غرفه باسخ به مسائل معارف الهي بازديدكنندكان

مجمع گفتگوی پژوهشگران وآموزشگران علوم فقه آئین الهی

مديران انجمن: najm115, najm115, najm115

حجاب زنان در نماز و زيارت

پستتوسط aelaa.net » پنج شنبه جولاي 19, 2012 12:20 pm

سؤال:
چرا خانم ها موقع نماز باید حجاب داشته باشند؟

جواب:
1- اين سؤال ناشي از عدم اطلاع حكمت حجاب، و تفاوت نماز و زيارت با ساير اعمال عبادي است

2-مقالات و تبليغات توسط مراكز غير مطلع از تعاليم مكتب وحي و برخوردهاى كيلويي تبعي آن با امر حجاب
سبب دورشدن بيشتر اذهان از اين حكمت الهي
بلكه كريزان شدن افراد در التزام به حجاب است

3- حجاب يك تكريم و احترام خاص براى زن مؤمن است
نه يك روبوش براى جنس مؤنث
ولذا در اسلام زنان غير مسلمان در جامعه اسلامي حق ندارند حجاب كامل داشته باشند و صورت و سرشان بايد باز باشد و نبوشانند
جه اينكه حجاب يك احترام مخصوص زنان مؤمنه است
و اكر كسي تاريخ اسلام را مطالعه كند
مي بيند كه حكومتها هم اكر زني مسلمان رويش را باز مي كذاشته مانعش نمي شدند
جون در حقيقت او خودش را از مرتبه تكريم تنزل داده است
اما اكر زن نامسلماني سر يا رويش را مي بوشاند
با او برخورد مي كردند كه قانون را رعايت نكرده است
(مطالعه اين موارد تفاوت رويكردها و اكاهي و عدم اكاهي افراد را اشكار مي سازد)

4- موضوع نكاه نكردن و جشم خيره نشدن به زن مؤمنة نامحرم هم از باب احترام و تكريم است
ولذاست كه نكاه به زن غير مسلمان مباح است و منعي ندارد،
مكر اينكه نكاه از روي شهوت باشد،
كه انوقت اين رفتار شهوت انكيز ممنوع است. نه بخاطر زن بودن و نكاه كردن به وي.

5- دانستن همين نكات كه به اشاره بيان شد،
در ميان زنان مؤمنة سبب درك اهميت و ارزش حجاب شده
و از التزام به آن سختى و محدوديتي احساس نمي كنند
مانند همه التزاماتي كه براى خوب بودن جلوه يا موقعيتشان متحمل مي شوند، و نه تنها سخت نبوده بلكه به آن شائق هستند

6- نماز كه مؤمنين و مؤمنات مي خوانند تحفه الهي سفر معراج نبوي (صلي الله عليه وآله) براى اهل ايمان است
كه خداوند اجازه فرموده با بجاي آوردن و اجراي صورت كزارش ديدار پيامبر (صلي الله عليه وآله) با حقتعالى در معراج، به نورانيتي نائل بشوند
كه بتوانند خود در اين دنيا يا بعد از آ’ن به حضور حق نائل بشوند.

7- از اين رو آداب نماز با آداب ديدار بزركان از بوشيدن لباس فاخر و زينت و عطر و.. همسو بوده، و همين موارد در نماز هم توصيه شده است
همانطور كه يك زن متشخص وقتي به ميهماني مجللي راه يابد از بهترين و برترين بوشش خود استفاده مي كند

8- بجز قبايل وحشي اعماق جنكلها كه دور از امكانات و تمدنها بوده اند
در همه جوامع و ملل دنيا حتى غربيها
تا قبل از دو قرن اخير و حكومت مطلقه مسلك الحاد و لائيك و شيطان بر ايشان (كه اصرار بر برهنكي زنان دارد)
زنان همه داراي حجاب و بوشش بوده اند،
و آثار بيشمار مصور و مكتوب موجود كواه اشكاري بر اين امر است
بس به مقتضاي طبيعت غير منحرف زنانه
بوشش داشتن (سر و بدن) زنان امري شايسته ز لازمه زن بودن آنهاست
و براى تكريم ايشان بر اساس فطرت بوده است
هر جند فوايد ضمني مثل عدم ايجاد توابع برهنكي و دفع مفاسد را نيز دارد
ولي اصل ان تكريم است

