توجه به آئين اعلى

مديران انجمن: najm134, najm134, najm134

فروشگاه زنجیره‌ای در کره جنوبی نمازخانه و رستوران حلال می‌سا

پستتوسط pejuhesh232 » چهارشنبه آگوست 30, 2017 10:25 am

فروشگاه زنجیره‌ای در کره جنوبی نمازخانه و رستوران حلال می‌سازد


فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ لوته که در سرتاسر کره شعبه‌هایی دارد تصمیم گرفته برای جلب رضایت مشتریان مسلمان، نمازخانه ایجاد کرده و به زودی نیز در دیگر شعب خود رستوران‌های حلال برپا می‌کند.
به گزارش «شيعه نيوز»، یکی از شعبه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای لوته در شهر سئول، یک نمازخانه برای مسلمانان افتتاح می‌کند. این فروشگاه زنجیره‌ای معروف کره‌ای اعلام کرد به هدف جلب رضایت خریداران خاورمیانه و جنوب شرق آسیا قصد دارد این هفته در شعبه جامسیل دانگ در جنوب سئول نمازخانه‌ای برای مسلمانان ایجاد کند.

Image

این نمازخانه قرار است 49.6 مترمربع مساحت داشته باشد و دو مکان جداگانه برای نماز خواندن زنان و مردان خواهد داشت. هر بخش این نمازخانه دارای یک قرآن، سجاده، وضوخانه و یک محراب می‌باشد که جهت قبله را برای نمازگزار مشخص می‌کند.

فروشگاه زنجیره‌ای لوته نخستین شرکتی در کره جنوبی است که نمازخانه‌ ویژه‌ای برای بازدیدکنندگان مسلمان ایجاد می‌کند. این شرکت برای ایجاد این نمازخانه از فدراسیون مسلمانان کره نیز کمک گرفته است.

* توزیع کتابچه مکان 30 نمازخانه و رستوران‌های حلال در سرتسر کره جنوبی

ایجاد نمازخانه در یکی از فروشگاه‌های لوته آغاز فعالیت‌های این شرکت برای جذب خریداران مسلمان است. این شرکت همچنین قصد دارد در فروشگاه های خود در سوگونگ دونگ، مرکز سئول و جامسیل نیز رستوران‌هایی با «غذای حلال» برای مسلمانان راه اندازی نماید. این شرکت همچنین یک کتاب راهنمای رایگان توزیع می‌کند که در آن جایگاه 30 نمازخانه و رستوران‌های حلال در جاذبه‌های مهم توریستی و فرودگاه های بین المللی در سرتاسر کره را مشخص کرده است.

کیم دایی سو، سرپرست بازاریابی فروشگاه بزرگ لوته گفت: از آنجایی که گردشگران مسلمان به طور افزاینده‌ای از فروشگاه‌های زنجیره‌ای ما بازدید به عمل می‌آورند، ما تمهیداتی اندیشیدیم تا حضور و اسکان آنان در کره جنوبی را تسهیل کنیم.

گفتنی است در حالی که دولت چین، در پی اختلافات سیاسی میان دو کشور، تورهای گردشگری به کره جنوبی را ممنوع و متوقف ساخته است، شرکت‌های بزرگ کره‌ای بازدیدکنندگان مسلمان را به عنوان جایگزین مناسبی درنظر دارند. به این ترتیب فروشگاه‌های زنجیره‌ای کره نیز به گردشگری اسلامی به عنوان جایگزین بالقوه‌ای برای چین گرایش پیدا کرده‌اند.

درحالی که تقریبا 1.7 میلیارد مسلمان در سرتاسر جهان وجود دارند، به گفته سازمان گردشگری کره جنوبی سال گذشته نزدیک به 980 هزار گردشگر مسلمان به این کشور سفر کرده‌اند که نسبت به سال 2015 تا 33% افزایش نشان می‌دهد. این سازمان انتظار دارد امسال میزان گردشگران مسلمان به این کشور به 1.2 میلیون مسلمان برسد. در نیمه نخست سال 2017 نیز بازدیدکنندگان مسلمان از فروشگاه‌های زنجیره‌ای لوتو 12.5% بوده‌اند که نسبت به سال گذشته 10% افزایش نشان می‌دهد.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

تاثير مضيف حرم حيدري بر متوليان آستان قدس رضوي

پستتوسط najm134 » چهارشنبه اکتبر 11, 2017 11:47 pm

تاثير مضيف حرم حيدري بر متوليان آستان قدس رضوي


توزیع افطار متبرک در سطح شهر مشهد مقدس


ImageImage
[rimg]
Image Image
Image Image
Image Image
Image Image

به قول اصفهانيها: آفتابه لكن هشت دست، شام و ناهار هيجي!
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

سفره‌های افطاری مسیحیان مصر در ماه مبارک رمضان

پستتوسط najm134 » پنج شنبه اکتبر 12, 2017 12:37 am

غیرمسلمان‌ها هم مهمان ضیافت الهی هستند؛ سفره‌های افطاری مسیحیان مصر
در ماه مبارک رمضان


سفره های رحمن مسیحیان مصر در ماه مبارک رمضان را می توان نماد همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف در کشورهای منطقه و روح اخوت و برادری بین آنها شمرد.
سرویس جهان مشرق - شاید تاکنون چیزی از «سفره های رحمان مسیحیان در ماه مبارک رمضان» نشنیده باشید و یا با شنیدن آن تعجب کنید که تعجب آور نیز می باشد، این گزارش نگاهی به این سفره ها دارد که عمدتا در میان مسیحیان کشور مصر رایج و متداول است و برخلاف تبلیغات ضد اسلامی غرب نشان از همزیستی دیرینه و عمیق پیروان ادیان مختلف در کشورهای مسلمان منطقه دارد.
سفره های رحمان مسیحیان در واقع تاکید می کند، تمام ادیان آسمانی پیروان خود را به کارهای خیر و نیک، از جمله دستگیری مستمندان و نیازمندان توصیه می کنند و در سال های اخیر این اعمال در کشوری چون مصر نه تنها کاهش نیافته، بلکه رشد چشمگیری داشته و علاوه بر اقدامات شخصی، حتی کلیساهای این کشور را نیز در برگرفته است و در این زمنیه تحلیل های مختلفی ارائه شده است، از جمله اینکه بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مصری این سفره ها را نماد و سمبل اتحاد و یکپارچگی طوایف مختلف مصر در دوره ای دانسته اند که مردم این کشور به خصوص طایفه مسیحیان مصر در معرض آن قرار دارند.

Image
عمو «جمیل بنایوتی» یکی از این قبطی های مصری است که می گوید، ۳۵ سال است، در ماه رمضان برای روزه داران مسلمان کشورش چنین سفره های می اندازد و یکی از بزرگ ترین سفره های رمضانی است که در منطقه «شبرا» انداخته می شود.
وی چند سالی است که با آغاز حملات تروریستی در مصر بر این سفره های رمضانی نام «سفره وحدت ملی» نهاده و خاطر نشان می کند که اهالی محله از بزرگ و کوچک در تدارک آن، از جمله پخت غذا که شامل انواع غذاهای محلی است، مشارکت دارند.
افزون بر آن کلیسای منطقه پر جمعیت شبرا هم چادرهایی موقت برای پذیرایی از مستمندان و فقرا در ماه رمضان بر پا می کند. پدر «مرقس» اسقف کلیسای «الانبا» شبرا در این باره می گوید: «ماه رمضان امسال نیز کلیساهای مصر و از جمله کلیسای ما در تمام طول ماه رمضان با همت مسیحیان منطقه و هم چنین شماری از مسلمانان منطقه شاهد برپایی سفره های رحمن بوده است.
Image
پذیرایی مسیحیان مصر از مسلمانان این کشور در ماه مبارک رمضان تنها به انداختن سفره های رمضانی رحمن محدود نمی شود، بلکه بسیاری از جوانان مسیحی منطقه «بنها» در کمپین های مردمی و خودجوشی مشارکت می کنند که اقدام به تهیه بسته های غذایی ویژه ماه مبارک رمضان برای روزه داران مصری می کنند، این بسته های غذایی شامل بطری های آب و خرما و آب میوه است که در زمان گفتن اذان مغرب و وقت افطار بین روزه داران در راه بازگشت به خانه توزیع می شود.
در محله «سکة التل» منطقه « شبین القناطر»، واقع در استان «القلیوبیه» سفره های افطار استاد « حلیم میخائیل» در ماه رمضان معروفیت خاصی دارد. وی که تاجر حبوبات است با هزینه شخصی خود با بر افراشتن چادرهای بزرگ و انداختن سفره در تمام طول ماه مبارک اقدام به افطاری دادن به روزه داران مصری در این منطقه می کند.
اغلب چادرهای افطاری استاد « حلیم میخائیل» در مناطق روستایی بر پا می شود و در حالی که او هر شب بر سر یکی از این سفره ها حاضر می شود، حلول ماه مبارک رمضان را به مسلمانان روزه دار تبریک می گوید.

