طب جامع

طب جامع

پستتوسط najm134 » شنبه فبريه 27, 2010 9:37 am

عناوين گزارشاتي كه تا كنون در اين باره منتشر شده است: دوره دانشكَاهي طب سينائي در ايران آغاز شد - تلاش برای دانشگاهی کردن طب سينايي در کشور یک ضرورت است - سعي طب رايج بر شناسايي تفاوت افراد سرد و گرم مزاج - طب اسلامی قادر به حل مشکلات حوزه سلامت است - ضعف و قوت حافظه؛ از دیدگاه طب كهن - طب جامع برتر از طب رایج (شيميائی)

مرسولاتي كه تا كنون جداگانه در اين باره منتشر شده است:
حجامت
http://aelaa.net/110.aspx?id=536
ماساژ
http://aelaa.net/110.aspx?id=580
طب کهن
http://aelaa.net/110.aspx?id=535
طب قرآني 1
http://aelaa.net/110.aspx?id=418
طب قرآنی 2
http://aelaa.net/110.aspx?id=419
طب قرآنی 3
http://aelaa.net/110.aspx?id=420
طب قرآنی 4
http://aelaa.net/110.aspx?id=421
طب قرآنی 5
http://aelaa.net/110.aspx?id=422
طب قرآنی 6
http://aelaa.net/110.aspx?id=423
طب قرآنی 7
http://aelaa.net/110.aspx?id=424
طب قرآنی 8
http://aelaa.net/110.aspx?id=425
طب قرآنی 9
http://aelaa.net/110.aspx?id=426
طب قرآنی 10
http://aelaa.net/110.aspx?id=427
طب قرآنی 11
http://aelaa.net/110.aspx?id=428

پزشکی و نماز1
http://aelaa.net/110.aspx?id=412
پزشکی و نماز 2
http://aelaa.net/110.aspx?id=442
پزشکی و نماز 3
http://aelaa.net/110.aspx?id=413
پزشکی و نماز 4
http://aelaa.net/110.aspx?id=414
پزشکی و نماز 5
http://aelaa.net/110.aspx?id=415
پزشکی و نماز 6
http://aelaa.net/110.aspx?id=416
پزشکی و نماز 7
http://aelaa.net/110.aspx?id=417
كامبوجا 1
http://aelaa.net/110.aspx?id=373
کامبوجا 2
http://aelaa.net/110.aspx?id=374
کامبوجا 3
http://aelaa.net/110.aspx?id=375
کامبوجا 4
http://aelaa.net/110.aspx?id=376
کامبوجا 5
http://aelaa.net/110.aspx?id=377
کامبوجا 6
http://aelaa.net/110.aspx?id=378
دل انكَيز 1
http://aelaa.net/110.aspx?id=365
دل انگیز 2
http://aelaa.net/110.aspx?id=366
دل انگیز 3
http://aelaa.net/110.aspx?id=367
دل انگیز 4
http://aelaa.net/110.aspx?id=368
دل انگیز 5
http://aelaa.net/110.aspx?id=369
دل انگیز 6
http://aelaa.net/110.aspx?id=370
دل انگیز 7
http://aelaa.net/110.aspx?id=371


طاعون پرنده 1
http://aelaa.net/110.aspx?id=6172
طاعون پرنده 2
http://aelaa.net/110.aspx?id=6173
طاعون پرنده 3
http://aelaa.net/110.aspx?id=6175
طاعون پرنده 4
http://aelaa.net/110.aspx?id=6176
طاعون پرنده 5
http://aelaa.net/110.aspx?id=6177
طاعون پرنده 6
http://aelaa.net/110.aspx?id=6178
طاعون پرنده 7
http://aelaa.net/110.aspx?id=6179
آخرين ويرايش توسط najm134 on سه شنبه ژانويه 18, 2011 3:39 am, ويرايش شده در 7.
najm134
 
