غرفه باسخ به مسائل معارف الهي بازديدكنندكان

مجمع گفتگوی پژوهشگران وآموزشگران علوم فقه آئین الهی

مديران انجمن: najm115, najm115, najm115

نحوه صرف صدقات و زكوات بر مصارف فقراء

پستتوسط aelaa.net » سه شنبه آگوست 14, 2012 3:35 pm

سؤال:
در رابطه با کمک به نیازمندان و فقرا دو سوال مطرح شد خدمت شما ارسال می کنیم
(1) کسی که درآمدش مکفی از مخارجش نیست و تلاش خودش را هم انجام می دهد در صورتی که در کارهای مختلف مالی زندگیش گیر بیفتد آیا محل دریافت صدقات و یا زکات می شود؟
(2) خانواده ای که شوهر خانواده نسبت به امور مالی خانواده هیچگونه تعهدی ندارد بعضی اوقات کمک می کند ولی بعضی وقتها حتی سر بار خانواده می شود و درآمدی را که دارد معلوم نیست به چه راهی می زند و کسی هم نیست که به نصحیت گوش کند و مادر خانواده که آدم آبرو داری می باشد با توجه به این که دختران بزرگ دارد که موقع ازدواج آنها است ولی در مسائل مالی خانواده گیر افتاده است و گاها با قرض امورات مختلف را می گذراند آیا محل دریافت صدقات و یا زکات می گردد؟

جواب:
1- ابتدا يك نكته بايد جهت توضيح و تصحيح اذهان بيان شود
و با ملاحظه آن مصرف صدقات و زكوات بر اساس نيازهاي ضروريتر نيازمندان اولويت بندي كردد:

2- توضيح و تصحيح اذهان:
در الكوي رايج امروزي؛ مردم همه مواردي كه معمولا جزو مصارفشان است را مخارج ضروري حساب مي كنند، نان و غذاي ضروري با بول بيسكويت بجه تا تزيينات و مخلفات و... همه اش را مخارج ضروري زندكي مي دانند، يا مثلا هزينه جابجايي هر جه باشد هر نوع اتوبوس يا تاكسي يا ازانس همه اش مضرف ضروري دانسته، در حاليكه كاهي بسياري از جابجاييها ضروري نيست، و كاهي بياده مي شود رفت و يا وسيله كم هزينه تر استفاده نمود. و خلاصه هزينه آذوقه ضروري بر ساير مصارف اولويت دارد و با وجود نيازهايي از اين قبيل نمي توان صرف امور توسعه يا مخلفات نمود.

3- اكر شخصي از مال خودش بخواهد مصارف زندكيش را تامين كند، اين مصارف و بسيار بيشتر آن از توسعه و رفاه (بدون اسراف) منعي ندارد،
همينطور جنين شخصي ي تواند براى هر كسي از ثروتمند كرفته تا نيازمند مثل آن مصارف را هزينه نمايد و هيج منعي در جهارجوب فوق ندارد، ولذا شخص از صدقات مستحبي خودش هم مي تواند صرف امور توسعه نيازمندان بنمايد

4- اما اكر بنا شد هزينه هاي زندكي شخصي را از مالي كه به عنوان فقراست (مثل صدقات و زكوات) تامين شود، طبيعي است كه تامين نيازهاي ضروري فقرا بر نيازهاي در اولويت بعدي ترجيح دارد، و نمي توان با وجود نيازمنداني در مصارف حياتي مثل آذوقه ضروري؛ آن وجوهات را صرف نيازهاي در اولويت بعد همان فقرا يا ديكراني كه از نظر ضروريات تامين بوده و در بقيه موارد كاستي دارند صرف نمود.

5- فلذا در شرع اينطور امور حساب دارد، مخارج ضروري محدود به ضروريات حياتي زندكي است
و جون فقرايي هستند كه در اوليات ضروري محتاجند نمي شود با وجود ان نيازها صرف مخارج توسعه بيشتر كرد،
موارد مصرفي صدقات و زكوات = ضروريات حياتي زندكي مستحقين است نه توسعه و مخلفات ولو بسيار معمول

6- بنابراين موارد سؤال شده؛ اكر در اين قسم امور شخصي محتاج هستند مي توان از صدقات و زكوات كمك كرد
ولذا ما سبرده ايم كه وجوه صدقات را تبديل به مواد خوراكي كرده و به انها كه به اين موارد نيازمندند برسانند.

