غرفه باسخ به مسائل معارف الهي بازديدكنندكان

مجمع گفتگوی پژوهشگران وآموزشگران علوم فقه آئین الهی

خواندن جمعي ادعيه در حرم

پستتوسط aelaa.net » دوشنبه مارس 18, 2013 11:00 am

سؤال:
ادعیه مثل زیارت آل یاسین و حدیث شریف کساء را به صورت دسته جمعی بیرون از حرم، داخل صحن به جای آوریم بهتر است و یا به صورت انفرادی داخل حرم هر کس برای خودش؟

جواب:
اينها مستحبات است و بر حسب تيسر بجاي آورده مي شود
و نبايد با افزودن شرايط اضافي انها را بيجيده و محدود كرد.
حرم اكر خلوت است و ماندن (بيشتر از اعمال ضروريه) تضييقي براى ساير زوار نمي شود، مي تواند بماند و ادعيه و زيارات مستحبه ديكر را در انجا تنهايي يا جمعي بخواند،
بشرط اينكه در حضور معصوم عليه السلام صدا بلند نكنند، و در كناره هاى رواقها جمعي خوانده شود.[شمارة ثبت: (1461) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 909
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

وام بانكي براى هزينه سفر حج و زيارت

پستتوسط aelaa.net » دوشنبه مارس 18, 2013 11:02 am

سؤال:
این سوال کلا برای زیارتها و نيز حج و عمره هم مطرح شده است
با توجه به افزایش قیمت فوق العاده و ناگهانی هزینه سفر و در آمدن اسم افراد و عدم توانایی پرداخت هزینه سفر
آیا رخصتی برای استفاده از وام های بانکی که با عنوان سود 4 در صد می باشد برای جبران هزینه می توان بهره برد
و یا می بایست صبر کرد تا شرایط مالی فراهم شود و در بعضی موارد اگر زیاد طول بکشد نوبت افراد به صورت سیستماتیک خذف می شود در این موارد چگونه باید عمل نمود؟

جواب:
* مكررا مسائل بانكي از اين قبيل باسخ داده شده ولى باز همان مطلب برسيده مي شود:
اين ذهنيت آلوده به رباي عامه ناس است كه بر حسب عادت دوران طاغوت و محيطهاى فاقد سيستم عقود اسلامي، عقود و قراردادهاي شرعي بانكي را نديده و همه را به درصد تبديل مي كنند و مي برسند اينقدر درصد وووو، جرا صورت قرارداد بانكي كه مبتني بر عقود شرعي است را نمي خوانند كه آنجا جه عقد و قراردادي نوشته و فقط درصد را مي بينند و نقل مي كنند و مي برسند؟! در نظر اينها درصد همان درصد است فقط اسم رويش كذاشته شده و تفاوت لفظ است؟ بس بايد فرقي بين نكاح و سفاح (زنا) هم نكذارند جون فرقش يك لفظ صيغه عقد است!!!

* هر درصدي كه ربا نيست، تا نيم درصد مثلا؛ اجرت كار بانكي لحاظ مي شود، تا مقدار درصد نرخ تورم، كسري افت ارزش اسكناس در وقت وام تا وقت بازبرداخت محسوب مي شود، يا در عقود مضاربه بر حسب نوع سرمايه كذاري درآمد و درصد مختلفي مي تواند مطرح باشد، و همه اين موارد صحيح و شرعي است، بله اكر موردي را بخصوص مطلع هستيم كه بانكي هيج سرمايه كذاري و فعاليت اقتصادي ندارد، ولى از قالب قراردهاي شرعي بانكي سوء استفاده مي كند و به اسم انها بطور صوري درصدي را معين مي كند، انوقت اشكال دارد.

