توجه به حضرات معصومين (علیهم السلام)

مديران انجمن: najm134, najm134, najm134

توجه به امام حسين عليه السلام

پستتوسط najm134 » سه شنبه دسامبر 24, 2013 11:24 pm

شاد سلامه (حقوقدان وفعال سياسي): او در فضاي تربيت و تعليم پدري رشد يافته كه هر سال در روز عاشورا فرزندانش را گرد مي آ ورد و برايشان مقتل مي خواند يا از اشعار خود درباره امام حسين عليه السلام قرائت مي كرد. (وقتي يك مسيحي در روز عاشورا در خانه اش و براي خانواده خود مجلس امام حسين برگزار مي كند معلوم است فرزندانش چه ديدگاه و گرايش فكري خواهند داشت.) او علاوه بر اهتمام به نشر آثار پدر خود نيز نوشته ها و سخنراني هايي در مناسبت هاي اسلامي از جمله عيد غدير و ايام محرم دارد؛ از آن جمله، اين عبارات است كه در مجلس عاشورايي ايراد كرده است: »من از يك طرف قلبا خود را در مصيبت امام حسين و اهل بيت اطهار او و ياران و اصحاب پاكش شريك مي دانم و از طرف ديگر در مقابل عظمتي كه در متن اين مصيبت براي حق و اصلاح و براي پايداري ايمان نهفته است سر تعظيم فرود مي آورم.
در كربلابانگي برخاست و با خون حسين آبياري شد كه گوش قلب ها آن را مي شنود و عقل و فكر را مدهوش مي سازد و با آن موعظه همدلي مي كند. از اين روي آن مصيبت بزرگ به صاف ترين سرچشمه ارزش هاي انساني تبديل شد و كلام قاطع و قول فصل و رد كردن محكم را رعدگون ماندگار ساخت كه «هيهات من الذله» و «مثلي لايبايع مثلك.»
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

سیاه پوشی کليسا به عشق امام حسين(علیه السلام)

پستتوسط najm134 » سه شنبه دسامبر 24, 2013 11:31 pm

همواره شنيده شده که بسياري از پيروان دين مسيحيت نيز عشق و علاقه خاصي به سيد و سالار شهيدان، أبا عبدالله الحسين عليه السلام پيدا کرده اند از همين رو در مراسم عزاداري هاي مختلف آن حضرت شرکت مي کنند.
تصوير
اما امسال براي اولين بار در اقدامي جالب يکي از کليساهاي شمال عراق به احترام حضرت امام حسين عليه السلام،‌ در طول ماه محرم الحرام پرچم هاي سياه رنگي را نصب کرده اند.

گفتني است بر روي اين پرچم ها، عبارت هاي مختلفي همچون «السلام عليک يا أبا عبدالله»، «السلام عليک يا أبا الحسن يا أبالفضل العباس» و غيره نوشته شده است.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

اتوبوسی درانگلیس با یک شعار عاشورایی

پستتوسط najm134 » سه شنبه دسامبر 24, 2013 11:34 pm

شعار عاشورایی "روزی که حسین برای دفاع از حقوق شما ایستاد" بر روی اتوبوسی در لندن نوشته شده است.
همزمان با روزهای آغازین ماه محرم اتوبوسی دو طبقه در خیابان‌های لندن در حال جابجایی مسافران است که شعار "روزی که حسین برای دفاع از حقوق شما ایستاد" بر روی آن نوشته شده است.

تصوير
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

عزاداراي اربعين در مقابل ساختمان دولتي امريكا

پستتوسط najm134 » جمعه ژانويه 03, 2014 10:27 am

اخبار رسیده از ایالات متحده آمریکا حاکی از آن است که تعدادی از پیروان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در ایالت "سان فرانسیسکو" آمریکا، روز گذشته به مناسبت أربعین حسینی علیه السلام، مقابل یکی از اصلی ترین ساختمان های دولتی این ایالت تجمع کردند.

گفته می شود این شیعیان در تجمع خود پرچم امام حسین علیه السلام را برافراشته و شعار "لبیک یا حسین" سر می دادند.


تصوير

قابل ذکر است در این تجمع تعداد زیادی از نمایندگان سازمان ها و مؤسسات مختلف دینی، فرهنگی و مذهبی نیز حضور داشتند.

هدف از برگزاری این مراسم، بزرگداشت روز أربعین حسینی علیه السلام بوده است. شیعیان تعدادی از ایالت های همجوار "سان فرانسیسکو" نیز در این مراسم شرکت کرده بودند.

در این تجمع به یاد امام حسین علیه السلام و دیگر شهدای کربلا نیز روضه ای به زبان انگلیسی خوانده شد تا علاوه بر شیعیان، شهروندان آمریکایی که این تجمع را نگاه می کرده و زیر نظر داشتند نیز متوجه مطالب بیان شده، شوند. حاضرین در این تجمع، همزمان با روضه، گریه کرده و برای شهدای کربلا اشک می ریختند.

