غرفه باسخ به مسائل معارف الهي بازديدكنندكان

مجمع گفتگوی پژوهشگران وآموزشگران علوم فقه آئین الهی

مديران انجمن: najm115, najm115, najm115

جوابیه درباره رنگ کردن مو در ایام حیض

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه مه 02, 2022 11:01 pm

سؤال :
خانمی که روزه است می تواند موهای خود را رنگ کند یا خیر؟

​​جواب:
اشکالی ندارد​، نهي ​از خضاب مربوط به ايام حيض است [شمارة ثبت: (1559) منبع: المسائل الإنترنتية]
pejuhesh232
 
پست ها : 8759
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

جوابیه درباره ایام حیض

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه مه 02, 2022 11:03 pm

سؤال :
بنده ​سه روز بین ایام عادتم اصلا خونریزی ندارم پاک پاک هستم و نمی دانم باید چکار کنم

از یک معلم قرآن پرسیدم گفت آن هم جزء پریودید حساب می شود ولی من همیشه آن دو سه روز نگران هستم که نمازم چطور می شود؟

​​جواب:
​قطع خونروي در میان ايام عادت مانع رعايت احكام عادت نيست، از روز اول عادت تا 10 روز به حکم حیض می باشد و نماز و روزه ندارد.

​ مگر اينكه قبل از ده روز كاملا پاك شود. و براى رفع نگراني نحوه تغذيه و مصرف خود را از نظر طبي و مزاج تصحيح كند تا عادت متعارف داشته باشد.​ [شمارة ثبت: (1560) منبع: المسائل الإنترنتية]


-------------------------
سؤال ​و جوابيه ​مشابه که قبلا پرسیده شده:

سوال: تقريبا 2 سال است که عادت ماهيانه ام از 7 روز به 10 روز تبدیل شده است، ولي مدتي است که مثلا 5 روز عادت هستم و 2 روز پاک هستم و بعد از اين دو روز دوباره خونريزي دارم. مي خواستم ببينم حکم نماز و روزه ام در اين 2 روز چگونه است؟

​​
جواب: تمام اين 9 روز بلكه از روز اول عادت تا 10 روز بحكم حيض مي باشد. و نماز و روزه ندارد.
pejuhesh232
 
پست ها : 8759
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

جوابیه درباره تشخیص ایام استحاضه

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه مه 02, 2022 11:04 pm

سؤال :
بنده برای تشخیص استحاضه از پنبه های صنعتی استفاده کرده ام چه ضرری داشته؟

و اگر اشتباه در میزان استحاضه پیش آمده حکم آن چطور می شود که اینطور عمل کردیم؟

​​
جواب:

​استفاده از پنبه صنعتي موجب تشديد حكم مي شود يعني ممكن است احكام مربوط به صورت و تكليف شديدتر است را براى موارد خفيفتر تلقي كند، و خود را بيش از تكليف در زحمت بياندازد،

مثلا با استفاده از پنبه صنعتي؛ استحاضه قليله را ممكن است استحاضه متوسطه يا كثيره تصور كند

ولذا توضيح شد كه استفاده از پنبه طبيعي بنمايد،

اما پنبه صنعتي اگرچه تصور غلط و شديدتري را مي دهد اما منجر به ترك حداقل تكليف ​او نمي گردد،

ولذا در فرض فوق تكليفي اضافي ندارد. [شمارة ثبت: (1561) منبع: المسائل الإنترنتية]
pejuhesh232
 
پست ها : 8759
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

جوابیه درباره حکم کاشت ناحن

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه مه 02, 2022 11:05 pm

سؤال :
درمورد کاشتن ناخن که می گویند باید غسل جبیره بکنند چه حکمی دارد؟ غسل جیبره چگونه است؟

​​
جواب:

1- ​اگر مقصود از كاشتن ناخن؛ بجاي ناخن اصلي براى شخص فاقد ناخن طبيعي بوده كه به علت شكنجه يا بيماري يا آسيبي افتاده باشد، و ناخن جديد جوش خورده و بجاى ناخن قبليش بشود، به حكم ناخن طبيعي اوست و اشكالي ندارد


2- ​اما اگر مقصود نصب طولاني مدت (بيش از فواصل اوقات نماز) روكش ناخن و ناخن هاى مصنوعي براى زينت است كه بايد اوقات غسل و وضو آنها را بردارد و به وظيفه اش عمل نمايد​


