غرفه باسخ به مسائل معارف الهي بازديدكنندكان

مجمع گفتگوی پژوهشگران وآموزشگران علوم فقه آئین الهی

مديران انجمن: najm115, najm115, najm115

كاهش ارزش پول توسط دولتها

پستتوسط aelaa.net » جمعه ژانويه 25, 2013 3:31 pm

سؤال:
معمول است دولتها براى جبران كسري بودجه
و بدست اوردن ارز بيشتر بطور دستي ارزش بول خودشان را كاهش مي دهند
و مثلا در عرض يكهفته يك تومان قيمت سه ريال بيدا مي كند
آيا دولت ضامن است در مقابل مردم كه دارائيهايشان را دو سوم از دست داده اند؟

جواب:
دولت حتما ضامن است شرعا و بدهكار نسبت به مردم مي باشد،
و بايد كسري ارزش كل نقدينه هاي كاهش يافته مردم را جبران كند

و مردم در مقابل بقدر اين كاستيها از دولت طلبكارند
و مي توانند مقدار اين برداشتهاي دولت از سرمايه شان را حساب كنند
و در فرصتهاى مناسب، از محلهايي كه در مقابل دولت بدهكارند، تامين كرده و به دولت ندهند

اكر دولتي متشرع باشد، اين كاستيهاي سرمايه مردم را با حواله هايي از ذخائري مثل نفت و كاز به مردم باز مي كرداند،
تا هم به برنامه كاهش ارز براى منفعت خارجيش رسيده باشد
و هم به سرقت اموال شخصي احاد ملت مبتلا نشود
ضمن اينكه به افزايش نقدينكي و تورم كرفتار نكردد[شمارة ثبت: (1451) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

نيت در عبادات و طاعات

پستتوسط aelaa.net » شنبه ژانويه 26, 2013 12:17 pm

سؤال:
آیا اعمال را به نیت تقرب به اهلبیت : انجام دهم یا به قصد هدیه انجام شود؟

جواب:
اعمال قربة الى الله تعالى انجام مي شود، و تقرب به اهل بيت : نوعى تقرب به خداست، و اين دو تقرب از هم جدايي ندارند، و اهل بيت : به جهات مختلفه در اين موضوع مطرح هستند: يكي: به عنوان "راهنماي ما" كه چراغ هدايت مسير ما براى شناختن وظايف و اعمال و برنامه ها هستند،
دوم: به عنوان "صاحب حق بر ما" مطرح هستند؛ و از جمله اداي حقوق؛ اهداء ثواب اعمال يا نيابت بجاي آنهاست،
سوم: به عنوان "واسطه توسل به خداوند و شفيع ما براى پذيرش اعمال ما" هستند، ولذا دعاهايي هم در ابتداي نماز براى اين جهت وارد است، ولى هر كسي بر حسب معرفتش به اهل بيت توجه دارد، و در اين سه جهت عموم مواليان و پيروان اهل بيت :مشتركند،

اما اهل معرفت و خواص از ايشان؛ بالاتر از اين جهات نيز در طاعاتشان بهره مي برند، و آن به بركت معرفت "حق معرفت" است، كه با شناختن مرتبه وجه اللهي حضرات معصومين :و خصوصا امام هر عصر براى اهل آن زمان؛ مي باشد، كه حضرتش وِجهِه و مقصد اوست در همه امور، نه اينكه حضرات را نيت كند، چه اينكه نيت قربة الى الله است، ولى به سبب معرفت مي داند كه خودبخود آنها مسير توجه به حق و قبله دل هستند،
همچنان كه در وقت نماز؛ براى اينكه رو به سوي خداوند بايستيم؛ ما به طرف قبله (كعبه) نماز مي خوانيم؛ كه ظاهرا نقطه اى جغرافيايي در ناحيه حجاز و شهر مكه است، با اينكه خداوند فراسوي مكان و جهت است، اما قبله كعبه؛ نشانه صحت توجه و سمت يابي انسانِ محدود در جهات مادي است، حضرت صاحب الامر (منه السلام) هم كعبه باطن هستند، و خودبخود؛ مقصد جميع توجه هايي كه به خداوند مي شود در عالم؛ هستند، ولو كسي حتى حضرتش را نشناسد و يا منكر باشد، اما شخص عارف به اين حقيقت؛ از اين معرفت بهره مند مي شود، و غير او محروم، مثل آن كه كعبه ظاهري را مي شناسد؛ بهره اى مي برد از سمت كعبه شدن؛ كه ديگري كه احيانا به آن سمت ايستاده؛ ولى محروم است؛ آن بهره را نمي برد، چون اين معرفت را ندارد،
در كتاب "توجه به حق تعالى از راه ناحيه مقدسه" و آل ياسين كامله، و كتاب توجه از كتاب مناسك ديدار حق؛ و نيز ساير اجوبه مندرجه در كتاب پاسخ برگزيده، شمه اى در اين باب توضيح شده است. والحمد لله رب العالمين. [شمارة ثبت: (1452) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