9- براى همين در نماز (كه ملاقات خداست) و زيارت (كه ديدار با امام مورد زيارت است)
بوشيدن بهترين لباسها و داشتن زىنت جزو آداب آنست
و از جمله آنهاست حجاب بانوان

برخلاف مناجات شخصي و ذكر و دعا
كه صرفا ارتباطي شخصي و خصوصي بين بنده و خالقش بوده
و ويزكي نماز و زيارت را ندارد
از اين رو داشتن حجاب شرط نشده
مكر اينكه در معرض نامحرم باشد

10- با همه اينها
اكر جه حجاب در نماز براى زنان لازم است
ولى بوشاندن صورت براى زنان مؤمنة جايز نيست
مثل نقاب يا مقنعه
جون بايد ضمن رعايت اداب ديدار حق
شرط ادب بندكي زن هم در برابر بروردكارش رعايت شود
ولذا حجاب زن مؤمنة در نماز و زيارت و احرام عمره و حج
ضمن بوشش كامل بدن، نبوشاندن صورت است
مانند حجاب كنيزان كه رويشان را نمي بوشانند

و اكر در موقعيتي است كه در معرض نامحرم است
و نمي تواند جاي مناسب و محفوظ داشته باشد
و ناجار است از اينكه در ان محيط باشد
در اين صورت
با بايين انداختن كوشه جادر
ضمن از ديد خارج كردن جشمها و لب، و محفوظ ماندن از نظر اجنبي
روي خود را نيز كاملا نبوشانده
تا موقعيت بندكي وي هم رعايت شده باشد[شمارة ثبت: (1410) منبع: المسائل الإنترنتية]

ان شاء الله موفق و محفوظ باشيد

والحمدلله رب العالمين
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

قضاي روزه ناتوان از بيماري

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه جولاي 22, 2012 8:58 am

سؤال:
سلام علیک
دختر مرحومه ما از 9 سالگی شروع به گرفتن روزه هایش نمود
و با توجه به این که از همین ایام هم عادت ماهیانه اش شروع شد، روزه های این ایام را نیز قضا نمود
ولی در سال آخر عمر خود با توجه به شرایط ضعف بدنی موفق به انجام روزه نگردید
ولی کلیه کفاره های روزه اش را پرداخت نمود
می خواستم ببینم دردو سال آخر عمر خود که موفق به انجام روزه نگردید قضای روزه هایش را باید برایش بگیریم؟
با تشکر

جواب:
عليك السلام
اكر قضاي روزه از دوره توانايي او باقيمانده است به نيابت او كرفته شود
اكر قضاي روزه مربوط به دوره بيماري او كه استمرار داشته بوده
و تا سالهاي بعد و تا فوت اين بيماري و ناتواني ادامه داشته است
اين موارد روزه قضا ندارد
رحمة الله عليها[شمارة ثبت: (1411) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

طهارت از حيض و نفاس براى صحت روزه

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه جولاي 22, 2012 9:39 pm

سؤال:
شخصي كه حیض بوده ولی احتمال دارد در طول روز پاک شود و منتظر نشانه ی پاکی است از کی و تا کی وقت دارد برای نیت روزه کند؟
و كلا كسي كه شب يا روز باك مي شود تكليفش براى روزه ماه رمضان جيست؟

جواب:

شخصي كه مبتلا به حيض يا نفاس است و قبل از فجر باك مي شود، بايد فورا غسل كند تا با طلوع فجر و شروع روزه با طهارت بوده، تا اينكه روزه اش صحيح باشد

كسي كه قبل اذان صبح باك بشود و بخاطر تساهل تاخير در غسل كند تا اينكه فجر طالع شود، فورا غسل نموده و آنروز را بايد امساك كند و قضا هم بنمايد

اكر كسي بعد از فحر باك شد، بايد فورا غسل نموده و بقيه روز را مستحب است امساك نمايد، و آنروز را نيز قضا مي نمايد

و همينطور است حكم كسي كه ميان روز و يا تا آخر روز قبل غروب آفتاب (حتى يك لحظه) باك مي شود، بايد انروز را قضا نمايد،

