سيزدهم ماه رجب

سيزدهم ماه رجب

پستتوسط najm152 » سه شنبه مارس 16, 2010 12:34 pm

هو الله العلي الأعلى
بسم الله الرّحمان الرّحيم
najm152
 
پست ها : 1997
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:26 am

مرسولات منتشره

پستتوسط najm152 » جمعه مه 14, 2010 10:52 am

روزنامه گاه شناسى: تقويم نجومي جامع

13 رجب 1429
http://www.4shared.com/file/54442067/e1 ... b1429.html

13 رجب1430
http://www.4shared.com/file/116133239/a ... b1430.html

13 رجب 1431
http://aelaa.net/Fa/Ersaal/3/jaamea/143 ... b-1431.pdf

13 رجب 1432
http://aelaa.net/Fa/Ersaal/3/jaamea/143 ... b-1432.pdf

13 رجب 1433
http://aelaa.net/110.aspx?id=2620

13 رجب 1434
http://aelaa.net/110.aspx?id=4751

13 رجب 1435
http://aelaa.net/110.aspx?id=5879

==================

روز 13 رجب 1432 سالروز ولادت امام هادي عليه السلام را
به حضرت قدسيه وجه الله و قبله حقيقيه عباد الله مولانا صاحب الامر ارواحنا فداه تبريك عرض مي نماييم.

مرسوله متن و تصوير را از اين آدرس دريافت نماييد:
http://aelaa.net/110.aspx?id=1524

عيدانه ولادت امام هادي عليه السلام
انتشار كتاب تجلي الهي
.....
اين كتاب فقط براى مشتركين آموزشكده ها و پژوهشكده ها ارسال شده است
najm152
 
پست ها : 1997
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:26 am

فضيلت اين روز

پستتوسط najm152 » جمعه مه 14, 2010 10:58 am

سيزدهم ماه رجب

روز : اول ايام البيض (13-14-15) رجب

روز: ولادت حضرت ابراهيم خليل الله (عليه السلام)

روز : بنابرنقلي ولادت حضرت علي(صلوات الله عليه) 30 سال بعد از عام الفيل
1- در منابع حديث و تاريخ اسلامي؛ تواريخ بسياري در ولادت حضرت مولا علي (عليه السلام) ذكر شده است.
2- در تقويم نجومي جامع ماه ذي حجه بيان شد كه اين واقعه شريفه ولادت حضرت امير (صلوات الله عليه) در تاريخ ششم ذي حجه مباركه اتفاق افتاده است.
3- تاريخ 13 رجب به عنوان ولادت حضرت مولا علي (صلوات الله عليه) نزد عامه غير شيعه مشهور است.
4- منشأ رواج تاريخ 13 رجب به عنوان ولادت حضرت مولا علي (صلوات الله عليه) در ميان شيعيان، جشن كَرفتن اين مناسبت بوده است.
5- شروع عيدكَرفتن اين مناسبت در ايام ديالمه (هزارسال قبل) در بغداد بوده است، از آنجا كه در آنوقت ساكنان غير شيعه بغداد بسيار بوده است، لذا اولين سالي كه تصميم به جشن كَرفتن ميلاد حضرت مولا كرفته شد، براى اينكه اين موضوع براى غيرشيعه هم قابل قبول باشد، لذا تاريخ 13 رجب را كه به عنوان ولادت حضرت مولا علي (صلوات الله عليه) در ميان غير شيعه معروف بوده است، انتخاب كردند، تا به نحوي ملاحظه همه مردم بشود.
6- استمرار جندين ساله عيدكَرفتن و بركزاري جشنها در 13 رجب به عنوان ولادت حضرت مولا علي (صلوات الله عليه) سبب كَرديد تا اين تاريخ (13 رجب) در ميان عامه شيعه به عنوان عنوان ولادت حضرت مولا علي (صلوات الله عليه) مشهور و رايج كَردد.
7- از اموري كه موجب تشديد اين شهرت شده، روايت ولادت حضرت امام هادي (صلوات الله عليه) در 13 رجب است، با توجه به اشتراك نام و كنيه هر دو امام معصوم (عليهما السلام) اين نكته قابل توجه است.