تصوير

سید "نبی رضا عابدی" امام جماعت مسجد "سبأ" در شهر "سان هوزیه" طی اظهاراتی در این مراسم گفت: در روایات آمده که امام زین العابدین علیه السلام فرموده اند «سيأتي زمان يکون فيه نداء الحسين في کل مکان» ترجمه: زمانی خواهد آمد که فریاد حسین در همه جا شنیده خواهد شد.
پیش از سید عابدی، شیخ "أحمد بیاتی" نیز دقایقی به سخنرانی پرداخت و گفت: باید اعتراف کنیم که در رساندن پیغام امام حسین علیه السلام به گوش شهروندان آمریکایی و شهروندان دیگر کشورهای جهان کم کاری کرده ایم.

تصوير
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

حسينيه و موكب مسيحيان عراق براي بذيرايي زائران حسيني اربعین

پستتوسط najm134 » جمعه ژانويه 03, 2014 10:33 am

در این تصویر تابلوی محل هیئت و حسینیه مسیحیان عراق، در استان "واسط" دیده می شود.
تصوير
گفتنی است، آنان با برپایی این حسینیه تلاش کرده اند علاوه بر نشان دادن حزن و اندوه خود به مناسبت شهادت سید و سالار شهیدان، حضرت أبا عبدالله الحسین علیه السلام و یارانشان در روز عاشورا، همچنین به زائرانی که قصد سفر به کربلای معلی را دارند، در مسیر خدمت رسانی کنند.

نام هیئت مسيحيان عراق، "عیسی بن مریم علیه السلام" است. همان طور که در تصویر نیز دیده می شود، آنان در گوشه تابلوی این هیئت، تصاویری از حضرت عیسی و حضرت امام حسین علیه السلام - در حالی که حضرت علی اصغر علیه السلام را بر روی دستانش گرفته - قرار داده اند.

شایان ذکر است، چند روز پیش نیز خبری تحت عنوان "وقتي کليسا هم به عشق امام حسين(ع) سياه پوش شد" منتشر کردیم و در آن از سیاه پوش شدن یکی از کلیساهای عراق به مناسبت أربعین حسینی علیه السلام خبر دادیم.

قابل ذکر است بر روي پرچم های نصب شده در کلیسای مسیحیان عراق، عبارت هاي مختلفي همچون «السلام عليک يا أبا عبدالله»، «السلام عليک يا أبا الحسن يا أبالفضل العباس» و غيره نوشته شده بود.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

حزن حسین(ع) در جمع عزاداران شیعه و سنی در استان الانبار عراق

پستتوسط najm134 » يکشنبه ژانويه 12, 2014 7:36 pm

مشاور اطلاع رسانی استانداری الانبار گفت: این اولین بار در تاریخ استان است که هیات عزاداری امام حسین(ع) به مناسبت سالگرد شهادت امام حسین (ع) برگزار می شود. در این عزاداری علمای اهل تسنن و شیعه و افراد سرشناس استان الانبار شرکت کردند.
خبرگزاری فرانسه روز شنبه گزارش داد: در استان الانبار عراق که اکثریت سنی دارد، برای اولین بار عزاداری سالگرد شهادت حضرت امام حسین(ع) برگزار شد.

این خبرگزاری نوشت: اهالی منطقه البغدادی که در 150 کیلومتری مرکز الانبار قرار دارد روز جمعه هیات عزاداری برای احیای واقعه عاشورا به راه انداختند.

محمد فتحی مشاور اطلاع رسانی استانداری الانبار گفت: این اولین بار در تاریخ استان است که هیات عزاداری امام حسین(ع) به مناسبت سالگرد شهادت امام حسین (ع) برگزار می شود. در این عزاداری علمای اهل تسنن و شیعه و افراد سرشناس استان الانبار شرکت کردند.

شرکت کنندگان در این مراسم که بین آنها شماری از زنان حضور داشتند در حالی که لباس سیاه به تن داشتند پارچه هایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: هیات عزاداری شهید کربلا ، سلام بر ابا عبدالله .

شرکت کنندگان در این عزاداری که به مدت دو ساعت طول کشید این شعارها را سر می دادند: "به خدا قسم حسین را فراموش نمی کنیم" و "چگونه آب بنوشم درحالی که حضرت عباس تشنه است".

برخی از شرکت کنندگان که پارچه های سبز بر روی دستان خود قرار داده بودند به نشانه اندوه بخاطر شهادت امام حسین(ع) بر سینه های خود و برخی دیگر به بدن های خود زنجیر می زدند.