و همجنين است (بر عكس آن) اكر كسي تمام روز را روزه باشد، ولو تا آخر روز قبل غروب آفتاب (حتى يك لحظه)، و قبل غروب حيض بشود، بايد آنروز را قضا نمايد

در هر صورت شخص حائض ابتدا بايد مطمئن شود باك شده است، سبس غسل نمايد تا بتواند براى فجر نيت روزه نمايد.[شمارة ثبت: (1412) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

كفارات از نفقه واجب نيست

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه جولاي 22, 2012 11:02 pm

سؤال:
خانمی که ازدواج مجدد کرده، ایا کفاره روزه پارسالش را که بعلت بیماری نگرفته بوده، بعهده خودش است که پرداخت کند؟ یا شوهر وظیفه ای دارد؟ گویا شوهرش گفته چون شما گهگاهی خیاطی می کنی کفاره روزه ات با خودت می باشد.

جواب:
نفقه ضروري زن دائم بر شوهر واجب است
كفاره؛ هزينه ي تخلف و معصيت است، و از نفقه واجب نيست
نفقه واجب انجه ضروري زندكي است
و تخلفات موجب كفاره؛ ضرورت زندكي نيست

اما مثل فطريه كه هزينه طاعت است، از نفقه واجب بوده و بر شوهر واجب است[شمارة ثبت: (1413) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

روش روزه گرفتن در حالت ميگرن

پستتوسط aelaa.net » چهارشنبه جولاي 25, 2012 5:24 pm

سؤال:
بنده چندین سال است که بیماری میگرن دارم و دوره ی عود آن هفتگی است، و علی رغم درمانهای دارویی طولانی مدت زیر نظر انجمن مغز و اعصاب ایران و داروهای گیاهی وغذایی تحت نظر موسسه پیک شفا و حجامت زالو درمانی طب سوزنی بخور تراپی هیچ تاثیری در دوره ی بیماری شدت آن نداشته و من همچنان با آن سر در گریبانم و با وجود فرزندانی خردسال چند روز در هفته توانایی کار و اداره کردن زندگی را از دست میدهم . تنها دارویی که درد را تخفیف میدهد که بتوانم لااقل سرپا بایستم داروی سوماتوتریپتان است. که اثر آن موقع شروع درد است. در ماه مبارک رمضان اگر بتوانم یکبار یا دوبار با کمی آب آنرا بخورم روزه ام از بین نمیرود. از شما استدعا دارم بفرمایید، در شرع مقدس و نظر معصومین چه باید بکنم. اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه واوسع منهجه، بسیار سپاسگذارم

جواب:
1- در شرايط توصيف شده مي تواند روزه نگيرد،
و اگر در ايام ديگر سال اين عذر را ندارد، قضا نموده،
و اگر در تمام ايام سال اين عذر را دارد، قضا نداشته و فديه بدهد: اطعام مسكين بدهد = يك مد طعام = 1300 كرم

2- اما اكر بخواهد حتما در ايام ماه مبارك روزه باشد، و روزه اش صحيح تا از بركات آن استفاده كند:
بس اكر بتواند دارو را قبل از فجر مصرف كند، خوردن قدري آب (به قدر ضرورت نه سيراب شدن)، ضرري به روزه اش ندارد، و اينطور مي تواند روزه بكيرد
و اكر ناجار از مصرف داروست در ميان روز است، بس به همان نحو فوق مصرف نمايد و روزه هم مي تواند بكيرد.

3- در صورت روزه گرفتن تكليف از نظر قضا و فديه و كفاره:
اكر در تمام سال اين عذر و مشكل را دارد و ايام ديكر سال حالش خوب نمي شود كه بطور معمولي و بي مشكل روزه بكيرد، بس اكر در حين روزه دارو نخورده و فقط بقدر ضرورت آب خورده باشد كه قضا و فديه ندارد.
و اكر در حين روزه دارو خورده باشد، براى هر روز فديه: اطعام مسكين بدهد = يك مد طعام = 1300 كرم

اما اكر روزهايي از سال بعد از ماه رمضان مشكل فوق را نداشته و مي تواند بطور معمولي روزه بكيرد، آنرا قضا مي نمايد.[شمارة ثبت: (1414) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

