مصاحف به روايت قالون از قرائت نافع از قراء سبعة

مصاحف به روايت قالون از قرائت نافع از قراء سبعة

پستتوسط aelaa.net » سه شنبه نوامبر 20, 2012 9:35 pm

مصاحف به روايت قالون از قرائت نافع
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

اشاره اي گذرا به تاريخجه قراءات قرآني

پستتوسط aelaa.net » جمعه نوامبر 23, 2012 4:26 am

قرائت صحيح و دقيق قرآن كريم:
آنست كه جبرئيل عليه السلام بر حضرت رسول الله صلى الله عليه وآله خوانده، و حضرتش بر مولا علي عليه السلام املا فرموده و ايشان نوشته اند،
و حضرات اهل بيت و ائمه معصومين عليهم السلام كه خازنان وحي مي باشند، و زبان وحي را به وراثت از اوصياء و خاتم الأنبياء آموخته اند، ضمن صيانت آن با دقت تلاوت بر اساس وحي آنرا بكار برده اند.


بقيه مردمان زمان نزول وحي
كه برخي از قريش و اهل لغت فصيح عربي بوده، و يا از قبايل و لغات ديگر عرب (كه زبانشان كاملا فصيح نبود) بوده اند، هر كدام به فراخور فصاحت و دانش و قوه حفظ و دقت و امانت و نيز بقدر توفيق مصاحبت با حضرت نبي اكرم، از آن قرائت وحياني الهي جبرائيلي و نبوي بهره اى داشته اند.

در دروان نزول وحي:
از حضرت مولا علي عليه السلام بگذريم، برخي از صحابه همچون ابي بن كعب، از بهترين حاملان قرآن بوده اند، و حضرت نبي اكرم هم او را بدين عنوان معرفي نموده اند.
همچنانكه برخي از صحابه چون ابن عباس و ابن مسعود و مقداد و ابوالدرداء و جمعي ديگر نيز به حفظ و ضبط و ثبت كلام وحي اهتمام داشته و مصاحفي از ايشان در ميان مسلمين معروف بوده است.

اما در دوران حكام بعد از دوران نزول وحي
بخاطر بي بهره بودن آن حكام از عنوان "صاحب مصحف" در زمان نزول وحي، و مطرح نبودنشان به عنوان حامل قرآن،
سبب مي شد تا مسلمانان جهان براى دريافت كلام وحي به اين حاكمان مراجعه نكنند، و از صاحب مصحفان زمان نزول وحي دريافت كنند،
از اين رو اين حكام اقدام به جمع مصحف از نو كردند،
آنها نه مصحف علوي به املاء نبوي را بذيرفتند،
و نه مصحف ابي بن كعب
و نه مصحف ابن عباس يا ابن مسعود يا مقداد يا ابوالدرداء يا ديكران،
و با اينكه مصاحف مدون زمان نزول وحي موجود بود، اما با اعراض از آنها بلكه سوزاندن بيشتر آنها، مصحفي جديد ساختند، كه به مصحف عثمان معروف شد.
بقيه مصاحف سوزانده شده و صاحبان و قاريانش منع بلكه مضروب و در اثر آن كشته شدند.

براى تشكيل هيئت تدوين مصحف عثمان
هم نه از حضرت مولا علي نه از ابي بن كعب نه ابن عباس و نه ابن مسعود دعوت نشد،
بلكه كار را به عهده تازه كاران و نو رسيده هاي وابسته جريان حاكم كذاردند.
كم بهرگي هيئت تدوين مصحف عثمان از دانش كلام وحي، سبب ضعفهايي در تدوين و كتابت آن كرديد.

