اخبار آئين اعلى

مديران انجمن: najm134, najm134, najm134

مکه مکرمه ومسجدالحرام در شب بیست و هفتم ماه مباک رمضان

پستتوسط najm134 » سه شنبه جولاي 17, 2018 6:20 am

مکه مکرمه و مسجدالحرام در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

بیش از دومیلیون مسلمان شب گذشته مراسم مربوط به شب قدر را در مکه مکرمه و مسجدالحرام احیا کردند. به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از روزنامه مکه، حدود دو میلیون نمازگزار اعم از زوار، عمره گذاران و شهروندان عربستانی در بیست و هفتمین شب ماه مبارک رمضان نمازهای مربوط به شب قدر را در مسجدالحرام اقامه کردند.

]Image
Image
Image[
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

دغدغه های یک استاد زن مسلمان در دانشگاه سیدنی

پستتوسط najm134 » سه شنبه جولاي 17, 2018 6:28 am

دغدغه های یک استاد زن مسلمان در دانشگاه سیدنی


«ما با این چالش روبر هستیم که کسی صدایمان را بشنود. این اتفاق، عاملیت ما را انکار می کند، گویی ابتدایی ترین اختیار را هم نداشته باشیم.» این را غنا کریم*، استاد دانشگاه سیدنی استرالیا به هنگام سخنرانی در سمپوزیوم عاملیت زنان مسلمان در بافت جامعه استرالیا به زبان می آورد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، آنچه می خوانید، گزارش این زن مسلمان است که در روزنامه گاردین منتشر شده است:
غنا کریم، استاد دانشگاه سیدنی

ربکا سولنیت، نویسنده آمریکایی در کتاب «مردان چیزهایی را به من توضیح می دهند» می نویسد: «هر زنی که ظاهر می شود با نیروهایی کشتی می گیرد که او را ناپدید می سازند. او با نیروهایی می جنگد که داستانش را برای خودش تعریف می کنند یا برای او داستانش را می نویسند… توانایی تعریف کردن داستان خودتان، به کلام یا تصویر یک پیروزی است، یک طغیان است.» درحالی که سولنیت این اعلامیه را در رابطه با چالش های زنان به طور کلی ایراد می کند، می توان آن را بیانیه ای در نظر گرفت که به شیوه ای متفاوت و بسیار شخصی برای بسیاری از زنان مسلمان مصداق دارد.

از نظر برخی، ما کاریکاتوری هستم که باید شکل گرفته شود و آنقدر دستکاری شود تا با ایماژی که از پیش ساخته شده تناسب داشته باشد. برای برخی دیگر، ما قربانی های بی نام و نشانی هستیم در داستانی که فرد ناجی -می خواهد قهرمانی مرد باشد یا زن- مهمتر و نتیجه بخش تر از آن قربانی فرضی است. با این حال برای برخی دیگر ما سوژه های دانشگاهی هستیم که با یک نظریه تحلیل می شوند، نظریه ای که طراحی شده است تا به نتایجی که از پیش به دست آمده اعتبار بخشد.

Image
زنان مسلمان بسیار اندکی هستند که تصدیق کنند به عنوان موجودات زنده از صدای واقعی خودشان برخوردار هستند. صداهایی که اغلب بلند می شود اما به ندرت شنیده می شود، اصلاً اگر به آن گوش داده شود. برای بسیاری از زنان مسلمان، اینکه بر اساس داستان خودشان درک شوند، و اینکه دیگران حد و حدود زندگی آنها را تعیین کنند، واقعیت اکنون ما را تشکیل می دهد.

زیرا هرکسی به خودش اجازه می دهد که وقتی صحبت از زنان مسلمان باشد خود را کارشناس بداند؛ یک سیاستمدار سالمند درمورد ممنوعیت پوشش برای زنان مسلمان صحبت می کند زیرا معتقد است باید زنان را نجات داد. یک روزنامه نگار که به ندرت با یک زن مسلمان مکالمه ای داشته است، به خوبی قلم می زند که زنان مسلمان سرکوب می شوند و خودش را کارشناس می داند. گویی تنها ویژگی که لازم است یک کارشناس داشته باشد داشتن یک دیدگاه و تمایل به اشتراک گذاری آن با دیگران است. در مقابل، هر زن مسلمانی که جرأت داشته باشد بگوید که دین و ایمانش او را توانمند کرده است به عنوان فردی قلمداد می شود که در راستای سرکوبی زنان گام بر می دارد.

