مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

Re: مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » جمعه نوامبر 08, 2019 10:55 am

استان خوزستان

5.حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام:سوسنگرد


مطلبی در منابع و کتب در مورد این مزار نیافتیم

این مکان به اعتقاد مردم قدمگاه حضرت ابراهیم است

مزارت مشابه اسمی:

1.در جنوب بیتْ لَحم شهر کوچکی چون روستاست که به مسجد ابراهیم (علیه السلام) و یا مسجدالخلیل معروف است و در آن قبور ابراهیم، اسحاق و یعقوب (علیهم السلام) و همسرانشان وجود دارد.
2. و ابن‌ بطوطه‌ (ص‌ ۱۰۱) از محلی‌ به‌ نام‌ بُرص‌ میان‌ حله‌ وبغداد (برس‌ یا برس‌ نمرود، در محل‌ بابل‌ کنونی‌) در عراق یاد کرده‌ که‌ گقته‌اند زادگاه‌ ابراهیم‌ بوده‌ است‌. از حرّان‌ هم‌ به‌ عنوان‌ مولد
ابراهیم‌ یاد شده‌ است. با این همه‌ غالب‌ محققان‌ معاصر برآنند که‌ اور، مولد و محل‌ رشد ابراهیم‌ بوده‌ است.

آدرس و لینک نقشه ویکیمپیا:

استان خوزستان – شهرستان سوسنگرد – روستای هویزه
http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=31.45 ... 8%B2%D9%87
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » دوشنبه نوامبر 11, 2019 8:47 pm

استان خوزستان

6.حضرت روبیل علیه السلام:

مرحوم سیدعبدالله جزائری یکی از علمای شوشتر (متوفی 1173 ه.ق) در فصل نهم تذکره شوشتر می‌گوید: مقامات بسیاری از انبیا بنی اسرائیل در حوالی شوشتر و دزفول یعنی نزدیک رودخانه دزفول معروف هستند مانند: اسحاق، شمعون، یعقوب، لاوی، جرجیس و روبیل.
در کتاب الغدیر آمده که قبر روبیل پسر حضرت یعقوب در مصر است.
برگرفته از کتاب پیامبران سرزمین ما ،عباس صالح مدرسه ای

7. حضرات اسحاق و اسماعیل علیهما السلام:

در مورد این مرقد مطلبی پیدا ننمودم ولیکن در استان خوزستان – شهرستان دزفول ـ روستای قلعه عبده شاه، شهرک انقلاب قبرستانی دارد به نام اسحاق ابراهیم و در آن مقبره امامزادگان اسحاق و ابراهیم (علیهما السلام) هستند که نمی دانیم اینان منسوب به پیامبران هستند یا امامزاده
آدرس و لینک نقشه ویکیمپیا:
استان خوزستان –شهرستان دزفول -در جاده دزفول به هفت تپه –شهرک انقلاب –قبرستان اسحاق اسماعيل
http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=32.19 ... B%8C%D9%85

8.حضرت صالح پیامبرعلیه السلام:شوشتر

در استان خوزستان در شهرستان شوشتر هم مزاري منسوب به نام صالح پیغمبر(علیه السلام) هست

9.حضرت ارمیای نبی علیه السلام: شمال شهر خرمشهر

آستان ارمیای نبی (علیه السلام) در شهرستان خرمشهر، بخش مرکزی، شهر خرمشهر واقع شده است.
در مقاله‌اي در روزنامه جمهوري اسلامي مورخ 15/9/79 از مدفن پيامبري به نام ارمياي نبي در شمال خرمشهر ياد شده است.
آخرين ويرايش توسط najm116 on چهارشنبه نوامبر 13, 2019 8:34 pm, ويرايش شده در 2.
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » دوشنبه نوامبر 11, 2019 9:03 pm

استان زنجان

حضرت قَیدار عليه السلام

مرحوم علامه مجلسی در صفحات 106 و 107 در جلد پانزدهم بحار الانوار در ذکر اجداد گرامی پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله اورده است که حضرت قیدار جد سی ام حضرت رسول اکرم است.

