غرفه باسخ به مسائل معارف الهي بازديدكنندكان

مجمع گفتگوی پژوهشگران وآموزشگران علوم فقه آئین الهی

مديران انجمن: najm115, najm115, najm115

زمان توجه و ال ياسين

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه نوامبر 11, 2012 4:25 am

سؤال:
بهترین زمان برای زیارت ال یس در طول شبانه روز چه وقت است است؟

جواب:
زيارت ال ياسين بر محور توجه است، و هر وقت توجه حاصل باشد مناسب است،
و مي تواند صبح بوده، و روزش را با ان اغاز كند،
و عمده بكاربردن نسخه كامله ان و دوازده ركعت قبل از ان است.
در بركزاري مجالس ال ياسين نيز هر وقت ميسر باشد؛ ممكن است و شب و روز جمعه به دليل تعلق بحضرتش اولى است
و در ميان عامه مردم به تناسب مسجد سهله در شبهاى جهارشنبه رواج دارد[شمارة ثبت: (1439) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

نماز حضرت صاحب الأمر (منه السلام وإليه التسليم)

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه نوامبر 11, 2012 4:27 am

سؤال:
درباره نماز امام زمان سؤالي داشتم؛ در كتابها با تفاوتهايى نقل شده است، مى خواستم برايم دستور العمل كامل نماز امام زمان را بيان نمائيد، در كمى فرصت؛ حداقل برنامه آن چيست؟

جواب:

نماز حضرت صاحب الأمر (منه السلام وإليه التسليم)

(نسخه جامع: حاوى همه روايات بطور مفصل و كامل)

نكته اول: نماز حضرت صاحب الأمر منه السلام والیه التسلیم كه شخص حضرتش آنرا بجاى آورده، و طي توقيع شريفي كه از ناحيه مقدّسه‏ حضرت صاحب الزمان منه السلام والیه التسلیم صادر فرموده؛ اين نماز به شيعيان نيز معرفى و توصيه گرديده، و در موارد بسيارى هم براى طلب حاجت از خداوند و توسل و استغاثه به حضرتش نيز سفارش شده، و قرنهاست كه به عنوان عمل مجرب و توسل موفق؛ و نيز راه اتصال و پيوند با حضرتش بشمار مي رود.

نكته دوم: اين نماز را به قصد طلب حاجت از خداوند مى گذارند، و بعد از نماز؛ با اذكار و ادعيه اى با خداوند مناجات مى كنند، و سپس استغاثه به حضرت امام زمان منه السلام والیه التسلیم انجام مى گردد، و سپس اين نماز به محضر شريفش، هديه مى شود، و با سلام به حضرتش خاتمه مى يابد.

نكته سوم: اين نماز برحسب شرايط و مقتضيات هر واقعه؛ با برخى از ادعيه و اذكار و يا تفصيل و اختصار در نحوه انجام آن؛ توصيه شده است، و در اينجا دستور العمل مفصل و جامع آنرا كه مشتمل بر همه اذكار و ادعيه و اعمال آن مى باشد؛ ارائه مى كنيم، تا براى اهل معرفت و توفيق؛ امكان بهره مندى از آن فراهم باشد:

1- بعد از نيمه شب جمعه برخيزد، 2- غسل‏ كند، 3- و زير آسمان؛ و يا به جايگاه نماز خود برود، 4- و دو ركعت نماز بخواند، 5- (و مردان) با سرو باي برهنه بخوانند، 6- در هر ركعت در قرائت نماز و تلاوت سوره حمد وقتى كه به آيه پنجم "ايّاك نعبد و ايّاك نستعين" رسيد؛ آنرا صد مرتبه‏ بگويد، سپس سوره "حمد" را به پايان ببرد، 7- و يك (× يا هفت) مرتبه سوره "توحيد" بخواند، 8- و ذكر ركوع (سبحان ربّى العظيم و بحمده)؛ و ذكر سجود (سبحان ربّى الاعلى و بحمده) را هفت مرتبه بگويد.

9- در قنوت نماز؛ براى حضرتش دعا كند، مانند:

- دعاى: اللهم كُنْ لِوَلِيِّكَ القائم بأمرك * محمّد بن الحسن المهديّ * عليه وعلى آبائه أفضل الصلاة والسلام (صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَى آبائِهِ) * في هذِهِ السَّاعَةِ وَ في كُلِّ سَاعَةٍ * وَلِيًّا وَ حافِظًا * وَ قائِدًا وَ ناصِرًا * وَ دَليلاً و مؤيِّدًا وَ عَيْنًا * حَتّى تُسْكِنَهُ أرْضَكَ طَوْعًا * وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلًا (وَ تُمَتِّعَهُ فيها طولًا و عرضًا) * وتجعله و ذريّته من الأئمة الوارثين * اللهم انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ * و اجعل النصر منك على يده * و اجعل النصر له * و الفتح على وجهه * و لا تُوَجِّهِ الأمر إلى غيره * اَللّهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِينَكَ وَ سُنَّةَ نَبِيِّكَ * حَتَّىٰ لَا يَسْتَخْفِيَ بِشَيْئٍ مِنَ الْحَقِّ * مَخَافَةَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ * اَللّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ * تُعِزُّ بِهَا الإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ * وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ * وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَىٰ طَاعَتِكَ * وَ الْقَادَةِ إِلَىٰ سَبِيلِكَ * وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الآخِرَةِ * و آتنا في الدنيا حسنة * و في الآخرة حسنة * و قنا عذاب النار * و اجمع لنا خير الدارين * و اقض عنّا جميع ما تحب فيهما * و اجعل لنا في ذلك الخِيَرَةَ * برحمتك و مَنّك في عافية * يا أَرحم الراحمين * آمين رب العالمين * و زدنا من فضلك و يدك المَلَا * فإنّ كل مُعْطٍ ينقص من ملكه * و عطاؤك يزيد في ملكك *

