بقعه جناب بي بي شهربانو

مديران انجمن: مزارات, مزارات, مزارات

بقعه جناب بي بي شهربانو

پستتوسط pejuhesh232 » جمعه اکتبر 12, 2012 9:54 pm

بسم الله الرحمان الرحيم
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

Re: بقعه جناب بي بي شهربانو

پستتوسط pejuhesh232 » جمعه اکتبر 12, 2012 10:06 pm

بقعه جناب بي بي شهربانو = همسر گرامی حضرت امام حسین علیه السلام


سؤال:

بسم الله الرحمان الرحيم

السلام عليکم و رحمه الله و برکاته

با تبريک اعياد شعبانيه و آرزوي توفيق بجهت بهره مندي از شب و روز اين ماه و بالطبع سرور ماهها ماه مبارک رمضان

با وجود اعتقادم به حضور مادر حجت چهارم و معصوم ششم و همسر امام سوم و عروس امام اول و معصوم سوم
جناب بي بي شهر بانو در کربلاي پربلا
اما امروز با ديدن برنامه اي که همه روزه، قبل از اذان ظهر، از شبکه اول سيما پخش مي شود،
ذهنم را در گير سئوالاتي کرد، که بيان مي کنم

الف) نام اصلي بي بي شهر بانو مادر امام سجاد (منه السلام) چه بوده است؟
و چرا به نام شهر بانو نامگذاري شده اند؟

ب) در نقلي شنيدم که البته از تلويزيون به مناسبت
ميلاد امام سجاد عليه السلام بتاريخ ششم شعبان 1433 دکتري دعوت شده بود و مي گفت:
بانو شهربانو در زمان خليفه ثاني به مدينه از خراسان منتقل نشده اند
بلکه زمان خلافت مولا علي منه السلام بوده است و آن زمان
هم (زمان خليفه ثاني) سن ايشان(امام حسين منه السلام) کم بوده است!
پس زمينه اي براي ازدواج امام حسين نبوده است

ج) و اذعان مي داشت که: بي بي شهر بانو
در وقت تولد امام سجاد (عليه السلام) از دنيا رفته اند و کنيز امام حسين (عليه السلام) تربيت ايشان را بعهده گرفته اند و
امام سجاد (عليه السلام) ايشان را مادر خود دانسته
و حق مادري براي ايشان قائل بوده اند.
و مي گفت: پس با اين حال وفات مادر، ايشان چگونه مي تواند در عاشورا بوده باشد و به همراه ذوالجناح فرار کرده باشد و به منطقه ري تهران آمده
و بعلت تعقيب دشمنان به کوه پناه برده و سينه کوه باز شده و به ايشان پناه داده است. و اين مورد را طبق توضيح خودش نقض کرده
و آن مکان و حرم را بي اعتبار دانسته و داراي اسنادي ضعيف مي دانست
و مي گفت به فرض که اينطور بوده چرا امام سجاد (عليه السلام) و يا حضرت زينب (عليها سلام الله) که اولي تر بوده اند با ايشان همراه نشده اند.

د) حال با وجود اين توضيح و اينکه بارها به آن مکان مقدس مشرف شده و تنها زائران آن مکان ايراني نبوده
بلکه از هند و پاکستان هم مي آمدند

و چاپ کتابي توسط آن مکان با عنوان: عروس آل رسول
و توضيح و تبيين وجود ايشان در کربلا و اطاعت ايشان از دستور
امام زمانشان حسين (منه السلام) مبني بر
خروج از کربلا بعد از شهادت حضرتش (عليه السلام) به
همراه ذوالجناح و همراهي آني بي بي زبيده؛ چگونه پاسخ داده مي شود؟

قبلا از جواب شما متشکرم
التماس دعا
يا علي منه السلام در تجلي يا مهدي منه السلام
و الحمد لله رب العالمين

جواب:

عليك السلام:

1- قبلا در جوابيه اى بطور اشاره در اين زمينه مطلبي آمده است
http://www.aelaa.net/Fa/viewtopic.php?f ... %D9%88#p73

2- اختلاف نظر و تاييد و تكذيب در اين موضوع مانند ساير وقايع تاريخي تازكي نداشته و سابقه ممتدي دارد.

