التزام جدي به راه اعلى

مديران انجمن: najm134, najm134, najm134

اگر حجابتان را برداريد اجازه ورود پيدا مي کنيد!

پستتوسط pejuhesh232 » چهارشنبه دسامبر 03, 2014 1:37 pm

اگر حجابتان را برداريد اجازه ورود پيدا مي کنيد!


Image

به گزارش شيعه آنلاين، يکي از معروف ترين و قديمي ترين رستوران هاي فرانسه که در شهر "مارسيليا" قرار دارد، با نصب تابلويي بر روي درب وروديش، ورود زنان محجبه را ممنوع اعلام کرده است.

در همين راستا تعدادي از دختران و زنان مسلمان که مانند گذشته قصد رفتن به اين رستوران را داشته اند،‌ اين بار هنگام ورود با اين تابلو برخورد کرده و آن را اقدامي نژاد پرستانه دانستند.

آنها در اين باره مي گويند: تلاش کرديم با مدير رستوران صحبت کنيم و علت اين مسأله را از وي جويا شويم، اما او گويا انسان بي منطقي است زيرا حتي حاضر نشد با ما صحبت کند و فقط پيغام داد که "اگر حجابتان را برداريد اجازه ورود پيدا مي کنيد"!

اين دختران مسلمان همچنين افزودند: ما که حجاب اسلامي را امري ضروري مي دانيم، تن به خواسته او نداديم. در نهايت او ضرر مي بيند زيرا مشتري هاي خود را از دست مي دهد.

گفتني است، خبر اقدام نژاد پرستانه اين رستوران فرانسوي در برخي روزنامه هاي فرانسه منتشر شده و با واکنش مسلمانان مواجه شده است. بسياري از مسلمانان فرانسه در صفحات شخصي خود در فيسبوک، تويتر و غيره،‌ با انتشار اين خبر، نظر خود را نيز در ذيل مطلب آورده و انتقاداتي را نسبت به چنين رفتاري آورده اند.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

محرومیت 30 دختر مسلمان بلژیکی از تحصیل

پستتوسط pejuhesh232 » پنج شنبه ژوئن 04, 2015 11:59 pm

محرومیت 30 دختر مسلمان بلژیکی از تحصیل


Image

به گزارش «شیعه نیوز»، ۳۰ دانش آموز دختر مسلمان بلژیکی به دلیل داشتن پوشش اسلامی، از ثبت نام در مدرسه "Mot-Couvreur” در شهر بروکسل منع شدند.
مدیر این آموزشگاه، حضور دختران مسلمان با دامن‌ها و لباس‌های بلند را غیر قابل قبول دانست و آن را تبلیغ شعائر دینی اعلام کرد.

"سناء” یکی از ۳۰ دختر مسلمان گفت: ما ساعت ۸ صبح جمعه به مدرسه رسیدیم و با وجود اینکه بسیاری از دختران لباس بلند بر تن داشتند، مدرسه تنها ما را نپذیرفت.
گفتنی است مسئولان این مدرسه در پی اعتراض مسالمت‌ آمیز دختران مسلمان، با فرا‌خواندن پلیس، آنان را مجبور به ترک مدرسه کردند.

در ادامه گسترش اقدامات اسلام ستیزانه در اروپا چندی پیش نیز روزنامه "ایندیپندنت” انگلیس از اخراج ۱۵۰ دختر مسلمان به دلیل داشتن حجاب و پوشش اسلامی از مدارس فرانسه طی ۱۸ماه گذشته خبر داد.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

حجاب دختران مسلمان کانادا؛ با روسری یا بی‌روسری!

پستتوسط pejuhesh232 » يکشنبه ژوئن 28, 2015 6:53 pm

حجاب دختران مسلمان کانادا؛
با روسری یا بی‌روسری، مسئله این است


گروه جنگ نرم مشرق- مستند «قطعه‌اي لباس» كه توسط شبكه پرس تي‌وي تهيه و پخش شده، سعي كرده است تا چهار روايت، تفكر و نگاه گوناگون به مسئله حجاب در کانادا را بررسي كرده و با نگاهي بي‌طرف به مخاطب خود بگويد كه زنان مسلمان کانادا تا چه حد و چرا با مسئله پوشش زنانه خود -حجاب- ارتباط برقرار كرده‌اند.