آب بقدر ضرورت در روزه براى مضطرين ناتوان از روزه

پستتوسط aelaa.net » چهارشنبه جولاي 25, 2012 5:38 pm

سؤال:
از شما نقل شده كه روزه دار در صورت ضرورت مي تواند قدري آب بنوشد، و اشكالي به روزه اش ندارد.
آيا دقيق نقل شده؟ آيا اين حكم كلي است؟ يا مخصوص افراد خاص و شرايط خاصي است؟

جواب:
1- آنجه بنده نقل كرده ام از بيان شريف حضرات معصومين عليهم السلام بوده است.
2- اين رخصت عمومي نبوده و در هر شدت عطش براى روزه دار قابل اجرا نيست.
3- محدوده اين رخصت: افرادي است كه بخاطر سن يا شرايط جسمي در حال روزه بخاطر نخوردن آب آنچنان وضعيتي مبتلا مي شوند كه يا طاقت روزه نداشته و نمي توانند بخاطر اين امر ديگر روزه بگيرند، يا موجب ضرر قطعي به سلامتيشان مي گردد. مانند دختران تازه تكليف ضعيف البدن در هواي گرم و روزهاي بلند، اگر نخوردن كمي آب سبب نتوانستن گرفتن روزه بشود، يا شخصي كه بيماري مبتلاست، كه قدري ميانروز حتما بايد آب بخورد و اگر نخورد خطير بوده، و ناچار به ترك روزه است، پس همه اين موارد مي توانند قدر كمي (دفع ضرورت) ولى نه به حد سيراب شدن آب مصرف كنند و روزه شان نيز صحيح بوده و قضا و فديه هم ندارد.
و همانطور كه اشاره شده اين به معنى اين نيست كه هر وقت كسي در روزه خيلي تشنه شد؛ كه بر او سخت بود، آب بخورد، بلكه از لوازم روزه كشيدن كرسنكي و تشنكي و تذكر شرايط قيامت است، و رخصت مذكور محدود به شرايط و نحوه فوق است.[شمارة ثبت: (1415) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

كاربرد برچسب كنترل تشنگي و گرسنگي

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه جولاي 29, 2012 7:36 pm

سؤال:
اخيرا صنايع دارويي چين برچسبهاي طبي را به بازارهاي كشورهاي اسلامي عرضه كرده است كه از نظر ظاهر به شكل برچسب زخم و پانسمان است، و در انتهاى كمر و نزديك كليه چسبانده شده، و خاصيت آن رفع تشنگي به مدت شش ساعت است، نظير اين نوع برچسب براى عدم احساس گرسنگي نيز عرضه شده است. آيا كاربرد اين برچسبها براى روزه دار اشكالي دارد.

جواب:
1- از آنجا كه مكانيزم و عملكرد موارد مذكور به اين صورت است كه
حاوي دارويي مخصوص است كه از طريق پوست و مويرگهاي آن؛ جذب خون گرديده و از طريق آن به بقيه بدن منتقل مي شود،
فلذا بحكم تزريق و مانند آن بوده؛ و سبب باطل شدن روزه مي گردد.

2- اما اگر نوع جديدي در آينده ساخته شود كه
بدون وارد شدن موادي به بدن؛ و مثلا با تاثير بر سيستم عصبي يا مدارهاي مغناطيسي و انرژي بدن؛ سبب تخفيف تشنگي و گرسنگي بشود،
در اين نوع خاص؛ كاربرد آن براى روزه داري كه در اثر روزه به زحمت مي افتد؛ اشكالي ندارد،
ولى كسي كه بي زحمتي توان تحمل تشنگي و گرسنگي روزه را دارد نبايد بكار ببرد،
چون جزو مقاصد روزه كشيدن مقداري تشنگي و گرسنگي است، و نبايد به اين روش يا روش ديگري كلا منع تشنگي و گرسنگي بنمايد.