* استفاده از فرصت ذكرشده در فرض مورد سؤال و تهيه كسري هزينه براى سفر زيارت بنجو مذكور اشكالي ندارد.[شمارة ثبت: (1462) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 909
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

حكم بردن نام حضرت صاحب الامر عليه السلام

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه آپريل 21, 2013 3:39 am

سؤال:
در جلد 50 بحارالانوارصفحه 240 روایتی از امام حسن عسکری ع در خصوص حجت ال محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف نقل شده :
لا ترون شخصه ولا یحل لکم ذکره باسمه، سوال شد: فکیف نذکره؟ قال ع: قولوا الحجه من ال محمد صلی الله علیه وعلینا واهل بیته الطیبین
سوال اول: ان نام که اجازه گفتن داده نشده چیست؟
سوال2: اگربدلیل عدم ندانستن ان نام برزبان بیاید چه عملی ویا ذکری گفته شود ؟
سوال 3: وظیفه ما درقبال کسانی که نام امام را میبرند چیست؟

جواب:
1- نام حضرت صاحب الامر يكي بيشتر نيست = محمد،
بقيه نامها القاب و اوصاف حضرتش مي باشد.

2- موضوع نبردن نام حضرت؛ همين اسم شريف "محمد" بوده است.

3- حكم ممنوعيت بردن نام حضرت؛ موقت بوده
و محدود به دوره اي است كه حضرتش توسط طواغيت زمان مورد تعقيب بوده اند
و نام بردن سبب كرفتاري نامبرنده و نيز تشديد فشار بر حوزه ولايت مي كرديد.

4- اين ممنوعيت بس از دوره غيبت صغرى وجود نداشته است.

5- اين رفع ممنوعيت توسط ناحيه مقدسه؛ با توصيه ادعيه متعددي كه صريحا در آن نام حضرتش (محمد) برده شده؛ اعلام عمومي كرديده است.

6- از بزركترين توفيقات معنوي و عبادي؛ ذكر القاب و اوصاف و نامهاي مباركه حضرتش؛ بخصوص نام "محمد" (محمد بن الحسن المهدي القائم بامر الله) است،
و هر كه بدان موفق كردد؛ بايد خدا را شكر نمايد.

7- هر كه اين نام حضرتش را با ادب مي برد، بايد تكريم و تقدير شده و لبهايش را بوسيد.[شمارة ثبت: (1463) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 909
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

طبخ كشمش

پستتوسط aelaa.net » دوشنبه مه 06, 2013 6:45 pm

سؤال:
فردى دلمه پخته است، و دلمه ها را درون قابلمه گذاشته، و سپس یک جسم نسبتا سنگین را روی دلمه ها در درون ظرف قرار داده و این امر سبب شده است که آب و روغن و یک عدد کشمش از یکی از دلمه ها خارج شود. آیا اینکه یک عدد کشمش از دلمه خارج و در آب غلیده است این غذا را دچار مشکل می کند؟ آیا می توان آنرا مصرف کرد و یا باید دور ریخته شود؟

جواب:
موضوع مرهون داخل ماندن يا بيرون آمدن كشمش نيست
جوشيدن كشمش در مايع؛ يا بخته شدن كشمش قبلا خيسانده شده در خوراك، سبب نجاست ان مي شود
مكر اينكه دو سوم ان مايع يا آب آن خوراك تبخير شود
حرارت ديدن فوري و زياد كشمش نخيسانده،
مثل تفت دادن كشمش
و افزودنش لاي برنج وقت دم كشيدن يا نهادن در داخل ماهي يا بره يا مرغ بريان بدون مايع اشكالي ندارد[شمارة ثبت: (1464) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 909
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

عدم صحت انتساب تصوير به جسد حجر بن عدي

پستتوسط aelaa.net » سه شنبه مه 07, 2013 11:55 am

سؤال:
تصوير و خبري به شرح زير منتشرشده است نظر شما جيست؟:

تصویری در شبکه خبری الغوطه الشرقیه که وابسته به معارضین سوری است منتشر شد که منتشر کنندگان آن مدعی شدند تصویر پیکر مبارک "حجر بن عدی” می باشد.
تصوير
به گزارش باشگاه خبرنگاران، پس از انتشار خبر حمله سلفی ها و وهابیون افراطی به مرقد مطهر "حجر بن عدی” و ربودن پیکر مطهر یاور امیرالمومنین (ع) ، تصویری در شبکه خبری الغوطه الشرقیه که وابسته به معارضین سوری است منتشر گردید که ادعا شده است این تصویر متعلق به پیکر مبارک "حجر بن عدی” ، از صحابه رسول خدا(ص) و امیرالمومنین(ع) می باشد.



جواب:
به قرائن مختلفي نسبت آن صحیح نمي باشد:

1- لباس راه راه بر تن دارد نه کفن!

