مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

Re: مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » يکشنبه ژانويه 19, 2020 9:52 am

استان قزوین

چهار انبیاء علیهم السلام - قزوین

مرکز آموزش: در وسط شهر قزوين هم زيارتگاهي هست مربوط به چهار پيغمبر
اكر علما يا مؤمنين قزوين اين مزار را حفظ كرده اند بخاطر نسبت ان به انبيائي است كه نزد محليها سينه به سينه معروف بوده اند


مزار حضرت «سَلام»، «سَلوم»، «سَهولی» و «اَلقیا» که به چهار انبیا مشهور گردیده اند، در شهر قزوین واقع است. اسامی ایشان در قرآن کریم و هیچ یک از کتاب های آسمانی نیامده است. هیچ یک از این نام ها از لغات فارسی نیست و به کلمات عبری بسیار شباهت دارد. از جمله نام «سَلوم» در کتاب عُزَیر نبی (علیه السلام) با تلفظ «شَلّوم» درباره اشخاص دیگری آمده (1) و محتمل است که «اَلقیا» نیز تلفظی از نام «اِلقانا» باشد که در کتاب سَموئیل پیامبر (علیه السلام) به کار فته است.(2) متأسفانه هویت و زندگی نامه ی مدفونین در این بقعه چندان بر ما روشن نیست. در این مجموعه، مزاری منسوب به حضرت صالح بن امام حسن مجتبی (علیه السلام) وجود دارد.
یگانه نوشته ای که درباره ی این بقعه به دست آمده، تذکره ای است که یکی از علمای قزوین به نام مرحوم حاج سیدمحمد تقی حسینی راجع به پیغمبریه نوشته و تلخیص آن بدین گونه است:
«بسم الله الرحمن الرحیم. تذکره ای است درباره ی انبیای بنی اسرائیل ــ سلام الله علی نبینا و علیهم. انبیای چهارگانه در بلده ی قزوین مدفون اند. و مدرسه ی پیغمبریه در آن شهر برپاست و همواره بنی اسرائیل به زیارت ایشان آمده اند. شاید که ورود عیسی ــ علی نبینا و علیه السلام ــ به این سرزمین برای ایشان بوده است یا ورود ایشان برای زیارت مقام عیسوی بوده (3) که آن مقام در مسجد جامع آن شهر است. در وسط مسجد، نزدیک منبر مُحَجَّر.(4) اسمای انبیا ــ علیهم السلام ــ در بعضی مَسفورات آن بلد این است: سلام، سلوم، سهولی، القیا. مشهد شریف ایشان از وُفورِ روح و نور و قضای حاجات و اجابت دعوات در کمال ظهور است و مرجع نزدیک و دور و کرامت های آن مشهد شریف نزد این داعی ــ محمدتقی بن امیر مؤمن الحسینی عَفِیَ اللهُ عَنهُما ــ در صغر و کبر در کمال شهود مشهود بوده است و روز به روز بر کرامت های آن افزوده است و تفاصیل آن ها به تحریر نیاید و هر متوسلی به آن کرامت ها برسد و مشاهده نماید؛ آن جا که عیان است، چه حاجت به بیان است و در شفای مرضی به توسل ایشان شفاها دیده شده است که به تحریر نیاید و تفصیل نشاید. چون شیخ المشایخ جعفر نجفی شیخ المجتهدین به زیارت انبیا مشرّف شد، نوشته ای بر سر صندوق ایشان را که به خط تورات و به اسلوب عبری بود، خواند و فرمود: این خط در احوال پیامبران است، شاید مضمون آن معلوم شود (5) و حاج عبدالوهاب از معروفین فقهای قزوین اهتمام تمام در تعمیر مشهد شریف مبارک داشت که به این نیت و همت، روزگار به سر برد و در سفر زیارت در نجف اشرف مدفون گردید».(6) مرحوم میرزا مسعود شیخ الاسلام در دوره ی قاجاریه اقدام به ساخت عمارتی با شکوه بر فراز قبور منسوب به چهار انبیا کرد، اما در اثنای جریان مشروطه ترور شد و کار ناتمام او را فرزندش میرزا حسن شیخ الاسلام به پایان رساند.
سید محمدعلی گلریز در کتابش نقل کرده که «...از خُدّام پیغمبریّه که یکی از آن ها سید و چشمش نابینا [بود] و دیگری که آقای عبدالحسین حکمی که... می گفت از 35 سال پیش اتاقدار مقبره ی شیخ الاسلام است، پرسیدم: درباره ی این مقبره از پیشینیان چه شنیده اید؟ سید پاسخ داد: آنچه از مُعمّرین شنیده ایم، این نقطه رودخانه بوده و در کنار آن آسیابی قرار داشته است. دو نفر از پیغمبرها که سلام و سلوم نام داشته اند و مردم را دعوت می کرده اند، به این آسیاب پناه می آورند. [احتمالاً] آسیابان یا مردم آن ها را می کشند و کنار رودخانه دفن می کنند. سهولی و القیا که برای پیدا کردن آن ها می آیند، در همین مکان بیمار شده و بدرود زندگی می گویند. آن ها را هم پهلوی آن دو تن دفن می کنند. معروف است که آن ها در سردابی مدفون اند. برخی اشخاصی که توانسته اند به سرداب بروند و جنازه ها را ببینند، نقل کرده اند که سرهای آن ها به طرف مشرق و پاهایشان رو به مغرب (برعکس مسلمین) بوده است. حکمی که مردی دقیق تر و مطّلع تر به نظر می رسید، می گفت: آن طور که ما شنیده ایم، این پیغمبران در زمان شاهپور بوده اند. شیخ الاسلام هنگام بنای این جا دستور داد اطراف بقعه را برای شفته ریزی کندند در هفت ذرع عمق... چراغ روغنی پیدا شد؛ این بود که شیخ الاسلام دیگر نگذاشت بکنند و از [همان] جا شَفتِه ریختند...».(7)
بقعه چهار انبیا در دو طبقه ساخته شده که طبقه ی پایینی آن سرداب است و در طبقه ی فوقانی، ضریحی فولادی نوساز با لعاب طلا و نقره مزیَّن به آیات قرآنی و نقوش زیبا بر روی یک سنگ قبر که به صورت نمادین نصب شده، دیده می شود. داخل روضه و ایوان ورودی بقعه توسط استاد رضا گلدوز به طرز زیبایی آیینه کاری شده و بر روی یکی از آینه های ایوان در قابی گچی به خط ثلث نوشته اند: «در این مکان مقدس چهار نفر از انبیای عظیم الشأن الهی به نام های سَلام، سَلوم، سَهولی، اَلقیا ــ (علیهم السلام) ــ و مدفن امامزاده صالح بن الحسن المجتبی ــ علیهما السلام ــ می باشد. ». در ارتفاع 3 متری دیوار روضه مبارکه نیز کتیبه ای گچ بری شامل سوره جمعه بر دیوار نقش بسته و در پایان آن آمده است: «اَللهمَّ تَقَبَّل مِنْ بانِیِ هَذِهِ البُقْعَه الشَّریفةِ حضرةِ مُستطاب حاج میراز مسعود شیخ الاسلام. سنه 1323».(8) مدرسه ای در کنار بقعه وجود دارد و کتیبه ای بالای درب آن نشان می دهد که وزیر اعظم شاه عباس دوم صفوی به سال 1045 ق بنای آن جا را به اتمام رسانده است. شگفت آور آن که در این کتیبه هم نامی از پیغمبریه برده نشده و آن جا را به نام «مقام شریف» یاد کرده است.(9) (منبع: رامین نژاد؛ رامین، مزار پیامبران، مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی).
پی نوشتها:
1ــ کتاب مقدس، کتاب عزرا، 42/2؛ 2/7؛ 24/10، 42.
2ــ همان، کتاب اول سموئیل، 1/1، 4، 8، 19، 21، 23.
3ــ خبر مستندی مبنی بر سفر حضرت عیسی (علیه السلام) از سرزمین فلسطین به ایران وجود ندارد.
4ــ منبری که از سنگ تراشیده شده است.
5 ــ متأسفانه مسفوراتی که شرح حال چهار انبیا (علیهم السلام) بر آن مکتبوب بوده، اکنون مجهول المکان است و از آن اثری نیست.
6ــ ولی الله فوزی، پیامبران در ایران، 144ــ 145؛ سید محمد علی گلریز، مینودر یا باب الجنه قزوین، 634.
7ــ سید محمدعلی گلریز، مینودر یا باب الجنه قزوین، 647.
8ــ یادداشت های مؤلف در سفر زیارتی مورخه 1382/1/31.
9ــ سیدمحمّد علی گلریز، همان، 634.
تحقیقات میدانی :
به شهر قزوین زیارت چهار انبیاء علیهم السلام رفتیم. شهر قزوین خیابان پیغمبریه که وسط شهر است و معروف هم می باشد. چهار پیامبر بنی اسرائیل به نامهای سلام، سلوم، سهولی، القیا در این مقبره بود و امامزاده صالح ابن حسن مجتبی علیه السلام هم در این مقبره بود.