پست ها : 1258
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

طب جامع

پستتوسط najm134 » سه شنبه آپريل 06, 2010 8:13 pm

دوره دانشگاهي طب سينائي در ايران آغاز شد
كامران باقري لنكراني، در مراسم افتتاح مركز مطالعات طب سنتي و مكمل ايران كه در محل خانه مشيرالدوله در خيابان لاله‌زار نو تهران راه اندازي شد، افزود: علاوه بر اين مركز مطالعاتي، تا آخر امسال سه مركز رشد داروهاي گياهي در سه دانشگاه علوم پزشكي راه اندازي مي‌شود كه قطعاً كمك بزرگي در تبديل داروهاي گياهي به محصولات صنعتي خواهد بود. وي ادامه داد: آيين نامه طب سنتي و مكمل نيز در وزارت بهداشت در حال تدوين است و طي دو ماه آينده ابلاغ مي‌شود، اين آيين نامه باعث مي‌شود طب سنتي در ايران با ديد علمي تري در كشور دنبال شود اكنون در 4 دانشگاه پزشكي ايران، تهران، شهيد بهشتي و شاهد راه اندازي شده است و هر كدام از اين دانشگاهها امسال 6 دانشجو كه از فارغ التحصيلان رشته پزشكي عمومي هستند را پذيرش كرده‌اند و در واقع دوره كارشناسي ارشد رشته طب سنتي است. وزير بهداشت افزود: سال آينده حداقل 4 دانشگاه علوم پزشكي ديگر نيز به جمع دانشگاههاي داراي كرسي كارشناسي ارشد طب سنتي اضافه مي‌شود. وي گفت: در زمان حاضر حدود 3 درصد داروهاي مصرفي كشور گياهي هستند كه بسيار اندك است و بايد افزايش يابد، البته اگر مصرف داروهاي گياهي در عطاريها را حساب كنيم بيش از اين ميزان است اما با توجه به اينكه اين داروها جزء فرمول كاري وزارت بهداشت نيست اطلاعي از كم و كيف اين نوع داروها نداريم. وزير بهداشت افزود: من آينده رشته طب ايراني را در كشورمان روشن مي‌بينيم زيرا ريشه در فرهنگ كشور ما دارد، البته در مورد ايجاد بيمارستانهاي طب سنتي در كشور اختلاف نظر وجود دارد كه بايد منتظر باشيم تا گروهي از فارغ التخصيلان اين رشته در كشور تربيت شوند و بعد در مورد اين موضوع صحبت كنيم. وزير بهداشت گفت: طي دو سال گذشته 13 رشته جديد در سطح دانشگاههاي علوم پزشكي مصوب شده است اما توقع ما از رشته طب سنتي بسيار بيشتر از رشته هاي ديگر است و از دانشجويان اين رشته مي‌خواهيم كه از كار كردن در مطبها يا مراكز ديگر خودداري كنند و تمام وقت در اختيار آموزش اين رشته باشند و ما هم قاطعانه از آنها حمايت مي‌كنيم. وي افزود: در متون طب ايراني 50 نوع نبض توصيف شده است كه با شناخت آنها بيماري تشخيص و درمان مي‌شده است كه ما امروز از اين نوع دانش در طبابت استفاده نمي‌كنيم (بي اطلاعيم). وي گفت: در طب سنتي و ايراني انسان محور علم پزشكي است اما امروزه ما با ابزارهاي جديد تجربي به شناخت بيماريها و درمان آنها مي‌پردازيم و به شناخت انسان و درمان جامع بيماريها توجهي نداريم. وزير بهداشت افزود: ورود به اين عرصه ها نيازمند تحقيق و زحمت زيادي است اما ميراث گرانبهايي كه در اختيار داريم ما را در مكاشفه در اين علم موفق مي‌كند و در صورتي كه اين روشها را به محك تجربه بزنيم و از نطر علمي بتوانيم آنها را تاييد كنيم، قطعا مي‌توانيم حرفهاي نويي را در علم پزشكي در سطح دنيا بزنيم. علي اكبر ولايتي، رئيس كميته فرهنگ و تمدن اسلام و ايران شوراي انقلاب فرهنگي نيز در اين مراسم با تشريح تاريخچه طب ايراني گفت: وقتي شاهد اين هستيم كه يك دارو در دو فرد با طبع متفاوت اثربخشي متفاوتي دارد يا حتي در يكي مانند دارو عمل مي‌كند و در ديگري مانند سم به اين نكته پي مي‌بريم كه استفاده از دانش طب ايراني خودمان مي‌تواند ما را در درمان بسياري از بيماريهايي كه اكنون در درمان آنها ناتوانيم كمك كند. وي افزود: پزشكان ايراني در دوره هاي گذشته با روشهايي طب ايراني با بررسي نبض بيمار و طبع او و ساير روشهاي اين دانش سخت ترين بيماريها را درمان مي‌كردند و حتي گاهي جان و آبروي خود را در اين راه مي‌گذاشتند. عبدالله بهرامي، دبير شوراي طب سنتي و مكمل نيز در اين مراسم گفت:‌ اكنون پس از يك وقفه 150 ساله دوباره طب سنتي ايراني به عرصه تحقيق و عمل باز مي‌گردد و قطعاً استفاده از اين دانش موجب درمان بسياري از بيماريهاي مزمن امروز و كاهش قابل توجه هزينه هاي گزاف درمان بيماريها در كشور مي‌شود. وي گفت: سال گذشته 20 نفر براي آموختن دانش طب سنتي به كشور چين اعزام شدند كه 11 نفر آنها بورسيه هستند و بقيه به خرج خودشان رفته‌اند و با بازگشت آنها به ايران گروهي از آموزش دهندگان اين طب را در كشور خواهيم داشت. وي افزود: اميدواريم علاقه مندي و پيگيري وزير بهداشت و مسئولان دولت و مجلس موجب شكوفايي مجدد طب سنتي در ايران شود. اصفهاني، مشاور معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي ايران نيز در اين مراسم به تشريح مزيتهاي طب ايراني - اسلامي پرداخت و گفت:‌ما وارث بيش از 17 هزار كتاب در زمينه طب سنتي در ايران هستيم كه حداقل 10 هزار تاي آن امروز هم قابل استفاده است. وي افزود: ميليونها نفر در طول تاريخ براي دانش طب ايراني- اسلامي زحمت كشيده‌اند و ما گنجينه گرانبهايي داريم كه اساس آن نگاه جامع به انسان، تقدم پيشگيري بر درمان و رعايت اخلاقيات است. مهدي فتحي، رئيس دانشگاه علوم پزشكي ايران نيز در اين مراسم به تشريح تاريخچه خانه مشيروالدوله پيرنيا و زندگي نامه او پرداخت و گفت:‌ اين ساختمان در سال 1251 با دو سبك ايراني و پرتغالي ساخته شده است و پس از مرگ مشيرو الدوله پيرنيا كه 5 دوره نماينده مجلس شوراي ملي، 5 دوره نخست وزير و مدتها وزير بوده است براي ساخت بيمارستان وقف شده و پس از گردشهاي مختلف امروز در اختيار دانشگاه علوم پزشكي ايران است. وي افزود: قرار بود از اين مكان براي ساخت يك بيمارستان زنان استفاده شود اما با توجه به محل آن كه در مركز شهر است و براي رفت و آمد بيماران مناسب نبود تصميم گرفتيم از اين فضا به عنوان مركز مطالعات طب سنتي و مكمل ايران استفاده كنيم.
najm134
 