Image
در این بین طی سال های اخیر برخی از شیوخ مذاهب سلفی تکفیری و تندرو که پس از انقلاب ژنوایه ۲۰۱۱ میلادی مردم مصر در این کشور شکل گرفته و اعلام موجودیت کرده و اغلب جیره خوار شیوخ عرب حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی مهد وهابیت تکفیری هستند، شک و شبهه هایی را در میان مسلمانان مصر در گرفتن غذا از دست مسیحیان ایجاد کرده و موجب شده اند تا در برخی مناطق کلیساها از گشودن سفره های رحمن ماه مبارک رمضان منصرف شده تنها به توزیع بسته های غذایی افطار بین روزه داران در راه مانده اکتفا کنند.
استاد « حلیم میخائیل» می گوید: «در تمام طول عمرمان به زندگی مسالمت آمیز با مسلمانان و پیروان ادیان دیگر خو گرفته ایم، آنها خواهران، برادران، دوستان، همسایگان، شرکای کاری و سرانجام هم وطن من هستند و من تفاوتی بین آنها احساس نمی کنم».
وی معتقد است که کارهای خیر و نیک، کارهایی مختص پیروان یک یا دو مذهب مانند اسلام و مسیحیت نیست که در مصر پیروان این ادیان یک ساختار واحد و منسجم اجتماعی را تشکیل می دهند، بلکه کارهایی بشر دوستانه و انسانی است.
Image
استاد « حلیم میخائیل» می افزاید: « بیش از ۱۸ سال است که طی ماه رمضان در امر انداختن سفره های افطار و تهیه غذا برای روزه داران مسلمان مشارکت داشتم و به جز محله و منطقه محل سکونتم، در سفره های افطاری مسیحیان دیگر محله های قاهره مانند منطقه المرج مشارکت داشتم و در این کار گروهی از هم کیشان من نیز در این امر همکاری دارند».
وی تاکید می کند: «اگرچه ما همچون مسلمانان روزه نمی گیریم و ماه رمضان نداریم، اما طی این ماه به خصوص در محل کار به احترام روزه دارای همکاران مسلمانم تقریبا هیچ چیز نمی خورم و تقریبا روزه هستم و تنها هنگام افطار با حضور سر سفره با دوستان و همکاران و هم وطنانم غذا می خورم».

«محمد فتحی» (۲۷ ساله) با شور و شوق بسیار در تدارک افطاری های استاد «حلیم میخائیل» مشارکت دارد، وی می گوید: «قبل از افطار در کنار آشپزها هستم تا نیازهای آنها را تامین کنم، در زمان افطار هم در جاده و مسیر تردد کامیون های سنگین که مسافت طولانی را طی کرده اند، می ایستم و آنها را برای خوردن افطار بر سر سفره های استاد میخائیل دعوت می کنم».
Image
این جوان مصری لذت بخش ترین و بزرگ ترین شادی خود را در زمان افطار و اینکه احساس می کند، در تهیه افطار روزه داران مشارکت داشته است، توصیف می کند.
از سوی دیگر «هانی جرجس» (۶۰ ساله) از قبطی های مصر که صاحب چاپخانه ای در منطقه «الزیتون» قاهره است، می گوید: «سال هاست که عادت کرده ام، ماه رمضان که از راه می رسد، یک آشپز استخدام می کنم تا برای کارگران روزه دار چاپخانه افطاری تهیه کند، اما از سال گذشته به این فکر افتادم که سفره افطاریم را بزرگ تر کنم و تا جایی که توان مالی دارم، در افطاری دادن به رهگذاران روزه دار افطاری دهیم.
جرجس سفره های افطار مسیحیان برای روزه داران مسلمان در ماه رمضان را حامل پیام مهر و محبت می داند، چراکه همین جوانان مسلمان بودند که در روزهای انقلاب از چاپخانه من مقابل دست اندازی ها و غارت و چپاول اوباش و سارقان محافطت کردند.
اولین سفره افطاری که مسیحیان برای مسلمانان روزه دار مصری در ماه مبارک رمضان انداختند و آن را سفره «وحدت ملی» نامیدند، به سال ۱۹۸۵ میلادی باز می گردد، زمانی که «انور سادات»، رئیس جمهوری وقت مصر اقدام به برکناری اسقف کلیسای «ودای النطرون» و تشکیل کمیته ای پنج جانبه متشکل از اسقف های مصر برای اداره امور این کلیسا کرد.
Image
این اقدام سادات اعتراض هایی را در میان قبطی های مصر به دنبال داشت، لذا اسقف منطقه «بنی سویف» به عنوان یکی از اعضای این کمیته برای ایجاد آشتی و از بین بردن اختلافات پیش آمده، اقدام به دعوت شماری از شخصیت های سیاسی، اصحاب رسانه، رهبران دو طایفه مسلمانان و مسیحیان به سفره افطاری کرد که آن را سفره «وحدت ملی» نامیده بود و از آن تاریخ تاکنون انداختن این سفره ها از سوی مسیحیان برای مسلمانان رایج گشت.
روزنامه «الاهرام» مصر می نویسد که «بر سر این سفره افطار حدود ۱۵۰ مهمان مسلمان حضور داشتند».
از زمان انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ میلادی و حوادث امنیتی پس که مصر شاهد آن بوده، نه تنها این رسم زایل نشده، بلکه هر سال انتشار بیشتری می یابد، شعار اغلب این سفره ها «مسلمان .. مسیحی .. همه مصری هستیم و هیچ تفاوتی بین ما وجود ندارد» است.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

سینه‌زنی زنجير زني خونين مسیحیان در هفته عزاداراي براى حضرت

پستتوسط pejuhesh232 » پنج شنبه اکتبر 12, 2017 10:11 pm

سینه‌زنی زنجير زني خونين مسیحیان در هفته عزاداراي براى حضرت عيسى در «روز خون»


ایتالیایی‌ها هر هفت سال یک بار برای توبه و نیایش به درگاه خداوند در گواردیا سن فراموندی جمع می‌شوند و مراسمی را به مدت هفت روز برگزار می‌کنند که شامل راهپیمایی و زنجیر زنی است.
سرویس جهان مشرق- هر شهر یا روستایی در ایتالیا دست‌کم یک کلیسای کاتولیک دارد و اگرچه تنها در حدود یک‌چهارم مردم ایتالیا به‌طورمنظم در مراسم عشای ربانی حضور پیدا می‌کنند، بسیاری از آنان غسل‌تعمید داده‌شده‌اند، روز قدیسان، آیین‌های عشای ربانی و جشنواره‌های مذهبی محبوب مانده‌اند و اکثریت ایتالیایی‌ها ترجیح می‌دهند در کلیسا ازدواج کنند. بچه‌ها معمولاً اولین آیین عشاء ربانی خود را (زمانی که به عضویت کامل کلیسای کاتولیک درمی‌آیند) در سن ۸ یا ۹ سالگی، معمولاً در ماه آوریل یا مه که تاریخ مهمی در زندگی آن‌هاست می‌گیرند.

دیگر گروه‌های مذهبی در ایتالیا شامل بیش از یک میلیون مسلمان، ۷۰۰ هزار مسیحی ارتدکس شرقی، ۵۵۰ هزار پروتستان انجیلی، ۲۳۵ هزار شهود یهوه، ۴۵ هزار یهودی و کلیسای انجیلی والدنزین و دیگر گروه‌های کوچک همچون فرقه تعمیددهندگان پروتستان سویسی در پیدمونت، به‌علاوه شماری انجمن آلبانیایی ارتدکس شرقی در مناطق جنوبی ایتالیا می‌شوند. هرچند حق آزادی عبادت تحت قانون اساسی ایتالیا تضمین‌شده است برخی فرقه‌های افراطی ممنوع می‌باشند.

