ابلهـــــــــــــــــــــــــــان ديجــــــــــــــــيــــــتــــــــال
+
تجربه ای عبرت آموز و نصایح عمومی به خانواده ها در اهتمام به فرزندان
تاريخ چند هزارساله بشر گواه بالاتربودن ضريب هوشي نسل جديد نسبت به قبلي بوده است
اما در بررسيها و رصد نسل جديد = براى اولين بار نسل جديد ضريب هوشي پائينتري نسبت به نسل قبلي دارداشكال در استفاده از فناوري و ديجيتال نيست
اشكال در استفاده از فناوري ديجيتال دوره رشد مغز (كودكي تا جواني) براى سرگرمي بلكه مطلق استفاده از مونيتور از تلويزيون تا رايانه تا مونيتور گوشي موبايل است دانشمند فرانسوی متخصص ضريب هوشي:
فناوری دیجیتال مانع رشد مغزی کودکان میشود
ایرنه ولاسکز هرناندو
میشل دسمورژه ادعا میکند افزایش میزان
استفاده از ابزارهای دیجیتال در میان کودکان و نوجوانان، به کاهش میانگین بهره هوشی در آنها منجر شده است
میشل دسمورژه، عصبشناس فرانسوی میگوید: "صرفا هیچ توجیهی برای بلایی که داریم بر سر بچههایمان میآوریم، وجود ندارد. ما داریم آینده آنها را به خطر میاندازیم."او ایننظريه را در جدیدترین کتاب خود با عنوان
"کارخانه ابلهان دیجیتال" مطرح کرده است. عنوانی که دسمورژه انتخاب کرده شاید دلنشین نباشد اما او میگوید نظراتش مستدل هستند.
دسمورژه که مدیر تحقیقات موسسه سلامت ملی فرانسه است و سابقه کار در معتبرترین دانشگاههای دنیا (از جمله موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا) را هم دارد، با کتاب خود بحثهای زیادی در رابطه با نحوه فرزندپروری در دنیای امروزی بوجود آورده است.
شبکههای اجتماعی باعث افسردگی کودکان میشود
کودکانی که بعد از عمومیت یافتن اینترنت به دنیا آمدهاند، با نام "بومیان دیجیتال" شناخته میشوند
او البته بیرون از محیط دانشگاهی هم تا حد زیادی محبوب است؛ کارخانه ابلهان دیجیتال یکی از پرفروشترین کتابها در فرانسه است که به زبانهای ایتالیایی و اسپانیایی هم ترجمه شده.
یکی از تکاندهندهترین بحثهای کتاب دسمورژه این است که "بومیان دیجیتال" -
کودکانی که بعد از عمومیت یافتن اینترنت به دنیا آمدهاند - آیکیو یا بهره هوشی پایینتری نسبت به والدین خود دارند.او میگوید پیش از دوران ديجيتال و " بومیان دیجیتال"،
همه نسلهای جدید بهره هوشی بالاتری نسبت به نسلهای پیش از خود داشتند. او در گفتوگو با بیبیسی توضیح میدهد چرا چنین چیزی در حال رخ دادن است.
جوانان امروز اولین نسل در تاریخ هستند که نسبت به نسل قبل از خود بهره هوشی پایینتری دارندبهره هوشی از طریق آزمونهای استاندارد اندازهگیری میشود
. البته این آزمون ثابت نیست و به طور مداوم بازبینی میشود. برای مثال آزمون والدین من با من یکسان نبود اما میتوان یک گروه را با نسخه قدیمی آزمون امتحان کرد.
پژوهشگران در بسیاری نقاط دنیا با استفاده از این روش قبلا متوجه شدند آی کیو از نسلی به نسلی دیگر افزایش یافته است. این پدیده "اثر فلین" نام دارد که اسم روانشناسی که برای اولین بار آن را توضیح داد، روی آن گذاشته شده است.
