آلودكي صنعت

مدير انجمن: najm134

آلودكي صنعت

پستتوسط najm134 » شنبه جولاي 09, 2011 12:28 am

آلودكي صنعت
najm134
 
پست ها : 1400
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

اکثر خودروهای ایرانی غیر استاندارد هستند

پستتوسط najm134 » شنبه جولاي 09, 2011 12:29 am

'اکثر خودروهای ایرانی غیر استاندارد هستند'
رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در ایران گفته است تمام خودروهای تولید ایران به جز دو سه مورد غیراستاندارد هستند.
محمدحسن شجاعی‌فرد، امروز در نشستی ضمن غیر استاندارد دانستن اکثر خودروهای ساخت داخل ایران افزوده "پیش از این بارها به خودروسازان و همچنین مجلس، وزارت صنایع و معادن و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام کرده‌ایم که بسیاری از خودروهای تولید داخل غیراستاندارد هستند."
رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت پیش بینی کرده است تا زمانی که مجلس تعرفه‌ها را کاهش نداده و اجازه ورود خودرو را ندهد، کیفیت تولیدات داخلی افزایش نخواهد یافت.
خبرگزاری ایسنا هم با انعکاس این خبر از قول آقای شجاعی فرد نوشته "در اروپا حدود ۵۵ استاندارد برای خودروهای سواری و ۳۵ استاندارد برای خودروهای سنگین تدوین شده است، خاطرنشان کرد: با این حال امکان اجرای برخی از تست‌های این استاندارد‌ها در ایران وجود ندارد که این تست‌ها یا باید در خارج انجام شده یا اصلا انجام نمی‌شود."
آقای شجاعی فرد نگاهها در ایران به بحث ایمنی خودروها را دارای اشکالات اساسی دانسته است. وی گفته "بسیاری از انتقادات مطرح شده در حوزه خودرو عمدتا فاقد پشتوانه علمی است. مثلا در مورد ایربگ که بخش کوچکی از ایمنی خودرو را تشکیل می دهد، به نوعی بزرگنمایی شده که انگار مهمترین عامل نجات یک خودرو محسوب شده و خودرویی که مجهز به این سیستم است ایمن تلقی می شود. "
رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت چنین نتیجه گرفته که "در شرایطی‌ که برخی از خودروهای داخلی حتی تست تصادف را نگذرانده‌اند، اجبار به نصب یک یا دو ایربگ روی خودروهای تولید داخل جز اضافه‌کردن قیمت خودرو و دور ریز سرمایه هیچ دستاوردی ندارد."
وی در خصوص سیستم ترمز ABS نیز گفت "نباید با مردم به گونه ای صحبت شود که تصور کنند یک خودرو با تجهیز به سیستم ABS دچار هیچ مشکلی نخواهد شد."
این مقام مسئول دانشگاهی در ایران وجود منفعت طلبی را ریشه بسیاری از مشکلات صنعت خودروی ایران دانسته است.
آقای شجاعی‌فرد با بیان این‌که در دنیا سود خودروسازان بین سه تا هفت درصد است، خاطرنشان کرده که سود خودروسازان داخلی نجومی بوده و در مقاطعی حتی به ۳۸ درصد نیز رسیده بود. به گفته آقای شجاعی فرد "طبیعی است که در این شرایط فساد‌هایی در خودروسازی ایجاد شود."
رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفته "یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت خودرو ایران عدم ارتباط با مراکز دانشگاهی و بی توجهی به فارغ‌التحصیلان این رشته است. به عنوان مثال در حال حاضر پرسنل مرکز تحقیقات خودرو از ۷۰۰ به ۱۰۰ نفر کاهش یافته و مرکز نوآوری سایپا تقریبا تعطیل است."
آقای شجاعی فرد در اظهاراتش که خبرگزاری ایسنا از آن با عنوان "اظهارات تکان دهنده" یاد کرده انتقادات صریحی را به مدیریت صنایع خودرو سازی وارد کرده است.
آقای شجاعی فرد گفته "به دلیل عدم کار علمی، طراحی خودرو سمند نیز با وجود هزینه بالا با شکست مواجه شد، زیرا نوع کار سلیقه‌ای بود. در نهایت نیز دیدیم که بخشی از کاربری این خودرو تاکسی شد. هزینه‌ای که برای آزمایش خودرو سمند در ایران انجام شد، دو برابر هزینه طراحی یک خودرو در اروپا بود، زیرا این خودرو باید برای تست‌های مختلف به خارج از کشور ارسال می‌شد. اگر از سال ۱۳۷۰ طراحی برند ملی را براساس روند علمی اجرا می‌کردیم، وضعیت فعلی ما متفاوت بود."
طی چند سال اخیر بحث های زیادی بر سر صنایع خودروسازی ایران در گرفته که از جدال بر سر کیفیت خودرو و عدم شماره گذاری برخی از آنها تا اتهام حضور دستهای سیاسی در این صنعت در نوسان بوده است.
به گزارش خبرگزاری کار ایران هم در گزارش سخنان آقای شجاعی فرد از قول وی این انتقاد را مطرح کرده که "طی این سال ها همواره نشسته ایم تا ببینیم قیمت کدام خودرو در جهان ارزانتر است که آن را برای مونتاژ وارد کشور کنیم، این رویکرد نشان دهنده مدیریت بیمارگونه صنعت خودروسازی ما است."
najm134
 