هزاران نفر برای حضور در مراسم نهایی آیین سنتی طلب مغفرت که در شهر ۵۰۰۰ نفری گواردیا سن فراموندی برگزار می‌شود خود را به این شهر جنوبی ایتالیا می‌رسانند. صدها هزار نفر در شهر به‌صورت مستقیم شاهد رویدادند و بسیاری دیگر نیز این آیین را از شبکه‌های تلویزیونی خارجی مشاهده می‌کنند. این رویداد که هر ۷ سال یک‌بار اتفاق می‌افتد، بزرگ‌ترین مراسم مسیحی برای مجازات خویشتن است. نام این مراسم «روز خون» و یا «آداب‌ورسوم هفت‌روزه» است.

در روز برگزاری مراسم، از ساعات اولیه صبح ده‌ها هزار نفر منتظر آغاز مراسم می‌شوند. با بالا رفتن دمای هوا، تعداد کسانی که نیاز به مراقبت‌های پزشکی پیدا می‌کنند نیز بیشتر می‌شود. در «روز خون»، بیش از ۱۰۰۰ مرد مسیحی در لباس سفید با کلاهی بر سر برای شناخته نشدن، با ابزارهای فلزی دارای سطوح تیز خود بر سینه و کتف‌های خود می‌زنند. این کار به احترام کشف «مجسمه مریم مقدس و کودکش» در مزرعه‌ای در صدها سال قبل از این انجام می‌شود. شرکت کنندگان بر این باورند که خداوند گناهانشان را می‌بخشد. این مراسم آمیزه‌ای از عرفان و فولکلور است که توسط ۴ محله شهر به نام‌های محله‌ی صلیب، محله پورتلا، محله میدان و محله چشمه باشکوه هر چه تمام‌تر اجرا می‌شود.

Image
پیروان مسیحی محلی معروف به بتنتی یا لطمه‌زنان در مراسمی به‌احترام مریم مقدس در گواردیا سن فراموندی ایتالیا (ماه اوت ۲۰۱۰)

تاکمی پیش‌ازاین، «آداب‌ورسوم هفت‌روزه» به‌صورت محلی برگزار می‌شد اما با مهاجرت ساکنان به‌تدریج به سایر نقاط ایتالیا هم رسید. هرچند تاریخ این مراسم به ۴ قرن قبل بازمی‌گردد اولین مراسم رسمی این رویداد بعد از جنگ جهانی دوم برگزار شد. عمده مهاجران نیز از کشورهای ایالات‌متحده، استرالیا و آلمان به ایتالیا می‌آیند. به‌طورکلی، این مراسم دارای ۴ بخش است که در زیر به‌صورت مختصر بدان اشاره می‌کنیم:

الف) اجرای برخی داستان‌ها
شهر به ۴ قسمت تقسیم می‌شود و در هر قسمت داوطلبین لباس‌هایی از عهد عتیق، عهد جدید و قدیسان را به تن می‌کنند و در شهر به راه می‌افتند. دسته‌ای از مردم شهرهای مجاور مانند سن لورنزو ماجوره و سن لوپو هم به آنها می‌پیوندند. در طول هفته هر گروه تنها در محله خود مراسم را اجرا می‌کند اما در روز یکشنبه همگی به هم ملحق شده و دسته‌های بزرگی را به راه می‌اندازند. در این بخش شرکت‌کنندگان هنگام راه رفتن هر از چند گاهی یکی از لحظات داستان انجیل، زندگی قدیسان، دستورات و پرسش و پاسخ‌های مذهبی و تاریخ کلیسا را مرور می‌کنند. در این هنگام مردم کاملاً بی‌حرکت می‌ایستند. دسته‌ها برای اجرای بهتر مراسم با یکدیگر رقابت می‌کنند.‌

Image
مردم در حال تماشای مراسم آداب‌ورسوم هفت‌روزه

Image
صحنه‌ای از اجرای نمایشی از داستان‌های انجیل در مراسم سال ۲۰۱۰
نوزادان ۶ ماهه در آغوش پدر و مادر قرار می‌گیرند تا روح را سفید کنند. روستاییانی که حالا نقش شخصیت‌های مختلف ۱۲۰ گانه بزرگ‌تر را بازی می‌کنند روزگاری خود جوان‌ترین بازیگر صحنه به شمار می‌رفتند. چنانکه در زیر مشاهده می‌کنید، این شخصیت که سموئیل نام دارد، چند دهه قبل نقش آن کودک یعنی داود، پادشاه بنی‌اسرائیل را بازی کرده بود:

Image
‏ب) سرودهای مذهبی
در هنگام راهپیمایی، هریک از ۴ گروه شهر سرود نیز می‌خوانند. در مراسمی که قبلاً برگزار می‌شد، خواننده‌ها اغلب جوانان مجرد بودند اما در حال حاضر زنان و گاهی مردان نیز آنها را همراهی می‌کنند. زنان لباس سفید می‌پوشند و به همراه آن، تاجی نمادین از خار و طناب‌هایی که به شانه‌هایشان بسته‌اند با خوددارند.

Image
تصویری قدیمی از مردی با تاج خاردار و طناب بر گردن در مراسم

‏ج) توبه‌کنندگان:
در طی راهپیمایی، می‌توان زنجیرزنان و همچنین کسانی را که در روز یکشنبه سینه‌هایشان را با صفحه‌ی چوب پنبه‌ای دایره‌ای شکل که تیغ‌های زیادی روی آن قرارگرفته می‌خراشند مشاهده کرد. سوزن‌ها حدود ۲ میلی‌متر بیرون می‌آید. تعداد این سوزن‌ها ۳۳ عدد می‌باشد که میزان سن حضرت مسیح علیه‌السلام در زمان عروجشان است. عده‌ای نیز برای جلوگیری از عفونت هر از چند گاهی روی صفحات چوب‌پنبه‌ای الکل می‌ریزند. این ابزار توسط صنعت‌کاران محلی ساخته می‌شود. این گروه ناشناس هستند و سرهای خود را با کلاه‌های سفیدی پوشانده‌اند. هویت آنان از حتی اعضای خانواده‌شان نیز پنهان است. آنها زنجیرها و چوب‌پنبه‌ها را بعد از مراسم از دید همه مخفی نگاه می‌دارند. کسانی که به این روش سینه خود را می‌خراشند از مردان هستند اما بین زنجیرزنان، خانم‌ها نیز دیده می‌شوند. بعضی از بچه‌ها نیز با پوشیدن ردا و کلاه‌خود سیاه‌رنگ، به زنجیرزنی می‌پردازند.‌ برای آماده شدن و پوشیدن لباس، خانه‌های مخصوصی به عمد خالی گذاشته‌شده تا کسی پی به هویت سینه‌زنان نبرد. هرچند اعضای جامعه آنان به‌راحتی می‌توانند شخصی که زیر ردا پنهان‌شده را شناسایی کنند. لطمه زنان از مریم مقدس می‌خواهند که شفایشان دهد یا فرزندانشان را درمان کند. برخی به نحوی بر سینه خود می‌زنند که خون در هوا پخش می‌شود و بازدیدکنندگان با دیدن این مناظر صورت‌های خود را می‌پوشانند و نگاه خیره‌شان را از آنها برمی‌دارند و به پایین نگاه می‌کنند.

د) ‏مجسمه مریم مقدس و کودکش:
مراسم با گرداندن مجسمه چوبی مریم مقدس و کودکش در شهر به انتها می‌رسد. با شروع نمایش‌های مذهبی، این مجسمه از کلیسا برداشته می‌شود و صدای توپ، شروع مراسم را به اطلاع مردم می‌رساند. مجسمه به‌آرامی بر دوش مردم حمل می‌شود تا همه بتوانند آن را لمس کنند. زنجیرزنان به‌سرعت لباس‌های خود را تغییر می‌دهند تا بتوانند این کار را انجام دهند. مجسمه همچون یک پادشاه حمل می‌شود، به‌ویژه اینکه بر روی آن جواهرات، ساعت‌ها و گردنبندهای مروارید اهداشده توسط مردم نصب‌شده است. این هدایا در محلی ذخیره و نگهداری می‌شوند. هنگامی که مجسمه به مرکز شهر ‏می‌رسد، مراسم متوقف می‌شود و همه برای یک‌دقیقه زانو می‌زنند.