حضرت قَیدار (علیه السلام) فرزند حضرت اسماعیل ذبیح الله و نوه ی حضرت ابراهیم خلیل (علیه السلام) است. نام آن حضرت در قرآن کریم نیامده، اما در تورات از او به عنوان دومین فرزند حضرت اسماعیل (علیه السلام) و «سَروَر» و «صاحبِ امّت» یاد شده است.(1)
حضرت ابراهیم(علیه السلام) وقتی نور نبوّت را در صورت اسماعیل نظاره کرد، به او فرمود: «به به، گوارا باد بر تو ای اسماعیل! خداوند تو را به نور پیامبرش محمد مخصوص گردانیده است و من از تو در این‌باره عهد و پیمان می‌گیرم». پس اسماعیل این عهد را گرفت و به آن پایبند بود تا با هاله دختر حارث ازدواج نمود و قیدار از او متولد شد و نور رسول خدا در چهره او نمایان شد. اسماعیل آن نور را در چهره او دید و تابوت (امانات) را به وی داد و او را به دین و سنت خداوند توصیه نمود. به او فرمان داد که این نور را جز در پاک‌ترین زنان به ودیعت نسپارد.(2)
3. قیدار(علیه السلام) بزرگ قوم و گروه خود بود. قیدار ویژگی­های منحصر به فردی در مورد شکار کردن، تیراندازى، صلابت، قوّت و شجاعت، دلیری در جنگ و فروتن بودن داشت.(3)
4. وقتی قیدار یک روز به شکار رفت، وحوش و درندگان و پرندگان صحرا از هر مکانى با او ملاقات کردند و به زبان آدمی به او گفتند: اى قیدار! عمر تو گذشت، آیا نزدیک نشده که راجع به نور محمّد فکرى کنى که آن‌را به نسل بعد تحویل دهى؛ آن نور براى چه به تو به امانت سپرده شده؟!
قیدار(علیه السلام) با غم و اندوه به منزل خود برگشت و به خداى ابراهیم قسم خورد که هیچ‌گاه غذایی نخورد، با زنى همبستر نشود تا (از طرف خدا) راجع به آنچه که از زبان وحوش و طیور شنیده بود دستورى براى او صادر گردد، دائماً در بیابانى مى‌‏نشست، تا این‌که ناگاه خدا ملکى از ملائکه هوا را به شکل مردى از اهل زمین نزد او فرستاد، قیدار فردی را به خوش‌‏ صورتى و خوش هیکلى و خوش اخلاقى او ندیده بود، آن ملک پایین آمد و بر قیدار سلام کرده نزد او نشست و گفت: اى قیدار تو به قوت و شجاعت آراسته شدى و شهرها را در سیطره خویش درآوردی و نور محمّد(ص) به تو منتقل گردید و پسرى از غیر نسل اسحاق(علیه السلام) نصیب تو خواهد شد، اگر براى خداى ابراهیم(علیه السلام) نذر و قربانى نمایى و از خدا درخواست کنى تا شخصی که شایسته همسری با تو است معلوم شود، از این‌که نسبت به حاجت خود سستی نمایی بهتر است. آن فرشته این دستور را داد و به طرف مقام خود بالا رفت. پس قیدار، در همان ساعت از جاى خود برخاست. قیدار موهای بلند و صورتی زیبا و با جمال و کمال و نورانى داشت. در آن روز تعداد هفتصد قوچ از قوچ‌هایى که از حضرت ابراهیم(علیه السلام) به ارث برده بود را براى قربانى حاضر و آماده کرد. هر قوچى را که قربانى می‌کرد آتش قرمز و بدون دودى با زنجیرهاى سفیدى از آسمان می‌آمد و آن قوچ قربانى شده را می‌گرفت و به سوى آسمان بالا می‌برد، قیدار همچنان به قربانى کردن ادامه می‌داد تا این‌که ندا کننده‌ای از آسمان ندا داد: اى قیدار! همین مقدار قربانى کردن تو را کفایت کرد؛ زیرا که خدا دعاى تو را مستجاب و قربانى تو را قبول کرد. همین حالا با شتاب نزد درختى که وعده‌گاه است برو و نزد آن بخواب و آنچه که در خواب دیدى به آن عمل کن. قیدار آمد تا نزد آن درخت رسید و پاى آن درخت به خواب رفت، شخصى به خواب او آمد و گفت: اى قیدار! این نورى که در پشت تو می‌باشد همان نورى است که خدا به وسیله آن، همه درها را باز کرد و همه دنیا را فقط به خاطر وجود آن آفرید.
بدان که؛ خدا یکی از دختران جوان عرب را حامل آن نور خواهد کرد، پس تو زن پاک و پاکیزه‌اى را از عرب براى خویشتن برگزین که نام او «غاضره» باشد. پس قیدار از خواب با خوشحالى بیدار شد و به سوى منزل خود رهسپار گردید، پیک‌هایی را روانه کرد تا زنى را از عرب براى او خواستگارى نمایند که نامش غاضره باشد. قیدار تنها به آنها که فرستاده بود اکتفا نکرد، بلکه خود بر اسبى سوار شد در حالى که شمشیر را از غلاف کشیده بود و مشغول جستجوى قبیله‌هاى عرب بود، بر قومى وارد می‌شد و (از نزد آنان) به سوى قوم دیگر حرکت می‌کرد تا این‌که بر پادشاه حرمین که از فرزندان ذهل بن عامر بن یعرب بن قحطان بود وارد شد، ذهل را دخترى بود که او را غاضره می‌گفتند و از زیباترین زنان بود، قیدار با آن زن ازدواج کرده او را به محل زندگی خود آورد و با او هم‌بستر شد و آن زن به حمل (پسر قیدار) حامله گردید، آن‌گاه نور محمّدى(ص) از صورت قیدار ناپدید شد همین‏که قیدار نگاه کرد دید آن نور در صورت غاضره جایگزین شده پس آن‌حضرت را از مشاهده این موضوع بسیار خوشحال شد.(4)
کتاب اَشَعیای نبی (علیه السلام)، درباره ی مساکن قبیله ی قیدار این گونه سخن گفته است: «بیابان و شهرهایش و دیار سکونت قیدار، آواز خود را بلند سازند و متمکّنان در صخره، تَرَنُّم نموده، از سر کوه ها گلبانگ زنند [و] وصف عظمت خدا نموده، حمد او را در جزایر آشکار سازند».(5) فقرات دیگری از کتاب اشعیای پیغمبر (علیه السلام)، مسکن قبیله ی قیدار را در عربستان ذکر کرده و پسران (نسل) قیدار را «پهلوانان و تیراندازان» خطاب نموده است.(6) در کتاب اِرمیای نبی (علیه السلام) نیز از قوم و قبیله ی قَیدار نام برده شده و از آنان به عنوان «پسران شرقی» تعبیر نموده است.(7) در کتاب زبور داوود نبی (علیه السلام) نیز از قیدار نام برده شده، آن جا که داوود (علیه السلام) خود را بر دلبستگی به دنیا ملامت می کند و می فرماید: «وای بر من که در مشک مُتمَکّن و در چادرهای قَیدار ساکن می باشم».(8) با استناد بر این منابع، قبیله ی مشهور قیدار در شمال شبه جزیره ی عربستان سکنا داشته و چادرنشین بوده اند. در تاریخ یعقوبی آمده که حضرت اسماعیل نبی (علیه السلام) دوازده پسر داشت و بزرگ ترین آن ها حضرت قیدار بود که پس از پدر، مردم را به توحید دعوت می کرد (9)، اما تورات از نِبایوت (در عربی: نابت) به عنوان «اول زاده» نام برده و قَیدار (علیه السلام) را دومین فرزند اسماعیل (علیه السلام) ذکر کرده است.(10).
