غرفه باسخ به مسائل معارف الهي بازديدكنندكان

مجمع گفتگوی پژوهشگران وآموزشگران علوم فقه آئین الهی

مديران انجمن: najm115, najm115, najm115

حكم روزه در حيض

پستتوسط aelaa.net » چهارشنبه آگوست 03, 2011 7:05 am

سؤال:
اكر كسي دو سال است كه به اشتباه فكر كرده كه روزه در ايام عادت جايز و صحيح است
الان متوجه اشتباه خودش شده است
تكليف او در اين باره جيست؟

جواب:
كسي كه ايام حيض را روزه گرفته؛ روزه او باطل است
براى ارتكاب اين معصيت استغفار نموده
و قضاي انها را در وقت طهارت بايد بگيرد،
و در صورت نگرفتن قضاي آن تا ماه رمضان بعدي،
اضافه بر قضاي انها؛ بايد براى هر روز يك مد طعام؛ كفاره تأخير بدهد[شمارة ثبت: (1370) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

وقت كفاره تاخير

پستتوسط aelaa.net » چهارشنبه آگوست 03, 2011 7:07 am

سؤال:
آيا باید کفاره تأخير را با فطریه مان بدهیم؟

جواب:
تكليف اداي كفاره تاخير ارتباطي با زكات فطره نداشته و دو وظيفه مستقل است،
كفاره تأخير را در اولين فرصت كه مي تواند ادا مي كند.[شمارة ثبت: (1371) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

مقدار كفاره تاخير

پستتوسط aelaa.net » چهارشنبه آگوست 03, 2011 7:08 am

سؤال:
مقدار كفاره تأخير جقدر است؟

جواب:
مقدار كفاره تأخير قضاي هر روز روزه؛ يك مد شرعي از طعام است
يك مد شرعي هم يك بنجم صاع شرعي است
صاع شرعي = 6367.1412 كرم = حدود 6400 كرم
مد شرعي = 1273.4282 كرم = حدود 1300 كرم. [شمارة ثبت: (1372) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

حساب روزه مستحبي بجاي قضاي واجب؟

پستتوسط aelaa.net » چهارشنبه آگوست 03, 2011 7:10 am

سؤال:
شخص روزه قضا داشته، ولى روزه مستحبی گرفته؛ جون نمی دانسته روزه قضا دارد،
حالا فهميده كه قضاي روزه واجب شرعا بدهكار است، آيا قضای آن روزها حساب می شود؟

جواب:
نه خير
براى قضاي روزه بايد در هنكام شروع آن و در وقت مربوطه اش نيت قضاي روزه واجب ماه رمضان نمايد
نه اينكه همينطوري بعدا از روزه هاى انجام شده حساب كند
لذا عليرغم انجام روزه مستحبي ولى قضاي روزه هاى واجب او همجنان به ذمه اش باقي است، و بايد قضا نمايد.[شمارة ثبت: (1373) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

اجير شدن براى نماز قضاي ديكران وقتي كه خود قضا بدهكار است

پستتوسط aelaa.net » شنبه آگوست 13, 2011 4:12 pm

سؤال:
شخصي كه خودش نماز قضاي واجب بدهكار است مي تواند نماز استيجاري بگيرد؟‬

جواب:
منعي براى اجير شدن نيست، اما كسي بايد اجير شود براى قضاي نماز ديگران؛ كه بتواند آنرا انجام دهد، و وقتي كه مي تواند انجام دهد، پس كسي كه بخاطر قضاي نماز خود نمي تواند نماز قضاي ديگري را انجام دهد؛ نبايد قبول اجيرشدن براى نماز ديگرى كند، مكر اينكه تاخير نماز استيجاري براى قضاي نماز خود به قدر معمول و مقبول اجيركننده است (مثل جند روز)، پس مانعي ندارد كه قبول كرده؛ و فورا با قضاي نمازهاى خود؛ مهياي قضاي نماز ديگران شود، اما اگر قضاي نماز خودش سبب تاخير نماز استيجاري؛ به چند هفته و ماه و بيش از آن است؛ كه معمولا مرضي اجيركننده نمي باشد؛ پس نبايد قبول كند،
بله، اگر با اجيركننده توافق كند كه مثلا: من الان قبول مي كنم، ولي شروع نماز استيجاري از فلان تاريخ (كه قضاهاى خود را بجاي آورده) انجام مي دهم؛ و اجيركننده هم اين تأخير را قبول كند؛ اشكالي ندارد. [شمارة ثبت: (1374) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

