطه کردید و یا اینکه آن را دوست عزیز خطاب نمودید؟ ایران این کار ار یک روز بعد از انقلابش عملی کرد جواب این اقدام و فکر کردن در مورد آن بر عهده خودتان باشد... شیعیان ایران ، عراق، سوریه، لبنان و خلیج فارس متحدند، یک سخن می گویند و ایمان وعقیده شان یکی است اما شما وحدت ندارید... شیعیان ، شبکه های شیعی برای سب و دشنام و لعن و تکفیر ندارند و از شیوخ شیعه سخنی مبنی بر انجام این کار وجود ندارد اما شیوخ فتنه تکفیری ها مانند القاعده و جبهه النصره و ... تمام این کارها را انجام می دهند ... اگر بخواهم فضایل شیعه را تماما بنویسم چندین روزنامه می شود.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

گونه بورکینی، رسانه‌های فرانسوی را به هیجان آورد

پستتوسط najm134 » يکشنبه آگوست 26, 2018 4:12 pm

چگونه بورکینی، رسانه‌های فرانسوی را به هیجان آورد و حیرت رسانه‌های کشورهای جهان را برانگیخت؟


Image
پس از فاجعه تروریستی که ١٤ ژوئیه ٢٠۱۶ در شهر ساحلی نیس در جنوب فرانسه اتفاق افتاد، شهردار نیس، پوشیدن "بورکینی" را در سواحل این شهر ممنوع اعلام کرد.

مقوله‌های متفاوتی مثل محاسبات فرصت‌طلبانه انتخاباتی، احساسات برانگیخته و جریحه‌دار شده بسیاری از مردم فرانسه در جریان تحمل حملات تروریستی با نام اسلام و یا بحث‌های تئوریک هواداران جنبش زنان در دفاع از آزادی برهنگی بدن زن و یا دفاع از آزادی پوشش بقصد حمایت از "بورکینی"، چنان در هم تنیده شده‌اند که جدا کردن آنها و داوری‌های منصفانه درباره هرکدام از آنها بسیار دشوار شده است.

از سال ١٨٠٠، یعنی زمانی که فرمان پلیس فرانسه مبنی بر ممنوعیت پوشیدن شلوار در معابر عمومی توسط خانم‌های فرانسوی منتشر شد، تا کنون بیش از دو قرن از مبارزه برای آزادی پوشش زنان می‌گذرد.

"کریستین بارد" پژوهشگر مرکز تاریخ علوم سیاسی، در کتابی که در سال ٢٠۱٠ منتشر شد و «تاریخ سیاسی شلوار» نام دارد، کوشیده است بیاری اسناد تاریخی نشان دهد که از قرون وسطا تاکنون کوشش برای تفاوت گذاری میان زنان و مردان هدفی جز این نداشته است که نابرابری جنسیتی را توجیه کند. بعقیده او «از ورای پوشاکی که مردم بر تن میکرده‌اند یک کنترل کامل اخلاقی و جنسیتی بر فرد فرد مردم تحمیل می‌شده است. آشکار است که این کنترل بویژه زنان را مورد هدف قرار می‌داده است.

به این ترتیب تمام قرن نوزدهم و بیستم، زنان غرب علیه این قواعد و قوانین تثبیت کننده نابرابری‌ها مبارزه کرده‌اند و بویژه جنبش فمینیستی اروپا در قرن بیستم در این عرصه دستاوردهای فراوانی دارد.
با چنین پشتوانه ای است که ظهور "بورکینی" در فرانسه میان فمینیست‌های این کشور داوری دوگانه و متضادی را برانگیخته است. در واقع حوادث اخیر فرانسه و پا به میدان گذاشتن لباسی نه چندان جذاب که با سختگیری شریعت‌مدارانه‌ای سر تا پای زنان را در هزارتویِ خود پنهان می‌کند، گروهی از فعالان جنبش زنان را بیاد گذشته‌های نه چندان نزدیکی می‌اندازد که پوشش یا برهنگی وجب به وجب از بخش‌های مختلف اندام زنان، اسیر تمایلات و ملاحظات اخلاق‌مدارانه و مردسالارانه بود. این بخش از فمینیست‌ها ظهور زنان مسلمان را در کنار دریا و در شرایطی که مجبورند در لباس دست و پاگیری شنا کنند که همه اندام آنان را از دیدها پنهان میسازد، با گذشته تاریخی خود مقایسه کردند و به مخالفت با آن برخاستند. این در حالی است که کسان دیگری پذیرش این لباس نوظهور شنا را با اصل آزادی پوشش توضیح می‌دهند و معتقدند که استفاده‌کنندگان از بورکینی هم می‌توانند از همین اصل- که دستاورد دو قرن مبارزه فمینیست هاست- بهره گیرند.