این مستند که ساخته سمانه میلانی است و خود وی روایت داستان حجاب در کشور کانادا را با مخاطب در میان می‌گذارد برآمده از اندیشه‌ها و چالش‌های درونی یک دختر ایرانی ساکن کانادا است. چالش‌هایی که در نهایت وی را به سمت پرسیدن مفهوم حجاب از دیگر دختران مسلمان این کشور کشانده است و نتیجه می‌گیرد که زناني با طرز فكري شبيه ما در آن سوي دنيا هستند كه حجاب را نه محدوديت خود و نه حتي مصونيت خود از ديگران بلكه بخشي از وجود محترم خود و جنبه‌اي از حياي دروني خود مي‌دانند.
حجاب

من سمانه ميلاني هستم. در ايران متولد شدم و اكنون در ونكوور كانادا زندگي مي‌كنم. چند سال پيش پس اينكه به كانادا آمدم، حجابم را برداشتم اما در دلم مي‌دانستم كه حجاب چيزي بيش از يك تكه پارچه است كه سر آدم را مي‌پوشاند. اگرچه حجاب نداشتم اما مفهوم حجاب همواره با من بود. زياد درباره معنا و ارتباط و اهميت حجاب و جايگاهش در زندگي خودم فكر مي‌كردم اما تنها كسي هم نيستم كه موضوع حجاب را همواره بازبيني مي‌كنم. در كانادا مسئله حجاب يكي از بحث‌انگيزترين مسائل است. براي برخي مسئله‌اي مقدس و براي برخي مسئله‌اي سياسي است. من سياسي نيستم و به مسائل كاملا علمي و آكادميك نگاه مي‌كنم اما مي‌خواهم كه مسئله حجاب رو درك كنم. شروع به تحقيق كردم و مدتي حجاب گذاشتم. در اين بين با افراد زيادي مصاحبه كردم.


روايت دينا:

من دينا هستم و از مصر به كانادا آمدم و در يك شركت خصوصي كار مي‌كنم. من حجابم رو به شكل كامل رعايت مي‌كنم. اين تفكري است كه با آن بزرگ شدم و با آن نوشتن را ياد گرفتم. دليل حجاب داشتنم اين است كه مي‌دانم و مطمئنم كه مذهب من و آيات قرآن بر آن تاكيد دارد.

مردم غرب خيلي كنجكاو هستند كه درباره محجبه‌هاي بدانند و بيشتر مي‌خواهند بدانند كه ما اهل كجا هستيم و شغلمان چيست؛ البته عده‌اي هم بي‌مقدمه حمله مي‌كنند. برخي مودبانه به اسلام توهين مي‌كنند و آن را ديني مي‌دانند كه مي‌خواهد زن را پست كند.

Image
دینا، حجابش را در کانادا رعایت می‌کند اما دلیلش برآمده از فرهنگی است که در آن بزرگ شده

يك زن براي محجبه شدن بايد در مورد متقاعد شود. اگر آن فقط به خاطر خانواده يا جامعه برگزيند، حقيقتا خدا را پرستش نكرده و بلكه حتي مشكل را بدتر هم كرده. به نظرم خدا ما را صرفا به خاطر اينكه تلاش كرديم كه فلان مدلي ديده شويم به بهشت يا جهنم نمي‌فرستد بلكه خدا با ما بر اساس نيات و تمايلات ما رفتار مي‌كند و همين دليل حجاب گرفتن است.

نه حتي يك لحظه، حاضر به عوض كردن جاي حجابم با يك عالمه پول نيستم. من كنجكاوم كه بدانم اگر حجابم را بردارم در خيابان چقدر من را نگاه مي‌كنند اما حاضر نيستم به خاطر پول اين كار بكنم. حتي اگر اين كار را به خاطر پول هم بكنم فكر نمي‌كنم كه ديگر لايق احترام ديدن باشم و مي‌دانم كه همه دخترها دوست دارند مورد احترام باشند و من در تمام زندگي‌ام ياد گرفته‌ام كه چطور درباره خودم فكر كنم.

روايت ماجده:

من ماجده و بزرگ‌شده كانادا هستم. به حجاب به شدت ايمان دارم و درباره آن بارها سخنراني كرده‌ام. معمولا من را به نام «فعال حجاب» مي‌شناسند. از 9 سالگي چون همه اطرافيانم حجاب داشتند و آن را كار خوبي مي‌دانستند محجبه شدم. اما در دبيرستان و وقتي وارد جامعه شدم خيلي‌ها را عليه خودم ديدم و شروع كردم به فهميدم و يادگرفتن درباره خودم و اخلاقيات زندگيم كه چه مي‌خواهم و چه كسي مي‌خواهم بشوم. و قطعا حجاب يكي از چيزهايي بود كه باعث شد من خودم را پيدا كنم. وقتي به حجاب فكر مي‌كنم ياد آزادي مي‌افتم. حجاب من را از جامعه‌اي كه دائما سعي مي‌كند زن را پايين بكشد جدا و آزاد مي‌كند.

حجاب به من كمك كرده تا از خودم را از توقعات بي‌جاي ديگران دور نگاه دارم. حجاب من به دنيا مي‌گويد من بيش از آن چيزي هستم كه شما در ظاهر من مي‌بينيد. ظاهر من آخرين چيزي است كه شما بايد در كل وجود من به آن پي ببريد. همه زنان دوست دارند كه زيبا باشند و هيچ اشكالي هم ندارد. مشكل وقتي شروع مي‌شود كه زن بخواهد به جاي شخصيتش اندامش را به رخ بكشد.