Image
مجسمه به آرامی حمل می‌شود تا مردم بتوانند آن را لمس کنند

سپس زنجیرزنان روی زانوهای خود راه می‌روند و مراسم ادامه می‌یابد و جمعیت مجسمه را دنبال می‌کنند یا عقب و جلوی مجسمه راه می‌روند. با بازگرداندن مجسمه به کلیسا مراسم پایان می‌یابد و شب‌زنده‌داری در کلیسا برای چند روز متوالی ادامه می‌یابد.‌ دست‌اندرکاران مراسم می‌گویند که کلاه‌هایی که روی سر گذاشته می‌شود، مجازات بدنی و دردها که به‌عنوان توبه به درگاه خداوند عرضه می‌شود همه تقریباً بدون تغییر از زمان قرون‌وسطی به‌جای مانده‌اند. برخی افراد نیز در مراسم با استفاده از رشته‌های آهنی که با زنجیری به هم متصل می‌شوند خود را مجازات می‌کنند. ریشه این عمل به قرن ۱۱ میلادی بازمی‌گردد که در آن راهبان برای ریاضت‌های فردی باید دستوراتی را رعایت می‌کردند اما شکل عمومی شده آن مربوط به سال ۱۲۶۰ میلادی است. این جنبش به‌سرعت در کشورهای اروپایی دیگر همچون لهستان، آلمان و بوهم نیز رواج یافت اما پاپ الکساندر چهارم در ۱۲۶۱ میلادی اجرای آن را در اماکن عمومی ممنوع اعلام کرد.

Image
نمونه‌ای از زنجیرهای مورداستفاده در مراسم

۴ دسته پرچم نیز در این مراسم دیده می‌شود که پرچم‌های باستانی به شمار می‌روند و دارای طرح‌های ساده و از جنس ساتن ابریشمی‌اند. این پرچم‌ها در بخش‌های مختلف شهر قرار دارند و کودکان، به‌نشانۀ معصومیت به‌جای فرشته‌ها آنها را احاطه می‌کنند.

در این دوره، شهردار شهری که در آن مراسم برگزار می‌شود استفاده از تلفن همراه برای فیلم‌برداری و گرفتن عکس از مراسم را ممنوع کرده تا مشارکت در این آیین هفت روزه را که به احترام عروج مریم مقدس برگزار می‌شود تسهیل نماید و شرایط را برای برگزاری دعاهای فردی و دسته‌جمعی و گردهمایی‌های ضروری هموارتر کند. این مسئله در دوره قبل چندان مطرح نبود؛ چراکه مردم کمی دارای تلفن‌های همراه هوشمند بودند. مجریان برنامه تأکید کرده بودند که گرفتن هرگونه سلفی با لطمه زنان ممنوع است.

Image
تصویری از مجسمه مریم مقدس که با طلا تزیین شده و در حال بازگرداندن به کلیسا است

مردم هر ۴ منطقه از یک سال قبل برای مراسم آماده می‌شوند. برای این کار، آنان لباس‌های مفصلی می‌خرند یا اجاره می‌کنند و مکان‌هایی را که قرار است در آنجا نمایش اجرا کنند انتخاب می‌کنند. دختران کوچک به‌احتمال‌زیاد فرشتگانی با بال‌های پوشانده شده با پر خواهند بود. روستاییان سپیده‌دم از خواب برمی‌خیزند و آماده می‌شوند و سپس در خیابان‌های باریک نزدیک کلیسا جمع شده و هر یک در جایگاه خود منتظر آغاز راهپیمایی می‌مانند. طولانی‌ترین روز هفته در مراسم روز یکشنبه است که به عقیده برخی، نفس این‌که عده‌ای ۷ ساعت در زیر آفتاب تابستانه ماه اوت، در خیابان‌های باریک پرازدحام پیاده‌روی کنند خود نوعی فداکاری و نیز نشان‌دهنده استقامت است. در مراسم امسال، بعضی تمام روز را به عقب راه رفتند و بعضی دیگر هم به بغل راه می‌رفتند تا به عقیده خود شیطان را از خود دور کنند.

برخی از منتقدان به خشن بودن این مراسم انتقاد دارند اما مردم این منطقه این‌گونه فکر نمی‌کنند. آنها معتقدند این مراسم معنای بسیاری برای آنها دارد و نیز بسیار زیبا و هیجان‌انگیز است. برخی از آنان شرکت نکردن در این مراسم را نوعی بی‌احترامی به شمار می‌آورند. شرکت‌کنندگان در مراسم احساس درد نمی‌کنند بلکه آن را شادی‌بخش می‌دانند. آنها این کار را تجدید و پالایش روح خود به شمار می‌آورند. برخی صحبت‌ها نیز از سوی سازمان جرائم محلی بالاگرفته و بیان می‌کند پنهان بودن هویت شرکت‌کنندگان در مراسم باعث می‌شود که آنها از این مسئله برای خرید رستگاری به‌صورت مخفی استفاده کنند. بااین‌حال، در طول برگزاری مراسم مخالفتی دیده نشده است.

منابع
https://www.ritisettennali.org
http://www.canino.info/inserti/antropol ... /index.htm
https://www.voanews.com/a/thousands-joi ... ment-rite-۱۰۱۲۶۰۳۰۹/۱۲۴۳۲۱.html
http://www.nydailynews.com/news/flagell ... n-gallery-۱.۳۴۴۶۷۹۱?pmSlide=۱.۳۴۴۶۷۸۲
https://lens.blogs.nytimes.com/۲۰۱۰/۰۹/۰۹/medieval-flagellation-in-an-italian-town/?mcubz=۱
http://jamreza.persianblog.ir/۱۳۸۳/۳/
http://yon.ir/MGty۲
https://www.ilfattoquotidiano.it/۲۰۱۷/۰۸/۲۷/benevento-mille-battenti-chiudono-i-riti-settennali-di-penitenza-alla-processione-presenti-oltre-۱۰۰mila-persone/۳۸۲۰۷۸۰/
http://www.tgcom۲۴.mediaset.it/cronaca/campania/a-benevento-i-battenti-chiudono-i-riti-settennali-di-penitenza_۳۰۹۱۲۵۹-۲۰۱۷۰۲a.shtml
http://www.telegraph.co.uk/news/۲۰۱۷/۰۸/۲۳/no-selfies-declares-italian-religious-festival-men-white-hoods/
http://www.akairan.com/maghalat-persia/ ... -word/news۲۰۱۷۴۲۹۱۹۴۰۴۳۲۶۶۴۱.html
https://www.nytimes.com/۲۰۱۷/۰۹/۱۰/world/europe/italy-religious-rite-guardia-sanframondi-.html?mcubz=۱
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

آیین بزرگداشت محرم در ایالات متحده

پستتوسط pejuhesh232 » شنبه اکتبر 21, 2017 6:22 pm

تلاش برای دسترسی جوانان آمریکایی به متون ترجمه شده عاشورایی؛
آیین بزرگداشت محرم در ایالات متحده


Image
دقت شود برخي نشانه ها با برخي نشانه مسيحي مشابهت دارد مثل علم اول از سمت چپ در تصوير بالا كه بالاي علم قطعه أي شبيه صليب نصب شده است، حفظ مراسم سنتي عزاداري خوب است اما انچه جاهلانه يا عامدانه وارد شده و انحرافي دارد ؛ نه تنها محافظت و تكرار نشود بلكه بايد پالايش شود، مثل نشان صليب يا حيوانات بالاي علم و ككتل ها.

شفقنا زندگی- رفته رفته آیین های عاشورایی در آمریکا وفق یافته و توسعه می یابد. در ایالات متحده تلاش های ویژه ای صورت گرفته تا متون مربوط به آیین های عاشورایی به زبان انگلیسی در دسترس جوانان متولد آمریکا و تازه مسلمانان قرار گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، آیین بزرگداشت عاشورا از اوایل قرن بیستم در ایالات متحده برگزار می شود اما در دهه های اخیر نظر افکارعمومی را به خود جلب کرده است. در دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰، پیش از آنکه مساجد و انجمن های مسلمانان از سوی شیعیان در این کشور راه اندازی شود، بزرگداشت عاشورا به صورت خصوصی در خانه های شخصی مهاجرانی که از جنوب لبنان امروزی به آمریکا آمده بودند، برگزار می شد.

در شهر دیترویت، جایی که متراکم ترین جمعیت شیعیان لبنانی، عراقی، پاکستانی، هندی و آلبانیایی ساکن هستند، برگزاری عزاداری در روز عاشورا در اماکن عمومی از دهه ۱۹۵۰ شکل گرفت. از زمانی که مرکز اسلامی دیترویت در سال ۱۹۶۳ تاسیس شد، برنامه سخنرانی ها در ده شب اول ماه محرم آغاز شد. اما پس از جنگ داخلی لبنان در سال ۱۹۷۵ و پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ بود که بزرگداشت محرم در دیترویت و دیگر شهرهای ایالات متحده به شکل امروزی خود درآمد.
مراسم بزرگداشت عاشورا در سال های اخیر شامل برنامه های سخنرانی در دست کم ده ها مسجد شیعیان در دیترویت و حومه آن است. در مساجد بزرگتر دو برنامه یکی به زبان انگلیسی و دیگری به زبان عربی، اردو یا آلبانیایی برگزار می گردد.