- و يا دعاى: اللَّهُمَّ أَصْلِحْ عَبْدَكَ وَ خَلِيفَتَكَ بِمَا أَصْلَحْتَ بِهِ أَنْبِيَاءَكَ وَ رُسُلَكَ * وَ حُفَّهُ بِمَلَائِكَتِكَ * وَ أَيِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ مِنْ عِنْدِكَ * وَ اسْلُكْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا * يَحْفَظُونَهُ مِنْ كُلِّ سُوءٍ * وَ أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْنًا * يَعْبُدُكَ لَا يُشْرِكُ بِكَ شَيْئًا * وَ لَا تَجْعَلْ لِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ عَلَى وَلِيِّكَ سُلْطَانًا * وَ أْذَنْ لَهُ فِي جِهَادِ عَدُوِّكَ وَ عَدُوِّهِ * وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ * إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْئٍ قَدِيرٌ *

- و يا دعاى: اَللّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ * فَقْدَ نَبِيِّنَا صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ * وَغَيْبَةَ وَلِيِّنَا (إِمَامِنَا) * وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا * وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا * وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا * وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا * فَصَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ (وَ آلِ مُحَمَّدٍ) * وَ أَعِنَّا عَلَىٰ ذٰلِكَ بِفَتْحٍ مِنْكَ تُعَجِّلُهُ * وَ بِضُرٍّ تَكْشِفُهُ * وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ * وَ سُلْطَانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ * وَ رَحْمَةٍ مِنْكَ تُجَلِّلُنَاهَا * وَ عَافِيَةٍ مِنْكَ تُلْبِسُنَاهَا * بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ * اَللّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَىٰ وَلِيِّ أَمْرِكَ * اَلْقَائِمِ الْمُؤَمَّلِ * وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ * وَ حُفَّهُ (وَ احْفُفْهُ) بِمَلائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ * وَ أَيِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ * يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ * اَللّهُمَّ اجْعَلْهُ الدَّاعِيَ إِلَىٰ كِتَابِكَ * وَ الْقَائِمَ بِدِينِكَ * إسْتَخْلِفْهُ فِي الأَرْضِ * كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِ * مَكِّنْ لَهُ دِينَهُ الَّذِي ارْتَضَيْتَهُ لَهُ * أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْنًا * يَعْبُدْكَ لَا يُشْرِكُ بِكَ شَيْئًا * اَللّهُمَّ أَعِزَّهُ وَ أَعْزِزْ بِهِ * وَ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ * وَ انْصُرْهُ نَصْرًا عَزِيزًا * وَ افتَحْ لَهُ فَتْحًا يَسِيرًا * وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا * اَللّهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِينَكَ وَ سُنَّةَ نَبِيِّكَ * حَتَّىٰ لَا يَسْتَخْفِيَ بِشَيْئٍ مِنَ الْحَقِّ * مَخَافَةَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ * اَللّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ * تُعِزُّ بِهَا الإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ * وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ * وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَىٰ طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَىٰ سَبِيلِكَ * وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ *

10- پس از نماز؛ تهليل (لاإله إلا الله) بگويد، 11- و سپس تسبيحات حضرت فاطمه علیهاالسلام را بجاى آورد، 12- و آنگاه به سجده رود، 13- و صد مرتبه صلوات بفرستد، 14- و به سوى حق تعالى‏ زارى كند، 15- آنگاه بنشيند و مناجات و دعاى بعد نماز را بخواند:

- اَللّهمَّ قد أخَذَ التَّأديبُ مِنّي حتّى مَسَّنِيَ الضُّرُّ * و أنتَ أرحمُ الرّاحمين * و إنْ كان مَا اقتَرَفتُه مِنَ الذُّنُوب؛ أستَحقُّ بِهِ أضعافَ أضعافِ ما أدَّبتَنِي بِهِ * و أنت حَليمٌ ذُو أناةٍ * تعفُو عن كَثِيرٍ * حَتّى يَسْبِقَ عَفوُكَ و رَحمتُك عَذابَك *

