غرفه پاسخگویی به سؤالات درباره آموزش مدرسه خانگی
ارسال شده در: شنبه مه 07, 2011 8:48 pm
سؤال:
چه روشهايي را براي آموزش در خانه پيشنهاد ميکنيد؟ چه منابع سازمان يافتهاي كه موردنياز است را تهيه و به دست بياوريم؟ برنامه آموزشي مناسب براي رسيدن به هدف آموزش در خانه چيست؟
جواب:
اگر چه هر روشي كه خانوادهها براي آموزش در خانه براي كودك خود انتخاب ميكنند، منحصر به فرد است. اما روشهاي آموزش در خانه معيني و تعريف شدهاي هم وجود دارد كه خيلي در بين خانوادهها محبوبيت پيدا کرده و همهگير شده.
خيلي از کساني که آموزش در خانه ميدهند يک روش معيني را دنبال نميکنند، و ممكن است از چندين روش همزمان و يا از ايدهها و پيشنهادهايي که براي خانوادههايشان مناسب است را انتخاب ميکنند و در پايان يک روش مخصوص خود را بدست ميآورند.
ممکنه مقداري زمان صرف شود تا شما برنامه مخصوص خود را توسعه دهيد و انتخاب کنيد و ممکن است که اين نکته را کشف کنيد که شما در ابتدا بيشتر ساختار يافته و با برنامه دقيق شروع ميکنيد، ولي با گذشت زمان انعطافپذير و راحتتر ميشويد که آموزش در خانه را ادامه دهيد.
فرمول كلي: روش يادگيري کوذک خود را کشف کنيد>>> و به کمک آنها اهداف را تعيين کنيد>>> و برنامه آموزشي مناسب براي رسيدن به اين اهداف را پيدا کنيد.
اين روشهايي که در ادامه ميبينيد روشهايي هستند که بيشترين محبوبيت را در آموزش در خانه دارند.
مدرسه در خانه
مدرسه در خانه روشي است که بيشتر در مطبوعات و رسانهها نشان داده ميشود، چون فهميدنش آسانتر است و ميتواند با عکس يک کودک که در حال مطالعه اطراف ميز آشپزخانه هست همراه شود.
اين روش همين طور گرانترين روش و روشي با بيشترين نرخ فروپاشي و ريزش است.
بيشتر خانوادههايي که روش مدرسه در خانه را انتخاب ميکنند يک برنامه آموزشي معين را که شامل کتب متني، برنامههاي مطالعهاي، نمرات و نگهداري اطلاعات است، تهيه ميکنند.
بعضي از خانوادهها روش مدرسه در خانه را استفاده ميکنند، اما برنامههاي درسي مخصوص خودشان را ميسازند و منابع يادگيري را خودشان پيدا ميکنند.
مزيت اين روش اين است که خانوادهها ميدانند که چه چيزي را تدريس کنند و چه زماني براي اين تدريس مناسب است، اين ميتواند يک چيز راحت کننده باشد وقتي که شما تازه در حال شروع کردن باشيد.
عيب اين روش اين است که اين روش از طرف معلم و والدين کار بسيار بيشتري را ميطلبد و درسها آنقدر براي کودکان سرگرم کننده و جذاب نيستند.
مطالعات واحدي
روش مطالعات واحدي علاقه کودک شما را در نظر ميگيرد و بعد اين علاقه را به موضوعاتي مانند رياضيات، خواندن و مطالعه، املاء، دانش هنر و تاريخ ارتباط ميدهد.
به عنوان مثال: اگر شما کودکي داريد که به تاريخ ايران باستان علاقهمند است شما ميتوانيد تاريخ ايران را ياد بگيريد، کتابهايي در مورد ايران بخوانيد، داستانهايي در مورد ايران بنويسيد، کارهاي هنري در مورد آثار باستاني ايران انجام دهيد، درباره صنايع دستي ايران يا هنرهاي نقشهبرداري را ياد بگيريد تا محل آثار هنري را ياد بگيريد.
مطالعات واحدهاي بستهبندي شده در مورد موضوعات مورد پسند در دسترس هستند، مانند کتابهاي مفيد و همينطور در مورد فضيلتهايي مانند صبر اعتماد و اطاعت.