نكات مهم:
1- قبلا به اين نكته اشاره كرده ايم كه: هدف از نقل اقوال مختلفه در تواريخ تقويم اهل حق؛ بالابردن دامنه آكَاهي ديني كاربران تقويم جامع مي باشد، و هم اينكه بدانند قول شايع ميان عامه تنها نظريه ثبت شده در اين زمينه نمي باشد، و اكَر بنا بر تحقيق و شواهد معتبر؛ تاريخ ديكري در موردي ترجيح داده شد، تصور و فهم آن آسان باشد.
2- از جمله اقوالي كه از نظر تحقيق معتبر نمي باشد و صرفا جهت توسعه دانش كاربران نقل مي شود، تمام اقوال ولادت امامان اثناعشر (عليهم السلام) در ماه رجب كه درباره غير از حضرت امام جواد و حضرت امام هادي (عليهما السلام) نقل مي شود؛ است.
3- دليل قاطع و شاهد صريح اين امر: دعاي حضرت صاحب الأمر (منه السلام) در هر روز ماه رجب است، كه عموم مؤمنين با آن آشنا بوده و جزو اذكار روزانه شان در اين ماه بوده، و در هر مسجد و خانه خوانده مي شود. و در همه منابع كلام خازنان وحي (عليهم السلام) و كتب ادعيه و اعمال ماه رجب؛ از جمله مفاتيح الجنان ذكر شده است.
4- در اين دعاي شريف (اللهم اني اسئلك بالمولودين في رجب محمد بن علي الثاني وابنه علي بن محمد المنتجب واتقرب اليهما خير القرب....) مي بينيم كه حضرت امام زمان (منه السلام) در ماه رجب خداوند را قسم مي دهند به آن دو وجود مقدسي كه در اين ماه رجب بدنيا آمده اند، و به صراحت و تفصيل نام مبارك ايشان را ذكر مي كنند؛ حتى با همه اوصاف تمييزي كه مانع اشتباه يا ايهام بر اثر تشابه اسمي است.
5- بنا به علم و دانش كامل و اطلاع جامع حضرت صاحب الأمر (منه السلام) و بيان صريحشان: آن دو امامي كه فقط ايشان در ماه رجب بدنيا آمده اند؛ حضرت امام جواد و حضرت امام هادي مي باشند، كه جون نام حضرت جواد (محمد بن علي) شبيه نام حضرت امام باقر (محمد بن علي) است، لذا حضرت صاحب الأمر (منه السلام) در دعاي هر روز ماه رجبشان به وصف "الثاني" مشخص مي نمايند كه منظورشان حضرت امام جواد (عليه السلام) است. و اكَر جز اين دو امام؛ امام ديكري در ماه رجب به دنيا آمده بود؛ حضرت صاحب الأمر (منه السلام) از آن مطلع بوده؛ و در دعاى هر روز ماه رجبشان در ذكر مولودين ماه رجب؛ نام ايشان را نيز مي بردند، خصوصا اكَر آن امام حضرت مولا علي (عليه السلام) باشد، كه سيد و سرور امامان اثناعشر (عليهم السلام) بوده و اولى به ذكر و قسم دادن به نام اوست، بنا براين وقتي حضرت صاحب الأمر (منه السلام) مولودين در ماه رجب را ياد مي كنند؛ فقط نام دو امام (نهم و دهم) را برده اند نه نام امام ديكري؛ اين واضح است كه فقط اين دو امام در ماه رجب بدنيا آمده اند و سائر امامان (عليهم السلام) در ماه رجب بدنيا نيامده اند.
6- نتيجه: بنابر بيان صريح حضرت صاحب الأمر (منه السلام): ولادت حضرت امام علي يا ولادت حضرت امام حسين يا ولادت حضرت امام سجاد يا ولادت حضرت امام باقر يا ولادت حضرت امام صادق يا ولادت حضرت امام كاظم يا ولادت حضرت امام مهدي (عليهم السلام)؛ عليرغم نقل كتب و تواريخ، در ماه رجب اتفاق نيافتاده؛ و كليه اقوال مذكور در اين باره صحيح نمي باشد، هر جند برخي از آنها نزد عامه مشهور و محل بركزاري جشنها و مراسم مفصلي باشد.
7- تذكر: قبلا مكررا بيان كرده ايم: كه رسيدن به نظريه صحيح در تاريخ يكي از ايام محترمه و التزام مناسب آن؛ منافاتي با توسل و تذكر در تواريخ ديكَر نداشته، بلكه استفاده معنوي در همه ايام؛ از جمله ايامي كه نزد عامه ناس شايع است؛ نيز بسنديده مي باشد.

بنابرنقلي ولادت حضرت امام جواد (عليه السلام)

روز: ولادت امام هادي (صلوات الله عليه) سال 214
به روايت ابراهيم بن هاشم القمّي و نقل علامه مجلسي در زاد المعاد ص19 و به نقل شيخ طوسي در مصباح نقل بحار الأنوار-ج50ص116ح5 و جنّات الخلود، امامي خاتون آبادي و به نقل سيد خاتون آبادي در وقايع السنين والاعوام ص166 و به نقل وقايع الايام خياباني، مجلد ماه رجب و شعبان، ص16 از جنّات الخلود بحار الانوار ج99ص79 و منتخب التواريخ ص789
در اين روز، سنه 212 يا سنه 214، بروايت ابن عياش ولادت حضرت هادى عليه السلام واقع شد و در روز ولادت آن حضرت كه اقوال بسياري است و از دعاى اللهم انى اسئلك بالمولودين فى رجب، چنين ظاهر شود كه ولادت در اين ماه بوده است
و مكان ولادت موضعى است در حوالى مدينه كه آنرا صريا گويند و آن جناب گندم گون بوده است
و اسم آن جناب على و كنيتش ابوالحسن است و چون امام موسى و امام رضا را نيز ابوالحسن ميگفتند از جهت تعيين، آن جناب را ابوالحسن الثالث ميگويند و امام رضا را ابوالحسن ثانى و گاهى هم مكان ثالث ماضى يا هادى يا عسكرى ذكر ميكنند.
مشهورترين القاب آن جناب نقى و هادى است و گاهى هم نجيب و مرتضى عالم و فقيه و ناصح و امين و موتمن و طيب و متوكل ميگفتند ولكن لقب اخير را آن حضرت مخفى ميكرد و اصحاب خود را فرموده بود كه از اين لقب اعراض كنيد، بجهت آنكه لقب خليفه متوكل على الله بود در آن زمان و چون آن جناب و فرزندش امام حسن در سامره سكنى فرمودند و در محله اى كه عسكر نام داشت از اين جهت اين دو امام را نسبت بآن مكان داده و عسكرى ميگفتند
و نقش نگينش: الله ربى و هو عصمتى من خلقه، و بقولى نقش نگينش: حفظ العهود من اخلاق المعبود، بوده است.