دیوارهای حسینیه های مساجد شیعیان دیترویت تماما با پرچم های سیاه عاشورا پوشیده می شود. مسلمانان در روز عاشورا لباس سیاه بر تن می کنند و هنگام حضور در مراسم عزاداری سربند یا بازوبند سیاه می بندند. بنرهای سیاه بزرگ بر بام مساجد و خانه ها آویخته می شود و بر اتومبیل ها نوشته هایی با موضوع عاشورا یا روبان سیاه زده می شود. در روز عاشورا در میان سوگواران غذای نذری توزیع می شود.

در طی ماه محرم گردهمایی های کوچکتری نیز اغلب از سوی زنان در خانه های شخصی برگزار می شود. در این جلسات غالبا موضوع سخنرانی در مورد اهمیت و نقش تاریخی زنان اهل بیت پیامبر (ص) است.
از سال ۲۰۰۵، در روزهای عاشورا و اربعین حسینی، در یکی از پارک های شهر دیربورن میشیگان، عراقی ها دسته عزاداری به راه می اندازند. مشابه این عزاداری در شهرهای آتلانتا و نیویورک نیز برگزار می شود.

درحالیکه دیربورن و دیترویت به عنوان مراکز فعالیت شیعیان در ایالات متحده شناخته شده اند، شیعیان آمریکایی در مراکز شهری دیگر همچون سالت لیک سیتی، یوستون، لس آنجلس، آتلانتا و نیویورک نیز مراسم بزرگداشت عاشورا را برگزار می کنند.
رفته رفته آیین های عاشورایی در آمریکا وفق یافته و توسعه می یابد. در ایالات متحده تلاش های ویژه ای صورت گرفته تا متون مربوط به آیین های عاشورایی به زبان انگلیسی در دسترس جوانان متولد آمریکا و تازه مسلمانان قرار گیرد. برخی از مساجد از تکنولوژی های ترجمه همزمان استفاده می کنند و برخی دیگر از مراکز اسلامی با تقویت انجمن جوانان خود، موفق شده اند میزبانی مراسم و سخنرانی ها را به جوانان آموزش دیده بسپارند.

آیین های محرم به کمک ابزارهای ارتباطی مانند فیس بوک، یوتیوب، و وب سایت هایی مانند karbala.com به صورت آنلاین نیز در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.
از طریق این سوگواری همگانی، جامعه شیعیان ایالات متحده با آیین جهانی محرم همراه و همنوا می شوند. مراسمی که تمامی شیعیان را به طور آیینی و نمادین به یک مکان و یک زمان یعنی کربلا و واقعه ی مهمی که در قرن هفتم میلادی در آن به وقوع پیوسته و نیز به یکدیگر پیوند می دهد. آنها این پیام اصلی عاشورا را تقویت و حمایت می کنند که هر روز می بایست با پرهیزگاری، ایمان و با این احساس زندگی کرد که حسین (ع) دفاع از اعتقاد خود به اسلام را در واقعه کربلا به نمایش گذاشت.

منبع: کرتیس، ادوارد (۲۰۱۰). دانشنامه تاریخ مسلمانان آمریکا.
منبع تصاویر: وب سایت مرکز اسلامی جعفری آتلانتا

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

کاروانی در اروپا که مسیحیان را راهی کربلا می‌کند

پستتوسط pejuhesh232 » شنبه اکتبر 28, 2017 6:28 am

کاروانی در اروپا که مسیحیان را راهی کربلا می‌کند


انجمن اربعین حسینی در اروپا پنج سال پیش به همت جوانان ایرانی و همکاری جمعی از عاشقان حسینی از کشورهای مختلف اسلامی در هلند آغاز به کار کرد و هر سال جوانان مشتاق را از سراسر دنیا راهی کربلا می‌کند.
انجمن اربعین حسینی توسط عده‌ای جوان دغدغه‌مند و انقلابی در اروپا، از باب تکلیف و وظیفه و بدون هیچ‌گونه توقعی از نهادها و مسئولان در داخل و خارج از کشور، شکل گرفته است.

Image

کاروان اربعین اروپا که پنج سال پیش 40 نفره بود، سال گذشته به 1200 نفر رسید و امسال عاشقان امام حسین(ع) از سراسر اروپا و کشورهایی مانند اروگوئه، تانزانیا، کانادا و آمریکا نیز برای پیاده‌روی اربعین در این انجمن نام‌نویسی کرده‌اند.

بخش اصلی و محوری‌ترین فعالیت این انحمن ثبت‌نام برای پیاده‌روی اربعین است که هر سال با شروع ماه محرم آغاز می‌شود و کاروانی از عاشقان حسینی را از سراسر کشورهای دنیا به کربلا روانه می‌کند.

امسال شرکت‌های هواپیمایی قرار است برای 5 تا 6 هزار نفر، بلیط اعزام به کربلا برای شرکت در پیاده‌روی اربعین صادر کنند که در میان داوطلبان حدود 12 نفر از جوانان مسیحی نیز وجود دارند.


معرفی امام حسین(علیه السلام) در قرارگاه‌های اربعین اروپا

مقر انجمن اربعین اروپایی در شهر «آرنهم» هلند قرار دارد، اما در تمام کشورهای اروپایی نیز قرارگاه‌های این انجمن از روزهای آغازین ماه محرم برپا شده است.

اعضای انجمن اربعین اروپایی در ایام محرم برای معرفی امام حسین(ع) در خیابان بروشور و بطری آب پخش می‌کنند و از حادثه عاشورا برای عابران می‌گویند.

بنرهایی هم برای نمایشگاه خیابانی طراحی شده است تا به مردم در مورد زیارت پیاده بزرگی که رسانه‌های بزرگ جهان آن را بایکوت کرده‌اند، توضیح بدهند. در نمایشگاه داوطلبان انجمن باید به سؤالات زیادی پاسخ دهند.

Image
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

مردم خوابند و وقتی می میرند بیدار خواهند شد

پستتوسط najm134 » شنبه اکتبر 28, 2017 7:40 am

مردم خوابند و وقتی می میرند بیدار خواهند شد:
حدیث از امیرالمؤمنین (عليه السلام) بر سنگ قبر مستشرق آلمانی


رئیس جمهوری سابق آلمان رومان هرتزوک در مراسم گرامیداشت شیمل گفت: اگر شیمل نبود آلمانی ها نمی فهمیدند تصویری که از اسلام به آن ها ارائه می شود صحیح نمی باشد. Image

گروه آیین و اندیشه فرهنگ نیوز:
آنه ماری شیمل Annemarie Schimmel یکی از معدود مستشرقانی بود که بسیاری از وجوه تاریخ اسلام را با انصاف نگریسته است به گونه ای که برخی او را عاشق جهان اسلام تلقی می کنند. شیمل در هفتم آوریل ۱۹۲۲ در ارفورت آلمان در خانواده ای متوسط به دنیا آمد. خواندن یک داستان عربی در کودکی جرقه ای شد که زندگی آینده او را رقم زد. در سن پانزده سالگی عاشقانه زبان عربی را آموخت در سال ۱۹۴۶ در دانشگاه ماربورگ به درجه استادی رسید، اما به خاطر اینکه دختری جوان بود نه در ماربورگ بلکه در دانشگاه آنکارا و به زبان ترکی مشغول تدریس شد. او علاوه بر ترکی، عربی، فارسی، اردو و بیشتر زبان های هند و اروپایی را آموخت. در سال ۱۹۵۱ بار دیگر در تاریخ ادیان دکتری گرفت و در سال ۱۹۶۱ به عنوان استاد دانشگاه بن منصوب شد. وی در هاروارد، کمبریج و دانشگاه های ترکیه، ایران، پاکستان و افغانستان نیز تدریس داشته است. بی نظیر بوتو نخست وزیر مقتول پاکستان یکی از شاگردان وی به شمار می رود.