مشكل اينجاست كه همه دخترها فكر مي‌كنند بايد به خاطر شهوت مردان، حجاب داشته باشند اما به نظر من اين اشتباه است. عده‌اي هم آن را فمينيستي مي‌دانند كه آن هم غلط است. به نظرم تنها دليل آن اين است كه بايد احساس حياي بيشتري در خود ايجاد كنيد و براي خود لباس بپوشيد نه براي مردان. خيلي از زنان دنيا بي‌حجاب هستند چون احساس راحتي مي‌كنند. اصل همه بحث‌ها در همين چگونه احساس راحتي كردن خلاصه مي‌شود.

Image
ماجده از طرفداران حرفه‌ای حجاب است و آن را به خاطر احساس خوبی که به دست می‌آورد دوست دارد

تنها دليلي كه حجاب رو انتخاب كردم خدا بود نه دنياي آدم‌ها مي‌دانم كه بعد از مرگم مزد كارم را خواهم گرفت. چرا بايد 5 ميليون دلار پول را با حجابم عوض كنم در حالي كه با دو سال صبر، بهترين سود‌هاي اخروي منتظر من هستند.

از آنجايي كه حجاب كه مسئله كاملا دروني و مرتبط با احساسات يك زن است، پس به نظرم كاملا مرتبط با حياي وجود آن زن است. اگر زن به خالق خود احترام بگذارد يا به خودش احترام بگذارد ابتدا به جسمش احترام خواهد گذراند و آن در دسترس همه نخواهد گذاشت. حجاب ارتباط مستقيم با حياي افراد دارد و هيچ ربطي به پوشاندن اينجا و آنجاي بدن ندارد.

روايت رازما:

من رازما، دانشجوي سال دوم دانشگاه، هرگز در سنين پايين‌تر حجاب نگرفتم اما حالا با خانم‌هاي محجبه‌ زيادي دوست هستم. من تازگي‌ها از بي‌حجابي به حجاب سفر كردم. حجاب در نظر من چيزي مرتبط با زيبايي حيا و نقطه قوت است. قبل از اينكه محجبه بشوم آن را مرتبط با ظلم و تروريسم مي‌دانستم. من حتي به دوستان و نزديكانم مي‌گفتم كه هرگز حجاب نگذارند. قبلا اينجوري بودم اما حالا تفكر با پوشش سرم عيان است.

قبل از حملات يازده سپتامبر هرگز حجاب نپوشيده بودم. اما دينم را به اندازه‌اي دوست داشتم كه آن را رها نكردم و در گام بعد سعي كردم كه به عنوان سفير اسلام، محترم باشم. براي از بين بردن تصوير بدي كه از اسلام منتشر مي‌شد مجبور شدم كه با روسري خود را يك مسلمان خوب و با اخلاق نشان دهم تا تصوير دينم در ذهن مردم جهان را تغيير دهم. يعني روسري من در جامعه نشانه‌ اسلام من و اخلاق خوب من هم نشانه اسلام من است پس اي مردم! اسلام خوب است. من با برخي خانم‌هاي كانادايي صحبت مي‌كنم و نظرشان را درباره حجاب مي‌پرسم و سعي مي‌كنم آنان را به اسلام راغب كنم.

Image
رازما، اصلت افغانی دارد و سعی دارد تا همراه حجابش و اخلاق خوبش با مردم، چهره خراب شده اسلام توسط رسانه‌های غربی به زعم خودش اصلاح کند

مادرم اهل افغانستان بود و اجبارا همه جا برقعه به صورت مي‌زد اما و در كانادا اين كار را نكرد. حجابش كم شد اما در نهايت فهميد كه اشتباه كرده است. اسلام به ما آموخته است كه زيبايي در درون ماست نه در ظاهرمان اما رسانه‌هاي غرب كاملا برعكس، ظاهر و تصوير شما را ملاك زيبايي شما مي‌دانند. غربي‌ها حجاب را ستم و شرقي‌ها رسانه‌هاي غرب و محتوايش را ستم مي‌دانند. من هر كاري كه بخواهم مي‌كنم و هر جا كه بخواهم مي‌روم و هيچ محدوديتي ندارم. من خيلي شاد زندگي مي‌كنم زيرا با رسانه‌هاي غربي كاري ندارم. با جنيفر لوپز و جي لو كاري ندارم اما به بي‌بي زينب (س) و حضرت زهرا (س) كار دارم و ملاكم آن‌ها هستند.

پيشنهاد من به زنان بي‌حجاب اين است كه يك‌بار آن را امتحان كنند. من همه كساني كه بدن خود را مي‌پوشانند دوست دارم.