واقعیت این است که همه‌گیر شدن بحث‌ها درباره بورکینی در مخافل رسانه‌ای فرانسه ارتباط چندانی با موازین اصول و گذشته تاریخی جنبش فمینیستی فرانسه ندارد.
باید بیاد آورد که فجایع تروریستی اخیر فرانسه، بویژه آنچه که در شهر ساحلی "نیس" اتفاق افتاد و تروریست دیوانه‌ای عابران بیگناه را زیر چرخ‌های کامیون خود متلاشی کرد، چنان احساسات مردم فرانسه را جریحه‌دار ساخت که می‌شود گفت درست پس از این حوادث بود که ماجرای بورکینی کم کم بر سر زبان‌ها افتاد و تعداد ناچیزی از زنان مسلمانی که با این لباس شنای جدید به سواحل دریا روی آورده بودند، ناگهان با موجی از احساسات خشم‌گینانه مردم روبرو شدند.
آشکار است که در این برآشفتگی و ناخشنودی مردم، نفرت از اقدامات وحشیانه تروریست‌ها که با نام اسلام اقدام به عملیات جنایتکارانه می‌کنند، نقش برجسته‌ای داشت؛ از این روست که احساسات اسلام‌ستیزانه فراوانی در میان مردم عادی رواج یافت و از آنجا که بورکینی ناگهان بعنوان سمبل لباس اسلامی به صحنه آمد تمام نگاه‌های خشمگین را بسوی خود متمرکز کرد.

باید به این تحرکات خودجوش اجتماعی این واقعیت را نیز اضافه کرد که فرانسه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد و در نتیجه سیاست مردان زیادی که خود را آماده رقابت‌های انتخاباتی می‌کنند و برای بدست آوردن محبوبیت، هیچ فرصتی را بقصد جلب نظر مردم از دست نمی دهند، این احساسات برآشفته را علیه "بورکینی" بفال نیک گرفتند و به این موج خوش آمد گفتند.
این روزها کم نیستند کاندیداهائی که به مردم قول تصویب قوانینی را می دهند که بورکینی را از صحنه روزگار براندازد. این در حالی است که بخشنامه‌های تعدادی از شهرداران شهرهای ساحلی فرانسه مبنی بر ممنوعیت استفاده از بورکینی در سواحل این شهرها از سوی "شورای عالی اداری فرانسه" غیرقانونی اعلام شده است.

Image

این حوادث در فرانسه و جهان چگونه منعکس شدند ؟

می توان گفت که از فردای اعلام ممنوعیت استفاده از بورکینی، در برخی از شهرهای کوچک ساحلی در جنوب فرانسه که تنها توسط اعضای شورای شهر تصمیم گرفته شده بود، در رسانه های فرانسه انعکاس وسیعی داشت. همدلی روزنامه‌های دست‌راستی فرانسه با این موج احساساتی نفرت توأمان از تروریسم و از اسلام در عمل فضای مناسبی برای انعکاس وسیع این نوع داوری ها در رسانه‌ها بوجود آورد. باید اعتراف کرد که مخالفت با این موج پرقدرت احساساتی که اینجا و آنجا توسط برخی از نشریات چپ یا مستقل انجام می‌گرفت بازتاب چشم‌گیری نداشت. درست از همین روست که این سر و صداها علیه بورکینی توجه مردم کشورهای دیگر جهان را متوجه فرانسه کرد و دیری نپائید که ابراز حیرت همراه با واکنش‌های مخالف علیه این "بورکینی ستیزی سراسری" فرانسوی ها رسانه های جهان را در بر گرفت.
به جرأت می توان گفت که بخش بسیار مهمی از رسانه‌های اروپائی و بویژه آمریکائی رفتار مردم را بباد انتقاد گرفتند و فرانسوی‌ها را متعصب و خودمحوربین توصیف کردند.