دفاع از حقانیت مکتب اسلام:
شیمل جایزه های متعددی را در طول حیات علمی خود دریافت کرد. جایزه سالیانه صلح که هر ساله پیش از نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت به اندیشمندان و متفکران آلمانی اهدا می شود در سال ۱۹۹۵ به شیمل اختصاص یافت. مصاحبه گر تلویزیون پس از دریافت این جایزه به سراغ شیمل آمد و از او پیرامون سلمان رشدی سؤال کرد. شیمل در پاسخ به این پرسش به قول معروف بر خلاف جهت آب شنا کرد، و شجاعانه طرف جهان اسلام ایستاد، با آنکه فضای اروپا به گونه ای دیگر با این مسئله برخورد می کرد.
وی کارهای سلمان رشدی را نوشته هایی سطحی که برای خوش آمد غرب نوشته شده اند تلقی کرد. شیمل اظهار داشت که سلمان رشدی با کتاب زشتش احساس مسلمانان و حتی خود او را آزده است. پس از این مصاحبه تلویزیونی بود که مدافعان سلمان رشدی یورش خود علیه این بانوی منصف را آغاز کردند. لودگر لوتکهاوس در تاریخ ۱۱ می ۱۹۹۵ طی مقاله ای در روزنامه SUED – DEUTSCHE ZEITUNG سخت بانوی شرق شناس را مورد هجمه قرار داد پس از او گیرنوت روته استاد دانشگاه هامبورگ طی مقاله ای در روزنامه DIE ZEIT به تاریخ دوازه می ۱۹۹۵ خواستار پس گرفتن جایزه صلح از شیمل شد. شیمل طی مصاحبه ای با مجله اشپیگل که در ۲۲ می ۱۹۹۵ منتشر شد اظهار داشت: من با نگارش ۸۰ کتاب تلاش کردم تا تصویری صحیح از اسلام را به خواننده اروپایی منتقل سازم، من این را یک فعالیت سیاسی قلمداد می کردم، من زندگیم را مصروف ایجاد تفاهم میان غرب و شرق کردم. در این بین البته کسانی همچون پروفسور اشتفان فیلد رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه بن از شیمل دفاع کرد. رئیس جمهوری سابق آلمان رومان هرتزوک نیز در مراسم گرامیداشت شیمل گفت: اگر شیمل نبود آلمانی ها نمی فهمیدند تصویری که از اسلام به آن ها ارائه می شود صحیح نمی باشد.

وی آثار بسیاری پیرامون اسلام به نگارش درآورد که یکی از آخرین نوشته هایش در سال ۲۰۰۲ به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم اختصاص یافت. وی این کتاب را با اقتباس از لفظ شهادت دوم شهادتین .. وان محمدا رسول الله نام نهاد و در صدر کتاب رباعی ای به زبان اردو از یک شاعر هندو می آورد با این مضمون: شاید کافر باشم شاید هم مومن که علم این امر تنها نزد خداوند است، اما می خواهم خود را چونان بنده ای پاکباز نذر کنم، نذر آقای بزرگ شهر، محمد رسول الله… شیمل به جهت این اندیشه ها مورد بسیار مورد هجوم قرار می گرفت اما در پاسخ می گفت که من وی را دوست می دارم.

Image

سرانجام آنه ماری شیمل در سال ۲۰۰۳ در سن بیشتر از هشتاد سال وفات یافت. یک استاد میهمان عرب زبان در دانشگاه بن به نام محمد ابوالفضل بدران می نویسد که وقتی خبر وفات شیمل را دریافت کردم به یاد روزی افتادم که وی مرا به خانه خود دعوت کرد، خانه ای که پر بود از نشانه های شرقی و اسلامی. وقتی شیمل چای و خرما برای من آورده بود از وی پرسیدم چگونه تمام این حمله های رسانه ای را تحمل می کنی؟ وی لبخندی زد و گفت من به این هجمه های رسانه ای اهمیت نمی دهم چرا که این ها از روی کینه می نویسند، و فرد کینه توز زیبایی را نمی بیند، اما من درباره دوستی و حق می نویسم، من دوستدار جهان اسلام هستم و تا لحظه مرگ دوستدار آن خواهم ماند.

مکتب اهل بیت هدایتگر است:
شمیل در جایی پیرامون ادعیه اسلامی به ویژه صحیفه سجادیه می گوید: من خود همواره دعاها، احادیث و اخبار اسلامی را از اصل عربی آن می‏خوانم و به ترجمه ‏ای مراجعه نمی‏کنم. من خودم بخشی کوچک از کتاب صحیفه سجادیه را به آلمانی ترجمه و منتشر کرده‏ ام، قریب هفت سال پیش وقتی مشغول ترجمه دعای رؤیت هلال ماه رمضان و دعای وداع با آن ماه بودم، مادرم در بیمارستان بستری بود و من که به او سر می‏زدم پس از آنکه او به خواب می‏رفت در گوشه ‏ای از آن اتاق به کار پاک نویس کردن ترجمه‏ ها مشغول می‏شدم. اتاق مادرم دو تختی بود. در تخت دیگر خانمی بسیار فاضله بستری بود که کاتولیکی مؤمن و راسخ العقیده و حتی متعصب بود. وقتی فهمید که من دعاهای اسلامی را ترجمه می‏کنم، دلگیر شد که مگر در مسیحیت و در کتب مقدسه خودمان کمبودی داریم که تو به ادعیه اسلامی روی آوردی!؟ وقتی کتابم چاپ شد یک نسخه برای او فرستادم. یک ماه بعد او به من تلفن زد و گفت: صمیمانه از هدیه این کتاب متشکرم، زیرا هر روز به جای دعا آن را می‏خوانم. وی می افزاید: ” [امام] زین ‏العابدین [ع] برای بسیاری از مردم جهان غرب کارساز است.

سنگ قبر شیمل:


Image

جالب است که بر روی سنگ قبر آن ماری شیمل با خط زیبای نستعلیق این کلمه نورانی از امیر المؤمنین نقش بسته است که: الناس نیام فاذا ماتوا انتبهوا(مردم خوابند و وقتی می میرند بیدار خواهند شد).
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

زائران کشورهای خارجی از عشق حسین (عليه السلام) می گویند

پستتوسط pejuhesh232 » شنبه نوامبر 04, 2017 3:09 pm

زائران کشورهای خارجی از عشق حسین (عليه السلام) می گویند


از زن مسلمان شده آمریکایی تا کاروان کانادایی‌ها در مسیر کربلا

Image

در مسیر کربلا هر کس در حد توانش عشق خود به حسین(ع) را نمایان می کند. داستان عاشقان حسینی در حماسه اربعین حسینی شنیدنی است.

مجله مهر - مهدی بخشی سورکی: طریق الحسین(ع) این روزها یک مسیر بین المللی است و شیعیان از همه کشورهای اسلامی در این مسیر به چشم می خورند.
در خانواده مسیحی به دنیا آمد و اهل آمریکا بود. بانوی مسیحی تازه مسلمان شده آمریکایی در موکب مسجدمقدس جمکران می گفت: «از زمان نوجوانی به کتاب علاقه زیادی داشتم و اهل مطالعه بودم و مادرم هم به مناسبت های مختلف کتاب برایم می خرید و بهترین هدیه اش برایم کتاب بود.»

این خانم آمریکایی که «سمیرا کامر» نام دارد این داستان خواندنی زندگی خود را روایت می کند: «از آن دوران همیشه سعی می کردم مطالعات دینی ام را هم بالا ببرم و بارها در خصوص دین مسیحیت سوالات متعددی برایم پیش می آمد که جواب قانع کننده ای برای آنها نمی یافتم و همیشه این سوال برایم مطرح بود که چطور ممکن است خداوند دارای فرزند باشد تا اینکه با اسلام و مکتب شیعه آشنا شدم.»

حالا سمیرا در مسیر کربلا پیشانی بند مشکی یا مهدی (عج) بر سر بسته و از حس و حالش در طریق الحسین(ع) روایت می کند: «رسیدن به این جاده سختی های بسیاری برایم داشت تا اینکه به نجف رسیدیم ، اما وقتی حرکت خود را از سمت نجف اشرف به کربلای معلی آغاز کردیم چیزی جز زیبایی ندیدم. متاسفانه این جریان عظیم اربعین که میلیون ها نفر از شیعیان در آن حضور دارند از سوی شبکه های تلویزیونی و رسانه های کشورهای اروپایی و آمریکایی در بایکوت خبری است ، چرا که آنها می دانند اگر این عشق و ارادت به سیدالشهداء (ع) را به تصویر بکشند ؛ قطعا در اذهان سایر ادیان سوالات فراوانی در خصوص واقعه اربعین و عاشورا پدید می آید و عشق امام حسین (ع) بسیاری از دل ها را فتح خواهد کرد.»