عبدالرحمن المرعاوی یکی از شیوخ سنی الانبار در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه با تاکید بر اینکه بین سنی و شیعی تفاوتی نیست گفت: این مراسم تنها خاص برادران شیعه نیست زیرا که امام حسین بخاطر اسلام فداکاری کرد و ما در این جا حضور یافتیم تا با دیگر عراقی ها در این مراسم شرکت کنیم.

حاج ابو ولید 45 ساله نیز گفت:مردم عراق یکپارچه هستند و برگزاری این مراسم پیام بسیار محکمی برای سیاستمداران عراقی است تا اختلافات خود را فراموش کنند و به سوی سازندگی عراق گام بردارند.

عمار علی که شیعه است به خبرگزاری فرانسه گفت:اهالی منطقه البغدادی در برگزاری این مراسم و پخش مواد غذائی بین مردم به ما کمک کردند.

شیخ جلال الکبیسی امام مسجد الطیف و عضو گروه علمای عراق نیز گفت: شیعیان حق دارند مراسم عزاداری را در هر جای عراق برگزار کنند و ما علمای الانبار با برگزاری این مراسم مخالفتی نداریم.

استان الانبار از سال 2003 میلادی پایگاه القاعده و سازمان های تندرو بود تا اینکه عشایر این استان با همپیمانی با یکدیگر و تشکیل نیروهای معروف به بیداری،توانستند افراد القاعده را در سال 2007 از این استان اخراج کنند.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

دفاع شیخ الازهر از توسل شیعیان به اهل بیت (علیهم السلام)

پستتوسط najm134 » چهارشنبه آگوست 27, 2014 12:56 am

دفاع شیخ الازهر از توسل شیعیان به اهل بیت (علیهم السلام) و علیه فتاوی وهابیون

به گزارش «شیعه نیوز»، "علی جمعه" مفتی اعظم سابق مصر در اظهاراتی تلویزیونی گفت: اولیاء درخواست کسانیکه به آنها توسل می‌جویند را می‌شنوند و سپس برای سخن خود احادیثی از صحیح بخاری نقل کرد. تصوير

وی افزود: عبارت "مدد یاحسین" [علیه‌السلام] شرک به خدا نیست و گوینده آن اعتقاد به یگانگی خدا دارد و کسی که از [امام] حسین [علیه‌السلام] کمک می‌خواهد شریکی برای خدا قائل نشده بلکه او را واسطه قرار داده است.

وی زیارت ضریح‌های متبرکه را دلیل عشق نه شرک به خدا توصیف کرد و گفت که در احادیث سنت نیز این موضوع وارد شده است و توسل به ضریح برای تقرب به خداست و این برای مسلمانان جائز است.

این مفتی مصری در پایان اظهار داشت که خداوند در این مورد میفرماید: " يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ" که با این سخن ما را به توسل دستور می دهد.

شایان ذکر است که "علی جمعه " سابقه خوبی د رمبارزه با وهابیت و فتواهای ساختگی آن دارد.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

علاقه خاص خارجی‌ها به حرم امام‌رضا (علیه السلام)

پستتوسط najm134 » پنج شنبه ژانويه 29, 2015 12:21 am

علاقه خاص خارجی‌ها به حرم امام‌ رضا (علیه السلام)

