غرفه پاسخگویی به سؤالات درباره آموزش بهتر

تالار طرح سؤالات علمي و مشاركت همكاريها درباره آموزش اعلی

مديران انجمن: najm127, najm137

غرفه پاسخگویی به سؤالات درباره آموزش بهتر

پستتوسط aelaa.net » دوشنبه آپريل 18, 2011 10:47 pm

غرفه پاسخگویی به سؤالات درباره آموزش بهتر
بسم الله الرحمان الرحيم
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 909
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

غرفه پاسخگویی به سؤالات درباره آموزش بهتر

پستتوسط najm137 » چهارشنبه آپريل 20, 2011 6:45 pm

سؤال:
با وجود اين كه مي‌دانيم عروسك (كه تمثال انسان) است نبايد تهيه شود و در اختيار كودكان قرار داده شود و ما تاكنون چنين كرده‌ايم، اما الان كودك ما در اين سن 5/2 سالگي هر كجا كه مي‌رويم، عروسك باشد از ما مي‌خواهد و نگاهي حسرت‌آميز به آن مي‌كند و حتّي گاهي شده كه به خاطر نداشتن آن گريه كرده و چون به او آموخته‌ايم كه هر چه مي‌خواهد از خدا و امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف بخواهد يك بار ديدم كه در دعا كردنش از خدا و امام زمان عليه السلام عروسك مي‌خواست، البته با اين وجود علاقه وافري به درس خواندن و كتاب دارد و رشد خوبي تا اين جا داشته الآن اين سؤال را دارم كه آيا مي‌شود اين عروسك را تهيه كرد و كمي كه بزرگتر شد و عاقل‌تر شد به او بفهمانيم كه آن بد است تا كنار بگذارد يا خير؟ اگر نمي‌شود چه طوري كودكمان را توجيه كنيم؟ با تشكر راهكاري را در اختيارمان قرار دهيد؟

جواب:
1- ساختن مجسمه انسان با داشتن عروسك حكمش يكي نيست، و تھيه و نگھداري آن عروسكي براي بازي بچه‌ھا بوده، اشكالي ندارد، به شرط اين‌كه در شكل و طرح خود آن و لباس و حركات آن جھات منفي (از قبيل آن‌چه فوقاً ذكر شد) نباشد، بلكه جھات آموزنده باشد. و لازم نيست كودك را از آن منصرف كرد، فقط وقت نماز در معرض و محل نمازگزار نباشد.
2- از عروسك‌ھايي كه نماد يك زن متبرج و لباس كوتاه يا نشان‌دھنده‌ي اندام و... يا آواز خارجي يا لغو يا با موزيك مي‌خواند، از اين‌ھا پرھيز شود.
3- چگونه كودك معصومي را سال‌ھا با چنين عروسكي محشور و مأنوس كني و خودش را به اسم اين‌كه بچه است، لباس‌ھاي ساخته شده براي فرھنگ تبرج بپوشاني، و با افرادي مثل اين شيوه و رفتار معاشرت داشته باشي، آن وقت يك‌باره چطور مي‌خواھي در ٩ سالگي بچه‌ات محجّبه شده و عفيفه بماند؟!
4- اين امور منفي در قالب اسباب‌بازي در روح و جان و فكر و روان كودك رسوخ مي‌كند، ھمان‌طور كه امور مثبت و مفيد از اين طريق به كودك تعليم مي‌شود.
5- در گزارش‌ھاي رسانه حيات اعلي خوانده‌ايم كه كشورھاي اسلامي عروسك‌ھاي جذاب با لباس و تيپ پوشيده و محجبه طراحي و به بازار عرضه كرده‌اند، يا عروسكي كه نماز مي‌خواند، البته در ايران ھم عروسك‌ھايي به نام سارا و دارا با لباس سنتي اقوام ايراني عرضه شده كه نسبتاً خوب است و بھتر از عروسك‌ھاي ساخت خارجي يا طرح خارجي است.

