آموزش قلم به دست گرفتن كودكان

آموزش فرزندان در دوران قبل از پنج سالگی

پيشنهاداتي در رابطه با املاء گفتن به كودكان

پستتوسط najm137 » سه شنبه آگوست 06, 2013 1:55 pm

پيشنهاداتي در رابطه با املاء گفتن به كودكان

1- در كودك خود انگيزه‌ي لازم را براي يادگيري املاء ايجاد کنيم.

2- به مشکلات رواني كودك اهميت دهيم و اجازه ندهيم هنگام نوشتن املاء به مواردي به جز املاء فکر کند.

3- هنگام نوشتن املاء کليه‌ي شرايط تأثيرگذار بر نوشتن را در نظر بگيريم. ممکن است بعضي از كودكان داراي نقص شنوايي باشند.

4- هدف خود را از درس املاء قبلا مشخص کنيم. مثلا: كودكان بعد از گفتن اين املاء چه مهارت‌هايي را بايد به دست آورند.

5- براي تدريس املاء به اندازه‌ي کافي وقت در نظر بگيريم.

Image

6- سعي کنيم براي كودكان شرايطي را فراهم کنيم تا مهارت و هماهنگي بين اعضاء بدن‌شان را به دست آورند.

7- قبل از گفتن املاء متن آن را يک بار براي كودكان بخوانيم تا كودكان آمادگي کافي را براي نوشتن املاء به دست بياورند.

8- موقع املاء گفتن زياد حرکت نکنيم. چون حواس كودكان پرت مي‌شود.

9- متن املاء را کاملا رسا بخوانيم و کلمات را به صورت صحيح تلفظ کنيم.

10- كودكان هنگام نوشتن املاء، هجي نکنند.

Image

11- استفاده از يک روش براي املاء براي كودكان خسته کننده خواهد بود. تا جايي که بعضي از آن‌ها نسبت به املاء احساس تنفر خواهد کرد. پس بهتر است شيوه‌هاي نوين و جديد گفتن املاء را اجرا کنيم.

12- سعي کنيم بين درس املاء و ديگر دروس ارتباط ايجاد کنيم.

13- هنگام تصحيح متن املاء کلمات درست نوشته شده توسط كودك را در نظر بگيريد. نه کلمات غلط نوشته شده را.

14- فرم مخصوصي تهيه کنيم تا در يک دوره‌ي زماني معين اشتباهات كودكان را با روش‌هاي علمي برطرف کنيم.

Image

نکاتی در ارتباط با نوشتن:

نكته 1: مشکلات جسمي و حرکتي، وجود صرع و عوامل روحي - رواني مانند اضطراب، که باعث گرفتگي عضلات مي‌شود، مي‌توانند دست نويسي را با مشکل مواجه کنند.

نكته 2: با هر بار تشنج، معمولاً تا چند روز دست‌ها قدرت کافي را براي نوشتن ندارند.

نكته 3: به جاي نوشته‌هايي با کميت بيشتر و نامرتب، به نوشته‌هايي با کيفيت بالاتر توجه کنيد.

نكته 4: به دانش آموز آموزش دهيد خودش نوشته‌هايش را از لحاظ طرز نوشتن و... ارزيابي کند و اشکالاتش را بر طرف کند.

نكته 5: اگر چه مشکلات کودک را درک مي‌کنيد، او را تشويق کنيد تا کاري با بازده بيشتر ارائه کند و تا حد امکان براي تلاش و نوشته‌هاي مطلوب وي، پاداش‌هاي فوري تعيين کنيد.

نكته 6: نوشته‌هاي غير قابل قبول را به دانش آموز برگردانيد تا خودش آن‌ها را اصلاح کند.