در حرم امام‌رضا (ع) در مشهد بیشتر مواقع گردشگران خارجی غیرمسلمان امکان وارد شدن به مسجد تاریخی و پربازدیدکننده «گوهرشاد» را ندارند؛ اما حرم جذابیت‌های دیگری دارد که ساعت‌ها وقت گردشگران را می‌گیرد، از تماشای معماری و نحوه زیارت کردن و نماز جماعت خواندن مردم گرفته تا چادرهای سفید گلداری که سر خودشان کرده‌اند.
به گزارش شيعه آنلاين، دیدن حرم امام‌رضا (ع) برای بیشتر گردشگران خارجی سراسر جذابیت است، فرای تصور ایرانی‌ها. از معماری بناها گرفته تا چادر سر کردن و نماز جماعت خواندن.
ایسنا در ادامه نوشت: خیلی مرسوم نیست گردشگران خارجی غیرمسلمان وقتی به ایران سفر می‌کنند صرفا به قصد دیدن حرم امام‌رضا (ع) به مشهد بروند؛ اما شده خارجی‌هایی که به شیراز و ری رفته‌اند شاه‌چراغ و حرم عبدالعظیم را هم ببینند و یا در مسیر بازدیدشان از توس، نیشابور و جاده ابریشم در بخش شمال شرقی ایران، ذهن کنجکاو و ماجراجویشان را به سمت حرم امام‌رضا (ع) هم ببرند.
خارجی‌های غیرمسلمان فقط می‌توانند بخش‌های خاصی از زیارتگاه‌ها را ببینند؛ مثل موزه، کتابخانه، صحن‌ها، حیاط و معماری‌های بیرونی و کمتر پیش می‌آید به حریم زیارتگاه‌ وارد شوند؛ اما با این حال همه آنچه می‌بینند برای‌شان جذاب است.
در حرم امام‌رضا (ع) در مشهد بیشتر مواقع گردشگران خارجی غیرمسلمان امکان وارد شدن به مسجد تاریخی و پربازدیدکننده «گوهرشاد» را ندارند؛ اما حرم جذابیت‌های دیگری دارد که ساعت‌ها وقت گردشگران را می‌گیرد، از تماشای معماری و نحوه زیارت کردن و نماز جماعت خواندن مردم گرفته تا چادرهای سفید گلداری که سر خودشان کرده‌اند.
سیدعلی نبوی، رییس انجمن صنفی راهنمایان تور در استان خراسان رضوی که در بیشتر مواقع گردشگران خارجی را هنگام دیدن حرم امام‌رضا (ع) همراهی می‌کند و به تازگی هم با آن گروه گردشگران خارجی که با قطار از اروپا به مشهد رفته بودند این بازدید را انجام داده است، به خبرنگار گردشگری ایسنا می‌گوید: بیشتر گردشگران خارجی که به مشهد سفر می‌کنند دوست دارند حرم امام‌رضا (ع) را ببینند. به گفته خودشان، همه آنچه در این حرم می‌بینند آنقدر جذاب است که آن‌ها را هیجان‌زده می‌کند.
او اضافه می‌کند: خیلی از گردشگران خارجی پس از دیدن حرم امام‌رضا (ع) گفته‌اند، جایی در ایران با این همه جاذبه ندیده‌اند. این جمله را بارها از گردشگران خارجی شنیده‌ام.
نبوی ادامه می‌دهد: البته گردشگران خارجی امکان دیدن تمام بخش‌های حرم را ندارند و فقط جاهای خاصی را می‌توانند ببینند. در بازدیدهای آن‌ها به استناد آنچه تا به حال ابراز کرده‌اند، چند نکته بسیار جذاب وجود دارد؛ عظمت و شکوه معماری، حضور مردم برای زیارت که کمتر چنین چیزی را دیده‌اند و صف‌های نماز جماعت.
این راهنمای تور می‌گوید: بیشتر خانم‌های خارجی پوششی را که برای ورود به حرم باید داشته باشند دوست دارند. از نظر آن‌ها چادر سر کردن نوعی جذابیت است و بیشتر مواقع از آن استقبال می‌کنند و مشکلی با این موضوع ندارند.
او همچنین به همکاری‌های بخش بین‌الملل حرم امام‌رضا (ع) اشاره می‌کند و می‌گوید: این بخش همکاری مناسبی با گردشگران خارجی دارد و امکانات قابل توجهی را ارائه می‌دهد، مثلا در این بخش حرم، راهنمایانی مسلط به زبان‌های انگلیسی، اسپانیولی، فرانسوی، ایتالیایی، ژاپنی و... حضور دارند که در بازدیدها گردشگران خارجی را همراهی می‌کنند که این موضوع در نظر بسیاری از گردشگران خارجی مخصوصا آن‌هایی که با زبان‌های رایج دنیا صحبت نمی‌کنند، بسیار قابل توجه است.

تصوير تصوير
تصوير تصوير
تصوير تصوير
تصوير تصوير
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

عشق و علاقه مسیحیان به امام حسین علیه السلام

پستتوسط pejuhesh232 » چهارشنبه اکتبر 28, 2015 11:36 pm

عشق و علاقه مسیحیان به امام حسین علیه السلام


Image

راستی چه سرّی است در وجود مطهّر امام حسین(ع) که دل هر عاشقی را شیفته خود می‌کند و حتّی غیر مسلمانان هم ایشان را دوست دارند. در این مجال اندک، با هم همراه می‌شویم و سری به آیین‌های عزاداری ارامنه و زرتشتیان در عزای امام حسین(ع) می‌زنیم و سه پرده دلنشین از علاقه و محبّت غیرمسلمانان به سیّدالشّهدا(ع) را به تجربه می‌نشینیم.

ادای احترام کشیش به امام(ع)
صدای شیعه: در محلّه ارمنی‌نشین «تهران»، کلیسای بزرگی قرار دارد که در مسیر یکی از مساجد خیابان «کریم‌خان» واقع شده و من در رفت و آمدهای روزمرّه‌ام، به ارامنه بسیاری برخورد کرده‌ام که هر کدام ویژگی‌های خاصّی دارند و از آنجایی که شنیده بودم ارامنه هم برای محرّم برنامه‌هایی اجرا می‌کنند و در ماتم شهادت امام حسین(ع) با مسلمانان هم‌نوا هستند، به کلیسا رفتم تا در مورد ارامنه‌ای که احیاناً نذری یا مراسم خاصّی برای محرّم دارند، پرس‌وجو کنم.
وقتی به وارطانیان، کشیش کلیسای «ویلا» علّت ورودم را به کلیسا می‌گویم، با اشاره به اینکه محرّم و عاشورا مختصّ مسلمانان شیعه نیست، می‌گوید: حسین(ع) متعلّق به همه انسان‌های آزاده و عدالت جوست.