موجی از مطالب انتقادی، گاه تمسخرآمیز و در بسیاری از موارد اندرزگونه در رسانه های کشور های دیگر جهان منتشر شد. تعمیم دادن این تصمیات محلی مبنی بر ممنوعیت استفاده از بورکینی در برخی پلاژهای شهرهای ساحلی به "کشور فرانسه" و یا به "فرانسویان" شاید بیشتر ناشی از مصاحبه‌ای بود که مانوئل والس نخست وزیر فرانسه با نشریه "لا پرووانس" انجام داد و این اقدامات چند شهردار شهرهای جنوب فرانسه را مورد تأیید قرار داد.

"کاتلین پارکر" سرمقاله نویس محافظه‌کار نشریه "واشینگتن پست"، اظهار نظر کرد که شهردارهائی که بورکینی را ممنوع کرده‌اند، هدف مبارزه خود را اشتباه گرفته‌اند. او نوشت البته با توجه به حوادثی که برای مردم فرانسه اتفاق افتاده است می‌شود بر آشفتگی فرانسوی‌ها را درک کرد، ولی بسیار دشوار است که یک لباس کوچک شنا را بتوان ابزاری برای تعرض به جامعه فرانسه توصیف کرد.

نشریه "زوددویچه زایتونگ" نوشت که «ممنوع کردن بورکینی تنها با یک دلیل قابل توجیه است، اسلام ستیزی». این نشریه آلمانی چپِ میانه، برای خوانندگان خود توضیح داده است که "بورکینی" همان "بورکا" نیست؛ «چهره زنان را نمی‌پوشاند و به ارزش‌های جوامع غربی لطمه نمی‌زند»؛ بنابراین «ممنوع کردن آن در پلاژها به معنای دفاع از آزادی زنان نیست؛ حمایت از لائیسیته نیز نیست؛ بلکه بیشتر این معنی را می دهد که «ما نمی خواهیم شماها اینجا باشید».
بعقیده این نشریه " ممنوعیت بورکینی، ثمره یک توافق جمعی ناشی از یک مباحثه روشنگر نیست، بلکه محصول نوعی اسلام ستیزی است که از سوءقصدهای تروریستی و نیز برخی محاسبات سیاسی تغذیه کرده و به یاری تنگ‌نظری چند شهردار مورد حمایت قرار گرفته است».

در منطقه فلاندر نشین بلژیک نیز نشریه "دو استاندارد" مدعی شد که کار ما به جائی کشیده است که بنام آزادی و ارزش‌های غربی می‌خواهیم بدیگران فرمان دهیم که در کنار دریا، چه لباسی بپوشند. این نشریه اضافه کرده است «کسانی که همه جا را پر از تهدید می بینند، معنایش آنست که بخود اعتماد ندارند».

در اسپانیا با وجود آنکه استفاده از بورکینی آزاد است، نشریات این کشور علاقه خاصی نسبت به حوادث فرانسه نشان داده‌اند. نشریه محافظه کار "ای.بی.سی." مدعی شده است که شهردارهای فرانسوی در استدلال‌های خود دچار اشتباه شده‌اند، چراکه زنان مسلمانی که بورکینی می‌پوشند از خود اختیاری ندارند و مردان بنیادگرای خانواده آنها را وا می‌دارند تا از بورکینی استفاده کنند.