2- در قسمت سمت چپ تصویر یقه لباس مشخص است، كه از نوع همين يقه هاي امروزي (انكليسي) است، در حالی که در آن دوره لباسها به شکل امروزی یقه دار نبود آنهم یقه لبه دار !!

3- ثالثا در تاریخ آمده که حجر بن عدی توسط هدبة بن فیاض به همراه پسرش به نام همام گردن زده شد، اما در این عکس گردن سر به بدن متصل است.

4- حجر بن عدي بيرمردي با محاسن بلند بوده است، اين جسد موي صورت ندارد،
و اجسادي كه سالم مي ماند مويهايشان هم سالم مي ماند، حتى برخي اجساد بوسيده مويهايشان باقيمانده است.

* به نظر مي ايد انتشار و انتساب اين تصوير براى مسخره كردن مؤمنين باشد كه ببينيد عكس فلان شخص را منتشر كرديم قبول كردند.

* اين اقدام براى زير سؤال بردن و جبران انتشار خبر سالم ماندن جسد ايشان است.

* البته درباره اينكه محل ضريح مطهر در مرج عذرا آيا محل دفن اجساد است يا دفن سرها؟ يا تنها محل كردن زدن ايشان؟ هر سه نقل وجود دارد،
و بنا برتحقيق حجر و اصحابش را در اين مكان كردن زدند، سبس سرها را براى معاويه برده و بر دروازه ها زدند، اما اجساد شريفه را ريسمان بستند و به كودكان شام دادند تا در كوجه هاي شهر بر روي زمين كشيده و بكردانند، در نهايت امر اجزاي بدن ايشان براكنده و تنها قصبه استخوانهاي ايشان باقي ماند كه آنرا در شهر شام دفن كردند و بعدها محل مدفن ايشان مسجد و مزاري ساخته شد كه به مسجد السادات يا مسجد الاقصاب معروف است، و تا به امروز مزار خاص و عام است. اين مكان در بانصدمتري حرم حضرت رقيه است
تصوير
اين محل روحانيت خاصي دارد كه افزون بر نقل تاريخي كواه بر حضور اجساد مباركه در اين محل است

* شايان ذكر است كه در هر صورت و بذيرش هر يك از اقوال تاريخي مدفن حجر،
محل ضريح حجر و اصحابش در مرج عذرا مقتل ايشان بوده و مكان محترمي است،
و جيزي از جنايت ناصبيها نمي كاهد، خداوند لعنتشان كند و در دوزخ جايشان دهد.[شمارة ثبت: (1465) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 909
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

زمان كفالت حضرت مريم و زمان ورود به معبد

پستتوسط aelaa.net » شنبه مه 25, 2013 3:52 pm

در مطالعه احاديث و روايات احوالات حضرت مريم عليها السلام درباره زمان كفالت حضرت مريم و زمان ورودشان به معبد؛ جند سؤال داشتم:

سوال:
1- تعارضي ميان مفهوم و نتيجه برخي احاديث و روايات بذهن مي آيد:
قرعه براى كفالت بعد وفات بدر مريم؟ كفالت فورا بعد ولادت؟ كفالت بعد وفات مادر مريم؟
آيا جنين تعارضي هست؟


جواب:
به كمك دانش جليل القدر "فقه الحديث" و تامل در متون منقوله مسائل حل مي كردد:
اولا:
دو حديث اول از اهل بيت عليهم السلام است و دو روايت اخير از مصادر عامه است، و در يك سطح از اعتبار نمي باشند، ولذا در جمع آنها لازم نيست كه حديثها با روايتها همخواني داشته باشد
ولى با اين همه روايات مذكور با احاديث منقوله تعارضي ندارد.