وی ادامه می‌دهد:
عاشورا فرهنگ ظلم ستیزی در برابر دشمن است و حسین(ع) کشته راه انسانیّت و حق است و اگر چه در آن زمان، به ایشان ظلم شد، امّا نهضت عاشورا نافرجام نماند و امروز از این قیام همه انسان‌های دربند ستم، الگو می‌گیرند.

وارطانیان تصریح می‌کند:
عاشورا قیامی سترگ است که هرگز از دل و جان تاریخ پاک نمی‌شود و تا همیشه ماندگار خواهد ماند.
وی ادامه می‌دهد:
من به ساحت سومین امام شیعیان، ادای احترام می‌کنم و هر سال اگر روز عاشورا مصادف با یکی از روزهای خاصّ کلیسا باشد، ناقوس‌ها به احترام ایشان به صدا در نمی‌آیند و ما هم در غم کربلا و شهادت حسین(ع) با شیعیان هم‌نوایی می‌کنیم.
وارطانیان با اشاره به نذری‌هایی که ارامنه در ایام محرّم می‌دهند، خاطرنشان می‌کند: بسیاری از ارامنه تهران، روزهای تاسوعا و عاشورا نذری می‌دهند و این نذری را به روح شهدای کربلا هدیه می‌کنند.
این کشیش در ادامه، من را با یانیس، یکی از ارامنه که نذری‌های بسیاری در ایام محرّم میان مردم توزیع می‌کند، آشنا کرد و گفت: یانیس و خانواده‌اش ارادت خاصّی به سیّدالشّهدا(ع) دارند. از او خداحافظی می‌کنم و راهی خانه یانیس می‌شوم.

یانیس شفای خود را از امام حسین(ع) می‌گیرد
کوچه‌ها را یک به یک طیّ می‌کنم و مقابل خانه یانیس می‌رسم، زنگ می‌زنم. زنی میانسال در را به رویم باز می‌کند و خودش را مادر یانیس معرفی می‌کند.
این زن به همراه تنها فرزندش در این شهر زندگی می‌کند و اعضای خانواده آنها، سال‌ها پیش ایران را به مقصد «کانادا» ترک کرده‌اند.
وقتی از او در مورد حال و هوای محرّم و عزاداری امام حسین(ع) می‌پرسم، بی‌اختیار اشک‌هایش سرازیر می‌شود و می‌گوید:
هرچه دارم پس از خدا، از عنایت امام حسین(ع) است. اگرچه من مسیحی هستم؛ امّا در قلبم ارادت ویژه‌ای به امام شما دارم.
وی بدون مقدّمه، کتابچه زیارت عاشورای کوچکش را برمی دارد و ادامه می‌دهد:
این کتابچه تمام زندگی من است و هر وقت دلتنگ می‌شوم، آن را مرور می‌کنم و دلم آرام می‌شود.
هنوز گفت‌وگوی من و آن زن ادامه دارد که یانیس هم از راه می‌رسد. پسری جوان که خودش را 22 ساله و دانشجوی دندان‌پزشکی معرفی می‌کند.
از وی درباره ارادتش به سیّدالشّهدا(ع) می‌پرسم که می‌گوید:
عشق به امام حسین(ع) در قلب من انتها ندارد و همیشه در روحم، علاقه‌ای آتشین نسبت به ایشان، احساس می‌کنم.
وی ادامه می‌دهد:
من هرگز کرامت امام حسین(ع) را نسبت به خودم فراموش نمی‌کنم. بگذارید شرح ماجرا را بگویم.
سه سال پیش، به بیماری ناشناخته‌ای دچار شدم که همه پزشکان تظاهرات بیماری‌ام را سرطان تشخیص دادند. مدّت‌ها در بستر بیماری بودم و همه امیدها نسبت به بهبودم، به صفر رسیده بود. یادم هست مصادف با ایّام محرّم، باز هم در بیمارستان بستری شدم. مقابل بیمارستان تکیه‌ای بود که عزاداری امام حسین(ع) در آنجا برگزار می‌شد. یک روز، همراه یکی از بیماران که نمی‌دانست من مسیحی هستم، بدون مقدّمه به من گفت: چرا به امام حسین(ع) متوسّل نمی‌شوی و شفایت را از ایشان نمی‌خواهی؟ بیمار ما که شفا گرفت.