آدرس و لینک نقشه ویکیمپیا:
شهرستان قزوین بخش مرکزی، خیابان طالقانی ، سبزه میدان ،خیابان پیغمبریه
http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=36.26 ... 7%D8%A1%29
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » جمعه ژانويه 31, 2020 12:19 pm

استان قزوین
2.حضرات ایوب و یوشع علیهما السلام- شهرستان قزوین، بخش رویارالموت، روستای بالاروچ

تحقیقات میدانی :
در ادامه پیگیری درس آگاهی و مسؤولیت شماره 20 به زیارت ایوب و یوشع نبی علیهما السلام در روستای بالاروچ رفتیم
بالاروچ یا روچ علیا روستائی از توابع بخش رودبار الموت واقع در استان قزوین است
از تنکابن جاده سه هزار _الموت را به سمت قزوین آمدیم که جاده 60کیلومترش خاکی است و گردنه های زیادی دارد
که به نظرم این مسیر با ماشین مناسب و کسانی که دوستدار محیط طبیعی هستند خوب است چون طبیعت های متفاوت و زیبا دارد
100کیلومتر در این جاده پیش می رویم،پس از طی گردنه و مسیر خاکی در جاده الموت سمت چپ تابلوی روستای بالاروچ است
۶کیلومتر به سمت دامنه کوه حرکت می کنیم به روستای زیبای بالاروچ می رسیم
بقعه متبرکه پیامبران ایوب و یوشع علیهم السلام مشخص است بر بالای تپه ای است
در حرم دو مقبره بود که در میان اهالی روستا به امامزادگان زکریا و ایوب از نوادگان امام سجاد علیه السلام،معروف بود
در زیارتنامه هم نوشته بود
السلام علیک ایها السید النجیب یا زکریا بن الرضا بن علی بن حسین علیهماالسلام و السلام علیک ایها السید النجیب یا ایوب بن الرضا بن علی بن حسین علیهماالسلام
و اهالی محل همه معتقد بودند که ایشان دو برادر از نوادگان امام سجاد علیه السلام هستند
آنچه در این مرقد را اهالی به نام های زکریا و ایوب نوادگان امام سجاد علیه السلام می شناختند که با توجه به اینکه نوشته بود فرزندان رضا ابن علی ابن حسین علیهما السلام، اشتباه است و در فرزندان امام سجاد علیه السلام، رضا نداریم البته این طور که بنده مطالعه کردم به استناد شیخ مفید لذا همان دو پیامبر باید باشد و اشتباه ثبت نمودند

آدرس و لینک نقشه ویکیمپیا:

شهرستان قزوین، بخش رویارالموت، روستای بالاروچ
http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=36.38 ... 8%A7%D9%85
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » پنج شنبه آپريل 16, 2020 3:28 pm

استان گلستان

1.حضرت صالح علیه السلام - شهرستان گرگان، آق قلا، روستای آق قنبر


تحقیقات میدانی :