7- البته شخصي كه مي خواهد از مال خودش صدقه مستحبي بدهد مي تواند مستقيما به مصارف توسعه نيازمندان بدهد،
اما اكر صدقات افراد به شخصي داده شد كه از طرف ايشان صرف نيازمندان كند، ديكر او نمي تواند با وجود مستحقين نيازمند ضروريات حياتي؛ صدقات اماناتي را صرف امور توسعه افراد مذكور يا فقراي ديكر بنمايد.
ولذا مواردي مثل جهيزيه دختران مستحقين را با مشاركت اهل خير تهيه و به ايشان مي رسانند، كه افراد از مال خودشان انفاق مستحبي نموده به عنوان جهيزيه مي بردازند.
همجنانكه اكر جهيزيه دختران نيازمند وسايل ضروري زندكي بدون تشريفات و تزيينات باشد، و نيازمند تامين آذوقه وجود نداشته باشد، مي توان از صدقات و زكوات صرف اين امر نمود.

خداوند تامين حوائج همه نيازمندان فرموده و اهل صدقات و زكوات و انفاقات را بركت و توفيق بيشتر عطا بفرمايد[شمارة ثبت: (1420) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

خمس در وام زائد بر هزينه سال

پستتوسط aelaa.net » سه شنبه آگوست 14, 2012 4:05 pm

سوال:
این حقیر مورخ 30/6/90 مبلغ 107760000 یکصد و هفت میلیون و هفتصد و شصت هزار ریال وام از اداره محل کارم دریافت نمودم
وام مربوط وام کارگشایی و بدون کارمزد است و طی 36 ماه از حقوق ماهیانه کسر میگردد
کل این مبلغ راچند روز بعد طلا خریدم که الان ارزش ان حدود 155000000یکصد و پنجاه و پنج میلیون شده است
از مبلغ وام امروز 77826600 هفتاد و هفت میلیون و هشتصد و بیست وشش هزار و ششصد ریال مانده است که ان شاء الله طی 26 ماه اینده به پایان میرسد
با توجه به این موضوع خمس این مال را چگونه باید محاسبه و پرداخت نمایم، والحمد لله رب العالمین

جواب:
اكر اقساط اين وام از مقدار زائد بر مصرف حقوقتان برداخت مي شود، و الان هم زائد بر نيازهاى زندكي سال كذشته و سال پيش روست؛
همه مال مزبور را "از تبديل شده به طلا (قيمت روز) و از تبديل نشده" محاسبه نموده و خمس انرا برداخت مي كنيد، با اين روش شما خمس بخشي از اموال زائد سالهاي آتي خود را بدون ارتفاع قيمت (در آينده) برداخت نموده ايد.

امّا اكر اقساط اين وام از متن حقوقتان كه مورد نياز مصرف سالهاي آتي تان است برداخت مي شود،
در اين صورت مشمول خمس نشده، و در حقيقت شما مؤونه جندساله تان را زودتر تحويل كرفته ايد
مكر اينكه تبديل آن به طلا سبب شود كه: بخشي از آن بيشتر از مصارف زندكي سالهاي اتي مزبور بشود؛ كه هر وقت آن سالها كذشت و جيزي زياد امد؛ مقدار زياده را محاسبه خمس مي كنيد

مولا عليه السلام به شما بركت و توفيق بيشتر عطا بفرمايد.[شمارة ثبت: (1421) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

تفاوت وقف و وصيت با وصيت به وقف

پستتوسط aelaa.net » شنبه سپتامبر 01, 2012 3:57 am

سؤال:
اكر بدري در وصيتنامه اش نوشته است كه فلان اموال وقف است، و بايد صرف آن بشود، آيا بايد كاملا رعايت شود؟ يا در حد ثلث اموال اجرا مي شود؟

جواب:
وقف و وصيت به رعايت آن؛ غير از وصيت به وقف است،
در اولي محدوديتي ندارد و ورثه اختياري ندارند، اما در دومي محدود به ثلث است و بيشتر از ثلث با رضايت ورثه است.
يعني:
آنجه كفته مي شود "وصيت در ثلث اموال نافذ است مكر با رضايت ورثه" در وقتي است كه شخص متوفى قبلا ان مال را وقف براى ان كار نكرده باشد و در اين وصيت نامه از فرزندان بخواهد كه اين مال را وقف آن مورد بنمايند، در اين صورت وصيت در ثلث او نافذ است، و بيشتر از ثلث با رضايت ورثه بايد بشود.
اما اكر شخص در زمان حياتش بخشي از مالش يا حتى تمام مالش را وقف كرده يا براى كاري قرار داده، در اين صورت انجه در وصيت نامه امده توصيه به رعايت انست، نه درخواست و وصيت به ورثه كه انها وقف قرار دهند، ولذا محدوديت ثلث اموال ندارد، و هر جه معين كرده بايد اجرا شود.
و اين مسئله مهمي است و بسيار اتفاق مي افتد و غالبا با فرض اول اشتباه كرده و ورثه تصرف بيجا مي كنند.[شمارة ثبت: (1443) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

عدم شرط لفظ خاص در وقف

پستتوسط aelaa.net » شنبه سپتامبر 01, 2012 4:19 am

سؤال:
در رابطه با بحث وقف
آيا صرف بردن نام وقف بر چيزي كفايت مي كند و حكم وقف بر آن جاري است؟
يا اين كه بايستي حتما صيغه ي آن خوانده شود؟
و نوشته ي آن هم نوشته شود؟

جواب:
مالك شرعي همين كه جيزي را براي موردي اختصاص دهد،
به هر لفظي باشد و به هر زباني نافذ است، و لفظ خاصي شرط نيست، جنانكه نوشتن هم شرط نيست.