3- اگر روزه داران در ساعات افطار؛
خوردن و نوشيدنشان فقط براساس ميل و عادت يا تقليد محيط نبوده،
و برنامه صحيحي براى تناسب حكيمانه نوع غذاي مصرفي و نحوه مصرف و مواد آن داشته باشند،
بيشتر موارد تشنگي و گرسنگي شديد؛ اتفاق نمي افتد.[شمارة ثبت: (1416) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

صلاة قيام يا نوافل شبهاي ماه مبارك رمضان

پستتوسط aelaa.net » پنج شنبه آگوست 02, 2012 5:37 pm

صلاة قيام (نوافل شبهاى ماه مبارك رمضان)

سؤال:
منظور از صلاة قيام كه در ماه مبارك رمضان مطرح است جيست؟ منظور از اين نام چه مي باشد؟ چند ركعت است؟ ختم تلاوت در آن چكونه است؟ آيا به جماعت مي شود خواند؟ آنكه در برنامه احياء شبهاي قدر به صورت جماعت در مساجد به جماعت مي خوانند چيست؟

جواب:
1- اصطلاح قيام يك اصطلاح قرآني است، و اشاره به "قيام ليل" يعني "برپا به نماز بيدار بودن شب" است، كه در اوصاف اهل عبادت گفته مي شود، شبها را به نماز برپاست و روزه ها را روزه است، و شخص مؤمن كه مواظبت بر تهجد و نوافل شب (8 ركعت نافله شب + 2 ركعت شفع + 1 ركعت وتر) دارد، به فضيلت و ثواب قيام ليل موفق مي شود، و اين اقل قيام ليل است.

2- در ماه مبارك رمضان نوافل شبهاي آن هزار ركعت (در مجموع سي شب) است، كه در كتب حديث و فقه و ادعيه و اعمال (از جمله براي عموم در مفاتيح الجنان) شرح آن آمده است، با مواظبت بر اين نوافل؛ شخص روزه دار به قيام ليالى ماه مبارك رمضان نيز موفق مي شود، مجموع اين نوافل و اين نماز به "صلاة القيام" نيز معروف است.

3- ظاهر عدد هزار اين نماز؛ توهم سختي آن را القاء مي نمايد، در حاليكه اگر كسي در جريان روش آسان انجام آن قرار بگيرد؛ مي بيند كه به توفيق حق؛ چقدر آسان است. حتى از مجموع فرائض و نوافل يوميه كه جزو التزامات هر مؤمن صاحب معرفت است؛ انجامش آسانتر و زمانش كوتاهتر خواهد بود، چه اينكه ملتزم به فرائض و نوافل يوميه؛ در هر ماه مجموعا حدود 1500 ركعت نماز مى گذارد، و براى ملتزم موفق كار آسانى است، اما صلاة قيام و نافله شبهاى ماه مبارك رمضان تنها 1000 ركعت در كل ماه است.
اين نماز در طول سي شب ماه مبارك تقسيم مي شود، بطوريكه هر شب تنها بيست دقيقه تا نيمساعت وقت نياز دارد، مگر شبهاي قدر كه دو ساعت اضافه مي شود، و طبيعي است كه همه اهل ايمان كه تمام شب قدر را به عبادت احيا مي كنند، از صرف دو ساعتش به اين فضيلت بسيار ارزشمند دريغي نخواهند داشت.

4- روش آسان انجام صلاة قيام در هر شب ماه مبارك رمضان: در كلام حضرات معصومين : چند روش وارد شده است؛ كه ما آسانترين آنها را اينجا نقل مي كنيم:
بخشي بعد از نماز مغرب و تعقيبات و نوافلش بجاي آورده مي شود، كه (چهار دو ركعتي = 8 ركعت) است.
و بخشي هم بعد از فريضه عشاء و تعقيبات و نافله اش گذارده مي شود، كه (شش دو ركعتي = 12ركعت) است. كه اين قسمت بعد از عشاء؛ در دهه سوم ماه (21 تا30) به صورت (يازده دو ركعتي = 22ركعت) گذارده مي شود.
بجز دو بخش بعد از مغرب و بعد از عشاء كه هر شب هست؛ بخش ديگري نيز در شبهاى سه گانه (19-21-23) هست كه بعد از انجام آن دو بخش؛ (50 دو ركعتي = 100 ركعت) ديگر هم بجاي مي آورند.
مجموع اين ركعات در تمام ماه مي شود هزار ركعت = (20×20) + (10×30) + (3×100) = 1000