بدون شک زنان مسلمان ورای این انتقادها یا مصون از نظرهای مردم نیستند.اما ما نباید خودمان را صرفاً به جایی تقلیل دهیم که تنها یک شخصیت در داستانی باشیم که دیگران در مورد خودمان به ما تحویل می دهند. ما باید نویسنده و راوی داستان های خودمان باشیم.
عاملیت زنان مسلمان را زیر سؤال نبرید

در فوریه سال جاری، گروه متنوعی از اهالی دانشگاه، رهبران مردمی و فعالان مسلمان در سیدنی گرد هم جمع شدند تا در سمپوزیوم عاملیت زنان مسلمان در جامعه استرالیا شرکت کنند. البته که زنان مسلمان همگی داستان مشابهی ندارند؛ زندگی های ما پیچیده و گوناگون است و صداهای ما این تنوع و درهم پیچیدگی را باز می نمایاند. اما دور از انتظار نیست که تمام زنان خواستار به چالش کشیدن سوء تعبیرهای گسترده در مورد زنان مسلمان و به طور خاص برداشت غلط در مورد منفعل بودن آنها هستند.

این عاملیت شخصی دو نکته دارد. زنان مسلمان در اشتراک با دیگر زنان با چالش رو به رشدی مواجه هستند و آن اینکه فضاهایی را در جماعت های خود ایجاد و اشغال کنند که در آنها دیدگاه ها و صداهایشان شنیده و تصدیق شود. جای شگفتی نیست که برخی از مهمترین موضوعات اجتماعی و خانوادگی زنان مسلمان استرالیایی مشابه همان چیزی است که خواهران غیر مسلمان تجربه می کنند.

اما برای زنان مسلمان چالش مضاعفی وجود دارد؛ اینکه بتوانند توانمندی خود را بیان و ابراز کنند. این برداشت در جامعه بزرگتر وجود دارد که زنان مسلمان نه قادر به عاملیت در سرنوشت خود هستند و یا اجازه اینکار را ندارند تا صدایی برای شنیده شدن داشته باشند. این سمپوزیوم که از نظر گرد هم جمع کردن زنان مسلمان با پیشینه تحصیلی مختلف، اولین در نوع خود در استرالیا بود نمونه بارز ظرفیت و توانایی زنان مسلمان به عنوان کارشناس و رهبر در گستره وسیعی از مسائل نظیر موضوعات حقوقی، روانشناختی، دانشگاهی و معنوی بوده است. به نظر می رسد که زنان مسلمان در بسیاری از این رشته ها پیشگام هستند.

زنان مسلمان احتیاجی به این ندارد که دیگران نجاتشان دهند، همچنین نیاز ندارند تا دیگران به جایشان صحبت کنند. دنبال هرکدام هم باشند و فرقی نمی کند که چقدر نیت خیر داشته باشند باز هم عاملیت زنان مسلمان را زیر سؤال می برد. این چیزی نیست که زنان مسلمان نیاز داشته باشند یا بخواهند.

زنان مسلمان همین حالا هم صدا دارند و مشتاق هستند آن صدا را بالا و بالاتر ببرند. ما دوست نداریم در گفتن داستان خودمان نادیده گرفته یا به حاشیه رانده شویم. آنچه از دیگران می خواهیم این است که به جای آنکه صرفاً بر فرضیاتشان پافشاری کنند یک لحظه بایستند و به ما گوش دهند. ما همان کسانی هستیم که برای بیان کردن دغدغه ها و آرزوهایمان خودمان، امیدها و ترس هایمان در بهترین جایگاه قرار داریم. چیزی که از شما می خواهیم این است که صدایمان را بشنوید، به حرف هایمان گوش کنید و اجازه دهیم خودمان برای زندگی مان تعیین و تکلیف کنیم.

همانطور که ربکا سولنیت گفت «توانایی گفتن داستان خودمان با کلام یا تصویر خودش یک پیروزی، یک انقلاب است.» پس به ما پیروزی مان را بدهیم. اجازه دهید شورش کنیم.

* دکتر غنا کریم، سخنران ارشد مدرسه عالی حقوق در دانشگاه سیدنی استرالیا است.

منبع: گاردین/مترجم: تمنا منصوری
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

: واکنش شیخ الازهر مصر به درخواست حذف برخی از آیات قرآن

پستتوسط najm134 » شنبه جولاي 21, 2018 6:46 pm

واکنش شیخ الازهر مصر به درخواست حذف برخی از آیات قرآن


شیخ الازهر مصر درخواست غرب مبنی بر حذف برخی آیات قرآن کریم را به شدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ احمد الطیب، شیخ الازهر مصر در ضیافت افطار وزارت اوقاف که در آن عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور نیز حضور داشت، درخواست غرب مبنی بر حذف برخی آیات قرآن کریم را رد کرد.
Image
وی تصریح کرد: قرآن کریم طی چهارده قرن مورد حملات و بی احترامی برخی ها قرار گرفته و این اقدامات گمراه کننده این روزها نیز ادامه دارد.