اوا سانجو يكي از اساتيد دانشگاه سيمون فرازر ونكوور درباره حجاب زنان مسلمان كانادايي كه حداقل يك‌بار آن را تجربه كرده‌اند صحبت مي‌كند: حجاب متعلق به پيش از اسلام است هر چند كه در كتاب مسلمانان روي آن تاكيد شده. در روم باستان، زنان ثروتمندي كه برده داشتند حجاب مي‌گذاشتند زيرا چيز جذاب و شيكي به نظر مي‌رسيده است. الان زنان سنتي اسپانيا حجاب مي‌گذارند. يهوديان اصيل هم حجاب مي‌گذارند. راهبه‌هاي كاتوليك و ارتودوكس هم كل بدن خود را مي‌پوشانند.

حجاب در جهان در حال گسترش است و يكي از دلايل آن، مذهب و آييني است كه به مردم مي‌گويد بايد ايمان خود را با تقوا نگهداري كنند. دليل فرهنگي هم دارد كه برآمده از خانواده‌هايي است كه افراد در آن رشد مي‌كنند. دلايل سياسي هم دارد كه اتفاقا تعداد اين افراد خيلي هم زياد است.


اينكه حجاب و روسري، مانتو و چادر، و همه تكه پارچه‌هايي كه در زندگي زنان ممكن است به كار آيد را انتخاب مي‌كنيد مهم نيست بلكه مهم اين است كه اين گزارش به شما كمك كرد تا بدانيد زناني با طرز فكري شبيه شما در آن سوي دنيا هستند كه حجاب را نه محدوديت خود و نه حتي مصونيت خود از ديگران بلكه بخشي از وجود محترم خود و جنبه‌اي از حياي دروني خود مي‌دانند.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

زن معروف بالیوودی به خاطر اعتقادات دینی سینما را ترک کر

پستتوسط najm134 » پنج شنبه آگوست 15, 2019 11:32 pm


زن معروف بالیوودی به خاطر اعتقادات دینی سینما را ترک کرد


یک هنرپیشه زن معروف بالیوودی در هندوستان با انتشار اطلاعیه ای در فیس بوک اعلام کرده که قصد دارد صنعت سینما را ترک کند زیرا فضای بالیوود اعتقادات دینی او را به خطر می اندازد.

زایرا واسم یک هنرپیشه زن بالیوودی در هندوستان گفته قصد دارد سینما را ترک کند، زیرا فضای صنعت سینما با اعتقادات و دین و ایمان او در تضاد بوده و رابطه او را با «خدا» به خطر انداخته است.

واسم در یک پیام طولانی در صفحه فیس بوکش نوشته است: 5 سال پیش تصمیمی گرفتم که زندگی مرا برای همیشه تغییر داد. هنگامی که پا به بالیوود گذشتم، درها به روی محبوبیت برایم گشوده شد و به سرعت توجه عمومی را به خود جلب کردم و موفقیت زیادی کسب کرده و جوانان مرا الگو قرار می دادند. با این حال این چیزی نبود که من می خواستم. این بار ان‌شاءالله تصمیم بهتری می گیرم!

این هنرپیشه 18 ساله نوشته می خواهد اعترافی بکند و گفته از هویتی که در این فضای کاری به دست آورده راضی نیست.

واسم نوشت: هرچند حمایت و تشویق زیادی کسب کردم، اما مرا به راه گمراهی کشاند و در سکوت و ناخودآگاه از ایمان دور شدم؛ زیرا در محیطی کار می کردم که دائم با ایمان من تداخل ایجاد می کرد و رابطه من را با مذهب تهدید می کرد.

گفته می شود زاریا با انتشار این بیانیه در فیس بوک حمایت های اینترنتی زیادی به ویژه از سوی علمای اسلامی و مفتیان دریافت کرده است.

گفتنی است این هنرپیشه از پدر و مادری مسلمان و کشمیری به دنیا آمده است. وی نخستین هنرپیشه هندی نیست که از فضای سینمای هند فاصله می گیرد. پیش از این در سال 2014 مونیکا یک هنرپیشه جوان هندی به اسلام گروید، مسلمان شد و صنعت فیلم و سینما را ترک کرد. در فوریه 2014 نیز دو موسیقی دان هندو (ای آر رحمن و یووان شانکار راجا) نیز به اسلام گرویدند.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

Re: التزام جدي به راه اعلى

پستتوسط pejuhesh232 » سه شنبه مارس 24, 2020 10:39 am

برگزاري مليوني مراسم شهادت امام كاظم عليه السلام امسال در كاظمين


Image

وضعيت قرنطينه خانگي كورونا در عراق هم با شدت برگزار مي شود

همه حرمها هر روز چندبار شستشو و استريل و تعطير مفصل مفصل مي شود
حكومت نظامي منع تردد هم برقرار شده و رفت و امدها منتفي يا بسيار نادر است
و خيابانها و حرم خالي شده و قليلي در عين شرايط براى حفظ دوام حضور و زائر بيوسته داشتن بر زيارت حرمها مواظبت دارند

همه جاها را بسته اند و همه محدوديتي اجرا كرده اند و همه نكات بهداشتي را رعايت مي كنند ولذا وضعيت شيوع در عراق بسيار بسيار بهتر از ايران بوده است با اينكه چيني ها در شمار فراوان انجا شاغلند و فرودگاههاى ترانزيت هم در عراق پرواز داشته اما با رعايت قرنطينه ها بحمدالله امار ابتلاء پائين بوده است