ثانيا:
اكر جه كلمه "حين" در ايه شريفه ناظر به زمان قرعه است،
ولي با اقتباس بخشي از آيه در حديث بيان آيه، "حين" دوم مذكور در حديث حتما به معني بيان "حين" در آيه نيست،
و مي تواند بر حسب اقتباس ايه معناي "حين" و متعلقش متفاوت باشد

فلذا بايد ملاحظه شود كه:
"حين" مربوط به وقت اجراي قرعه براى كفالت است؟
يا "حين" مربوط به وقت شروع كفالت است؟

باسخ اينكه: مقصود زمان شروع كفالت اوست
كه در وقت يتيمي از بدر شروع؛ و با يتيمي از والدين كفالت تمام عيار مي شود،
ولذا اين سؤال بيش نمي آيد كه: آيا قرعه كشي در وقت يتيمي والد بوده است؟ يا قرعه كشي در وقت يتيمي والدين؟

ثالثا:
اشتباه در تصور تعارض بين دو حديث منقول عياشي؛ بخاطر عدم تامل در مقدار نقل ايه در كلام امام و اكتفا به افزوده مترجم در ترجمه بخشي از آيه است،

در حديث اولي جون فقره "يلقون اقلامهم" نقل شده، كلمه "حين" در مقام بيان زمان قرعه است يعني: واقعه قرعه بعد وفات بدر مريم بوده است،

ولي در حديث دوم جون فقره "يلقون اقلامهم" نقل نشده، كلمه "حين" در مقام بيان زمان اجراي كفالت جهت تبيين موضوع قرعه است،
ولذا تعارضي ندارد،
[شمارة ثبت: (1503) منبع: المسائل الإنترنتية]

سوال:
2- شروع سرپرستي حضرت زكريا براى حضرت مریم علیهما السلام جه زمانی اتفاق افتاده است؟
احاديث و روايات و اقوال:
سرپرستی حضرت مریم:
الف: وقتی حضرت مریم علیها السلام از پدر یتیم شد :
* كتاب تفسير عیاشی – البرهان – الصافی – نور ثقلین - بحارالانوار: عن أبى جعفر عليه السلام في حديث طويل يقول فيه عليه السلام: ثم قال لنبيه محمد ص يخبره بما غاب عنه من خبر مريم و عيسى يا محمد «ذلِكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ» في مريم و ابنها و بما خصهما الله به و فضلهما و أكرمهما حيث قال: «وَ ما كُنْتَ لَدَيْهِمْ» يا محمد يعني بذلك لرب الملائكة «إِذْ يُلْقُونَ أَقْلامَهُمْ أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ» حين ائتمت من أبيها. (ترجمه) : از امام باقر علیه السلام : قرعه برای سر پرستی مریم بعد از مرگ پدر مریم بود که مریم یتیمه شده بود.(1)

ب: بعد ولادت
* قصص الأنبياء بِالْإِسْنَادِ إِلَى الصَّدُوقِ بِإِسْنَادِهِ عَنِ ابْنِ أُورَمَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي صَالِحٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي طَلْحَةَ قَالَ قُلْتُ لِلرِّضَا ع :...قَالَ عِمْرَانُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَنِي أَنْ يَهَبَ لِي غُلَاماً نَبِيّاً فِي سَنَتِي هَذِهِ وَ شَهْرِي هَذَا ثُمَّ غَابَ وَ وَلَدَتِ امْرَأَتُهُ مَرْيَمَ وَ كَفَّلَها زَكَرِيَّا ... الحدیث. (ترجمه) : عمران گفت : خدا مرا وعده داده است كه در اين سال و در اين ماه پسرى به من عطا فرمايد كه پيغمبر باشد سپس غايب شد، و زن او مريم را زائيد و زكريا کفیل او شد.(2)

ج: وقتی حضرت مریم علیها السلام از پدر و مادر یتیم شد:
* کتاب تفسیر عیاشی - البرهان – البحار: امام باقر ع « أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ» حين ائتمت من أبويها. (ترجمه) : از حضرت امام محمد باقر عليه السلام منقول است كه : قلمها انداختن براى قرعه كفالت مريم بود كه پدر و مادرش هر دو فوت شدند و او يتيم ماند... (3)

جواب:
و البته كفالت دو جنبه داشته:
سربرستي امور معنوي و امر او در معبد، و سربرستي امور ظاهري مريم،

كفالت بعد از فوت بدر مريم و معلوم شدن نتيجه قرعه منجر شده
و بعد ولادت مريم كفالت زكريا شروع شده كه خودش متكفل و مباشر امور معنوي مريم بوده،
و كفالت امور ظاهري مريم تا وقت حيات مادرش به عهده وي، و بعد وفات او توسط زكريا كفالت امور ظاهري مريم به خاله اش سبرده شد
[شمارة ثبت: (1504) منبع: المسائل الإنترنتية]