مصحف شنيداري (قراءات):
اكرجه مصحف نوشتاري به كنترل حكومت درآمده بود،
اما قراء صحابه و تابعين به نشر تلاوتهاي خود از محفوظات سينه خود ادامه دادند،
و نظر به تنوع لهجه ها و لغات قبايل عرب، و تفاوت قراء و رواتشان در فصاحت و بهره از قرائت كلام وحي، و نيز ميزان دقت و حفظ شان، به مرور مجموع قراءات و روايات آنها متجاوز از نهصد و شصت كرديد،

اجراي برنامه محدوديت مصاحف شنيداري (قراءات):
در قرن دوم هجري توسط حكومت وقت، بر حسب شهرت و رواج موقعيت قراء، هفت قرائت و قاري بركزيده شد، كه به قراء و قراءات سبعه معروف شدند،
و با ترجيح دو راوي از هر كدام، مجموعا جهارده روايت تلاوت شناخته شدند.
بعد از آن سه قرائت ديكر به اين قراءات افزوده شد، كه به قراءات عشر معروف كرديد. و حكومت قراء را از خواندن آنها منع نموده (منعي كه همراه با حبس و شلاق بود).
بقيه قراءات و روايات آنها (نهصد و جندين) به اسم قراءات شاذ يا شواذ (غير متعارف) نام دادند.
در اين مرحله جون حكومت قصد محدود كردن قراءات را داشته،
خيلي به شخص قراء و عقيده ايشان و يا نوع اسناد قرائت، يا شيوه قرائتشان كاري نداشته است،
از آنجا كه حضرات خاندان وحي منبع علوم قرآني بودند، و سايرين ريزه خوار سفره علمي ايشان بودند
فلذا غالب قراء مهم يا از بيروانشان بوده يا قرائتشان را از ايشان اخذ كرده يا سند قرائتشان به حضرات عليهم السلام منتهي شده است.
من جمله قراء سبعه اند، كه بجز ابن عامر كه اموي بوده، بقيه صاحبان شش قرائت علوي و از مواليان اهل بيت عليهم السلام بوده، و بخصوص جهار نفر ايشان كه بدين امر معروف بوده اند.

قرائت خازنان وحي عليهم السلام:
اكر جه حضرت مولا علي عليه السلام و اهل بيت عليهم السلام خازنان وحي بوده اند،
و بسياري از صحابه و تابعين نيز قراءاتشان را از ايشان آموخته اند،
بلكه بيشتر قراءات سبعه يا سندش منتهي به ايشان است يا قاريانش از پيروان خاندان وحي هستند،
اما عمده قراءات مروي از ايشان، اكر جه در كتب علوم قراءات ثبت شده است،
ولي يكجا مطرح نبوده، و در ميان قراءات و روايات ديگر متفرق، و برخي هم جزو قرائت شواذ قرار داده شده است.

دار المعارف الإلهيه
قراءات منتهي به شخص حضرت رسول الله و حضرت علي ولى الله و حضرات اهل بيت و ائمه معصومين عليهم السلام
و نيز آنجه بر مبناي اصول لغوي عربي فصيح و تلاوت ايشان است را
در مجموعه هايي تدوين و با ذكر بيروان قراءات ايشان در ميان صحابه و تابعين و قراء معروف، آنرا تعريف، و با ذكر حجج و ادله علمي مباني آنها را مستند نموده است.

يكي نبودن مصاحف مسلمين:
برخلاف باور عوام كه گمان مي كنند يك نوع مصحف و قرائت در همه جهان اسلام متداول است، و همه بلاد اسلامي به مانند قرآن و قرائت رايج در مكه و ايران را استفاده مي كنند،
واقعيت امر جيز ديكري است،
بلكه در هر يك يا جند از بلاد اسلامي مصاحف و قراءات و روايات متفاوتي رايج است،
كه تفاوت آنها فراتر از نحوه تلفظ و خواندن، بلكه در شكل ضبط كلمات و نيز حروف آنها نيز مي باشد،
البته اين تفاوتهاي قرائتها هيج ضرري به صيانت مصحف نداشته بلكه جهارده قرن است كه مورد استفاده و منشأ مباحثي علمي لغوي صرفي نحوي ادبي و تفسيري بوده است.