عليرغم اينکه در عراق اقوام و اديان مختلف و خصوصا بي دينها و بعثيها فعالند و حكومت تقسيم به اطياف مختلف است اما هيچ وقت مثل ايران درب حرمها را نبستند بلكه براى عدم اجتماع شهرها و جمعيتها را كنترل كردند و حرمها را بيوسته تعقيم و استريل كردند

روز 25 رجب براى كاظمين مثل رو عاشورا براى كربلا است و هرسال مليونها نفر براى عزاداري حضور پيدا مي كنند و پياده تشرف از بلاد و بخصوص از انتهاى شرقي بغداد مدينة الصدر بطور مليوني برگزار مي شود مواكب هم در مسيرها و كاظمين پذيرايي مي كنند و حتى سنيها شركت مي كنند

امسال اين روز در ميان يك هفته حكومت نظامي و منع تردد و بستن همه خيابانها و كل شهر قرار گرفت
روز پنجشنبه مقتدى صدر اطلاعيه داد كه مراسم 25 رجب با نظم و رعايت اصول بهداشتي برگزار شود و بحمد الله مثل سالهاى قبل برگزار شد
روز قبل همه جالي خالي بود و روز بعد هم همينطور اما روز25 مراسم ملیونی برگزار شد

https://www.alquds.co.uk/%D8%B9%D8%B4%D ... %B9%D8%B1/

خدا را صد هزار بار شكر كه حكام ايران در عراق حاكم نيستند
و اگر بر گروههاى سياسي عراق نفوذ دارند آن گروهها در امور اصلي دين از ايرانيها اطاعت نمي كنند

اگر چه از همه عراق شركت كرده بودند اما چون مردم مدينة الصد شرق بغداد با جمعيت دومليون نفر حتما جزو شركت كنندگان بودند
فلذا براى رعايت نكات ايمني كورونايي دولت كل شهر الصدر را به مدت دو هفته قرنطينه كرد و با ديوارهاى بتوني محصور و با صدها سرباز و پليس محاصره كرد تا دوهفته ديگر تا اگر كسي بخاطر اجتماع 25 رجب مبتلا شده باشد در همان قرنطينه وضعيتش معلوم شود و شيوعي كليد نخورد

خداوند به مرد شيعه عراق و خصوصا بغداد كه در اين روز با فداكاري مراسم 25 رجب را برگزار كردند سلامتي و امنيت و وسعت معيشت و عزت بيشتر مرحمت بفرمايد

بارك الله فيهم و زاد الله في نورهم

در ايران با اينكه درب بازارها ترمنيالها و شهرها باز است و نبسته اند اما فورا حرمها را بستند بطوريكه از چند صدمتري حرم كسي نمی تواند نزديك بشود حتى بطور انفرادي گويا حرمها مركز الودگي است و اين در حالي است كه مراكز خطير اتمي را ميان شهرها و نواحي مسكوني و غيرنظامي ساخته اند

Image
پياده با ماسك و دستكش

ولاحول ولاقوة الا بالله العلي العظيم
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

اشتیاق زائران عراقی برای تکرار برنامه سالانه پیاده به زیارت

پستتوسط pejuhesh232 » چهارشنبه دسامبر 16, 2020 11:18 am

اشتیاق زائران عراقی برای تکرار برنامه سالانه پیاده به زیارت مشهد مقدس



باوجود شیوع ویروس کرونا زائران عراقی خواستار زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) هستند اما کنسولگری جمهوری اسلامی ایران به دلیل شیوع کرونا فعلاً ویزای زیارتی صادر نمی کند.


به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف از تقاضای شهروندان عراق برای دریافت ویزای زیارتی در روزهای اخیر خبر داد و گفت: هر سال در این ایام صدها نفر شیعه مخلص عراقی با پای پیاده از عراق عازم مشهد مقدس می شوند.

آقای «حمید مکارم» با اشاره به ایام زیارتی امام رضا(ع) در ماه رجب ادامه داد: این زوار در این پیاده روی خود که 45 روز طول می کشد، حدود 2000 کیلومتر را پیاده طی می کنند.
وی که با خبرنگار ابنا گفتگو می کرد افزود: امروز نمایندگان این کاروانها برای دومین بار به کنسولگری ما مراجعه کردند و مصرانه تقاضای روادید برای حداقل برای 100 نفر از زوار عراقی نمودند.
مکارم اضافه کرد: آنها توضیح دادند که سال گذشته ما 1800 نفر بودیم ولی امسال چون می دانستیم که با توجه به شرایط کرونایی، گرفتن ویزا خیلی سخت است، فعلا به تعداد کمی بسنده کرده ایم تا زمانی که ان شاءالله از شر ویروس کرونا خلاص شویم.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف به اشتیاق وافر این زوار هم پرداخت و گفت: وقتی علت این همه اصرار آنها برای صدور ویزا را پرسیدم، آنها گفتند: "ما در این پیاده روی ها تقریباً تمام حاجات خود را گرفته ایم!". ما چند سال قبل با یک کاروان شروع کردیم ولی سال گذشته به 38 کاروان رسیدیم و هر سال بر تعداد داوطلبان اضافه می شود.
آقای مکارم با ابراز تأثر از اینکه با وجود اشتیاق مردم دو کشور ایران و عراق، فعلا امکان سفر زیارتی زائران دو کشور و بهره مندی از معنویات اماکن متبرکه وجود ندارد تأکید کرد: با تصمیمات نهادهای بالادستی مبارزه با کرونا، ما فعلاً امکان اعطای ویزای زیارتی به هیچکس را نداریم.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

