غرفه باسخ به مسائل معارف الهي بازديدكنندكان

مجمع گفتگوی پژوهشگران وآموزشگران علوم فقه آئین الهی

مبعوث شدن انبیاء علیهم السلام در غیر خاورمیانه

پستتوسط pejuhesh232 » يکشنبه نوامبر 08, 2015 8:12 pm

سوال:
سلام علیکم

اميدوارم كه در سايه عنايت حضرت مولا سلامت باشيد. سؤالي مدتي پيش برايم پيش أمد كه بصورت اتفاقي يكي از دوستان هم همين موضوع را إبهام داشت ميخواستم اگه امكانش هست يه توضيحي بفرماييد
س:چرا تمامي أنبياء الهي در يه يك منطقه حدودا خاور ميانه مبعوث شده أند و بطور مثال با وجود قدمت بسيار طولاني سرزمينهايي مانند چين پيامبري وجود نداشته است البته دانش بنده در حد مطالعه درس معرفت ظاهره انبياء عليهم السلام است و شايد اين شبهه به دليل عدم دانش اينجانب از وجود پيامبراني در ان سرزمينها باشد كه راهنمايي بفرماييد
متشكر
يا علي

جواب:
عليك السلام

1- انبياى الهي (عليهم السلام) فقط درخاورميانه مبعوث نشده اند
و سرتاسر نقاط مسكون زمين در تمام ادوار يا انبيايي از ميان همان مردم مبعوث شده اند يا اينكه رسولانى به آن اقوام فرستاده شده اند

2- فلذا تعداد انبياء و اوصياء الهي صد و بيست و جهار هزار نفر ذكر شده است، در حاليكه آنجه به نام در قرآن كريم ياد شده 25 نفر است، و با آنانكه با توصيف اشاره شده اند صد نفر نمي شوند

3- جون در تعاليم مكتب وحى (قرآن كريم و كلام معصومين) بيشتر قصد يادآورى به شواهد هدايت و بصيريت يا عبرت، مخاطبان آن زمان بوده، فلذا طبيعى است كه بيشتر از نامهاى انبياء و مثالهاي اقوام و امتهايي ياد شود كه براى مخاطبان آن زمان؛ آشنا و شناخته شده باشند

4- اما اكر دروس معرفت الهى لااقل در سطوح عمومى هفتكانه اش طي شود، و يا بيشتر از آن معارف الهى مطالعه شود، سخن از انبياء و فرستادكان الهى در نواحى غير خاورميانه يا سفر و حضور مستمر حضرات معصومين و حجج بزرگ الهى عليهم السلام هر عصر در اقصى نقاط كره زمين؛ هم شده است

5- در برخي از آثار منتشره (مانند تجلى حق در كعبه) شمه اى از احوال سخنان انبياء و اوصياى الهي در ميان هندوان كه محل ماموريتشان هند تا خاور دور بوده است نقل شده است.

6- و آنجه امروزه در آثار باقيمانده از تعاليم مكتب وحى؛ داريم، بخش بسيار كمى از آنجه حضرات عليهم السلام بيان فرموده اند، كه بيشتر آنها در اثر هجمه و فشار دشمنان حق از بين رفته است.

7- و آنجه هجمه دشمن را در طول تاريخ براى انزوا و مخفى كردن و حذف اهل حق موفق كرده، و سبب محو و مهجورى بيشتر آثار معارف الهى شده است:
قلت و كمي ياران حق در هر زمان بوده است؛ (كه شامل اين زمان نيز مي شود)
و اين بخاطر عدم اهتمام جدي عامه مؤمنين به تعلم و يادگيرى و ثبت و نقل و حفظ و نشر معارف الهى است،
جنانجه در اين زمان كه شرايط زمان و اسباب و امكانات فوق العاده براى عامه ناس فراهم و دسترس است، اما مى بينيم كه جقدر بي اهتمام به اين موضوع هستند،