پست ها : 1258
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

طب جامع

پستتوسط najm134 » چهارشنبه آپريل 07, 2010 5:15 pm

تلاش برای دانشگاهی کردن طب سينايي در کشور یک ضرورت است
دبیر شورای طب سنتی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی،تلاش برای ایجاد کرسی‌های ویژه طب سنتی به‌دلیل نیاز مبرم جامعه امروزی به این نوع پزشکی در دانشگاه‌های کشور را ضروری دانست.
به گزارش‌ايرنا حسين بهرامي روزشنبه‌در همايش"ارتباطات بين‌الملل دانشگاهي و نقش آن در توسعه علمي اقتصادي كشور" در تبريز گفت:تاريخ براين اين نكته گواهي مي‌دهد كه ايرانيان در زماني نه چندان دور ، طلايه‌دار طب سنتي در جهان بودند به طوري كه‌كتب ‌پزشكي ‌بوعلي سينا تا قرن شانزدهم در دانشگاه‌هاي معتبر اروپا تدريس مي‌شد بهرامي‌اظهارداشت: تلاش براي علمي كردن طب سنتي كشور در سال‌هاي گذشته روند صعودي داشته و اقبال همگان نيز به استفاده از طب سنتي براي درمان بسياري از بيماري‌ها گسترش يافته است.
وي اضافه كرد: پذيرش ‪ ۲۴‬دانشجو در رشته " طب سنتي " يكي از دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تهران ، نشان ‌از اهتمام وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي براي احيا و تقويت اين علم بومي دارد. (البته در يك كشوري كه خودش را سردمدار جنين طبي مي داند 24 دانشجو علامت اهتمام نيست، خصوصا كه الان هم اين طب را به عنوان بايه اى و مستقل فرا نمي كيرند و يك نوع وصله به طب رايج است و با معيارهاى رايج سنجيده مي شود، ولى ايران مي تواند از كشورهاي باكستان و هند كمك بكيرد؛ در آن كشورها همواره اين طب تا كنون رسميت مستقل داشته و داراي دانشكاهها و آموزشي مستقل از طب رايج داشته است، اما به هر حال از اينكه در عهد اين دولت؛ طب سينائي از حالت ممنوعيت درآمده است جاي بسي خوشوقتي دارد)
وي با تاكيد بر لزوم گسترش طب سنتي در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور در مناطق مختلف از اعزام گروهي از علاقه‌مندان اين رشته علمي به چين براي فرا گرفتن اصول علمي آن ‌را اقدامي ارزنده ‌در راستاي توسعه طب سنتي به شيوه علمي در كشور دانست. دبير شوراي طب سنتي همچنين از برنامه اعزام تعدادي از فعالان عرصه طب سنتي به چين به عنوان گامي در راستاي گسترش ارتباطات بين‌الملل دانشگاهي ياد كرد. وي بابيان‌اين‌مطلب‌كه‌هم‌اكنون دانشكده‌هاي طب سنتي چين در كشورهاي آمريكاي شمالي و استراليا داير است بر لزوم درس گرفتن از اين تجربه براي احيا و تقويت طب سنتي بومي كشورمان تاكيد كرد.
najm134
 