​3- ​وضو و غسل جبيره ​​موضع آن موارد اضطراري و غير اختياري است كه براى مصلحت ​سلامتي بدن ضرورت باشد آب به موضع جراحت نرسد يا براى درمان شكستگي و يا جراحت ناچار از جبيره قسمتي از مواضع بدن است، و اين حكم اضطراري شامل مواردى مانند چسباندن ناخن مصنوعي نمي شود، و در اين موارد که مانعی روی اعضای وضو و یا غسل باشد، ابتدا باید مانع را برطرف کرد، و برداشتن ناخن مصنوعی نیز امکانش وجود دارد، فلذا آن را باید بردارد و وضو گرفته يا غسل کند،


​​​توضيحات اموزشكده طب جامع براى دانشجويان در اين موضوع:​

البته بانوان فرهيخته به فرض دوم مبتلا نمي شوند

1- ​چون​ فردی که ناخنهای طبیعی دارد تحت تاثیر ​تبليغات تجار لوازم آرايشي و جو بازار آن قرار نگرفته، و اقدام به کاشت ناخن مصنوعی طولاني مدت (بيش از فواصل اوقات نماز) نمی کند؛

چه اينكه به خوبي مي داند که این کار عوارض و ضررهای طبی برای بدن و ناخنهای طبيعی (او که خداوند به او عطا فرموده) دارد، هم به جهت مسدود کردن راه تنفس و نظافت ناخن، و هم به کار بردن مواد شیمیایی صنعتی مضر که در چسب به کار رفته و در جنس این ناخنهای مصنوعی است و باعث لطمه و ضرر به بدن خود می شود


2- در انجام وظایف دینی، مرتکب ضایع کردن فرایض وضو و غسل می شود؛ چرا که ناخن و چسبهای به کار رفته در چسباندن آن به ناخن طبیعی، مانع رسیدن آب به اعضای وضو و غسل می شود


​3- سازندگان و مروجان اين ناخنها توجهي به سلامت شخص ندارند چه برسد ملاحظه آسيبهاى معنوي و فقدان آثار نماز و غسل و وضو،

و اهل ايمان به صرف اينكه چیزی به عنوان زیبایی و يا مُد عرضه مى شود، مصالح سلامتي تن و روان خود را رها نمى كند، و چون ارزش سلامتي خود و نورانیت طهارت غسل و وضو را درک نموده؛ اموری را که براى سلامتي و معنوييش نقص و یا مانع ايجاد می کند را مرتکب نمی شود. [شمارة ثبت: (1562) منبع: المسائل الإنترنتية]

​والحمد لله رب العالمين
pejuhesh232
 
پست ها : 8759
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

جوابیه تلاوت قرآن با موبایل

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه مه 02, 2022 11:06 pm

سؤال:
در مورد خواندن قرآن با موبایل، آیا از لحاظ احکام پوشش مانند احکام مصحف مکتوب است؟ ​و باید پوشش دستکش داشته باشیم؟

جواب:

الف- آنچه بر حائض جایز نیست {لمس صفحات مصحف شریف و اسامی خداوند (بدون پوشش)} می باشد،
فلذا با دست یا اعضای بدن، صفحه مصحف و اسامی خداوند را که پوششی ندارند، مستقیم لمس ننماید، و اگر روی صفحه مصحف، پوششی باشد مانند یک برگ طلق شفاف، و یا اسامی خداوند دارای پوششی مانند پرس در پلاستیک باشند و یا روی آن برچسب باشد اشکالی ندارد، و یکی از این موارد، می تواند پوشش دستکش برای حائض باشد که مستقیم صفحه مصحف را لمس ننماید،
نه اینکه شرط مصحف خواندن پوشیدن دستکش برای حائض و داشتن پوشش روی دست او باشد.

ب- با توجه به اينكه نسخه هاى دیجیتالی مصحف و نيز مصاحفى كه روي رايانه و موبایل و تبلت است، با صفحات مونيتور آنها محفوظ است فلذا تماس بدني در ايام فقدان طهارت نيازي به پوشش اضافي يا دستكش ندارد. [شمارة ثبت: (1563) منبع: المسائل الإنترنتية]
pejuhesh232
 
پست ها : 8759
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

جوابیه پرداخت زکاة فطره

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه مه 02, 2022 11:08 pm

سؤال:
بعد از پرداخت زکاة فطره به شخصی نیازمند متوجه شدیم که از اهل تسنن است؛
و امکان پس گرفتن آن از ایشان هم وجود ندارد؛ آیا باید مجدد پرداخت کنیم؟