مزيت اين روش آموزش در خانه اين است که كودك ابتدا اين حقيقت را تشخيص ميدهد که مردم بهتر ياد ميگيرند وقتي که به موضوع علاقهمند باشند.
عيب اين روش اين است که بعضي اوقات والدين ميتوانند بسيار حساسيت نشان دهند و از هر موضوعي يک واحد مطالعه بسازند و اين کودک را از اينکه در رابطه با موضوعاتي که تازه به آن علاقهمند شده صحبت کند، منصرف ميکند.
از مدزسه جدا کردن
اين روش همين طور به عنوان روش يادگيري طبيعي، بر مبناي علاقه و بر مبناي کودک شناخته ميشود.
کساني که به اين روش آموزش ميدهند از تجربههاي زندگي روزمره ياد ميگيرند و برنامههاي درسي و درسهاي رسمي را استفاده نميکند.
به جاي اين کودکاني که از مدرسه جدا ميشوند، علايق خود را دنبال ميکنند و بسيار شبيه آنچه که بزرگسالان انجام ميدهند ياد ميگيرند، يعني با دنبال کردن يک علاقه يا کنجکاوي خود.
به همان روشي که کودکان ياد ميگيرند راه بروند و صحبت کنند، کودکاني که از مدرسه جدا ميشوند هم رياضي، علوم، خواندن و تاريخ را ياد ميگيرند.
ما به بچهها ميگوييم شما به مدرسه ميآييد که ياد بگيريد، ما به همديگر به عنوان آموزش دهنده ميگوييم کار ما اينست که به بچهها درس بدهيم که ياد بگيرند، اما بچهها در تمام طول زندگييشان وقتي که حتي هنوز ما را نديده بودند، در حال ياد گرفتن بودهاند.
علاوه بر اين، اين احتمال بسيار زياد است که ياد گرفتن آنها بسيار بهتر از خيلي از ما باشد، که ميخواهيم به آنها درس دهيم.
مزيت جدا کردن کودک از مدرسه اين است که کودکاني که به مدرسه نميروند، زمان و توانايي تحقيق براي متخصص شدن در زمينههايي که به آن علاقه دارند، را دارند.
عيب اين روش اين است که از آنجا که به مدرسه نميروند، برنامه مدرسه رفتن رايج را دنبال نميکنند ممکن است که در ارزيابيهاي آينده هم کار خود را خوب انجام ندهند و اگر به مدرسه برگردند مشکل بيشتري داشته باشند.
روش آموزش راحت و انتخابي
اين روش اغلب اوقات به کار ميرود، اساساً کساني که آموزش در خانهي راحت و انتخابي را انتخاب ميکنند، کمي از آن، کمي از اين، استفاده ميکنند. از کتابهاي آموزش رياضيات، خواندن، نوشتن و يک رويکرد جدا از مدرسه براي ساير موضوعات استفاده ميکنند.
مزيت اين روش اين است که والدين احساس ميکنند که موضوعاتي که آنها اعتقاد دارند مهمتر از همه هستند به صورت جامع پوشش داده ميشود.
همين طور اين روش به خانوادهها اين امکان را ميدهد که کتابهاي متني، مسافرتهاي آموزشي و کلاسهايي که متناسب با نيازها و علايق آنها هست را انتخاب کنند.
آموزش در خانه کلاسيک
روش کلاسيک در قرون وسطي آغاز شد و روشي بود که بعضي از متفکران تاريخ از آن استفاده کردند. هدف روش کلاسيک اين است که به مردم ياد بدهد که چگونه براي خودشان ياد بگيرند.
چهار ابزار يادگيري به نام شناخته ميشوند عبارتند از: توجيه و دليل آوردن، ضبط کردن، تحقيق و بررسي کردن، ارتباط دادن و بيان کردن.
بچههاي کوچکتر، از مرحله آماده سازي شروع ميکنند که در اين مرحله اصول خواندن و نوشتن و علم حساب را ياد ميگيرند. مرحله قواعد و گرامر مرحله بعد است که تأکيد آن روي ترکيبها و جمعاوري است. و مرحله بعد، مرحله منطق و مناظره و مباحثه است که در آن خواندن، مطالعه و تحقيق جدي انجام ميشود.