والحمدلله رب العالمين
najm137
 
پست ها : 69
تاريخ عضويت: سه شنبه آپريل 19, 2011 12:37 pm

غرفه پاسخگویی به سؤالات درباره آموزش بهتر

پستتوسط najm137 » چهارشنبه مه 04, 2011 2:57 pm

سؤال:
در مورد امر آموزش، آيا حيوانات مسوخ را نبايد به بچه‌ها آموزش داد؟ منظورم بچه 2 يا 3 ساله است كه به عنوان مثال مي‌خواهد حيوانات وحشي و درنده كه غذاي خود را شكار مي‌كنند، آموزش ببيند و در بين آنها خرس و گرگ و... يا آبزيان را تعليم ببيند كه كوسه و تمساح و...، لطفاً ما را راهنمايي فرماييد؟

جواب:
اين مورد هم يكي ديگر از موارد برداشت اشتباه است، فرق است ميان آموزش ديدن حيوانات از جمله مسوخ، با تأكيد و اولويت دادن روي مسوخ و سعي كردن روي ارتباط ويژه دادن كودكان با سگ و خوك و ميمون و وزغ و...، و يا اينكه اسباب‌بازي‌ها و عروسك‌هايي را از آنها براى فرزندان تهيه كردن تا كودك آن چنان با آن مأنوس شود كه شب‌ها بدون آن خوابش نبرد، حتى در سنين بزرگسالي كه برخي از زن‌هاى تربيت شده اين فرهنگ تا خرسك گنده در كنار خرس گنده نباشد، خرس گنده خوابش نمي‌برد!

والحمدلله رب العالمين
najm137
 
پست ها : 69
تاريخ عضويت: سه شنبه آپريل 19, 2011 12:37 pm

غرفه پاسخگویی به سؤالات درباره آموزش بهتر

پستتوسط najm137 » چهارشنبه مه 04, 2011 3:08 pm

سؤال:
با وجود اين كه قبلاً كمي اطلاع داشتيم كه چه حيواناتي را نبايد عروسك‌شان در خانه باشد، مثل خوك و سگ و... لطفاً در صورت امكان ليست كامل آنها را شما برايمان ارسال نمائيد و همچنين اسباب‌بازي‌هايي كه مجاز نيست استفاده آنها؟ (البته ما خودمان جز اردك و خرگوش و الاغ و گوسفند چيز ديگري براي فرزندمان تهيه نكرده‌ايم).

جواب:
1- آنچه در اطراف ماست در ما مي‌تواند تأثير بگذارد، حتى ناخواسته، فعل و انفعالات اشياء و موجودات روي ھم ديگر امري تكويني است، الا اينكه آن شخص از رتبه معنوي بالايي برخوردار بوده يا در حالتي ممتاز باشد كه مانع از تأثير باشد، يا به وسيله ذكر يا حرزي خود را حفاظت كند، و اين تأثير در موجود ضعيف‌تر يا حساس‌تر مانند كودك بيشتر است.
2- ھر چه در اطراف كودك مي‌باشد، براى آموزنده و تأثيرگذار ويژه است، لذا به اينھا نبايد بي‌توجه بود، و به آنھا صرفاً اشياء سرگرم كننده نگاه نبايد كرد.
3- اضافه بر اينھا در كلام خازنان وحي عليهم السلام آمده است كه ھر كه، ھر چيزي را دوست بدارد در قيامت با آن محشور مي‌شود، حتى اگر تكه سنگي باشد، و اين معنا در سن كودكي كه دوره شدت انس و عواطف است بيشتر امكان اتفاق و انفعال از آن است.
4- از اين رو ھر نقش يا تصوير يا مجسمه يا عروسك ھر چيزي كه بار منفي داشته باشد، بلكه ھر چه غير آنچه بار قطعاً مثبت دارد، در محدوده ارتباط و انس و بازي كودك نباشد.
5- اين نگاه غلط و نارسا است كه دنياي كودكان را بي ارزش و بازيچه بدانيم، شخصيت مادي و معنوي كودك در اين دوره ساخته مي‌شود، و اين با ھمه آنچه از محيط مي‌يابد، و بيشتر از ھمه در بازي‌ھا و سرگرمي‌ھايش تأثير مي‌پذيرد، لذا اسباب‌بازي بچه اضافه بر جالب بودن و سرگرم‌كننده بودن، بايد آموزنده و رشدآميز باشد، و اينكه نبايد بدآموزي داشته باشد امري بديھي و واضح است.
6- بدآموزي‌ھاى نقش‌ھا و تصاوير و مجسمه‌ھا و عروسك‌ھا و اسباب‌بازي‌ھا و لباس‌ھاي رايج در ميان جامعه عوام امروز بسيار است، و در اين جوابيه قابل حصر نيست، وليكن به برخي از عناوين كلي مي‌توان اشاره كرد: بطور كلي ھر چيزي كه نمادھا و نشان‌ھا و ايده‌ھا و عادات و عقايد بيگانه از مكتب حق را القاء كند، و اين بيگانگان اعم از بي بند و بارھا و لاابالي‌ھا، بي‌دين‌ھا و سكولارھا و مادي‌گراھا، كفّار و مشركين و بت‌برست‌ھا، و نواصب و ملحدين و پيروان شياطين و غرب‌زده‌ھا مي‌باشد.
7- از جمله مواردي كه پرھيز شود: اشكال حيوانات نجس العين (خوك و سگ) و نيز جانوران مسوخ است، كه مسوخ اصناف بسياري دارد و در اين‌جا به برخي اشاره مي‌كنم: انواع ميمون - خرس - فيل - گرگ - كفتار - خرگوش - وزغ - قورباغه - گراز – انواع تمساح – انواع مارمولك و سوسمار – آفتاب‌پرست - خارپشت - سگ‌آبي - كوسه - دلفين - موش - خفاش - عقرب - زنبور (غير عسل) - پشه - شپش - مار – طاووس و...