خمس ارز مازاد سفر

پستتوسط aelaa.net » پنج شنبه فبريه 07, 2013 7:18 am

سؤال:
سال قبل که برای زیارت عتبات مشرف شدیم، مبلغ .... دلار و مقدار .... دینار از سفر باز گرداندم، این مبلغ را گفتم ان شا الله برای زیارات بعد نگه میدارم، و دست نزدم همچنان دارم تا زیارت بعد که ان شا الله نصیبم شود، الان یک سال از انها گذشته ایا به انها خمس و زکات تعلق میگیرد.

جواب:
اكر اين وجه يا بعض آنرا براي امر زيارت يا شؤون ديگر زندگي در سال پيش رو نياز دارد، كه به مقدار مورد نياز در سال پيش رو، مشمول خمس نمي شود،
و بقيه كه زائد است مشمول خمس است.
و در صورتي كه بخواهد عين وجه مذكور را براى سفرهاي بعدي يا مصارف ديگر نكهدارد، مي تواند معادل مقدار خمس آنرا از بقيه مالش ببردازد، و سبس در آن تصرف نمايد.[شمارة ثبت: (1453) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

زكات مستحب و زكات واجب

پستتوسط aelaa.net » پنج شنبه فبريه 07, 2013 7:25 am

سؤال:
من دفعه قبل از نصاب زکات سوال کردم، و فهمیدم که برای طلا بعد از نصاب بیست دینار، نصابهای بعدی 4 دینار اضافه میشوند، و بین این چهار دینار تا 4 دینار بعد زکات ندارد، من به مسئله و این تكليف و فرمایش دين تسلیم بودم، اما در محاسبه زکات گفتم چه برکتی بهتر از این که ادم هر سال زکات بدهد ولو واجب نشده باشد، لذا با اينكه به نصاب بعدي نرسيده بقدر افزوده و عددی که بین این نصاب بود هم زکات دادم، حالا الحمد لله باز اضافه شده و باید زکات بدهم، ایا فقط اضافه را زکات بدهم یا اینکه باید ان ما بین نصاب را هم در محاسبه دخیل دهم؟

جواب:
اينكه شخص بخواهد اضافه بر مقدار واجب زكات ببردازد، يا در راه خدا تبرعا انفاق كند مانعي نداشته بلكه بسيار ماجور نيز هست،
ولي اين انفاق جزو انفاقات مستحبي او محسوب مي شود،
اما انفاق مستحبي سبب معافيت از اداء فريضه واجب در مورد ديكر يا نوبت بعدي نمي شود.
براى تشخيص وظيفه فعلي، نصاب قبلي كه زكاتش فريضه بود و آنرا ادا كرده را مبنا قرار داده، بس اكر الان موجودي به نصاب بعدي رسيده، و يكسال هم از آن كذشته و مصرفي نشده كه از نصاب كم شود، بس زكات همين نصاب افزوده را مي بردازد، و اكر كه هنوز به نصاب بعدي نرسيده، بس مشمول زكات نيست.[شمارة ثبت: (1454) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: غرفه باسخ به مسائل معارف الهي بازديدكنندكان

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه مارس 03, 2013 4:54 pm

سؤال:
استاد گرامی
بعد از سلام و تسبیح حضرت حق و درود بر سید و سند ، شمع محفل کاینات ، مدینه علم و معرفت خاتم انبیا و پادشاه و دریچه علم مولا و سرور ، والی ولایت اول و آخر حیدر کرار و سلام و صلوات بر خاندان نور و رحمت ائمه معصومین و امید مان حضرت منجی، و درود و سلام بر جمیع انبیاء و مرسلین و ملائک ومقربین و موکلین و خادمین عالم اعلی و سفلی ، بر شما استاد گرامی اجازه عرض ادب میطلبم
من از عاشقین خالقم هستم و از برکت صفات پاک و دریای بیکران رحمتش ذره ای در حد ادراک و فهم در علوم غریبه و خفیه را دارا هستم و از برکت بزرگان داعیه خدمت به خلق را میکنم، به این منظور از جانب حضرت دوست و اذن پادشاه علم بهره ای و راهنمایی هایی میگردم که آشنایی با سایت شما ازین قبیل عنایات به این حقیر بوده است و این ماییه مباحات و تقویت ایمانم و سجده شکر گردیده است .
اما متاسفانه حقیر در استفاده از مطالب آموزشی از سایت در بسیاری از لینک ها که پیام عدم مجاز بودن و یا خالی بودن مبحث آموزشی ،مواجه میگردم که برای تشنگی در فراگیری از اساتیدی این سایت و مطالب ارزشمند آن بی بهره و ناله افسوس را برایم دارد.
از شما استاد گرامی که دانشتان مرا به تحسین شما امر میکند، استدعا دارم مباحث آموزشی را در اختیار این حقیر قرار دهید تا در رفع ایرادات و تامین اشکالات در امور مربوطه که مرتبط به قلم زدن وفق های نامها و تعاویذ و ابطال اسحار و دفع جادوی سیاه و... میباشد بتوانم خادم خلق باشم. و امیدوار باشم ازین خدمت
به خلق به درگاه خالقم از روسیاهی خود بکاهم هر چند که در هر نفس شرمساریم به درگاهش افزونتر میگردد اما امید و حسن ظن به کرمش نور امید را در دلم روشن میسازد.
بنده را عفو فرمایید ازینکه بیش از حد ادب و دانش وقت حضرتعالی را گرفتم. امیدوارم مورد قبول زحمت شما واقع گردم .