تمام اين ابزارها در مرحله بيان که در آن ارتباط، محل تمرکز و تأکيد اساسي و اوليه است، کنار هم قرار ميگيرند.
آموزش در خانه اينترنتي
قدرت اينترنت را با دسترسي با آموزش دهندههاي مجازي، مدرسههاي مجازي، دورههاي آموزشي آنلاين و وب سايتهاي با کيفيت در اختيار بگيريد.
در اين روش هيچ وقت احساس نخواهيد کرد که کمک، مشاورههاي تخصصي و منابع لازم براي آموزش در خانه کودک خود را در اختيار نداريد.
آيا وقتي که بچه بوديد از رياضيات متنفر بوديد؟ و احساس ميکنيد که نميتوانيد به کودک خود رياضي بياموزيد، جبر چطور؟ فيزيک چطور؟ مشکلي نيست.
سرمايه عظيمي از برنامههاي آموزشي انلاين جديد، مدارس آموزشي خصوصي از راه دور، فرهنگستانهاي پشتيباني آموزش در خانه و... وجود دارد.
آموزش تصويري
اين رويکرد و اين روش را ميتوان با تمام روشهاي آموزش در خانه بکار برد.
از عناوين آموزشي با کيفيت استفاده کنيد تا به کودک خود علم فيزيک، تاريخ، دين، مهارتهاي پيش مدرسهاي، نواهاي مترنم، هنر و... بياموزيد.
اين کار، تلويزيون نگاه کردن نيست. يک فيلم آموزشي قدرتمند ميتواند علاقه جديدي در کودک شما ايجاد کند، يا به کودک شما کمک کند که يک درک خيلي خوب از يک موضوعي که ميخواهد آن را ياد بگيرد، بدست آورد.
اطلاعات چند گانه
اين روش يک ايده است و در دانشگاه هاروارد به آن پرداخته شد. اين اعتقاد وجود دارد که هر کسي باهوشي خودش را دارد و آموزش وقتي که از تواناييها و نه ضعفهاي کسي استفاده کند، ميتواند آسانتر و مؤثرتر باشد.
به عنوان مثال بسياري از مدرسهها براي درس دادن از يک روش زباني و منطقي رياضي استفاده ميکنند، ولي همه با اين روش ياد نميگيرند.
به عنوان مثال کودکاني که از طريق حرکات بدني ياد ميگيرند، بهتر از همه از طريق لمس ياد ميگيرند و نه از طريق خواندن و گوش دادن.
بيشتر کساني که آموزش در خانه دادهاند و موفق بودهاند، روي تواناييهاي کودک خود تأکيد کردهاند و به صورت اتوماتيک روش تدريس خود را با روش ياد گرفتن کودک خود تطبيق دادهاند. همين طور محيط آموزش و برنامه آموزشي خود را طوري تطبيق دادند که بهترين نتيجه را از کودک، به ما بدهد.
بعضي کودکان آموزش ساختار يافته را ياد ميگيرند و وقتي که به آنها گفته ميشود چه کاري انجام بدهند بهتر ياد ميگيرند، بعضيها هم خودشان ياد ميگيرند. بعضي از کودکان دور ميز آشپزخانه خوب ياد ميگيرند و بعضي بيرون از خانه.
هدف والديني که آموزش در خانه ميدهند اين است که بفهمند که چگونه، کجا و چه چيزي را کودکشان خوب ياد ميگيرند و روش آموزش خود را با کودک خود تطبيق دهند.
روش مونتسوري
روش مونتسوري هم در بعضي از خانهها محبوبيت دارد.
اين روش روي آموزش بدون خطا تأکيد دارد که در آن کودکان برحسب استعداد خود ياد ميگيرند و به اين روش به استعداد بالقوه خود دست پيدا ميکنند.
اين روش آموزش در خانه روي زيبايي تأکيد دارد و از چيزهاي گيجکننده يا در هم ريخته اجتناب ميکند.
ابزارهاي آموزشي چوبي بر ابزارهاي پلاستيکي ترجيح داده ميشود و منابع آموزشي منظم و آماده استفاده نگه داشته ميشود.
