مقتل مفصل: رمز المصيبة : مرحوم آيت الله ده سرخي

فصل چهل و هفتم

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه نوامبر 11, 2013 2:22 am

********** صفحه 126 **********

(فصل چهل و هفتم):در ثواب کسی که در روز عاشوراء امام حسین علیه السلام را زیارت کند


1)در کامل الزیارات ص173از جابر جعفی روایت کند که گفت روز عاشوراء خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم فرمود ایشان زوار خدایند و سزاوار است که خداوند گرامی دارد زائر را.

هر کس شب عاشوراء نزد قبر امام حسین علیه السلام بیتوته کند ملاقات کند خدا را روز قیامت در حالیکه بخون خود آلوده باشد مثل اینکه در عرصه[12]کربلا با او کشته شده باشد.

و فرمود هر کس زیارت کند قبر امام حسین علیه السلام را یعنی روز عاشوراء یا نزد او بیتوته کند مثل کسی خواهد بود که جلو او شهید شده[13].

2)و در ص174از حریز از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود هر کس زیارت کند امام حسین علیه السلام را در روز عاشوراء بهشت برای او واجب گردد[14].

********** صفحه 127 **********

3)و از زید شحام از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود کسی که زیارت کند قبر حسین بن علی علیه السلام را روز عاشوراء و عارف بحقش باشد بوده باشد مثل کسی که خدا را در عرشش زیارت کرده[15].

4)و از مالک جهتی از امام باقر علیه السلام روایت کند که فرمود هر کس زیارت کند امام حسین علیه السلام را روز عاشوراء از محرم و تمام روز را نزدش گریان باشد،ملاقات کند خدای تبارک و تعالی را روز قیامت با ثواب هزار هزار حج و هزار هزار عمره و هزار هزار جهاد.

و ثواب هر حجی و عمره ای و جهادی مثل ثواب کسی باشد که با رسول خدا و ائمه راشدین ص این اعمال را انجام داده باشد.

گفت عرض کردم فدایت شوم کسانیکه در بلاد دور هستند و نمی توانند این روز را درک کنند چه کنند؟فرمود چون روز عاشوراء شود برود بصحراء یا برود روی بام بلندیکه در خانه اش هست و اشاره بسوی او کند بسلام دادن و جدیت کند در نفرین کردن بقاتلش و بعدش دو رکعت نماز بخواند و این عمل را در اول روز بجا آورد پیش از ظهر پس برای حسین علیه السلام ندبه و گریه کند و امر کند کسانی را که در خانه هستند گریه کنند و در خانه اش عزا بپا کند و در خانه ها هم دیگر را با گریه ملاقات کنند و همدیگر را تعزیت گویند بمصیبتهای حسین علیه السلام پس من ضامن ایشانم اگر این عمل را انجام دادند خداوند همه آن ثوابها را بایشان بدهد.

عرض کردم فدایت شوم تو ضامن میشوی برای ایشان اگر این اعمال را انجام دادند و کفیل هستی باین ثوابها؟فرمود من ضامن و کفیلم برای ایشان اگر این اعمال را انجام دهند این ثوابها را.

********** صفحه 128 **********

عرض کردم چگونه همدیگر را تعزیت گویند؟فرمود بگویند(عظم الله اجورنا بصابنا بالحسین علیه السلام و جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه الامام المهدی من آل محمد ص)یعنی بزرگ گرداند خدا مزد ما را بواسطه مصیبت ما بحسین علیه السلام و قرار دهد ما و شما را از طلب کننده گان خون او با ولی خود امام مهدی از آل محمد ص.

پس اگر بتوانی که آن روز را از خانه خارج نشوی برای حاجتی بجاآور.

بجهت آنکه آن روز نحسی است حاجتی برآورده نشود و اگر هم برآورده شود مبارک نباشد و رشدی نداشته باشد،و آن روز چیزی برای خانه ات ذخیره مکن که هر کس چیزی ذخیره کند مبارک نباشد،نه برای خود و نه برای اهل و عیالش.

پس هر کس اینها که گفته شد عملی کند نوشته شود برای او هزار هزار حج و هزار هزار عمره و هزار هزار جهاد که همه را با رسول خدا ص بجا آورده باشد.

و بوده باشد برای او ثواب مصیبت هر پیغمبری و رسولی و صدیقی و شهیدی مرده باشد یا کشته شده باشد از زمانیکه خدا دنیا را ایجاد کرده تا روز قیامت.

انتهی موضع الحاجة.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[11] بحار ج101ص87حدیث13.

[12] فی البحار(فی عصره)یعنی در زمان او.

[13] بحار ج101ص104حدیث7.

[14] بحار ج101ص104حدیث8.

[15] بحار ج101ص105حدیث11.


********** صفحه 128 **********

عرض کردم چگونه همدیگر را تعزیت گویند؟فرمود بگویند(عظم الله اجورنا بصابنا بالحسین علیه السلام و جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه الامام المهدی من آل محمد ص)یعنی بزرگ گرداند خدا مزد ما را بواسطه مصیبت ما بحسین علیه السلام و قرار دهد ما و شما را از طلب کننده گان خون او با ولی خود امام مهدی از آل محمد ص.

پس اگر بتوانی که آن روز را از خانه خارج نشوی برای حاجتی بجاآور.

بجهت آنکه آن روز نحسی است حاجتی برآورده نشود و اگر هم برآورده شود مبارک نباشد و رشدی نداشته باشد،و آن روز چیزی برای خانه ات ذخیره مکن که هر کس چیزی ذخیره کند مبارک نباشد،نه برای خود و نه برای اهل و عیالش.

پس هر کس اینها که گفته شد عملی کند نوشته شود برای او هزار هزار حج و هزار هزار عمره و هزار هزار جهاد که همه را با رسول خدا ص بجا آورده باشد.

و بوده باشد برای او ثواب مصیبت هر پیغمبری و رسولی و صدیقی و شهیدی مرده باشد یا کشته شده باشد از زمانیکه خدا دنیا را ایجاد کرده تا روز قیامت.

انتهی موضع الحاجة.
pejuhesh232
 
پست ها : 8789
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

فصل چهل و هشتم

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه نوامبر 11, 2013 2:26 am

(فصل چهل و هشتم):در ثواب زیارت امام حسین علیه السلام در ماه رجب


1)در کامل الزیارات ص182از بزنطی روایت کند که گفت از حضرت رضا علیه السلام سؤال کردم که در چه ماهی ما زیارت کنیم(تو زیارت میکنی.بحار)امام حسین علیه السلام را فرمود در نیمه رجب و نیمه شعبان[1].

********** صفحه 129 **********

2)و در ذیل حدیث بشیر دهان از امام باقر علیه السلام روایت کند که فرمود هر کس زیارت کند امام حسین علیه السلام را در اول ماه رجب البته خداوند او را بیامرزد[2].