در استان گلستان به زیارت حضرت صالح -در شهرستان گرگان، آق قلا، روستای آق قنبر رفتیم
آدرس:
شهر آق قلا که شهری معروف و بزرگ و نزدیک گرگان و بین گرگان و بندر ترکمن است
از کمربندی شهر آق قلا به طرف روستای آق قنبر که می رویم دوکیلوتر که جلو رفتیم و دوکیلوتر مانده بود به روستای آق قنبر
سمت راست جاده تپه‌ای بود بالای تپه ساختمانی سفید در ابعاد دو در سه متر با گنبدی کوچک نقره ای رنگ بود که مقبره حضرت صالح بود
و اطراف این ساختمان تا پائین قبرستان اهالی آنجا بود که عمری بودند از بهاییان و یهودیان هم میانشان بود.
و اعتقادشان بر این بود که اینجا قدمگاه صالح پیامبر است و نه قبر ایشان همه
داخل ساختمان قبری بود برجسته روی آن پارچه ای سفید انداخته بودند که به آن پارچه تکه های پارچه رنگی دوخته بودند
و یک تنه درخت خشک هم بالای سر قبر بود
فضای معنوی مقبره خیلی زیاد بود
آدرس و لینک نقشه ویکیمپیا:

استان گلستان - شهرستان گرگان، آق قلا، روستای آق قنبر
http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=37.01 ... 8963823/fa
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » پنج شنبه آپريل 16, 2020 3:36 pm

استان گلستان

2.حضرت یعقوب علیه السلام - شهرستان گرگان، آق قلا ـ روستای صحنه علیا

در استان گلستان در شهرستان گرگان، آق قلا ـ روستای صحنه علیا
هم مزاري منسوب به نام: حضرت یعقوب (علیه السلام) هست
در كتاب «فرهنگ آبادي‌ها و مكان‌هاي مذهبي كشور» از وجود مدفن يعقوب پيامبر در گرگان نام برده شده است

در کتاب «فرهنگ آبادی‌ها و مکان‌های مذهبی کشور» از وجود مدفن یعقوب پیامبر در گرگان نام برده شده که اطلاعات صحیحی در وجود ندارد این مورد.
نویسنده کتاب پیامبران در ایران ولی‌الله فوزی‌تویسركانی می نویسد: اینجانب نامه ای را به امام جمعه گرگان و برخی محققین ارسال کردم و از آنها درخواست نمودم تا در صورتی که اطلاعاتی مبنی بر صحت موضوع دارند به این جانب منعکس نمایند. اما هیچگونه سند، مدرک و اطلاعات خاصی واصل نگردید و در کتابهای تاریخی هم مدرکی دال بر موضوع نیافتم.
منبع: کتاب پیامبران در ایران ولی‌الله فوزی‌تویسركانی

تحقیقات میدانی:

گزارش زیارت یعقوب نبی علیه السلام در منطقه ترکمن استان گلستان
روستای یامپی (یا صحنه علیا)در استان گلستان قرار دارد و جزء شهرستان آق قلا مي باشد، در حدود هفت کیلومتری جنوب غربی شهرستان آق قلا و پانزده کیلومتری شمال مرکز استان قرار گرفته است. اگر از یامپی خطي مستقيم به طرف جنوب بكشيم مارا به فرودگاه بین المللی گرگان مي رساند و اگر عكس آن عمل كنيم به روستای صحنه سفلی و به سمت غرب به يكي از روستاهای شهرستان بندرترکمن بنام اسلام تپه(شاه تپه قدیم) و از شرق به روستای حاجی قره خواهد برد. راه ارتباطی روستا آسفالته بوده و از سمت شمال به جاده آق قلاـ بندرترکمن وصل می گردد . یعنی از در جاده آق قلا -بندر ترکمن روبروی روستای صحنه سفلی جاده فرعی است به سمت یامپی پنج کیلومتر از جاده را طی می کنیم به روستای صحنه علیا(یامپی) می رسیم
در نقشه اسم این روستا یامپی است نه صحنه علیا
در خیابان اصلی روستا که در امتداد خیابان ورودی روستا است به مغازه سوپر مارکت صحنه می رسیم روبروی مغازه خیابان فرعی است به سمت قبرستان روستا می رود در قبرستان بالای تپه ساختمان کوچک سفید رنگ با گنبد کوچک ایزوگام شده می باشد که مقبره حضرت یعقوب علیه السلام است و به قدمگاه حضرت یعقوب علیه السلام معروف می باشد

آدرس و لینک نقشه ویکیمپیا:

استان گلستان - شهرستان گرگان، آق قلا، روستای صحنه علیا (یامپی)
http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=36.93 ... 8%A7%D9%85
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » پنج شنبه آپريل 16, 2020 3:45 pm

استان گلستان

3.حضرت خالد بن سنان علیه السلام - شهرستان گنبد کاووس، کلاله روستای گچی سو

مرکز آموزش: همچنين از مزارات استان گلستان؛ مزاري معروف به خالد نبي در همان نواحي تركمني است

مطالب از منابع و مقالات:

حضرت خالِد بن سَنان (علیه السلام) از پیامبران عرب زبان و مبلّغ دین عیسوی بوده است. نام آن حضرت در قرآن کریم و هیچ یک از کتب آسمانی نیامده اما در متون اسلامی از او یاد شده است. در زیارت «اعمال امّ داوود» به نقل از امام صادق (علیه السلام) آمده است: «اللهُمَّ صَلِّ علی... خالِدٍ». حضرت خالد (علیه السلام) فاصله ی زمانی کوتاهی تا دوران بعثت پیامبر گرامی اسلام داشته است، به گونه ای که دختر او به نام «مِحیاه» در کهولت سن به خدمت پیامبر گرامی اسلام رسید و رسول خدا در ابتدای ملاقات با او فرمود: «مَرحبا ای دخترِ برادرم... سپس ردای خود را برای او گسترد و او را نزدیک خود نشانید و فرمود: این دختر پیامبری است که قومش او را ضایع کردند».(1)
درباره ی مدفن آن حضرت اخبار متفاوتی ذکر شده است. برخی روایت ها حاکی است که حضرت خالد (علیه السلام) بر مردم سرزمین یمن مبعوث بوده و در همان جا نیز وفا یافته و مدفون گردیده است، اما مکان قبر آن حضرت در یمن بر ما معلوم نیست.
مقبره ای منسوب به آن حضرت در 90 کیلومتری شمال گنبد کاووس در ناحیه ی ترکمن صحرا قرار دارد. این بقعه در کوه های شمالی روستای «گَچی سو» و «اوقچی» و در محدوده ی دهستان «تَمران» بر فراز ارتفاعات «گُبْچه داغ» از رشته کوه های گرگان واقع شده است.(2) شیخ اسماعیل حقی بروسَوی (متوفای 1137ق) در تفسیر آیه ی 6 سوره ی یس در روح البیان چنین نوشته است: «وَ یُقالُ انَّ قَبَرَهُ بِناحیَهِ جُرجان عَلی قُلَّه جَبَلٍ یُقالُ لَهُ خُدا» (و گفته می شود که قبر او در ناحیه ی جرجان بر قله کوهی است که آن را کوه خدا می نامند).(3) مردم ناحیه ی ترکمن صحرا این کوه را به نام «کوه قدرت» نیز می شناسند. بقعه ی حضرت خالد نبی (علیه السلام) قبلاً عمارتی کوچک و خشتی بوده که حدود 30 سال پیش بازسازی شده است.
بر فراز این بقعه، گنبدی گچی به رنگ سبز دیده می شود و تابلویی بر بالای درب ورودی نصب گردیده که بر روی آن نوشته اند: «بقعه ی متبرکّه ی حضرت النَّبی خالدِ بن سَنان». داخل روضه ی مبارکه، دو ستون فلزی وجود دارد و مقبره منسوب به آن حضرت در فاصله ی بین ستون ها واقع شده است. سنگ قبری را که به تازگی تعبیه شده، در کنار آن به حالت عمومی قرار داده اند. بر روی سنگ مزار آن حضرت این عبارت ها حک کردیده است: «السَّلام علیک یا حضرت النبی
خالِدبن سَنان. خالد فرزند سنان (علیه السلام)؛ طایفه: عرب غیثی؛ اصل نسب: اسماعیل ذبیح الله؛ محل تولد: کشور یمن (عَدَن)؛ وفات: 528 میلادی، 82 سال قبل از بعثت و 42 سال قبل از تولد حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله)».
بر روی تپه های مجاور حضرت خالد نبی (علیه السلام) دو بقعه ی دیگر به نام های «مزار عالِم بابا» و «مزار چوپان آتا» قرار دارد که مورد احترام مردم آن نواحی هستند.(4) گفته می شود که این دو از یاران حضرت خالد (علیه السلام) بوده اند، اما سند قابل قبولی در این باره وجود ندارد.
آثار باستانی متعددی نیز در دشت های اطراف بقعه به چشم می خورد. این آثار سنگی که به صورت میل تراشیده شده اند، نشانگر قدمت تاریخی منطقه هستند.

پی نوشت ها :
1ــ مجلسی، بحارالانوار، 450/14، صدوق کمال الدین، 370ــ371.
2ــ این اسامی، محلی و به زبان ترکمنی است.
3ــ عبدالرحمن تنگلی طانا، شرح احوال حضرت خالد نبی (علیه السلام)، ترجمه موسی جرجانی، 19 به نقل از تفسیر روح البیان، اسماعیل حقی، 375/2؛ تذکره هیئت امنای بقعه متبرکه حضرت النبی خالد بن سنان، گردآوری عبدالجلیل آخوند جعفر بای (1 برگ).
4ــ «عالم بابا» به معنای «پدر دانشمند» و «چوپان آتا» به معنای «چوپان بزرگ» است.
منابع:
-رامین نژاد؛ رامین، (1387)، مزار پیامبران، مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی.
- شرح احوال حضرت خالد نبي، عبدالرحمن آخوند تنگلي طانا، ترجمه : موسي جرجاني، چاپ و نشر : موسسه فرهنگي انتشاراتي مختوم قلي فراغي، گرگان 1385
- پيامبران سرزمين ما ، عباس صالح مدرسه ‌اي ، قم ، در راه حق 1380
- پژوهشي در زندگي پيامبران در ايران، ولي الله‌فوزي تويسركاني، دفترا نتشارات اسلامي
- بناهاي آرامگاهي، پژوهشگاه فرهنگي و هنر اسلامي
- از آستارا تا استارباد؛ دکتر منوچهر ستوده