درباره ی زندگی حضرت قَیدار (علیه السلام) اخبار چندانی در دست نیست و هیچ خبری مبنی بر مهاجرت یا سفر حضرت قیدار (علیه السلام) از عربستان به سمت ایران ثبت نگردیده است، اما مزار مشهوری در شهرستان قیدار واقع در 80 کیلومتری جنوب زنجان قرار دارد که به عنوان مزار حضرت قَیدار نبی (علیه السلام) شناخته شده و 62 نفر از علمای طراز اول، آن را تأیید کرده اند.(11) علّامه سید شهاب الدین مرعشی نجفی (رحمه الله) که از علمای بزرگ علم انساب در عصر حاضر به شمار می رود، در پاسخ استعلامی که در خصوص انتساب این بقعه مبارکه به حضرت قیدار (علیه السلام) چنین مرقوم فرموده اند:
«باسمه تعالی، نظر به فرمایش عده ای از محققین در این امور، مسلّم می باشد که مدفون در آن مزار شریف، جناب قَیدار جدّ رسول مکرَّم ــ صلی الله علیه و آله و سلم ــ می باشد. شهاب الدین الحسینی المرعشی النجفی».
قدیمی ترین سند درباره ی این بقعه، سنگ نوشته ای عربی متعلق به سال 719 ق است که با خط ثلث جلی بر آن چنین مکتوب است:
«بلغارخاتون اَمَرَ بتجدید هَذَا المقامِ المبارک، اَلخاتونُ المُعَظَّم زَیَّدَ عَظَمَتَها بَلَغَها فی الدنیا وَ الاخره. فی رَبیع الاخَر سَنَه تِسعَ عَشَرَ وَ سَبعمائه ... مُبارک محمد».(12) (این بقعه ی مبارکه به دستور بلغارخاتون تجدید بنا گردید. بانوی بزرگواری که خداوند بر عظمت او بیفزاید و در دنیا و آخرت، او را اجر دهد. در ربیع الاخر سال 719 ... مبارک محمد). بر اساس این سند، قدمت مزار حضرت قیدار (علیه السلام) بیش از 700 سال است؛ چرا که بلغارخاتون آن را تجدید بنا کرده است و بنای اولیه می بایست بسیار قدیمی تر باشد.
نقل کرد اند که شبی بلغارخاتون در خواب می بیند که باید مرقدی برای حضرت قیدار (علیه السلام) بنا کند. تا سه شب این خواب تکرار می شود. در صبح روز چهارم دستور می دهد تا به سوی قبر مطهر پیامبر خدا حرکت کنند. از همان روز کار احداث مرقد شروع می شود که مطابق با سال 719 ق است.(13)
سنگ تعمیری دیگری بر دیوار گنبد حرم نصب شده که نشانگر آن است که گنبد مطهر در سال 751 ق به دست استاد تیمورخان سلطانیه ای احیا گردیده است. عبارت این کتیبه بدین مضمون است: «اخراجات تعمیر روضه ی مقدس و گنبد منور حضرت قَیدار نبی (علیه السلام)، راسخ جلیل بن مرحوم شیخ ابراهیم. استاد تیمورخان سلطانیه ای، سنه 751».(14)
این بنا ابتدا بر روی سه ردیف سنگ تراشیده از آجر ساخته شده و ترکیب کلی آن از دو چهار طاقی چسبیده به هم تشکیل شده است. چهار طاقی نخست به عنوان هشتی با پوشش گنبدی ساخته شده که سقف آن بر چهار جِرز ساخته شده است. در حدّ فاصل دو جرز از سمت غرب، در ورودی بقعه قرار گرفته که این قسمت نیز به یک چهار طاقی دیگر متّصل است. در ارتفاع یک متری اطراف دیوار داخلی، کاشی هایی شش گوش، به رنگ فیروزه ای، سفید، سیاه، بنفش قرار گرفته اند. بر فراز بقعه، گنبدی دو جداره نشسته که جدار نخستین، سقف بقعه را تشکیل می دهد و از قسمت درون با گچبری زیبا پوشیده شده و اسماء الحسنی به خط نستعلیق بر آن نوشته شده و تصاویری از گُل و بوته و لَچَک و تُرنج و درخت و تصاویر خیالی فرشتگان همراه با پرندگان بسیار زیبا آن را زینت داده است. این گچبری ها که تاریخ آن متعلق به قرن 11ق است، در گذشته به رنگ آبی و طلایی بوده و به مرور از بین رفته است.(15) ضریح چوبی و مُشَبَّکی بر روی مزار حضرت قیدار (علیه السلام) قرار دارد. فضای داخل بقعه، کوچک است و می بایست برای توسعه ی آن تدبیری اتخاذ شود. در داخل صحن مبارکه، 38 حجره برای استفاده طلاب علوم دینی ساخته شده است. کاشی کوچکی بر بالای درب شرقی صحن، تاریخ بنای آن را سال 1319 ق نشان می دهد و قسمتی از دیوارهای اطراف نیز در سال 1380 مرمت گردیده است بنای آن چنین نوشته است: «عمل استاد محمد باقر 1319».(16) عمارت حرم قیدار نبی (علیه السلام) در سال . در مجاورت ضلع شرقی حرم مطهر، مسجدی با ده ستون سنگی و طاق های جناقی شکل و دو مناره ی کوچک ساخته شده و بر سنگ 1383 ش به علت اوضاع نامساعد جوّی و بارندگی های شدید، خسارت های فراوانی دید و در پی آن مقرّر شد که با مشارکت سازمان میراث فرهنگی و اداره ی اوقاف و امور خیریّه ی استان، این بقعه که با شماره 321 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، مرمت و حریم آن نیز توسعه داده شود. به همین منظور، تعدادی از اراضی و منازل مجاور خریداری و آماده ی الحاق به محدوده ی حرم مطهّر گردیده است. (منبع: رامین نژاد؛ رامین، مزار پیامبران، مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی).
پی نوشتها:
1ـ تورات، سفر تکوین، 13/25ــ 16.
2_ مسعودى، على بن حسین، اثبات الوصیة، ص 97، انصاریان، قم، 1426ق.
3_ همان.
4_ همان، ص 97 – 98.
5ــ کتاب مقدس، کتاب اشعیاه، 11/42ــ 12.
6ـ همان، 16/21ــ 17.
7ـ کتاب مقدس، کتاب ارمیا، 28/49.
8ــ کتاب مقدس، مزامیر داوود، مزمور 5/120.
9ــ تاریخ یعقوبی، 321/2.
10ــ سفر تکوین، 13/25ــ 16.
11ــ مقاله «حضرت قیدار در سرزمین ایلخانان»، روزنامه ی همشهری، 80/7/4.
12ـ هوشنگ ثبوتی، بناهای آرامگاهی استان زنجان، 175.
13ــ همان، مقاله ی «حضرت قیدار در سرزمین ایلخانان».
14ــ هوشنگ ثبوتی، بناهای آرامگاهی استان زنجان، 178.
15ــ همان، مقاله ی «حضرت قیدار در سرزمین ایلخانان».
16ــ مشاهدات مؤلف در تاریخ 82/2/1.