- اَللّهُمَّ إِنْ أَطْعَتُكَ فَالْمَحْمِدَةُ لَكَ * وَ إِنْ عَصَيْتُكَ فَالْحُجَّةُ لَكَ * مِنْكَ الرَّوْحُ وَ مِنْكَ الْفَرَجُ * سُبْحانَ مَنْ أَنْعَمَ وَ شَكَرَ * سُبْحانَ مَنْ قَدَّرَ وَ غَفَرَ * اللّهُمَّ إِنْ كُنْتُ قد عَصَيْتُكَ؛ فَإِنّي قَدْ أَطَعْتُكَ في أَحَبِّ الْأَشْيَاءِ إِلَيْكَ؛ وَ هُوَ الإيمانُ بِكَ * لَمْ أَتَّخِذْ لَكَ وَلَدًا * وَ لَمْ أَدْعُ لَكَ شَريكًا * مَنًّا مِنْكَ بِهِ عَلَيَّ * لا مَنًّا مِنّي بِهِ عَلَيْكَ * وَ قَدْ عَصَيْتُكَ يا إِلهى * عَلى غَيْرِ وَجْهِ المُكابَرَةِ * وَ لَا الْخُروُجِ عَنْ عُبُودِيَّتِكَ * وَ لَا الْجُحُودِ لِرُبُوبِيَّتِكَ * وَ لكِنْ أَطَعْتُ هَوايَ * وَ أَزَلَّنىِ الشَّيْطانُ * فَلَكَ الْحُجَّةُ عَلَيَّ وَ الْبَيانُ * فَإِنْ تُعَذِّبْني؛ فَبِذُنُوبي؛ غَيْرُ ظالِمٍ لي * وَ إِنْ تَغْفِرْلي وَ تَرْحَمْني؛ فَإِنَّكَ جَوادٌ كَريمٌ * پس از اين تا نفس او وفا كند "يا كريم يا كريم" را تكرار كند * و بعد از آن بگويد: يا آمِنًا مِنْ كُلِّ شَيْئٍ * وَ كُلُّ شَيْئٍ مِنْكَ خائِفٌ حَذِرٌ * أَسْئَلُكَ بِأَمْنِكَ مِنْ كُلِّ شَيْئٍ * وَ خَوْفِ كُلِّ شَيْئٍ مِنْكَ * أَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ * وَ أَنْ تُعْطِيَني أَمانًا لِنَفْسي وَ أَهْلي وَ وُلْدي وَ سائِرِ ما أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَيَّ * حَتّى لا أَخافَ أحدًا * وَ لا أَحْذَرَ مِنْ شَيئٍ أَبَدًا * إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْئٍ قَديرٌ * وَ حَسْبُنَا اللهُ وَ نِعْمَ الْوَكيلُ * يا كافِيَ إِبْراهيمَ نُمْرُودَ * وَ يا كافِيَ مُوسى فِرْعَوْنَ * أَسْئَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ * وَ أَنْ تَكْفِيَنى شَرَّ ...فلان بن فلان، و به جاى (فلان بن فلان) نام شخصى را كه از شرّ او مى‏ترسد، و نام پدرش را بگويد *

16- و سپس بدين نحو استغاثه كند:

- اَللّهُمَّ عَظُمَ الْبَلاءُ * وَ بَرِحَ الْخَفاءُ * وَ انْكَشَفَ الْغِطاءُ * وَ ضاقَتِ الأَرْضُ بِما وَسِعَتِ السَّماءُ * وَ إِلَيْكَ يا رَبِّ الْمُشْتَكى * وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَةِ وَ الرَّخاءِ * اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد * الَّذينَ أَمَرْتَنا بِطاعَتِهِمْ * وَ عَجِّلِ اللّهُمَّ فَرَجَهُمْ بِقائِمِهِمْ * وَ أَظْهِرْ إِعْزازَهُ * يا مُحَمَّدُ يا عَليُّ * يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ * إِكْفِياني فَإِنَّكُما كافِيايَ * يا مُحَمَّدُ يا عَليُّ * يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ * أُنْصُراني فَإِنَّكُما ناصِرايَ * يا مُحَمَّدُ يا عَليُّ * يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ * إِحْفَظاني فَإِنَّكُما حافِظايَ * يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ * يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ * يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ * الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ * أَدْرِكْني أَدْرِكْني أَدْرِكْني * اَلأَمانَ اَلأَمانَ اَلأَمانَ *

- يا مَنْ أَظْهَرَ الْجَميلَ وَ سَتَرَ الْقَبيحَ * يا مَنْ لَمْ يُؤاخِذْ بِالْجَريرَةِ * وَ لَمْ يَهْتِكِ السِّتْرَ * يا عَظيمَ الْمَنِّ * يا كَريمَ الصَّفْحِ * يا مُبْتَدِئَ النِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقاقِها * يا حَسَنَ التَّجاوُزِ * يا واسِعَ الْمَغْفِرَةِ * يا باسِطَ الْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ * يا مُنْتَهى كُلِّ نَجْوى * وَ يا غايَةَ كُلِّ شَكْوى * وَ يا عَوْنَ كُلِّ مُسْتَعينٍ * يا مُبْتَدِئًا بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقاقِها * سپس بگويد: يا رَبَّاهُ ده مرتبه * يا سَيِّداهُ ده مرتبه * يا مَوْلاهُ ده مرتبه * يا غايَتاهُ ده مرتبه * يا مُنْتَهى رَغْبَتاهُ ده مرتبه * أَسْئَلُكَ بِحَقِّ هذِهِ الْأَسْمَاءِ * وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرينَ (عَلَيْهِمُ السَّلامُ) * إِلّا ما كَشَفْتَ كَرْبي * وَ نَفَّسْتَ هَمّي * وَ فَرَّجْتَ عَنّي * وَ أَصْلَحْتَ حالي * بعد از آن هر چه مى‏ خواهى دعا كن و حاجتت را بطلب.

سپس گونه راست صورت را بر زمين گذاشته؛ و صد مرتبه مى‏ گويى: يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ، يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ، إِكْفِياني فَإِنَّكُما كافِيايَ (كافِياني)، وَ انْصُراني فَإِنَّكُما ناصِرايَ (ناصِراني).