پست ها : 1258
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

طب جامع

پستتوسط najm134 » چهارشنبه آپريل 07, 2010 5:19 pm

سعي طب رايج بر شناسايي تفاوت افراد سرد و گرم مزاج

يكي از پژوهشگران پزشكي كشورمان در تحقيقاتي بي‌سابقه با بررسي و مقايسه خصوصيات فيزيولوژيک و ايمونولوژيک افرادي كه در طب كهن از آنها به عنوان سرد مزاج و گرم مزاج ياد مي‌شود نشان داد، اين تقسيم‌بندي كه صدها سال پيش انجام شده داراي پايه‌اي كاملا علمي است كه مي‌توان از آن در تشخيص و درمان بيماري‌ها و برگرداندن تعادل به عملکرد بدن بهره گرفت.
دکتر شهرام شهابي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي اروميه و مجري طرح كه در تحقيقات خود دريافته افراد گرم‌مزاج داراي فعاليت سيستم عصبي سمپاتيك محيطي بيشتر و فعاليت سمپاتيك فوق كليوي، كورتيكوستروئيد فوق كليوي و سيستم عصبي پاراسمپاتيك (عصب واگ( كمتري نسبت به افراد سرد مزاج هستند با اشاره به اينكه انواعي از طب‌هاي سنتي موجود در دنيا از جمله طب كهن ايراني (Traditional Iranian Medicine(، افراد را به دو گروه كلي سرد مزاج و گرم مزاج تقسيم مي‌كنند، اظهار كرد: از نظر طب كهن ، از آنجا كه انسان معتدل به طور مطلق به ندرت وجود دارد، بيشتر افراد گرفتار غلبه كم و بيش يكي از مزاج‌هاي گرم يا سرد هستند.
وي با بيان اين مطلب که بر اساس مطالب كتاب‌هاي مربوط به طب كهن ايراني از جمله كتاب قانون ابن سينا و نيز انواع ديگري از طب هاي كهن مانند طب كهن يوناني، طب كهن چيني (5 مزاج)، طب كهن عربي و...،
افراد به چهار مزاج گرم و خشك، گرم و مرطوب، سرد و خشك و سرد و مرطوب تقسيم مي شوند كه از اين بين دو مزاج گرم و سرد مزاج هاي اصلي را تشكيل مي دهند،
افراد گرم مزاج معمولا افراد پرانرژي، پركار، فعال و برونگرا هستند كه احساسات خود را سريع بروز مي‌دهند
به طوريکه افراد گرم و خشك تحريك پذيري فوق‌العاده‌اي دارند وخيلي زود خشمگين مي‌شوند.
در افراد گرم مزاج معمولا سوزش اندامها و احساس حرارت ناگهاني بدون علت مشاهده مي‌شود.
نبض افراد گرم مزاج سريع مي زند و رگ‌ها، برجسته و فراخ است
به طوري كه افراد گرم و مرطوب، رنگ چهره‌شان به دليل فراواني خوني كه در رگ‌ها وارد مي شود به سرخي گرايش دارد.
بدن افراد گرم مزاج در هواي سرد به راحتي با عوامل فيزيكي و فيزيولوژيك گرم مي‌شود اما خنك شدن بدن آنها در هواي گرم به راحتي قابل انجام نيست. تصوير
افراد گرم مزاج معمولا غذاهاي گرم مزاج (از نظر طب سنتي) را به خوبي تحمل نمي کنند.
اين پژوهشگر افزود: از طرف ديگر در بين افراد داراي مزاج سرد، سستي، ناتواني، كمبود انرژي و احساس ضعف شايع است؛ به طوري كه افراد سرد و مرطوب، كند، بي حال و بي حوصله بوده و تمايل چنداني به انجام كار ندارند و افراد سرد و خشك به ندرت تا پايان روز انرژي كافي براي انجام كار دارند.
به طور كلي افراد سرد مزاج درون‌گرا بوده و احساسات خود را كمتر بروز مي‌دهند .
افراد سرد و مرطوب تحريك پذيري پايين دارند و بي خيال و غير حساسند. نبض درآنها آرام بوده و رگها باريك است، خون اندكي در آنها جريان دارد
به طوري كه سفيدي و رنگ پريدگي در افراد داراي مزاج سرد و مرطوب كاملا مشهود است.
بدن افرادي كه دچار غلبه سردي مزاج هستند در هواي سرد به راحتي با عوامل فيزيكي و فيزيولوژيك گرم نمي‌شود و سرما تا مدت زيادي در بدن اين افراد باقي مي ماند .
افراد سرد مزاج معمولا غذاهاي سرد مزاج (از نظر طب سنتي) را به خوبي تحمل نمي کنند.
اين متخصص ايمونولوژي در ادامه با بيان تعريفي كه از اين مزاج‌ها در طب كهن از جمله طب سنتي ايراني انجام شده است، تاكيد كرد: دراين پژوهش سعي شده مشخص شود آيا افرادي كه از لحاظ طب كهن به گرم مزاج و سرد مزاج تقسيم بندي مي‌شوند از نظر علم جديد و مدرن امروز نيز با هم تفاوتي دارند يا نه! از آنجا كه پاسخ بدن به استرس‌ها از طريق سه سيستم يعني اعصاب سمپاتيك، اعصاب پاراسمپاتيك وغدد فوق كليوي صورت مي‌گيرد كه تحريك هر كدام از اين سيستم‌ها اثرات متفاوتي روي هوموستاز (حفظ تعادل اعمال بدن) در بدن داشته و عملکرد آنها نقش مهمي در حفظ تعادل اعمال بدن دارند، در اين پژوهش سعي شد نشان داده شود که فعاليت اين سيستم ها در بدن افراد گرم مزاج و سرد مزاج چه تفاوت‌هايي با يكديگر دارند.
وي گفت: منبع اصلي ترشح هورمون نوراپي نفرين، سيستم عصبي سمپاتيك و منبع اصلي ترشح هورمون‌هاي اپي نفرين و كورتيزول، غدد فوق كليوي است؛ از طرف ديگر، سيستم عصبي سمپاتيك به دو بخش سيستم عصبي سمپاتيك مربوط به اعصاب محيطي سمپاتيك وسيستم عصبي سمپاتيک مربوط به غدد كليوي تقسيم بندي مي‌شود. سيستم عصبي پاراسمپاتيك نيز مربوط به تحريك اعصاب واگ است.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي اروميه توضيح داد: از طرفي پاسخ‌هاي ايمني نيز که نقش مهمي در حفظ تعادل اعمال بدن دارند به دو دسته كلي T Helper 1( TH1( و T Helper 2 (TH2) تقسيم مي‌شوند كه انحراف پاسخ ايمني به سمت TH1 باعث تقويت پاسخ ايمني سلولي و انحراف پاسخ ايمني به سمت TH2 باعث تقويت پاسخ ايمني هومورال، توليد آنتي بادي و همچنين واكنش‌هاي آلرژيك مي‌شود.
دكتر شهابي افزود: در اين طرح فعاليت سيستم هاي ياد شده (سيستم عصبي سمپاتيك محيطي، سيستم عصبي سمپايتك غدد فوق كليوي، سيستم عصبي پاراسمپاتيك و ترشح کورتيزول توسط غدد فوق کليوي و همچنين انحراف پاسخ‌هاي ايمني به سمت TH1 و TH2 در افراد گرم مزاج و سردمزاج مورد بررسي قرار گرفت.
وي خاطر نشان كرد: نتايج اين مطالعه که براي نخستين بار در دنيا روي افراد گرم مزاج و سرد مزاج جهت ارزيابي سيستم نورواندوکرين و الگوي سايتو کايني (TH1/TH2) پاسخ‌هاي ايمني انجام شد، دلالت بر اين داشت که كه افراد گرم‌مزاج داراي فعاليت سيستم عصبي سمپاتيك محيطي بيشتر و فعاليت سمپاتيك فوق كليوي، فعاليت كورتيكوستروئيد فوق كليوي و فعاليت سيستم عصبي پاراسمپاتيك (عصب واگ) كمتري نسبت به افراد سرد مزاج هستند. همچنين تمايل الگوي سايتوكايني در آنها نسبت به افراد سرد مزاج، بيشتر به سمت TH2 مي باشد.
دکتر شهابي اظهار كرد:علاوه بر آن، با افزايش نسبت شدت گرمي مزاج به شدت سردي آن، فعاليت سيستم عصبي سمپاتيك محيطي افزايش مي يابد. همچنين هنگامي که مزاج به سمت شديدا گرم يا شديدا سرد ميل مي‌کند، انحراف سيستم ايمني به سمت پاسخ هاي TH2 افزايش مي يابد اما اين افزايش هنگام ميل به سمت مزاج شديدا گرم بسيار بيشتر از هنگامي است که مزاج به سمت شديدا سرد ميل مي کند.
وي افزود: اين پژوهش اولين تحقيقي است که در مورد اساس علمي تقسيم بندي افراد به گرم مزاج و سردمزاج نه تنها در طب كهن ايراني، بلكه در تمامي طب‌هاي كهن که به اين تقسيم بندي باور دارند، انجام شده است. متاسفانه در اين زمينه تا به حال كارعلمي صورت نگرفته بود و براي توجيه تفاوت افراد گرم مزاج و سرد مزاج، تنها يك سري پيشنهادهاي تئوريك مطرح شده بود. در حالي كه مشخص شدن اساس علمي تفاوت افراد سرد مزاج و گرم مزاج (مانند مشخص شدن اساس علمي ديگر اصول طب كهن) اين امکان را فراهم مي کند تا طب مدرن در تشخيص و درمان بيماري‌ها و برگرداندن تعادل به عملکرد بدن از طب سنتي نيز کمک بگيرد.
دكتر شهابي با اشاره به اينكه متاسفانه امروزه موضوع تقسيم بندي افراد به گرم مزاج و سردمزاج در كتاب‌هاي مرجع پزشكي جايگاهي ندارد و با عنوان نداشتن اساس علمي، تعدادي از پزشكان، وجود اين تفاوت را رد مي كنند، ابراز اميدواري كرد كه اين بررسي بتواند شروعي براي انجام كارهاي تحقيقاتي ديگر در اين زمينه و از طرفي باعث معرفي طب كهن ايراني در جهان شود و اين طب سرنوشتي مانند طب سوزني چيني پيدا کند كه با مشخص شدن ميزان قابل توجهي از اساس علمي و مکانيسم عمل طب سوزني توسط تحقيقات علمي، اين طب ازحالت منطقه‌يي خود به يك علم پزشكي مدرن و جهاني تبديل شد وبي‌ترديد جايگاه امروز خود را در جهان مديون تحقيقات علمي است كه روي آن انجام شده است.
به گفته وي، عدم مشخص شدن اساس علمي مزاج هاي گرم و سرد (مانند ديگر مفاهيم طب سنتي ايراني( از يک سو باعث شده است که درمان‌هاي طب كهن ايراني هنوز بر پايه تجربه، آزمون و خطا و مراجعه به متون باقي‌مانده از گذشته‌هاي بسيار دور باقي بماند و از سوي ديگر باعث بي اعتنايي طب نوين به توانايي هاي درماني طب كهن ايراني شده است.
گفتني است، بودجه اين طرح تحقيقاتي توسط مركز تحقيقات ايمونولوژي، آسم وآلرژي دانشگاه علوم پزشكي تهران فراهم شده و نتايج آن براي چاپ در مجله معتبر علمي Journal of Alternative and Complementary Medicine مورد پذيرش قرار گرفته است.
تذكر:
1- جاي خوشوقتي است كه در اين دوره، روشهاي طبي اصيل و كهن جهان مورد اهميت واقع مي شود، البته به نفع خود اشخاص است.
2- سعي بر شناختن مكاتب طب كهن كار خوبي است، ولى سعي بر شناخت و تطبيق آنها بر مباني طب رايج روش نوعا غلطي است.
3- اكر اهتمامي به اين مكاتب طبي مي خواهند بدهند، آنها را از اهلش (نه طب رايج) فرا بكيرند و بر طبق مباني خود اين روشها، آنوقت در كاربرد ببينند كدام روش در كدام مورد سالمتر و سريعتر و كم هزينه تر و بي خطرتر و موفقتر است، همان روش را طبق اصول خودش بكاربرند، و به هيج آنها را با هم مخلوط نكنند، البته بيشرفتهاى ابزاري اكر در خدمت روشهاى كهن قرار كيرد تاثير و موفقيت آنها را جندين برابر مي كند ولى اين به معناي بردن مباني طب كهن در قالبهاى رايج نيست.
najm134
 
