پيشنهاداتي در رابطه با املاء گفتن به كودكان
ارسال شده در: سه شنبه آگوست 06, 2013 1:55 pm
پيشنهاداتي در رابطه با املاء گفتن به كودكان
1- در كودك خود انگيزهي لازم را براي يادگيري املاء ايجاد کنيم.
2- به مشکلات رواني كودك اهميت دهيم و اجازه ندهيم هنگام نوشتن املاء به مواردي به جز املاء فکر کند.
3- هنگام نوشتن املاء کليهي شرايط تأثيرگذار بر نوشتن را در نظر بگيريم. ممکن است بعضي از كودكان داراي نقص شنوايي باشند.
4- هدف خود را از درس املاء قبلا مشخص کنيم. مثلا: كودكان بعد از گفتن اين املاء چه مهارتهايي را بايد به دست آورند.
5- براي تدريس املاء به اندازهي کافي وقت در نظر بگيريم.
6- سعي کنيم براي كودكان شرايطي را فراهم کنيم تا مهارت و هماهنگي بين اعضاء بدنشان را به دست آورند.
7- قبل از گفتن املاء متن آن را يک بار براي كودكان بخوانيم تا كودكان آمادگي کافي را براي نوشتن املاء به دست بياورند.
8- موقع املاء گفتن زياد حرکت نکنيم. چون حواس كودكان پرت ميشود.
9- متن املاء را کاملا رسا بخوانيم و کلمات را به صورت صحيح تلفظ کنيم.
10- كودكان هنگام نوشتن املاء، هجي نکنند.
11- استفاده از يک روش براي املاء براي كودكان خسته کننده خواهد بود. تا جايي که بعضي از آنها نسبت به املاء احساس تنفر خواهد کرد. پس بهتر است شيوههاي نوين و جديد گفتن املاء را اجرا کنيم.
12- سعي کنيم بين درس املاء و ديگر دروس ارتباط ايجاد کنيم.
13- هنگام تصحيح متن املاء کلمات درست نوشته شده توسط كودك را در نظر بگيريد. نه کلمات غلط نوشته شده را.
14- فرم مخصوصي تهيه کنيم تا در يک دورهي زماني معين اشتباهات كودكان را با روشهاي علمي برطرف کنيم.
نکاتی در ارتباط با نوشتن:
نكته 1: مشکلات جسمي و حرکتي، وجود صرع و عوامل روحي - رواني مانند اضطراب، که باعث گرفتگي عضلات ميشود، ميتوانند دست نويسي را با مشکل مواجه کنند.
نكته 2: با هر بار تشنج، معمولاً تا چند روز دستها قدرت کافي را براي نوشتن ندارند.
نكته 3: به جاي نوشتههايي با کميت بيشتر و نامرتب، به نوشتههايي با کيفيت بالاتر توجه کنيد.
نكته 4: به دانش آموز آموزش دهيد خودش نوشتههايش را از لحاظ طرز نوشتن و... ارزيابي کند و اشکالاتش را بر طرف کند.
نكته 5: اگر چه مشکلات کودک را درک ميکنيد، او را تشويق کنيد تا کاري با بازده بيشتر ارائه کند و تا حد امکان براي تلاش و نوشتههاي مطلوب وي، پاداشهاي فوري تعيين کنيد.
نكته 6: نوشتههاي غير قابل قبول را به دانش آموز برگردانيد تا خودش آنها را اصلاح کند.