مرجعی که در حال قرائت زیارت جامعه كبيره رحلت کرد

پستتوسط pejuhesh232 » چهارشنبه جولاي 07, 2021 3:27 pm

مرجعی که در حال قرائت زیارت جامعه كبيره رحلت کرد


وقتی مرحوم آشتیانی بیمار و در بستر بود، مشغول خواندن زیارت جامعه بوده است که وقتی به فراز "و مَنْ أتاکُمْ نَجی" {هر كه به سوى شما بيايد نجات يافته است} می رسد، جان به جان آفرین تسلیم می کند.

Image
https://www.shia-news.com/fa/news/254933

آن مرحوم هر روز حضرات معصومين عليهم السلام را با زيارت جامعه كبيره زيارت مى كرد

------------------------------------------------
به گزارش «شیعه نیوز»، در "ضیافت" شب گذشته شبکه قرآن و معارف سیما به سیره اخلاقی و مبارزاتی "آیت الله میرزا محمدحسن آشتیانی" پرداخته شد.
دکتر مهدی سلیمانی آشتیانی، پژوهشگر تاریخ اسلام در خصوص این عارف مجاهد اظهار داشت: مرحوم آشتیانی در کودکی بعد از فوت پدر، تحصیلات ابتدایی را در آشتیان طی کرد و به بروجرد رفته و از آنجا عازم نجف شد. با اینکه در تنگی معیشت و فقر بود، به سختی خودش را به کربلا رساند و در حرم مطهر حضرت سیدالشهدا (ع) تجدید عهد کرد.

خواسته ای که زود اجابت شد
وی افزود: وقتی ایشان به نجف رسید دچار بیماری سختی شد و همانجا با توسل به حضرت امیرالمؤمنین، از ایشان میخواهد که او را شفا دهد تا در نجف بماند و مشغول درس شود که خیلی زود خواسته اش اجابت شد و با پیرمردی که از قدیم پدر او را میشناخته آشنا می شود که او را اسکان داده و کتابخانه خودش را در اختیار او قرار میدهد.
آشتیانی بیان داشت: مرحوم میرزا در درس شیخ انصاری خیلی زود می درخشد و جزو خواص شاگردان شیخ انصاری می شود؛ نقل شده است که تمام درسهای شیخ انصاری را خیلی دقیق نوشته بود و چنان دقیق و مرتب و منظم یادداشت برداشته بود که بعدا حدود چهل کتابی که در دوران مرجعیتش در تهران منتشر شد، همان یادداشت های دوران تحصیل درس شیخ انصاری بوده است.

میرزای آشتیانی؛ صاحب معروفترین شرح بر رسائل شیخ انصاری
وی با بیان اینکه یکی از معروف ترین و کاملترین شرح ها بر "رسائل" شیخ انصاری متعلق به مرحوم آشتیانی است، تصریح کرد: مرحوم آشتیانی شیوه خاصی در ارائه درس داشته است. یکی از شاگران مرحوم آشتیانی به نام آیت الله سیدمحمد حسینی تنکابنی می گوید که "میرزای آشتیانی افضل علمای تهران، نیکو بیان، پسندیده خُلق، محقق، مدقق و خبره بود... خوب که نگریستم، او را سرزمینی پرنعمت و دنیایی پهناور دیدم. به گمانم اگر شیخ مرتضی انصاری زنده بود نمی توانست بیانی بهتر و کاملتر و تقریری مناسب تر از او ارائه کند"!
این محقق تاریخ شیعه افزود: کتاب "بحرالفواید" میرزای آشتیانی از حدود صد جلد کتابی که از حول و حاشیه و شرح رسائل شیخ انصاری تالیف شده، به تایید بزرگان، یا بهترین است یا از بهترینهاست. چرا که اولا منابع و مآخذ شیخ را مطرح می کند؛ دوم اینکه مرحوم آشتیانی کلام شیخ را که گاهی در رسائل دچار مشکل هست؛ اصلاح کرده است. چرا که عمر شیخ انصاری کفاف نداد که رسائل را اصلاح کند اما میرزا در این کتاب، مطلب شیخ را تنقیح کرده است. سومین اینکه بین مبانی شیخ اعظم و مبانی معاصرین او مقارنه ایجاد کرده و حکم کرده است.