پست ها : 1258
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

طب جامع

پستتوسط najm134 » چهارشنبه آپريل 07, 2010 5:23 pm

طب اسلامی قادر به حل مشکلات حوزه سلامت است
به گزارش خبرگزاری شبستان، مدیر کل سلامت شهرداری تهران در نشست خبری نخستین کنگره سراسری سلامت از دیدگاه پیامبر اعظم (ص) گفت: سلامت تنها منحصر به سلامت جسم نیست. سلامت كامل در ابعاد مختلف جسمی، روحی، اجتماعی و معنوی مطرح است.
استاد تقی ولی زاده در ادامه مطلب فوق افزود: بحث سلامت معنوی یکی از مباحثی است که اخیرا طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی در تعریف سلامت گنجانده شده است. از آنجایی که اسلام دین ناب و کاملی است و با توجه به احادیث فراوان از پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) در زمینه بهداشت و سلامت بر آن شدیم که این کنگره را برگزار کنیم.
مدیر کل سلامت شهرداری تهران بکارگیری طب سنتی و اسلامی برای رفع مشکلات در حوزه سلامت و استخراج فرمایش هاي پیامبر اعظم (ص) و ائمه اطهار (ع) پیرامون مسایل بهداشتی و درمانی را از اهداف مهم این کنگره برشمرد و عنوان کرد: در احادیث هر کجا کلمه نظافت آمده مفهوم بهداشت و هر کجا صحت و امنیت به کار رفته مفهوم سلامت مدنظر بوده است. پیامبر اکرم (ص) در 1400 سال پیش بین سلامت و بهداشت تفاوت قایل بودند، این در حالی است که تعریف این دو واژه در سال 1970 از طرف سازمان بهداشت جهانی مجزا شدند.
najm134
 