شیخ الازهر گفت: ما بیانیه ای که توسط 300 روشنفکر و سیاستمدار در ماه آوریل در فرانسه منتشر شد و در آن خواستار حذف برخی آیات قرآن کریم به ویژه آیاتی که متعلق به جنگ یهودیان و مسیحیان شده اند را محکوم می کنیم.

دکتر الطیب تاکید کرد: این اقدامات غرب علیه مقدسات اسلام، محکم ترین دلیل برای تروریسم و عامل خونریزی بی گناهان می شود.

وی افزود: هیچ آیه ای در قرآن کریم وجود ندارد که خواستار کشتن یهودیان و مسیحیان باشد و برای ظلم و ستم در این کتاب مقدس جایگاهی وجود ندارد. آیاتی نیز که افراد را به جنگ فرامی خواند، در مورد مقاومت در برابر متجاوزان نازل شده است.

گفتنی است 300 شخصیت فرانسوی از جمله نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور سابق فرانسه، سه نخست وزیر سابق این کشور و نمایندگانی از گروه های یهودی و مسیحی با امضای بیانیه ای خواستار حذف برخی آیات قرآن کریم، کتاب مقدس مسلمان‌ها شده اند. این موضوع واکنش های منفی زیادی را در پی داشته است.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

كشته و زخمي شدن هشت تن از زائران بياده رضوي از عراق با زبان

پستتوسط najm134 » شنبه جولاي 28, 2018 7:51 am


كشته و زخمي شدن هشت تن از زائران بياده رضوي از عراق (با زبان تشنه) كه هزاران كيلومتر را طي كرده بوده در نزديكيهاى سبزوار


8 کشته و زخمی در محور سبزوار-شاهرود
جزئیات تصادف خودروی سواری با زائران حرم رضوی/ دستپاچگی و انحراف خودرو عامل اصلی تصادف
برخورد یک دستگاه خودرو سواری‌ ام وی‌ام با زائران پیاده حرم رضوی در کیلومتر 80 محور سبزوار ـ شاهرود 3 کشته و 5 مصدوم برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار، عصر امروز برخورد یک دستگاه خودرو سواری‌ ام وی‌ام در کیلومتر ۸۰ محور سبزوار ـ شاهرود با تعدادی از زائران پیاده حرم رضوی برخورد کرد و این حادثه سه کشته و پنج مصدوم برجای گذاشت.
پس از وقوع حادثه نیروهای اورژانس ۱۱۵ سبزوار، امدادگران جمعیت هلال‌احمر، پلیس‌راه سبزوار و آتش‌نشانی داورزن در محل حادثه حضور یافتند.
۶ زائر عراقی کشته و زخمی شدند
رئیس جمعیت هلال‌احمر سبزوار نیز در این خصوص با اشاره به وقوع حادثه برخورد یک دستگاه خودرو سواری‌ام وی‌ام با زائران پیاده حرم رضوی در کیلومتر ۸۰ محور سبزوار ـ شاهرود، گفت: این حادثه عصر امروز رخ داد و بلافاصله نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر سبزوار به محل اعزام شدند.
محمدعلی جباری ثانی افزود: در این حادثه سه زائر عراقی براثر شدت جراحت سر صحنه جان باختند و پس از انجام عملیات رهاسازی پنج مصدوم که سه نفر آن‌ها نیز عراقی بودند با کمک عوامل هلال‌احمر به بیمارستان امداد شهید بهشتی سبزوار منتقل شدند.
وی ادامه داد: علت اصلی حادثه از سوی کارشناسان پلیس‌راه در دست بررسی است.

Image

رئیس جمعیت هلال‌احمر سبزوار یادآور شد: جمعیت هلال‌احمر سبزوار دارای سه پایگاه امداد و نجات جاده‌ای در جاده‌های سبزوار ـ شاهرود و سبزوار ـ بردسکن است.
راننده خودرو ام‌وی‌ام زن بود/ زائران درخواست آب از سواری داشتند
رئیس پلیس‌راه سبزوار نیز در تشریح علت وقوع حادثه گفت: زائران پیاده عراقی در کنار جاده محور سبزوار به‌سمت مشهد مقدس در حال تردد بودند که از راننده خودروی سواری درخواست آب کردند اما متأسفانه راننده دستپاچه شده و از جاده منحرف‌ شده است.
علی فتحی افزود: راننده خودروی ام‌وی‌ام خانم بوده و با زائران پیاده حرم رضوی برخورد کرده است.
وی بیان کرد: خودرو سواری ام‌وی‌ام از مسیر استان‌های شمالی کشور به سمت مشهد مقدس در حال تردد بوده است.
مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی سبزوار نیز گفت: سه نفر از زائران پیاده عراقی براثر شدت جراحت در سر صحنه حادثه جان خود را از دست دادند.
علی شریفان افزود: همچنین پنج نفر دیگر دچار مصدومیت شدند که پس از اقدامات اولیه برای ادامه روند درمانی توسط سه دستگاه آمبولانس اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان امداد شهید بهشتی سبزوار منتقل شدند.