روز: بنابرنقلي هلاك مأمون عباسي (لعنه الله) سال 218


روز: بنابرنقلي شهادت حضرت امام هادي (صلوات الله عليه) سال 254 هجرت
najm152
 
پست ها : 1997
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:26 am

آئين هنگام

پستتوسط najm152 » جمعه مه 14, 2010 11:02 am

آئين هنگام

شب سيزدهم ماه رجب:
نمازش ده ركعت است در هر ركعت اول حمد و العاديات و در دوم حمد و تكاثر و بدانكه مستحب است در هر يك از ماه رجب و شعبان و رمضان آنكه در شب سيزدهم هر يك از اين سه ماه دو ركعت نماز بگذارند، در هر ركعت حمد و يس و تبارك الملك و توحيد بخوانند و در شب چهاردهم چهار ركعت بدو سلام بهمين كيفيت و در شب پانزدهم شش ركعت بسه سلام بهمين كيفيت. از حضرت صادق (عليه السلام) روايت شده كه هر كه چنين كند جميع فضيلت اين سه ماه را بيابد و جمعى گناهانش آمرزيده شود، بغير از شرك.
روز سيزدهم ماه رجب:

اين روز، اول ايام البيض است و ثواب بسيار براى روزه اين روز و دو روز بعد وارد شده
و اگر كسى خواهد عمل ام داود بجاى آورد بايد از امروز، روزه بگيرد.



اعمال شايسته هنگام ولادت حضرت امام هادي(عليه السلام)

* سعي در معرفت بيشتر حضرتش.

** مطالعه و تلاوت كلام خازنان وحي، درباره حضرتش.

*** برگزاري جشنواره و مجلس معرفت و مذاكره كلام شريف درباره ولادت وفضائل و مناقب و آيات الهي حضرتش.

**** زيارت حضرت و والدينشان و عرض تبريك، از نزديك (در مشهد عسكري و كاظمي) و از دور در امام بارگاه و بالاي بلندي و منزل خود.

***** انجام عبادات از نماز و تلاوت و اذكار؛ و همجنين احسان و انعام به مؤمنين و اهداء ثواب به حضرتش.



تصوير


صلّي الله عليك يا عليّ بن محمّد الهادي(عليهما السّلام)


فتاده مرغ دلم ز آشيان در اين وادى = كه هر كجا رود افتد بدام صيّادى
بدانه اى دُرِ يكدانه ميدهد بر باد = نه گوش هوش و نه چشم بصير نقّادى


چنان اسير هوا و هوس شدم كه نپرس = نه حال نغمه سرائى و نه طبع وقّادى
نه شمع انجمنى تا كه روشنى بخشد = نه شاهدى كه غم از دل برد بشيّادى


دلا دل از همه بر گير و خلوتى به پذير = مدار از همه عالم اميد امدادى
مگر ز قبله حاجات و كعبه مقصود = ملاذ حاضر و بادى علي الهادى


محيط كون و مكان نقطه بصير وجود = مدار عالم امكان مجرّد و مادى
شها تو شاهد ميقات لى مع اللّهى = تو شمع جمع شبستان ملك ايجادى


صحيفه ملكوتى و نسخه لاهوت = ولىّ عرصه ناسوت بهر ارشادى
نه ممكنى و نه واجب چه واحدى بمثل = كه هم برون ز عدد هم قوام اعدادى


مقام باطن ذات تو قاب قوسين است = بظاهر ار چه در اين خاكدان اجسادى

كشيدى از مُتوكِّل شدائدى كه بدهر = نديده ديده گردون ز هيچ شدّادى
گهى به بركه درّندگان گهى زندان = گهى به بزم مى و ساز باغى عادى
تو شاه يكه سواران دشت توحيدى = اگر پياده روان در ركاب الحادى
ز سوز زهر و بلاهاى دهر جان تو سوخت = كه بر طريقه آباء و رسم اجدادى


آيت الله عظيم فقيه عارف و حكيم مرحوم حاج شيخ محمد حسين اصفهانى
najm152
 
پست ها : 1997
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:26 am


بازگشت به ماه رجب


cron
Aelaa.Net