Image
کاروان صد نفره غربی ها در کربلا
هر کدام یک از این زائران در رسیدن به طریق الحسین(ع) برای خودشان سرنوشت شنیدنی دارند و بیشتر زائران خارجی هم در قالب کاروان های چندن نفره راهی کربلا شده اند. «هنا الحاف» ۴۸ سال دارد که لبنانی الاصل مقیم کاناداست و ۲۸ سال در شهر مونترال زندگی می کند.

هنا زائر اربعین حسینی است که از نجف با پای پیاده به سمت کربلا حرکت کرده است می گوید در کانادا رستوران دارد و به صورت خانوادگی این رستوران را می گردانند و خیلی از ایرانی ها هم به رستوانشان می روند. او ماجرای سفر به کربلا را اینچنین روایت می کند: «ما در کانادا یک موسسه به اسم موسسه امام حسین(ع) داریم که در روز عاشورا امام جماعت مسجد این موسسه در خصوص اهمیت زیارت اربعین سخنرانی کرد و گفتند که یکی از علائم مومنان همین زیارت اربعین است و از همان زمان تصمیم گرفتیم برای آمدن به کربلا در روز اربعین برنامه ریزی کنیم. همین سخنان باعث شد تا ما شیفته این مراسم پیاده روی اربعین شویم و البته از سال های گذشته نیز تصاویر این پیاده روی مردم را از نجف اشرف به سمت کربلا در شبکه های لبنانی دیده بودم و خیلی دلم می خواست در این جمع حضور داشته باشم.»

بانوی کانادایی می گوید ما صد نفر شدیم و از سوی همین موسسه امام حسین(ع) از کانادا به عراق آمدیم و در جمع ما هم زائرانی از کشورهایی همچون فرانسه ، انگلیس ، لبنان و کانادا و آمریکا هم هستند. او از علاقه اش فراوانش به زیارت امام رضا(ع) هم می گوید و آرزو دارد بعد از زیارت امام حسین(ع) به ایران و زیارت امام رضا(ع) برود.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

آشنايي با اسلام و تجربه‌ حجاب و نماز برای گردشگران خارجی

پستتوسط pejuhesh232 » شنبه نوامبر 11, 2017 12:22 pm

آشنايي با اسلام و تجربه‌ حجاب و نماز برای گردشگران خارجی


«گردشگران ماجراجویی هستند که راغب‌اند همه‌چیز را امتحان کنند، برخی از آن‌ها سوال‌های زیادی درباره‌ی اسلام دارند؛ مثلا می‌خواهند بدانند مسلمان‌ها در نمازشان چه چیزی می‌خوانند، ما به آن‌ها فرصت می‌دهیم تا "مسلمانی" را تجربه کنند.»

Image

به گزارش جی پلاس، «جامعه المرتضی (علیه‌اسلام) »، مبدع طرح «تجربه مسلمانی برای توریست‌ها» است، مرکزی که از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را در عرصه بین‌الملل آغاز کرده است. بخش «گردشگری مذهبی و توریسم» در جامعه‌ المرتضی تا کنون با همراهی طلبه‌های نخبه و زبان‌دان برای آشنایی گردشگران خارجی با اسلام، طرح‌های مختلفی را جدا از "رویکردهای تبلیغی و درون‌ دینی" به اجرا گذاشته و مسؤول آن تاکید می‌کند که «زدودن سیاه‌نمایی‌ها در مورد اسلام، بیان چهره واقعی اسلام و پاسخگویی به سوالات توریست‌ها در فضایی دوستانه از جمله اهداف این مرکز است که رویکردش به هیچ وجه تبلیغ دین به شیوه سنتی نبوده است.»

از برنامه‌های بخش گردشگری جامعه المرتضی (ع) برگزاری تورهای علمی و مذهبی در شهر قم است که از اواخر سال ۱۳۹۵ با هماهنگی حرم حضرت معصومه (س) و دیگر نهادهای مرتبط با گردشگری آغاز شده و کماکان ادامه دارد، این مرکز حالا می‌خواهد ایده‌های دیگرش را در ارتباط با گردشگری رونمایی کند.

حجت‌الاسلام سید مصطفی میرفندرسکی - مسؤول بخش گردشگری مذهبی و توریسم جامعه المرتضی (ع) - در گفت‌وگو با ایسنا به شفاف‌سازی نحوه‌ی فعالیت این مرکز در ارتباط با گردشگران خارجی پرداخته و به تشریح ایده‌های نوینی پرداخته که به خدمت گرفته‌اند تا به ابهام‌های آن‌ها در ارتباط با اسلام پاسخ دهند و از واکنش‌های آن‌ها به نشست‌های مذهبی سخن گفت.
وی یادآور شد: جامعه المرتضی (ع) مجری چندین طرح برای گردشگران خارجی است که از آن جمله برگزاری نشست‌های علمی و مذهبی است که بیشتر در شهر قم برگزار می‌شود، اما بر حسب تقاضا در استان‌های دیگر نیز این نشست‌ها را برگزار می‌کنیم. در حال حاضر در شهر شیراز حرم علی بن حمزه بیشترین همکاری را در این بخش دارد.
او ادامه داد: هدف اصلی نشست‌های علمی و مذهبی آشنایی با مفاهیم اسلام ناب و پاسخ به ابهام گردشگران است، برای همین این نشست‌ها در فضایی غیرمتعصبانه و با حفظ احترام نسبت به باورها و اعتقادات طرفین برگزار می‌شود و از تمام توریست‌ها صرف نظر از ملیت، مذهب و فرهنگ در این نشست‌ها دعوت می‌شود و گردشگران علاقمند نیز می‌توانند در این نشست‌ها شرکت کنند.

Image

میرفندرسکی سپس درباره نحوه برگزاری این نشست‌های علمی - مذهبی برای گردشگران خارجی، توضیح داد: معمولا این نشست‌ها به دو شکل برگزار می‌شود؛ در برخی موارد با هماهنگی راهنمایان تور و آژانس‌های گردشگری و در موارد دیگر با درخواست مستقیم خودِ گردشگر تشکیل می‌شود. پل ارتباطی ما با توریست‌ها در این زمینه، گردشگرانی هستند که قبلا در این نشست‌ها حضور داشته‌اند و آن را به دوستان خود که به ایران سفر می‌کنند، پیشنهاد داده‌اند. بیشتر گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند سوال‌های زیادی درباره اسلام و تشیّع دارند، برخی از آن‌ها با این موضوع علمی و تحقیقاتی برخورد می‌کنند و عده‌ای هم دانشجویان اروپایی هستند که می‌خواهند برای پرسش‌های خود پاسخی پیدا کنند، گاهی هم جوامع دینی برای حضور در این نشست‌ها تمایل نشان می‌هند، مثلا چند وقت پیش گروهی از کشیشان آلمانی در جلسات علمی ـ مذهبی جامعه المرتضی (ع) شرکت کردند.

او تاکید کرد: هدف اصلی ما این است که پیش زمینه‌های نادرست درباره اسلامِ ناب و فرهنگ اصیل ایرانی را در فضایی صمیمانه و به دور از تعصب پاک کنیم و در این صورت است که توریست‌ها علاقمند می‌شوند درباره اسلام بیشتر بدانند و در این صورت است که ما یک قدم فراتر رفته و از اسلام بیشتر برای آنها می‌گوییم و حتی زمینه‌ی تجربه مسلمانی را برای آن‌ها فراهم می‌کنیم.
او تصریح کرد: فعالیت در عرصه گردشگری با تبلیغ دین برای مخاطب مذهبی تفاوت بنیادی دارد، قطعا با یک جلسه کسی مسلمان نمی‌شود و هدف ما در این نشست‌ها ابتدا رفع ابهام و سیاه‌نمایی رسانه‌ها در مورد اسلام است، از این رو با رضایتمندی گردششگران روبرو هستیم. هدف ما شناساندن اسلام حقیقی و سیره اهل بیت (علیهم السلام) است.
مسؤول بخش گردشگری مذهبی و توریسم جامعه المرتضی (ع) سپس از واکنش‌های گردشگران خارجی به این نشست‌ها گفت و افزود: تا به حال بازخوردها فوق‌العاده بوده است. این جمله را از توریست‌ها کم نشنیدم که می‌گویند «ای کاش مردم اروپا حرف‌های شما را درباره اسلام می‌شنیدند.» کشیش آلمانی هم بعد از آن‌که در یکی از نشست‌های علمی ـ مذهبی ما شرکت کرد، گفت: «ما می‌دانیم اسلامی که در اروپا معرفی شده اسلام واقعی نیست، ولی صدای شما را هم نمی‌شنویم. ما می‌دانیم اسلام آن چیزی نیست که در اروپا تعریف شده است.»
میرفندرسکی به علاقه دنباله‌دار و پیگیری برخی از گردشگران پس از حضور در این نشست‌های علمی ـ مذهبی اشاره کرد و گفت: ما با بعضی از این گردشگران بیش از چهار سال است ارتباط داریم، با برخی از آن‌ها مکاتبات بسیار مفصلی داشته‌ایم. ارسال نامه رهبری به جوانان اروپا یکی از زیباترین موضوعات مورد بحث با توریست‌ها بوده و هست. این تعامل و دوستی باعث شده آن‌ها دوباره به قم برگردند و صحبت‌های خود را ادامه دهند.