جواب:
اگر فقير بوده و مستحق واقعي؛ بخاطر سني بودن پس نمي گيرند.
اگر ناصبي نبوده است و مقدار داده شده به مقدار مقرر مذكور است نه طبق رايج؛ پس همان فطريه كه داده است مجزي است و نياز به پرداخت مجدد ندارد. [شمارة ثبت: (1564) منبع: المسائل الإنترنتية]
pejuhesh232
 
پست ها : 8759
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

جوابیه درباره نماز قضا برای والدین

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه مه 02, 2022 11:09 pm

سؤال:

1- اگر ما نماز و روزه قضا داشته باشیم و بخواهیم برای والدین خود که فوت شده اند نماز و روزه قضایشان را بجا آوریم آیا می توانیم؟


جواب:
اگر موجب تاخير قضاي نمازهاي خودش نمي شود، مانعي ندارد و الا قضاي نمازهاي واجب خودش اولويت دارد [شمارة ثبت: (1565) منبع: المسائل الإنترنتية]
pejuhesh232
 
پست ها : 8759
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

جوابیه درباره غسل جمعه در ایام حیض

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه مه 02, 2022 11:10 pm

سؤال:

اگر زنی در دوره حیض باشد بایستی همانند دوران طهارت التزام به انجام غسل جمعه داشته باشد؟

جواب:
مانعي از انجام غسل جمعه نيست ولى تا حيض برقرار است اين غسل جمعه طهارت از حدث اكبر نمي آورد. و مي تواند با غسل حيض بعد پاك شدن؛ قضاي غسل جمعه را نيز بجاي آورد. [شمارة ثبت: (1566) منبع: المسائل الإنترنتية]
pejuhesh232
 
پست ها : 8759
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

جوابیه درباره استفاده از گلهای شهرداری

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه مه 02, 2022 11:14 pm

سوال:
مادرم مبتلا به سرطان سینه می باشد که در حال حاضر شفاجوی کلینیک طب جامع است .
برای ایشان گلی بهاری، به نام گل همیشه بهار تازه تجویز شده است.
با توجه به خاصیت درمانی این گل و فصل رویشش، که فقط در فصل بهار می باشد.
چیدن این گل از فضای سبز بلوار که در مناطق خاصی توسط شهرداری کاشته شده است و عمر کوتاهی نیز دارد چه حکمی دارد ؟‎

جواب:
جون اين نوع كلها را بسيار انبوه مي كارند و فروان مراقبت باغباني جناني صرفش نمي شود
فلذا معمولا در حد يكي دوشاخه جيدن را جون اجازه مي دهند ظاهرا منعي ندارد
و بيشترش بايد اجازه كرفته يا از كلخانه ها خريداري شود

===============
عجيب است كه وقتي هزينه هاى مليوني درماني شان به تهيه جند كل فراوان در طبيعت و ارزان در كلخانه ها خلاصه شده
اينقدر خاصه خرجي مي كنند و جنين مسير براي تهيه اش انتخاب مي كنند
جز اينكه بايد مطمئن باشند سمباشي نشده باشد و الودكيهاى ديكر مثل دود خيابانها و محيطهاى شهري بران ننشسته باشد [شمارة ثبت: (1567) منبع: المسائل الإنترنتية]
pejuhesh232
 
پست ها : 8759
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

جوابیه درباره طهارت بعد از انجام سونوگرافی

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه مه 02, 2022 11:17 pm

سوال:
سلام علیکم
بنده تمام صفحات پاسخ برگزیده را دنبال کردم و خواندم ولی سوالم نبود
برای سونوگرافی واژینال زنان
چون دستگاه وارد رحم میشود و ترشح ایجاد میشه روزه و وضو باطل است؟
و همچنین به علت اینکه ترشح ایجاد می شود،
حکم آن برای نماز خواندن و روزه گرفتن چیست؟
بعد از آن باید غسل کرد؟ و چه غسلی باید نمود؟

متشکرم

جواب:
اگر ادخال وسيله طبی بدون همراه كردن مايع باشد مضر به روزه نيست،
اگر موجب تلذذ و انزال ترشحات بسيار و حالت اوج نباشد؛ غسل هم ندارد و وضو هم باطل نمی شود؛
و الا مبطل وضو و مستلزم غسل است
و استخدام غير طبی به قصد تلذذ موجب ابطال روزه و قضاء و كفاره است [شمارة ثبت: (1568) منبع: المسائل الإنترنتية]
pejuhesh232
 
پست ها : 8759
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

قبليبعدي

بازگشت به مجمع علوم فقه آئین الهی


Aelaa.Net