3)و در بحار ج101ص97حدیث25از بزنطی روایت کند که گفت از حضرت رضا علیه السلام سؤال کردم در چه وقت افضل است که من در آنوقت امام حسین علیه السلام را زیارت کنم؟فرمود در نیمه رجب و نیمه شعبان[3].

_________________
[1] بحار ج101ص96حدیث14و24.

[2] بحار ج101ص97حدیث21.

[3] کامل الزیارات ص182بتفاوت.
pejuhesh232
 
پست ها : 8789
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

فصل چهل و نهم

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه نوامبر 11, 2013 2:27 am

(فصل چهل و نهم): در ثواب زیارت امام حسین علیه السلام در نیمه شعبان


1)در کامل الزیارات ص179از هارون بن خارجه از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود چون نیمه شعبان منادی ندا کند از افق اعلی که ای زائرین حسین علیه السلام برگردید در حالیکه آمرزیده شده اید و ثواب شما بر خدای شما و بر محمد نبی شما است[4].

2)و از ابی بصیر از امام صادق علیه السلام و از ابی حمزه از امام زین العابدین علیه السلام روایت کند که فرمودند هر کس دوست دارد که یکصد و بیست و چهار هزار پیغمبر با او مصافحه کنند پس باید در نیمه شعبان قبر امام حسین علیه السلام را زیارت کند پس بدرستیکه ارواح پیغمبران علیه السلام از خدا اذن میطلبند برای زیارتش پس بایشان اذن داده میشود که پنج نفر ایشان اولوالعزم هستند.

********** صفحه 130 **********

عرض کردیم ایشان کیانند؟فرمود نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمد ص.

عرض کردیم معنای اولوالعزم چیست؟فرمود یعنی مبعوث شده اند برای شرق زمین و غرب آن از جن و انس[5].

3)و در ص180از صافی برقی از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود هر کس زیارت کند امام حسین علیه السلام را سه سال متوالی(پشت سر هم)که فاصله نداشته باشد در نیمه شعبان گناهانش آمرزیده شود[6].

4)و از داود رقی از امام باقر علیه السلام روایت کند که فرمود زائر امام حسین علیه السلام در نیمه شعبان گناهانش آمرزیده شود و تا یکسال گناهی برای او نوشته نشود و چون یکسال به سر آمد و باز زیارت کرد همه گناهانش آمرزیده شود[7].

5)و از عبدالرحمن بن حجاج یا غیر از او که اسمش حسین است از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود هر کس زیارت کند حسین بن علی علیه السلام را رد یک شب از سه شب خداوند بیامرزد گناهان گذشته و آینده او را،راوی گفت فدایت شوم آن سه شب کدام است؟فرمود شب فطر و شب قربان و شب نیمه شعبان[8].

6)و در ص181از یونس بن ظبیان از امام صادق علیه السلام روایت کند که هر کس زیارت کند امام حسین علیه السلام را در شب نیمه شعبان و شب فطر و شب عرفه در یکسال بنویسد خداوند برای او هزار حج پذیرفته شده و هزار عمره

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[4] بحار ج101ص94حدیث5.

[5] بحار ج101ص93حدیث2.

[6] بحار ج101ص94حدیث7.

[7] بحار ج101ص94حدیث9.

[8] بحار ج101ص94حدیث10.


********** صفحه 131 **********

قبول شده و هزار حاجت از حاجتهای دنیا و آخرتش برآورده شود[1].

7)و از زید شحام از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود هر کس زیارت کند قبر امام حسین علیه السلام را در نیمه شعبان خداوند گناهان گذشته و آینده اش را بیامرزد[2].

8)و از یونس بن یعقوب از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود ای یونس در شب نیمه شعبان خداوند بیامرزد برای هر مؤمنی که زیارت کند امام حسین علیه السلام را گناهان گذشته و آینده ایشان را و بایشان گفته شود عمل را از سر بگیرد الخبر.

9)و در اقبال ص711و بحار ج101ص98حدیث27از برقی روایت کند که گفت از امام صادق علیه السلام سؤال شد چه اجر و مزدی است برای کسیکه زیارت کند قبر امام حسین علیه السلام را در نیمه شعبان؟حضرت فرمود هر کس زیارت کند قبر حسین بن علی علیه السلام را در نیمه شعبان و برای خدا باشد نه برای مردم بیامرزد گناهانش را در آن شب و لو اینکه بعدد موهای بزهای طایفه کلب باشد.

پس باو گفته شد فدایت شوم همه گناهانش آمرزیده شود؟فرمود آیا خیال میکنی این مزد زیاد است برای زائر حسین علیه السلام چگونه نیامرزد و حال آنکه زیارت آن حضرت مثل زیارت خدا است در عرشش.

10)و در بحار ج101ص100حدیث35از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود هر کس زیارت کند امام حسین علیه السلام را در نیمه شعبان خداوند بنویسد برای او ثواب هزار حج.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] بحار ج101ص95حدیث11.

[2] بحار ج101ص93حدیث1.
pejuhesh232
 
پست ها : 8789
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

فصل پنجاهم

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه نوامبر 11, 2013 2:29 am

********** صفحه 132 **********

(فصل پنجاهم):در ثواب زیارت امام حسین علیه السلام در ماه رمضان و شب قدر و شب فطر


1)در کامل الزیارات ص184از ابی الصباح کنانی از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود وقتی که شب قدر باشد که در آن جدا میشود هر امر موافق حکمت منادی ندا کند از باطن عرش که خداوند آمرزید کسی را که امشب زیارت کند قبر امام حسین علیه السلام را[3].

2)و در کامل الزیارات ص730حدیث7از محمد بن فضل روایت کند که گفت شنیدم امام صادق جعفر بن محمد علیه السلام میفرمود کسی که زیارت کند قبر امام حسین علیه السلام را در ماه رمضان و در راه بمیرد او را بعرض حساب نیاورند و باو گفته شود با امنیت داخل بهشت شو[4].

3)و در اقبال ص10از امام صادق علیه السلام سؤال شد از زیارت امام حسین علیه السلام در ماه رمضان فرمود هر کس زیارت کند امام حسین علیه السلام را در حالیکه(خاشعاً محتسباً مستقیلا مستغفراً)با خشوع باشد و برای خدا باشد و طلب مسامحه کند و طلب مغفرت نماید و در یکی از سه شب حاضر شود نزد

********** صفحه 133 **********

قبر مطهر،شب اول ماه و شب نیمه و شب آخر آن تمام گناهانیکه مرتکب شده بوده بریزد چنانچه برگ درختان بواسطه باد تند بریزد بحدیکه مثل روزی باشد که از مادر متولد شده و علاوه بر این مزد کسی را باو بدهند که در آن سال حج رفته باشد،و عمره بجا آورده باشد،و دو ملک او را ندا کنند بطوریکه هر ذی روحی صدای آنها را بشنود مگر جن و انس یکی بگوید ای بنده خدا پاک شدی عمل را از سر گیر،دیگری بگوید ای بنده خدا نیکی کردی بشارت باد ترا بآمرزش از طرف خدا[5].