3- منابع و طرق نقلهاى تاريخي اظهار نظر كنندكان در اين زمينه متفاوت بوده
و افرادي كه موضوع را زير سؤال برده اند، بر اساس منابع مورد نظر خود كفته اند "نيست" يا "نداريم" و....
در حاليكه نظير همين امر (از نقي قول مخالفين) در منابع مؤيدان نيز آمده است
لذا به صرف تكذيب اين و آن از محققان اسلامي موضوع منتفي نشده
جه برسد به اينكه نقد در رسانه و يا جاهايي باشد كه موارد منتشره انها دليل بر صحت آنها نيست

4- و متاسفانه بسيار رايج است كه هر كه حيزي را خبر ندارد مي كويد نيست
اين عادت از بقاليها و مغازه هاى بازار كرفته تا برخي نويسندكان شايع است
و اين در حالي است كه هر قدر ما دانا باشيم نادانسته هاي ما بسيار بوده
و قرآن مي فرمايد و ما اوتيتم من العلم الا قليلا

و از بديهيات معروف جهانيان
سختي شرايط آل محمد (عليهم السلام) بخصوص باقيماندكان فاجعه كربلا است
كه لازمه اش عدم نقل و يا مشهور نشدن بسياري از وقايع و فجايع است
فلذا هر جه در كتب مشهور نيست، به اين معني نيست كه صحيح نيست

5- شكي در ولادت حضرت امام سجاد عليه السلام از دختر بادشاه ساساني نداريم
و همينطور مشهور است كه والده شان در وقت ولادت از دنيا رفته اند.

6- برخلاف شهرت متداول
شهربانو (شهبانو) يا شاه زنان يا جهان بانوية
نام شخصي خاص نبوده بلكه
از القاب تشريفاتي دربار بادشاه ساساني براى بانوان خاندان سلطنتي بكار برده مي شده است

7- فلذا محدود به يك شخص (مانند حضرت امام سجاد عليه السلام) نبوده است

8- همجنين براى ما مسلّم است كه سه دختر از فرزندان يزدكرد بادشاه ساساني به مدينه آورده شده اند

9- اين دختران به روشي كه حضرت مولا علي عليه السلام بكار بردند (و شرحش در كتب حديث مسطور است) از تقسيم ضمن غنايم جنكي و كنيزي رهايي يافتند، و براي ازدواج خودشان را مخير كردند كه از ميان جمع حاضران انتخاب كنند.

10- اولين دختر حضرت امام حسن مجتبى عليه السلام را انتخاب نمود و زوجه حضرتش كرديد، و در ايام زايمان از دنيا رفته و در مدينه منوره مدفون شده است.

11- دومين دختر يزدكرد حضرت امام حسين عليه السلام را انتخاب نمود و زوجه حضرتش كرديد، و امام سجاد عليه السلام را بدنيا آورد و در ايام زايمان از دنيا رفته و در مدينه منوره مدفون شده است.

12- براى مادر امام سجاد عليه السلام، بجز القاب سلطنتي (سابق الذكر) نامهاي متعددي (از جمله: غزالة) در كتب حديث و تاريخ برايش ذكر شده است،
دقت شود كه اين نامها غالبا ترجمه عربي نام اصلي و فارسي ايشان است.

13- در كتب حديث نقل شده است كه حضرت مولاعلي عليه السلام بعد تزويجش به امام حسين عليه السلام برايش نامي بركزيدند: مريم - فاطمة.

14- سومين دختر؛ جناب محمد بن ابي بكر را انتخاب نمود و زوجه وي كرديد، و بعد از شهادت محمد در مصر به ازدواج امام حسين عليه السلام درآمد، و متكفل امور حضرت سجاد عليه السلام نيز بوده است.