نشریه فرانسوی "کوریه انترناسیونال " که مقالات نشریات مختلف جهان را درباره ماجرای بورکینی فرانسوی‌ها جمع‌آوری و منتشر کرده است می نویسد که سیل این نوع مقاله‌ها موقعی جاری شد که ویدئوی مجبور کردن یک زن مسلمان به در آوردن بورکینی‌اش توسط چهار پلیس مسلح در شبکه‌های اجتماعی پخش شد.
این فیلم کوتاه چند دقیقه‌ای بازتاب وسیعی در رسانه‌های غرب داشت و موجی از انتقاد را متوجه فرانسه کرد. این نشریات، لائیسیته فرانسه را مورد تمسخر قرار می‌دادند. یکی از نویسندگان نشریه "ایندپندنت" در لندن، طی مقاله‌ای خطاب به فرانسویان نوشت «مردم عزیز سفید پوست فرانسه! اجبار به در آوردن لباس شنائی که بر تن افراد است، دقیقاً ایده ای نیست که من از مفهوم آزادی داشتم. بنظر می رسد که اگر یک غیر سفید پوست شما را وادار بکاری کند واژه اجبار و سرکوب را بکار می برید، ولی اگر سفید پوستی همین کار را کرد نامش آزادی است».

نشریه آلمانی "تاگس زایتونگ" نیز مقاله انتقادی‌اش را با این تیتر آغاز کرده است: «آزادی یعنی آزادی کسی که نوع دیگری لباس می‌پوشد!»
این نشریه توضیح داده است که این جمله را از روی جمله معروف "رزا لوکزامبورگ" تقلید کرده است که گفته بود «آزادی همیشه آزادی کسی است که نوع دیگری می اندیشد».

"وال استریت جورنال" و نشریه "گاردین" هم مقالاتی را علیه ممنوعیت بورکینی در فرانسه منتشر کرده اند. باید گفت که مقاله نشریه "گاردین" مطلب طنزآمیزی است که مخالفان فرانسوی بورکینی را بباد تمسخر گرفته است.

جالب است بدانید که یک نشریه الجزایری "ال ژری فوکوس"، طی مقاله اندرزگونه ای خطاب به مسلمانان مقیم فرانسه آنها را نصیحت کرده است که قواعد کشوری را که در آن زندگی می کنند رعایت کنند.
نویسنده این مقاله می نویسد، با توجه به حوادثی که در فرانسه اتفاق افتاده‌اند و حساسیت‌های زیادی علیه اسلام از سوی مردم برانگیخته شده است، این اشتباه خواهد بود که اگر برخی مسلمانان بخواهند درست در همین شرایط حساس، موقعیت مسلمانان را تثبیت کنند و اصرار داشته باشند که نقشی برجسته برعهده گیرند و نظرها را بسوی خود جلب کنند؛ چرا که ایجاد هر سر و صدائی در این عرصه می‌تواند هرچه بیشتر مسلمانان را به حاشیه براند.
بروایت این مقاله، مسلمانان باید از هر اقدام تحریک‌آمیزی خودداری کنند، رفتارهایشان را با اوضاع فعلی جامعه هماهنگ سازند و بدانند که این در حاشیه قرار گرفتن‌ها بسیار مفیدتر از آنست که هَل‌مَن‌مبارز بطلبند».
نشریه به رفتارهای یهودیانی اشاره می‌کند که در کشورهای مختلف جهان زندگی می کنند و هوشمندانه خود را از تحریک کردن مردم کنار می‌کشند.
این نشریه الجزایری از حادثه کرایه کردن یک استخر توسط یک انجمن زنان مسلمان در شهر "مارسی" یاد می کند که قرار بود زنان در این برنامه ورزشی خصوصی، همه با بورکینی حاضر شوند. اما وقتی این موضوع سر و صدا بپا کرد و حساسیت برانگیخت، شهردار این منطقه آنرا ملغی کرد. نشریه "ال ژری فوکوس" از مسلمانان می پرسد آیا می‌دانید که یهودیان بطور مرتب مراسم شنا در استخرهای مخصوص زنان برپا می‌کنند و آنرا بی سروصدا به انجام میرسانند؟
این نشریه نتیجه گرفته است که اسلام به همه مسلمانانی که در کشورهای مختلف زندگی می کنند و در آن‌ها اقلیت هستند، توصیه می کند که قوانین و رسوم آن کشورها را رعایت کنند و از اقداماتی که مردم کشور میزبان را تحریک کند بپرهیزند.