وقتي يك تصحيح نماز ضرورى (كه جند روزه بايد برطرف شود و هر روزي تاخير شود مهمترين اعمال ديني او صحيح نمي باشد) اما جند ساله هم آنرا رفع نمي كنند،
در حاليكه اكر بنا بود اين شخص برود و بناهنده ذليل كشور خارجي بشود؛ در مدت كوتاهى كل زبان ان محل (كه بيكانه از فارسي است) را فرا مي كرفت
ولى وي در درست ادا كردن جند فقره كوتاه (كه به زبان عربي است و با زبان فارسي هم اشتراكات فراوان دارد و نسل اندر نسل با آن مانوس بوده) سالها مانده است،
ديكر جه برسد به معارف ضرورى دين او (سطوح معرفت الهى و وازكان شناسي) كه دوره عمومى آن دوساله در كنار تحصيل و شغل قابل طي شدن است؛ اما بعد سالها يا اصلا بهره اى نبرده يا در درسهاى روزهاى اوليه آن مانده است.
جه برسد به توسعه تعلم در معارف الهى و فراتر از مباحث مقدماتى و ضروري رفتن، و كجا برسد اين همت كوناه به اينكه حافظ علوم و حاملىن براى نسلهاى بعدى باشد.

آرى اين علت (قلت اعوان دين و نقصان همت بيروان) بوده است كه همواره از هزاران سال قبل تا كنون استمرار داشته
و اين نقيصه تنها در دوران جاهليت كهن نبوده، كه امروزه در دوران مدرن بيشتر است،
جه اينكه مي بينيم ساعاتي كه هر شخص براى گپ زدن؛ چت كردن؛ وبگردى؛ وووو روزانه مى كذارد، دهها برابر زمانى است كه به تعلم و تعليم و حفظ و تدوين و نشر معارف الهى مى بردازد.

وفقنا الله تعالى لحق معرفته وحفظ معارفه و نشر علومه.
آمين رب العالمين
pejuhesh232
 
پست ها : 2876
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

مواسم زيارت حسيني عليه السلام

پستتوسط najm111 » يکشنبه فبريه 14, 2016 8:17 am

سؤال:
آيا مواسم زيارت حضرت امام حسين (عليه السلام) به همان مواردي كه در ميان مردم مشهور بوده و يا در مثل كتاب مفاتيح الجنان ذكر شده؛ محدود مي شود؟

جواب:
1- برخي مواسم در ميان عامه مردم متداول نبوده و در آن كتاب نيز ذكر نشده است

2- آنجه در تعاليم مكتب وحى براى بيان مواسم زيارت حسيني (عليه السلام) آمده؛ جنين است:

2.1- زيارت حضرت ابي عبد الله الحسين سيد الشهداء (عليه السلام) محدوديت زماني ندارد

2.2- در هر زمان كه زيارت حضرتش با معرفت و آداب مربوطه ميسر شود؛ فضيلت داشته و بدان توصيه شده است

2.3- اما از ميان ايام هفته؛ روز دوشنبه و شب جمعة تاكيد شده است

2.4- واز ايام شهور سال؛ ليالي قدر و عيدين (فطر و قربان) و ماه ذى القعدة و عرفة و عاشوراء و اربعين و ماههاى ربيع الثاني و جمادى الأولى، و جمادى الآخرة و اول و نيمه رجب و سوم و نيمه شعبان سفارش شده است.

2.5- زيارت حضرتش در همه اين مواقع (فوق الذكر)؛ فضيلت خاص داشته، و براى هر كدام از اين اوقات؛ زيارت و سلام و دعاى مخصوص هم وارد شده است.

3- و افضل از اين مواقع نقل شده؛ ايام و ساعات غربت و خلوتي آن مشهد شريف مى باشد، كه با زيارت در آنها؛ خاصان اهل ايمان؛ به آثار و بركات و نتايج ممتاز نائل مى شوند

وفقنا الله زيارته مع حق معرفته و كمال الآداب لمحضره، زيارة عن مشاهدة ومخاطبة، مقبولة مأجورة، و رزقنا الله نصرته و الحشر معه و شفاعته و صحبته فى الدنيا والآخرة.
najm111
Site Admin
 
پست ها : 1440
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:09 am

قبلي

بازگشت به مجمع علوم فقه آئین الهی


cron
Aelaa.Net