اما اخیرا این روند در چندین گروه معکوس شده است. درست است که که عواملی نظیر نظام سلامت، سیستم مدرسه و تغذیه در بهره هوشی تاثیر زیادی دارد. اما اگر به کشورهایی که عوامل اجتماعی- اقتصادی در آنها برای چندین دهه نسبتا پایدار بودهاند نگاه کنیم، خواهیم دید " اثر فلین" در آنه رو به کاهش گذاشته است.
در این کشورها، "بومیان دیجیتال" اولین کودکانی هستند که بهره هوشی پایینترین نسبت به والدین خود دارند. این روند در کشورهایی نظیر دانمارک، نروژ، فنلاند، هلند، فرانسه و … به ثبت رسیده است.
به نظر میرسد "اثر فلین" یعنی افزایش بهره هوشی از نسلی به نسل دیگر که از دهه ۱۹۴۰ به طور مداوم مشاهده شده، در برخی کشورها روندی معکوس به خود گرفته است
استفاده از فناوری دیجیتال باعث کاهش بهره هوشی شده استآنچه به طور قطع میدانیم این است که استفاده از این ابزار، حتی اگر تنها عامل نباشد، تاثیر قابل توجهی در بهره هوشی کودکان دارد.
برخی مطالعات نشان دادهاند با افزایش استفاده از تلویزیون و بازیهای ویدئویی، میزان بهره هوشی و رشد شناختی کاهش مییابد.استفاده از این ابزار پایههای اصلی هوش ما یعنی زبان، تمرکز، حافظه و فرهنگ را تحت تاثیر قرار میدهد.( اینها به عنوان مجموعهای از دانشها تعریف میشوند که به ما در سازماندهی و درک جهان کمک میکنند.)
این تاثیرات در نهایت به افت قابل توجه در عملکرد تحصیلی منجر خواهند شد.
چرا استفاده از ابزارهای دیجیتال چنین تاثیری دارد؟دلایلش کاملا مشخص هستند: کاهش کمیت و کیفیت تعامل با خانواده که برای رشد کلامی و عاطفی ضروری است. همینطور کاهش زمانی که برای فعالیتهای سازندهتر ( انجام تکالیف خانه، موسیقی، هنر، مطالعه و …) اختصاص داده میشود، داشتن سبک زندگی بیش از حد بیتحرک که علاوه بر رشد جسمی، تکامل ذهنی را هم تحت تاثیر قرار میدهد.
محققان میگویند میان میزان استفاده از صفحههای نمایش و رشد شناختی رابطهای معکوس وجود داردصفحههای نمایشگر چه آسیبی به سیستم عصبی میزنند؟ذهن یک اندام 'ثابت' نیست و ویژگیهای 'نهایی' آن بر اساس تجربیات شکل میگیرند.
جهانی که در آن زندگی میکنیم و چالشهایی که با آنها روبرو هستیم هم ساختار و هم عملکرد ذهن ما را تغییر میدهند. در این روند بخشی از مناطق مغز برای عملکردی خاص تخصص پیدا میکنند، برخی شبکهها ایجاد و تقویت میشوند، برخی دیگر از بین میروند، برخی ضخیمتر و برخی نازکتر میشوند.
طبق مشاهدات،
زمانی که برای تفریح و سرگرمی مقابل صفحه نمایش صرف میکنیم، تکامل ساختار و عملکرد مغز در درون شبکههای شناختی گوناگون مرتبط با زبان و دقت را به تعویق میاندازد.
باید تأکید کرد که همه فعالیتها به یک اندازه در تقویت رشد مغزی موثر نیستند.فعالیتهای مربوط به مدرسه، مطالعه، موسیقی، هنر، ورزش و … در مقایسه با
ابزارهای دیجیتالی که به منظور تفریح و سرگرمی استفاده میشوند، قدرت بیشتری برای سازماندهی و تغذیه مغز دارند. مشکل این صفحات نمایش این است که که در روند رشد مغزی کودکانمان تغییر ایجاد میکنند و باعث ضعف آن میشوند.کارشناس فرانسوی میگوید فعالیتهایی مثل مطالعه، تحقيق، هنر، ورزش و … تاثیر بسیار سازندهتری بر مغز دارند
در یک مطالعه تجربی جالبتوجه، به کودکانی که درسشان خوب بود کنسول بازی داده شد. بعد از ۴ ماه، مشخص شد آنها زمان بیشتری را صرف بازی میکنند و وقت کمتری برای انجام تکالیف خود میگذارند. نمرات این دانشآموزان نزدیک به ۵۰ درصد افت داشت که در طول ۴ ماه میزان زیادی به حساب میآید.