همين طور اين روش استفاده از تلويزيون و کامپيوتر را مخصوصاً براي کودکان کم سن و سالتر توصيه نميکند.
گر چه منابع اين روش براي کودکان هم در دسترس هست، اما اکثر کساني که آموزش در خانه ميدهند اين روش را براي کودکان کم سن و سالتر استفاده ميکنند.
روش والدورف
روش والدورف هم در بعضي از روشهاي آموزش در خانه استفاده ميشود.
اين روش حاصل کار رودولف اشنايدر است و تأکيد آن روي آموزش کامل کودک است، آموزش بدني، ذهني و روحي.
در مراحل اوليه اين تأکيد روي هنر و صنايع دستي، نواهاي مترنم و حرکت و طبيعت است.
به کودکان بزرگتر درس داده ميشود که خودآگاهيشان رشد کند، و اينکه چگونه دليل هر چيزي را براي خود پيدا کنند.
در روش آموزش در خانه والدورف کودکان از کتابهاي استاندارد استفاده نميکنند و در عوض خود کتابهاي خود را ايجاد ميکنند.
همين طور روش والدورف استفاده از تلويزيون و کامپيوتر هم را پيشنهاد نميکند. چون اعتقاد دارد کامپيوتر براي سلامتي و خلاقيت کودک خوب نيست.
روش شارلوت ميسوم
در روش شارلوت ميسوم اين اعتقاد وجود دارد که کودکان اين لياقت را دارند که به آنها احترام گذاشته شود و اينکه آنها در زندگي واقعي بهتر ياد ميگيرند.
به کودکان بايد زمان براي بازي و خلاقيت داده شود و با موقعيتهاي زندگي واقعي که از آن چيز ياد ميگيرند، طرف باشد.
دانش آموزان روش شارلوت ميسوم در طبيعت پياده روي ميکند، از موزههاي هنري بازديد ميکنند، و جغرافي، تاريخ و ادبيات را از کتابهايي که به اين موضوعات جان ميدهند، ميآموزند.
دانش آموزان همچنين نشان ميدهند که چه چيزي ميخواهند، نه با امتحان دادن بلکه با گفتن و بحثکردن.
والحمدلله رب العالمين
چه روشهايي را براي آموزش در خانه پيشنهاد ميکنيد؟ چه منابع سازمان يافتهاي كه موردنياز است را تهيه و به دست بياوريم؟ برنامه آموزشي مناسب براي رسيدن به هدف آموزش در خانه چيست؟
جواب:
اگر چه هر روشي كه خانوادهها براي آموزش در خانه براي كودك خود انتخاب ميكنند، منحصر به فرد است. اما روشهاي آموزش در خانه معيني و تعريف شدهاي هم وجود دارد كه خيلي در بين خانوادهها محبوبيت پيدا کرده و همهگير شده.
خيلي از کساني که آموزش در خانه ميدهند يک روش معيني را دنبال نميکنند، و ممكن است از چندين روش همزمان و يا از ايدهها و پيشنهادهايي که براي خانوادههايشان مناسب است را انتخاب ميکنند و در پايان يک روش مخصوص خود را بدست ميآورند.
ممکنه مقداري زمان صرف شود تا شما برنامه مخصوص خود را توسعه دهيد و انتخاب کنيد و ممکن است که اين نکته را کشف کنيد که شما در ابتدا بيشتر ساختار يافته و با برنامه دقيق شروع ميکنيد، ولي با گذشت زمان انعطافپذير و راحتتر ميشويد که آموزش در خانه را ادامه دهيد.
فرمول كلي: روش يادگيري کوذک خود را کشف کنيد>>> و به کمک آنها اهداف را تعيين کنيد>>> و برنامه آموزشي مناسب براي رسيدن به اين اهداف را پيدا کنيد.
اين روشهايي که در ادامه ميبينيد روشهايي هستند که بيشترين محبوبيت را در آموزش در خانه دارند.
مدرسه در خانه
مدرسه در خانه روشي است که بيشتر در مطبوعات و رسانهها نشان داده ميشود، چون فهميدنش آسانتر است و ميتواند با عکس يک کودک که در حال مطالعه اطراف ميز آشپزخانه هست همراه شود.