سوال:
3- حضرت مريم در جه سني به معبد رفته است؟
در بنج سالكي طبق روايت طبري؟ در بلوغ طبق روايت ابن اسحاق؟ يا در سه سالكي طبق نقل اناجيل بنهان شده (ابوكريفا)؟
[/color]
احاديث و روايات و اقوال:

زمان ورود به معبد:
* قال محمد بن إسحاق: ضمها إلى خالتها أم يحيى، حتى إذا شبت و بلغت مبلغ النساء بنى لها محرابا في المسجد و جعل بابه في وسطها لا يرقى إليها إلا بسلم مثل باب الكعبة و لا يصعد إليها غيره و كان يأتيها بطعامها و شرابها و دهنها كل يوم (ترجمه) وقتی حضرت زکریا کفيل حضرت مریم شد) چون زكريا مريم را گرفت .... او را به خاله‏ اش مادر يحيى سپرد و مريم تا سن جوانى و رشد نزد او بود. پس از آن برايش محرابى در مسجد بساخت و در آن را در وسط قرار داد كه جز با نردبان ممكن نبود بر او وارد شد مثل باب كعبه و جز او كسى نزد مريم نميرفت كه خود براى بردن غذا بنزدش ميرفت.(4)

* تفسر طبری : زکریا کفالت مریم را عهده دار بود؛ تا سن پنج سالگی که برای او در بیت المقدس حجره ای می سازد تا او عبادت کند و تورات را به او می آموزد و هر روز یکبار به او سرکشی می کرده و احتیاجاتش را بر آورده می کرد. (5)

* طبق اناجيل (ابوكريفا) بنهان شده از مسيحيان: ورود مريم به معبد در سه سالكي بوده است. (6)

منابع:
1- بحار الانوار ج14ص203ح16، قصص الأنبیاء راوندي: 215 ب 13ح 280، حيات القلوب علامه مجلسي ج2.
2- كتاب التفسير، عیاشی، ج‏1، ص 173 ح 475- البرهان ج 1 ص 283 - تفسير نور الثقلين، ج‏1، ص338 ح 139 - البحار ج 5 ص 315. ترجمه تفسیر صافی ج 2 ص 16 -
3- تفسيرالعياشي ج : 1 ص : 174- البرهان ج 1ص 283- البحار ج 5ص 315.
4- بحار الانوار ج14ص196ح2 - ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏4، ص: 52
5- تفسير طبري ج ص
6- اناجيل ابوكريفا (بنهان شده از مسيحيان)


جواب:
از روايت ابن اسحاق بر مي آيد كه:
خاله مريم نيز خدمت معبد مي كرده
و زكريا مريم را با او همراه كرده تا هم تامين امور ظاهريش را كند، ضمن اينكه مريم در معبد خدمت مي كند،

و نيز استفاده مي شود كه:
خدمت معبد براى نذر شده هاي معبد تا قبل بلوغ به صورت مستمع ازاد، و بقدر تناسب جسمي و تواناييشان بوده و همانقدر در معبد بوده و بقيه اش را بيرون معبد مي كذرانده اند نزد سربرستانشان،

اما بعد بلوغ؛ خدمت معبد تمام وقت مي شده و ديكر بيرون نمي رفته اند،

فلذا با رشد و نوجواني مريم و بالغ شدنش؛ زكريا محراب و محل خاصي را براى مريم اختصاص داد و شخصا و مباشرتا متكفل امور ظاهري او هم كرديد.

اما اينكه شروع زمان حضور مريم در معبد كي بوده؟
آيا در ابتداي سن تمييز و بنجسالكي؟ يا در زمان بلوغ؟
بين ظاهر دو روايت عامه (مذكور) اختلاف نظر هست. و با ملاحظه منابع ديكر اين اختلاف بيشتر مي شود.