4)و ایضا در اقبال ص212از عبدالعظیم حسنی از ابی جعفر ثانی علیه السلام روایت کند که فرمود هر کس زیارت کند امام حسین علیه السلام را در شب بیست و سوم شهر رمضان و آن شبی است که امید میرود شب قدر باشد که در آن شب هر امر موافق با حکمت جدا میشود روح بیست و چهار هزار ملک و پیغمبر با او مصافحه کنند و همه ایشان در آن شب اذن از خدا طلب کنند برای زیارت امام حسین ع[6].

5)و ایضا در اقبال ص213از ابی صباح کنانی از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود چون شب قدر شود خداوند جدا کند هر امر موافق حکمت را منادی از آسمان هفتم از باطن عرش ندا کند بدرستیکه خداوند آمرزید هر کسی را که امام حسین علیه السلام را زیارت کند[7].

6)و در بحار ج101ص101حدیث36از امام موسی بن جعفر علیه السلام روایت کند که فرمود سه شب است که هر کس زیارت کند امام حسین علیه السلام را

********** صفحه 134 **********

آمرزیده شود گناه گذشته و آینده اش شب نیمه شعبان و شب بیست و سوم رمضان و شب عید.

7)و در کامل الزیارات ص180حدیث6روایت کند که امام صادق علیه السلام فرمود هر کس زیارت کند قبر امام حسین علیه السلام را در یکی از سه شب خداوند بیامرزد گناه گذشته و آینده او را،راوی عرض کرد کدام سه شب فدایت شوم؟فرمود شب فطر و شب اضحی(عید قربان)و شب نیمه شعبان[8].

8)و در ص181از یونس بن ظبیان روایت کند که امام صادق علیه السلام فرمود کسی که زیارت کند امام حسین علیه السلام را در یکسال شب نیمه شعبان و شب فطر و شب عرفه خداوند بنویسد برای او هزار حج پذیرفته شده و هزار عمره قبول شده.

و هزار حاجت از حاجتهای دنیا و آخرتش روا شود[9].

______________________
[3] بحار ج101ص96حدیث18.

[4] بحار ج101ص97حدیث20.

[5] بحار ج101ص99ذیل حدیث29.

[6] بحار ج101ص100حدیث31.و ملک را در بحار ذکر نکرده.

[7]بحار ج101ص100حدیث32.

[8] بحار ج101ص94حدیث10.

[9] بحار ج101ص95حدیث11.
pejuhesh232
 
پست ها : 8789
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

فصل پنجاه و یکم

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه نوامبر 11, 2013 2:31 am

(فصل پنجاه و یکم):در کسیکه ترک کند زیارت امام حسین علیه السلام را در بهشت مهمان اهل بهشت است


1)در کامل الزیارات ص193از سیف بن عمیره از مردی از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود کسی که نرود بزیارت قبر امام حسین علیه السلام و او گمان کند از شیعیان ما است تا بمیرد پس بدرستیکه او شیعه ما نیست و اگر هم از اهل بهشت باشد او مهمان اهل بهشت است(خودش در بهشت منزل ندارد)[10].

********** صفحه 135 **********

2)و از محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام روایت کند که فرمود هر کس از شیعیان ما بزیارت قبر امام حسین علیه السلام نرود او هم ایمانش ناقص است و هم دینش و اگر هم داخل بهشت شود(مکانش)در بهشت پائین تر از مؤمنین است[11].

3)و از بکر بن حضرمی از امام باقر علیه السلام روایت کند که گفت شنیدم میفرمود کسی که میخواهد بداند او از اهل بهشت هست یا نه پس محبت ما را بر قلب خود عرضه بدارد اگر قبول کرد پس او مؤمن است و هر کس محب و دوست ما باشد پس باید رغبت داشته باشد در زیارت قبر امام حسین ع.

پس هر کس زوار امام حسین علیه السلام باشد میشناسم که او محب و دوست ما است و از اهل بهشت است و هر کس زوار قبر امام حسین علیه السلام نباشد او ایمانش ناقص است[12].

4)و از هارون بن خارجه از امام صادق علیه السلام روایت کند که گفت سؤال کردم از کسی که ترک کرده زیارت قبر امام حسین علیه السلام را بدون هیچ علتی فرمود این مردیست از اهل آتش[13].

5)و در ص194از علی بن میمون روایت کند که گفت شنیدم امام صادق علیه السلام میفرمود اگر یکی از شماها هزار مرتبه حج کند پس قبر امام حسین علیه السلام را زیارت نکند هر آینه ترک کرده حقی از حقوق خدا را،و از این مسئله سؤال شد فرمود حق امام حسین علیه السلام بر هر مرد مسلمان واجب است[14].

6)و در ذیل حدیث هشام بن سالم از امام صادق علیه السلام سؤال شد که

______________________

[10] بحار ج101ص4حدیث15.

[11] بحار ج101ص4حدیث13.

[12] بحار ج101ص4حدیث16.

[13] بحار ج101ص5حدیث17.

[14] بحار ج101ص5حدیث18.


********** صفحه 136 **********

جزای کسی که ترک کند زیارت امام حسین علیه السلام را و بی رغبت باشد نسبت بآن چیست؟فرمود حسرت خوردن در روز قیامت[1].

7)و در کامل الزیارات ص128حلبی خدمت امام صادق علیه السلام عرض کرد چه میفرمائید راجع بکسی که ترک کند زیارت امام حسین علیه السلام را و حال آنکه قادر بر زیارت هست فرمود میگویم او آزار داده و نافرمانی کرده رسول خدا را و نافرمانی ما کرده و سبک شمرده چیزیرا که مال خودش بوده،الحدیث[2].

8)و در کامل الزیارات ص122حدیث4از عبدالرحمن بن کثیر غلام امام باقر علیه السلام روایت کند که گفت امام صادق علیه السلام میفرمود بدرستیکه اگر یکی از شماها تمام روزگارش را حج کند پس بزیارت حسین بن علی علیه السلام نرود هر آینه ترک کرده حقی از حقوق خدا و رسول خدا را بجهت آنکه حق امام حسین علیه السلام فریضه است از طرف خدا و ثابت بر هر مسلمانی[3].

_____________________
[1] بحار ج101ص5حدیث19.

[2] بحار ج101ص2حدیث5.