پست ها : 1400
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

خلبان پیش از پرواز نسبت به مشکلات هواپیما هشدار داده بود

پستتوسط najm134 » چهارشنبه آگوست 13, 2014 12:40 am

خلبان پیش از پرواز نسبت به مشکلات هواپیما هشدار داده بود


حامد قادرمرزی سخنگوی کمیسیون عمران و نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس گفت که هواپیمایی که روز گذشته در تهران سقوط کرد، پیش از پرواز چک نشده و خلبان نیز نسبت به وجود مشکلات فنی در آن هشدار داده بود.

عضو کمیسیون مجلس در گفتگو با خبرنگار «انتخاب» بیان داشت: هواپیمای سقوط کرده از روی نسخه اوکراینی توسط شرکت سپاهان اصفهان مونتاژه شده است.

وی افزود: خلبان پس از آنکه متوجه می شود یکی از موتورها از کار افتاده فرصتی برای بازگشت به فرودگاه مهرآباد را نداشته، به همین دلیل قصد فرود آوردن هواپیما در شهرک آزادی را داشته اما متاسفانه آن حادثه ی ناگوار پیش آمد.

سخنگوی کمیسیون عمران اضافه کرد: در واقع از زمان تیک آف تا سقوط هواپیما تنها 4 دقیقه طول کشیده است. البته اگر هواپیما به برج های اطراف برخورد می کرد، فاجعه ای تاسف بارتر اتفاق می افتاد.

وی ادامه داد: عامل اصلی سقوط هواپیما مشکل پیدا کردن موتور سمت راست و توقف حرکت آن بود.

عضو کمیسیون عمران گفت: با این حال متاسفانه پیش از پرواز هواپیما چک نشده بود و خلبان نیز نسبت به وجود مشکلاتی در سیستم فنی هشدار داده بود.

قادر مرزی با بیان اینکه خوشبختانه هواپیما به عابران پیاده و خودروها اصابت نکرده گفت: بر اثر انفجار هواپیما و پرتاب تکه های آن چندین نفر مجروح شدند اما خدا را شکر هیچ یک فوت نشدند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در ادامه گفتگو با «انتخاب» جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی و ضعف آن مجموعه را عامل اصلی این اتفاق دانست و گفت: برخی از مسئولین مربوطه خودشان را تبرئه می کنند، اما باید بگویم، مسئولیت پاسخگویی به عهده ی آقای جهانگیریان است.

وی افزود: این هواپیما، از نظر فنی سالم نبوده و مشکلی داشته و باید از رده خارج می شده است.

قادرمرزی در واکنش به سخنان بهبهانی وزیر راه دولت احمدی نژاد گفت: اگر زمانیکه این آقا در حال بیان این سخنان در مورد بهتر بودن هواپیمای ایران 140 نسبت به فوکر بود، در جلسه حضور داشتم قطعا به ایشان می گفتم حرفی که می زنید را روی کاغذ بنویس.

وی در واکنش به دستور روز گذشته رئیس جمهور منبی بر عدم استفاده از هواپیماهای ایران 140 گفت: آقای رئیس جمهور انسان منطقی و جامع نگری هستند و جان انسان ها برای ایشان ارزش دارد اما ظاهرا برای سازمان هواپیمایی جان انسان ها ارزش ندارد.

سخنگوی کمیسیون عمران اضافه کرد: دکتر روحانی به شدت از سقوط هواپیما ناراحت و متاثر شده بود و به سرعت دستور ویژه ای به آقای آخوندی در این رابطه دادند.

حامد قادرمرزی در بخش دیگری به خبرنگار «انتخاب» گفت: جعبه ی سیاه دیروز پیدا شد اما بازیابی آن و بدست آوردن اطلاعات درون آن 400 روز طول می کشد و حالا حالاها نباید منتظر نتیجه باشیم.

وی در ادامه ضمن انتقاد از مسئولین دولت سابق گفت: نمی دانم امثال بهبهانی و احمدی نژاد چه اصراری به این داشتند که ما سازنده ی همه چیز باشیم.