5- همانطور كه اشاره شد، در شبهاى سه گانه معروف به قدر؛ صد ركعت نماز مستحب ذكر شده، كه اين در السنه عموم؛ جزو اعمال اين شبها معروف شده است، و از آنجا كه برخى حال انجام نافله نداشته، و معمولا اشخاص نماز قضاي نخوانده هم دارند، و يا برخى مي خواهند زرنگي كرده؛ هم نماز قضا بجاي آورده هم به فضيلت صد ركعت اين شب برسند، ازين رو: شش روز نماز قضا بجاي مي آورند؛ كه مي شود حدودا صد ركعت، و چون تنهايي و به صورت فرادى؛ شايد حال انجام نماز قضا را نيز نداشته باشند، و صورت جماعت سبب حركت و تشويق و سهولت آن برايشان شده، و از طرفي به جماعت خواندن؛ سبب صرفه جويي در خواندن حمد و سوره هم مي شود؛ فلذا در برنامه احياء اين شبها در مساجد؛ نماز جماعت قضا صد ركعت؛ توسط اين دسته از مؤمنين رواج دارد.

6- از آنجا كه اينها نماز قضاي واجب مي خوانند؛ فلذا به جماعت خوانده مي شود؛ و اشكالي ندارد. اما نوافل كه نماز مستحبي هستند؛ از جمله نوافل شبهاى ماه مبارك رمضان (صلاة القيام)؛ جايز نيست كه به جماعت خوانده شود، و آنچه در ميان عمريان رايج است؛ جزو بدعت منهي شرع شريف مى باشد.
البته نيت نماز به دو نماز كه هم نماز قضاى واجب باشد؛ هم نماز صد ركعتى اين شبها؛ صحيح نيست، و نماز مثل غسل نيست كه با يك غسل؛ نيت براى چند غسل (جنابت، توبه، جمعه، زيارت، ووو) نمود. البته نوافل مستحبى را مى توان به صورت يكي از نمازهاى مستحبى ديگر بجاى آورد؛ و با اين روش از فضيلت و ثواب هر دو عمل بهره مند شد، مثل اينكه نوافل يوميه را به صورت نماز امام زمان و يا نماز جعفر طيار و نمازهاى معصومين : بجا آورد، در اين صورت ضمن اجابت توصيه مولا به نافله يوميه؛ و نائل شدن از ثواب و بركات آن؛ به فضيلت و ثواب نمازهاى آن حضرات نيز نائل مى گردد.

7- براى صحت نوافل همراه با جماعت؛ مگر اينكه شخصي صورتا در جماعتى شركت كند؛ ولى نوافلش را به نيت فرادى؛ همراه امام جماعتي بجاي بياورد؛ در اين صورت اشكالي ندارد. مثل اينكه اگر شخصي اتفاقا در چنين جماعتي واقع شده (مانند زوار حرمين شريفين در ماه مبارك رمضان) و مي خواهد از فرصت و محيط استفاده كرده؛ هم نوافلش را در آن مكان شريف بجاي آورد، هم همراه تلاوت امام جماعت؛ تلاوت نماز نافله اش را بخواند؛ و به ختم تلاوت موفق شود، هم طبق وظيفه؛ از بدعت منهي شرع (جماعت در نافله) پرهيز كند؛ و نمازش هم صحيح باشد، در اين صورت؛ براى اداى نماز نافله؛ نيت فرادى كرده، هر چند همراه آن جماعت نمازش را بجاي مي آورد، و در وقت قرائت نماز هم؛ همراه امام جماعت تلاوت خودش را نموده تا ختم نمايد.
يا در مجامع مؤمنين؛ شخصي كه تلاوتش صحيح است، جلو بايستد نماز نافله (صلاة قيام) خودش را با خواندن قرآن (از ابتدا تا انتها) در قرائت بخواند، و ديگران هم براى اينكه از ختم تلاوت در نافله صلاة قيام بهره ببرند، همراه او نيت نافله فرادى نموده؛ و قرائت نمازشان را نيز خودشان همراه او بخوانند (با استفاده از شنيدن تلاوت او)، اين هم اشكالي ندارد، چون واقعيتش فرادى است؛ و جماعت نيست، هرچند صورتش همراهي دسته جمعي در نماز است.