[3] بحار ج101ص3حدیث10.
pejuhesh232
 
پست ها : 8789
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

فصل پنجاه و دوم

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه نوامبر 11, 2013 2:32 am

(فصل پنجاه و دوم):در فضیلت کربلا و خاک آن


1)در بحار ج101ص106حدیث3از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود زمین کعبه گفت کیست مثل من و حال آنکه خانه خدا پشت من بنا شده و مردم از راه های دور میآیند بزیارت من و من حرم خدا و أمن او هستم؟پس خداوند بآن وحی فرمود بس کن و قرار گیر فضل تو نسبت بفضل کربلا مثل

********** صفحه 137 **********

سوزنی است که در دریا فرو برند و اگر خاک کربلا نبود ترا فضیلت نمیدادم.و اگر برای خاطر آنکه در کربلا مدفون است نبود ترا خلق نمیکردم و نه خانه ایکه تو بآن افتخار میکنی پس قرار گیر و دم باش و تواضع کننده و ذلیل و خار باش و زیر بار برو و تکبر نکن نسبت بزمین کربلا و خود را بزرگتر ندان و الا فرو میبرم ترا در آتش جهنم.

2)و در ص107حدیث پنج از امام باقر علیه السلام روایت کند که فرمود خداوند زمین کربلا را بیست و چهار هزار سال قبل از کعبه خلق نمود و آن را مقدس و مبارک نمود پس همیشه پیش از ایجاد خلائق زمین کربلا مقدس و مبارک بوده و همین طور خواهد بود تا وقتیکه خداوند آن را از بهترین زمینهای بهشت قرار دهد.

و بهترین منزل و مسکنی که خدا دوستان خود را در آن جای دهد در بهشت همان زمین کربلا است.

3)و در ص108حدیث10از امام زین العابدین علیه السلام روایت کند که فرمود خداوند زمین کربلا را حرم امن خود قرار داد و مبارک نمود پیش از آنکه زمین کعبه را خلق نماید و حرم خود گرداند به بیست و چهار هزار سال،و چون خداوند زمین را بلرزاند کربلا را با خاکش در حالیکه نورانی و صاف است در بهترین جای بهشت قرار دهد و ساکن نشوند در آن مگر پیغمبران مرسل یا فرمود پیغمبران اولوالعزم و بدرستیکه آن زمین روشنی میدهد در بین باغهای بهشتی چنانچه ستاره های روشن روشنی میدهند بین ستاره گان،و نورش خیره میکند چشمان اهل بهشت را و صدا کند من هستم زمین خدا که مقدس و پاکیزه و مبارکم که در بغل دارم سیدشهداء و سید جوانان اهل بهشت را.

4)در بحار ج101ص108حدیث13از امام باقر علیه السلام روایت کند

********** صفحه 138 **********

که فرمود غاضریه(کربلاء)همان بقعه ایست که موسی،با خدا سخن گفت و نوح در آنجا مناجات کرد و آن گرامی ترین سرزمین است نزد خدا.

و اگر اینطور نبود خداوند دوستان خود و فرزندان پیغمبران خود را آنجا نمی سپرد پس قبرهای ما را در غاضریه زیارت کنید.

5)و در ص109حدیث14از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود غاضریه از خاک بیت المقدس است.

6)و در حدیث15از امام صادق از امیرالمؤمنین از رسول خدا ص روایت کند که فرمود پسر من بخاک سپرده میشود در زمینی که آنجا را کربلا نامند و همان بقعه ایست که قبة الاسلام آنجا است که خداوند مؤمنین را که با نوح ایمان آورده بودند در طوفان نجات داد.

7)از فضل بن یحیی از پدرش از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود زیارت کنید کربلا را و قطع نکنید آن را بجهت آنکه بهترین اولاد انبیاء از آنکه جدم حسین علیه السلام ساکن شود و هیچ شبی نگذرد مگر آنکه جبرئیل و میکائیل آنجا را زیارت کنند،پس جدیت کن ای یحیی که آنجا را از دست ندهی.

8)و از صفوان جمال روایت کند که گفت شنیدم امام صادق علیه السلام میفرمود خداوند زمینها را بعض آنها را بر بعض دیگر فضیلت داد آنوقت بعض آنها افتخار کردند و بعض آنها طغیان نمودند و هیچ آبی و زمینی نیست مگر آنکه معاقب واقع شد برای ترک فروتنی آنها برای خدا،تا اینکه مسلط نمود مشرکین را بر کعبه و آب شور را بر زمزم تا اینکه طعمش فاسد شد،و بدرستیکه کربلا و آب فرات اول زمین و اول آبی بودند که خدا آنها را مقدس نمود و مبارک گردانید پس

********** صفحه 139 **********

بآن فرمود تکلم کن آنچه خدا فضیلت داده ترا،پس چون زمینها و آبها بعضی بر بعضی فخر کردند گفت من زمین خدایم که مقدس و مبارک هستم شفا در خاک و آب منست و فخر نمیکنم بلکه خاضع و ذلیل هستم برای کسیکه این فضیلت را بمن داده و بر پست تر از خود افتخار نمیکنیم بلکه شکر میکنم خدا را،پس خداوند بواسطه تواضع و شکرش بامام حسین علیه السلام و اصحابش او را گرامی تر نمود و افزونی داد.

سپس امام صادق علیه السلام فرمود هر کس تواضع کند خدا او را بلند گرداند و هر کس تکبر نمود خدا او را بزمین زند.

9)و در کافی ج4ص588و تهذیب ج6ص71و بحار ج101ص110و در کامل الزیارات ص272حدیث4از اسحاق بن عمار روایت کند که گفت شنیدم امام صادق علیه السلام میفرمود بدرستیکه برای جای قبر حسین بن علی علیه السلام حرمتی است معلوم کسی که معرفت داشته باشد و بآن پناه برد پناه داده میشود گفت عرض کردم فدایت شوم جای آن را بیان فرما برای من؟

فرمود مساحت کن از جای قبر که امروز هست بیست و پنج ذراع از طرف پاها و بیست و پنج ذراع از طرف رو و بیست و پنج ذراع از طرف پشت و بیست و پنج ذراع از طرف سر،و جای قبرش از روزیکه دفن شده باغی بود از باغهای بهشت،و از اینجا معراج و محل بالا رفتن اعمال زوارش بوده بآسمان،و نبوده هیچ ملکی و نه پیغمبری در آسمانها مگر آنکه از خدا طلب میکردند اذن در زیارت رفتن قبر حسین علیه السلام پس دسته ای پائین میامدند و دسته ای بالا میرفتند.

10)و در بحار ج101ص111حدیث25از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود احترام قبر حسین علیه السلام یک فرسخ در یک فرسخ است از چهار جانب قبر.

********** صفحه 140 **********

11)و در کامل الزیارات ص272حدیث 3از امام صادق علیه السلام روایت کند که حریم قبر حسین علیه السلام پنج فرسخ از چهار طرف قبر است.