یانیس ادامه می‌دهد:
نمی‌دانم چرا، ولی ترجیح دادم نگویم که مسیحی‌ام و بی‌اختیار دلم شکست و با خودم گفتم: امام حسین، امام مسلمانان شیعه است و مسیحی را چکار با مسلمانان؟ امّا همین قدر بگویم که در این فکر و خیال‌ها خوابم برد. در عالم رؤیا، مردی مهربان و نورانی به سراغم آمد و مرا به اسمم صدا کرد. پرسیدم شما که هستید؟ که در جوابم گفت: «من متعلّق به همه انسان‌ها هستم. من تنها امام شیعیان نیستم.» آن وقت به من اشاره کرد که برخیز. گفتم: نمی‌توانم و باز تکرار کرد: «برخیز یانیس که آنچه در دل داشتی، برایت مقرّر شد.»

این جوان مسیحی در حالی که اشک پهنه صورتش را پرکرده است، تصریح می‌کند:
از خواب پریدم و احساس شعفی ویژه داشتم.خودم را حرکت دادم و سبکی زیادی را حس می‌کردم. حال خوبی داشتم و واقعاً به عنایت امام حسین(ع) شفا گرفته بودم.
یانیس ادامه می‌دهد: یک روز پس از آن ماجرا، از بیمارستان مرخص شدم؛ در حالی که هیچ اثری از بیماری در من نبود و همه پزشکان از این اتّفاق شگفت‌زده شده بودند. از آن روز تاکنون، محرّم‌ها عزای سیّدالشّهدا(ع) در این خانه برپا می‌شود و نذری می‌دهیم.

مادر یانیس نیز که عشق و اعتقاد خاصّی به امام حسین(ع) دارد، می‌گوید: هر سال شب عاشورا نذری شله زرد می‌پزم و همسایگان محلّه نیز به من کمک می‌کنند. نذری‌ها را میان دسته‌های عزاداری که در میدان «هفت تیر» تجمّع می‌کنند، توزیع می‌کنیم.
از یانیس و مادر مهربانش خداحافظی می‌کنم تا در فرصتی کوتاه، به یکی از هیئت‌های مخصوص مسیحیان در ایّام محرّم سری بزنم.

هیئت ثارالله مسیحی‌ها
یکی از نکته‌های جالب توجّه در هم‌نوایی ارامنه با شیعیان، در عزای امام حسین(ع)، تشکیل «هیئت ثارالله» است که در آن 700 عزادار از اقلّیت‌های مذهبی مسیحی و زرتشتی، زیر چادر هیئت گرد هم می‌آیند و در عزاداری سالار شهیدان، به سینه‌زنی می‌پردازند.

ادموند طوفانیان یکی از مؤسّسان و بانیان این تکیه می‌گوید:
در سال‌های گذشته، جوانان و نوجوانان ارمنی به اتّفاق دوستان مسلمانشان به هیئت‌های مذهبی مسلمانان می‌رفتند. آنان در دسته‌ها و تکایای شیعیان سینه‌زنی می‌کردند و بسیاری از اعضای هیئت نمی‌دانستند که جوان مسیحی کاتولیکی در کنارشان برای امام آنها سوگواری می‌کند؛ امّا در سال 1378 باخبر شدیم حدود چهارصد نفر از جوانان ارامنه در این مراسم شرکت می‌کنند. از همان سال بر آن شدیم هیئتی راه بیندازیم و خیل جوانان مسیحی علاقه‌مند امام حسین (ع) را گردهم آوریم.

وی در خصوص مشکلات این طرح می‌گوید:
ابتدا طرح ما ابهام زیادی بین جامعه ارامنه و حتّی مسلمانان به وجود آورد. پس از توجیه آنان در خصوص اهداف راه‌اندازی هیئت، تکیه ثارالله را در مرکز شهر برپا کردیم.
وی در خصوص استقبال مردم می‌افزاید:
خیلی از مسلمانان پس از شنیدن این خبر، خوشحال شده و برای تأسیس هیئت، تمایل نشان دادند؛ امّا نکته جالب توجّه در برگزاری مراسم عزاداری این هیئت، حضور واعظ مسلمان است. معمولاً وعّاظی به این هیئت دعوت می‌شوند که به شرح فرهنگ عاشورا و اهداف انسانی امام حسین(ع) می‌پردازند.

برگزاری مراسم، مانند مسلمانان است. مدّاح، نوحه می‌خواند و جمعیّت زیادی که زیر چادر گرد هم آمده‌اند، پس از سینه‌زنی، زمانی که میدان هفتم‌تیر در مرکز شهر ازدحام خود را از دست داده، به شکل دسته عزادار از چادر بیرون می‌آیند. جمعی از عزاداران در بیرون چادر به انتظار ایستاده‌اند. جوان بلندقامتی که علامت را به دوش می‌کشد، بی‌قرار دست بر طاق شال‌ها می‌کشد.
نوجوانان کُتل‌ها و پرچم‌ها را برمی‌گیرند و چند گام پیشتر می‌ایستند. هر سال بر شمار مشتاقان امام حسین(ع) افزوده می‌شود. در این بین که جمعیت داخل چادر، سینه‌زنی و نوحه‌خوانی جمعی را آغاز کرده‌اند، با هم‌آویی تک‌خوان از چادر بیرون می‌آیند و در صفوفی منظّم، راهشان را در خیابان «بهار شیراز»، مرکز اقلّیت‌های دینی، پیش می‌گیرند. زنان نیز در پی دسته روانند و سینه‌زنان با هیئت حرکت می‌کنند. پس از مراجعت دسته به هیئت ثارالله، عزاداران نذری‌های هموطنان مسیحی‌شان را میل می‌کنند.