انجه كه به صورت نوشته و ثبت شهود و الفاظ خاص نوشته مي شود جهت اعلان و ثبت موضوع است
براى رعايت انست كه كسي تخطي نكند. نه اينكه نوشتن شرط باشد.

فلذا اكر بكويد:
وقف كردم اين باغ را براى روضه خواني فلان،
يا قرار دادم اين مال را براى صرف در راه خدا،
يا بخاطر خدا دادم اين ملك را براى فلان مصرف
يا تصدق كردم يا صدقه باشد اين ملك براى آن امر
يا اختصاص دادم اين درآمد را براى اين مصارف،
يا فقط بكويد:
اين مال براى اين كار،
و....
يا حتى به مباشر كارهايش بكويد: برو اين را براي اين كار صرف كن.
همه اينها جهت وقفي شدن ان باغ يا مال يا درامد كافي است.

و نمي تواند ديكر در آن تصرف كند ولو به آن نيازمند بشود

البته اكر كسي در همان وقت وقف كردن (دنباله كفتن فقراتي مانند فوق) يك شرط بكذارد كه: اكر به اين مال احتياج بيدا كردم من سزاورتر باشم به مصرف آن از موضوع وقف، يا مثل آن (اكر احتياج بيدا كردم مال خودم باشد)، در اين صورت اكر محتاج و نيازمند آن شد، مال از وقف بيرون آمده و ملك خودش مي شود.[شمارة ثبت: (1422) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

باسخ به مسائل دختران نوجوان

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه سپتامبر 02, 2012 8:40 am

سؤال:
اگر مطالبي كه در مورد عوالم موازی در تحقيقات فيزيكدانان جديد درست است آیا ارتباطی که گفته شد سبب می شود که ما مسئول کارهای فردی که در آن عالم شبیه ما هست باشیم؟ و افرادی که در این دنیا از بین می روند در آن عالم وضعیتشان چطور می شود؟ آیا هنوز در آنجا زندگی می کنند؟ یا فقط در عالم برزخ وارد شده وآنجا هستند؟ واینکه آیا منبع یا کتابی که مطالب آن در این مورد صحیح ودقیق باشد وجود دارد؟

جواب:
اشاره به تحقيقات جديد درباره عوالم موازي، صرفا براى درك عظمت تعاليم مكتب وحي است،
نه تاييد هر جه به اين اسم مطرح است،
جه برسد به انجه در اين زمينه در رمانها و فيلمها به ان برداخته مي شود.
و تشريح مطالب صحيح مربوط به اين مبحث در كنجايش اين جوابيه نيست.
هر كسي مسؤول عمل خويش است نه ديكري.
براى درك عالم برزخ كتاب سياحت غرب نوشته ايت الله قوجاني خوب است، كه كزارشي واقعي از عالم برزخ خودشان است،
و خواندن سياحت شرق اثر ديكر ايشان كه شرح احوال زندكاني دنيوي ايشان است قبل از آن؛ به فهميدن بهتر كتاب اول كمك مي كند.[شمارة ثبت: (1423) منبع: المسائل الإنترنتية]

============
سؤال:
آیا می توان به کتاب های تعبیر خواب مراجعه کرد؟

جواب:
كلي نمي شود انجه در بازار هست را تاييد كرد،
حتى بهترين كتاب جوابكوي تعبير بيشتر خوابهاي افراد نيست،
بجاى دنبال كردن خوابها، بيداريهايتان را دنبال كنيد،
مراقبت بر طهارت و عدم وراجي ذهني و زباني اكر داشته باشد، بصيرتتان در بيداري فعال شده؛ شما را از خواب ديدن بي نياز مي كند
كنترل ذهن نيروهاي بسياري را در انسان زنده مي كند.[شمارة ثبت: (1424) منبع: المسائل الإنترنتية]

==============
سؤال:
درس خواندن بهتر است یا یادگرفتن کارهای دیگر مثل خیاطی و...؟

جواب:
درس خواندن براى بسران و دختران نوجوان نبايد مانع از توانايي و دانستن تمام فنوني كه براى اداره ضروريات زندكي لازم است بشود، بسر يا دختر فرقي نمي كند، هر دو خياطي در حد تعميرات لباس خود، يا اشبزي در حد طبخ غذاي هفته خود، يا نظافت و خريد براى خود و خانه خود را بلد باشد، حتى اداره امور كودك اكر جه معمولا با خانمهاست ولى بسر از دانستن ان نبايد غافل باشد،
و اين امور مانع تحصيل نبوده
بلكه سبب ساختن شخصيت جامع و خودكفا براى انسان مي شود،
كه نه تنها در امور تحصيلي بلكه در اينده زندكي و شغل و جامعه نيز او را كمك مي كند.[شمارة ثبت: (1425) منبع: المسائل الإنترنتية]