Image
najm137
 
پست ها : 1201
تاريخ عضويت: سه شنبه آپريل 19, 2011 12:37 pm

چند توصيه براي والدين

پستتوسط najm137 » سه شنبه آگوست 06, 2013 2:18 pm

چند توصيه براي والدين

1- كاغذهاي باطله، پاكت‌هاي استفاده شده، جعبه بعضـي از وسايل، بعضـي از صفحات روزنامه‌ها و مجلات را در اختيار کودک قرار دهيد تا خط خطي کنند.
وقتي کودک خط خطي مي‌کند او را آزاد بگذاريد تا هر طور که دلش مي‌خواهد، خط خطي کند. وسوسه نشويد که بخواهيد طرز ياد گرفتن صحيح خط خطی کردن را به او یاد بدهید.
بگذاريد مراحل طبيعي رشد را طي کند، خودش کم کم نحوه درست خط خطي کردن را ياد خواهد گرفت.
در اين زمان لازم نيست طرز صحيح گرفتن مداد را به او آموزش دهيد.
وقتي اصرار زياد به گرفتن شکل خاصي از مداد شد ممکن است کودک علي رغم ميل باطني به حرف والدين گوش کند، اما دچار اختلال رواني و از جمله لکنت زبان شود.
وقتي به نياز کودک پاسخ مناسب بدهيد، به سراغ ديوار اتاق و يا کتابهاي شما، برادران و خواهرانش نخواهد رفت.

Image

2- بر روي ديوار اتاق کودک مقواهايي نصب کنيد تا بتواند روي آن‌ها نقاشي بکشد، وقتي چنين زمينه‌اي را براي کودک فراهم کنيد به سراغ ديوار اتاق نخواهد رفت و جاهايي را که از طرف والدين ممنوع اعلام مي‌شود، کودک پذيرا خواهد شد.

Image
najm137
 
پست ها : 1201
تاريخ عضويت: سه شنبه آپريل 19, 2011 12:37 pm

خصوصيات يک مداد استاندارد

پستتوسط najm137 » سه شنبه آگوست 06, 2013 3:00 pm

خصوصيات يک مداد استاندارد

در هنگام خريد مداد بايد به اين نکات توجه کرد:
ملاک پدر و مادرها براي انتخاب وسايلي که بايد توي کيف و کوله مدرسه بچه‌ها قرار بگيرد به طور معمول به قيمت و دوام و رنگ و لعاب وسايل مربوط مي‌شود.
اما لازم است هنگام خريد لوازم‌التحرير به سلامت و ايمني کودکان هم توجه کرد.

Image

1- درباره جنس مداد بهتر است هسته دروني آن نه آن قدر نرم باشد که در هنگام نوشتن با کمترين فشاري خرد شود و نه آنقدر زبر و سفت باشد که به کاغذ صدمه بزند و نياز به فشار بيش از حد دست داشته باشد.

2- به اين موضوع نيز توجه داشته باشيد كه مغز مداد نبايد داراي مواد سمي و خطرناک يا سرطان زا باشد.
زيرا کودکان به طور معمول مداد را به دهان مي‌برند و وجود برخي محتويات و ترکيبات سمي مي‌تواند سلامت آن‌ها را به خطر بيندازد؛ در نتيجه بهتر است از مدادهاي داراي استانداردهاي ايراني يا جهاني استفاده نمود.

3- پوسته بيروني مداد از جنس چوب است که در برخي موارد مي‌تواند ايجاد حساسيت کند؛ حتي رنگ روي اين پوسته نيز مي‌تواند آلرژي زا باشد.
پس توجه داشته باشيد در صورت بروز هر گونه خارش و تغيير رنگ پوست به اين موضوع توجه کنيد.

4- به اين نکته نيز توجه کنيد که روي پوسته بايد مارک کارخانه توليد کننده حک شده باشد.

کارخانه‌هايي که داراي علامت استاندارد هستند چوب‌ها را طي يک سري مراحل در درجه حرارت بالا قرار مي‌دهند و بدين ترتيب چوب از کليه قارچ‌ها و ميکروب‌ها و انگل‌ها و تخم حشرات پاک مي‌شود.
اين موضوع به ويژه در سلامت کودکاني که عادت دارند ته مداد را به دهان ببرند مهم است.