طوفانیان در این‌باره می‌گوید:
چای، قند، برنج، گوشت و تمامی هزینه‌های هیئت را مسیحیان علاقه‌مند به امام حسین(ع) تأمین می‌کنند. از سال 1379 نام هیئت در فهرست تکایای عزاداری تهران ثبت شده است و هر سال بر شمار عزاداران افزوده می‌شود.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

عزاداری اهل سنت برای امام حسین(علیه السلام)

پستتوسط pejuhesh232 » سه شنبه نوامبر 03, 2015 7:32 pm

عزاداری اهل سنت برای امام حسین(علیه السلام)


به گزارش شیعه آنلاین ، امروزه نیز اهل سنت، یا خود به عزاداری امام حسین علیه السلام می پردازند و یا با شیعیان در عزاداری شرکت می کنند؛ چنانچه دکتر علی الوردی در کتاب خود با عنوان دراسة فی طبیعة المجتمع العراقی به این اشتراک شیعه و سنی در عزای حسینی اشاره می کند و می نویسد:

کم دیده نمی شود که محله سنی نشین با محله شیعه نشین در بعضی مجالس حسینی مشارکت می کنند و گاهی نیز در تقدیس مراقد و امامان شیعه این مشارکت دیده می شود.(15)
اهل سنت امروزه، شمار فراوانی از جمعیت مسلمانان را تشکیل می دهند. از این رو، به دست آمدن نظرگاه آنان در خصوص مسأله ای چون عزاداری امام حسین علیه السلام مهم تلقی می شود و می تواند به وحدت نظری و عملی مسلمانان کمک کند. از سویی دیگر، با توجه به تبلیغ وسیع وهابیت در نفی عزاداری و به ویژه عزاداری سید الشهداء، به دست آوردن سیره عالمان و بزرگان اهل سنت و گذشته تاریخی این موضوع در میان ایشان، جایگاه والایی می یابد.

نخستین گزارشی که از اعتراض و گریه یکی از بزرگان صحابه پس از شهادت امام حسین علیه السلام و اسارت اهل بیت علیه السلام ثبت شده، اعتراض و گریستن زیدبن ارقم در مجلس ابن زیاد است. هنگامی که ابن زیاد با چوب دستی بر لب و دندان امام علیه السلام می زد، زید با اعتراض گفت: چوب دستی ات را بردار، به خدا شاهد بودم که رسول خدا مابین دو لب حسین را می بوسید و سپس گریست. ابن زیاد او را تهدید به مرگ کرد. پس زید فریاد زد: ای مردم! شما از این پس جزو بردگانید؛ پسر فاطمه را کشته اید و پسر مرجانه را امارت داده اید... .(1)

به جز زیدبن ارقم، از کسانی که گریستن و عزاداری ایشان بر حسین بن علی علیه السلام ذکر شده می توان به حسن بصری اشاره کرد که پس از شنیدن خبر شهادت امام حسین علیه السلام به شدت گریست و گفت: امت ذلیل، امتی است که پس دختر پیامبرش را می کشد.(2)

هم چنین از امام شافعی می توان نام برد. شافعی با وجود طعن مخالفان، از ابراز محبت به اهل بیت علیه السلام ابا نمی ورزید.(3) وی در قصیده ای، به مدح اهل بیت علیه السلام و ابراز اندوه از شهادت امام حسین علیه السلام می پردازد. نیز می توان از رثای خالدبن معران، یکی از تابعین و مرثیه احمد بن منصور بن علی قطیعی درباره امام حسین علیه السلام یاد کرد.(4)

باید به این نکته اشاره کرد که بسیاری از فقهای سنی مذهب اهل کوفه، به ویژه ابو حنیفه از سرسخت ترین طرفداران قیام های علویان بودند. ابوحنیفه و بسیاری دیگر از فقها هم در جریان قیام زیدبن علی بن حسین علیه السلام (5) و هم در جریان قیام حسنیان به رهبری محمد نفس زکیه و ابراهیم ابن محمد، به حمایت آنان برخاستند و به نفع آنان فتوا صادر کردند.(6)

احمد بن حنبل، عالم بلند پایه اهل حدیث، در تعدیل مذهب عثمانیه و پذیرش فضایل امام علی علیه السلام نقش موءثری دارد و حنبلی ها که به سختی با مراسم عاشورای حسینی مبارزه می کردند، با نشر فضایل اهل بیت علیه السلام از شدت تعصبشان کاسته شد. در این راستا می توان از سبط ابن جوزی و یحیی بن سلامه حفصکی که قصیده ای در مدح دوازده امام و قصیده ای دیگر در رثای اباعبدالله الحسین علیه السلام دارد، نام برد.(7)

هم چنین می توان به کسانی چون ابن صباغ مالکی، شمس الدین محمد بن طولون، قندوزی حنفی و فضل الله بن روزبهان که همگی آنان سنی های معتدلی هستند، اشاره کرد.