سخنگوی کمیسیون عمران گفت: قطعاً ما کوتاه نخواهیم آمد و مسئولین مربوطه فعلی و سابق را به مجلس خواهیم کشاند.

وی افزود: درصورتی که نیاز باشد تمام مسئولین دوره ی قبل از جمله آقای بهبهانی و آقای احمدی نژاد را به مجلس احضار می کنیم.

این عضو کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: با این حال فکر نمی کنم آقای احمدی نژاد حضور پیدا کنند چراکه ایشان پاسخگو نیستند و حتی در دادگاه شخصی خود هم حضور پیدا نمی کنند.
najm134
 
پست ها : 1400
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

بستن قطعات دست دوم بر روی خودروهای صفر کیلومتر

پستتوسط pejuhesh232 » يکشنبه ژوئن 28, 2015 11:38 am

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازان مطرح کرد؛
ماجرای بستن قطعات دست دوم بر روی خودروهای صفر کیلومتر/ خودشیفتگی خودروسازان ایرانی و بی توجهی به رضایت مشتری


Image

به گزارش مشرق، علی علیلو نماینده مجلس در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: متاسفانه در کشور هنوز جاده تست نداریم در صورتی که کشورهای غیر خودرو ساز برای خودروهای وارداتی از این امکانات بهره مندند تا از استانداردهای ساخت وطراحی و ایمنی خودروها مطمئن شوند .

علیلو گفت: متاسفانه در یکی از مواردی که در روزهای اخیر به من اطلاع داده شد در قم خودروی صفر کیلومتر بعد از خرید بلافاصله به نمایندگی مراجعه میکند و به وی اعلام میشود که گیربکس آن خراب است و باید از تهران تامین شود و بعد از مدتها قطعه دست دوم از آب در می آید و بجای آن هم قطعه دست دوم نصب می شود و این موارد زیاد است و به راحتی می توان با مراجعه به نمایندگیهای فروش خودروسازان و صف خودروهای صفر کیلومتر مشاهده کرد.

این نماینده مجلس اظهار داشت : متاسفانه خودروسازان ما دچار خودشیفتگی شدند و به رضایت مشتریان توجهی ندارند و با این روند نمی توان به رشد کیفی خودروها امیدوار شد در حالیکه وزیر صنعت یکبار گفت از صف خودروهای صفر کیلومتر جلوی نمایندگیها برای تعمیر خجالت می کشم.

وی افزود: خودروسازان خودشان بر فرآیند تولید و طراحی نظارت دارند و طبیعی است که نمره خوبی هم به خودشان بدهند اما باید نهاد مستقل و خارج از صنعت خودروسازی نظارت و ارزیابی کند .

علیلو گفت: پدیده خود شیفتگی در صنعت خودرو حاکم شده است و ادعا می کنند به آخر خط کیفیت و ساخت رسیده اند و هیچ توجهی هم به مراکز تحقیقات خارج از صنعت خودرو و مراکز دانشگاهی ندارند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: باید دانشگاهها و مراکز تحقیق و توسعه خارج از صنعت خودرو وارد این عرصه شوند و کیفیت را کنترل کنند و به میزان کیفیت محصولات داخلی نمره بدهند.

وی افزود: مشتریان خودرو حق دارند که خودرو ایمن و استاندارد خریداری و خودروسازان هم باید در این عرصه بیشتر تلاش کنند .

علیلو گفت: در مراحل تولید خودرو در خودروسازی های کشور ردپایی از سازمان استاندارد یا نیروهای استاندارد برای نظارت و کنترل دیده نمی شود که باید این روند اصلاح شود و اگر خودروساز بخواهد بر خود نظارت کند حساسیت لازم را نخواهد داشت اگر چه ایران خودرو در این زمینه اقداماتی کرده است .

وی افزود: البته انتقادهای ما برای مقابله با خودروسازان نیست بلکه نتایج تحقیق و تفحص در دو سال اخیر و ارتباط با مردم و مشتریان خودروهای داخلی این وضعیت را نشان میدهدو متاسفانه در عرصه کیفیت با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم که انتظار می رود خودروسازان حساسیت لازم را در این عرصه داشته باشند .

ضریب کیفیت خودروها همچنان منفی است

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه ایمنی و استاندارد خودرو حساس تر از دیگر کالاهاست و با جان انسانها سرو کار دارد گفت : در دو سال اخیر ضریب کیفیت خودرو که در قیمت گذاریها تاثیر منفی و مثبت دارد همچنان منفی است اگر چه روند رو به کاهشی نشان می دهد .

رضا شیوا افزود: از نهادهای مسئول استاندارد و ایمنی خودرو ودستگاههای نظارتی انتظار داریم در این باره حساسیت و دقت لازم را نشان دهند برای اینکه خودرو بی کیفیت و ناایمن جان انسانها را تهدید می کند وباید مشتریان خودروها از کیفیت آن مطمئن باشند .