مصاحف قراءات و روايات قرآني:
ما در غرفه هاى اين تالار انواع مصاحف با قرائتها و روايتهاى مختلفي را
كه امروزه در سرتاسر جهان اسلام جاب و منتشر شده و مورد استفاده است،
معرفي نموده، و متون آنها را نيز در دسترس و قابل دريافت قرار مي دهيم.
نشر اين مصاحف و قرائتها و روايتها ضمن افزايش دانش تلاوت ما،
مي تواند به فضل الهي فراهم كننده ظرفيت عقول عوام براى انتشار قرائت اهل بيت عليهم السلام باشد،
تا شايد دانش تلاوت آن حضرات بعد از جهارده قرن از عزلت عامدانه و مظلوميت حتى ميان بيروان ايشان بيرون آيد،
آن هم عزلتي در وقتي كه قراءات شاكردان شاكردان شاكردان ايشان متداول بوده،
و بيروانشان با شوق آنها را تعلم و تعليم و تمرين نموده،
اما از قرائت اهل بيت يا بي خبر بوده يا از اهتمام به آن ابا دارند.

تذكر مهم:
دكر و توصيف و شرح هر يك از روايات و قراءات سبعه و عشره و جز اينها؛ در غرفه هاي اين تالار، به معني تأييد و تصحيح همه موارد آنها نيست،
چه اينكه روايت و قرائت صحيح و دقيق بر حسب مورد آن متفاوت بوده
و گاهي در يك يا چند از اينها آمده و گاهي نيز در بيرون اينها مي باشد،
فلذا با الگو و ملاك قرار دادن يك يا چند روايت و قرائت رايج؛
نمي توان به قرائت صحيح و دقيق رسيد،
و دانش آن در گرو دانستن مباني قرائت مأثور از حضرات خازنان وحي عليهم السلام، و مبتني بر لغت عربي فصيح مي باشد.
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

جايگاه بي نظير مولاعلي عليه السلام درعلوم قرآني بويژه قراءآت

پستتوسط aelaa.net » پنج شنبه دسامبر 20, 2012 5:15 am

جايگاه بي نظير حضرت مولا علي و خاندان وحي عليهم السلام در علوم قرآني بويژه دانش قراءآت
viewtopic.php?f=1957&t=4786#p27165
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

جايگاه خاندان وحي و پيروانشان در قراءآت قرآني14،10،7وغير آن

پستتوسط aelaa.net » پنج شنبه دسامبر 20, 2012 5:46 am

جايگاه خاندان وحي و پيروانشان در قراءآت قرآني (سبعة و عشر و اربع عشرة و غير آن)
viewtopic.php?f=1957&t=4786#p27166
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

عوامل تأثيرگذار در شكل گيري قرائت قاريان

پستتوسط aelaa.net » پنج شنبه دسامبر 20, 2012 5:54 am

عوامل تأثيرگذار در شكل گيري قرائت قاريان
viewtopic.php?f=1957&t=4786#p27167
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

معرفي قراء و قرائتهاي رايج = سبعة و عشرة

پستتوسط aelaa.net » پنج شنبه دسامبر 20, 2012 6:03 am

معرفي قراء و قرائتهاي رايج = سبعة و عشرة
viewtopic.php?f=1957&t=4786#p27168
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

جغرافياي رواج قراءات قرآني

پستتوسط aelaa.net » پنج شنبه دسامبر 20, 2012 6:52 am

جغرافياي رواج قراءات قرآني
viewtopic.php?f=1957&t=4786&p=27170#p27169
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

اصول روايت قالون از قرائت نافع از قراء سبعة

پستتوسط pejuhesh232 » سه شنبه مه 24, 2022 6:33 pm

آشنایی با اصول روايت قالون از قرائت نافع از قراء سبعة

تفاوت دو روايت نافع (ورش و قالون)
https://www.nquran.com/ar/view/16697/


Image Image Image
Image Image Image
Image Image

برای مشاهده تصاویر در سایز بزرگ روی آنها کلیک نمایید
-----------------------------------------

سوال:
در خواندن قراءات عشر به صورت جمع كه در نوارهاى بخش شده در جلسات
مثل منشاوي - طاها الفهد - الغامدي ووو
مى بينيم كه
قاريان از روايت قالون شروع مي كنند بعد ورش بعد ابوجعفر بعد اين كثير بعد ساير قاريان
با اينكه اين قاريان در بلادى هستند كه قرائت حفص شايع است
و حتى قاريان كشورهاى شمال افريقا كه روايتهاى نافع مثل روايت ورش ميانشان رايج است
با همين ترتيب به جمع مي خوانند
خصوصاكه روايت قالون فقط در كشور ليبي رايج است
و جطورى است كه قراء مختلف حجاز و عراق و شام و مصر و شمال افريقا
وقتي مي خواهند قراءات سبع يا عشر را به جمع بخوانند از روايت قالون شروع مي كنند؟
و حتى شيخ علي حذيفي هم بعد روايت رسمي حفص كه تلاوت كرده
روايت قالون را ضبط و نشر كرده است؟
دليل تقديم روايت قالون بر ساير قراءات جيست؟