درباره زيارت حضرت امام رضا عليه السلام

پستتوسط aelaa.net » دوشنبه آگوست 15, 2011 12:34 pm

سؤال:
در مفاتیح نوشته است که زیارت امام رضا علیه السلام در ماه رجب مستحب است، سرّ اين امر چیست؟
بخاطر مستحب بودن عمره در ماه رجب

در منتخب حسنی نوشته است که زیارت امام رضا علیه السلام روز 13 ماه رجب مستحب است، سرّ اين امر چیست
چون روز تولد است برای تبریک

جواب:

ما این مطلب را در کتاب های زیارت که نوشتیم اگر دقت کرده بودید این مطلب واضح شده بودید

مفاتیح روایت را نقل کرده
ولی همه مطلب که در یک روایت نمی آید

این مطلب و دنباله اش را در مباحث فقه الحدیث شرح دادیم
که با ایمیل و لاتین نویسی بیان نمی شود.[شمارة ثبت: (1375) منبع: المسائل الإنترنتية]



سؤال:
بنده یادداشت شخصی خودم از مجالس درسي كذشته را خواندم چیزی پیدا نکردم

اما همه زیارت نامه را به دقّت مطلعه کردم پس دو نکته پیدا کردم :

1 یکی از فضیلتهای زیارت معصومین علیهم السلام آن است که بجای عمره در افضل اوقات آن می باشد

2 و یکی دیگر آن است که نیل به زیارت کامله یعنی حج و عمره و زیارت حضرات معصومین علیهم السلام در حجاز و عراق و ایران

ـ پس بنده از این نکات نتیجه می گیرم که در ماه رجب، مانند عمره، زیارت همه معصومین علیهم السلام مستحب است نه فقط زیارت حضرت رضا علیه السلام
اما چون زیارت آن حضرت بر زیارتهای دیگر فضیلت دارد، زیارت آن حضرت در این ماه مستحبتر می شود
آیا این استدلال درست است یا نه ؟
آیا علامه مجلسی همین استدلال را کردند؟
چون در مفاتیح روایت نمی آورد فقط می فرماید که در ماه رجب زیارت امام رضا علیه السلام مستحب می باشد

ـ اگر مطلب است در این خصوص که می توانم بخوانم خوشحال می شوم

ـ این مطالعه یک سؤال دیگر ایجاد کرده، سرّ این فضیلت زیارت امام رضا علیه السلام چیست ؟ نظر شما چیست ؟
بنده دو احتمال را می بینم آیا درست اند یا نه ؟
چون دورتر هستند
چون کسی که آن حضرت قبول کرده پس همه ائمه علیهم السلام بعد از ایشان هم قبول کرده ؟

اگر لطف می کنید در این مسأله جوابتان مطرح کنید ممنونم
خدا حافظ و التماس دعا

جواب:
1- نكات متعددي در درسها و بحثهاى كذشته در اين باره بيان نموده ايم
دوستتان .... مي توانند در اين زمينه به شما كمك كنند

2- مثلا در همان جوابيه قبلي مطلبي را نوشتيم ولى بخاطر عدم دقت، دوباره برسيده ايد
و آن اينكه آنجه در مفاتيح در اين زمينه نقل كرده به عنوان فضيلت بركرفته از حديث شريف است
و شما نوشته ايد مفاتيح روايت نياورده و همينطور كفته.....
و مفاتيح كتاب ذكر نصوص اعمال است نه متن احاديث و بسياري اوقات محدث قمي مضمون حديث را نقل كرده است
بايد بكويم ايشان و علامه مجلسي و بقيه علماء كه اين امر را نقل كرده اند از حديث وارد در اين خصوص اقتباس كرده اند