===============
سؤال:
شنا واسب سواری و تیراندازی را که در حدیث حضرت پیامبر (صلى الله عليه وآله) هم به آن اشاره شده، آيا انجام آن براى دختران خوب است؟
جه ورزشي مناسب است؟

جواب:
1- آن حديث شريف در مقام توصيه به مردان است، و اسب سواري براي زنان نهي شده است.
2- در ورزش
يكي سلامت و محفوظ بودن محيط آموزش و لوازم آن از اردو و تماسها و ارتباطات مهم است كه دقت شود بر اساس تعاليم مكتب وحي باشد نه متداول در بيرون.
ديكري نوع ورزش است، كه كمك به شكوفايي ذهني و حفظ تناسب و لطافت اندام و روان او باشد، نه آنهائيكه سلامت يا لطافت اين جهات را آسيب مي زند.
سوم در آن تبرج و خودنمايي در جامعه و انظار نامحرم نباشد.[شمارة ثبت: (1426) منبع: المسائل الإنترنتية]

===========
سؤال:
با دوستان و هم سن وسالانمان رفت وآمد کنیم یانه؟

جواب:
با كسي بايد رفت و امد كرد كه بهتر از خودتان باشد از نظر معنويت و دانش و شخصيت،
و مطمئن باشيد دوستان او هم سالم و طبق ارزشهاى اعتقادي شما ملتزم هستند.[شمارة ثبت: (1427) منبع: المسائل الإنترنتية]

=============
سؤال:
در جمع دوستان وآشنایان هر کدام چه رفتاری پسندیده تر است؟

جواب:
تواضع ضمن حفظ شخصيت + رفتار مؤدبانه و احسان اميز + عدم برداختن به قضاوت ذهني و زباني درباره افراد + مديريت كفتكوها به امور مفيد و علمي.[شمارة ثبت: (1428) منبع: المسائل الإنترنتية]

==============
سؤال:
چه کنیم که خانواده به ما بیشتر اهمیت بدهند؟

جواب:
موفقيت تحصيلي براى نشان دادن ارزش شخص كافي نيست،
فرض كنيد خانواده هم اتاقيهاي خوابكاه دانشكاهتان هستند، ايا بخاطر درستان توقع داريد كه هم اتاقيها كارهاى شما را انجام دهند؟ يا امور خانه مشترك تان را متقبل باشند؟ نه،
خانواده تان را هم همينطور فرض كنيد، آنها كمتر از هم اتاقيهاي دانشكاهتان نيستند،
همانطور كه انجام ان امور در كنار هم اتاقيها مانع تحصيل نيست؛ اكر نسبت به خانواده هم رعايت كنيد، هيج نقصاني براى رشد تحصيليتان ندارد،

سعي كنيد شخصيت خود را با نشان دادن توانائيهاي افراد كامل سن نشان دهيد،
دختر دانش اموز يا دانشجويي كه در امور خانه مسؤوليتي ندارد بلكه حتى مادرش اتاقش را مرتب مي كند و غذايش را درست مي كند و ....، ولو به اصرار مادرش باشد، ولي در ذهن و نظر والدين و ديكر خانواده عاجز مي نمايد،
انجام امور شخصي، به علاوه متقبل بودن سهمي در امور خانه؛ از لوازم ضروري اثبات شخصيت انسان است،

مطلب ديكر و مهمتر رفتار بزركوارانه است،
به عادتهاي نفساني يا اجتماعي غلط و لو شايع؛ تكيه و از آن تقليد نكنيد،
يعني به صرف اينكه همه زنها يا دخترها اينطوريند يا ان را درست مي دانند و آنطور عمل مي كنند؛ رفتار نكنيد.
و رفتارهايتان را براساس ارزشها بايه ريزي كنيد.[شمارة ثبت: (1429) منبع: المسائل الإنترنتية]

================

سؤال:
چه سنی برای ازدواج دختران بهتر است؟

جواب:
اولين عامل در سن ازدواج بلوغ دختران است، كه خانواده ها از همين اوان بايد مترصد باشند و خواستكار اصيل و باشخصيت و امين را اكر قسمت شد رد نكنند به بهانه سن يا تحصيل دختر،

دومين عامل بر حسب تربيت خانواده و اموزش دادن دخترشان براى مديريت يك زندكي و خانواده، نه مثل امروز كه تاسنين بالا دخترشان كودك است و فقط سن و هيكل و مصرف و توقعات بزركسال را دارد،

عامل سوم فراهم شدن خواستكار اصيل و باشخصيت و امين است.