حیات القلوب:
به سندهاى معتبر از امام محمد باقر و امام جعفر صادق عليهما‌السلام منقول است كه: روزى حضرت رسول صلى‌الله‌عليه‌وآله نشسته بودند ناگاه زنى به خدمت آن حضرت آمد پس آن حضرت او را مرحبا فرمود و دستش را گرفت و او را بر روى رداى خود در پهلوى خود نشانيد و فرمود: اين دختر پيغمبرى است كه قومش او را ضايع كردند، و او خالد بن سنان نام داشت و عبسى (1) بود، و ايشان را بسوى خدا خواند و به او ايمان نياوردند و آتشى هر سال در ميان ايشان بهم مى رسيد و بعضى از ايشان را مى سوخت - و به روايت ديگر هر روز بيرون مى آمد(2) - و هر چيز كه نزديك آن بود از حيوانات ايشان و غير آن مى سوخت و آن آتش را ((نار الحرقين ))(3) مى گفتند، در وقت معينى بيرون مى آمد از غارى كه نزديك ايشان بود، پس خالد عليه‌السلام به ايشان گفت: اگر من اين آتش را از شما برگردانم به من ايمان خواهيد آورد؟
گفتند: بلى.
و چون آتش پيدا شد آن حضرت استقبال آن نمود و آتش را به قوت تمام برگردانيد و از پى آن رفت تا داخل آن غار شد با آتش، و قوم او بر در آن غار نشستند و گمان كردند كه آتش او را سوخته است و بيرون نخواهد آمد از غار، پس بعد از ساعتى بيرون آمد و سخنى مى گفت كه مضمونش اين است كه: اين است كار من و امر من و آنچه مى كنم از جانب خدا است و به قدرت اوست، بنو عبس (يعنى قبيله او) گمان كردند كه من بيرون نخواهم آمد اينك بيرون آمدم و از جبين من عرق مى ريزد؛ پس گفت: اكنون ايمان مى آوريد به من؟
گفتند: نه آتشى بود كه بيرون آمد و برگشت.
پس فرمود: من در فلان روز خواهم مرد، چون بميرم مرا دفن كنيد و بعد از چند روز گله اى از گورخر بر سر قبر من خواهند آمد و در پيش ايشان گورخر دم بريده اى خواهد بود و بر سر قبر من خواهد ايستاد، در آن وقت قبر مرا بشكافيد و مرا بيرون آوريد و هر چه خواهيد از من بپرسيد كه خبر خواهم داد شما را از آنچه بوده و خواهد بود تا روز قيامت.
چون آن حضرت فوت شد و او را دفن كردند و رسيد به روز وعده اى كه او كرده بود و به همان نحو كه فرموده بود، گله وحشيان به همان علامت كه فرموده بود ظاهر شدند و بر سر قبر او ايستادند و قوم او آمدند و خواستند كه او را از قبر بيرون آورند پس بعضى گفتند: در حيات او ايمان نياورديد به او بعد از فوت او چگونه ايمان مى آوريد؟ اگر او را از قبر بيرون آوريد در ميان عرب ننگى خواهد بود براى شما. پس او را به حال خود گذاشتند و برگشتند.
و او در ميان زمان حضرت عيسى عليه‌السلام و حضرت محمد صلى‌الله‌عليه‌وآله بود، و اسم آن دختر ((محياه )) بود.(1)
مؤلف گويد: اين احاديث معتبرتر است از حديثى كه پيش گذشت كه خالد پيغمبر نبود، و ذكرش در دعاى ام داود نيز مؤ يد اين احاديث است، والله يعلم.
و در حديث معتبر منقول است كه: زنديقى از حضرت صادق عليه‌السلام سؤ الى چند كرد و مسلمان شد، پس از جمله سؤ الهايى او آن بود كه: آيا مجوس پيغمبرى بر ايشان مبعوث شد؟ بدرستى كه من مى بينم كه ايشان كتابهاى محكم و موعظه هاى بليغ و امثال شافيه دارند و اقرار به ثواب و عقاب دارند و شريعتى چند دارند كه به آنها عمل مى كنند.
حضرت فرمود: هيچ امتى نيست كه رسولى بر ايشان مبعوث نشده باشد، حق تعالى پيغمبرى فرستاد بر مجوس با كتابى، پس انكار كردند او را و كتاب او را.
پرسيد: پيغمبر ايشان كى بود؟ مردم مى گويند: خالد بن سنان بود.
فرمود: خالد عرب بدوى بود و رسول نبود و اين سخنى است كه مردم مى گويند.

آدرس و لینک نقشه ویکیمپیا:

استان گلستان- شهرستان گنبد کاووس، کلاله روستای گچی سو، گورستان و زیارتگاه خالد نبی

http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=37.74 ... B%8C%D8%AD)%D8%A1
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » پنج شنبه آپريل 16, 2020 3:50 pm

استان گیلان

3.حضرت قادر پیغمبر علیه السلام:


دهکده باباولی ( در مسير دیلمان به آسيابر)
در روستاى بابا ولى ديلمان، بنايى چهارگوش قرار دارد که در ضلع‌هاى شمالى، شرقى و جنوبى آن، ايوان‌هاى ستون‌دار چوبينى وجود دارد. اين بقعه، همانند بسيارى از آرامگاه‌هاى شمال ايران، نقاشى‌هاى مذهبى دارد و پوشش بام آن از سفال است.
بعد از فوت بزرگی به نام ولی که بابا ولی صدا میزدند- او از بزرگان خاندان ال تقی بود – تغیر نام برای این روستا رقم زده شد و باباولی اسم این روستا شد و تا الان در این نام باقی مانده است.
گرچه بر این اتفاق اسناد معتبری وجود ندارد اما از طریق دهان به دهان بین بزرگان باباولی و دیلمان تعریف شده است.و اینگونه می گویند که “ولی” فردی با وقار،باهوش وخوش رفتار بوده است و بعد از این که اسلام در دیلمان فرا گیر شد ومردم دیلمان و حومه با یافتن اجساد جنگ جویان عرب که بعضی از آن ها را سادات نیز نامگذاری کردند و به زیارتگاه یا تکیه گاه انتخاب کردند .
اهالی محل باور دارند تا آن زمان قبرستانی در باباولی وجود نداشته است وتمامی مردگانش در اطراف باباولی مثل روستا های ایشکوه واسیابرک تدفین میشدند.
در مورد باباولی روایت است که شخصی در تالشکول دارای حرفه سنگ بری بود سنگ قبر بزرگی به ابعاد ۱۵۰×۴۷×۱۲سانتیمتر ساخت و آن را به باباولی انتقال داد ودر کنار درخت داغداغان گذاشت که روایت شده است مردی از مردان اعراب که بسیار قوی و درشت هیکل بود در جنگ کشته شد ودر زیر درخت داغداغان دفن گردید و به نام قادر(توانمند یا قدرت مند)نامبردار گشت و آن را به نوادگان پیغمبر نسبت دادند گرچه روایت است او نیز یکی از پیامبران الهی بوده ودر این مکان دفن شده است ولی سندی جهت تایید این موضوع یافت نشده است.