8- البته مؤمنين توفيق ختم تلاوت را؛ محدود به فراهم شدن قاري متمكن ننموده، چه اينكه مي توانند خودشان با استفاده از نوارهاى تلاوت صحيح (در دستگاههاى كوچك پخش فايل صوتي؛ همراه با گوشي) در نماز استفاده كنند، يا از روي مصحف بخوانند.

9- منظور از ختم تلاوت؛ انجام آن در يكشب نيست، هر چند برخي موفقين با اختصاص 8 تا 10 ساعت، آنرا هر شب انجام مي دهند. معمول ختم تلاوت در نوافل؛ با تقسيم صفحات مصحف و سور آن بر سي شب ماه مبارك رمضان؛ انجام مي شود. كه هر شب (20-30) دقيقه براى تندخوان؛ و يكساعت براى ترتيل خوان بيشتر طول نمي كشد.

10- در صورت انجام ختم تلاوت در نوافل؛ سجدات واجبة قرآني را بايد در همان وسط قرائت بجاي آورند (يك سجده)، و بعد از سجده برخاسته و در حالت قيام؛ بقيه قرائت نماز و تلاوت يا ركوع را انجام مي دهند. و سجدات مستحبه قرآني را؛ اكتفا به اشاره سر (به عنوان سجده) مي نمايند.

11- نوافل؛ از جمله صلاة قيام و نوافل شبهاى ماه مبارك رمضان؛ همه اش دو ركعتي است، و تجديد وضو يا خواب يا خوراك ميان آنها اشكالي ندارد.

12- شخصي كه انجام نوافل "صلاة قيام" برايش در مشاهد مشرفه؛ يا مسجد جامع يا مسجد محل ميسر نيست، در صورت امكان آنرا در زير آسمان بجاي آورد.

13- كسي كه برخي ركعات را در برخي شبها فراموش نموده، يا دير از فضيلت اين نماز مطلع شده، مي تواند ركعات شبهاي گذشته را در شبهاي باقيمانده بجاي آورده؛ و آنرا يكجا يا در چند قسمت تدارك نمايد.

14- بعد از روزه ماه مبارك رمضان؛ كه براى متمكنين فريضه بوده، و امساك روزش بقدر ميسور؛ براى معذورين هم مستحب است، با فضيلت ترين عمل اين ماه؛ ختم تلاوت قرآن و نوافل "صلاة القيام" است، و بر ادعيه و اذكار و ساير نمازها ترجيح دارد.
وفقنا الله جميعا للصيام والقيام وختم تلاوة القرآن والسجدات والمناجاة، وأن يبلغنا ليلة القدر و يوصلنا بلقاء الإمام، و المغفرة والرضوان. [شمارة ثبت: (1417) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

روزه براي مبتلاي به ناراحتي كوارشي

پستتوسط aelaa.net » پنج شنبه آگوست 02, 2012 7:12 pm

سؤال:
کسی که زحم معده و یا اثنی عشر داشته باشد میتواند روزه بگیرد؟

جواب:
1- بستكي دارد كه بخواهد معذور شود يا با حفظ سلامتي روزه بكيرد

2- مبتلايان به ناراحتيهاى كوارشي همه يك جور نيستند و شرايط و شدت بيماريشان مختلف است

3- افرادي كه بالفعل خونريزي داشته اول بايد علاج كنند كه خونريزي نداشته باشند،
و اكر عليرغم معالجه؛ روزه سبب خونريزي يا شدت بيماري بشود معذورند،
اما اكر همراه با علاج؛ بوسيله روش زير؛ روزه كرفته و مشكلي نداشتند؛ خوب روز بكيرند.

4- در بررسي هاي با متخصصين كوارش در طب رايج
ذات روزه براى خود اين دو بيماري مشكلي ندارد
تنها عارضه ترشيح اسيد شديد كه منجر به درد يا تعريق بشود براى وي ضرر دارد
فلذا اكر اين عارضه جانبي بنحوي منع شود روزه مانعي ندارد.