ضعف امكانات ايران براى پذيرايي زائران رضوي سبب اين اتفاقات مي شود، نبود جاده خاكي با فاصله از آسفالت، نبودن ايستگاههاى آب خوردن در مسير وووو
با پاي پياده بعد هزاران كيلومتر در شدت گرماي هواي تابستاني لب تشنه و غريبانه شهيد شدند رضوان الله عليهم
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

زبان عربی دومین زبان مادری پر گویش‌ور در سوئد شد

پستتوسط najm134 » دوشنبه آگوست 13, 2018 7:22 am

زبان عربی دومین زبان مادری پر گویش‌ور در سوئد شد

بررسی‌های جدید نشان داد که زبان عربی با کنار زدن زبان فنلاندی، توانست عنوان دومین زبان مادری در کشور سوئد از نظر تعداد گویش‌وران را به خود اختصاص دهد و زبان فنلاندی را که صدها سال زبان دوم در سوئد بود، در جایگاه سوم قرار دهد.
وبگاه رادیو سوئد به نقل از میکاییل پارک‌وال، استاد ادبیات و زبان‌شناس دانشگاه استکهلم گزارش کرد که زبان عربی به دومین زبان پرگویش‌ور در سوئد تبدیل شده است.
پارک‌وال سه سال پیش کوشید آماری از زبان‌هایی که در سوئد به آنها سخن گفته می‌شود، تهیه کند. او در این بررسی‌های خودر روش‌ها و معیارهای آماری پیچیده‌‌ای را به کار برد. بر این اساس بیش از 200 هزار نفر در سوئد وجود دارند که زبان عربی را زبان مادری خود می‌دانند و این عدد می‌تواند به 300 هزار نفر نیز برسد. لازم به ذکر است که بخش اعظم ساکنان سوئد به زبان انگلیسی سخن می‌گویند، با این حال انگلیسی را نمی‌توان زبان همه آنها تلقی کرد.
میکاییل پارک‌وال کوشید تعداد افرادی را که به زبانی غیر از زبان سوئدی سخن می‌گویند، مشخص کند. او اقوام دیگری، مانند کردها، سریانی‌ها و آشوری‌های را که به زبان عربی مسلط هستند را نیز در نظر گرفت. به اعتقاد او این امری طبیعی است که افراد دوزبانه باشند و برای نمونه زبان مادری آنها عربی و کردی باشد.
در پایتخت سوئد 34هزار دانش‌آموز وجود دارد که زبان مادری آنها سوئدی نیست. به همین دلیل زبانکده یا مرکز زبان Språkcentrum در استکهلم وجود دارد که زمینه آموزش 132 زبان را سوئد فراهم می‌آورد. این امکان براساس حق دانش‌آموزان برای #تحصیل_به_زبان_مادری فراهم شده است. قانون آموزش سوئد این امر را در نظام آموزشی این کشور لحاظ کرده است.
کتابخانه بین‌المللی استکهلم Internationella biblioteket نیز در حال حاضر مشغول ارائه خدمات به زبان‌های خارجی متعدد، علاوه بر زبان اقلیت‌های موجود در این کشور است. تا کنون بیش از 200 هزار جلد کتاب به زبان‌های خارجی مختلف نیز در سرتاسر سوئد توزیع شده‌ است.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

مسجدی در کنار قطب شمال

پستتوسط najm134 » يکشنبه آگوست 26, 2018 4:19 pm

مسجدی در کنار قطب شمال



مسجد جامع شهر آرخانگلسک در شمال غرب روسیه که شمالی ترین مسجد مسلمانان این کشور محسوب می شود، در مراسمی گشایش یافت.


مراسم افتتاح مسجد جامع آرخانگلسک، روز شنبه برگزار و در آن جمعی از رهبران مسلمانان روسیه از جمله شیخ راویل عین الدین رئیس شورای مفتی های روسیه، رستم مینیخانف رئیس جمهوری تاتارستان و ایگور اورلوف استاندار استان آرخانگلسک شرکت کردند.
راویل عین الدین ، رئیس شورای مفتی های روسیه (عالی ترین نهاد اسلامی این کشور) در مراسم افتتاح مسجد جامع آرخانگلسک گفت: ساخت مسجد آرخانگلسک درسال ۱۹۰۵ سیاست دولتی حکیمانه بود که از سوی مقامهای این شهر به اجرا در آمد.
مسجد جامع آرخانگلسک در سال ۱۹۱۷ پس از پیروزی انقلاب اکتبر بسته شد و تا سال ۲۰۱۰ میلادی تحت کنترل دولت اتحاد شوروی و روسیه قرار داشت.