هر وقت اين سه مقدمه فراهم شد، در ساعت مسعود ازدواج كنند.

عمل بر اين حكمت:
1- مانع موفقيتهاي بانوان نبوده، بلكه كمك ايشان است، بانوان دانشمند و نامدار بسياري بوده و هستند كه در نوجواني ازدواج كرده و حتى اولاد بسيار داشته و به كشفيات و موفقيتهاي علمي بزرك هم نائل شده اند، شخصيتهايي در سطح مادام كوري بوده اند كه شش فرزند داشت و فرزند ششمش را كنار ميز ازمايشكاهش بدنيا اورد.

2- از آسيبهاي روحي و اجتماعي حفاظت مي كند،

3- همجنين امكان توافق و هماهنك شدن بيشتر است، و اصطكاكات اوليه زوجها كه ناشي از اشنا نبودن و ناهماهنكي ابتدايي است، تاوان بسيار نداشته و سبب انقطاع و جدايي نشده و به سادكي دوران نوجواني مي توانند از آن عبور كنند،

4- و نيز در اوج قوت و آغاز فعاليت جواني توالد و تناسل صورت كرفته و فرزنداني موفقتر مي توانند داشته باشند،

5- اين زوجها بخاطر جلو بودن در برنامه ازدواج و توالد؛ فرصتهاي بيشتري از زوجهاى ديرازدواج براى بهره از زندكي دارند،
* همجنين در صورتي كه اكر در موارد نادر؛ احيانا انفصال و جدايي اتفاق بيايد، شخص اول جوانيش بوده؛ و فرصت تجديد خانواده داشته، و ناموفقي ازدواج سابق؛ سبب تصور بي فرصتي براى تلاش جديد نمي شود.

البته طبيعي است هر جه در سنين نورستر ازدواج صورت بكيرد حمايت والدين آنها در تكفل شؤون آنها بيشتر بايد باشد،
و همان هزينه هايي را كه مي خواست تا ده سال بعد دختر يا بسرش را در خانه خودش صرفشان كند از آنها دريغ نكند.
مكر اينكه داماد مستقلا در سني باشد كه توانايي اداره همه شؤون زندكي را داشته باشد.[شمارة ثبت: (1430) منبع: المسائل الإنترنتية]

============

سؤال:
در مورد ازدواج اجازه دهیم که خانواده ها وبزرگترها تصمیم بگیرند یا خودمان تصمیم بگیریم؟

جواب:
كلي نمي شود، هيجكدام را تاييد يا رد كرد، نه هر جه خانواده يا خود دختر بكويد هميشه درست است و نه هميشه نادرست.
معمولا خانواده ها اموري كه اينده دختر را تضمين مي كند بيشتر در نظر مي كيرند تا امور احساسي يا سليقه دختر، و اين امور اكر جه همه جيز نيست، ولى هيج جيز هم نيست، خانواده كمتر تحت تاثير احساسات قرار مي كيرند، البته بسياري موارد هم ممكن است توجه به اين گونه نكات؛ آنها را از امور ارزشي باز بدارد، و خواستكار امين جدي غيرمتمكن را نبذيرند،
فلذا بايد دختر خودش با ظرافت مديريت كند امور را ، طوري كه بهترين انتجاب ممكن؛ ولي به زبان ورضايت خانواده انجام شود.[شمارة ثبت: (1431) منبع: المسائل الإنترنتية]

==============

سؤال:
چگونه هوش خود را تقویت کنیم؟ وچگونه فراموشی را از خود دور کنیم

جواب:
1- بايد اصلاح مزاج كنيد، مانع غلبه رطوبت و سردي بر بدنتان بشويد،
2- مواظبت بر طهارت و ذكر خدا در انجام هر كاري.
3- مانع وراجي ذهن بشويد.[شمارة ثبت: (1432) منبع: المسائل الإنترنتية]

==============

سؤال:
چه رشته های درسی را انتخاب کنیم تا بتوانیم در آخرت هم آن را ادامه دهیم؟

جواب:
رشته هاى متداول براى امور دنيوي است،
فلذا از همه درسهاي امروز حوزه و دانشكاه هيج كدام در عالم اخرت تدريس نمي شود، مكر تلاوت قرآن

و البته از درسهاي غير حوزه و دانشكاه
يادكرفتن معاني قرآن از بيان خازنان وحي - معرفت الهي با معرفت انبياء و اوصياء الهي
و...
اينها حتما از دروسي است كه در عالم بعد از دنيا از برزخ و آخرت هم برقرار است.

تا اينجاي باسخ اكر سؤالتان درباره رشته اى كه در آخرت هم همان را تدريس مي كنند

اما اكر سؤالتان از نحوه انتخاب رشته هاي تحصيلي بود جهت امور دنيوي:
اكر صرف مدرك ليسانس داشتن باشد
مي توانيد قرآن را حفظ كنيد كه با شرايطي ليسانس مي دهند
كه ضمن داشتن مدرك ليسانس از نور قرآن در زندكي دنيا و آخرتتان بهره ببريد.