اين روش همين طور گرانترين روش و روشي با بيشترين نرخ فروپاشي و ريزش است.
بيشتر خانوادههايي که روش مدرسه در خانه را انتخاب ميکنند يک برنامه آموزشي معين را که شامل کتب متني، برنامههاي مطالعهاي، نمرات و نگهداري اطلاعات است، تهيه ميکنند.
بعضي از خانوادهها روش مدرسه در خانه را استفاده ميکنند، اما برنامههاي درسي مخصوص خودشان را ميسازند و منابع يادگيري را خودشان پيدا ميکنند.
مزيت اين روش اين است که خانوادهها ميدانند که چه چيزي را تدريس کنند و چه زماني براي اين تدريس مناسب است، اين ميتواند يک چيز راحت کننده باشد وقتي که شما تازه در حال شروع کردن باشيد.
عيب اين روش اين است که اين روش از طرف معلم و والدين کار بسيار بيشتري را ميطلبد و درسها آنقدر براي کودکان سرگرم کننده و جذاب نيستند.
مطالعات واحدي
روش مطالعات واحدي علاقه کودک شما را در نظر ميگيرد و بعد اين علاقه را به موضوعاتي مانند رياضيات، خواندن و مطالعه، املاء، دانش هنر و تاريخ ارتباط ميدهد.
به عنوان مثال: اگر شما کودکي داريد که به تاريخ ايران باستان علاقهمند است شما ميتوانيد تاريخ ايران را ياد بگيريد، کتابهايي در مورد ايران بخوانيد، داستانهايي در مورد ايران بنويسيد، کارهاي هنري در مورد آثار باستاني ايران انجام دهيد، درباره صنايع دستي ايران يا هنرهاي نقشهبرداري را ياد بگيريد تا محل آثار هنري را ياد بگيريد.
مطالعات واحدهاي بستهبندي شده در مورد موضوعات مورد پسند در دسترس هستند، مانند کتابهاي مفيد و همينطور در مورد فضيلتهايي مانند صبر اعتماد و اطاعت.
مزيت اين روش آموزش در خانه اين است که كودك ابتدا اين حقيقت را تشخيص ميدهد که مردم بهتر ياد ميگيرند وقتي که به موضوع علاقهمند باشند.
عيب اين روش اين است که بعضي اوقات والدين ميتوانند بسيار حساسيت نشان دهند و از هر موضوعي يک واحد مطالعه بسازند و اين کودک را از اينکه در رابطه با موضوعاتي که تازه به آن علاقهمند شده صحبت کند، منصرف ميکند.
از مدزسه جدا کردن
اين روش همين طور به عنوان روش يادگيري طبيعي، بر مبناي علاقه و بر مبناي کودک شناخته ميشود.
کساني که به اين روش آموزش ميدهند از تجربههاي زندگي روزمره ياد ميگيرند و برنامههاي درسي و درسهاي رسمي را استفاده نميکند.
به جاي اين کودکاني که از مدرسه جدا ميشوند، علايق خود را دنبال ميکنند و بسيار شبيه آنچه که بزرگسالان انجام ميدهند ياد ميگيرند، يعني با دنبال کردن يک علاقه يا کنجکاوي خود.
به همان روشي که کودکان ياد ميگيرند راه بروند و صحبت کنند، کودکاني که از مدرسه جدا ميشوند هم رياضي، علوم، خواندن و تاريخ را ياد ميگيرند.
ما به بچهها ميگوييم شما به مدرسه ميآييد که ياد بگيريد، ما به همديگر به عنوان آموزش دهنده ميگوييم کار ما اينست که به بچهها درس بدهيم که ياد بگيرند، اما بچهها در تمام طول زندگييشان وقتي که حتي هنوز ما را نديده بودند، در حال ياد گرفتن بودهاند.
علاوه بر اين، اين احتمال بسيار زياد است که ياد گرفتن آنها بسيار بهتر از خيلي از ما باشد، که ميخواهيم به آنها درس دهيم.
مزيت جدا کردن کودک از مدرسه اين است که کودکاني که به مدرسه نميروند، زمان و توانايي تحقيق براي متخصص شدن در زمينههايي که به آن علاقه دارند، را دارند.