اما اين نکته را فراموش نکنيد که مدادهايي که در بافت چوب‌شان ميکروب و قارچ وجود ندارد هم به دليل تماس با دست ممکن است موجب انتقال ميکروب‌ها شوند و نبايد در دهان قرار بگيرند.

Image

5- در هنگام خريد به شکل و اندازه مداد نيز توجه کنيد:
بيشتر مدادها به شکل گرد تهيه مي‌شوند، در صورتي که مدادها با ظاهر چند وجهي مناسب‌تر بوده و راحت‌تر در دست جاي مي‌گيرند.
البته مدادهاي چند وجهي تيز را انتخاب نکنيد چون روي انگشتان جا مي‌اندازند.

6- قطر مداد را نيز مورد توجه قرار دهيد: اگر قطر مداد خارج از استاندارد و خيلي کم يا خيلي زياد باشد مي‌تواند به انگشتان يا برخي عضلات دست فشار وارد کند.

Image

7- مقطع يک مداد را نگاه کنيد، مغز بايد کاملا در وسط قرار گرفته باشد و به اطراف منحرف نباشد، زيرا نوک چنين مدادهايي مدام مي‌شکنند.

Image

8- وقتي يک مداد را مي‌تراشيد بايد تراشه‌ها کاملا با هم متصل و يکنواخت باشد.

Image

9- مغز مداد بايد کاملا به چوب و پوسته بيروني چسبيده باشد و وقتي مداد را مي‌تراشيد ورقه چوب و مغز از هم جدا نشوند.

Image
najm137
 
پست ها : 1201
تاريخ عضويت: سه شنبه آپريل 19, 2011 12:37 pm

نکته‌هاي ايمني

پستتوسط najm137 » سه شنبه آگوست 06, 2013 3:06 pm

نکته‌هاي ايمني

در هنگام استفاده از مداد بايد اين نکات ايمني را به کودک‌تان يادآور شويد:
1- نوک تيز مداد در حواس پرتي يا بازيگوشي‌ها و شوخي‌هاي کودکانه براي عضو آسيب پذيري مانند چشم بسيار خطرناک است.

2- بهتر است مراقب باشيم که نوک مداد کودکان خيلي تيز نباشد و آموزش‌هاي لازم را هنگام استفاده از آن به فرزندمان بدهيم.

3- برخي از کودکان عادت دارند هر دو سر مداد را بتراشند، اين کار نيز بسيار خطرناک است و هر حرکت ناگهاني و غيرقابل پيش بيني مي‌تواند سبب فرو رفتن مداد در چشم شود.

4- مدادهاي بلند فانتزي نيز خطرناک‌اند. انتهاي اين مدادها بسيار به چشم نزديک است و ممکن است سبب آسيب‌هاي جدي چشم در کودکان شود. فراموش نکنيد اين مدادها جنبه تزييني و دکوري دارند.

5- برخي والدين ترجيح مي‌دهند به جاي مدادهاي چوبي معمولي از مداد اتود استفاده کنند.
لازم است بدانيد گرچه نحوه استفاده از اتود ساده‌تر از مداد است، اما اتودها وزن زيادي دارند که براي نوشتن کودکان مفيد نيست.
در ضمن ته آن‌ها درپوشي دارد که به راحتي برداشته مي‌شود و چون کودکان عادت دارند مداد را به دهان ببرند ممکن است غفلتاً درپوش را قورت داده و دچار مشکلات تنفسـي و حتي خفگي شوند.