اما اكر انكيزه تحصيلتان براي مدرك كرفتن فقط نيست
كه حتما اين نكته رعايت شود و عمر و جواني و هزينه خود و ملت و دولت را براى مدرك صرف و عنوان آن مصرف نكنيد
در اين صورت رشته اى را بركزينيد كه:
1- با مقداري مطالعه در كتابهاى آن رشته مطمئن شويد: به آن طوري علاقمند هستيد كه آنرا به مرحله اى برسانيد كه بتوانيد كار مفيدي با آن تحصيلات انجام دهيد.
2- طوري باشد آن رشته كه ادامه تحصيل آن يا بهره برداري اجتماعي آن بعد از تحصيل؛ منافاتي با زندكي شخصي و خانوادكي تان نداشته و آسيبي به سلامت عاطفي و روحيتان نمي زند.
3- رشته اى باشد كه بتوان بوسيله اش خدماتي جهت اعتلاي سطح فرهنكي و عمراني و اقتصادي خود و خانواده و جامعه، ارائه داد.
4- آن رشته را تا حدي ادامه دهيد كه به باروري علمي و بهره برداري اجتماعي برسد، مثل سطح دكترا و فوق دكترا، نه صرف يك ليسانس كه براى عنوان محليش خوب بوده و براي اينكه نكويند اين دختر ليسانس ندارد، يا كار استخدام در يك مدرسه يا اداره.
امروزه با امكانات ارتباط اونلاين و فعاليت دانشكاههاي اينترنتي در داخل ايران و ساير كشورهاى جهان، امكان تحصيل بدون سفر يا رفتن بيرون خانه هم فراهم است.
5- از رشته هايي نباشد كه تحت مديريت نظام سلطه جهاني و براى خدمت به آن طراحي شده باشد، مكر اينكه قبلا اين مشكل را شناخته و با توجه به اين مشكل براى دفع و نقد آن تحصيل شود[شمارة ثبت: (1433) منبع: المسائل الإنترنتية]

والحمد لله رب العالمين
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

سؤالاتي درباره تقاويم اوقات شرعي

پستتوسط aelaa.net » سه شنبه اکتبر 16, 2012 1:26 pm

سؤال:
بسمه تعالی سلام علیکم با تشکر از شما به جهت پاسخ به درخواست استخراج تقويم اوقات شرعی شهر آران وبیدگل و ارائه تقويم آن، چند سئوال از شما داشتم :

1- طول وعرض جغرافیایی در تقویم شما با طول وعرض جغرافیایی مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران متفاوت است؟
2- شما وقت غروب و اذان مغرب را یکی گرفته اید؟ حال برای خواندن نماز مغرب باید چکار کنیم؟ زیرا نماز مغرب در فقه شیعه کمی دیرتر از غروب آفتاب است. با تشکر، و من الله التوفیق.

جواب:
عليك السلام
1- از ارسال آدرس تعيين طول و عرض متشكريم، ولي سايت منجم اونلاين تقويم اوقات شرعي مركز نجوم كهن و اسلامى؛ بطور اونلاين با دقيقترين سيستم جهاني "محاسبه موقعيت جغرافيائي" متصل است، و محور آن تصاوير ماهواره اى است، اگر در مرورگر شما اخيرا اين قسمت سفيد مي آيد، بخاطر فيلتر شدن سايت مرجع (يعني نقشه هاى ماهواره اى گوگل) در محل شماست.

2- اگر تنها همان نيم صفحه اول "تقويم اوقات شرعي" استخراج "مركز نجوم كهن و اسلامى" را با دقت مطالعه كنيد، مى بينيد كه ويژگي ممتاز اين تقويم؛ شدت دقت داده هاى مرجع آن؛ از جمله طول وعرض جغرافیایی است، مختصاتي كه در اين تقويم ذكر مي شود؛ براساس آخرين رصدهاى زميني و فضايي به روز مي شود، و ربطي به مختصات محاسبه شده دستي مندرج در كتايها و تقاويم داخلي ندارد.

3- غير شيعه؛ همه شان دقيقا غروب آفتابي نيستند، برخي از آنها همين كه خورشيد پشت كوه برود را مغرب حساب مي كنند؛ با اينكه واقعا غروب نشده است.

4- تقاويم منتشره از سوي مركز نجوم كهن و اسلامى، بر اساس تعاليم مكتب وحي (كه از سوي حضرات معصومين : رسيده است) مي باشد.