3- بلكه صاحب كتاب وسائل الشيعة كه مرجع احاديث احكام فقهي همه مراجع و فقهاء است يك باب به اين عنوان اختصاص داده است: فضيلت زيارت امام رضا در ماه رجب،

4- در كتاب « فروع‌ الكافي‌ » آمده است:
أَبُو عَلِيٍّ الاَشْعَرِي‌ّ، عَنِ الحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الكُوفِي‌ِّ، عَنِ الحُسَيْنِ بْنِ سَيْفٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَسْلَمَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ قَالَ:
سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَیهِ السَّلاَمُ عَنْ رَجُلٍ حَجَّ حِجَّةَ الإسْلاَمِ، فَدَخَلَ مُتَمَتِّعاً بِالعُمْرَةِ إلی الحَجِّ، فَأَعَانَهُ اللَهُ عَلَي‌ عُمْرَتِهِ وَحَجِّهِ، ثُمَّ أَتَي‌ المَدِينَةَ فَسَلَّمَ عَلَي‌ النَّبِي‌ِّ صَلَّي‌ اللَهُ عَلَیهِ وَآلِهِ ] وَسَلَّمَ [ ثُمَّ أَتَاكَ عَارِفاً بِحَقِّكَ؛ يَعْلَمُ أَ نَّكَ حُجَّةُ اللَهِ عَلَي‌ خَلْقِهِ وَبَابُهُ الَّذِي‌ يُؤْتَي‌ مِنْهُ، فَسَلَّمَ عَلَیكَ، ثُمَّ أَتَي‌ أَبَا عَبْدِ اللَهِ الحُسَيْنِ صَلَوَاتُ اللَهِ عَلَیهِ فَسَلَّمَ عَلَیهِ، ثُمَّ أَتَي‌ بَغْدَادَ وَسَلَّمَ عَلَي‌ أَبِي‌ الحَسَنِ مُوسَي‌ عَلَیهِ السَّلاَمُ، ثُمَّ انْصَرَفَ إلی بِلاَدِهِ، فَلَمَّا كَانَ فِي‌ وَقْتِ الحَجِّ رَزَقَهُ اللَهُ الحَجَّ؛ فَأَيُّهُمَا أَفْضَلُ: هَذَا الَّذِي‌ قَدْ حَجَّ حِجَّةَ الإسْلاَمِ يَرْجِعُ أَيْضاً فَيَحُجُّ، أَوْ يَخْرُجُ إلی خُرَاسَانَ إلی أَبِيكَ عَلِي‌ِّ بْنِ مُوسَي‌ عَلَیهِ السَّلاَمُ فَيُسَلِّمَ عَلَیهِ؟!
قَالَ: ] لاَ [ بَلْ يَأْتِي‌ خُرَاسَانَ فَيُسَلِّمُ عَلَي‌ أَبِي‌ الحَسَنِ عَلَیهِ السَّلاَمُ أَفْضَلُ؛ وَلْيَكُنْ ذَلِكَ فِي‌ رَجَبٍ؛ وَلاَ يَنْبَغِي‌ أَنْ تَفْعَلُوا ] فِي‌ [ هَذَا اليَوْمِ؛ فَإنَّ عَلَینَا وَعَلَیكُمْ مِنَ السُّلْطَانِ شُنْعَةً.

و همين روايت را شيخ‌ الطائفة‌ طوسي نيز نقل كرده است از: أبو القاسم‌ جعفر بن‌ محمّد بن‌ قولَوَيْه‌ هذه‌ الرواية‌ المباركة‌ به سند صحيح‌ ديكري در كتاب: «كامل‌ الزيارات‌»
نقلاً عن‌ أبيه‌ وعن‌ محمّد بن‌ الحسن‌ وعلي‌ّ بن‌ الحسين‌ جميعاً، عن‌ سعد بن‌ عبد الله‌ بن‌ أبي‌ خلف‌، عن‌ الحسن‌ بن‌ علي‌ّ بن‌ عبد الله‌ بن‌ المغيرة‌، عن‌ الحسين‌ بن‌ سيف‌ بن‌ عميرة‌، عن‌ محمّد بن‌ أسلم‌ الجبلي‌ّ، عن‌ محمّد بن‌ سليمان‌ قال‌:
سألتُ أبا جعفر عليه‌ السلام‌... و سبس عين همان روايت كافي‌ را نقل كرده است.