جواب:
اين امر جند منشا و سبب دارد:

1- رويه رايج در اين ترتيب بخاطر نقل از شخصيتها و كتابهاي مرجع قراءات مثل "شاطبي" است
خوب است بدانيم كه
شاطبي عالمي است اهل شاطبه اندلس اسلامي قديم (اسبانياي امروز)
كه در قرن ششم هجرى (ولادتش در 538 و وفاتش در 589 هـ.ق) بوده
و با اينكه حدود 50 سال عمر كرده است
و از مردمان و خانواده هاى عجم اسبانيايي و اندلسي بوده
و از كودكي هم نابينا شده
اما جنان در علوم عربيت و حفظ منابع حديث
(جندين هزار بطورى كه متون را بر او مي خواندند و او از حفظ تصحيح مي كرد)
و نيز قراءات مهارت بيدا كرده است
كه از آن زمان (قرن ششم) تا كنون (نهصد سال است) به عنوان مرجع قراءات شناخته مي شود
و علاوه بر قصايدي در علوم رسم المصحف و نيز عدد آيات مصحف سروده و مرجع علمي است
همجنين
قصيده (لاميه) اي به بحر طويل سروده
بنام (حِرْزُ الْأَمَانِي وَوَجْهُ التَّهَانِي) كه 1173 بيت است
و در آن كتاب «التيسير في القراءات السبع» أبي عمرو الداني (متوفى سنة 444هـ.ق) را تلخيص كرده است
https://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8 ... 9%8A%D8%A9

در اين قصيده جزئيات تفاوت قراءات سبع در سرتا سر مصحف را
به صورت موجز؛ اما بطور تفصيل؛ در تعابير دو سه كلمه اي (شيرين و روان) سروده است
و شيوايي و شيريني اين قصيده كه سبب مي شده و مي شود
تا ريز تفاوت قراءاتها سبعه با دقت در حافظه اشخاص دسته بندي شده محفوظ بماند
فلذا اين قصيده دهها شرح بر او نوشته شده است
و محور تعلم و تعليم قراءات شده است در اين نهصد سال
و علاوه بر مرجع تلقي قراءات و اجازات بودن
بلكه جزو ضروريات همه قراء رايج در اين 900 سال بوده
كه انرا هم بخوانند و هم حفظ كنند و شرحش را ياد بكيرند
تلاوت و فايل صوتي فصل بندي شده اين قصيده از مشاري العفاسي
https://audio.islamweb.net/audio/index. ... 826http://
و براساس ان قراءات رايج را اخذ كنند
جه اينكه تلقي كنند يا القا كنند
ولذا در اسناد قراءات مي كويند "على الشاطبية" منظورشان نقل شاطبي در اين قصيده و اسنادهاى اوست
و تا به امروز در اقصا نقاط بلاد اسلامي حفظ ان رواج دارد حتى در دورترين روستاهاى غرب افريقا

https://youtu.be/i76vKjon8es

خلاصه: جون شاطبي ترتيب خاصي در جمع قراءات دارد فلذا روش او رايج شده است
برهمين نحو درقصيده اش نقل كرده و در كتابهاي شرح آن هم همينطور نقل شده است

2- اكر حتى بدون دانش قراءات به كسي كه جمع ببين قراءات مي كند كوش دهيد
انجه اول همه به كوش مي رسد مقدار كش ندادن و كش دادن صدا در تلاوت فقرات آيات است كه همان مبحث قصر و مد است
فلذا شاطبي آمده آنكه به قصر مي خواند مثل قالون را مقدم انداخته
بعد اصحاب مد را اورده
و ابتدا اصحاب توسط در مد
و بعد اصحاب تطويل مد از ورش تا حمزه و كسايي را
و شاطبي برحسب فصر و مد ترتيب را مي اورد شروع به قالون كه قرائتش به قصر است بعد أصحاب توسط مد را مي اورد