12)و در کامل الزیارات ص282حدیث9از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود حریم قبر حسین علیه السلام یک فرسخ است در یک فرسخ در یک فرسخ در یک فرسخ[4].

مرحوم مجلسی فرموده تکرار فرسخ چهار مرتبه دلالت دارد بر اینکه معنای حدیث این است که حریمش یک فرسخ از هر چهار طرف است.پس(فی)بمعنای(مع)است.

و در بحار ج101ص112از صاحب مصباح نقل کرده وجه اختلاف روایات در حدود قبر شریف بحسب مراتب فضل است مثلا دورتر از همه حدود پنج فرسخ است و نزدیکتر یک فرسخ است و اشرف آن یک فرسخ بیست و پنج ذراع است و اشرف آن بیست و پنج ذراع بیست ذراع است و اشرف آن بیست ذراع خود قبر است.

این ملخص فرمایش صاحب مصباح است.

____________________
[4] بحار ج101ص114حدیث35.
pejuhesh232
 
پست ها : 8789
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

فصل پنجاه و سوم

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه نوامبر 11, 2013 2:35 am

(فصل پنجاه و سوم):در فضیلت تربت امام حسین علیه السلام و کیفیت مهر کردن آن و کیفیت برداشتن آن و کیفیت خوردن آن است


1)در کافی ج4ص588از ابن ابی یعفور روایت کند که گفت خدمت حضرت صادق علیه السلام عرض کردم انسانی از گل قبر امام حسین علیه السلام برمیدارد

********** صفحه 141 **********

و نفع میبرد و دیگری برمیدارد و نفع نمیبرد؟فرمود نه بخدائیکه جز او خدائی نیست هر کسی از آن بگیرد و عقیده داشته باشد که خدا بواسطه او نفع میدهد منتفع میشود و نفع میبرد.

2)و در تهذیب ج6ص72از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود تربت قبر امام حسین علیه السلام تا ده میل است.

3)و در ص74از حسن بن أبی العلا روایت کند که گفت شنیدم امام صادق علیه السلام میفرمود کام دهان اولاد خود را با تربت حسین علیه السلام بردارید که آن أمان است.

4)و در کافی ج4ص588و تهذیب ج6ص74از سلیمان بن عمر سراج از بعض اصحاب از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود گرفته میشود گل قبر امام حسین علیه السلام از نزد قبر تا هفتاد ذراع.

5)و در کافی ج4ص588حدیث 4از یونس بن ربیع از امام صادق علیه السلام روایت کندکه فرمود بدرستبکه نزد سر امام حسین علیه السلام هر آینه خاکی است سرخ شفاء است از هر دردی مگر مرگ،راوی گفت بعد از شنیدن این حدیث آمدیم نزد قبر و بالای سر قبر را حفر کردیم(کندیم)بمقدار یک ذراع پس یکدرهم خاک مثل ماسه سرخ پیدا شد پس با خود برداشتیم و بکوفه بردیم و با آب ممزوج و مخلوط کردیم و بمردم میدادیم با آن مداوا میکردند.

6)و در کافی ج4ص588حدیث7فرموده،مهر نمودن بر گل قبر امام حسین ع(که چیزی بآن نرسد و خاصیتش از بین نرود)آن است که سوره انا انزلناه فی لیلة القدر بر آن بخوانی و روایت شده که وقتی خاک را میگردی بگو(بسم الله اللهم بحق هذه التربة الطاهرة و بحق البقعة الطیبة،و بحق الوصی الذی تواریه،و بحق جده و أبیه،و امه و أخیه،و الملائکة الذین یحفون به،

********** صفحه 142 **********

و الملائکة العکوف علی قبر ولیک ینتظرون نصره صلی الله علیهم اجمعین اجعل لی فیه شفاء من کل داء و اماناً من کل خوف و عزاً من کل ذل،و اوسع به علی فی رزقی واصح به جسمی).

7)و در فقیه ج2ص362حدیث2از امام ششم روایت کند که فرمود وقتی خواستی از گل قبر امام حسین علیه السلام بخوری.

پس بگو(اللهم رب التربة المبارکة و رب الوصی الذی وارته صل علی محمد و آل محمد و اجعله علماً نافعاً و رزقاً واسعاً و شفاء من کل داء).

8)و در تهذیب ج6ص74حدیث14و ج9ص89حدیث115و کافی ج6ص265از امام باقر یا صادق علیه السلام روایت کرده که خداوند آدم را از گل ایجاد کرده پس حرام گردانیده گل را بر اولاد و ذریه او:راوی گفت عرض کردم[1] چه میفرمائید در گل قبر حسین بن علی علیه السلام ؟فرمود حرام است بر مردم خوردن گوشت خودشان و خوردن گوشت ما حلال است؟(یعنی اینطور نیست)و لکن بمقدار یک نخود اشکال ندارد.

9)و در تهذیب ج6ص74حدیث15روایت کند که راوی بامام صادق علیه السلام عرض کرد من مردی هستم که زیاد مریض میشوم و هیچ دوائیرا فرو نگذاشته ام و بهمه مداوا کرده ام؟حضرت فرمود چرا از گل قبر امام حسین علیه السلام غفلت داری بدرستیکه در آن شفاء هر دردیست،و امن از هر ترسی است و بگو هر وقت خواستی آن را بگیری(اللهم انی أسألک بحق هذه الطینة و بحق الملک الذی أخذها،و بحق النبی قبضها، و بحق الوصی الذی حل فیها،صل علی محمد و اهل بیته،و اجعل فیها شفاءاً من کل داء،و اماناً من کل خوف)سپس فرمود:

********** صفحه 143 **********

اما ملکی که آن گل را گرفت جبرئیل بود که نشان پیغمبر ص داد و عرض کرد این خاک پسر تو است که بعد از تو امتت او را میکشند.

و اما پیغمبری که آن گل را گرفت محمد ص بود.

و اما وصیی که در آن دفن شد او حسین علیه السلام بود که سید جوانان شهداء است راوی عرض کرد از هر دردی شفاء است معلوم اما چگونه امام از هر ترسی است؟فرمود هر وقت از سلطانی یا غیر سلطانی ترسیدی از منزل خارج نشو مگر آنکه با تو از گل قبر امام حسین علیه السلام باشد،و چون خواستی همراهت ببری بگو(اللهم ان هذه طینة قبر الحسین ولیک و ابن ولیک اخذتها حرزاً لما أخاف و ما لا اخاف).چون این کار را بکنی وارد شود بر تو چیزیکه نترسی،آن مرد گفت همین کار را انجام دادم خدا بدنم را سالم گردانید و أمان شد مرا از آنچه میترسیدم و از آنچه نمیترسیدم چنانچه امام فرموده بود پس بحمدالله بعد از آن مکروهی را ندیدم.