5- برخي از اسرار صدور حكم افضيلت زيارت حضرت امام رضا عليه السلام در زمان امام جواد عليه السلام ، در مضامين احاديث آمده است:
عن علي بن مهزيار قال : قلت : لأبي جعفر ( عليه السلام ) :
جعلت فداك ، زيارة الرضا ( عليه السلام ) أفضل أم زيارة أبي عبد الله الحسين ( عليه السلام ) ؟
فقال : (( زيارة أبي أفضل ، وذلك أن أبا عبد الله ( عليه السلام ) يزوره ( كل الناس ) ، وأبي لا يزوره إلا الخواص من الشيعة )) .
كه به معني: وجود منكرين مثل واقفيه در آن زمان و نيز غربت مشهد رضوي در آن زمان.

6- اكر در زماني زيارت يكي از مشاهد به دليلي مانند وجود منكرين آن امام يا غريب بودن آن مشهد؛ افضل معرفي شده و آنرا توصيه فرمودند،
در موارد و شرايط مشابه هم همين حكم براى مشاهد ديكر نافذ است.
مثل افضيلت زيارت مشهد عسكريين و مشهد مهدوي در سامراء در اين زمان، و بعد از آن زيارت مشهد بقيع،
و بعد از زيارت حضرات معصومين نيز زيارت مشاهدي مانند حضرت جعفر طيار در اردن، اينها همه اهميت دارند.

7- اكر در زماني زيارت يكي از مشاهد به دليلي مانند وجود منكرين آن امام يا غريب بودن آن مشهد؛ افضل و با اجر بيشتر معرفي شد و توصيه كرديد،
در صورتي كه آن علت برطرف شود؛ يعني منكرين ديكر نباشند يا آن مشهد غريب نباشد، آن فضيلت ملغا نمي شود،
و آن علتها شرط فضيلت نيست بلكه مقدمه و اسباب صدور حكم فضيلت است
و آن بركات و آثار و ثوابها همجنان از جانب خداوند به زائر آن مشهد در زمان غير غربت نيز داده مي شود،
جه اينكه احكام عطاي الهي در اين خصوص مستمر بوده و منسوخ نمي شود.

8- بجز عموم روايات وارده در فضيلت زيارت هر يك از مشاهد، اين حديث بخصوص فضيلت زيارت هر يك از مشاهد را مي رساند:
در « الإقبال‌ » درباره استحباب‌ زيارت هر يك از مشاهد مشرّفة‌ في‌ ماه رجب‌ آورده است:
رَوَيْنَاهَا بِإسْنَادِنَا إلی جَدِّي‌ أَبِي‌ جَعْفَرٍ الطُّوسِي‌ِّ رَحِمَهُ اللَهُ فِيمَا ذَكَرَهُ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: حَدَّثَنِي‌ جُبَيْرُ بْنُ عَبْدِ اللَهِ عَنْ مَوْلاَنَا ـ يَعْنِي‌ أَبَا القَاسِمِ بْنِ رُوحٍ رَضِي‌َ اللَهُ عَنْهُ قَالَ:
زُرْ أَي‌َّ المَشَاهِدِ كُنْتَ بِحَضْرَتِهَا فِي‌ رَجَبٍ،
تَقُولُ: الحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي‌ أَشْهَدَنَا مَشْهَدَ أَوْلِيَائِهِ فِي‌ رَجَبٍ وَأَوْجَبَ عَلَینَا مِنْ حَقِّهِمْ مَا قَدْ وَجَبَ ...........إلي‌ آخر الزيارة‌ الشريفة‌ الواردة‌.
كه دستور توقيع ناحيه مقدسه به زيارت هر يك از مشاهد مشرفه كه ميسر شود در ماه رجب است

9- مطلب ديكر اين است كه شما بايد اين ذهنيت تان را اصلاح كنيد كه:
اكر كفتند فلان موضوع فضيلت دارد به معني نفي فضيلت ديكري نيست،
حديث در فضيلت زيارت همه مشاهد در ماه رجب هست هر جند ممكن است برخي افضل معين شده باشد، و يا به جهتي زيارت يكي از مشاهد افضل باشد، و بجهت ديكر مشهد ديكري افضل باشد،