آنگاه گونه چپ صورت را بر زمين گذاشته و صد مرتبه مى‏ گويى: أَدْرِكْني (مرا درياب)، و آن را بسيار تكرار كن.

و سپس به اندازه يك نفَس مى‏ گوئى: اَلْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، (به فريادم برس، به فريادم برس، به فريادم برس)؛ بعد سر از زمين بردار كه خداوند با بزرگواريش حاجتت را برآورده مى‏ كند إن شاء اللّه .

17- پس از آن نماز را به حضرتش هديه كند، و براى اهداء نماز بگويد:

- اللهم أنت السلام و منك السلام * يا ذا الجلال و الإكرام * صلّ على محمد و آل محمد * الطيبين الطاهرين الأخيار * و أبلغهم مني أفضل التحية و السلام * اللهم إنّ هاتين الركعتين * هدية مني إلى عبدك و ابن عبدك * و وليّك و ابن وليّك * سبط نبيك في أرضك * و حجتك على خلقك * محمد بن الحسن المهدي * يا وليّ المؤمنين، يا وليّ المؤمنين، يا وليّ المؤمنين * فصل على محمد و آله * و بلّغه إياها * و أعطني أفضل أملي و رجائي فيك و في رسولك (صلواتك عليه و آله) و فيه * سپس هر چه را دوست دارى دعا كن برآورده مى شود، إن شاء الله.

18- و براى سلام به حضرتش (در زير آسمان و رو به قبله) بگويد:

- سَلامُ اللهِ الْكامِلُ التّامُّ الشّامِلُ الْعامُّ * وَ صَلَواتُهُ الدّائِمَةُ * وَ بَرَكاتُهُ الْقائِمَةُ التّامَّةُ * عَلى حُجَّةِ اللهِ وَ وَلِيِّهِ في أَرْضِهِ وَ بِلادِهِ * وَ خَليفَتِهِ عَلى خَلْقِهِ وَ عِبادِهِ * وَ سُلالَةِ النُّبُوَّةِ وَ بَقِيَّةِ الْعِتْرَةِ وَ الصَّفْوَةِ * صاحِبِ الزَّمانِ وَ مُظْهِرِ الإْيمانِ * وَ مُلَقِّنِ أَحْكامِ الْقُرْآنِ * وَ مُطَهِّرِ الأَرْضِ * وَ ناشِرِ الْعَدْلِ فِي الطُّولِ وَ الْعَرْضِ * وَ الْحُجِّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ * الإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ * وَ ابْنِ الأَئِمَّةِ الطّاهِرينَ * الْوَصِيِّ ابْنِ الأَوْصِياءِ الْمَرْضِيّينَ * الْهادِيِ الْمَعْصُومِ ابْنِ الأَئِمَّةِ الْهُداةِ الْمَعْصُومينَ * السَّلامُ عَلَيْكَ يا مُعِزَّ الْمُؤْمِنينَ الْمُسْتَضْعَفينَ * السَّلامُ عَلَيْكَ يا مُذِلَّ الْكافِرينَ الْمُتَكَبِّرينَ الظّالِمينَ * اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ * السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ، * اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ أَميرِ الْمُؤْمِنينَ * اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَيِّدَةِ نِساءِ الْعالَمينَ* اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ الأَئِمَّةِ الْحُجَجِ الْمَعْصُومينَ * وَ الإِمامِ عَلَى الْخَلْقِ أَجْمَعينَ * اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلايَ* سَلامَ مُخْلِصٍ لَكَ فِي الْوِلايَةِ * أَشْهَدُ أَنَّكَ الإِمامُ الْمَهْدِيُّ قَوْلًا وَ فِعْلًا * وَ أَنْتَ الَّذي تَمْلَأُ الأَرْضَ قِسْطًا وَ عَدْلًا * بَعْدَ ما مُلِئَتْ ظُلْمًا وَ جَوْرًا * فَعَجَّلَ اللهُ فَرَجَكَ * وَ سَهَّلَ مَخْرَجَكَ * وَ قَرَّبَ زَمانَكَ * وَ كَثَّرَ أَنْصارَكَ وَ أَعْوانَكَ * وَ أَنْجَزَ لَكَ ما وَعَدَكَ * فَهُوَ أَصْدَقُ الْقائِلينَ * وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الأَرْضِ * وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً * وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ * يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ حاجَتي... وحاجتش را ذكر كند * فَاشْفَعْ لي في نَجاحِها * فَقَدْ تَوَجَّهْتُ إِلَيْكَ بِحاجَتي * لِعِلْمي أَنَّ لَكَ عِنْدَ اللهِ شَفاعَةً مَقْبُولَةً وَ مَقامًا مَحْمُودًا * فَبِحَقِّ مَنِ اخْتَصَّكُمْ بِأَمْرِهِ * وَ ارْتَضاكُمْ لِسِرِّهِ * وَ بِالشَّأنِ الَّذي لَكُمْ عِنْدَ اللهِ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُ * سَلِ اللهَ تَعالى * في نُجْحِ طَلِبَتي وَ إِجابَةِ دَعْوَتي وَ كَشْفِ كُرْبَتي * و آنچه را مى خواهد از خدا خواهش كند پس او برآورده مى كند، إن شاء الله.