10)و در کافی ج6ص265از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود همه گلها حرام است مثل گوشت خنزیر و هر کس بخورد و بمیرد من بر او نماز نمیخوانم مگر گل قبر امام حسین علیه السلام که در آن شفاء است از هر دردی.

ولی اگر کسی آن را از روی شهوت بخورد شفاء در آن نیست.(مثل کسانیکه عادت بخوردن گل یا خاک دارند).

11)و در بحار ج101ص118حدیث1از مسبب بن زهیر روایت کند که گفت حضرت موسی بن جعفر علیه السلام بعد از آنکه مسموم شد بمن فرمود از خاک من چیزی نگیرید برای تبرک بجهت آنکه هر خاکی که از ما است حرام است مگر تربت جدم حسین بن علی علیه السلام که آن را خدا شفاء قرار داده برای شیعیان و دوستان ما.

********** صفحه 144 **********

12)و در ص119حدیث4از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود بدرستیکه خداوند تربت جدم حسین علیه السلام را شفاء قرار داده از هر دردی و امان قرار داده از هر ترسی.

پس چون یکی از شماها بخواهد آن تربت را بردارد باید ببوسد و بر چشمش بگذارد و بمالد بر تمام جسدش،و بگوید(اللهم بحق هذه التربة،و بحق من حل بها و ثوی فیها،و بحق أبیه و امه و اخیه و الائمة من ولده،و بحق الملائکة الحافین به الا جعلتها شفاء من کل داء،و برءاً من کل مرض،و نجاة من کل آفة،و حرزاً مما أخاف و احذر)پس از آن استعمالش کند.

ابو اسامه گوید از وقتی که حضرت آن را توصیف کرد و من زمان زیادی استعمال کردم بحمدالله مکروهی ندیدم.

13)و در ص119حدیث6روایت کند که از امام صادق علیه السلام سؤال شد که چگونه تربت را بگیرند؟فرمود باید با سر انگشتان بگیرند و بمقدار یک نخود بیشتر نباشد و باید آن را ببوسد و روی چشمهای خود بگذارند و دعائیکه گذشت بخوانند.

14)و در ص122حدیث10از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود اگر مریضی از مؤمنین حق امام حسین علیه السلام و حرمتش و ولایتش را بشناسد و بمقدار سر انگشت از گل قبرش بگیرد دواء او خواهد بود.

15)و در ص123حدیث18از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود در گل قبر حسین علیه السلام شفاء هر دردیست و آن است دواء اکبر(یعنی بزرگ).

16)و در ص124حدیث20از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود در گل قبر حسین علیه السلام شفاء است و اگر چه از سر یک میل باشد(بعضی گفته اند میل چهار هزار ذراع است و بعضی گفته اند یک چشم انداز است).

********** صفحه 145 **********

17)در کامل الزیارات ص280حدیث8و بحار ج101ص126حدیث32و مرحوم محدث قمی در مفاتیح الجنان ص471از ابی حمزه ثمالی از امام صادق علیه السلام روایت کند که خدمتش عرض کردم فدایت شوم می بینم اصحاب ما میگیرند از گل قبر حائر(یعنی قبر امام حسین علیه السلام )و طلب شفاء میکنند بآن آیا در اینکار چیزی هست از شفائیکه میگویند؟فرمود طلب شفا میتوان کرد از خاکی که بر میدارد از میان قبر تا چهار میل.

و همچنین است خاک قبر جدم رسول خدا ص و همچنین است گل قبر حسن و علی و محمد(ص).

پس بگیر از آن خاک که شفای هر دردیست و سپر است از هر چه میترسی.و برابری نکند آن را هیچ چیزی از چیزهائیکه بآنها طلب شفا میکنند مگر دعاء.

و چیزیکه آن را فاسد میکند آن است که در ظرفهای نا مناسب میگذارند و کسانیکه معالجه بآن میکنند یقین ایشان کم است و اما کسانیکه یقین دارند آن شفا است اگر معالجه بآن کنند کفایت کند باذن خدا و بغیر آن احتیاج پیدا نکنند.(و ایضا)چیزیکه آن را فاسد میکند شیاطینند و کافران جن هستند که خود را بآن تربت میمالند و بو میکنند.

و اما شیاطین و کفار جن ایشان حسد میورزند نسبت بابن آدم پس خود را بآن میمالند پس اکثر خواص آن میرود و بوی خوش آن برطرف میشود،و خارج نمیشود گل از حائر(حسینی)مگر آنکه مهیا میشوند برای آن تربت از شیاطین آن مقداریکه عدد ایشان بشمار نمیآید،بخدا قسم آن تربت در دست صاحبش میباشد و ایشان خود را بآن میمالند ولی با بودن ملائکه قدرت بر دخول حائر را ندارند.

__________________
[1] این ذیل در کافی و ج9تهذیب نیست.


********** صفحه 146 **********

و اگر تربت سالم میماند از دستمالی شیاطین و کفار جن هر کس استعمال میکرد شفا میافت در همان ساعت،(پس راه حفظش آن است که)هر وقت آن تربت را گرفتی پنهانش کن و ذکر خدا بر آن زیاد بخوان.

و بدرستیکه من خبر دار شده ام بعض از کسانیکه آن تربت را میگیرند و سبک میشمارند و بعضی در توبرۀ شتر و قاطر و خرشان میگذارند یا در ظروف خوراکیها میاندازند که قهراً دستمالی میشود یا در خرجین و جوال میگذارند،پس چگونه میشمارد چیزیرا که صلاحش در آن است عمل خود را فاسد ساخته.

18)و کامل الزیارات ص283از ابی حمزه ثمالی از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود هر وقت اراده کردی از گل قبر حسین علیه السلام برداری پس بخوان بر آن فاتحة الکتاب و معوذتین و قل هو الله احد و انا انزلناه فی لیلة القدر و یس و آیة الکرسی و بگو(اللهم بحق محمد عبدک و أخی رسولک و بحق فاطمة و أمینک و بحق أمیرالمؤمنین علی بن أبی طالب عبدک و أخی رسولک و بحق فاطمة بنت نبیک و زوجة ولیک و بحق الحسن و الحسین و بحق الائمة الراشدین و بحق هذه التربة و بحق الملک الموکل بها و بحق الوصی الذی حل فیها،و بحق الجسد الذی تضمنت و بحق السبط الذی ضمنت و بحق جمیع ملائکتک و انبیاءک و رسلک صل علی محمد و آل محمد و اجعل لی هذا الطین شفاء من کل داء و لمن یستشفی به من کل داء و سقم و مرض و أماناً من کل خوف،اللهم بحق محمد و أهل بیته اجعله علماً نافعاً و رزقاً واسعاً و شفاء من کل داء و سقم و آفة و عاهة و جمیع الاوجاع کلها انک علی کل شیء قدیر)و تقول(اللهم رب هذه التربة المبارکة المیمونة و الملک الذی هبط بها و الوصی الذی هو فیها صل علی محمد و آل محمد و سلم و انفعنی بها انک علی کل شیء قدبر).