3- جهت ديكر اين ترتيب اين است كه
ايشان و بسياري از شخصيتهايي كه در قراءات كتابهايشان محور است
در بلاد اندلس و شمال افريقا بوده اند
كه انجا قراتت نافع و رواياتش رايج بوده و تا به امروز هم رايج هست
فلذا جون تعلم و تعليم قراتئهاى مدني (نافع و ايوجعفر) را مقدم مي انداختند بعد مكي را بعد شامي بعد كوفي وو
و جون روايت قالون يكي از دو راوي نافع مدني روايتش ساده تر است از ورش
جون قالون از اصحاب مد خواندن نيست و غالبا به قصر مي خواند و خواندن به قصر ساده تر است از خواندن به مد و روايات مختلف مد
فلذا از خواندن به قصر شروع شده در روايت قالون بعد روايت ورش و طرق مختلف او كه انواع مد را دارند متوسط
او را اول مي اوردند بعد ورش كه از نافع است و جزئياتش بيشتر است
و بعد مي روند سراغ مدني دوم ابوجعفر و راويانش كه قاري دوم مدني است
و بعد ابن كثير كه قاري مكي است و قراءات حجاز را تمام كنند
و بعد همينطور بقيه
و جو ن بيشتر قراءات مال عراق است كوفه و بصره (عاصم و حمزه و كسائي) انرا اخر مي اندازند و قبلشان ابن عامر شامي را مي خوانند
اما اين ترتيب هميشه اينطور نبوده است
و در برخي منابع به قرائت ابوعمرو بصري شروع مي كردند
قرائت ابوعمره بصري 900 سال قرائت غالب اكثريت مسلمين بوده قبل از غلبه قرائت حفص
ولذا ممكن است امروزكسي بخاطر غليه قرائت حفص
از حفص و بعد شعبه كه دور راوي عاصم هستند شروع كند
و بعد قرائت ابوعمرو بصري كه قاري ديكر عراق است و افصح از بقيه عراقيين (حمزه و كسايي) است
و بعد حمزه و كسايي كه قاريان ديكر عراقي هستند
و بعد قرائتهاى مني و مكي و نهايتا شامي

البته براى ملتزمين به حفص هم قرائت قالون ساده ترين و كم تفاوت ترين است
فلذا در ميان اتباع حفص امروزه هم شروع به قالون متداول است
در هر صورت اهميتي از نظر مرتبه علمى ندارد
و صرفا رويه اي است كه در حفظ قراءات و خواندن به صورت جمع قراءات بكار مي رفته و هنوز مي برند
بخاطر دسته بندي قصر و مد يا رواج و ترتيب قراءات بلاد
و علامت ترجيح قرائت يا جهت علمي ديكري توسط منابع قراءات نيست

با توضيحات فوق و آشنايي مذكور
ديكر وقتي درتوضيحات ذيل ودر ويديوها و يا كتابها و مصاحف
تفاوتهاي قرائتها ترتيب قرائتها را مي بينيد و مي شنويد
متوجه مي شويد كه از قصر به مد با مراتب مختلف مد مى روند
و نيز ترتيب قرائتها بلاد (حجاز: مدينه - مكه، بعد عراق: كوفه و بصره) را مي بينيد

خواندن حذيفي به قالون بعد از خواندن به حفص بخاطرساده تر بودن قرائت قالون و به قصر بودن انست
كه بعد از اجازاتي كه در حفص دارند به قصر؛ قرائت قالون كه به قصر است اسانتر و نزديكتر است


تذكر مهم:
جوابيه مشروح فوق در مقام بيان روش رايج است
و همانطور كه در دروس قرائت بر نزول وحي تبيين شد
مسير صحيح علوم تلاوت براساس قاري مداري و رواج مداري نبوده
و بر اساس عقيده مداري و اعتقاد مداري است
كه اصول قرائت در نزول وحي را شناخته
اما براى تعليم و تفهيم در فضاى تلاوت رايج
از ميان منابع و قراءات مذكور درمنابع رايج
وجوه موافق آنرا جستجو كرده و برآن تعليم و تبيين قرائت مي كنند