تذكر: در وقت فوريت و عدم مساعدت فرصت و يا توان؛ از انجام آن به صورت حداقل اين اعمال (دو ركعت با حمد و تكرار صدبار آيه پنجم، و يكبار توحيد، و بعد نماز؛ استغاثه: عظم البلاء؛ و يا من اظهر الجميل) غفلت نشود؛ و در صورت توفيق؛ از آداب و اعمال و اذكار و ادعيه روش مفصل و جامع؛ اقتباس نموده و هرچه بيشتر بهره ببرد. [شمارة ثبت: (1435) منبع: المسائل اليمنية]

سؤال:
برای نماز حصرت دو نماز ذکر شده: یکی با قرائت 100مرتبه "ایاک نعبد وایاک نستعین"، ودیگری با قرائت سوره فتح در رکعت اول وقرائت سوره نصر در رکعت دوم است، کدامیک را پیشنهاد می فرمایید؟

جواب:
آنكه تكرار آيه دارد؛ چه بسا رجحان دارد، شرح نحوه كامل خواندن آن را قبلا در جوابيه اى (1435) بيان نموده ايم، و مانعي ندارد بجا آوردن نماز توسل يا هديه به حضرت به اين صورت كه: در هر ركعت آيه پنجم سوره حمد صدبار تكرار شود، و براى سوره؛ بجاي توحيد؛ فتح و نصر خوانده، و بعد از نماز؛ ابتدا دعاى استغاثه (از نماز اول) را؛ و سپس سلام به حضرت (از نماز دوم) را انجام دهد. [شمارة ثبت: (1440) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

نوع خوراك معصومين عليهم السلام

پستتوسط aelaa.net » پنج شنبه نوامبر 15, 2012 6:59 pm

سؤال:
در اردوهاي سلامت جزو آموزشهاي طب جامع در نسخه همگانی 4
اشاره شده حضرات معصومین این خورش و یا خوراک را دوست داشته و مصرف می نموده اند و یا چنین خوراکی های با خاصیت دیگر،
با اینکه در بعضی منابع درسیمان نوشته ایشان خورش دیگری بجز نان و نمک نداشته اند چگونه قابل جمع است؟
ایا ایشان اصلا گوشت مصرف نمی کرده اند؟

جواب:
1- مطالبي كه از كلام خازنان وحي عليهم السلام نقل مي شود، بايد با تعمق و دقت مورد مطالعه قرار بكيرد
نه به صورت سطحي يا چينشي يك قطعه كلام همانطور كه در روزنامه يا تلويزيون يا توسط افراد كم سواد مباحث ديني مطرح مي شود.

2- حضرات معصومين عليهم السلام همه طيبات را مصرف مي نمودند

3- هرجند در دوران پيامبر صلى الله عليه وآله بخاطر شرايط سخت مسلمانان و روحيه ايثار حضرات اهل بيت عليهم السلام،
ايشان بسياري اوقات كرسنه بوده يا با نان خالي يا نان و نمك كذرانده
و كاهي نان و شير يا نان و خرما يا سويق (كه نوعي سوب و خوراك مطبوخ رقيق با ارد است) خوراكشان بوده است
ولى بعضا نيز بيش مي آمده كه كسي دعوتشان كند و خوراكي از صيفي جات يا كوشت هم ميهمانشان كند
كه در آن مبحث صحبت از كدو حلوايي شده بود.

4- با كسترش اسلام و اقبال مردم و برطرف شدن محاصره هاي اقتصادي و هجمات نظامي
بتدريج وضعيت مسلمانان بعد از رحلت پيامبر صلى الله عليه وآله بهتر شد
و بالتبع وضعيت خوراك حضرات اهل بيت عليهم السلام هم بهتر شده است

5- در دوران حكومت بنجساله حضرت مولا علي عليه السلام
بخاطر اينكه ايشان متصدي حكومت بودند و حاكم اسلامي بايد در سطح زندكي بائين ترين شخص جامعه معيشت كند
فلذا شخص حضرت علي عليه السلام؛ خوراك خودشان را مطابق بايين ترين سطح مردم قرار داده بودند،
و غالب اوقات نان و نمك مي خوردند

6- اما گاهي اتفاق افتاده كه خوراكي ديكري هم ديكران اورده اند
و در جمع مردم حضرت هم از ان ميل كرده اند
مثل سمنو در نوروز
كه مردم اصلي كوفه كه ايراني بوده اند درست كرده بودند و به آن نوروزي مي كفتند
و براى حضرت آوردند و ميل نمودند و خوششان هم امد.

7- و در هرصورت اينكه خوراك غالب اوقات حضرت مولا علي عليه السلام در دوران حكومتشان نان و نمك باشد؛
منافاتي ندارد با دوست داشتن و خوش امدن از ساير غذاهاي طيب يا برخي از انها.