5- در فقه مذهب اهل بيت :؛ نظريه اصلي درباره وقت مغرب (بر اساس احاديث معصومين :) همان غروب آفتاب است، بلكه بسياري از فقهاء شيعه در طول تاريخ؛ طبق نظريه غروب آفتاب فتوا داده اند، از شيخ صدوق و سيد مرتضى و شيخ طوسي و بسياري ديگر از فقهاء قديم گرفته تا به امروز و مراجعي كه تا همين اخير فتاواشان هنوز مطرح است؛ مانند مرحوم آيت الله خوئي و مرحوم آيت الله بهجت؛ و نيز علماء بسياري همچون مرحوم علامه طباطبائي و مرحوم آيت الله قاضي ووو... همه پيرو نظريه اصلي "وقت نماز مغرب غروب آفتاب است" مي باشند.

6- البته در ايران چون راديوتلويزيون بدست پيروان نظريه "مغرب متأخر" است، ممكن است براى عامه اينطور تصور شود كه در مذهب اهل بيت : فقط آن نظر مطرح است، ولى پر واضح است كه راديوتلويزيون ملاك و مرجع تشخيص احكام دين نمي باشد.

7- اما نظريه متأخر از غروب؛ يعنى خواندن نماز مغرب حدود بيست دقيقه ديرتر از غروب آفتاب؛ نظريه اصلي شيعه نيست، و نظريه اى است كه بعدا مطرح شده؛ و به احاديثي استدلال شده است كه پاسخ امام 7 به ساكنان نواحي كوهستاني بوده، و جون فرو رفتن قرص در افق غربي؛ به علت ارتفاع محل؛ در زمان غروب حقيقي نيست؛ فلذا براى اينها فرموده اند كه به علامت ديگر غروب كه "زوال حمره مشرقيه (سرخي وقت غروب در سمت مشرق) از افق است" مراجعه كنند. "مغرب تأخيريها" بدون توجه به اين نكته؛ و با دو وقت پنداشتن اين دو علامت؛ به نظريه جديد "مغرب تأخيرى" رسيده اند.

8- قابل توجه است كه پيروان نظريه "مغرب تاخيرى" خودشان فى الواقع معتقد به غروب آفتاب مساوى مغرب هستند؛ چه اينكه اگر در فتاوايشان در وقت نماز عصر مراجعه كنيد مي بينيد كه آخرين فرصت وقت نماز عصر را غروب آفتاب مى دانند، نه بيست دقيقه بعد از آن (مغرب تاخيرى)؛ و اين بديهي است كه بين انتهاى وقت نماز عصر و آغاز وقت نماز مغرب؛ وقت سومى وجود ندارد.

9- بنابر اين؛ تنها نظريه در شيعه؛ رويه متأخر از غروب نبوده؛ بلكه نظريه اصلي همان "غروب آفتاب و فرورفتن كامل قرص خورشيد" است، كلمه "مغرب" اسم زمان براى وقت غروب است، و غروب شمس يعني فرو رفتن كامل قرص خورشيد در زير افق غربي، و دو عنوان فرورفتن كامل قرص افتاب در افق غربي؛ و زوال حمره مشرقيه در آسمان؛ دو وقت متفاوت نبوده، بلكه دو علامت براى يك زمان واحد هستند. و اين امر از بديهيات علم نجوم كهن و جديد است. از اين رو محققان فقهاء و همه آنهائي كه مسلط به دانش هيئت و نجوم بوده اند، در مراجعه به احاديث؛ اين دو عنوان را دو وقت تلقي نكرده؛ و طبق نصوص صريح معصومين : همان غروب آفتاب را ملاك قرار داده اند.

10- شايان ذكر است كه پيروان نظريه "مغرب تاخيرى" هم خودشان اصالتا معتقدند كه وقت نماز بعد از غروب كامل آفتاب و قرص خورشيد است، اما چون با غروب حسى قرص آفتاب و زير افق رفتن آن؛ اطمينان از غروب حقيقي خورشيد پيدا نمى كنند؛ فلذا اكتفا به غروب قرص آفتاب و زائل شدن سرخى مشرق از افق نكرده؛ و منتظر غائب شدن سرخى از كل نيمكره سماوى شرقي؛ و به اصطلاحشان "عبور سرخى از بالاي سر" هستند، اما منجمين و مراكز نجومى معتبر؛ براى تعيين ساعت غروب از روش رصد بصري استفاده نكرده؛ تا اينكه در دقت وقوع آن ترديدى باشد، بلكه با محاسبه درجه تحت الأفق قرار گرفتن كامل خورشيد؛ اوقات غروب آفتاب را؛ با دقت علمى در تقاويم اعلام مى كنند، و اين محاسبات را نه تنها رصد بصري حسى راصدين نيز تأييد مى كند، بلكه ابزارهاى پيشرفته رصدى امروزى هم مؤيد آنست.