شاگردی که رنگ و بوی استادش را داشت
آشتیانی در ادامه بیان کرد: ایشان یکی دو سال بیشتر بعد از وفات شیخ مرتضی انصاری، در نجف نماند و به ایران بازگشت و در محله سنگلج تهران ساکن شد و مدرسه و مسجد خادم الملک در گلوبندک نیز محل درس و بحث او شد. باید اذعان کرد که حضور ایشان در تهران، حضور مکتب و بحث و درس شیخ انصاری در تهران بود؛ و این فرصت مغتنمی برای کسانی که بود که آوازه شیخ انصاری را شنیده بودند اما امکان بهره بردن از محضر او را پیدا نکرده بودند.
وی در همین خصوص خاطرنشان کرد: به تأیید مورخان مرحوم آشتیانی اولین کسی است که آراء شیخ انصاری را در ایران گسترش داد؛ در واقع تشکیل حوزه تهران توسط او در این برهه یک حوزه بی سابقه بوده است؛ چرا که مرجع تربیت بیش از ۲۰۰ شاگرد از اعلام و بزرگانی شد که گرد مرحوم آشتیانی جمع شدند تا به تقریر شیخ انصاری بپردازند.

تربیت ۲۰۰ شاگرد از علما و عظائم فقه و اصول
این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به اینکه اسامی شاگردان مرحوم آشتیانی در کتاب "شمیم روحانی" گردآوری شده است، گفت: در میان آنها عده زیادی از مراجع هستند که می توان به آیت الله شاه آبادی استاد حضرت امام (ره)، آیت الله حاج آقا حسین قمی، آیت الله شیخ ابوالقاسم کبیر قمی و آیت الله میرزا محمد فیض قمی اشاره کرد؛ همچنین جمع زیادی از مدرسین، اساتید و بزرگان حوزه تهران شاگرد ایشان هستند که بخشی از آنها وارد حوزه های سیاسی و اجتماعی شدند و دانشگاه، عدلیه و دادگستری که بعدها در دوره پهلوی اول تأسیس شد، توسط این افراد اداره شد.

رهبری نهضت تنباکو در تهران توسط شیخ حسن آشتیانی کار را تمام کرد

آشتیانی در خصوص نقش تأثیرگذار این عالم مجاهد در شکل گیری و نتیجه بخشی نهضت تنباکو اظهار داشت: به تأیید مورخین و محققین، هرچند موتور محرکه نهضت بزرگ تنباکو، فتوای میرزای شیرازی بود، اما اگر رهبری و مدیریت میرزای آشتیانی در تهران نبود، کار به این خوبی پیش نمی رفت و چه بسا فتوای میرزای شیرازی در سامرا می ماند.
وی افزود: چنین نقل شده که کامران میرزا ولیعهد ناصرالدین شاه به صدور فتوای تحریم تنباکو تشکیک کرد و به نزد مرحوم آشتیانی آمد تا مطمئن شود واقعا چنین حکمی صادر شده؛ که مرحوم آشتیانی تأیید میکند که بله صادر شده و قطعا زیرپا گذاشتن این فتوا مخالفت با امام زمان (عج) است. کامران میرزا می گوید که شما هم مرجع هستید و خاطر مصالح کشور خلاف آن، فتوای دیگری صادر کنید که مرحوم آشتیانی با عصبانیت جلسه را ترک میکند و میگوید امکان نقض حکم میرزای شیرازی وجود ندارد.

خدعه انگلیسی برای تخریب چهره مرجعیت شیعه
نویسنده کتاب "مدینة الحدیت" با اشاره به خدعه انگلیس برای مخدوش کردن چهره میرزای آشتیانی و مرجعیت شیعه، اظهار داشت: در پی این اتفاق، مدیر شرکت تالبوت با امین السطان دیدار میکند و پیشنهاد میکند که بهترین راه برای خاموش کردن قیام، تبعید رهبر نهضت است.
وی افزود: این پیشنهاد به تأیید ناصرالدین شاه می رسد و حاکم تهران با غرور به نزد میرزای آشتیانی می رود و می گوید که یا تحریم را بکشنید یا تهران را ترک کنید که میرزا با جدیت می گوید تهران را ترک میکنم. فردای آن روز که روز شهادت حضرت زهرا (س) هم بوده است، اکثر مراجع و علمای تهران به همراه جماعت زیادی از زن و مرد که کفن پوشیده بودند وارد خانه میرزای آشتیانی می شوند و شعار سر می دهند که "یا غریب الغربا می رود سرور ما".
آشتیانی ادامه داد: در پی این رویداد به قدری دربار در معرض تهدید و فشار قرار می گیرد که همان حاکم تهران که روز قبل با غرور و نخوت به دیدار میرزا رفته بود، این بار با ذلت و خواری به همراه هدیه ای از طرف ناصرالدین شاه به دیدار میرزای آشتیانی می رود و اتفاقا در مسیر کتک مفصلی هم از مردم می خورد؛ و از میرزا میخواهد که تهران را ترک نکند.
وی بیان داشت: دکتر صدریه پزشک مخصوص ناصرالدین شاه، در یادداشتهایی نوشته است که شرایطی پیش آمد که اصرار از حکومت که تهران را ترک نکنید و طعنه و جدیت از میرزا که باید حتما از تهران بروم. و این موجب شد که غرور دربار ناصرالدین شاه شکسته شد و به این ترتیب زمینه های انقلاب مشروطه نیز فراهم آمد.