ضمنا لذت و رشک بردم از تعریف و تفسیر لوگوی این سایت که تماما حاکی از ارادتی خالصانه به امام مرادم و معشوقم هست
خوشا به سعادتتان ، کاش با بزرگان همنشین بودم تا کمال همنشینی ،در من هم اثر میکرد اما همین
سعادت که از دانشتان که سخاوتمندانه در اختیار گذاشتید هم همین اثر را داشته :

(^مرا عهدیست با جانان که تا جان در بدن دارم **** هوا داران کویش را چو جان خویشتن دارم^)

دعا گو و ارادتمند شما استاد گرامی هستم


جواب:

عليك السلام

1-از توجه شما به معاني نماد سايت حيات اعلى خوشوقتيم

2-دسترسي به تالارهاي آموزش و برنامه هاي آموزشي بنياد حيات اعلى براي كساني است كه بس از طي مراحل ثبت نام در آموزشكده هاي بنياد حيات اعلى
مشغول به تحصيل شده و دانشجوي اين رشته ها مي كَردند
براي طي مراحل ثبت نام
يك بيوكَرافي و سابقه تحصيلي و مطالعاتيتان همچنين ميزان آشنايي با مطالب منتشره بنياد حيات اعلى را ارسال نماييد
تا به مركز آموزش حيات اعلى معرفي شويد

3-اما موضوع اموزش علوم غريبه يا پاسخگويي به نيازهايي از اين قبيل
بايد بگوييم كه
به اين امر معتقد نيستيم بلكه با ورود در اين امر و رشته ها مخالفيم هر چند بفضل خداوند توانايي پرداختن به آن را داريم
اين رشته امور هر چند بقصد خدمت باشد و در راه صحيح باشد
ولى براى صاحبش نكبت دارد
چه نكبت احوال چه نكبت درامور دنيوي، اخروي را هم خدا مي داند
و خصوصا مطلعيم كه بزرگاني كه كراماتشان در اين رشته ها زبانزد و كتابها برايش منتشر شده
در اواخر عمر از اشتغالشان در دنيا به اين امور پشيمان بوده اند
تفصيل بشتر در حوصله اوقات محدود ما نيست

4-البته اوقات فلكي را به تفصيل منتشر نموده ايم
ولى تا همين حد نه بيشتر
اوقات فلكي كه ما در تقاويم مفصله ارائه مي كنيم دهها برابر آنچه بزرگان ياد شده در كتابهاشان اشاره كرده اند مي باشد
و اگر كسي از خواص اوقات مطلع باشد بسيار فراتر از آنچه در ان كتابها صحبت شده مي تواند بهره مند شود
ولي با اين حال نشر اين اوقات را منافي با آن تحفظ از ورود در ان رشته تسخيرات و غريبه نمي دانيم
چون بيان اين سطح عالي از اوقات فلكي براى مركز نجوم مانند بيان ساير اوقات شبانه روز طلوع و غروب ووو است
حالا كسي وقت طلوع را بشناسد و آن را براى چه كاري بكار ببرد به عهده خودش است
بيان اوقات جنبه ديگر است
و منعي از نشرش نيست ولذا به همين اكتفا مي كنيم

موفق باشيد[شمارة ثبت: (1455) منبع: المسائل الإنترنتية]

والحمد لله رب العالمين
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: غرفه باسخ به مسائل معارف الهي بازديدكنندكان

پستتوسط aelaa.net » دوشنبه مارس 18, 2013 10:49 am

سؤال:
تحت قبه تا چه مقداری از حرم مطهر حضرت امام حسین علیه السلام محاسبه می شود؟

جواب:
تحت قبه يعني زير سقف كنبدي بالاي ضريح[شمارة ثبت: (1456) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