19)و در کامل الزیارات ص284از امام صادق علیه السلام روایت کند که

********** صفحه 147 **********

فرمود گل قبر امام حسین علیه السلام شفاء است از هر دردی و چون خواستی بخوری پس بگو(بسم الله و بالله اللهم اجعله رزقاً واسعاً و علماً نافعاً و شفاءاً من کل داء انک علی کل شیء قدیر).

20)و در حدیث فرمود چون از تربت آن مظلوم گرفتی و گذاردی در دهانت پس بگو(اللهم انی اسئلک بحق هذه التربة و بحق الملک الذی قبضها و النبی الذی حضنها و الامام الذی حل فیها أن تصلی علی محمد و آل محمد و ان تجعل لی فیها شفاء نافعاً و رزقاً واسعاً و اماناً من کل خوف و داء)پس چون این را بگوید خداوند باو عافیت و شفاء عنایت فرماید.
pejuhesh232
 
پست ها : 8789
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

فصل پنجاه و چهارم

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه نوامبر 11, 2013 2:37 am

(فصل پنجاه و چهارم):در آداب زیارت امام حسین علیه السلام است


1)در بحار ج101ص140حدیث2و کامل الزیارات ص131حدیث3از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود هر وقت خواستی زیارت کنی امام حسین علیه السلام را پس زیارت کن در حالیکه حزین و گرفته و پریشان حال و غبارآلود و گرسنه باشی،بجهت آنکه امام حسین علیه السلام کشته شد در حالیکه حزین و گرفته و پریشان حال و غبارآلود و گرسنه و تشنه بود،و حاجتهای خود را بخواه و برگرد و آنجا را وطن خود نساز.

2)و در ص141حدیث5مردی از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود زیارت میکند قبر امام حسین علیه السلام را؟گفت بلی،فرمود سفره تهیه میکنند برای رفتن بزیارت؟گفت عرض کردم بلی،فرمود اگر سر قبر پدران و مادران خود میرفتند این کار را نمیکردند،گفت عرض کردم پس چه بخوریم؟

********** صفحه 148 **********

فرمود نان و ماست.

3)و در حدیث6حزام بامام صادق علیه السلام گفت فدایت شوم جماعتی زیارت میکنند قبر امام حسین علیه السلام را و سفره های رنگین درست میکنند امام علیه السلام فرمود آگاه باش که اگر ایشان قبرهای پدران خودشان را زیارت میکردند چنین سفرۀ نمیگرفتند.

4)در کامل الزیارات ص129و ص130و بحار ج101ص141حدیث7از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود بمن خبر رسیده که گروهیکه میخواهند زیارت کنند امام حسین علیه السلام را با خود سفره بر میدارند که در آن حلواء هست(یا گوشت بزغاله و حلواء هست)[1] و مانند آن که اگر قبرهای دوستانشان را زیارت میکردند این کار نمیکردند.

5)و در کامل الزیارات ص130حدیث4و ص131حدیث2و بحار ج101ص141حدیث10از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود زیارت کنید بهتر از آن است که زیارت نکنید و زیارت نکنید بهتر است که زیارت کنید مفضل بن عمر گفت عرض کردم پشتم را شکستید،فرمود بخدا قسم یکی از شماها بزیارت قبر پدرش میرود محزون و غمناک است،و زیارت امام حسین میرود با سفره های رنگین هرگز نشاید تا اینکه زیارت کنید پریشان حال و غبارآلوده.

6)و در کامل الزیارات ص130حدیث1و بحار ج101ص142حدیث11محمد بن مسلم گوید بامام صادق علیه السلام عرض کردم وقتی بزیارت

********** صفحه 149 **********

پدرت رویم مثل این نیست که بحج میرویم؟فرمود چرا،عرض کردم پس آنچه بر حاجی لازم است بر ما لازم است؟فرمود چه باشد؟عرض کردم چیزهائیکه بر حاج لازم است؟(چه باشد)فرمود لازم است با هر کس رفاقت کردی نیکی کنی،و لازم است که سخن کم کنی مگر در چیزهای خوب،و لازم است ذکر خدا زیاد کنی،و نظافت لباست را مراعات کنی،و قبل از آنکه بحائر برسی غسل کنی،و با خشوع باشی،و نماز زیاد بخوانی،و درود بر پیغمبر و آلش زیاد بفرستی،و در گرفتن چیزیکه مال تو نیست عجله نکنی و بردباری نمائی،و چشمت را بر هم نهی،و بصاحبان حاجت رسیدگی کنی،کسانیکه برادر دینی تو هستند و در راه مانده اند مساوات را رعایت کنی،و لازم است که تقیه کنی که قوام دین تو بر آن است،و پرهیز کنی از جیزیکه از آن نهی شده ای و خصومت و دشمنی نکنی،و زیاد قسم یاد نکنی و جدالیکه در آن سوگند باشد بجا نیاوری.

پس هر وقت اینها را عمل نمودی حج و عمره تو تمام است و مستوجب آن اجری شوی که از خدا طلب میکردی و در راه او انفاق مینمودی و از اهل و عیال خود دور میشدی و راغب بودی که برگردی در حالیکه آمرزیده شده و رحمت و رضایت خدا ترا شامل شده باشد.

_________________
[1] در متن حدیث کامل(الحلواء و الاخبصه)و در بحار(الجدا و الاخبصه)دارد و اخبصه یک نوع حلوائیست از خرما و کشمش و روغن درست میکنند.چنانچه در مجمع البحرین در(خبص)ذکر یافته.
pejuhesh232
 
پست ها : 8789
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

فصل پنجاه و پنجم

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه نوامبر 11, 2013 2:39 am

(فصل پنجاه و پنجم):در زیارت امام حسین علیه السلام با غسل


1)در کامل الزیارات ص133حدیث4و بحار ج101ص142حدیث13از ابی صامت روایت کند که گفت شنیدم امام صادق علیه السلام میفرمود هر کس زیارت کند قبر امام حسین علیه السلام را با پای پیاده خداوند بنویسد برای او

********** صفحه 150 **********

بهر قدمی هزار حسنه،و نابود کند از او هزار بدی،و بالا برد برای او هزار درجه،پس وقتی که بفرات رسیدی غسل کن و کفش خود را بدست گرفته و پا برهنه برو مثل رفتن بنده ذلیل و چون بدرب حرم رسیدی چهار مرتبه(الله اکبر)بگو پس کمی راه رفته باز چهار مرتبه(الله اکبر)بگو:و چهار رکعت نماز بخوان و حاجت خود را از خدا طلب کن.