بد نیست بدانید که بحث "بورکینی" فرانسوی‌ها به رسانه‌های ایران هم کشیده است. "عباس عبدی" تحلیلگر مسائل ایران، در نشریه "اعتماد" مقاله‌ای نوشته است که «بورکینی فرانسوی و کنسرت ایرانی» نام دارد.
عبدی می کوشد نشان دهد که گرچه فرانسه و ایران در دو نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند «ولی در عین حال تشابهاتی نیز میان آنها هست».
عبدی عقیده دارد که «جامعه فرانسه دچار فوبیای بنیادگرائی شده» و در نتیجه با هر نمادی که جامعه را بیاد بنیادگرایان افراطی می‌اندازد مبارزه می کند. بهمین دلیل هم وقتی کسانی "بورکینی" می پوشند آنرا ممنوع و پوشیدنش را مشمول جریمه می کند.
بعقیده عبدی اگر خوب بنگریم شاید به این نتیجه برسیم که "بورکینی" را گر چه می توان در بدترین حالت به بنیادگرائی داعشی ربط داد، ولی در واقع کوششی است برای جذب شدن زن مسلمان در جامعه سکولار فرانسه. اگر بورکینی نباشد زنان مسلمان کنار دریا نخواهند رفت و فرزندانشان را نیز نمی برند و کم کم از جامعه فرانسوی جدا می مانند؛ پس عقل اقتضا می‌کند که فرانسوی‌ها برای جذب این نوع مهاجران کاری انجام دهند.
عبدی می نویسد، اگر مسلمان‌ها بورکینی را طراحی نمی‌کردند، باید خود فرانسوی ها این کار را میکردند. او نتیجه میگیرد که فرانسه دچار نوعی رفتار عوامانه و نابخردانه شده است.
عباس عبدی سپس بسراغ رهبران ایران می رود و می نویسد آنها هم با تمام مظاهری که گمان می کنند «مروج یا زمینه‌ساز سکولاریسم است» مقابله می کنند. او مثال می‌زند که ایجاد تضاد و دوگانگی میان اسلام و کنسرت قانونی به نفع مخالفان کنسرت‌ها تمام نخواهد شد و حتی به ضرر آنهاست، چرا که عده وسیعی را از آنها دور می کند.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

دادگاه حقوق بشر اروپا: اهانت به پیامبر اسلام آزادی بیان نیس

پستتوسط pejuhesh232 » يکشنبه نوامبر 11, 2018 12:14 pm

دادگاه حقوق بشر اروپا: اهانت به پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) آزادی بیان نیست


به گزارش خبرگزاری اهل بیت(علیهم السلام) ـ ابنا ـ دادگاه حقوق بشر اروپا امروز پنج شنبه با صدور حکمی اعلام کرد که اهانت به پیامر اسلام(صلی الله علیه و آله) آزادی بیان محسوب نمی گردد.

Image

این حکم دادگاه حقوق بشر اروپا برای حمایت از حکم دادگاه محلی وین ـ پایتخت اتریش ـ صادر شد.

دادگاه محلی، زن اتریشی 48 ساله را به خاطر اهانت به پیامبر (صلی الله علیه و آله) 480 دلار جریمه کرده بود.

دادگاه حقوق بشر اروپا آورده است: محاکم محلی در اترشی توازن و تعادل دقیقی بین حق زن در آزادی بیان و حق دیگران در حمایت از اعتقادات دینی ایجاد کرده است.

این دادگاه ادامه داده است: زن اتریشی از آنچه در محدوده آزادی معین شده، فراتر رفته، به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) حمله کرده و به همین خاطر آرامش دینی را به خطر انداخته است.

گفتنی است زن 48 ساله اتریشی در سال 2009 میلادی دو همایش برگزار کرد و در آن درباره زنان پیامبر(صلی الله علیه و آله) سخن گفت و در ضمن سخنان خود به پیامبر(صلی الله علیه و آله) اهانت کرد. دادگاه جنایی محلی در وین اعلام کرد که این سخنان اهانت به اعتقادات دینی است و او را جریمه کرد.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

قبليبعدي

بازگشت به برای آئین اعلی


cron
Aelaa.Net