وی گفت: شاید کنترل دستگاههای نظارتی در این مورد خیلی دقیق و جدی نیست که موضوع ارتقای کیفیت خودروها به طور ملموس مورد توجه و عمل واقع نمی شود .

رئیس شورای رقابت گفت: در فرمول قیمت گذاری خودروها ، ضریب کیفیت اگر مثبت باشد تاثیر افزایشی در قیمت دارد امادر دو سال اخیر این ضریب که بین منهای 3 تا مثبت 3 قرار دارد همواره منفی بوده است و کمتر خودروی داریم که افزایش کیفیت داشته باشد .

برای رفع نواقص محصولات تلاش میکنیم

معاون کیفیت ایران خودرو با بیان اینکه معیوب بودن درصدی از محصولات را تکذیب نمی کنیم گفت: به همین خاطر از مشتریان به خاطر مشکلاتی که ممکن است از این لحاظ داشته باشند عذرخواهی می کنیم .

مجتبی استاد رحیمی افزود: بارها هم از این بابت از مشتریان عذرخواهی کرده ایم اما همچنان در روند رو به رشد کیفیت وکاهش مشکلات حرکت می کنیم و طرح های ضربتی کوتاه مدت وبرنامه های متنوعی در این عرصه اجرا می کنیم که در دوسال اخیر دستاوردهای خوبی داشت.

وی گفت: ما دوشنبه ها با حضور در نمایندگیهای فروش خودرو روند کیفیت محصولات و همچنین مشکلات مشتریان بویژه در خودروهای صفر کیلومتر را بررسی می کنیم و برای رفع این مسائل هم برنامه داریم.

استاد رحیمی تصریح کرد : ایران خودرو برای استفاده از قطعات و لوازم ساخت محصول فرآیندهای نظارت استاندارد وکیفیت و ایمنی را هم در داخل وهم در خارج اعمال می کند اماهنوز جاده تست خودرو نداریم و در این زمینه از کشورهای خارجی مانند آلمان استفاده می کنیم .

وی افزود : سطح توقعات مشتریان ما بیشتر از کیفیت محصولاتی است که تولید می کنیم و هدف ما این است که بتوانیم انتظارات آنها را تامین کنیم.

استاد رحیمی گفت : البته 60 گروه تولیدی با ما همکاری می کنند و دستورالعمل های استاندارد قطعات خودرو را باجدیت اعمال و پس از اطمینان از کیفیت قطعات از آنها در مراحل بعدی استفاده می کنیم و اگر محصول نهایی مراحل آزمایشی را از لحاظ ایمنی و استاندارد با موفقیت بگذراند اجازه تولید انبوه و عرضه داده می شود .

وی افزود : البته حتی اگر صد درصد قطعات هم سالم و استاندارد باشد باز هم ما ادعا نمی کنیم که محصولات صد در صد کامل است وکیفیت لازم را دارد اما برای ارتقای کیفیت و افزایش رضایت مشتریان برنامه های متنوعی داریم و بررسی ها نشان می دهد که در یکسال اخیر در برخی محصولات تا 35 درصد هم بهبود طراحی محصولات را داشته ایم و این روند را ادامه خواهیم داد اما به همکاری دولت، مجلس و همه نهادها و مسئولان نیاز داریم.

توقعات مشتریان خودرو پائین است

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت استاندارد با بیان اینکه شاخص های ارتقای کیفیت محصولات صنعت خودروسازی روند ملایمی نشان می دهد گفت : نظرسنجی از مشتریان نشان می دهد که سطح توقعات آنها در مقایسه با معیارهای جهانی خیلی بالا نیست و در سطح پایینی قرار دارد.

اشکان گلپایگانی افزود : البته شاخص های رضایت مشتریان هم روند ملایم رو به افزایش دارد وباید خودروسازان برای تامین حداکثر رضایت آنها تلاش کنند که برنامه هایی را هم در دست اجرا دارند .

وی گفت : انتظارات بدیهی از خودروسازان این است که محصولات از سلامت ، ایمنی و استاندارد مطمئنی برخوردار باشد .

گلپایگانی تصریح کرد : خودروسازان طبق قانون موظفند همه استاندارهای ایمنی روز دنیاو اروپا را که در استانداردهای ملی هم اعمال می شود رعایت کنند و اگر این استانداردها گذرانده نشود اجازه شماره گذاری داده نمی شود .

وی افزود : سازمان ملی استاندارد ایران بر استاندارد ایمنی خودروها نظارت دارد و در خودروهای داخلی 32 استاندارد طراحی داریم که اعمال می شود.
pejuhesh232
 
پست ها : 2650
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm


بازگشت به آلوده شناسى


cron
Aelaa.Net