پست ها : 1258
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

طب جامع

پستتوسط najm134 » چهارشنبه آپريل 07, 2010 5:34 pm

ضعف و قوت حافظه؛ از دیدگاه طب كهن
احتمالا با دانش‌آموزان باهوش و زرنگي كه به هنگام امتحانات دچار فراموشي شده و هرچه را كه خوانده‌اند از ياد مي‌برند، برخورد كرده‌ايد. شيوه‌هاي گوناگوني براي تقويت حافظه وجود دارد. كارشناسان تغذيه نيز رژيم‌هاي غذايي مختلفي را براي تقويت حافظه پيشنهاد مي‌كنند.
طب سنتي ايران نيز با نگاهي عميق به اين موضوع پرداخته و ثابت كرده است كه رابطه مستقيمي بين نوع تغذيه و حافظه آدمي وجود دارد. روانشناسان و پزشكان آلوپاتيك استرس را عامل اصلي اين عارضه عنوان مي‌كنند، در حالي كه درمان استرس به تنهايي به بهبود شرايط كمك نمي‌كند.
در طب كهن اين نظريه مسلم است كه مواد غذايي در اثر ترشحات دهان، معده، روده‌ها، كبد و لوزالمعده دچار تغييرات و استحالاتي شده و سرانجام به صورت كشكاب در‌مي‌آيد. كشكاب از راه روده‌ها جذب و به وسيله عروق به كبد مي‌رود. كبد در اثر اعمال طبيعي خود آن را پخته و يا تغييراتي به 4 شكل متفاوت در مي‌آورد. تصوير
بدن انسان از 4 خلط تشكيل شده كه هر يك به نوبه خود وظايفي در بدن دارند كه به شرح زير است:
1- گونه اول كه مانند گِل كدر، تار و سنگين است سودا ناميده مي‌شود. سودا طبعي سرد و خشك دارد. افزايش سودا در بدن لاغري، تيرگي رنگ پوست (متمايل به سياهي)، غلظت خون، سوزش معده، اشتهاي كاذب و فزوني فكر و خيال را به همراه دارد. و روياهاي شخص در خواب توام با وحشت و تاريكي است.
2- بلغم، ماده لزج سفيد رنگي است كه نسبتا سبك‌تر بوده و روي سودا قرار مي‌گيرد. افزايش بلغم موجب سپيدي، نرمي و سستي پوست، ضعف گوارش، آروغ ترش، خواب بسيار، كندي حواس، ريزش لعاب دهان و آب بيني رقيق و غير سوزان مي‌شود. شخص در خواب و رويا باران، برف و آب مي‌بيند. قدما طبيعت چنين فردي را سرد و تر مي‌ناميدند.
3- خلط سوم ماده قرمز رنگي است كه خون ناميده مي‌شود. خون بدون هيچ‌ تغييري و بلاواسطه صرف تغذيه بدن مي‌شود. چنانچه اندازه اين خلط در بدن بيش از حد طبيعي باشد؛ رنگ بدن به سرخي گراييده و شخص احساس مي‌كند زبانش سنگين‌تر شده است. سستي و كاهلي اعضا، دهان‌دره و خميازه، كندي حواس، بروز برخي جوش‌ها در بدن، گاهي خون‌ريزي لثه‌ها و بيني از عوارض افزايش خلط خون در بدن است. در اين حالت روياهاي شخص سرخ و خونين است و طبيعت بيمار گرم و تر.
4- خلط چهارم ماده زرد رنگي است كه از ديگر خلط‌ها سبكتر بوده و صفرا نام دارد. اگر صفرا از حد خود تجاوز كند رنگ بدن و چشم‌ها به زردي گراييده، بيني خشك و زبان نيز زبر و خشك مي‌شود. تشنگي، تهوع، قي، سوزش معده و بي‌ميلي به غذا از ساير عوارض افزايش خلط صفرا در بدن است. خواب شخص نيز با مناظري از گرما و آتش توام است. در چنين حالتي طبيعت بيمار گرم و خشك است.
اثرات بلغم در مغز: همان‌طور كه گفته شد قدما معتقد بودند افزايش رطوبت و سردي در مغز باعث سستي و تنبلي دما‎غ، كندي ذهن، تفكر و حواس شده شخص را به فراموشي دچار مي‌كند. هر قدر رطوبت و خلط بلغم در سر بيشتر جمع شود، به همان نسبت فراموشي افزايش، تيزهوشي و قوه ادراك كاهش مي‌يابد به طوري كه شخص كاملا فاقد هرگونه فهم و شعور مي‌گردد. در اين حالت فراموشي با سنگيني سر و ترشحات بيني همراه است.
به‌علاوه وجود رطوبت در سر موجب سرگيجه، تشنج، سكته، صرع و … مي‌گردد. طبيعي است از بين بردن رطوبت، عوارض گفته شده را از بين مي‌برد.
خوردن بعضي از غذاها كه اصطلاحا سرد و تر ناميده مي‌شوند، موجب توليد رطوبت و بلغم در بدن مي‌شود. برخي از غذاهاي سرد و تر عبارتند از: ماست، خيار، هندوانه، كاهو، آلو، اسفناج، نارنج، پرتقال، برنج، گوشت گاو، گوشت بز، گوشت خروس.
افرادي كه طبيعت معتدل دارند با خوردن غذاهاي سرد و تر، طبيعتشان به سردي و تري متمايل مي‌شود و اگر خوردن غذاهاي سرد و تر چند روز ادامه داشته باشد سستي، تنبلي و‌ ضعف قوه تفكر در آن‌ها پديدار شده، به فراموشي دچار مي‌شوند.
گاهي دانش‌آموزان زرنگ، يك روز پس از درس معلم، علي‌رغم آن كه به اندازه كافي تمرين كرده و به حافظه خود نيز اطمينان دارند، آموخته‌هايشان را از ياد مي‌برند. بررسي‌ها نشان داده، اين دانش‌آموزان شب قبل، برنج و ماست مصرف كرده‌اند. در اين حالت ماست و برنج در بدن رطوبت و سردي ايجاد كرده، در كلاس درس به واسطه هيجان عصبي، رطوبت به مغز روي آورده، رابطه مراكز حافظه و تكلم را كند و سپس قطع نموده است. هنگام سكته مغزي نيز همين اتفاق مي‌افتد با اين تفاوت كه در اين‌جا رطوبت دور مراكز حافظه و تكلم را گرفته، مانع جريان ارتباطي بين آن‌ها شده ولي خرابي ايجاد نكرده است.
شايسته است اولياي دانش‌آموزان به طبيعت فرزندانشان و تاثير غذاهاي گوناگون در جسم، روحيه و جان آن‌ها توجه داشته باشند. همچنين بايد بدانند كه غذاهاي مختلف اثرات متفاوتي به روي ترشحات غدد دروني و كاركرد آن‌ها دارند.
نقل از نشريه تخصصي طب سنتي و مكمل ، نویسنده : یونس رنجبری - دکتر جلال زرین قلم
najm134
 