Image

سازمان اسلامی محلی «نور اسلام» به ریاست «ریما کریمولینا»در سال ۲۰۱۲ اقدام به بازسازی مسجد کرد، اما در سال ۲۰۱۴ بر اثر آتش سوزی تخریب شد. در همان سال به دستور راویل عین الدین رئیس شورای مفتی های روسیه، کار احداث مسجد جدید آرخانگلسک آغاز شد.
مسجد جامع آرخانگلسک به سبک خانه های شمال روسیه از چوب (تنه درخت گرد شده) ساخته شده است.
این مسجد در تقاطع خیابان نووگراد و کارل مارکس و در منطقه مرکزی شهر آرخانگلسک قرار گرفته است.
مسجد جامع آرخانگلسک برای ۱۰۰نمازگزار در داخل مسجد و ۵۰۰-۶۰۰ نمازگزار در محوطه بیرونی آن طراحی شده است.
شهر آرخانگلسک مرکزاستانی با این نام باجمعیت ۳۵۱ هزار و ۵۰۰نفر و ۲۹۴ و ۴۲ کیلومتر مربع در شمال غرب روسیه قرار گرفته است.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

دسته عزای امام حسین (علیه السلام) در کشور میانمار

پستتوسط pejuhesh232 » سه شنبه سپتامبر 25, 2018 5:33 pm

دسته عزای امام حسین (علیه السلام) در کشور میانمار


به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ شیعیان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در شهر "تانجی" کشور میانمار در ماه محرم با راه اندازی دسته عزا و سینه زنی در خیابان های این شهر و برپایی مجالس عزاداری در حسینیه شهر تانجی به سوگواری در سوگ سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) پرداختند.

Image
Image Image Image
Image Image Image
Image Image Image
Image
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

مسجد راس الحسین (علیه السلام) در قاهره

پستتوسط najm134 » سه شنبه اکتبر 16, 2018 9:47 am

مسجد راس الحسین (علیه السلام) در قاهره/ روایتی از محدودیت های شیعیان مصری در روز عاشورا


Image

بارگاه راس الحسین (ع) در قاهره

مسجد الحسین یکی از مقدس ترین مکان های اسلامی در مصر است. این مسجد منزلگاه معروفترین و قدیمی ترین نسخه های کامل قرآن کریم است. مسجد راس الحسین در یکی از معروف ترین خیابان های قاهره در کنار بازار خان خلیلی قرار دارد. جاذبه های عظیم این مسجدبسیاری از گردشگران خارجی و زایران مسلمان را محو تماشای خود می کند.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، تاریخ بیشتر ساخت و سازهای این مسجد به حدود سال ۱۸۷۰ می رسد، جز پانل های گچی مناره که به حدود قرن چهاردهم می رسد. مجسمه های فلزی مدرن در جلوی مسجد همان سایه بان هایی هستند که به هنگام نماز جمعه باز می شوند تا بر سر نمازگزاران پهن شوند. این مسجد جز یکی از چند مسجد محدودیست که غیر مسلمانان اجازه ورود به آن را ندارند.
لازم به ذکر است که در مسجد امویان در دمشق نیز با وجود اینکه توسط سنی ها بنا شده است، زمانی سر امام حسین نگهداری می شده.
مسجد الحسین در واقع یک میراث باستانی است که شامل یک نسخه اصلی از قرآن کریم است، اغلب در آن و در مناسبت های خاص توسط مقامات مذهبی مراسم خاص برگزار می شود. سنگ های مرمر سرد، سنگ های سبز و نقره ای داخل از سر امام حسین (ع) محافظت می کنند.
یکی دیگر از جلوه های بصری بسیار جالب در مقابل مسجد، چترهای بزرگ غول پیکری هستند که به دلایل مختلف در آن محل قرار می گیرند. اول برای محافظت از نمازگزارانی که در خارج از مسجد در روزهای گرم تابستان گرم مشغول نماز هستند. همچنینن به عنوان پناهگاه در بارندگی های شدید. این چترها به صورت الکترونیکی عمل می کنند و گفته می شودکه طراحی آنها شبیه  بسیاری از مساجد عربستان سعودی است.