آدرس:

استان گیلان، ديلمان، لاهيجان، آرامگاه باباولى (قادر پيغمبر)
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » پنج شنبه آپريل 16, 2020 3:55 pm

استان مازندران

1.حضرت ایوب علیه السلام - شهرستان تنکابن، شهر عباس‌آباد روستای پرچور

مرکز آموزش: در استان مازندران در شهرستان تنكابن، شهر عباس آباد روستای پرچورهم مزاري منسوب به نام: ايوب پيامبر ذكر شده است

تحقیقات میدانی:
به زیارت حضرت ایوب نبی علیه السلام در روستای پَرْچِوَر رفتیم
روستای پرچور در جنوب غربی شهرستان عباس آباد واقع است
در استان مازندران شهرستان تنکابن دهستان لنگارود

آدرس:
از خیابان شهدا شهر عباس آباد به طرف جاده عباس آباد کلاردشت می رویم بعد از طی پنچ کیلومتر از سر خیابان شهدا، سمت راست به فرعی می رسیم سر خیابان فرعی تابلوی روستای پرچور را داردوارد فرعی می شویم پس از طی مسافتی به پل فلزی باریکی می رسیم که پل روی رودخانه لنگارود است
بعد از پل، مسیر را ادامه می دهیم تا به روستای پرچور می رسیم
در روستای پرچور با تابلوی راهنمای گلزار شهدا به سمت مقبره با صفای حضرت ایوب علیه السلام می رسیم
هم فضای معنوی خوبی داشت و هم از لحاظ فضای طبیعی در جنگل ها قرار داشت
در تابلوی زیارت نامه در حرم نوشته بود
السلام علیک یا حضرت ایوب بن موجر بن رازخ بن عیصی بن اسحاق علیه السلام
مختصات57.081657,36.081657
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » پنج شنبه آپريل 16, 2020 3:59 pm

استان مازندران

2.حضرت دانیال علیه السلام - شهرستان تنکابن، سلمانشهر

مرکز آموزش: در استان مازندران در شهرستان تنكابن، سلمانشهر در دهكده دانیال هم مزاري منسوب به نام دانیال نبی (علیه السلام) ذكر شده است

تحقیقات میدانی:

زیارت دانیال نبی علیه السلام واقع در استان گیلان شهر سلمانشهر روستای دانیال رفتیم
حرم حضرت دانیال علیه السلام در خیابان امامزاده است و به مسجد معروف است.
اهالی محل دقيقا شناختی نداشتند ولی از افراد مسن که پرس و جو نمودم
گفتند:
از خیلی قدیم این مقبره بوده است
و چهار بار تجدید بنا گردیده است
اولین بنا چوبی بوده است بعد از آن بنای سنگی و بنای بعدی آجری و اکنون هم در حال تعمیر و توسعه بود
در تاسوعا و عاشورا مراسم های خیلی بزرگ آنجا برگزار می گردد از شهرهای اطراف می آیند که نزدیک 600کیلو فقط گوشت طبخ می شود
سادات موسوی روستا متولی امر حرم هستند و از قدیم نسل در نسل از این حرم نگهداری می نمودند
شجره نامه و یکسری وسایل داشته که قبل از انقلاب تیمسار نصیر آنها را می برد
روی مقبره کلاه خودی از طلای سفید بوده که آن را هم می برند
روی قبر نوشته شده بوده دانیال ابن حزقیل علیه السلام
و یادآور شدند که معجزاتی داشته است ولی در میان قدیمی ها بیشتر بوده است و در نسل جدید چیزی را بیان نکردند

آدرس و لینک نقشه ویکیمپیا:
آدرس:از طرف چالوس 22کیلومتر بعد از نمک آبرود به سلمانشهر می رسیم. در سلمانشهر به فلکه 17شهریور که رسیدیم به خیابان دریاکوچه را به سمت جنوب پیش می رویم به میدان شهید ابوطالب جعفری می رسیم بعد از آن باز به سمت جنوب حرکت می کنیم تا به خیابان 71گلستان می رسیم ادامه این خیابان وارد روستای دانیال می شویم
مختصات 36.679871,51.185744
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » پنج شنبه آپريل 16, 2020 4:12 pm

استان مازندران

3.آرامگاه حضرت خضر علیه السلام (قدمگاه خضر) آمل

تحقیقات میدانی:

خیابان رسالت روبروی بیمارستان ۱۷شهریور داخل کوچه ای بود
ساختمان مقام کوچک دارای گنبد مخروطی شکل و آلمینیومی و دربش بسته بود از بیرون تصاویر را گرفتم
روبرویش پارکینگ کوچکی بود که صاحب پارکینگ چندین سال بود آنجا بود و قبلاً هم منزلش روبروی مقام بود
می گفت محال است کسی اولین بار به زیارت اینجا بیاید و دست خالی برگردد
و معجزاتشان را چند نمونه بیان کرد و گفت می خواهیم معجزاتشان را مستند تبدیل به کتابی بنماییم
سه مورد مرگ مغزی را توضیح داد که شفا گرفتند
یک مورد جوانی تصادف با موتورسیکلت نموده بود و در همین بیمارستان ۱۷شهریور نزدیک مقام بستری می شود ولی پزشکان اعلام می کنند که کاملا مغز از بین رفته است و مرگ مغزی اعلام می کند،پدر جوان از دکتر جراحی مغز می خواهد او را جراحی کند پزشک قبول نمی کند و می گوید فایده ای ندارد و بعد پدرش متوسل می شود و بعد می آید بالای سر پسرش و می گوید بلند شو تو دیگر خوب شدی و با تعجب پسر چشمانش را باز می کند
و یک پروفسور (نامش را نمی دانست) از آمریکا وقتی تصاویر قبل از بهبودی را می بیند این را معجزه بزرگ می نامد و هر سال از آمریکا به ایران می آید به دیدار این پسر می آید
و یک مورد دیگر بچه خانمی به کما رفته بود و این مرد به او می گوید به این مقام برود و دعا کند،خانم می گوید چندین بار رفته ام
بعد مرد می گوید عابری را دیدیم که تازه از اینجا گذر می کرد از او خواستیم چون اولین بارش است که به این مقام برود و برای این بچه دعا کند و آن عابر می رود و دعا می کند و در عین ناباوری بچه از عصر همان روز هوشیاریش بالا می رود و تا هفته بعد مرخص می شود
دو مورد کسانی که بچه دار نشده بودند
و گفت سه شنبه به سه شنبه مردم نذرهایشان را می آورند که هفته قبل نیت کرده و هفته بعدش حاجت گرفته اند
و گفت سه شنبه ها عصر بیایید اینجا و خودتان ببینید چه معجزاتی مردم دیده آمد و برایتان تعریف کنند
و در زمان رژیم قبلی به اینجا دار الشفا می گفتند به خاطر معجزاتی که در شفای بیماران می دیدند
و گفت قدمت این مکان به هزار سال پیش بر می گردد که در سایت نوشته شده مربوط به سدهٔ ۹ ه.ق است