به نظر مي رسد:
مانعي ندارد كه از آغاز تولد مريم را به معبد اورده، و اينكه روزانه مقداري را در معبد حضور داشته باشد، جهت تبرك او؛ و عمل به نذر ؛ به قدر ممكن

سبس از ابتداي سن بربا بودن كودك (و به اصطلاح از آب و كَِل درامدن) مثل سه سالكي؛ كه در معبد هم حاضر مي شده به همراه خاله اش،

و اغاز اختصاص مكان و شروع اموزش تورات و حضور جدي اش در معبد هم در بنج سالكي باشد،

اما حضورش در معبد با انقطاع از بيرون؛ و عدم تماسش با ديكران؛ از زمان بلوغ شروع شده باشد، كه تنها زكريا به او راه داشته است.

با اين بيان؛ هيج تعارضي در متون منقوله بنظر نمي رسد، و شرح ما وقع هم طبيعي و هم معقول است.

وهو العليم الحكيم
[شمارة ثبت: (1466) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 909
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

دليل كفر ابليس عليرغم اعتراف به وجود خداوند

پستتوسط aelaa.net » شنبه جولاي 06, 2013 10:37 am

سؤال:
شيطان بواسطه دو ركعت نماز در آسمان در مدت چهارهزار سال؛ خداوندمتعال خواسته هاي اورا براي امر دنيا اجابت نمود، اما عدم اطاعت امر حق تعالى براي سجده در برابر آدم؛ باعث اخراجش از بهشت گرديد و از جمله كافران محسوب شد.
سؤالي كه اينجا دارم اين است كه: آيا عدم اطاعت امر حق صرفا؛ باعث كافرشدن بود؟ چون حسب برداشت ظاهري از آيات واحاديث؛ شيطان به وجود حق تعالي ايمان داشت. آيا ممكن است انكار فضيلت و برتري اشباح پر نور حضرات معصومين : باعث اعلام كفر شيطان. توسط حق تعالى بوده است؟

جواب:
1- انكار و امتناع ابليس از سجده آدم عليه السلام (مظهر خداوند بر روى زمين) و انوار حضرات : كه تجلى حق در عوالم هستي هستند؛ سبب رانده شدن وي و كفرش شده است،

2- اما اين امر هم چون به معني امتناع او از فرمان خداوند بوده؛ و به مرتبه اي از انكار او نسبت به خداوند بر مي گردد؛ فلذا جرم وي بوده و سبب كفرش مي باشد.

3- و اين امر تنها ترك يك سجده نبوده؛ و رويكردش پس از آن كه با اصرار بر نافرمانى و استمرار و توسعه حوزه آن در گمراه كردن بنى آدم ووو... همه حاكى از آنست كه اين نافرمانى او ريشه دار بوده، و از ترك يك مورد طاعت فراتر بوده است،

4- ضمن اينكه امتناع از سجده انوار مقدسه هم فراتر از ترك يك وظيفه بوده؛ و به معنى انكار حقيقت معرفت و عبوديت بوده است،

5- كفر كه فقط به انكار وجود خدا محدود نمي شود، كفر به نپذيرفتن اطاعت خداوند هم مربوط است، (الإيمان عقيدة في القلب وإقرار باللسان و عمل بالأركان) فلذا الان افرادي هستند وجود خداوند را معترفند؛ ولى بخاطر اينكه "اطاعت خداوند در امور مختلف زندگي لازم است را قبول ندارند" فلذا بي دين هستند، و بخاطر همين جهت هم باز جزو كفار هستند، مثل بسياري از لائيكها كه اقرار به وجود خدا دارند؛ ولي وجود دين و التزام بدان را منكرند. كافر كه فقط ملحدها نيستند؛ بي دين ها هم كافرند، اعاذنا الله من جميع ذلك، و ثبّتنا الله على معرفته والإجهار بدينه والإتباع لشريعته. [شمارة ثبت: (1467) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 909
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

نماز صبح قضا بجاي نافله هزار ركعتي شبهاي ماه مبارك؟

پستتوسط aelaa.net » چهارشنبه جولاي 10, 2013 1:48 pm

سؤال:
هزار رکعت نمازی که در شبهای ماه رمضان خوانده می شود؛ آيا می توان آنرا به نیت قضای نماز صبح بجا آورد؟ (چون در ميان افراد جاهل غالبا نمازهای صبح قضا می شود).

جواب:
1- اگر قضا دارد؛ كه لازم است نماز قضا را مقدم بدارد.