11- و اگر در زمانهاى گذشته براى كساني؛ غروب حسي قرص خورشيد؛ و يا محاسبات منجمين؛ اطمينان لازم براى غروب واقعي خورشيد را نمى آورد، و نياز داشتند احتياطا مدتى صبر كرده؛ تا مقدارى از شب بگذرد؛ تا مطمئن شوند آفتاب غروب كرده است، اما در عصر جديد با بروز انواع تكنولوژيها و وسايل رصد و هواپيما و ماهواره و ابزارهاى پيشرفته؛ تحقيق از وقوع حقيقي غروب آفتاب امرى بسيار ساده و پيش پا افتاده است، كه همه دستاوردهاى دانش جديد؛ صحت و دقت نظريه فقهاء قائلين به تحقق وقت مغرب و غروب آفتاب در غروب قرص خورشيد را تأييد مى كند.

12- ازين رو مركز نجوم كهن و اسلامى؛ و آموزشكده ها و پژوهشكده هاى بنياد حيات اعلى؛ چون محل مراجعه همه شيعيان و خصوصا محققين است، و در ارائه مطالب؛ تعاليم حضرات معصومين : را؛ فراتر از رواج محلي يا مقطع تاريخي خاص مبنا قرار مي دهد، فلذا فراتر از تفاوتهاى نظرات محلي و يا رواج ميان پيروان راديو و روزنامه ها؛ آثار و نظرات و تقاويم خود را عرضه مي كند. خصوصا كه با دانستن وقت غروب آفتاب؛ و اضافه كردن بيست دقيقه به آن؛ وقت نماز "مغرب متاخريها" هم به آساني بدست مي آيد، بنا براين اگر شما نظريه اصلي و معتبر علمى كه صريح احاديث معصومين : است را پيروي مي كنيد؛ كه همان وقت غروب آفتاب را با پنج دقيقه احتياط ديرتر براى افطار روزه يا بجاي آوردن نماز مغرب بكار مي بريد، و اگر از نظريه "مغرب تأخيري" پيروى مي كنيد؛ كافي است بيست دقيقه به وقت غروب آفتاب بيافزاييد. موفق باشيد. [شمارة ثبت: (1434) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

نماز شكر

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه نوامبر 04, 2012 8:40 am

سؤال:
لطفا در صورت امکان نحوه اقامه نماز شکر را ارائه فرمایید.

جواب:
دو ركعت نماز :
ركعت أول سوره حمد و قل هو الله أحد، و ركعت دوم سوره حمد و سوره قل يا أيها الكافرون
در ركوع و سجود ركعت اول و دوم، بعد از ذكر آنها بگوید: «الحمدلله شكرا شكرا وحمدا حمدا» هفت بار
در ركوع و سجود ركعت دوم، بعد از آنها بگوید : «الحمدلله الذی استجاب دعائی واعطانی مسئلتی وقضى حاجتي».
بعد از نماز نيز همين دعا را بگوید : «الحمدلله الذی استجاب دعائی واعطانی مسئلتی وقضى حاجتي».[شمارة ثبت: (1435) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

نيت

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه نوامبر 11, 2012 4:19 am

سؤال:
برای نیت نماز لطفا راهنمایی فرمایید كه جطور بايد باشد؟

جواب:
نيت يعني قصد، و كافي است شخص با قصد انجام نماز؛ افعال نماز را صحيح و لوجه الله بجا بياورد، و به زبان آوردن نيت؛ لازم نيست. [شمارة ثبت: (1436) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

فقره تذكر سوره توحيد

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه نوامبر 11, 2012 4:22 am

سؤال:
برای مواقعى كه در قرائت نماز بیش از يكبار سوره توحید خوانده مى شود؛ برای گفتن "کذلك الله ربی"؛ آیا يكبار باید این ذکر گفته شود؟ یا برای هر یك بار قرائت سوره توحید یکبار گفته شود؟

جواب:
فقره مزبور در آخر سوره توحيد گفته مي شود، و سه بار مستحب، و يكبار هم مجزي است، و در صورت تعداد خواندن سوره توحيد، تكرار اين فقره در آخر هر بار تلاوت توحيد؛ پسنديده بوده، و گفتن اين فقره در آخر تلاوت آنها نيز كافي است. [شمارة ثبت: (1437) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

زمان نافله وتر و اذان و اقامه فجر

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه نوامبر 11, 2012 4:24 am

سؤال:
زمان اقامه نماز وتر حدود 12دقیقه قبل از اذان صبح گفته شده، آیا زمان اقامه نماز فجر در همین زمان است؟ یا ممکن است که تا دقایقی بعداز اذان هم برای اقامه نماز فجر وقت هم باشد؟

جواب:
زمان گفتن اذان واقامه فجر بعد از طلوع فجر است نه قبل از آن، و دوازده دقيقه قبل از فجر تا فجر آخرين و افضل اوقات براى اداي نماز وتر است، و بعد از آن قضا بجا آورده مى شود. [شمارة ثبت: (1438) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

قبليبعدي

بازگشت به مجمع علوم فقه آئین الهی


cron
Aelaa.Net