==============

تكميل مبحث رواية قالون و وسائل كمك آموزشى آن
رواية قالون در قالب مصاحف منتشره غالبا اينطور است:
1- يا كلا محصف بر اساس رواية قالون است
كه نمونه فوقا ارائه شد
= اما تمييز تفاوتهاى روايت قالون در اين مصاحف براى عموم كارى دشوار است

2- يا در مصاحف دو روايته نافع همراه با روايت ورش ارائه شده است
كه اين نوع مصاحف عليرغم تمييز دو روايت به نوشته يارنك جون منحصر به روايت قالون نيست نياز به دقت و توجه دارد

3- يا در مصاحف متعدد الروايات و القراءات مثل سبعه و عشره همراه با ساير روايات وقراءات ارائه شده است
كه اين نوع مصاحف عليرغم تمييز روايتها و قرائتها به نوشته يارنكها اما جون منحصر به روايت قالون نيست نياز به دقت و توجه بيشتري دارد و مشكل نوع قبلى را بيشتر مبتلاست

4- از آنجا كه كاربران غالب بلاد شرق و مركزى اسلام از مصحف حفص استفاده مى كنند
بهترين نوع ارائه روايت قالون و آسانترين دريافت آن توسط مصحفى است كه
كتابت و متن آن بر اساس مصحف حفص باشد
و تفاوت روايت قالون را در حاشيه آورده باشد
با نوع تفاوت نوشتن و توضيح نحوه روايت و رنك و علامت مربوطه اشارتا
با جستجوى بسيار جنينمصحفى بدست آمد
اين مصحف آخرين مصحفى كه امبراطورى عثمانى صطبع كرده و به مصحف مصطفى نظيف (قدراوغلى = قدرزاراده) معرفو بوده و در مصر هم در قرن كذشته طبع شده و به نام جابخانه اش "الشمرلي" معروف است

5- اين مصحف در ارائه تصويري ديجيتالي آن رنكي شده است
و همانطور كه اشاره شد
براساس روايت حفص است
و مواضع اختلاف قالون با حفص را با زير خط قرمز در متن مشخص كرده است
و روايت قالون از نافع را در حاشيه ارائه مى كنذ
دانلود فايل بي دي اف
https://down.ketabpedia.com/files/bkb/b ... ia.com.pdf

دقت شود
از روايت قالون آنجه از اوصاف لغت عربيه محمديه و موافق نزول وحي در روايت حفص ارائه نشده (مثل تسهيل همزه) استفاده مى شود نه اختلافات ديكر او

نكته:
تمام مواردي كه حفص تسهيل همزه را رعايت كرده است مثل كلمات: النبي - النبيون الأنبياء - نبيهم ووووو = قالون با اينكه از اتباع تسهيل همزه است در اين كلمات آنها را به تحقيق همزه خوانده و بيراهه رفته است: النبئ ووو

والحمدلله رب العالمين
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

مصاحف موافق به روايت قالون از قرائت نافع از قراء سبعة

پستتوسط pejuhesh232 » سه شنبه مه 24, 2022 7:57 pm

مصاحف موافق به روايت قالون از قرائت نافع از قراء سبعة


مصحف مدينه بروايت قالون

https://qurancomplex.gov.sa/kfgqpc-quran-qiraat-qaloun/

ادرس اصلى مركز نشر تلاوتهاى حديفي يعني همان سايت مصحف مدينه
https://qurancomplex.gov.sa/sounds-qaloon-huthify/

---------------------------
مصحف به روایت حفص با ذکر موضع اختلاف روایت قالون در حاشیه آن

رواية قالون در قالب مصاحف منتشره غالبا اينطور است:
1- يا كلا محصف بر اساس رواية قالون است
كه نمونه فوقا ارائه شد
= اما تمييز تفاوتهاى روايت قالون در اين مصاحف براى عموم كارى دشوار است

2- يا در مصاحف دو روايته نافع همراه با روايت ورش ارائه شده است
كه اين نوع مصاحف عليرغم تمييز دو روايت به نوشته يارنك جون منحصر به روايت قالون نيست نياز به دقت و توجه دارد