انقلاب اسلامی از ثمرات نهضت تنباکو
این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه نهضت تنباکو آغاز جنبش مشروطه است، خاطرنشان کرد: بسیاری از شاگردان مرحوم آشتیانی در انقلاب مشروطه نقش مهمی داشتند.
وی گفت: موفقیت نهضت تنباکو تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه یافت. باید یادآور شد که حضرت امام (ره)، مبارزه با استبداد و استعمار خارجی را از چنین بزرگانی و از اساتیدشان به ارث برده بودند که انقلاب اسلامی محقق شد.
آشتیانی با بیان اینکه غائله ترک تهران و جسارت به میرزای آشتیانی، بر محبوبیت و ارج و شهرت میرزا افزود، گفت: بعد از آن جریان میرزا به مکه مشرف شد و از آنجا به عراق رفت و در عراق با استقبال گرم میرزای شیرازی روبرو شد و بعد از آن به ایران بازگشت. دربار که محبوبیت میرزا را برنمی تابید، استقبال از میرزا را ممنوع کرد اما در لحظه ورود میرزا به کشور جمعیت عظیمی به استقبال ایشان می رود؛ تا حدی که بازار تعطیل می شود. و اوضاع به گونه ای می شود که حتی خود درباریان هم به مردم پیوستند و به استقبال میرزا رفتند.

تقید به زیارت جامعه تا لحظه مرگ
وی با اشاره به ماجرای فوت آیت الله آشتیانی اظهار داشت: مرحوم آشتیانی علاوه بر اینکه در درس و بحث موفق بوده و در صحنه اجتماعی و سیاسی نیز بسیار فعال بوده است، در عبادت و تهجد نیز بسیار کوشا بود و زیارت عاشورا و نماز شب و مستحباتشان ترک نمی شد. همچنین ایشان بسیار مقید بود که شبها زیارت جامعه کبیره بخواند. پسر ایشان نقل کرده است که وقتی مرحوم آشتیانی بیمار و در بستر بود، مشغول خواندن زیارت جامعه بوده است که وقتی به فراز "و مَنْ أتاکُمْ نَجی وَ مَنْ لَمْ یَأْتِکُمْ هَلَک" می رسد، جان به جان آفرین تسلیم می کند.
آشتیانی خاطرنشان کرد: فردای آن روز به احترام ایشان تهران به پا خاست و مراسم تشییع مفصلی برای مرحوم آشتیانی برگزار شد و پیکر ایشان به وصیت خودش در نجف در مقبره شیخ جعفر شوشتری به خاک سپرده شد.
وی گفت: حدود هشت ماه طول می کشد که شرایط انتقال و تدفین ایشان در نجف فراهم شود و در این مدت پیکر مرحوم آشتیانی در حرم حضرت عبدالعظیم به صورت امانت دفن شد. بعد از این مدت وقتی مزار ایشان را باز می کنند که مراحل انتقال پیکر را فراهم آورند، فرزند ایشان نقل می کند که جسد مرحوم آشتیانی بعد از گذشت این مدت تغییری نکرده بود.

اخلاص، سخت کوشی و توسل؛ رمز موفقیت میرزای آشتیانی
این پژوهشگر تاریخ شیعه اظهار داشت: به نظر من راز موفقیتهای مرحوم آشتیانی ابتدا از خودگذشتکی و اخلاص است. دیگری استقامت و پشتکار این مرجع عالیقدر که با همه مشکلات و تنگی معیشت، هدفش را رها نکرد. و در آخر باید دلیل موفیتهای میرزا را توکل بر خدا و توسل به اهل بیت (ع) که سرچشمه فیض سرمدی هستند، دانست. مرحوم آشتیانی تا لحظه مرگ، این حلقه اتصال را ترک نکرد. این نسخه عمومی است و راهی است که پیش روی همه ما باز است و امیدوارم نسل ما روحیه تلاش و تکاپو و توکل و توسل را پیشه خود سازند.

گفتنی است: ویژه برنامه "ضیافت" به مدت سی شب در ماه مبارک رمضان با اجرای سیدعلیرضا قوامی ۹۰ دقیقه پیش از افطار از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می شود.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

قبلي

بازگشت به برای آئین اعلی


Aelaa.Net