تعطیلی مسجد الحسین در عاشورا

در چند سال گذشته مقامات مصری مسجد الحسین را به دلیل ترس از شلوغی و تنش به مدت دو روز در مراسم مذهبی عاشورا بسته اند. همچنین در این زمان اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از آشوب و بی نظمی در طول نماز صورت گرفته است.
عاشورا، روز دهم محرم، تاریخ خروج پیامبر از مصر توسط برخی جشن گرفته می شود. در حالیکه مسلمانان شیعه روزعاشورا مشغول عزاداری شهادت امام حسین (ع)، نوه حضرت محمد (ص) هستند.
یکی از قدیمی ترین و برجسته ترین مساجد قاهره، برای مصریان شیعه و سنی مراسم مذهبی برگزار میکند. گرچه آمار رسمی مربوط به تعداد شیعیان در مصر وجود ندارد، اکثریت جمعیت مصری ها را سنی ها تشکیل می دهند.
مراکز خیریه ای مذهبی که امور مساجد را اداره می کنند، ساخت مساجد شیعه و کلیه مراسم مذهبی شیعه را ممنوع می کنند. در همین حال، گروه های سلفی بیش از حد محافظه کار، همیشه با اجرای هر گونه مراسم یادبود شیعیان در مسجد الحسین مخالف بودند.


Image
ضریح سر مبارک امام حسین (ع) در کنار بازار خان الخلیلی واقع در مسجد


Image
پارک کوچکی که در مقابل مسجد و در میدان امام حسین قرار دارد


Image
حدیث نوشته شده  بر روی نما مسجد: “حسین از من است و من از حسین هستم“


Image
جزئیات مناره مسجد امام حسین – این مسجد در قاهره و در سال ۱۱۵۴ ساخته شده است


Image
در ورودی مسجد از خیابان – ساختمان فعلی مربوط به قرن نوزدهم است


Image
جزئیات بیرونی مسجد (بالای در ورودی)


Image
نماز خانه اصلی مسجد امام حسین (ع)


Image
یکی از بهترین مساجد دارای  زیباترین پیکره و نقوش در قاهره

Image
نماز خانه مسجد با لوستر زیبا و ستون های سفید سنگ مرمر

Image
جزئیات درب چوبی مسجد با نقوشی که با دست ساخته شده است

Image
درب کوچک در داخل مسجد که به ضریحی که در آن سر امام حسین به خاک سپرده شده است راه دارد

Image
این پنجره های کوره ای طلایی داخل مسجد هستند که می توان بدون رفتن به داخل از این پنجره ها ضریح را تماشا کرد

Image
ضریح که توسط یک جعبه فولادی زیبا احاطه شده و دارای پنجره های کوچک زیادی برای مشاهده است

Image
گفته می شود که بحرا داوودی و ابو منصور نیزارالعزیز بیله (۳۸۸ هجری قمری / ۹۹۶) مکان سر مبارک حسین (ع) را طراحی کرده اند.

Image
پیکر مطهر امام حسین (ع) در کربلا (عراق) دفن شده است، اما بر سر دفن سرمبارک ایشان روایت ها زیاد است.

Image
یک قرآن در داخل ضریح سر مبارک امام حسین – اعتقاد بر این است که سر مبارک امام حسین (ع) در ۲۵۰ کیلومتری اشکلون (بخشی از فلسطین امروز) به خاک سپرده شده است

Image
در روز یکشنبه ۸ جمعه الثانی، ۵۴۸ هجری (۳۱ مرداد ۱۱۵۳)، سر مبارک امام از آشکلون به قاهره برای دفن دوباره بازمی گردد

Image
سقف بالای ضریح- سعید حسین بن اسد جزئیات این رویداد را به شرح زیر می نویسد: “هنگامی که سر مبارک امام حسین در آشکلون از جعبه خارج شد، قطره های خون آن تازه بودند و عطر خوش آن همه جا را پر کرد “

Image
محراب کوچک در کنار ضریح برای نشان دادن جهت قبله

Image
خط خوش عربی و هنر زیبا بر روی یکی از دیوارهای ضریح

Image
زایران در کنار ضریح  دعا می خوانند- سر مبارک امام حسین روز سه شنبه ۱۰ ام، جمادی الثانی (۲ سپتامبر ۱۱۵۳( به قاهره رسید.

Image
زیور آلات فولادی در گوشه ای از نرده های چوبی قرار داشت و مردم آن را بسیار دوست داشتند

Image
زایری در حال بوسیدن تزیینات فولادی برای تبرک

Image
این عکس در داخل سالن نماز مسجد گرفته شد – از فاصله دور طلای رنگی و درب ضریح دیده می شود

Image
محراب زیبای مسجد امام حسین – ابن بتوته، جهانگرد معروف مسلمان، نوشت که سر مبارک امام حسین در مسجد امویان دمشق دفن شده است، اما بعدا به فلسطین بازگردانده شد

Image
بخش کوچکی از محراب – ابن بطوطه ادامه داد که سرمبارک برای در امان ماندن از جنگ های صلیبی به قاهره منتقل شده است .