8- اما بقيه حضرات ائمه عليهم السلام كه متصدي حكومت نبوده اند
مثل ساير مردم غذا مصرف مي كرده اند
البته با رويه زهد و ساده زيستي كه داشته اند
مانند روزه كرفتن بيشتر اوقات، و ساده خوردن، و اوقات غير روزه دو وعده يكروز و يك وعده روز ديكر خوردن، و نيم سير از سفره برخاستن،

9- ولى اينها نيز منعي نبوده از اينكه گاهي انواع طيبات كه بطور متعارف براى عموم مردم فراهم بوده مصرف كنند،
ولذا خوراكشان محدود به نان و نمك نبوده است.[شمارة ثبت: (1441) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

بررسي صحت محاسبه خمس

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه دسامبر 09, 2012 2:07 am

سؤال:
السلام عليكم ورحمةالله وبركاته
فردي قبلا حساب خمسي داشته است ليكن جندسال بيش تاكنون وقفه افتاده است
لذا همان سالها قبل (1357) كه خمس را حساب كرده است مقداري را برداخت نموده و الباقي را بدهكار بوده است
در جند سال بعد بس از تمكن مالي منزلي خريداري نموده است در غير محل سكونت خود و اين اضافه بر نياز وي بوده است
امسال به فكر افتاده است بدهي خود را بابت باقيمانده خمس مذكور برداخت نموده و دوباره حساب خمسي خود را برقرار كند
لذا خمسش به طريق زير محاسبه كرديد:
1- مبلغي كه باقي مانده بود از مقدار اصل خمس كه بايد برداخت مي نموده معلوم شد
2- مبلغي كه در خريد منزل استفاده شده بود از باقي مانده خمس بنا به درصد و محاسبات معلوم شد
3- قيمت منزل محاسبه و مقدار سهم بول خمس مصرفي در آن محاسبه كرديد
4- كليه هزينه هايي كه بابت منزل انجام شده بود و يا عايدات از قبل اجاره منزل با احتساب سهم بول خمس مصرفي محاسبه شد
5- رشد و ترقي قيمت منزل با نرخ كذاري آن محاسبه و ميزان سهم بول مصرفي از خمس معين شد
6- خمس امسال محاسبه كرديد
7- جمعا خمس امسال + مبلغ خمس قبلي محاسبه كرديد
8- ضمنا از سال 1357 تاكنون بس اندازش مبلغ ... حساب بانكي قرض الحسنه است كه براي مخارج حج كنار كذاشته است البته از آنسال تاكنون خمسي محاسبه ننموده است
محاسبه خمسش طبق آيين نامه و باسخهاي بركزيده در تالار حيات اعلى و روشي كه در آنجا كفته شده محاسبه كرديده بود
لذا براي اطمينان و درستي و دقت محاسبه انجام شده و نحوه محاسبه از شما برسيدم
لطفا راهنمايي بفرماييد

جواب:
عليك السلام

* نحوه اى كه نقل كرديد با ان ايين نامه سازكار نيست و بر طبق رايج است
جون ارتفاع قيمت منزل و لوازم مورد استفاده را رايج مشمول خمس مي دانند
اما طبق تعاليم مكتب وحي مشمول خمس نمي باشد

1- آنجه بدهكار بوده و برداخت نكرده،
اكر جدا نكرده و جزو مالش مانده، مقدار خمس و مقدار رشد آن و مقدار منافع و مصرف آن را بدهكار است

2- منزل و وسايل لايق زندكي و املاكي كه درامدش براى تامين مخارج سالش به ان نياز دارد
اكر از درامد سالانه و مال خمس داده تهيه شده
اينها هيجكدام خمس ندارد
و ارتفاع قيمت انها تا مادامي كه مورد نياز زندكي و محل مصرفش است خمس ندارد

3- اكر مال كنار كذاشته براي حج مثل خريد فيش و در نوبت ماندن باشد
خمس ندارد
اكر مال طوري كنار كذاشته كه هيج وقت از ان و براى هيج نيازي برداشت نكرده و نمي كند
باز خمس ندارد
اما اكر به اين نيت بوده ولي احيانا اكر براى موردي بيش بيايد انرا برداشت كرده يا مي كند مشمول خمس مي شود[شمارة ثبت: (1442) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

دو سؤال: يكي اصطلاح تاريخي، دومي نسخه زيارت

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه دسامبر 09, 2012 2:19 am

سؤال:
السلام عليكم ورحمةالله وبركاته
1- در كتاب شريف منتهي الامال در باب بنجم در بيان شهادت جوانان هاشمي در عاشورا
وقتي ذكر حضرت علي اكبر عليه السلام شده است در نسب مادر مكرمه شان ليلي بنت ابي مرة بن عروة بن مسعود ثقفي
در خصوص عروةبن مسعود كفته است كه: وي يكي از سادات اربعه در اسلام بوده است
سؤال : سادات اربعه جه كساني بودند؟


جواب:
عليك السلام
1- مقصود از اصطلاح "سادات" در زبان عربي با مقصود از همين اصطلاح در زبان فارسي مختلف است
در فارسي مقصود :ذريه حضرت مولا و حضرت زهرا عليهما السلام" هستند
در عربي يعني "بزرك و سرور"
و اين ممكن است در هر محل يا هر زمان يا هر قومي شامل كساني باشند