2)و در کامل الزیارات ص184حدیث1و بحار ج101ص143حدیث14از صفوان جمال از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود هر کس غسل کند بآب فرات و زیارت کند قبر امام حسین علیه السلام را میبوده باشد مثل روزیکه از مادر متولد شده هیچ گناهی نداشته باشد،و لو اینکه گناهان کبیره را مرتکب بوده،و دوست میداشتند که مردی چون بخواهد زیارت قبر امام حسین علیه السلام کند با غسل باشد و چون میخواهد وداع کند غسل نکند و دست خود را بصورتش مسح کند و وداع نماید.

3)و ایضا در کامل ص184حدیث2بحار ج101ص143حدیث15از بشیر دهان روایت کند که امام صادق علیه السلام فرمود ای بشیر بدرستیکه مؤمن چون زیارت کند قبر امام حسین علیه السلام را و حقش را بشناسد پس غسل کند در فرات سپس خارج شود نوشته شود برای او بهر قدمیکه بر میدارد یک حج و یک عمره که پذیرفته و قبول شده باشند و یک جهاد که با پیغمبر مرسل یا امام عادل بجا آورده باشد.

4)و ایضا در کامل ص172ذیل حدیث9و در ص185ذیل حدیث3امام صادق علیه السلام ببشیر دهان فرمود ای بشیر مردی از شما که در کنار فرات غسل کند پس زیارت کند قبر امام حسین علیه السلام را و حقش را بشناسد پس خداوند

********** صفحه 151 **********

باو عطا کند بهر قدمیکه میگذارد و بر میدارد صد حج قبول شده،و صد عمره پذیرفته شده و صد جهاد با پیغمبریکه فرستاده شده باشد بسوی دشمنان خدا و رسولش.

5)و در کامل الزیارات ص186از علی بن جعفر الهمانی[1] حدیث 5و بحار ج101ص143حدیث16از علی بن جعفر همدانی روایت کند که امام دهم علی بن محمد عسکری علیه السلام فرمود کسی که از خانه خود بیرون شود و بخواهد زیارت کند امام حسین علیه السلام را پس برود بطرف فرات و غسل کند از آن بنویسد خداوند او را از رستگار شده گان الخ.

6)و در کامل ص185ذیل حدیث4وبحار ج101ص145ذیل حدیث28از امام صادق علیه السلام سؤال شد که چه اجریست برای کسی که در فرات غسل کند سپس بزیارت امام حسین علیه السلام برود؟فرمود وقتی غسل کند از آب فرات و اراده زیارتش را داشته باشد گناهانش بریزد مثل روزیکه از مادر متولد شده باشد.

7)و در کامل ص186حدیث7و بحار ج101ص146حدیث31از بشیر دهان از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود کسی که بزیارت حسین بن علی علیه السلام برود پس وضوء بگیرد و غسل کند در فرات قدم برندارد و نگذارد مگر آنکه خداوند بنویسد برای او یک حج و یک عمره.

8)و در کامل ص186حدیث8و بحار ج101ص146حدیث33از یوسف کنانی از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود وقتی آمدی نزد قبر امام حسین علیه السلام پس برو از فرات که پهلوی قبرش میباشد غسل کن.

********** صفحه 152 **********

9)و در همان صفحه از رفاعة بن موسی نخاس از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود کسی که برود بطرف قبر امام حسین علیه السلام و حقش را بشناسد و از فرات غسل کند و از آب خارج شود بوده باشد مثل کسی که از گناهانش خارج شده،و چون برود بطرف حرم قدمی بر ندارد و نگذارد جز آنکه نوشته شود برای او ده حسنه و محو شود از او ده سیئه.

10)و در تهذیب ج6ص53حدیث3و بحار ج101ص147حدیث36از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود بدرستیکه برای خدا ملائکه ایست که موکل قبر امام حسین علیه السلام هستند پس چون مردی قصد کند زیارت امام حسین علیه السلام را و غسل کند محمد ص ندا کند ای زوار خدا بشارت باد شما را که در بهشت رفیق من هستید،و امیرالمؤمنین علیه السلام ندا کند من ضامن قضاء حاجتهای شما و دفع بلا از شما در دنیا و آخرت هستم،و پیغمبر ص از راست و چپ ایشان را احاطه کند تا بمنزلهای خود بر گردند.

11)و در تهذیب ج6ص53حدیث4و بحار ج101ص147حدیث37از امام صادق علیه السلام روایت کند که از زائر قبر امام حسین علیه السلام سؤال شد فرمود هر کس در فرات غسل کند و برود بطرف قبر امام حسین علیه السلام بوده باشد برای او بهر قدمیکه بر میدارد و میگذارد یک حج قبول شده با تمام مناسکش .

______________________
[1] همانیه ده بزرگیست از دهات بغداد منسوب آنجا را همانی گویند و همدانی غلط است کما فی هامش کامل.
pejuhesh232
 
پست ها : 8789
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

فصل پنجاه و ششم

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه نوامبر 11, 2013 2:40 am

(فصل پنجاه و ششم):در زیارت امام حسین علیه السلام بدون غسل


1)در کامل الزیارات ص187از عیص بن القاسم بجلی حدیث1و بحار ج101ص144حدیث 17از امام صادق علیه السلام سؤال کرد کسی که زیارت

********** صفحه 153 **********

میکند حسین بن علی علیه السلام را بر او غسل هست؟فرمود خیر.

2)و در همان صفحه مردی از امام صادق علیه السلام سؤال کرد از غسل برای کسیکه میخواهد زیارت کند قبر امام حسین علیه السلام را ؟فرمود غسل ندارد.

3)و در کامل ص188حدیث4و بحار ج101ص145حدیث25از یونس بن عمار از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود اگر نزدیک هستی(یعنی بامام حسین علیه السلام اگر آب داری غسل کن و الا وضوء بگیر و زیارتش کن.

4)و در کامل ص188حدیث5از حسن بن عطیة ابی ناب.

و در بحار ج101ص145حدیث26از حسن بن عطیة بن باب از امام صادق علیه السلام سؤال کرد از غسل وقتی میخواهد زیارت کند قبر امام حسین علیه السلام را فرمود بر تو غسل نیست.

مؤلف گوید اخباری در فصل قبل گذشت که زیارت غسل میخواهد یعنی مستحب است نه واجب و اخباریکه در این فصل ذکر شد که غسل نمیخواهد یعنی واجب نیست پس منافاتی بین این دو دسته اخبار نیست.آن میگوید مستحب است واین میگوید واجب نیست.
pejuhesh232
 
پست ها : 8789
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

قبليبعدي

بازگشت به حسين ثار الله


cron
Aelaa.Net