والحمدلله رب العالمين
najm137
 
پست ها : 69
تاريخ عضويت: سه شنبه آپريل 19, 2011 12:37 pm

غرفه پاسخگویی به سؤالات درباره آموزش بهتر

پستتوسط najm137 » چهارشنبه مه 04, 2011 3:27 pm

سؤال:
نظرتان درباره آموزش موسيقي براي بچه‌ها چيست؟ آيا موسيقي است كه با عنوان موسيقي عرفاني مطرح باشد و بتوانيم فرزندمان را آموزش دهيم يا خير؟ (به عنوان مثال آموزش دف يا ني اشكالي دارد يا خير؟)

جواب:
رقص و موسيقي بايد حذف شود.
صرف مباح بودن برخي از انواع؛ به معني ارزشمند بودن و اولويت آنها نيست؛ كه والدين بخواهند تلاشي براى كودكشان در اين زمينه انجام دهند، اگر روزي نوجواني مصرّ بر اينها شد آن وقت هدايت به روش صحيح بشود، براى رشد هوش و افزايش فهم و بالابردن درك و نبوغ و توسعه سطح علمي و فرهنگي و ادب و معنويت كودك تلاش كنند.
و مي‌توانيم بجاي موسيقي از نواهاي مترنم و طبيعي، صداي موزون، جريان آب و صداي آبشار، صداي پرندگان خوشنوا، صداي طبيعت، لالايي خانواده، جملات معنوي و سازنده و... استفاده كنيم.

والحمدلله رب العالمين
najm137
 
پست ها : 69
تاريخ عضويت: سه شنبه آپريل 19, 2011 12:37 pm

غرفه پاسخگویی به سؤالات درباره آموزش بهتر

پستتوسط najm137 » چهارشنبه مه 04, 2011 3:38 pm

سؤال:
چه راه‌كارهايي را شما به ما پيشنهاد مي‌نمائيد تا بتوانيم بچه‌ها را در بين‌الطلوعين بيدار نگه داريم؟

جواب:
بايد ساعت بيداري و خواب كل خانه و خصوصاً فرزند را طوري برنامه‌ريزي كرد كه مقدار نياز خواب مكفي براى فرزند قبل از فجر تأمين شده باشد، و قبل از فجر خواب كافي رفته و بي‌نياز از خواب باشد تا بيدار بودن در وقت طلوع فجر طبيعي و معمولي باشد، در صورتي كه ساعت خواب و بيداري فعلي با روش مطلوب تفاوت بسيار دارد؛ اصلاح اين تفاوت را تدريجي انجام دهند؛ مثلاً هر شب يك ربع ساعت زودتر او را بخوابانند و صبح يك ربع ساعت زودتر بيدارش كنند تا اينكه به ساعت مطلوب برسند.