3- يا در مصاحف متعدد الروايات و القراءات مثل سبعه و عشره همراه با ساير روايات وقراءات ارائه شده است
كه اين نوع مصاحف عليرغم تمييز روايتها و قرائتها به نوشته يارنكها اما جون منحصر به روايت قالون نيست نياز به دقت و توجه بيشتري دارد و مشكل نوع قبلى را بيشتر مبتلاست

4- از آنجا كه كاربران غالب بلاد شرق و مركزى اسلام از مصحف حفص استفاده مى كنند
بهترين نوع ارائه روايت قالون و آسانترين دريافت آن توسط مصحفى است كه
كتابت و متن آن بر اساس مصحف حفص باشد
و تفاوت روايت قالون را در حاشيه آورده باشد
با نوع تفاوت نوشتن و توضيح نحوه روايت و رنك و علامت مربوطه اشارتا
با جستجوى بسيار جنينمصحفى بدست آمد
اين مصحف آخرين مصحفى كه امبراطورى عثمانى صطبع كرده و به مصحف مصطفى نظيف (قدراوغلى = قدرزاراده) معرفو بوده و در مصر هم در قرن كذشته طبع شده و به نام جابخانه اش "الشمرلي" معروف است

5- اين مصحف در ارائه تصويري ديجيتالي آن رنكي شده است
و همانطور كه اشاره شد
براساس روايت حفص است
و مواضع اختلاف قالون با حفص را با زير خط قرمز در متن مشخص كرده است
و روايت قالون از نافع را در حاشيه ارائه مى كنذ

دانلود فايل پي دي اف
https://down.ketabpedia.com/files/bkb/b ... ia.com.pdf

دقت شود
از روايت قالون آنجه از اوصاف لغت عربيه محمديه و موافق نزول وحي در روايت حفص ارائه نشده (مثل تسهيل همزه) استفاده مى شود نه اختلافات ديكر او

نكته:
تمام مواردي كه حفص تسهيل همزه را رعايت كرده است مثل كلمات: النبي - النبيون الأنبياء - نبيهم ووووو = قالون با اينكه از اتباع تسهيل همزه است در اين كلمات آنها را به تحقيق همزه خوانده و بيراهه رفته است: النبئ ووو

-------------------------------------
مصاحف بيستگانه
بر حسب هر يك از بيست روايت قراء عشره
كه متن مصحف حفص است و موضع تفاوت از حفص رنگي شده
و در حاشيه روايت مزبور كلمه متفاوتش نوشته شده است:

القرءان الكريم برواية حفص مع رواية قالون عن نافع
https://archive.org/download/sa71mir_gm ... %D8%A9.pdf

-----------------------------------------------------

مصاحف جامع قرائتها و روايتهاي رايج = سبعة و عشرة
viewtopic.php?f=1957&t=4798&p=73374#p73374
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

فایلهای صوتی تلاوت به روايت قالون از قرائت نافع از قراء سبعة

پستتوسط pejuhesh232 » سه شنبه مه 24, 2022 8:05 pm

فایلهای صوتی تلاوت به روايت قالون از قرائت نافع از قراء سبعة


مصاحف مصور (تصویر متن + صوت)

چون صحبت تلاوت شيخ علي حذيفي بر روايت قالون از قرائت نافع شد نمونه هاى اين تلاوت را مي گذاریم
با توجه ديده مى شود كه تفاوت قالون با حفص خفيف است

القُرآنُ الكَريمُ بِروايةِ قَالونٍ عَن نَافِعٍ = تلاوت شيخ علي حذيفي
https://www.youtube.com/channel/UCohShe ... shelf_id=0
كه همزمان باصوت از مصحف موافق روايت قالون و براى مردم ليبيا نشان داده مي شود


تلاوت سوره البقرة تلاوت شيخ علي حذيفي بر روايت قالون
https://www.youtube.com/watch?v=v2FWqqP ... 8%B9%D9%8D

سوره فاتحة بروايت قالون تلاوت شيخ علي حذيفي
https://www.youtube.com/watch?v=XOTk0dSxC1o
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm


بازگشت به مصاحف قراءآت قرآني


cron
Aelaa.Net