10- آن حضرات عليهم السلام در معرفت نورانيت و حق معرفت
يك شخص نيستند كه بخواهيم با هم بسنجيمشان
يك حقيقت و نور هستند كه در هر عصري به صورتي متجلي شده است
بس توجه دادن اذهان در موردي يا زماني يا مكاني به يكي از اين مظاهر و مواضع جلوه
تفضيل واقعي مظهر نيست بلكه تفضيل و اولويت آن عمل است

11- اما بالاتر از همه اين مطلب است
كه كلام امام معصوم و حجة الله خودش بالاترين دليل است
اصلا فرق سخن او با بقيه هر جند عالم و حكيم باشند اين است كه
كلام ديكران نيازمند دانستن دليل آن و بذيرفته شدن او در نزد هر كسي است
اما امور شرعي از جمله مستحبات جون خداوند انرا بسنديده مستحب شده است
و خداوند همانطور كه عمره در رجب را مستحب قرار داده و همين كافي است براى مستحب بودنش و نياز به دليل مستحب بودن عمره آن هم در رجب نيست
براى زيارت حضرات و تفضيل يكي بر ديكري يا در وقتي خاص نيز همينطور است

و اصلا ارزش بنده در اطاعت فرامين الهي به اين است كه
جقدر را بخاطر خدافرموده عمل مي كند نه اينكه جقدر برايش قابل قبول شده است
كه دومي ارزش عبوديت ندارد

12- اكر جه ما براى خدا اين باسخ را نوشتيم
ولى ترجيح مي دهيم كه وقت را صرف كساني كنيم كه فقط مصرف كننده نبوده
و به قدري كه وقت صرف خودشان مي شود براى تعليمشان، همان قدر هم براى تعليم ديكران كه نياز دارند وقت صرف كنند يا خدمتي را در اين راه ارائه دهند
تا يادم مي آيد شما بيشتر مصرف كننده بوده ايد[شمارة ثبت: (1376) منبع: المسائل الإنترنتية]


والحمد لله رب العالمين
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

نحوه خواندن ادعيه مفصله در سجده

پستتوسط aelaa.net » چهارشنبه آگوست 17, 2011 11:14 am

سؤال:
در سجده هایی که برای برخی از نمازها و یا ادعیه وارد شده است، مانند سجده بعد از نماز جناب حعفر طیار علیه السلام و یا سجده زیارت عاشورای تامه؛ که برخی مفصل هم هستند؛ اگر انسان آنها را از حفظ نباشد؛ و کسی هم نباشد که برايمان بخواند؛ و ما در حالت سجده تکرار کنیم، چگونه باید عمل کرد؟
الف- برخی در این حالت مهر را با دست بالا آورده و بر پیشانی می گذارند و سپس ذکر و دعای سجده را می خوانند.
ب- یا اینکه مهر را بر سطحی بالاتر از سطح زمین قرار داده و روی آن به سجده رفته و دعا خوانده شود. در حالت های الف و ب آیا صحیح است؟

جواب:
در نمازهاى مستحبي همه روشهاى فوق صحيح است، اما روش دوم بهتر است، و بهتر از همه: قبل از نماز؛ شخص دعا را روي موبايل يا مانند آن؛ بطور شمرده و مناسب به تكرار ضبط نموده، و در حين سجده در نماز استفاده مي كند. [شمارة ثبت: (1377) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

حكم روزه در طهارت از حيض

پستتوسط aelaa.net » پنج شنبه آگوست 25, 2011 7:02 pm

سؤال:
اگر ایام عادت طبق روال هفت روزه بوده اما حال در ماه مبارک روز ششم متوجه شده است که پاک شده، اما نمی داند قبل از فجر پاک شده؟ یا بعد ان تکلیف چیست؟ (از اذان صبح هم امساک داشته است).

