صفحه 1 از 1

قانون اول حرکت (در علم فيزيك) از ابن سینا مى باشد نه نیوتن

پستارسال شده در: شنبه آپريل 23, 2016 11:54 am
توسط pejuhesh232
.

Re: قانون اول حرکت (در علم فيزيك) از ابن سینا مى باشد نه نیوتن

پستارسال شده در: شنبه آپريل 23, 2016 11:57 am
توسط pejuhesh232
قانون اول حرکت (در علم فيزيك) از ابن سینا مى باشد نه نیوتن!


باید در تاریخ علم تجدید نظر کرد ، باید دانست تاریخ علم جهان فقط تاریخ علم غرب نیست ، باید دانست مسلمانان در استفاده از تکنولوژی مدیون هیچ ملت و یا دولتی نیستند بلکه آن ها نیز در پیشبرد علم سهمی دارند . در این مقام ، قانون اول حرکت منسوب به نیوتن را بررسی می کنیم و خواهیم دید که این قانون قرن ها قبل از نیوتن توسط ابن سینا مطرح شده است .

در ابتدا باید تصور صحیحی از قانون اول حرکت داشت که آن را امروز منسوب به نیوتن می دانند !

تعریفی که در ویکی پدیا از نیوتن نقل شده این است :

1-"اگر برآیند نیروهای وارد بر یک جسم صفر باشد، اگر جسم در حالت سکون باشد تا ابد ساکن می‌ماند، و اگر جسم در حال حرکت (با سرعت ثابت) باشد تا ابد با همان سرعت و در همان جهت به حرکتش ادامه می‌دهد. به این قانون، قانون لختی یا اینرسی هم می‌گویند."

دیگر تعاریف هم ارز بدینگونه است :

2- حرکت هر ذره ی منزوی ، راست خط (یعنی با سرعت ثابت و در امتداد خط راست) است . اگر سرعت ذره صفر باشد ، ذره در حال سکون است .

3-هر ذره ای با سرعت ثابت (که ممکن است صفر باشد) حرکت می کند مگر آنکه نیرویی به آن اثر کند .(مکانیک تحلیلی ، آرش ، فیروز ، ج1 ، صص 2-3 ، تهران ، 1392)

حال عباراتی از "الاشارات و التنبیهات" ابن سینا می آوریم که مبین قانون اول حرکت است و در واقع اولین عباراتی ست که به این قانون تصریح می کند :

انک لتعلم ان الجسم اذا خلی و طباعه -و لم یعرض له من خارج تأثیر غریب- لم یکن له بد من موضع معین و شکل معین - فأذن فی طباعه مبدأ استیجاب ذلک یرید بیان ان الجسم لا یخلو عن موضع - و شکل طبیعیین-و ان فیه طبیعة تقضی ذلک ... .

بدان که جسم به خودی خود و بدون آنکه نیرویی خارجی بر آن اثر کند مکان و شکل معین خود را حفظ می کند و... این خصوصیت در نهاد جسم وجود دارد .(الاشارات و التنبیهات (مع المحکمات) (شرح) ، ابن سینا ، حسین بن عبدالله ؛ شارح : قطب الدین رازی ، محمد بن محمد ؛ شارح : نصیرالدین طوسی ، محمد بن محمد ، ج2 ، ص 198 ، دفتر نشر الکتاب ، قم ، ایران)

و در "طبیعیات شفاء" بیان می کند :

ان هذه الاشیاء و ما یجری مجراها لابد ان یکون للجسم منها شئ طبیعی ضروری ، و ذلک بان الواقع بالقهر و القسر عارض بسبب یعرض من خارج ... .

و اذا فرض کذلک بقی و طباعه ، و اذا بقی کذلک و لم یکن بد من ان یکون له أین و شکل ، و کل ذلک لایخلو إما ان یکون له من طباعه أو من سبب خارج .(الشفاء (الطبیعیات) ، ابن سینا ، حسین بن عبدالله ؛ مراجعه : مدکور ، ابراهیم بیومی ؛ محقق : زاید ، سعید ، ج1 ، صص 308-309 ، کتابخانه حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی ، قم)

...ان کل جسم تطرأ علیه إمالة ، لم یکن مبدؤ ها فیه بالطبع ، بل تصدر عن سبب خارج ...(همان ، صص 316-317)

تمام این عبارات همان معنای اول را می دهد و بیان می دارد که جسم از وضعیت خود خارج نمی شود الا به سبب نیروی خارجی . تمایل به ماندن در حالت اولیه ی جسم در قاموس ابن سینا همان طبیعت جسم است .

حال باید از خود پرسید قانون اول نیوتن و یا قانون اول ابن سینا ؟!