Image

وی اظهار کرد: زیباترین بازخوردها از گردشگران را در زمان وقوع حوادث تروریستی دریافت می‌کنیم، زمانی که آن‌ها ایمیل می‌فرستند و می‌گویند؛ می‌دانیم که این حادثه تروریستی با اسلام شما متفاوت است. وقتی این واکنش‌ها را دریافت می‌کنیم مطمئن می‌شویم کوشش‌مان بی‌نتیجه نبوده است.
مسؤول بخش گردشگری مذهبی و توریسم جامعه المرتضی (ع) درباره‌ی تمایل و یا حتی خودداری گردشگران خارجی برای حضور در این نشست‌ها با توجه به ابهام‌ها و پیش‌زمینه‌های قبلی که معمولا از اسلام دارند، بیان کرد: گردشگران متفاوت‌اند، در بین آن‌ها افراد ماجراجویی وجود دارند که راغب‌اند همه‌چیز را امتحان کنند، آن‌ها سوال‌های زیادی دارند، مثلا می‌خواهند بدانند مسلمان‌ها چه چیزی در نماز می‌خوانند، آیا قوانین ترور را تکرار می‌کنند!؟

وی ادامه داد: در بعضی از نشست‌ها حتی بحث‌های مذهبی را لازم نیست مطرح کنیم، چراکه در برخی از این نشست‌ها همین‌که توریست با یک روحانی در فضای دوستانه صحبت کند، بسیاری از پیش زمینه‌های نادرستش درباره‌ی اسلام از بین می رود. حتی حضور در جمهوری اسلامی موجب می‌شود مقدار زیادی از تبلیغات سوء دشمنان رنگ ببازد. وقتی این ارتباط برقرار شود جلسه‌ها هم طبیعتا طولانی می‌شود. گردشگرانی بوده‌اند که فقط ۲۰ یا ۱۰ دقیقه برای این نشست وقت داشته‌اند، اما جلسه‌شان به ۴ ساعت کشیده و به خاطر آن، بازدید و حتی مقصد بعدی را کنسل کرده‌اند تا در این نشست حضور داشته باشند.

میرفندرسکی اعتقاد دارد: بحث کردن با گردشگران آن هم در موضوعات دینی، نیاز به فوتِ کوزه‌گری دارد که طلبه‌های نخبه و زبان‌دان جدا از توانمندی‌های فردی، در جامعه المرتضی (ع) آموزش می‌بینند.
وی در ادامه گفت: در این مرکز معتقدیم آن‌هایی که با گردشگر کار می‌کنند، باید هوش هیجانی (EQ) بالایی داشته باشند تا بدانند با افراد و فرهنگی‌های مختلف چگونه ارتباط برقرار کنند. روش صحبت کردن با هر گروه توریستی متفاوت با گروه دیگر است.

Image

او افزود: قدم نخست در نشست‌ها این است که فضایی با گردشگر ایجاد کنیم تا توریست بتواند سوال‌ها و ابهام‌های ذهنی خود را بپرسد، آن‌ها سوال‌های زیادی درباره حجاب، داعش و تفاوت شیعه و سنی دارند و ما فقط باید شرایط پرسیدن را برای آنها فراهم کنیم و سپس ابهام زدایی کنیم. نشست‌های علمی ـ مذهبی این مرکز نخست به زبان انگلیسی برگزار می‌شد، اما بزودی زبان چینی، اسپانیایی، پرتغالی و فرانسوی هم به آن اضافه می‌شود.

مسؤول بخش گردشگری مذهبی و توریسم جامعه المرتضی (ع) ادامه داد: یکی از مهمترین فعالیت‌های جامعه المرتضی (ع) در عرصه گردشگری، تولد محتوا بوده است و در طرح جدیدی که قرار است یکی از مساجد زیبای اصفهان با آن همکاری کند، «تجربه مسلمانی برای توریست‌ها» است. در این طرح گردشگرانی که علاقه دارند این تجربه دینی را داشته باشند، پس از برگزاری جسله‌ای آموزشی، با همراهی راهنماهای این مرکز با برخی اعمال عبادی اسلام مانند نماز خواندن آشنا می‌شوند و آن را شخصا تجربه می کنند.
وی بیان کرد: ما بر آن هستیم تا این طرح نو به اطلاع آژانس‌ها و راهنمایان گردگشری به صورت دقیق و کامل رسانده شود. قطعا اجرای آن ظرافت‌ها و حساسیت‌های خاصی دارد که بدون لحاظ آن‌ها از عهده هر کسی بر نخواهد آمد و ارجاع ناقص و ناصحیح آن یقینا مضراتی را در برخواهد داشت.

Image

میرفندرسکی همچنین تاکید کرد: جامعه المرتضی (ع) نگاه درآمدزایی به مقوله گردشگری ندارد، بلکه برای این نشست‌ها، هزینه‌های زیادی توسط این مرکز پرداخت می‌شود، چرا که مهمترین هدف آن کمک به شناساندن اسلام ناب و فرهنگ اصیل ایرانی است. برای ما دغدغه اصلی این است که گردشگری که با ابنیه تاریخی قرار است آشنا شود، از این سر برای آشنایی با فرهنگ، تمدن و آموزه های اسلام نیز بهره ببرد.

Image
Image
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

نماینده زن کنگره آمریکا در پیاده‌روی اربعین

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه نوامبر 20, 2017 8:08 pm

نماینده زن کنگره آمریکا در پیاده‌روی اربعین


نماینده ضدجنگ کنگره آمریکا با سفر به کشور عراق، در مراسم پیاده روی اربعین حضور پیدا کرد و از نجف با پای پیاده راهی کربلا شد.
به گزارش مشرق از کربلای معلی، خانم «سینتیا مک کینی» Cynthia McKinney که سابقه 12 سال حضور در مجلس نمایندگان آمریکا را دارد، راهی مراسم اربعین حسینی شده است. مک کینی هم اکنون استاد دانشگاه در بنگلادش است و به گفته خودش از مدت ها قبل در فکر سفر به عراق بوده است.

وی در گفتگو با مشرق به حمله آمریکا به عراق اشاره می‌کند که در آن زمان نماینده مجلس ایالتی جورجیا بوده و برضد حمله دولت بوش به عراق سخنرانی کرده است؛ سخنرانی‌هایی که گویا برای او چندان بی هزینه هم نبود و از سوی همکارانش، مورد حملات و انتقادات بسیاری قرار گرفته و متهم به خیانت به کشورش شده است.

Image

اما این انتقادات جنگ طلبان از مواضع او، وی را مصمم کرد تا وارد کنگره آمریکا شود تا بتواند آنجا در علیه طرح های جنگ طلبانه علیه عراق یا هرجای دیگر در سطح ملی موضع بگیرد و رای بدهد.

وی در پایان انگیزه اش از سفر به عراق را اینطور شرح داد:
«من به عنوان یک شهروند آمریکایی که نسبت به سیاست های آمریکا [درعراق] احساس مسوولیت می‌کند و می‌داند که مالیاتش برای جنگ‌طلبی آمریکا در جهان هزینه می‌شود ، به اینجا آمده ام؛ آمده ام تا عراق در این برهه زمانی و در آستانه پیروزی [بر تروریسم] ببینم. همچنین درباره امام حسین و تاریخ [عاشورا و اربعین] از همسفران خود در حال پرس و جو هستم.»
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

قبليبعدي

بازگشت به برای آئین اعلی


cron
Aelaa.Net