آداب ورود به صحن حضرت ابوالفضل عليه السلام

پستتوسط aelaa.net » دوشنبه مارس 18, 2013 10:54 am

سؤال:
برای ورود به صحن حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام دعای ورودی صحن حضرات مقدسه معصومین را می توان تلاوت نمود؟

جواب:
براي درب صحن مشاهد غير معصومين ادعيه و اذكار خاصي وارد نشده است، بجز حالت تذكر و ذكر خداوند (بطور كلي و غير معين) و بر همين مقدار مواظبت و اكتفا بشود،
و نبايد برخي جزئيات و تفصيلات كه مخصوص مشاهد يا حضور حضرات معصومين عليهم السلام است را عمومي؛ و در غير آن مواضع بكار برد، و ويژگي آن مشاهد را نبايد ملغا كرد.
البته يادآوردن حوادث مولمه و حزن آور آن امكنه جزو آداب اين مواضع است، جه اينكه در همين جاها بوده كه اصابت و زخمي شدن حضرتش اتفاق افتاده، و يا تشريف آوردن حضرت امام حسين عليه السلام در وقت باسخكويي به نداي استغاثه برادر، و يا آمدن حضرت اما سجاد عليه السلام در وقت دفن اجساد مطهره.[شمارة ثبت: (1457) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

طواف غير مشاهد معصومين عليهم السلام

پستتوسط aelaa.net » دوشنبه مارس 18, 2013 10:56 am

سؤال:
حرم غیر حضرات معصومین علیهم السلام مثل حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و حضرت سلمان علیه السلام را می توان طواف نمود؟

جواب:
طواف براى مشاهد معصومين وارد شده است.[شمارة ثبت: (1458) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

نماز در فرودكاه نجف اشرف

پستتوسط aelaa.net » دوشنبه مارس 18, 2013 10:58 am

سؤال:
آیا نمازها ی چهار رکعتی در فرودگاه نجف اشرف برای شخصی که با هواپیما سفر می کند؛ کامل می باشد؟

جواب:
فرودگاه نجف اشرف بيرون شهر است، و جزو محدوده تمام بودن نماز در اين دو شهر نيست،
ازين رو براى مسافري كه وارد مي شود و هنوز در نجف يا كربلا قصد اقامت ده روز ننموده؛ ادامه مسير سفر محسوب مي شود؛ فلذا نماز تمام نيست.
و همچنين مسافري كه در يكي از اين دو شهر اقامت ده روزه داشته، و بعد از ده روز و در بازگشت از عتبات به وطن (كه فاصله اش يكروز راه بيشتر است) به فرودگاه نجف مي رود، چون از شهر و حومه آن بيرون رفته و مسافر شده است، فلذا نمازش در طول مسير سفرش (و از جمله آن؛ نمازش در فرودگاه نجف) تا بوطنش برسد شكسته است، و آنرا ناتمام و قصر بجاي مي آورد.

اما مسافري كه در يكي از اين دو شهر قصد اقامت ده روزه داشته، و اقامتش محقق شده و ميان آن ايام، براي كاري به فرودگاه نجف مى رود؛ نمازش در حين ترددش به فرودگاه نجف اشرف تمام است. [شمارة ثبت: (1459) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

نماز فريضه در حرم يا جماعت بيرون

پستتوسط aelaa.net » دوشنبه مارس 18, 2013 10:59 am

سؤال:
نماز های یومیه را به جماعت بیرون از حرم (در مشاهد مشرفه)، داخل صحن با جماعت دوستان اقامه نماییم بهتر است؟ و یا این که به صورت انفرادی داخل حرم هر کسي برای خودش به جای آورد؟

جواب:
اگر نماز جماعت در آن وقت؛ در محل برپا باشد، برپا كردن جماعت جداي ديگر معني ندارد، مگر امكنه اي كه داراي مواضع متعدد با جماعت متعدد است؛ و در يكي از مواضع آن جماعتي برپا نيست؛ آنوقت جمعي جماعت آنجا را بر پا كنند.
شخص داخل حرم كه از اعمالش فارغ نشده؛ لازم نيست ميان اعمالش؛ مكانش در حرم را رها كند؛ و براي شركت در جماعت بيرون حرم برود، و مي تواند در همان محل از حرم كه هست؛ نماز فريضه اش را اول وقت بجاي بياورد، حال يا به اقتداي به شخص صالح براى اقامه جماعت؛ اگر كنار او اتفاقا هست، يا به صورت فرادى. [شمارة ثبت: (1460) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

قبليبعدي

بازگشت به مجمع علوم فقه آئین الهی


cron
Aelaa.Net