در مطالعهای دیگر، کودکان باید فهرستی از کلمات را یاد میگرفتند. یک ساعت بعد به برخی از آنها اجازه بازی ویدئویی داده شد. دو ساعت بعد آنها به رختخواب رفتند.
صبح روز بعد، کودکانی که بازی نکرده بودند نزدیک به ۸۰ درصد و آنهایی که بازی کرده بودند، ۵۰ درصد از درس را به یاد داشتند.
به این ترتیب پژوهشگران دریافتند که بازی در خواب و قدرت حافظه اختلال ایجاد میکند.
آیا همه صفحههای نمایش به یک اندازه مضر هستند؟
هیچکس نمیگوید "انقلاب دیجیتال" بد است و باید جلویش را گرفت.
آیا مهارتهای اساسی کار با ابزارهای کامپیوتری را باید به دانشآموزان یاد داد؟ شکی در آن نیست.
آیا تکنولوژی دیجیتال میتواند ابزاری مرتبط در زرادخانه آموزشی معلمان به حساب بیاید؟
البته، اگر بخشی از یک پروژه آموزشی سازمانیافته باشد و همینطور اگر بکارگیری برخی نرمافزارها در ارتقا کیفیت انتقال مفاهیم آموزشی موثر عمل کند.
با این حال، وقتی یک ابزار دیجیتال در اختیار یک کودک یا نوجوان قرار میگیرد، تقریبا همیشه برای سرگرمیهایی به کار برده میشود که بیشترین اثرات مخرب را دارند. این کاربردها به ترتیب اهمیت عبارتند از: تلویزیون که صفحه نمایش شماره یک برای همه سنین است ( و برای تماشای فیلمها، مجموعههای تلویزیونی، کلیپهای ویدئویی و … به کار میرود )، بعد بازیهای ویدئویی (که اغلب هیجانی و خشن هستند) و در نهایت موردی که بیشتر در نوجوانان وجود دارد و جنون خودنمایی بیهوده در شبکههای اجتماعی است.
محققان میگویند طبق مشاهدات آنها مدت استفاده از ابزارهای دیجیتال به منظور تفریح و سرگرمی، در رشد مغز تاخیر ایجاد میکندکودکان تا چه اندازه مجاز به استفاده از ابزارهای دیجیتال به منظور تفریح و سرگرمی هستند؟باید به آنها گفته شود که استفاده از این ابزارها به مغز آسیب میزند، در خواب و فرایند اکتساب زبان اختلال ایجاد میکند، باعث افت تحصیلی و اختلال تمرکز میشود، خطر چاقی را بالا میبرد و بسیاری موارد دیگر. برخی مطالعات نشان داده وقتی با ارائه دلیل از کودکان و نوجوانان خواسته شود به مقرراتی عمل کنند، آنها آسانتر آن را میپذیرند.
قبل از۶ سالگی ایدهآل این است که کودک به هیچ وجه در معرض صفحههای نمایشگر ابزارهای دیجیتال قرار نگیرد. (البته معنایش این است که نمیتوانید هر از گاهی با کودکانتان کارتون تماشا کنید.)از ۶ سالگی به بعد کودکان میتوانند تا
نیم ساعت و یا حتی
یک ساعت از صفحههای نمایشگر استفاده کنند. در صورتی که محتوا مناسب باشد و به اندازه کافی بخوابند، این مساله تاثیر منفی قابل ملاحظهای رویشان نخواهد داشت.