عيب اين روش اين است که از آنجا که به مدرسه نميروند، برنامه مدرسه رفتن رايج را دنبال نميکنند ممکن است که در ارزيابيهاي آينده هم کار خود را خوب انجام ندهند و اگر به مدرسه برگردند مشکل بيشتري داشته باشند.
روش آموزش راحت و انتخابي
اين روش اغلب اوقات به کار ميرود، اساساً کساني که آموزش در خانهي راحت و انتخابي را انتخاب ميکنند، کمي از آن، کمي از اين، استفاده ميکنند. از کتابهاي آموزش رياضيات، خواندن، نوشتن و يک رويکرد جدا از مدرسه براي ساير موضوعات استفاده ميکنند.
مزيت اين روش اين است که والدين احساس ميکنند که موضوعاتي که آنها اعتقاد دارند مهمتر از همه هستند به صورت جامع پوشش داده ميشود.
همين طور اين روش به خانوادهها اين امکان را ميدهد که کتابهاي متني، مسافرتهاي آموزشي و کلاسهايي که متناسب با نيازها و علايق آنها هست را انتخاب کنند.
آموزش در خانه کلاسيک
روش کلاسيک در قرون وسطي آغاز شد و روشي بود که بعضي از متفکران تاريخ از آن استفاده کردند. هدف روش کلاسيک اين است که به مردم ياد بدهد که چگونه براي خودشان ياد بگيرند.
چهار ابزار يادگيري به نام شناخته ميشوند عبارتند از: توجيه و دليل آوردن، ضبط کردن، تحقيق و بررسي کردن، ارتباط دادن و بيان کردن.
بچههاي کوچکتر، از مرحله آماده سازي شروع ميکنند که در اين مرحله اصول خواندن و نوشتن و علم حساب را ياد ميگيرند. مرحله قواعد و گرامر مرحله بعد است که تأکيد آن روي ترکيبها و جمعاوري است. و مرحله بعد، مرحله منطق و مناظره و مباحثه است که در آن خواندن، مطالعه و تحقيق جدي انجام ميشود.
تمام اين ابزارها در مرحله بيان که در آن ارتباط، محل تمرکز و تأکيد اساسي و اوليه است، کنار هم قرار ميگيرند.
آموزش در خانه اينترنتي
قدرت اينترنت را با دسترسي با آموزش دهندههاي مجازي، مدرسههاي مجازي، دورههاي آموزشي آنلاين و وب سايتهاي با کيفيت در اختيار بگيريد.
در اين روش هيچ وقت احساس نخواهيد کرد که کمک، مشاورههاي تخصصي و منابع لازم براي آموزش در خانه کودک خود را در اختيار نداريد.
آيا وقتي که بچه بوديد از رياضيات متنفر بوديد؟ و احساس ميکنيد که نميتوانيد به کودک خود رياضي بياموزيد، جبر چطور؟ فيزيک چطور؟ مشکلي نيست.
سرمايه عظيمي از برنامههاي آموزشي انلاين جديد، مدارس آموزشي خصوصي از راه دور، فرهنگستانهاي پشتيباني آموزش در خانه و... وجود دارد.
آموزش تصويري
اين رويکرد و اين روش را ميتوان با تمام روشهاي آموزش در خانه بکار برد.
از عناوين آموزشي با کيفيت استفاده کنيد تا به کودک خود علم فيزيک، تاريخ، دين، مهارتهاي پيش مدرسهاي، نواهاي مترنم، هنر و... بياموزيد.
اين کار، تلويزيون نگاه کردن نيست. يک فيلم آموزشي قدرتمند ميتواند علاقه جديدي در کودک شما ايجاد کند، يا به کودک شما کمک کند که يک درک خيلي خوب از يک موضوعي که ميخواهد آن را ياد بگيرد، بدست آورد.
اطلاعات چند گانه
اين روش يک ايده است و در دانشگاه هاروارد به آن پرداخته شد. اين اعتقاد وجود دارد که هر کسي باهوشي خودش را دارد و آموزش وقتي که از تواناييها و نه ضعفهاي کسي استفاده کند، ميتواند آسانتر و مؤثرتر باشد.