سادات اربعة كه مورد سؤال است،
جهار نفري هستند كه حضرت بيامبر (صلى الله عليه وآله) از ايشان به عنوان بزركان بسيار مهم عرب ياد فرموده است و آنان:
عروة بن مسعود الثقفي - هلال العبدي - عدي بن حاتم - سراقة بن مالك المدلجي
بلكه عروة بن مسعود الثقفي يكي از دو نفر عظيم عرب است كه در اين آيه از قرآن كريم ياد شده است:
لَوْ لا نَزَّلَ هَذَا القُرْآنَ عَلَى رَجُلٍ مِنَ القَرْيَتَيِنِ عَظِيِمْ
ولذا عروة بن مسعود الثقفي فرستاده بيامبر (صلى الله عليه وآله) براى عقد قرارداد صلح حديبيه بود با اينكه هنوز مسلمان نشده بود
اما وقتي رسما و علنا هم مسلمان شد و قومش را به اسلام دعوت كرد، مافياي مشركين فورا او را ترور كردند
حضرت نبي اكرم (صلى الله عليه وآله) شمايل او را شبيه ترين مردم به حضرت عيسى توصيف فرموده اند[شمارة ثبت: (1444) منبع: المسائل الإنترنتية]

سوال:
2- همجنين در آن كتاب شريف:
يك عبارت را از زيارت ناحيه مقدسه مي آورد يعني: مهمهما باكيا
كه در برخي كتب اين عبارت را با حاء جيمي آورده است
حال كدام عبارت صحيح است؟

جواب:
2- صحيح = محمحما[شمارة ثبت: (1445) منبع: المسائل الإنترنتية]

متشكرم
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

مصرف صندوق صدقات مؤسسات

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه دسامبر 09, 2012 2:23 am

سؤال:
شخصی چند سال پیش به منزلی امده و صندوق صدقه ای خالی آنجا جامانده يافته
و ایشان طی این چند سال یک مبلغی را ریخته ولی به کسی نداده
آیا این پول صدقه را به اسم ان صندوق باید بدهد؟ یا نه در اختیار خودش می باشد و مي تواند به هر فقيري بدهد؟

جواب:
صدقات را نبايد نكه داشت تا سال برسد
ماهش هم زياد است
در فرض مذكور شخص اختيار تعيين مسير مصرف صدقات را دارد
ولي صندوق را به مؤسسه مربوطه بركرداند[شمارة ثبت: (1446) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

نماز بوقت نقطه اي در مسير برواز

پستتوسط aelaa.net » چهارشنبه دسامبر 12, 2012 12:28 am

سؤال:
کسی ساعت یک بامداد از کشور قطر پرواز دارد برای کشور چین، و تقریبا 6ساعت پرواز طول می کشد،
و به ساعت کشور چین در ساعت 15 به آنجا می رسند، تکلیف ایشان برای نماز صبح چه می باشد؟ ممنون از راهنمایی شما.

جواب:
بايد به افق هر نقطه اي كه وقت داخل مي شود، فرائض و نوافل را خواند، و چون موضوع سؤال؛ وقت نمازي است كه در مبدأ و مقصد نبوده؛ و بين راه وقتش مي رسد، بايد به وقت اذان صبح در نقطه اي كه در مسير فرا مي رسد؛ نمازش را بخواند، طلوع فجر در هوابيما مشهود است،
مراقبت كند هر وقت داخل شد با چند دقيقه احتياط (تفاوت ارتفاع با سطح) نماز صبح را اقامه كند، البته با داشتن مختصات جغرافيايي نقطه مزبور (رؤيت طلوع فجر) از خلبان و خدمه، و داشتن ارتباط اينترنت، مي تواند با اتصال به سايت منجم اوقات شرعي (مركز نجوم كهن و اسلامى)، ساعت دقيق طلوع فجر آن نقطه را نيز بدست آورد. [شمارة ثبت: (1447) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

برخي از حركات در عزاداري

پستتوسط aelaa.net » پنج شنبه دسامبر 13, 2012 1:22 am

سؤال:
برای عزاداری آقا ابا عبدالله الحسین (عليه السلام) هنگام سینه زدن در مجالس زنانه،
اغلب خانمها به جای زدن دستهایشان به سینه، همین طور که نشسته اند به پایشان (رانها) میزنند
آیا این درست است؟ آیا بی ادبی نیست؟ و بعضی هم ، هم به سینه و هم به پایشان میزنند، آیا این اشکال دارد؟


جواب:
اشكالي ندارد.
هر دو حركت مذكور و نيز بر سر و يا صورت زدن، همگي واكنش طبيعي انسان در وقت تالم از مصيبت است
كه بنا به شدت مصيبت از انسان صادر مي شود،
كه در مصائب دنيوي توصيه برهيز شده، و در مصيبت حضرتش نه تنها منع نشده بلكه توصيه نيز گرديده است.[شمارة ثبت: (1448) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

نكاتي در شيردادن از طريق غير مادر

پستتوسط aelaa.net » سه شنبه ژانويه 15, 2013 3:41 am

سؤال:
بخاطر ارتباط شديد و نزديك بين برخي خانواده ها؛
و براي سهولت معاشرت بين بزركترهاي نامحرم،
اكر از طريق شيردادن بخواهند ايجاد محرميت كنند، كه مشكلي شرعي نداشته باشند، جطور است؟

جواب:
1- مسائل شيردادن و احكام تابع آن بسيار دقيق است،
و انجام آن درميان نزديكان؛ بالعكس كاهي سبب بيجيدكيهايي در ارتباطات؛
و يا ايجاد مظنه شبهه در ازدواج نسلهاي بعدي،
بلكه در مواردي موجب حرام شدن همسر بر خود شخص يا شبهه آن مي كردد،