آدرس و لینک نقشه ویکی مپیا:

استان همدان- شهرستان خدابنده- روستای خدابنده( قیدار نبی) که در 88 کیلومتری جنوب شرقی زنجان و 42 کیلومتری شهرستان باستانی سلطانیه قرار دارد-در روستای خدابنده از میدان امام حسین به طرف میدان معلم مسجد جامع شهر است جنب مسجد جامع حرم حضرت قیدارنبی می باشد

http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=36.11 ... 8C-(%D8%B9

Image
Image
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » چهارشنبه نوامبر 13, 2019 8:18 pm

استان سمنان:

1.حضرات سام و لام علیهما السلام - سمنان، شمال شرقی سمنان


سيم و لام: طبق اعتقادات مردم سمنان و همچنين طبق مفاد كتيبه موجود، دو نفر از فرزندان نوح به نام‌هاي سام‌النبي و لام النبي در محلي در نزيكي سمنان دفن شده‌اند.
بقعه پيغمبران سمنان در 18 كيلومتري شمال شرقي سمنان بر فراز كوه مرتفعي قرار دارد.
براي رسيدن به اين بقعه هم از روستاي «درجزين» در نزديكي سنگسر و هم از جاده اصلي سمنان به دامغان (پليس‌راه) مي‌توان انتخاب مسير كرد. اين جاده خاكي و سنگلاخ است.
طبق اعتقادات مردم سمنان و همچنين طبق مفاد كتيبه موجود، دو نفر از فرزندان نوح به نام‌هاي سام‌النبي و لام النبي در محلي در نزيكي سمنان دفن شده‌اند.