Image
مورخ مشهور مقریزی افزود که شاهزاده سیف از قبیله تامیم سر مبارک را تقدیم کرد

Image
منبر چوبی در مسجد امام حسین – در قاهره، سر مبارک امام حسین در پانل چوبی و در اینجا به خاک سپرده شده است

Image
یک لوستر در داخل مسجد – امام جماعت معظم و سابق الازهر – به منظور تأیید وجود سر مبارک امام حسین در محل کنونی خود در قاهرهکتابی به نام الایته (کنونی) را نوشته است.

Image
مطالعه برخی از یادداشت های مورخان، این را تایید می کند که سر مبارک امام حسین می تواند در اینجا دفن شده باشد.

منبع: شفقنا انگلیسی
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

300 هزار زائر پیاده به مشهد الرضا (ع) وارد شدند

پستتوسط najm134 » يکشنبه نوامبر 11, 2018 4:10 pm


300 هزار زائر پیاده به مشهد الرضا (علیه السلام) وارد شدند که از این تعداد 35 درصد بانوان و بقیه آقایان هستند.


Image

«حسین رضایی»سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا (علیه السلام) افزود: این عده زائر پیاده از 6 مسیر منتهی به مشهد شامل تربت حیدریه ، نیشابور ، فریمان ، کلات ، سرخس و قوچان به مشهد وارد شده اند که محورهای نیشابور به مشهد و قوچان به مشهد پر ترددترین این محورها به شمار می رود. 319 پایگاه خدمت رسانی صلواتی در مسیرهای منتهی به مشهد در 3 حوزه رفاهی، درمانی و اسکان به زائران خدمت رسانی می کنند.
رضایی اظهارداشت: بیشترین حجم تردد زائران پیاده در مسیرهای منتهی به مشهد مربوط به امروز است./خبرگزاری صدا و سیما

Image Image
Image
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

Re: اخبار آئين اعلى

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه ژانويه 21, 2019 9:07 pm

زندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان لهستان در کنار جمعیت غالب کاتولیک‌ها


Image
شفقنا زندگی- «جامعه مسلمانان ورشو در گوشه‌ای کوچک از پایتخت لهستان رشد می‌نمایند، یعنی در بخش کوچکی از کل کشور که دربرگیرنده اقلیتی بسیار اندک از مسلمانانی است که در میان جمعیت غالب کاتولیک زندگی می‌کنند.»

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از دویچه وله، تنها مسجد ورشو در نقطه‌ای بی سروصدا از حومه شهر قرار گرفته‌است و به سختی می‌توان آن را از خانه‌های اطراف تشخیص داد، چرا که تنها تفاوت ظاهریش با آن‌ها در ورودی قوسی‌شکل آجری آن است. اما درون این مسجد، مرکز معنوی جامعه کوچک مسلمانان ورشو قرار دارد؛ مردمی که در یک کشور کاملاً کاتولیک رومی به آرامی خانه‌سازی کرده و ساکن شده‌اند، و با پیگیری در قرن‌های گذشته می توان دریافت که تنها تعداد کمی از ایشان دارای اصلیت لهستانی هستند.

نماز جمعه را در این شهر حداکثر برای ۳۰۰ نفر می‌توان برگزار نمود. در روزهای شنبه نیز کلاسی برای درس‌های عربی تشکیل می‌شود. همچنین یک فروشگاه غذای حلال برای مسلمانان وجود دارد، و یک مرکز فرهنگی اسلامی نیز تأسیس شده‌است که جزواتی درخصوص اسلام را به زبان لهستانی ارائه می‌دهد.

امام نزار شریف در ماه‌های رمضان قبل از اقامه نماز عصر به عنوان امام جماعت، به تلفن‌ها جواب داده و با زبان لهستانی اما با لهجه سوری که زبان خودش است سؤالات شرعی مردم را پاسخ می‌گوید؛ وی همچنین بر بازسازی سالن مسجد نظارت می‌کند.

در سال ۱۹۹۱ خانه‌ای سه طبقه را تبدیل به مسجد کردند، اما قبل از آن مسلمانان ورشو برای نماز در سفارت مصر جمع می‌شدند، و یا سالن رقصی را قبل از دیسکوی شبانه برای اقامه نماز اجاره می‌کردند. ولی در حال حاضر مسجد آن‌قدر شلوغ شده‌است که صحبت از ساخت مسجدی دیگر در مرکز شهر برای مسلمانانی که در شهر کار می‌کنند درمیان است.