آدرس و لینک نقشه ویکیمپیا:

استان مازندران -شهر آمل -خیابان رسالت روبروی بیمارستان ۱۷شهریور داخل کوچه ای بود
مختصات36.468401,52.353403
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » پنج شنبه آپريل 16, 2020 4:17 pm

استان مرکزی

1.حضرت اشموئیل علیه السلام- جاده بوئین زهرا (نزدیک ساوه)

حیات القلوب:
حق تعالى فرموده است (وَاذْكُرْ‌ فِي الْكِتَابِ إِسْمَاعِيلَ إِنَّهُ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَكَانَ رَ‌سُولًا نَّبِيًّا وَكَانَ يَأْمُرُ‌ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ وَكَانَ عِندَ رَ‌بِّهِ مَرْ‌ضِيًّا) (سوره مريم: 54 و 55) يعنى: ((ياد كن اسماعيل را در قرآن بدرستى كه صادق الوعد بود يعنى وفاكننده بود به وعده خود و او پيغمبر مرسل بود و امر مى كرد اهل خود را به نماز كردن و زكات دادن و نزد پروردگار خود پسنديده بود.((
و در حديث معتبر از حضرت امام رضا عليه‌السلام منقول است كه: حق تعالى براى اين او را صادق الوعد ناميد كه با شخصى در مكانى وعده كرد و يك سال از براى انتظار وعده او در آن مكان ماند و از آنجا حركت نكرد.( علل الشرايع 77: معانى الاخبار 50: عيون اخبار الرضا 2/79.)
و به سندهاى معتبر بسيار از حضرت صادق عليه‌السلام منقول است كه: اين اسماعيل كه حق تعالى او را صادق الوعد ناميده است غير از اسماعيل فرزند ابراهيم خليل عليه‌السلام است بلكه پيغمبرى بود از پيغمبران كه خدا او را به قوم خود مبعوث گردانيد و قوم او گرفتند او را پوست سر و روى مبارك او را كندند. پس حق تعالى ملكى را بسوى او فرستاد و گفت: پروردگار عالميان تو را سلام مى رساند و مى فرمايد كه: ديدم كه قوم تو با تو چه كردند و مرا فرستاده است بسوى تو كه هر چه حكم در باب ايشان بفرمائى من او را بعمل آورم.
اسماعيل عليه‌السلام گفت: نمى خواهم در دنيا از قوم خود انتقام بكشم و مى خواهم در اين بليه صبر كنم و تأسى نمايم به حسين بن على عليه‌السلام فرزند پيغمبر آخرالزمان صلى‌الله‌عليه‌وآله تا از مرتبه ثواب آن حضرت بهره اى داشته باشم.
«علامه مجلسی» از حضرت امام رضا، روایت می‌کند که فرمود: «حضرت «سموئیل» «صادق‌الوعد» معرفی شده است. این «سموئیل» یا «اسمائیل» غیر از «اسمائیل» فرزند «ابراهیم» (علیه‌السّلام) است و او پیغمبری بود که «شموئیل» یا «سموئیل» هم می‌گفتند
و در نقلی دیگر از کتاب حیات القلوب:
أَلَمْ تَرَ‌ إِلَى الْمَلَإِ مِن بَنِي إِسْرَ‌ائِيلَ مِن بَعْدِ مُوسَىٰ إِذْ قَالُوا لِنَبِيٍّ لَّهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا نُّقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ ((آيا نظر نمى كنى در قصه اشراف بنى اسرائيل بعد از موسى در وقتى كه گفتند به پيغمبرى از براى ايشان كه: برانگيز از براى ما پادشاهى كه جنگ كنيم در راه خدا)).
این پیامبر در آیه فوق حضرت اشموئیل بوده است که در زمان جالوت بوده است.
خداوند برای قوم سرکش قوم بنی اسرائیل انبیای فراوانی فرستاد و آن قوم لجباز بسیاری از آنان را به شهادت رساندند و به انکار رسالتشان پرداختند و بدین سبب به عذاب الهی دچار گشتند. بنی اسرائیل پس از یوشع بن نون وصی حضرت موسی علیه السلام گرفتار اختلاف شدند و از این رو شوکت خویش را از دست دادند و به دست ستمکارانی چون جالوت گرفتار آمدند. جالوت مردانشان را کشت و زنانشان را به اسارت گرفت و اموالشان را به غارت برد. در این هنگام به پیشگاه پیامبرشان نالیدند و از او خواستند تا از خدا بخواهد پادشاهی برای انها بفرستد تا با او در راه خدا بجنگند. حضرت اشموئیل طالوت را که در دانش و نیروی جسمانی سر آمد بود به پادشاهی برگزید گروه زیادی با او رهسپار جنگ با جالوت شدند طالوت به انها خبر داد تا به نهر آبی می رسند که تنها می توانند به اندازه کف دستی از ان بنوشند اما شصد هزار نفر از اب نوشیدند و تنها 313 نفر هیچ ابی حتی به اندازه کف دستی ننوشیدند. وقتی به سپاهیان پر شما ر جالوت رسیدند عده ای گفتند ما نمی توانیم با اینان مقابله کنیم ولی عده ای دیگر گفتند چه بسا گروه اندکی که به اذن خدا بر گروه بسیاری پیروز می شوند داود سنگی در فلاخن خویش گذاشت و جالوت را با آن هلاک کرد و بدین روی سپاهیان طالوت پیروز شدند