علاوه بر این صبحها پیش از رفتن به مدرسه، شبها قبل از رفتن به رختخواب، وقتی در کنار دیگران هستند و مهمتر از همه در اتاق خواب نباید اجازه استفاده از ابزارهای دیجیتالی را داشته باشند.اما پدر و مادرهایی که خودشان به طور مداوم به گوشیهای تلفن همراه و کنسولهای بازی چسبیدهاند، احتمالا برای فهماندن مشکلات استفاده از این ابزارها به کودکان خود کار سختی پیش رو خواهند داشت.برخی کشورها روند وضع مقررات برای محدود کردن استفاده کودکان از ابزارهای دیجیتال را آغاز کردهاند
ظاهرا برخی کشورها شروع به وضع قوانینی در رابطه با استفاده از ابزار دیجیتال کردهاند؟
بله، به خصوص در آسیا.
به عنوان مثال در تایوان استفاده بیش از حد از صفحه نمایش نوعی کودکآزاری تلقی میشود. این کشور قانونی تصویب کرده که بر اساس آن والدینی که کودکان زیر ۲۴ ماه خود را در معرض هرگونه ابزار دیجیتال قرار میدهند، جریمههای سنگینی دریافت خواهند کرد. همینطور والدینی که زمان استفاده از این ابزارها را برای کودکان بین ۲ تا ۱۸ سال خود محدود نمیکنند.در چین هم تدابیر سختگیرانهای برای نظارت بر میزان استفاده از بازیهای ویدئویی در میان افراد زیر سن قانونی، اعمال شده است. کودکان و نوجوانان دیگر شبها (از ساعت ۱۰ شب تا ۸ صبح) اجازه بازی ندارند و در طول روز هم طی هفته تا ۹۰ دقیقه میتوانند از ابزارهای دیجیتال استفاده کنند که البته در آخر هفتهها و روزهای تعطیلی مدارس این میزان تا ۱۸۰ دقیقه افزایش مییابد.
واضح است که گزینههای آموزشی فقط در صورتی میتوانند به شکلی آزادانه اعمال شوند که اطلاعات صادقانه و جامعی در اختیار والدین قرار بگیرد.
به نظر من کارزاری که به شکلی منصفانه در رابطه با تاثیر استفاده از ابزارهای دیجیتال بر رشد، اطلاعرسانی کند و دستورالعملهای واضحی داشته باشد، یک شروع خوب به حساب میآید. از جمله این که استفاده از صفحههای نمایش برای کودکان زیر ۶ ممنوع شود و سنین بالاتر هم اجازه نداشته باشند بیشتر از ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز از آنها استفاده کنند.
=======================
گزارش رسیده از تجربه شخصي یکی از کاربران كه بسيار عبرت آموز است:بسم الله الرحمان الرحیم
سلام علیک
امروز مطلبی که در معرفت به زمان در مورد استفاده کودکان از وسایل دیجیتال گذاشتید ، بنده یک تجربه بسیار ارزشمند در این باره دارم که برای شما بازگو می نمایم. خواهشمند است بعد از خواندن این مطلب راهنمایی در روند بهبود بیشتر فرزند بنده را بفرمائید.
از وقتی که برای بنده و دیگر همراهان می گذارید جهت افزایش معرفتمان، کمال تشکر را دارم.
بنده کودکی دارم پسر که الان سه سال دارد. بنده و همسرم متوجه شدیم که او از یک سالگی به اسم و صدا واکنش نشان نمی دهد. او را برای تست شنوایی به مرکز شنوایی سنجی بردیم، گفتند گوش او مشکلی ندارد.
بنده با دلگرم نمودن همسر خود ، او را از استرس خارج می نمودم که بچه بازیگوش است و هوش های کودکان متفاوت است. ولی هر چه بچه بزرگتر می شد متوجه عدم عکس العمل او به اسم و یادگیری بیشتر هویدا می شد.
حدود هشت ماه پیش کودک را برای بررسی پیش بهترین پزشک مغز و اعصاب کودکان بردیم. او با مشاهده کودک ، شروع با انجام حرکاتی با عروسک نمود تا وضعیت کودک و میزان هوشیاری کودک را تشخیص بدهد. بعد از آزمایش های گوناگون با اسباب بازی های مختلف ، گفت بچه شما اوتیسم دارد. و در فلان زمان بچه را بیاورید تا نوار مغز از او بگیرم.