به عنوان مثال بسياري از مدرسهها براي درس دادن از يک روش زباني و منطقي رياضي استفاده ميکنند، ولي همه با اين روش ياد نميگيرند.
به عنوان مثال کودکاني که از طريق حرکات بدني ياد ميگيرند، بهتر از همه از طريق لمس ياد ميگيرند و نه از طريق خواندن و گوش دادن.
بيشتر کساني که آموزش در خانه دادهاند و موفق بودهاند، روي تواناييهاي کودک خود تأکيد کردهاند و به صورت اتوماتيک روش تدريس خود را با روش ياد گرفتن کودک خود تطبيق دادهاند. همين طور محيط آموزش و برنامه آموزشي خود را طوري تطبيق دادند که بهترين نتيجه را از کودک، به ما بدهد.
بعضي کودکان آموزش ساختار يافته را ياد ميگيرند و وقتي که به آنها گفته ميشود چه کاري انجام بدهند بهتر ياد ميگيرند، بعضيها هم خودشان ياد ميگيرند. بعضي از کودکان دور ميز آشپزخانه خوب ياد ميگيرند و بعضي بيرون از خانه.
هدف والديني که آموزش در خانه ميدهند اين است که بفهمند که چگونه، کجا و چه چيزي را کودکشان خوب ياد ميگيرند و روش آموزش خود را با کودک خود تطبيق دهند.
روش مونتسوري
روش مونتسوري هم در بعضي از خانهها محبوبيت دارد.
اين روش روي آموزش بدون خطا تأکيد دارد که در آن کودکان برحسب استعداد خود ياد ميگيرند و به اين روش به استعداد بالقوه خود دست پيدا ميکنند.
اين روش آموزش در خانه روي زيبايي تأکيد دارد و از چيزهاي گيجکننده يا در هم ريخته اجتناب ميکند.
ابزارهاي آموزشي چوبي بر ابزارهاي پلاستيکي ترجيح داده ميشود و منابع آموزشي منظم و آماده استفاده نگه داشته ميشود.
همين طور اين روش استفاده از تلويزيون و کامپيوتر را مخصوصاً براي کودکان کم سن و سالتر توصيه نميکند.
گر چه منابع اين روش براي کودکان هم در دسترس هست، اما اکثر کساني که آموزش در خانه ميدهند اين روش را براي کودکان کم سن و سالتر استفاده ميکنند.
روش والدورف
روش والدورف هم در بعضي از روشهاي آموزش در خانه استفاده ميشود.
اين روش حاصل کار رودولف اشنايدر است و تأکيد آن روي آموزش کامل کودک است، آموزش بدني، ذهني و روحي.
در مراحل اوليه اين تأکيد روي هنر و صنايع دستي، نواهاي مترنم و حرکت و طبيعت است.
به کودکان بزرگتر درس داده ميشود که خودآگاهيشان رشد کند، و اينکه چگونه دليل هر چيزي را براي خود پيدا کنند.
در روش آموزش در خانه والدورف کودکان از کتابهاي استاندارد استفاده نميکنند و در عوض خود کتابهاي خود را ايجاد ميکنند.
همين طور روش والدورف استفاده از تلويزيون و کامپيوتر هم را پيشنهاد نميکند. چون اعتقاد دارد کامپيوتر براي سلامتي و خلاقيت کودک خوب نيست.
روش شارلوت ميسوم
در روش شارلوت ميسوم اين اعتقاد وجود دارد که کودکان اين لياقت را دارند که به آنها احترام گذاشته شود و اينکه آنها در زندگي واقعي بهتر ياد ميگيرند.
به کودکان بايد زمان براي بازي و خلاقيت داده شود و با موقعيتهاي زندگي واقعي که از آن چيز ياد ميگيرند، طرف باشد.
دانش آموزان روش شارلوت ميسوم در طبيعت پياده روي ميکند، از موزههاي هنري بازديد ميکنند، و جغرافي، تاريخ و ادبيات را از کتابهايي که به اين موضوعات جان ميدهند، ميآموزند.
دانش آموزان همچنين نشان ميدهند که چه چيزي ميخواهند، نه با امتحان دادن بلکه با گفتن و بحثکردن.
والحمدلله رب العالمين