آدرس و لینک نقشه ویکیمپیا:

بقعه پيغمبران سمنان در 18 كيلومتري شمال شرقي سمنان بر فراز كوه مرتفعي قرار دارد. براي رسيدن به اين بقعه هم از روستاي «درجزين» در نزديكي سنگسر و هم از جاده اصلي سمنان به دامغان (پليس‌راه) مي‌توان انتخاب مسير كرد. اين جاده خاكي و سنگلاخ است.
http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=35.72 ... 8%A7%D9%86

Image
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » پنج شنبه نوامبر 14, 2019 3:25 pm

استان سمنان:

2. حضرت ارمیا علیه السلام - شهرستان شاهرود، شهر میامی، روستای ارمیا

شهرستان شاهرود، در حومه شهر میامی، در روستای ارمیان قبري منسوب به نام بيامبر"ارمیا" وجود دارد
در مسیر شاهرود به سبزوار (۶۰ کیلومتری شاهرود) و در روستای «ارمیان» که چند کیلومتر از جاده دورتر است، قبر ارمیای نبی قرار گرفته است که مورد احترام همگان است.

در مسیر شاهرود به سبزوار (۶۰ کیلومتری شاهرود) و در روستای «ارمیان» که چند کیلومتر از جاده دورتر است، قبر ارمیای نبی قرار گرفته است که مورد احترام همگان است.
جهت غربی-شرقی از شاهرود به سمت میامی در کیلومتر حدودا 50 ، یک تابلوی سبزرنگ که بر روی آن نام دو روستای ارمیان و جودانه نوشته شده راهی در جهت شمال-جنوب باز می‌کند که به یک دو راهی ختم می‌شود که یکی به جودانه می‌رود و دیگری به ارمیان و قدس که روستایی است در شرق ارمیان. کمی در این جاده روستایی که پیشتر بروی، دوباره، ارمیان راه خود را جدا می کند، جاده به دو جانب می‌رود یکی به قدس و دیگری به ارمیان.
علی‌اکبر عامری عضو شورای اسلامی و از کهنسالان روستای ارمیان در گفت وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه سمنان درباره بنای فعلی ارمیای نبی(علیه السلام) می گوید: بنای قدیمی این بقعه متبرکه که مورد احترام مردم است از سنگ و گل بود اما بعد از انقلاب دانشگاه شاهرود به بازسازی این بنا پرداختند و ساختمان فعلی را که بزرگتر از بنای پیشین نیز هست را ساختند .
وی ادامه داد: تنها بخشی که از بقعه مربوط به بنای قدیمی است همین صندوق چوبی است که بر روی مقبره قرار دارد .
این عضو شورای روستای ارمیان با بیان اینکه بر روی صندوق چوبی، نوشته هایی کنده‌کاری شده وجود دارد افزود: این بقعه مورد احترام مردم منطقه است و کسانی بوده‌اند که با توسل به ارمیای نبی(علیه السلام) به حاجات خود نیز رسیده‌اند و از همین رو مردم منطقه احترام خاصی برای این بقعه متبرکه قائل‌اند .
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص وجود اسنادی در خصوص این بقعه و انتساب آن به ارمیای نبی به داستان اختلاف بین دو روستای مجاور اشاره و خاطرنشان کرد: سال‌ها پیش و در جریان بازسازی و مرمت این بقعه، برخی از مردم روستای قدس که در مجاورت ارمیان هستند معترض بودند که بیشتر اعتباری که داده می‌شود برای این بقعه در ارمیان هزینه می‌شود اما در روستای قدس هزینه‌ای نمی شود لذا مسوول پروژه از متولیان و هیات امنای بقعه خواست که اسناد و مدارکی در خصوص ارمیاء نبی و این بقعه متبرکه پیدا کنیم لذا بعد از تحقق و جستجو سرانجام به سندی در کتابخانه حضرتی مشهد دسترسی پیدا کردیم که در خصوص ارمیای نبی(علیه السلام ) بود و در آن آمده بود که ارمیاء از خراسان به سمت این منطقه آمده و دشمنانی که در پی او آمده‌اند رد وی را تا این محدوده می‌گیرند و در این منطقه رد وی را گم می‌کنند .
وی با بیان اینکه در آن کتاب بر شهادت ارمیا از طریق اره تصریح شده اظهار کرد: گفته می‌شود که رد ارمیا نبی را تا یک درخت پی می‌گیرند و لذا می گویند ارمیا در این درخت پنهان شده از این رو یک اره دو سر می‌آورند و آنقدر درخت را اره می‌کنند که دنده های درخت خونی می‌شود .
این کهنسال ارمیانی با بیان اینکه آبی که این درخت چنار را سیراب می‌کند از دو کیلومتر آن‌طرف‌تر به سمت این بقعه می‌آید گفت: ما مردم ارمیان باور داریم که آب این چشمه که در همه سال‌های خشکسالی نیز خشک نشده از دو کیلومتر آن طرف‌تر به برکت این پیامبر می‌آید .
البته این پیامبر نامی شبیه به ارمیا نبی داشته اند

آدرس و لینک نقشه ویکیمپیا:

آدرس: استان سمنان ،شهرستان شاهرود، شهر میامی، روستای ارمیا

http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=36.35 ... 8%A8%DB%8C

Image
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » پنج شنبه نوامبر 14, 2019 4:15 pm

استان سمنان:

3.حضرت جرجیس علیه السلام - شهرستان شاهرود، بیارجمند، خوارتوران

همجنين در شهرستان شاهرود روستاهاي ديگري مشتمل بر بقاعي منسوب به نام بيامبران وجود دارد
بقاعي منسوب به نام: حضرت جرجیس (علیه السلام) در شهرستان شاهرود، بیارجمند، خوارتوران

طبق تحقیقات و مطالعات در مناطق و مکان های مذهبی، این پیامبر مدفون در بخش بیارجمند شهرستان شاهرود روستای ناهر یا نهر 120درجه و 193کیلومتری شاهرود قرار دارد
روستای ناهر دامنه شمالی کوهی به نام کوه پیامبر در جنوب روستای زمان آباد واقع می باشد(منبع: گیتی شناسی ایرانی)

آدرس و لینک نقشه ویکیمپیا:

استان سمنان –شهرستان شاهرود-روستای ناهر(نهر)
http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=35.53 ... 9%87%D8%B1

Image
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » جمعه نوامبر 29, 2019 3:18 pm

استان سمنان:

4. حضرت دانیال علیه السلام - شهرستان شاهرود، شهر میامی، روستای سوداغلن

بقاعي منسوب به نام: دانیال پیغمبر (علیه السلام) در شهرستان شاهرود، روستای كالپوش

طبق تحقیقات روستای سوداغلن و کالپوش دو روستا در نزدیکی هم در استان سمنان منطقه شاهرود بخش میامی می باشند که در همان محدوده سوداغلن کالپوش مزاری منسوب به دانیال نبی علیه السلام می باشد
(منبع: گیتی شناسی ایرانی)در مورد مدفون در این مزار مطبی در کتب نیافتم

آرامگاه دانیال پیامبر(علیه السلام) در شهرستان میامی، منطقه کالپوش، روستای سوداغلن، کنار روستای حسین آبادواقع شده است ولی بنی اسدی در کتاب خود قبر او را در روستای باغچه میامی می آورد.(روستای باغچه چند کیلومتری این مرقد واقع است)
این آرامگاه در بالای کوهی سرسبز بادرختان بلند و با توجه به قرار گرفتن درکنار دشت شقایق و دشت شاد همواره مورد توجه گردشگران قراردارد.

آدرس و لینک نقشه ویکیمپیا:

آدرس:استان سمنان ـ شهرستان شاهرود میامی–بخش کالپوش دهستان رضوان ـ روستای نام نیک روستای سوداغلن
http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=37.19 ... 8%A8%D8%B1
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » جمعه ژانويه 17, 2020 3:31 pm

استان فارس

1.حضرت شیث علیه السلام - شهرستان فیروزآباد، روستای مهکویه سفلی


نام دیگر شیث بن آدم، هبة الله است. او فرزند و جانشین حضرت آدم بود. حضرت شیث سومین فرزند حضرت آدم بوده است. حضرت آدم حدود 34 فرزند داشته است که هابیل و قابیل از اولین فرزندان این پیامبر بزرگوار بوده اند. در روایتی از امام محمد باقر علیه السلام آمده است: آدم علیه السلام بعد از کشته شدن هابیل، بسیار گریست و به درگاه خداوند شکوه کرد. خداوند به او وعده پسری داد تا جای هابیل را بگیرد. آن گاه به او فرزندی عطا کرد که آدم او را شیث نام گذاشت. خداوند به آدم وحی کرد که: «این پسر بخششی است از جانب پروردگارت، پس نام او را «هبة الله» بگذار.» و آدم علیه السلام نیز چنین کرد. آدم به هنگام وفات، مأمور شد شیث را جانشین و وصی خود معرفی نماید. او نیز تمامی فرزندان خود را جمع نمود و شیث را به جانشینی خود منصوب نمود.
پیامبر مدفون در این مزار حضرت شیث معروف نمی باشد
مهکویه سفلی، روستایی از توابع بخش میمند شهرستان فیروزآباد در استان فارس ایران است
اطلاعاتی از این پیامبرو مقبره ایشان در منابع پیاده ننمودم

مزارت مشابه اسمی:

1.مشهورترین مزار منسوب به حضرت شَیث (علیه السلام)، در شهر موصل واقع در شمال عراق است. این مقبره در سال 1057ق ظاهر گردید و بنایی بر فراز آن ساخته شد. در سال 1206 ق مسجدی به نام «جامعُ النَّبی شَیث (علیه السلام)» در کنار آرامگاه بنا گردید امروزه این بقعه در حاشیه ی غربی رود دجله و در خیابان ذوالنّورَین قرار گرفته است.
2.در روستایی به نام «شیث نبی (علیه السلام)» واقع در حاشیه ی شمالی درّه ی بُقاع در لبنان نیز مزاری منسوب به شیث (علیه السلام) قرار دارد. روستای شیث نبی (علیه السلام)، منطقه ای شیعه نشین است و مردم در مناسبت های مذهبی همچون ایام عاشورای حسینی در این محل گرد می آیند. شیعیان ضمن سیاهپوش ساختن ساختمان مسجد و آرامگاه، در این محل به مراسم عزاداری می پردازند. در داخل این مسجد، محدوده ای حصارکشی شده وجود دارد که با پارچه ی سبز رنگی متمایز شده و هیچ گونه نشان یا سنگ مزاری در آن مکان به چشم نمی خورد، اما گفته می شود که مزار حضرت شیث نبی (علیه السلام) به احتمال در این قسمت قرار گرفته است. در کنار این مجموعه، قبرستان مسلمانان نیز دیده می شود.
3.در حومه ی شهرستان اراک در استان مرکزی نیز آبادی کوچکی به نام «روستای شیث» (در لهجه ی محلی: شیز) وجود دارد و در نزدیکی این روستا، ناحیه ی تپه مانندی هست که مردم محلی، آن را مزار حضرت شیث نبی (علیه السلام) می دانند.
4.مقبره ای نیز در ناحیه ی «اَربِل» واقع در غرب دریاچه ی طبرّیه در شمال فلسطین است .
5.همچنین در اردن مزاری به آن حضرت منسوب شده است، ولی شهرت چندانی ندارد.
6. کوه ابوقبیس در مکّه المکرمه


آدرس و لینک نقشه ویکیمپیا:
آدرس فارس ،شهرستان فیروزآباد، روستای مهکویه سفلی
مزار را در روستا نیافتیم محدوده روستا را ایجاد نمودیم
http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=29.01 ... 9%81%DB%8C
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » جمعه ژانويه 17, 2020 3:55 pm

2.حضرت نوح علیه السلام - شهرستان ممسنی، روستای جاوید حجت‌آباد

اهالی صاحب این مزار را به تصور اینکه مرقد نوح پیغمبر است بیش از حد زیارت و اعتقاد دارند. ولی شخصیت مدفون در این بقعه متعلق به سیدجلیل القدر نوح بن عبدالمطلب بن محسن بن محمد بن جعفر بن علی بن محمد بن علی بن عبدالله بن احمد اشجرانی بن علی العریضی بن امام جعفر صادق (علیه السلام) است که با نه واسطه نسب به امام جعفرصادق (علیه السلام) می رساند، او دارای سه برادر دیگر به اسامی زید، اسماعیل و علی بوده که ظاهراً در نورآباد و نواحی آن می زیسته اند
امامزاده نوح (علیه السلام) در بخش مرکزی شهرستان نورآباد و ممسنی، هشت کیلومتری شهر نورآباد، دهستان جاویدماهوری، روستای حاجت آباد واقع شده است. این زیارتگاه دارای بقعه ساده و کوچکی است که در ریشه کوه روی سکوی به ارتفاع چهارمتر واقع شده است. حدود 5000 مترمربع وسعت اطراف این بقعه است که تسطیح شده است. حرم به صورت مربع می باشد که هرضلع آن 282 سانتی متراست و چهار شاه نشین دارد، ضریح فلزی نقره ای دارد و روی درب ضریح نوشته شده: ضریح مطهر امامزاده نوح نبی الله که به همت هیئت امنا و کمک های مردمی و با نظارت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ممسنی به سال 1379 شمسی ساخته و نصب گردید
منابع:آستان امامزادگان و بقاع متبرکه استان فارس و اداره اوقاف استان فارس
آدرس و لینک نقشه ویکیمپیا:
استان فارس-بخش مرکزی شهرستان نورآباد و ممسنی، هشت کیلومتری شهر نورآباد، دهستان جاویدماهوری، روستای حاجت آباد
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » جمعه ژانويه 17, 2020 4:02 pm

3.زیارتگاه حضرت خضر نبی علیه السلام

حضرت خضر از فرزندان سام بن نوح و پسر خاله ى ذوالقرنين است. نامش بليا بن ملكا و كنيه اش ابوالعباس و لقبش خضر مى باشد. در وجه نامگذارى حضرت خضر نوشته اند: هر جا گام مى نهاد، زمين از قدومش سر سبز (خضر) مى شد؛ از اين رو او را «خضر» ناميدند. بعضى نام او را يسع و برخى الياس گفته اند و از همين جا اين تصور پيدا شده كه ممكن است الياس و خضر نام يك نفر باشد، ولى مشهور و معروف ميان مفسران و راويان حديث همان نام اول (بليا يا ملكان) است (بحارالانوار، ج13، ص286 و 303.)
همه ى مورخان بر اين باورند كه حضرت خضر آب زندگى (حيات) نوشيد و عمرى جاودانه يافت. در روايتى از امام رضا(عليه السلام) آمده است كه فرمود: «همانا خضر از آب حيات نوشيد و تا زمانى كه نفخ صور مى شود، نخواهد مرد... .» . (كمال الدين، ج2، ص385؛ بحار الانوار، ج13، ص299.)