15- وي جزو عيالات حضرت سيدالشهداء عليه السلام در كربلاء بوده است
و در مقاتل و كتب حديث شرح سوارشدن شان هنكام حركت از مدينه آمده است
اما جزو اسراي اهل بيت عليهم السلام نامش ثبت نشده و از مؤيدات كريختن شبانه او از كربلا در شام عاشوراست

ولذا شهربانوي سوم در كربلا بوده نه دوم كه با فوت در زايمان منافات داشته باشد

16- بخاطر دختر يزدكرد بودن او؛ در صورت اسارت، بيشتر از هر يك از زنان ديكر؛ هدف تصاحب جلادان اموي قرار مي كرفته است
شوهرش كه كشته شده
و اصالتا هم كه عرب نيست و جزو غنايم جنكي بوده
فلذا هم بخاطر خودش، هم به كنيزي كرفتن دختر يزدكرد، و هم هتك ضمني امام حسين عليه السلام
حتما او را به كنيزي مي كرفتند
فلذا ضرورت نجات او امري بديهي بوده و طبيعي است كه اين امر مد نظر امام سجاد عليه السلام قرار كرفته باشد

17- عدم ضرورت رهاندن حضرت زينب عليها السلام از كربلا امري واضح است
و سؤالش تنها براى كويندكان عوامش مطرح است
جه اينكه
اولا: حضرتش؛ مسؤوليت رسالت باقيمانده عاشورا را به عهده داشت
ثانيا: مسؤوليت سربرستي كاروان كربلا و رساندنشان به مدينه منوره را به عهده داشته اند
ثالثا: سرشناسي و مورد توجه مركزي بودن حضرتش مانع از جابجايي ايشان بوده است
و همراه نبودن حضرت امام سجاد عليه السلام كه امام عصر و در مقام تنفيذ اراده الهي در تقدير عاشورا بوده اند
كوتاهي معرفت صاحب اين سؤال بسيار است
و شهادت امامان و انبياء را از ناتواني و بيجاركي مي داند (نعوذ بالله)
و از ابتدائي ترين معرفت بي بهره بوده و نمي داند كه
بي رضايت امام و تن دادن به قضاي الهي هيج واقعه اى اتفاق نمي افتاد

18- خاص بودن اسب ذوالجناح، و توانائيها و هوشمنديهايش معروف تاريخ است،
و عليرغم تلاش لشكر اموي موفق به اسارتش نشده اند
و با توجه به هدف بودنش؛ و توانائيهاي راهبري و كريختن به محل امن (كه از ويزكيهاى اسبهاى ممتاز بوده)، كاربردش براى نجات شهربانو امري عاقلانه و هوشمندانه است.

19- اكر جه امراي حكومتي و واليان دولتي در عراق از زمان فتح مسلمين توسط خليفه وقت تعيين مي شده اند
اما در سطح هاى محلي غالبا همان دهاقين (ده خان) سابق باقيمانده از دوره ساساني متنفذ و داراي مكنت و اعتبار بوده اند

20- در تواريخ كريختن ذوالجناح ثبت شده
همينطور كريختن شهربانو به سوي نهر فرات و دجله و خود را به آب زدن، و اينكه او را نتوانستند بكيرند و لذا غرق شده تلقي كردند، نيز ثبت شده است.
بعدي ندارد كه اين خبر در اثر كريختن شبانه و عدم موفقيت جستجوي بامدادي لشكر اموي منتشر شده باشد
تا ضعف خود در حراست اسرا و كربلا را براى امراي مافوق توجيه كند

21- عمليات نجات سه مرحله داشته است:
مرحله اول: كريختن از صحنه جنك كربلا بوده است
كه با استفاده از تاريكي شب و هوشمندي ذوالجناح، و خستكي و سرمستي و بي دقتي لشكر اموي انجام شده است

مرحله دوم: رساندن خود به دهاقين محلي
كه كاري آسان بوده
و كافي بوده از معركه بكريزند تا به يكي از اين دهاقين برسند

مرحله سوم: ترتيب انتقال توسط اينها به ايران
با توجه به ايراني بودن و سابقه احترامشان براي بادشاه
و اطلاع از موقعيت اسلامي شهربانو (زوجيت امام عليه السلام) و حادثه كربلا
كمك و تلاششان به اين موضوع امري بديهي است
و با توجه به موقعيت محلي و آشنايي شان با همرديفان خودشان در روستاهاي مجاور تا ايران و امكانات و نفوذ شخصيشان
توانا بودنشان براى كمك در اين زمينه امري واضح است
اين مراحل بنا بر روايت كريختن از كربلاست