والحمدلله رب العالمين
najm137
 
پست ها : 69
تاريخ عضويت: سه شنبه آپريل 19, 2011 12:37 pm

غرفه پاسخگویی به سؤالات درباره آموزش بهتر

پستتوسط najm137 » سه شنبه مه 17, 2011 7:04 am

سؤال:
پسري دارم 2 سال و 7 ماهه؛ آيا توپ بازي را براي پسرها جايز مي‌دانيد، يا خير؟ در ضمن با بچه‌اي كه تاكنون با توپ، بازي مي‌كرده چه توجيهي بايد داشت تا توپ را كنار بگذارد؟ و اگر مي‌شود اسباب‌بازي‌هايي را كه پسرها مي‌توانند با آن بازي كنند را براي ما بفرماييد؟

جواب:
چه كسي؟ چطور مطلب اصلي را گفته؟ و يا شما چطور وارونه برداشت كرده‌ايد؟ كه اين سؤال را مطرح كرده‌ايد؟! و خصوصاً اين مطلب كه توسط خود ما يا مرسولات؛ با آن همه توضيحات و تكرارها و پاسخ‌هاي كتبي و يا حتى تبيين مطالب مستقيماً و با توضيحات بسيار به صورت كتبي؛ چطور ممكن است شما چنين برداشت كنيد، آن هم راجع به كودك دو سال و هفت ماهه؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!! به خداوند پناه مي‌برم!!!
آنچه درباره‌اش اشكالاتي ذكر شده؛ براى بزرگسال و بالغين؛ خصوص فوتبال و يا هر چه كه صرفاً بازي و لهو بوده، اما ورزش‌هايي كه ضمن تفريح آموزندگي داشته و يا رشد آميز باشند، مانعي ندارند.
براى كودكان بازي‌هايي كه سالم باشد مانند توپ بازي هيچ اشكالي نداشته، ولى از همين سنين آنها را با ورزش‌هايي كه مفيد و رشد آميز آشنا كرده تا به تدريج و خود به خود در بزرگسالي تنها به اين قسم بپردازد، البته توضيحات تدريجي تشويقي براى سوق آنها به ورزش‌هاي مفيد، از لوازم تعليم آنهاست. اساس آموزش پيشتاز بر مديريت بازي‌ها و سرگرمي‌هاي كودكان در جهت رشد فكري و بالا بردن توانايي هوش و درك آنهاست، ابزارها و اسباب بازي‌هايي كه در اين راستاست مي‌تواند مورد استفاده واقع شوند.

والحمدلله رب العالمين
najm137
 
پست ها : 69
تاريخ عضويت: سه شنبه آپريل 19, 2011 12:37 pm

غرفه پاسخگویی به سؤالات درباره آموزش بهتر

پستتوسط najm137 » سه شنبه مه 17, 2011 7:05 am

سؤال:
پسر من روابط اجتماعي قوي دارد و بر خلاف اكثر بچه‌ها خجالتي هم نيست و البته از پدر بزرگ و مادر بزرگ هر دو طرف دور هستيم و آنها را هر هفت يا پانزده روز يك بار مي‌بينيم، به خاطر همين دوست دارد كه به خانه همسايه‌ها برود و با بچه‌هاي آنها بازي كند، چون ما در مجتمع آپارتماني زندگي مي‌كنيم، اين سؤال را داشتم كه كم كم كه بچه‌هاي مجتمع امتحان‌هاي خرداد را مي‌دهند و در حياط عمومي بازي مي‌كنند، آيا من مي‌توانم اجازه دهم كه پسرم با آنها در حياط بازي كند يا خير؟
آيا نظارت داشته باشم يا خير؟
آيا زمان‌بندي داشته باشد؟
آيا مي‌توانم گاهي اوقات به پسرم اجازه دهم كه با دختر همسايه كه سه ساله است بازي كند، يا پسرم به خانه آنها رود يا او به خانه ما بيايد؟
نظرتان درباره اين كه ارتباط بچه ما با بچه‌هاي ديگر چقدر باشد، بهتر است؟

جواب:
بازي نمودن با دختر همسايه تا سني كه جنسيت را تمييز نمي‌دهند مانعي ندارد.
با توجه به زمان‌بندي محدود نسبت به بازي با همسالان كه لطمه به آموزش نخورد، يعني بازي بيش از حد نباشد كه به مطالبي كه در آن روز بايد مورد آموزش قرار بگيرد لطمه بخورد و عقب بماند و اين بازي كردن با همسالانش را نوعي تشويق قلمداد نماييد كه مثلاً اگر فلان كار مثبت يا فلان درس را بخواند يا انجام بدهد، مي‌تواني اين مدت بروي با بچه‌ها بازي كني.
و با نظارت غير محسوس بر رفتار فرزند و همبازي‌هايش، اين نظارت طوري باشد كه زياد در بازي آنها مداخله ننماييد، فقط در صورتي كه ببينيد كه مي‌خواهد كاري خطرناك انجام دهد و يا كار بدي است، جلوگيري شود.
البته بايد بررسي شود كه همبازي كودك از چه خانواده‌اي از لحاظ ديني و اعتقادي، تربيت يافته است زيرا تأثيرات خاص خودش را مي‌گذارد.