2- افزون براينها از نظر تربيتي و اخلاقي آثار منفي مهمي دارد و آن اينكه
القاء معناي غلط بي بند و باري در ميان فرزندان و نوجوانان مي كند،
جه اينكه آنها غافل از جزئيات مسائل بوده،
و فقط مي بينند كه كسي منعشان نكرده و يا توصيه شان به رعايت حكم محرم و نامحرم نمي كند،
كه سبب سوء برداشت كلي يا جزئي مي كردد،
بس اكر ندانند دليلش را كه آن تصور غلط آزاد بودن را دارد
و اكر بدانند كه رضاعي موقت براى آن انجام شده، جون دليل و حكمت تفصيليش را نمي دانند،
آنرا روشي فورماليته براى ازادي بزركترها تصور كرده
و بدين صورت اساس التزام دينيشان سست مي كردد

و اصلا اينكونه استفاده ها بر خلاف اهداف تشريع احكام الهي است
جه اينكه با حكم رضاع در نظر شرع؛ مي خواهند دايره التزام شخص و حرمت نكهداشتن او بيشتر مي شود
و با رضاع مادر و خواهر و برادر و و... هايي به جمع خويشان نسبيش اضافه مي كردد و مسؤوليتش بيشتر مي شود
نه اينكه براى اين باشد كه او را آزادتر و بي مسؤوليتتر كند

3- فلذا براى رفع ضرورتها
از روش رضاع و شيردادن اجتناب شود،
مكر با بررسي دقيق جزئيات موضوع و توابعش قبل از انجام آن،
و سبس ثبت موارد مَحْرم شده و حرام براى ازدواج كرديده، و فروع آنها،
و تعليمش به فرزندان كه مبتلاي به حرام نشوند،

4- اما بهترين راه براى محرميت در موارد اضطراري
از طريق ازدواج موقت دختر كودك به ولايت بدرش است،
كه مادرش بر شخص محرم مي كردد،
و دايره محرميتش هم محدود و بسته است.

5- و موضوع شيردادن هم
امر ساده اي مانند ساير امور مراقبتي و بهداشتي نيست،
كه هر زني بخواهد از روي كمك در غياب خواهر يا دوستش بجه او را ارام كرده و شيرش دهد،
بلكه تاثيرات شير در روح و روان كودك از امور مسلم است،
و انتخاب مرضعه بايد از روي بصيرت لازم باشد
و اين امر بعد از ملاحظه احكام محرميت و توابع آن (كه فوقا اشاره شد)،
و اينكه از بيرون فاميل و خويشان و خاندان باشد
توسط زني باشد، كه خود از امتيازاتي خاصي برخوردار بوده و شجره نياكان او نيز به اوصافي شايسته موصوف باشند
تا بواسطه آن رضاع كمالاتي به خصلتهاى كودك افزوده شود،
نه اينكه زني باشد پائين تر يا معمولي تر از مادر كودك
كه سبب تضعيف شخصيت كودك كردد،
بلكه حتى مثل مادر او و در سطح او نباشد،
تا آنكه خصائلش (كه خالي از ضعف نيست) در روح و روان كودك مضاعف شود.
ولذا مرضعه را از بيرون خاندان و خويشان و قبيله خود انتخاب مي كرده اند،
با رعايت سلامت و ايمان و كمالات شخصي و خانوادكي و خانداني مرضعه.
جون آنجه را از خاندان و قبيله والدين بايد دريافت كند به نسب و ولادت از ايشان كسب كرده
و نبايد با مرضعه از خاندان تشديد خصائل شود (كه ضعفها هم جزوش است)
بلكه بايد بوسيله مرضعه صفات ممتاز ديكري به او افزوده شود،
و يا با تعدد مسير وراثت خصائل؛ ضعفهاي خاندان نسبي با شير از آنها تشديد نشود
و اين امر راز كرفتن مرضعه براى فرزندان در قديم بوده، عليرغم شيرداشتن مادر

با توجه به موارد فوق در موضوع شيردادن تساهل نشود
كه اين امر مانند ديكر امور مراقبتي از كودك نيست[شمارة ثبت: (1449) منبع: المسائل الإنترنتية]

والحمدلله رب العالمين
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

معامله و تاخیر در اداء تا تغيير ارزش پول

پستتوسط aelaa.net » جمعه ژانويه 25, 2013 3:20 pm

سؤال:
اگر یک شخصی از ما جنسي بخرد و بگويد 20روزه میاورم و نیاورد
بعد از 8ماه حالا اورده، قیمت جنس تفریبا 50% گران شده است
آيا می شود از آن این تفاوت قیمت را گرفت؟ یا شرعا مشکل دارد؟

جواب:
اكر جزو قرارداد شرط بوده مدت برداخت، و اينكه اكر رعايت نكرد، معامله فسخ و به قيمت روز يا نرخ جديد حساب مي شود،
كه معامله فسخ و به قيمت روز يا جديد تعيين شده مي تواند حساب كند

اكر شرط نبوده و فقط قول خريدار بوده؛ مثل دين و بدهي است كه تاخير شده،

اما از انجا كه اسكناس و ارزهاي رسمي كشورها ماليت حقيقي نداشته و اعتباري است
فلذا به ارزش و رواج وو... مشروط هستند
و در صورت تنزل قيمت بطور محسوس؛ خريدار بايد تحصيل رضايت فروشنده كند،
و فروشنده هم مي تواند كسري حاصله را در وقت برداخت حساب نمايد[شمارة ثبت: (1450) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

قبليبعدي

بازگشت به مجمع علوم فقه آئین الهی


Aelaa.Net