Image

6- در صورتي که فرزند شما عادت دارد مداد را روي کاغذ فشار دهد، مداد نرم براي او تهيه و سعي کنيد اين عادت را از سر او بيندازيد.
تاندون‌هاي دست در صورت فشار دادن قلم روي کاغذ دردناک و ملتهب مي‌شوند که اين امر نشانه بروز سندروم تونل کارپ است.
najm137
 
پست ها : 1201
تاريخ عضويت: سه شنبه آپريل 19, 2011 12:37 pm

نقاشي با مداد رنگي و نقش آن در خلاقيت

پستتوسط najm137 » سه شنبه آگوست 06, 2013 3:08 pm

نقاشي با مداد رنگي و نقش آن در خلاقيت

بازي‌هاي خلاقانه، وسيله غير کلامي براي بيان احساسات و علاقه کودکان مي‌باشند.
کشيدن يک نقاشي يا تصوير آدمک مي‌تواند آرامش و لذت را براي کودکان فراهم آورد و آن‌ها را از فشارها رهايي بخشد.
نقاشي باعث تقويت قدرت خلاقه و نيروي ابتکار کودک مي‌شود.

کودک در سن 1 تا 2 سالگي با مداد و يا خودکار شروع به خط خطي کردن مي‌کند. کودک مداد و يا خودکار را در مشتش محکم گره کرده و با فشار و با شتاب و بدون هدف فقط خط خطي مي‌کند.

کودک از اين که مي‌بيند با حرکت دست او و فشار مداد بر روي کاغذ اثري روي آن باقي مي‌گذارد خيلي خوشحال شده و به لحاظ دروني احساس لذت واقعي و دروني به او دست مي‌دهد.

يک کارشناس در اين باره مي‌نويسد:
بقاي اثر کودک سرچشمه خوشي او را فراهم مي‌آورد و کودک را در مقابل پديده‌اي که از او به وجود آمده است قرار مي‌دهد.
کودک در برابر اثر خود مات و مبهوت، باقي مي‌ماند و چون مي‌داند که خود خالق آن است، بيشتر از پيش به ادامه خلاقيت خويش شايق مي‌شود.

او همان طوري که از صداهاي خارج شده از حلقوم خود در 2 يا 3 ماهگي لذت مي‌برد، همان طور از حرکات دست يا پاي خود غرق در شادي مي‌شود.

Image

مداد ابزار نقاشي کودک است.
مداد رنگي‌ها يک وسيله ايده آل و مناسب براي بچه‌ها مي‌باشند.
آنها جالب و رنگارنگ و تميز و ارزان هستند و انواع متفاوتي دارند.
بعضي نرم و بعضي ديگر سخت.
مداد رنگي‌ها روي بيشتر کاغذها خيلي خوب کار مي‌کنند. و چون کار با مدادهاي رنگي سر و دست و لباس بچه‌ها را کثيف نمي‌کند، نسبت به نقاشي انگشتي، آبرنگ و گواش بيشتر مورد استقبال خانواده‌ها واقع مي‌شود.
كودک در سن 1 تا 2 سالگي مداد را در دست مي‌گيرد و خط خطي مي‌کند.
در سن 2 سالگي شروع به استفاده از مداد رنگي مي‌کند و در 4 سالگي از قدرت تخيل خود براي نقاشي کمک مي‌گيرد.
در پنج سالگي مهارت بيشتري پيدا کرده و مي‌تواند از آبرنگ نيز استفاده کند.
و اين مطلب خود گوياي اهميت آموزش روش صحيح قلم به دست گرفتن است كه والدين و مربيان آموزشي بايد به اين امر مهم توجه لازم را نموده و آموزش‌هاي لازم را در اين زمينه به كودك بدهند زيرا همان طور كه بيان شد اگر كودك روش صحيح به دست گرفتن قلم را بداند به خاطر سهولت در نوشتن هيچ گاه از خواندن و نوشتن خسته نشده و اين خود مي‌تواند هم تشويقي براي پيشرفتش باشد و هم ايجاد انگيزه در درون كودك بنمايد.


Image
najm137
 
پست ها : 1201
تاريخ عضويت: سه شنبه آپريل 19, 2011 12:37 pm

قبلي

بازگشت به آموزش قبل از پنج


cron
Aelaa.Net