پست ها : 1258
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

طب جامع

پستتوسط najm134 » چهارشنبه آپريل 07, 2010 5:38 pm

طب جامع برتر از طب رایج (شيميائی)
امروزه آنچه كه با شنیدن واژه "پزشكی" یا "طبابت" ، بی درنگ به ذهن اكثر ما خطور می كند، مجموعه ای از روش های تشخیصی-درمانی است كه در بیمارستان ها ، درمانگاه ها و اغلب مطب های پزشكان انجام و به دانشجویان رشته پزشكی در دانشگاه های كشور آموزش داده می شود. این علم را "پزشكی رایج" یا "طب شيميائي" می نامند ، چرا كه اكنون رایج ترین نظام درمانی در ایران و اغلب كشورها ی جهان است و این طب از غرب منشا گرفته است .
اما در واقع ، طب شيميائي تنها یكی از رویكردهای بشر به مسئله سلامت و بیماری است. در كنار این روش ، شیوه های دیگری از پزشكی نیز وجود دارند كه با تفاوت هایی در اصول ، قواعد و راه های تشخیص و درمان ، سعی در بازگرداندن سلامت به بیماران و جلوگیری از ایجاد بیماری در اشخاص سالم دارند.
به مجموعه این روش ها كه كم و بیش در همه كشور های جهان از آنها استفاده می شود ، "طب مكمل" (Complementary Medicine) یا "طب جایگزین" (Alternative Medicine) می گویند كه دقيقترين عنوان "طب جامع" است، اين روش خود شامل بیش از 100 رشته است. این مجموعه ، از نظام های پزشكی بسیار متفاوتی تشكیل شده و آنچه در همه آنها مشترك است ، تفاوتشان با رویكرد طب رایج در روش های تشخیص، درمان یا هر دو آنهاست.
برخی از این شیوه ها در اصول تشخیصی-درمانی خود شباهت های زیادی با یكدیگر دارند ولی گاهی تفاوت برخی از آنها با هم، بیش از اختلافشان با طب شيميائي است؛ این امر سبب شده است ، طب جامع مشتمل بر روش های گوناگون باشد كه هر یك به نوبه خود سعی در بالا بردن سطح سلامت افراد و جامعه دارند.
لازم به ذكر است كه طب جامع از دستاوردهاي طب ابزاري و شيميائي در جاي خودش و به ضرورت مورد استفاده مي كند، ولى تا راه درمان سالم و آسوده اى وجود داشته باشد، از طب شيميائي استفاده نمي كند.
در طول تاریخ و به ویژه در چند قرن اخیر ، جوامع انسانی با هدفی مشترك به دنبال راهی برای بهبود سلامت بوده اند تا به هدف دیرینه افزایش طول عمر و زندگی سالم بشر دست یابند.
در این فرآیند ، تمدن ها و فرهنگ های مختلف در سراسر جهان بسته به دیدگاه های خود ، راه های متفاوتی ارائه كرده اند. از این بین می توان از یك سو به رویكردهایی كهن مانند طب اسلامي، طب كهن ایران، طب كهن هند (آیورودا) ، یوگا، طب كهن چین (TCM) ، طب كهن بومیان آمریكا، شفا بخشی با دست ها و از سوی دیگر به روش هایی با قدمت كمتر مانند هومیوپاتی، استئوپاتی و كایروپراكتیك اشاره كرد.
منبع : درگاه طب مكمل جایگزین ایران (باويرايش و تكميل)
najm134
 
پست ها : 1258
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

ديدگاه هاي امام خميني درباره طب كهن و اسلامي

پستتوسط pejuhesh232 » شنبه دسامبر 31, 2016 12:04 pm

ديدگاه هاي امام خميني درباره طب كهن و اسلامي


امام خمینی در مورد این سوال که {چگونه کشوری که دانشگاهی داشته مانند جندی شاپور که درس خواندگانش ، پزشک پادشاهان بودند، کار به جایی رسیده که پزشکانش یا از یهودیان شدند و یا از کسانی که پیش خود تحفه حکیم مومنی را خوانده بودند}می فرمایند:

استادان دانشگاه جندی شاپور همان اطبا رومی و یونانی بودند که طب عالی یونان را به دانش آموزان ایران آموختند و طب یونانی را در کشور رواج دادند اکنون باید دید چه کسانی طب یونان را که برای کلیه امراض مزاجی بهترین وسیله بود و با سهل ترین راه مطابق اقتصاد این خدمت را بهتر از طب امروز اروپا انجام می داد از میان بردند و ریشه آن را برای همیشه از جهان برانداختند و چنین خیانت بزرگی به خصوص به کشور ایران کردند .

همه می دانیم در این قرن اخیر که طب اروپایی به ایران آمد و در قسمت جراحی از آن چیزهایی دیدند و البته قدم های بزرگی هم دراین قسمت برداشته گرچه نصیبی چندان از آن عایده ما نشده و معلوم هم نیست بشود لکن باز هم کم وبیش خدمت هایی به توده کرده است.

ایرانی ها و خصوصا زمام داران، یکباره ی خود را باخته و به طوری که در همه چیز تسلیم اروپا شدند، که خود با طب یونانی با همه قوا به مبارزه بر خواستند، و بقیه از اطبای یونان را که در گوشه و کنار یافت میشد به طوری محدود کردند ، و در فشار گذاشتند که آنها معلومات خود را برای دیگران ابراز نکردند و با خود به زیر خاک بردند. و مشتی جوانان بی تجربه با تحصیلات بسیار ناقص و گرفتن دیپلم با وسائط و پارتی بازی ها و آنچه شما بهتر میدانید دولت بر آن دسته ی کمی که یادگارهای طب یونانی بودند چیره کرده و اساس آن طب را از جهان برای همیشه برچیدند و امروز که دکترهای بزرگ کشور بر خطای خود آگاه شدند و پیش آنها ثابت شد که برای علاج ناخوشی های مزاجی از قبیل تیفوس و تیفوئید و مانند آنها چاره ای جز عمل بر طبق دستورات یونانی نیست و علاج های اروپایی خدمت شایانی نمیتواند به اینگونه مریضها بکند، جز افسوس و ندامت راهی ندارند.