با گفتن این جمله من و همسرم بسیار ناراحت شدیم و شرایط روحی همسرم بسیار شکننده شد.
وقتی به منزل رسیدیم ، بنده تا صبح به این موضوع فکر می کردم. به خودم گفتم بنده جز توسل کاری نمی توانم بکنم ، اگر بچه مشکل مغزی داشته باشد ، هیچ کاری از دست هیچ پزشکی بر نمی آید.
بنده و همسرم بیشتر مواقع در حال توسل به اهل بیت علیهم السلام بودیم. پس از مدتی یکی از آشنایان نزدیک به همسرم گفت شاید، به دلیل تماشای زیاد تلویزیون و موبایل است که کودک عدم هوشیاری دارد. با بیان این موضوع توسط همسرم ، بنده گفتم حتما همین است. زیرا بنده در یکی از دروس آگاهی و مسولیت در مورد اثار ندیدن تلویزیون در یک مدت مطالبی فهمیده بودم ، از این مطلب استقبال نمودم.
از فردا آن روز تا الان حدود ۶ ماه یا بیشتر است که تلویزیون به حداقل حدود ۱ الی ۲ ساعت در روز و موبایل به روزی ۱۰ دقیقه رسیده است.
_ در این مدت به اسم خود کاملا عکس العمل نشان می دهد
_ با دیگر بچه مان که ۵ ساله است بازی می کند
_ وقتی بنده با خودرو به منزل می آیم، پشت پنجره منتظر من است
_ بسیاری از اجسام را می شناسد و نام آنها را می گوید ( کلام او هنوز کامل گویا نیست، ولی با توجه به کلمات متوجه بیان اسامی اشیا می شویم)
_ بسیار عواطف او نرمال شده ، خنده ، گریه و قهر کردن او
_ حتی با خواهر خود سر اسباب بازی دعوا می کند
_حتی اخیرا با من نماز می خواند و با توجه فهمیدم بعضی از کلمات نماز را می خواند.
_از یک تا عدد دوازده را می شمارد( حتی یکی در میان با خواهرش اعداد را بیان می کند)
اینها مواردی بودند که در این چند ماه رخ داد و بنده و همسرم آرزوی این اتفاق را داشتیم.
لازم به ذکر است زمان دیدن تلویزیون برای کودکانمان را هم هدف مند نمودیم، بیشتر برنامه های آموزشی بدون آهنگ که با تصویر کلمات را به کودک می آموزد ( صوتی و تصویری)، می گذاریم.
بنده و همسرم با توسل به اهل بیت علیهم السلام و نکاتی که شما در یکی از دروس آگاهی و مسئولیت و همچنین تلاش خود و خانواده ام به این موفقیت رسیدیم. الحمد الله رب العالمین
پاسخ :
عليك السلام
1- الحمدلله كه بخاطر استفاده مطالب درسهاى آگاهي و مسؤوليت و رسانه حيات اعلى و معرفت به زمان؛ بهره مند شده و با راهنمايى دوستتان به يك توصيه پاكزيستي كودكان توانسته ايد از ورود به بيراهه طب تهاجمي رايج فرزندتان را حفظ كنيد و با مقدارى مديريت ساده و آسان سلامت او را بدست بياوريد
2- خوب است براى عبرت و بصيرت متن ايميل قبلي با توضيحات اين ايميل را در كانالهاى طب جامع و نيز معرفت به زمان و غرفه ايشان درسايت درج كنيد
و اگر مي خواهيد مشخصات طفل و خانواده محفوظ بماند
مي توانيم بدون ذكر اسم آنرا خودمان منتشر كنيم
3- براى مشورت طبيتان مي توانيد از كلينيك دوم طب جامع كه در سوم است پذيرش و مشورت بگيريد
4- البته چون سلامتجو كودك است براى مديريت سلامتي او بايد يك عزم جدي در والدين براى التزامات پاكزيستي وجود داشته باشد
و در حقيقت والدين درخواست پذيرش براى تطبيق التزامات پاكزيستي و تعديل مزاج و محيط خانواده بنمايند
5- و البته اگر خودتان را بي نياز از تعلم و برنامه مشخص كلينيك مي دانيد مي توانيد به صورت خودآموز هم آثار طبي و علوم پاكزيستي را مطالعه و تحقيق و تطبيق نماييد
محفوظ و موفق باشيدسلام علیک
متشکر از وقتی که برای بنده گذاشتید.