والحمدلله رب العالمين
najm137
 
پست ها : 69
تاريخ عضويت: سه شنبه آپريل 19, 2011 12:37 pm

غرفه پاسخگویی به سؤالات درباره آموزش بهتر

پستتوسط najm137 » سه شنبه مه 17, 2011 7:09 am

سؤال:
نوع پوشش دخترها از همين سنين پائين چگونه بايد باشد و همچنين پسرها؟ و پوشش چه لباس‌هايي را براي آنها مجاز نمي‌دانيد؟ (كه روي آنها تأثير مي‌گذارد) و چه مدل موهايي را براي آنها مجاز مي‌دانيد؟ و اين كه دختر خانم‌ها از چه سني رعايت حجاب را شروع كنند و از چه سني بايد چادر پوشيده و به طور كامل حجاب داشته باشند؟

جواب:
1- سن تكليف حجاب ٩ سالگي است، و تا قبل از آن تكليفي ندارد، ولي اين به معناي برھنگي رايج و پوشاندن دامن كوتاه و پاي لخت و پيراھن ركابي و برھنگي شانه و سينه نيست، كه آن‌چه را شرايط اجتماعي به زن‌ھا اجازه نمي‌دھد، و برخي از زن‌ھا آرزويش را دارند، اين آرزوھا را در لباس و موي كودك معصوم پياده مي‌كنند. وانگھي اين گونه عادت‌ھا روحيه‌اي را در بچه ايجاد مي‌كند، كه با بلوغ و تكليف برطرف نشده و تنھا موجب اكراه و گريز از حجاب و پوشيدگي بشود.
2- تأثير التزام عملي خانواده و معاشرين نقش اول را در تريبت كودك داشته و بعد از آن توجيه و توضيح مناسب كودك به بايسته‌ھا و نبايسته‌ھا، تأثير مھمي دارد، اگر اين امور رعايت شود، خود كودك به تقليد از بزرگترھايش حتي بدون اينكه خواسته باشند، حجاب مي‌پوشد، و اگر نداشته باشد، مال بزرگترھا را استفاده مي‌كند.
3- خانم‌ھا بھتر مي‌دانند چه نوع مدل مو با پوشيدگي مناسبت داشته، يا چه مدل‌ھايي خصوصيت آن تبرج و عدم حجاب بوده، و يا براي حفظ مدل مو، حجاب بايد محكم نباشد.
4- آن‌چه به عنوان حجاب مطرح است اجتناب از تبرّج و التزام به پوشيدگي است، و نوع خاص چادر ايراني و يا رنگ سياه موضوعيت ندارد، خصوصاً اگر جنبه تعليم و تشويق براي كودكان را داشته باشد.
5- از پوشاندن لباس‌ھايي كه مارك و نقش خارجي داشته، يا ھيئت و طرح دوختش منعكس‌كننده فرھنگ بيگانه است، به فرزندان پسر و دختر خود پرھيز كنيد.

والحمدلله رب العالمين
najm137
 
پست ها : 69
تاريخ عضويت: سه شنبه آپريل 19, 2011 12:37 pm

Re: غرفه پاسخگویی به سؤالات درباره آموزش بهتر

پستتوسط najm137 » سه شنبه مه 17, 2011 7:17 am

سؤال:
دوچرخه سواري براي بانوان چه حكمي دارد؟ براي دختر خانم‌هايي كه به سن تكليف رسيده‌اند چطور؟

جواب:
در كلام وحي و كلام خازنان وحي عليهم السلام: تبرّج و سوار شدن بر زين براى زنان نهي شده است.
اگر خانواده‌اى دختري بر اساس معارف الهي تربيت كند آيا به چنين سؤالي نياز پيدا مي‌كند؟ و بدون تربيت و فرهنگ ديني؛ آيا با يك جوابيه مشكل اين فرزند حل مي‌شود؟

والحمدلله رب العالمين
najm137
 
پست ها : 69
تاريخ عضويت: سه شنبه آپريل 19, 2011 12:37 pm

بعدي

بازگشت به ارتباطات علمی


cron
Aelaa.Net