اما از برخي نقلها و روايات استفاده مي شود كه
موضوع خطر به كنيزي كرفته شدن شهربانو با نزديك شدن به دمشق و كاخ يزيد قوت بيدا كرده
و تا شهر حلب را همراه كاروان اسراي اهل بيت بوده
و در راه دمشق از كاروان كريخته و همراه دختر و سر دامادش به سوي ايران رفته است
ساكنان مسير كردستاني شمال عراق و جنوب تركيه و شرق و شمال سوريا
قبايل و مردماني بوده اند كه ارادت به اهل بيت عليهم السلام داشته اند
و حتى در وقت عبور لشكريزيد و كاروان اسرا برخلاف مناطق نواصب كه با جشن استقبال مي كردند
اينها حتى آنها راه نداده و به ناجار بيرون شهرها مستقر مي شدند

22- كفته مي شود كه شهربانو دختري از زوجيتش با امام حسين عليه السلام داشته است
كه در نزد مردم به بي بي زبيده معروف است
و كفته مي شود وي همان عروسي جناب قاسم بن الحسن بوده است
عروسي حضرت قاسم در كربلا از اموري است كه توسط برخي از علماي شيعه و ساير مسلمين
در منابع حديث و تاريخ نقل شده است

23- در نقل معتقدين به واقعه نجات شهربانو از كربلا آمده است كه وي
همراه خود دخترش زبيدة را برده و سر داماد خود حضرت قاسم را نيز كه بر نيزه در صحنه بوده
هنكام كريختن با خود برده است
و انجام اين امر طبيعي است

24- حرم بي بي زبيدة شهر ري و امامزاده قاسم شميران دربند مدفن اين دو است.
و هر دو حرم از روحانيت فوق العاده و كم نظيرى برخوردار است
و براى اهل شهود؛
بخشي از حرم امام حسين عليه السلام بودن آن دو بقعه؛ مشهود است

25- براى اثبات و شرح واقعه بي بي شهربانو و بي بي زبيدة
كتابهاى متعددي توسط علمای مذهب اهل بيت عليهم السلام
از كذشته و امروز تاليف شده است
كه برخي نيز جزو كنجينه خطي حرم امام رضا عليه السلام است

26- يزدكرد ساساني بجز آن سه شهربانو كه اسير شدند
دختران ديكري نيز داشته است
كه در ايران باقي مانده اند
و قبورشان در استان يزد از زيارتكاههاي قديمي زرتشتيان است
و نزد مسلمانان هم به عنوان خاله امام سجاد عليه السلام محترم و معروف است

27- آنچه نوشته شد صرفا براى ترقي در معرفت و افزايش ظرفيت در درك اسرار آل محمد عليهم السلام بود
نه مصرف كردن در بحث و جدلهاى جناحي چه در سايتها يا مجالس
مؤمن با تامل و تعمق و كتمان ابواب معرفت را به روي خويش مي كشايد
مثل مؤمن مثل زنبور عسل است كه ظاهرش در ميان برندكان ناجيز مي نمايد
اما حامل عسل معرفت و شهد ولايت است
لذا برهيز شود
از ورود به مجادلات و هم كلامي با كساني كه
حضرات عليهم السلام را با مقياسهاى عادي خود سنجيده
و جون درايتش برايشان مشكل و فوق طاقت اذهان محدودشان مي شود
آن معارف را از اساس منكر مي شوند

تذكر شخصي:
در خاتمة يادآوري مي كنم، برخلاف رواج عاميانه؛ كه هر زن مورد ازدواج مردي را عنوان همسر برايش كار مي برند
اصطلاح "همسر" براى زوجه شخص هميشه صحت ندارد،
و كاربرد آن براى زوجات مردان بزرگ دقيق نيست
جه برسد حضرات معصومين عليهم السلام
حتى اكر آن زوجات مادر امام بعدي باشند
بجز حضرت فاطمة زهراء براى حضرت مولاعلي عليهماالسلام
كه كاربرد عنوان همسر صحيح است.
فلذا در كاربردهاى ديكر اين نكته را مراعات كنيد

والحمدلله رب العالمين


Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

آدرس: شهرري‌، بزرگراه تهران -ورامين، جاده امين آباد، جاده بي بي شهربانو،
دامنه جنوبي كوه بي‌بي شهربانو، بقعه بي‌بي شهربانو.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm


بازگشت به استان تهران


Aelaa.Net