در ایران نیز مزاری منسوب به حضرت سموئیل (علیه السلام) وجود دارد. این بقعه در 11 کیلومتری شهرستان ساوه و در روستای کوچکی در جاده بوئین زهرا واقع است. جالب است که نام مدفون در آن بقعه حضرت «اِشْمُوئیل» ثبت شده که تلفظی عبری از نام آن حضرت است. قدمت ساختمان فعلی به دوره ی صفویه می رسد اما قسمت شرقی آن به دستور ناصرالدین شاه قاجار به بقعه افزوده شده و سنگ نبشته ای به خط نستعلیق بر دیوار نصب گردیده که مبیّن حضور شاه قاجار و همراهانش در آن جاست. بقعه ی منسوب به حضرت اشموئیل (علیه السلام) بنایی آجری است و پی دیوارها از سنگ تراشیده ساخته شده است و بر فراز بقعه، گنبدی سفید رنگ به چشم می خورد. در زیر گنبد، ضریحی آهنی و جدید به رنگ سبز بر روی قبر منسوب به آن حضرت نصب گردیده است. اطراف این بقعه، محصور نیست، اما مردمی که در مجاورت آن زندگی می کنند، محوطه ی آن را درختکاری نموده و به حرمت آن مکان شریف اهتمام دارند. نهر آبی در نزدیکی بقعه جریان دارد که به «آب چکّه بار» معروف است.
در کتاب سموئیل نبی (علیه السلام) که دو قسمت از کتاب مقدس را تشکیل می دهد، هیچ اشاره ای به خروج حضرت سموئیل نبی (علیه السلام) از اراضی مقدس فلسطین نشده است و انتساب چنین مقبره ای به آن حضرت در ایران، امری غریب و دور از ذهن است ولی ممکن است مدفون در آن بقعه، یکی از صلحا و بزرگان دینی یهود و یا پیامبر دیگری باشد که با حضرت سموئیل نبی (علیه السلام) که در سرزمین فلسطین مدفون گردیده، تشابه اسمی داشته باشد. (منبع: رامین نژاد؛ رامین، مزار پیامبران، مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی).

مزارت مشابه اسمی:

1.شهرک راماه در 6 کیلومتری شمال غربی بیت المقدس و بر سر راه بیت المقدس به رام الله قرار دارد. بر روی تپه ی کم ارتفاع و سرسبز روستای «نبی سموئیل»، عمارت حرم مطهر حضرت سموئیل نبی (علیه السلام) دیده می شود. این بنای سنگی در سه طبقه ساخته شده است که شامل سرداب مطهر و مسجد و مناره ای سنگی و شش ضلعی است. بر تابلو راهنمای فلزی که در سمت راست ایوان ورودی حرم نصب گردیده، عبارت: «قَبرُ النَّبی ساموئل» نوشته شده است و ترجمه ی معادل آن نیز به زبان های عبری و انگلیسی دیده می شود. پس از ورود به ایوان و داخل شدن به فضای مُسقّف، در سمت چپ، یک راه پلّه سنگی که یک طرف آن نرده کشی شده است، زائران را به سمت سرداب مطهر و مقبره ی حضرت سموئیل نبی (علیه السلام) هدایت می کند. در زمان تسلط اعراب مسلمان در این منطقه، مقبره ی حضرت سموئیل با پارچه های سبزرنگ و قالیچه های زیبا پوشانیده شده بود، اما پس از اشغال فلسطین، یهودیان ضمن حضور نظامی در اطراف حرم مطهر، نمادهای اسلامی را محو کردند و بر روی مزار آن حضرت پارچه هایی آویختند که بر آن ها مضامین عبری نوشته شده بود. در سال 1142 ق/1730 م ترکان مسلمان عثمانی کلیسا را به مسجد تبدیل کردند و طاق های زیبای سنگی برای حرم ساختند و برای آن مناره ای بنا کردند. در سال 1296 ش/ 1336 ق/ 1917 م خسارت هایی به نمای خارجی ساختمان حرم وارد آمد که چند سال بعد مرمت شد. حرم مطهر حضرت سموئیل نبی (علیه السلام) در منطقه ی مسلمان نشین و در محدوده ی تحت اختیار تشکیلات خودگردان فلسطین در جنوب رام الله قرار دارد و زائران آزادانه برای زیارت به این ناحیه می آیند. اعراب مسلمان از گذشته های دور، روزی را به نام «روز سموئیل نبی» نام گذاری کرده، در اطراف حرم آن حضرت خیمه برپا می کنند و ضمن اقامه ی نماز و قرائت دعا به زیارت آن حضرت مشرّف می شوند. یهودیان نیز در سالروز وفات آن حضرت در 25 ماه ایار (هشتمین ماه در گاه شماری یهود) مطابق با 24 اردیبهشت / 14 مه که آن را «روز سامُوئیل» می دانند، به زیارت حضرت سموئیل (علیه السلام) می آیند.

تحقیقات میدانی:

به زیارت اشموئیل نبی در ساوه رفتیم از کنار جاده بوئین زهرا به ساوه ده کیلومتری ساوه جاده ای فرعی است که تابلو هم دارد در این جاده بیست کیلومتر می رویم تا به مقبره حضرت اشموئیل می رسیم
اهالی آنجا اعتقاد زیادی به این مرقد داشته اند و معجزات زیادی دیده اند و همچنین می گویند هرساله توریست های مسیحی و یهودی هم به زیارت اینجا می آیند و موردی که صحبت نمودم خودشان معجزاتی دیده بودند از جمله اینکه بچه دار نمی شدند بعد از ده سال با یکبار متوسل شدن به این حضرت به حاجت خود رسیده اند

آدرس و ینک نقشه ویکیمپیا:

آدرس: استان مرکزی -شهرستان ساوه، بخش مرکزی جاده بوئین زهرا ،روستای ورده ، روستای ده سید، روستای پیغمبر، آرامگاه اشموئیل نبی

http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=35.22 ... B%8C%D9%84
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

قبليبعدي

بازگشت به بلاد ايران


cron
Aelaa.Net