اشکالی ندارد، در کانال درج نمایید.
از طب برای برنامه ریزی تغذیه کودک و خانواده ، کمک می گیرم.
یک نکته به نظرم رسید که بگویم،
_ برنامه آموزشی که برای کودک در تلویزیون می گذاریم ، به نام بسته "آموزشی بالابالا مقدماتی " می باشد.
باز هم از راهنمایی های حضرتعالی تشکر می نمایم. التماس دعا
نصايح عمومي به خانواده ها به مناسبت اهتمام به فرزندان و نكات مهم لازمه:
1- در زندگيهاى قديم كه زندگي و ابزار رفاهي ساده و در محيطهاى بكر بود خود طبيعت و شرايطش انسان را از نظر جسمي ونفسي هم سالم نگه مي داشت هم تربيت و ورزيده مي كرد بدون اينكه بخواهد برنامه خاصي داشته باشد و يا وقتي بگذارد و يا دانش پيچيده اى بكار گيرد
اما هر قدر اين شرايط به وضعيت امروز نزديك شده براى حفاظت انسان و توانايي و كارامدي نياز به وقت گذاشتن بكار بردن دانشها و مديريت مصرف وو بيشتر دارد
فلذا والدين نمي توانند با از سر خود واكردان و عادت به حال خودگذاشتن فرزندانشان را بزرگ كنند
و اگر بخواهند خودشان را از طريق نسلشان در امتداد تاريخ استمرار ببخشند و نسل مثل يا بهتر خودشان از نظر سلامتي و مهارت و موفقيت را باقي بگذارند
نياز دارند كه بطور اساسي و مثل استراحت و غذاي ضروري برايش وقت بگذارند و شغل و مسؤوليت و موقعيت نمي تواند عذر عدم مشاركت و بي توجهي باشد
==============
2- از مباحث مهم و مؤثر در تربيت و رشد مغزي و نفسي و جسمي اطفال؛ مديرت عواطف است قبلا اين مبحث مطرح شده است بچه هايي كه بيشتر بغل مي شوند و كمتر با محيط به تنهايي سر وكار دارند ضعف مغز و رشد دارند
شرح مطلب مربوط به مدیریت عواطف در این غرفه:
viewtopic.php?f=133&t=11933&p=67109#p67109
3- همچنين ابزارها و اسباب بازيها نقش مهمي دارد هرچه لوكستر و گرانتر و خودكارتر و نقش تماشاچي ر ا در كودك بالا مي برد مانع رشد مغزي است
لینک:
======
4- عوارض آسيب مغزي در اطفال فقط به كري و حواس پرتي و اوتيسم ختم نمي شود؛
برخي به
بي حوصلگي فوري
زودبرآشفتگي
به هر بي مناسبتي جيغ زدن و درگير شدن با خانواده و محيط
و مايوس شدن
و بي تابي
وووو
در برخي افراد هم منتهي مي شود
و اينها از عوارض مبتلابه بچه هايي است كه پاي تلويزيون بيدار شده و يكسره به تلويزيون و بعد به گوشيها و وسايل مونيتوري بازي بيشتر مشغول هستند
و خانواده هايي كه به اسم مشغله بچه هاشان را رها مي كنند تا بامشغوليت به تلويزیون و گوشي و لپتاپ و هر مونيتوري از اين عوارض محفوظ نيستند
========
5- فلذا بايد وقت گذاشت هم رفتار خودشان هم محيط خانه و هم برنامه هاى شخصي خودشان و خانواده
ضمن سرگرمي آموزنده و بسوي رشد باشد و به آنها آنچه را كه از بچه توقع دارند اول بياموزند و تمرين دهند و بعد بازپرس ترك آنها بشوند
وفقكم الله اجمعين