قدمگاه خضر نبی (علیه السلام)-کوار
این زیارتگاه در کیلومتر ۴۵ جاده شیراز – جهرم و در دامنه کوه اکبرآبادکوار قرار دارد و دسترسی به آن با هر وسیله نقلیه ای امکان پذیر است.
درونی ترین قسمت زیارتگاه محل تلاقی سه سنگ عظیم است که زیارتگاه اصلی می باشد. سنگ سوم عمود بر راستای قبله می باشد و روی آن علامت یک دست به صورت کنده کاری مشاهده می شود و کلمه جلاله «الله» نیز درون دست دیده می شود.
البته سند معتبری وجود ندارد که نشان دهنده قدمت و دلیل این علامت ها باشد

جایگاه‏‎های مختلفی در سرزمین‎های اسلامی به خضر منسوب است. در عراق مکان‎های بسیاری به مقام خضر مشهورند و گاهی بیش از ۱۵۰ مقام برای خضر شناخته شده است

1.ضریح منسوب به مقام حضرت خضر – معره النعمان
2.مزار امام خضر: در منطقه اصطبلات، در جنوب سامرا، گنبدى وجود دارد كه نزد اهالى، به مقام خضر يا امام خضر، شناخته مى‌شود و قبرى در آن، به چشم نمى‌خورد.
3.زیارتگاه مقام خضریاخدرعلیه السلام: این زیارتگاه در ابتدای شهرشوشتر و درکنار جاده اهواز شوشتر واقع است. مجموعه ای مرکب از دو حیاط و سه بقعه وایوان های وابسته به آنهاست.
4.یکی از مقامات مسجد کوفه، مقام خضر است.
5.در ضلع جنوبی مسجد سهله نیز مقام خضر قرار دارد. در روایتی این مسجد، محل دیدار موسی و خضر بوده است.
6. در بغداد هم مکانی مشهور در کنار دجله نزدیک پل باب المعظم به نام مقام خضر الیاس معروف است.
7. در مصر،
8.اردن، محل ملاقات حضرت موسی با حضرت خضر (علیهماالسلام)
از مشاهد مشرفه پیامبر خدا حضرت موسی (علیه السلام) در این بقعه ها آن است که وقتی موسی در دوران سرگردانی قومش آمد تا با بنده صالح خداوند حضرت خضر (علیه السلام) ملاقات کند، با جوانی به نام یوشع بن نون (علیه السلام) همراه شد و نزدیک صخره به خضر (علیه السلام) پیوست ، همان طور که قرآن مجید در سوره کهف داستان آن را بیان کرده است .
این صخره نام قدیمی شهر تاریخی " کرک " است که کتاب مقدس از آن یاد کرده است و در ۱۰ کیلومتری جنوب موته قرار گرفته است
یکی از این مقام ها در منطقه ای است که به نام " ماحصل " خوانده می شود که در ساحل دریاست. آنجایی که حضرت خضر کشتی را سوراخ می کند و در این جایگاه مقامی ساخته شده است که از سنگ های آن کاملا روشن است که این جایگاه جدا قدیمی است و بنای آن چندین بار تجدید شده است و در هر عصری بر آن چیزی اضافه شده است .
جایگاه دوم در " عجلون " است ، آنجایی که حضرت خضر آن کودک را می کشد و در این جایگاه ساختمانی دارای قوس های متعدد ساخته شده است که در آن بنا تخته سنگی های بزرگی به کار رفته است که این طاق های قوسی اکثراً تخریب شده و تنها بعضی از این قوس ها باقیمانده است .
9.فلسطین، جایگاه سوم در " بیت الرأس " است ، آنجایی که اهل آن قریه به آنان غذا ندادند و دیواری را که می خواست فرو بریزد از نو ساخت و بر پا داشت.
که در این جایگاه نیز سنگی های بزرگی و پراکنده دیده می شود که درغربت به سر می برد و آن مقام در مدینه ناصره در فلسطین قرار گرفته است.
10.سوریه نیز مقام‎هایی به نام خضر معروف است. حضرت خضر نبی(علیه السلام) در مسجد اموی همواره نماز می گذاشته است مکان نماز ایشان در سمت شرقی قبله (جنوب شرقی) نزدیک مناره شرقی بوده است. اکنون نزدیک به محراب اصلی مسجد و به موازات مقام هود بر دیوار قبله عنوان «هذا مقام خضر النبی» بر تابلویی سبز دیده می شود
11.مقام خضر در ادلب
12. تلعفر
13.در کنار شهر قم کوهی وجود دارد که از فراز آن می‌توان همه شهر را با یک نگاه طی کرد. این کوه با قدمت سه هزار سال به حضرت خضر(علیه السلام) منسوب است.
14.قدمگاه خضر نبی در هفت کیلومتری شرق آبادان در ساحل رودخانه بهمنشیر و اروندکنار روبروی روستای طرة الحضر (گذرگاه خضر) قرار دارد در سال ۹۲۰ (ه. ق) و به عبارتی ۵۰۰ سال پیش بنا گردیده و به قدمگاه حضرت خضر نبی (مقام خضر) معروف است

آدرس و لینک نقشه ویکیمپیا:

استان فارس-روستای کوار –دامنه کوه کوار اکبرآباد

http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=29.20 ... 8841/Kavar
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

قبليبعدي

بازگشت به بلاد ايران


Aelaa.Net