2- اما نيت نماز: اگر نماز قضاست بايد نيت نماز قضا باشد، و اگر نافله ليالي ماه مبارك و هزار ركعت است؛ همين نيت بايد باشد، و تركيب دو نيت صحيح نيست.

3- البته اينكه كسي پانصد نماز صبح قضا شده را در شبهاي ماه مبارك بجاي آورد؛ كار خوبي است، و حتما ثوابش از قضاي نماز در اوقات ديگر بيشتر است.

4- اما اينكه با انجام قضاي نماز واجب؛ افزون بر ثواب آن؛ ثواب نافله هزار ركعت شبهاي ماه مبارك را نيز به او بدهند؛ آن ديگر با خداست. يفعل ما يشاء يحكم ما يريد.

5- و البته اگر به اين شخصي كه نماز قضا بجاي نافله خوانده؛ ثواب آن نافله هزار ركعتي را بدهند، حتما به آن شخصي كه هم نماز واجبش را ادا كرده؛ و هم قضايش را؛ و هم نوافل يوميه اش را؛ و اضافه بر اينها؛ نافله هزار ركعت شبهاي ماه مبارك را بجاي مي آورد؛ خداوند فضيلتي عليحده مي دهد.
خداوند به همه ما توفيق اداي فرايض و نوافل و ساير طاعات را عنايت فرمايد. آمين. [شمارة ثبت: (1468) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 909
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

استثناءاتي كه مانع روزه نيست

پستتوسط aelaa.net » دوشنبه جولاي 15, 2013 3:07 pm

سلام علیکم. دانشجوی ... هستم . ماه مبارک رمضان و آغاز سال قمری را به شما تبریک می گویم.
یك سوالی از خدمتتان داشتم .
سوال:
اینکه چند مدتی است که مادرم دچار سرطان شدید سینه قرار گرفته اند .و الان هم زیر نظر طبي هستند .خودشان می خواستند بدانند که روزه بر ایشان واجب است؟

جواب:
عليك السلام، سال نو بر شما و عزيزانتان نيز مبارك باشد، خداوند شفاي عاجل و كامل عطا فرمايد

براى روزه به صرف بيمار شدن كسي؛ تكليف روزه اش برداشته نمي شود
بجز اينكه روزه و افطار صحيح و طبق برنامه مناسب؛ سبب درمان و تسريع بهبودي بسياري بيماريها مي شود
تنها در مواردي كه نحوه برنامه درمان طوري است كه شخص براى انجام روزه بي طاقت است و كرفتن روزه براى او مشقت بسيار داشته يا اينكه روزه سبب بدتر شدن بيماريش مي شود، در اين موارد روزه نمي كيرد و بعد از شفاء يا رفع مانع روزه قضا مي نمايد

بيماراني كه روزه برايشان مشكلات فوق (مشقت - تشديد بيماري) را نداشته
و تنها مانعشان اين است كه بايد سر ساعتهايي جرعه اي آب بنوشند يا دارويي را بخورند يا استعمال كرده يا تزريق يا اماله اي را انجام دهند،
مي توانند ضمن روزه كرفتن؛ اين موارد را بقدر ضرورتش انجام دهند
و روزه شان هم صحيح بوده و قضا هم ندارد.[شمارة ثبت: (1469) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 909
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

شبهاي قدر اينها را از دست ندهيد

پستتوسط aelaa.net » سه شنبه جولاي 30, 2013 5:38 pm

سؤال:
بجز اعمال معروفه شبهاي قدر اگر بخواهيم از دعاهاي وارده استفاده كنيم چون بسيار متنوع است كداميك را انتخاب كرده و حتما بخوانيم؟

جواب:
شبهاي قدر اينها را از دست ندهيد: دعاي اللهم ان كان الشك ... - دعاي سبوح قدوس... از دعاهاي اقبال در شب 23 - دعاء بهاء (كامل) - دعاي چهل اسم ادريس از دعاهاي سَحر اقبال - دعاي سرادق از دعاهاي اقبال در شب 19 - زيارت حضرت صاحب الأمر منه السلام

متن دعاها در اين آدرس آمده است:
http://aelaa.net/Fa/viewtopic.php?f=162 ... 955#p39955[شمارة ثبت: (1470) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 909
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

قبليبعدي

بازگشت به مجمع علوم فقه آئین الهی


Aelaa.Net