امروز در تمام کشور ایران که به قول شما دانشگاهی مانند: جندی شاپور را داشته یک نفر که قانون ابوعلی را بفهمد ، معلوم نیست باشد و این ضربتی است که این کشور از دست اجانب به وسیله زمام داران بی خرد ما خورد.

یکی از دکترهای امروزی میگفت بر ما و بر دکترهای بزرگ این کشور ثابت شده که کاری از طب اروپا جز جراحی برنمی آید و داروهای اروپایی معالج نیست ، بلکه مسکناتی است که ما به کار میبریم و انتظار آن داریم که مرض دوره خود را تمام کند و یا به خوبی و یا به هلاکت منجر شود.

گفتیم پس چرا دکترها این مطلب را به مردم نمیگویند؟ گفت: کسی قدرت این گفتار را ندارد و درست گفت.

امروز همه چیز کشور ما باهم جور است و تا یک شجاعت ادبی در نویسندگان ما پیدا نشود اصلاح آن نخواهد شد.
امروز اگر کسی از طب اروپایی یا زندگی اروپای انتقادی کند مورد هو و جنجال بسیار واقع خواهد شد و از نظر جوانان تحصیل کرده ما ساقط می شود.لکن با همه حال ممکن است در بین آنها کسانی به فکر بیفتند و سنجش هایی کرده راهی به خطاکاری های خود پیدا کنند و برای دوره های بعد از این طرفدارانی برای این مسلک پیدا شود و قدم هایی برای سعادت نسل آتیه برداشته شود.

هان ؟ ای نویسندگان به خود آیید و از بی خردان نهراسید و گفتنی ها را بگویید و زندگی پرآشوب اروپا چشم تان را از حقایق نبندد

همه شنیدید در زمان تصدی رضا خان همین شاه کنونی به تیفوئید مبتلا شد، در وقتی که تمام دکترهای درجه اول کشور از درمان آن مایوس شدند ، طبیب طالقانی با دستور طب قدیم او را معالجه کرد. خوب بود با چنین امتحانی رضاخان با زمام داران آن روز به فکر این بیفتند که طب کشور خود ما نیز دستکم در حساب بیاید لاکن به قدری اینها خود را باختند ، و انگاره را از دست دادند، که حاضر نیستند برای خود جزئی فضیلتی قائل شوند و با حسن و هوش خود هر طور شده است مبارزه میکنند که مبادا برخلاف اروپا سخنی بگویند .

همه می دانید اروپایی ها در شکسته بندی هیچ تخصص ندارند و به جای بستن موضع عضو را بسیار شود که می برند و در ایران استادانی بودند که هر عضو شکسته را به طوری می بستند که مانند روز اول می شد و اکنون هم کم و بیش اشخاصی هستند که در این فن از دکترهای درجه اول ما بهتر و بالاتر هستند لکن از بی عنایتی دولت در این باره اینها نیز از میان می روند و این خسارت بزرگ به کشور عاید می شود.

می دانیم علومی که در شرق بود ، دسیسه ها اسباب این شد که عقب بزنند آنها را، و به جای آن علوم غرب را بیاورند. دانشهای که در شرق بود و اروپا از آن تقلید می کرد دست هایی آمد آنها را عقب زد و محتوا را از ما گرفت و الان وضع ما وضعی شده است که خیال می کنیم که هر چی هست در غرب است و ما هیچ چیز نداریم...

اطبا بزرگ قدیم از قبیل شیخ الرئیس و ابوعلی سینا عقیده مند بودن به یک طور معالجات روحی که گاهی آن معالجات از علاج های طبی بهتر کار انجام میداده این نظریه را دانشمندان و دکتران بزرگ اروپایی تایید کردند حتی از آنها نقل شده که اگر مریضی چندین مرتبه بگوید من خوب شدم این در خوب شدن مریض کمک می کند و اگر عقیده مند به خوب شدن خود کاملا بشود چه بسا که همین اعتقاد روحی او را خوب کند.اساس این عقیده قوت تاثیر روح است در بدن و تابع بودن بدن است از نفس چنانچه بعضی از فلاسفه بزرگ را رای چنین است که صحت و مرض هر دو از روح است این نظریه فرضا که تایید نشده باشد ولی نظریه اول که علاج روحی از روی تقویت روح مریض است در اروپای امروز تایید شده و مقام بزرگی را حائز است کسی که آشنا باشد با آرا عصر جدید تقویم مغناطیسی می داند که عقاید درباره روح و تاثیرات آن در این عالم تا چه اندازه است یکی از دانشمندان راست گفتار می گفت من در بیمارستان شهر ری برای معالجه رفته بودم گاهی سرکشی به بیماران می کردم و با آنها دعا می نمودم دکتر بزرگ آنجا که اروپایی بود و با ما هم کیش نبود مخصوصا مرا به سرکشی بیماران وادار می کرد و می گفت شما کار خود را انجام دهید و ما کار خود را .


از این سخن اطبا قدیم و جدید نتیجه می گیریم که فرضا دینداری هم در جهان نباشد علاقه و روجی و امیدواری نفس و دلبستگی به اینکه شفای من در فلان چیز است سبب شفای طبیعی و کمک به جهازات طبیعت می کند و یکسره دل را از روحانیات بریدن و با اسباب طبیعی سر و کار داشتن و مردم را از معنویات منصرف کردن خیانت به نوع انسانی و کمک کاری به جهازات مرگ است.

برگرفته از کتاب کشف الأسرار امام خمینی رحمة الله
pejuhesh232
 
پست ها : 2325
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm


بازگشت به پاكيزه شناسى


cron
Aelaa.Net