انتظار می‌رود اقلیت کوچک مسلمانان لهستان رشد نماید
Image

اگرچه اغلب مسلمانان لهستان را حدود ۳۰،۰۰۰ نفر ــ یعنی کمتر از یک دهم درصد جمعیت این کشور ــ برآورد می‌کنند، انتظار می‌رود این جامعه کوچک رو به رشد باشد. مسلمانان ورشو چیزی بین ۵،۰۰۰ تا ۷،۰۰۰ نفر هستند و شامل تجار، پناهندگان سیاسی و نیز کسانی می‌باشند که در دهه ۸۰ برای تحصیل به این شهر آمدند و در آن‌جا ماندگار شدند.

امام شریف در سال ۱۹۸۲ برای تحصیلات دانشگاهی در لهستان از دمشق به این کشور آمد. در آن زمان لهستان کشوری کمونیستی بود اما برای مهاجران سوریه، عراق و لیبی کشوری ارزان محسوب می‌شد. بیشتر این افراد بعد از فارغ‌التحصیل شدن به وطن خود برمی‌گشتند، اما شریف پس از ازدواج با زنی لهستانی در آن کشور ماند.

کسانی که در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ وارد این کشور شدند اکنون درصد کمی از مسلمانان ورشو را تشکیل می‌دهند، و امروزه بسیاری از مسلمانان این شهر از ترکیه، سوریه، پاکستان و چچن بدان‌جا آمده‌اند. در میان این جمعیت تعداد انگشت‌شماری از لهستانی‌ها نیز هستند که پس از ازدواج با مسلمانان به اسلام گرویده‌اند، و تعداد کمی نیز به انتخاب خود مسلمان شده‌اند.

در خارج از ورشو، لهستان دارای دو مسجد تاریخی ساخته‌شده در قرن‌های ۱۷ و ۱۸ می‌باشد که در روستاهای بوهونیکی و کروشینیانی قرار دارند؛ این دو روستا محل زندگی اولین مسلمانان لهستان در قرن ۱۴ هستند.

تاتارها در منطقه مشترک‌المنافع لهستان- لیتوانی و در روستای کروشینیانی سکنی گزیده‌اند و در عوض خدمت در ارتش، آزادانه اسلام آورده‌اند. تعداد اجتماع مسلمانان تاتار در این روستا ابتدا ۱۷،۰۰۰ نفر اعلام شده‌بود، اما امروزه تنها چند خانواده از آن‌ها باقی مانده‌اند، چرا که بیشتر نسل تاتارها برای کار به شهرها رفته‌اند.

تاتارها از تحمل عقیده بیشتری بهره می‌برند
Image
به گفته برونیسلاو تالکوسکی، رئیس سازمان جامعه مسلمانان در کروشینیانی، حدود ۲،۰۰۰ مسلمان تاتار در لهستان زندگی می‌کنند. تالکوسکی معتقد است اگرچه این روستا عمدتاً کاتولیک و محافظه‌کار هستند، مردم آن نسبت به جهان‌شهرهای دیگر دارای تحمل عقیده بیشتری می‌باشند. وی در این خصوص می‌گوید: «تاتارها در اواخر قرن ۱۷ در کروشینیانی سکنی گزیدند. محلی‌ها از آن زمان تاتارها را می‌شناسند، و هیچ‌گونه دشمنی بین کاتولیک‌ها و مسلمانان وجود ندارد. آن‌چیزی که درباره خصومت بین ادیان در جاهای دیگر نوشته شده است در این‌جا هرگز رخ نداده‌است.»

اما در کشوری که دارای ۹۶ درصد جمعیت کاتولیک است و درمیان جمعیتی که به‌ندرت درکنار مهاجران زیسته‌اند، مسلمانان همچنان اقلیتی اندک می‌باشند.

ورشو دارای مهاجران زیادی نیست؛ درواقع لهستان در دوران کمونیستی خود بیشتر شاهد خروج افراد از این کشور بود. اما امروزه لهستان رفته‌رفته به مقصدی احتمالی برای مهاجران تبدیل می‌شود، به‌ویژه پس از این‌که در سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا پیوست.

درصد کمی از لهستانی‌ها به مسلمانان آزار می‌رسانند
Image
زنانی که حجاب و یا روبنده دارند با آزار و اذیت بیشتری مواجه می‌شوند، چرا که مسلمان بودن در ظاهرشان کاملاً پیداست. اما شریف می‌گوید: «آن‌ها حوادث نادری را در این زمینه گزارش می‌دهند که آن هم عمدتاً از سوی لهستانی‌های سالخوره یا مست می‌باشد. در این موارد اندک هم دین ما می‌گوید باید از کنار این افراد گذشت و به رفتارشان اعتنایی نکرد. البته پس از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آزار و اذیت مسلمانان به اوج خود رسید اما خیلی زود دوباره کاهش یافت.”
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

قبليبعدي

بازگشت به برای آئین اعلی


Aelaa.Net