عبدالجلیل رازی، از عالمان قرن ششم و صاحب کتاب النقض، در مقابل نویسنده سنی مذهب دیگری که به عزاداری امام حسین علیه السلام خرده گرفته بود، به دفاع از آن برمی خیزد و می نویسد:« بزرگان و معتبران ائمه از اصحاب امام مقرم بوحنیفه و امام مکّرم شافعی و علما و فقهای طوایف فریقین، خلفاً عن سلف، این سنت را رعایت کرده اند».(8)

اطلاعاتی که وی از عزاداری امام حسین علیه السلام در میان اهل سنت می دهد، بسیار ارزش مند است. وی از شخصیت های برجسته زیادی از اهل سنت چون خواجه بو منصور در اصفهان و خواجه علی غزنوی حنفی در بغداد نام می برد که، در روز عاشورا با شور و هیجان فراوانی به سوگواری امام حسین علیه السلام می پرداخته اند.(9) وی هم چنین به مجلس «شهاب مشّاط» در بغداد اشاره می کند.

در همین دوره باید از عبدالرحمن جامی(817 898 ه.ق) حنفی مذهب یاد کرد که علاقه بسیاری به خاندان عترت داشته و اشعاری در این باره سروده است.(10) او هنگام دیدار از کربلا اشعاری در وصف امام حسین علیه السلام می سراید:
کردم ز دیده، پای سوی مشهد حسین
هست این سفر به مذهب عشاق فرض عین (11)

به جز این موارد می توان از برخی عالمان حنفی نام برد که کتاب هایی در رثای امام حسین علیه السلام نگاشته اند: محمود بن عثمان حنفی رومی نویسنده مقتل الامام الحسین ابن علی ابن ابیطالب رضی الله عنهما فی کربلاء(12)

قادر بخش بن حسن علی حفنی نگارنده جور الاشقیا، علی ریحانة سید الانبیاء(13) و شیخ علی انور بن علی اکبر حنفی نویسنده کتابی با عنوان شهادة الکونین فی مقتل سیدنا الحسین السبط.(14)

امروزه نیز اهل سنت، یا خود به عزاداری امام حسین علیه السلام می پردازند و یا با شیعیان در عزاداری شرکت می کنند؛ چنانچه دکتر علی الوردی در کتاب خود با عنوان دراسة فی طبیعة المجتمع العراقی به این اشتراک شیعه و سنی در عزای حسینی اشاره می کند و می نویسد:

کم دیده نمی شود که محله سنی نشین با محله شیعه نشین در بعضی مجالس حسینی مشارکت می کنند و گاهی نیز در تقدیس مراقد و امامان شیعه این مشارکت دیده می شود.(15)

پی نوشت:

1. تاریخ طبری، بیروت لبنان، ج4 ص349؛ تذکرة الخواص، سبط این جوزی، قم، شریف رضی، 1471 ق، ص 231.
2. تذکرة الخواص، ص 240.
3. مناقب ابن شهرآشوب، ج4، ص 124.
4. همان، ص 141.
5. مقاتل الطالبین، ج1، 1414ق.
6. همان، ص 314.
7. تأملی در نهضت عاشورا، رسول جعفریان، قم انصاریان، ج2، 1381 ش، صص 282 - 283.
8. کتبا النقض، عبدالجلیل قزوینی رازی، به سعی سید جلال الدین محدث، تهران، 1331ش، ج1، ص 402.
9. همان، صص 402405.
10. کلیات دیوان جامیف عبدالرحمان جامیف تصحیح، شمس بریلوی، تهران، هدایت، ج1، 1362، ص 27.
11. همان، ص25.
12. هدیة العارفین، اسماعیل باشا بغدادی، بیروت، دارالفکر، 1402ق، ج2، ص 412.
13. نزهة الخواطر و بهجة المسامع و النواظر، عبدالحی بن فخر الدین حسنی، حیدر آباد دکن، دائرة المعارف العثمانیه، چ2، ج8، ص 307.
14. همان، ص 328.
15. تاریخ النیاحة، ج2، ص 47 به نقل از دارسة فی طبیعة المجمتع العراقی، ص 236.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

قبليبعدي

بازگشت به برای آئین اعلی


Aelaa.Net