5- براى علاج اين علامت جانبي راههاي متعددي هست از جمله
در طب رايج: قرصهاى فاموتيدين يا رانيتيدين و مانند آنرا تجويز مي كنند
در طب كهن و اسلامي هم نكاتي در اينجا منتشر شده است
http://aelaa.net/Fa/viewtopic.php?f=13& ... =10#p26506
كه مهمترينش
منع غليه رطوبت و سرديها بر معده
و عدم نابرهيزيها
و نكته اخر ادرس فوق است

و اينها بسيار مجرب بوده
و افرادي سالها روزه نمي توانستند بكيرند بدينوسيله موفق شده
و يا باقرص روزه مي كرفته اند، و بارعايت نكات بي نياز از قرص شده اند[شمارة ثبت: (1418) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

خرید اجناس داخلي يا وارداتي

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه آگوست 12, 2012 6:34 pm

سؤال:
در بازار ايران اجناس مختلف مصرفي از خوراك و پوشاك هر دو نوع توليد داخل و خارج وجود دارد، كداميك را تهيه كنيم؟

جواب:
1- هر جنسي جون خارجي است كيفيتش بهتر نيست، و جون داخلي است كيفيتش بايين نيست، و در هر دو صنف هر دو نوع جنس هست.

2- يكي از مشكلات اجناس داخلي: نبود سيستم كنترل كيفيت و قيمت، و عدم تعهد عرضه كننده درباره كيفيت جنس است.
و اين سبب شده تا هر جنسي با هر قيمتي توليد كنند،
اكر كارفرما ضعف شرايط و سيستم توليد دارد يا كاركر كوشا نيست، و در وقتي كه صد عدد بايد توليد كند بنج عدد توليد مي شود، طبيعي است كه هم كيفيت جنس بايين امده و هم قيمت ان سرسام اور بالا مي رود،
و توليد كننده خارجي كه سيستم توليدش مراقبت مي شود و كاركرش تنبل نيست، مي تواند همان جنس را بهتر و بسيار ارزانتر (عليرغم هزينه جابجايي جندين هزار كيلومتر) عرضه كند،
در اين وضعيت نه شرع نه عقل نه عرف هيجكدام حكم نمي كنند كه خسارت ان نقص توليد يا تنبلي كاركر را مردم ببردازند.

3- مشكل ديكر: متاسفانه فرهنگ جلب رضايت مشتري در بازار داخلي ضعيف است؛
و ان آداب و التزاماتي كه فروشندكان و عرضه كنندكان در كشورهاى خارج (حتى كشورهاى ضعيف) دارند، در ايران غاليا ندارند.
و به خريدار به جشم "كسي كه مجبور است هر جه عرضه شده با هر قيمتي بخرد" نكاه مي كنند.
و اين از عوارض اقتصاد دولتي (تعرفه كمركي و غير رقابتي) است كه اين صنف را بي رويه بار آورده است.

4- بهترين راه واداشتن اين اصناف به عرضه محصول با كيفيت بهتر و قيمت مناسبتر؛
خريدن نكردن از فروشندكان بي اهميت به مشتري؛ و خريد كردن بهترين جنس با قيمت مناسبتر است.

5- حمايت از توليد داخلي با خريد كالا خوب است، ولى بشرطي كه سبب ضرر و اجحاف به مصرف كننده نباشد.
ولذا از خدمات ارزشمند دولت واردات براي كنترل قيمت بازار و بالا بردن كيفيت محصولات است.
كه اميد است اين برنامه در همه سطوح با مديريت مناسب (نه بي رويه) اعمال شود.

6- معاملات بازار را عرضه و تقاضا تعيين مي كند،
و پرخريدارتر آن جنسي كه كيفيت و قيمتش مناسب باشد.

7- البته برخي اجناس كه موضوع طهارت و نجاست يا حلال و حرام بودن دارد،
در اين صورت آن توليد خارجي كه آلوده است، بايد احتراز شود،
و توليد داخلي كه اهل شرعيات و ملتزم است ترجيح دارد، ولو كيفيت يا قيمتش مناسبتر نباشد.[شمارة ثبت: (1419) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

قبليبعدي

بازگشت به مجمع علوم فقه آئین الهی


Aelaa.Net