جواب:
اول بايد مطمئن شود باك شده است
جه اينكه ممكن است تقليل يا تاخير در ادامه و بقيه عادت ماهيانه باشد
كه به سبب مصرف بيوسته مواد مقوي (شيريني و كَرمي) در ايام رمضان است

بس اكر احتمال بدهد باك نشده، ان يكروز را به عنوان استظهار مترصد بماند، و بحكم حيض عمل كند

اما اكر مطمئن است كه باك شده، و مثلا بخاطر تغيير برنامه غذاييش دوره ايام حيض كوتاه شده، در اين صورت به وظيفه طاهر از حيض عمل مي كند
و براى انجام روزه و نماز بس ملاك: وقت اطمينان از طهارت است، اكر فجر طلع شده و هنوز اطمينان از طهارت بيدا نكرده بس روزه انروز را قضا مي كند و خوب است استمرار امساك تا وقت افطار
براى نماز هم بعد از تطهير و غسل اكر قبل از وقت فرارسيدن نماز عصر باك شده نماز ظهر را نيز بجاي مي آورد و اكر بعد از آن باك شده فقط نماز عصر و نمازهاى بعد آنرا بجاى مي آورد.[شمارة ثبت: (1378) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

درباره وام

پستتوسط aelaa.net » پنج شنبه سپتامبر 01, 2011 12:42 am

سؤال:
وامی به من از طریق اداره تعلق گرفت این وام بر اساس نوبت به همه می رسد ونوبت بر اساس اعتبار و زمان استخدام هرچند سالی به هر کسی می رسد
و امسال دو سه روز قیل از 23 ماه مبارک نوبت من شد، سال خمسی من هم همان 23 ماه مبارک است من چند روزی صبر کردم و بعد وام را گرفتم میخواهم ببینم ایا این کار فرار از خمس بوده
و باید خمس وام را بدهم یا اصلا موضوع این وام در محاسبه خمس امسال چگونه باید عمل شود

جواب:
1- دريافت وام در تاريخ سال جديد فرار از خمس نيست.

2- وام خودش كه خمس ندارد، وامي كرفته ايد،
اكر صرف يكي از نيازها و يا مصرفي در طول سال جاري شد، و جزو اموال زائد مصرف سال نبود
كه بالطبع مصرف نشده و باقي نمانده كه زائد از مصرف باشد تا مشمول خمس بشود،

3- اما اكر اين وام به مال شما اضافه شد
و زايد بر مصارف و نيازتان سالتان بود
و اداي وام در طول ساري جاري، يا تاديه وام بعد از سال جاري؛ مانع از تامين مصارف سالانه تان نبود
و براى تامين مصارف سال آتي شما هم به آن نياز نيود
ان وقت سر سال جزو اموال زائد بر مصرف سالانه مورد محاسبه خمس مي شود[شمارة ثبت: (1379) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: غرفه باسخ به مسائل معارف الهي بازديدكنندكان

پستتوسط aelaa.net » پنج شنبه سپتامبر 01, 2011 1:56 am

سؤال:
كسي كه مبلغ چهار میلیون تومان بدهی به صورت وام دارد؛ که ماهانه اقساطش پرداخت می شود، و مبلغ پانصد هزار تومان پس انداز دارد، بر اين شخص چه مقدار خمس لازم است، با توجه به اینکه سال خمسی ما ماه مبارک رمضان بوده، الان که به تاخیر افتاده اشکالی دارد یا نه؟

جواب:
اكر مخارج سال كذشته شما تامين شده، و براى سال جاري هم درامد مكفي را داشته، و جهت تامين سال جاري هم به صرف اين پانصد هزار تومان نياز نداشته باشيد، و آنرا مصرف نمي كنيد، و مال زائد بر مخارج سالانه شما فقط همين مبلغ است؛ بنابراين خمس همين مبلغ را مي دهيد.
اكر اين مال مشمول خمس بوده؛ اما در آن تصرفي نكرده ايد، به صرف كذشت تاريخ سال خمسي تان، اشكالي نداشته و الان با واضح شدن مسئله بر طبق وظيفه عمل مي نمائيد.[شمارة ثبت: (1380) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

قبليبعدي

بازگشت به مجمع علوم فقه آئین الهی


Aelaa.Net