غرفه باسخ به مسائل معارف الهي بازديدكنندكان

مجمع گفتگوی پژوهشگران وآموزشگران علوم فقه آئین الهی

مديران انجمن: najm115, najm115, najm115

جوابیه آداب دفن جنین سقط شده

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه مه 02, 2022 11:19 pm

سوال:
سلام علیکم
جنینی 9 ماهه در شکم مادر فوت شده
پدرش جفت را با پیگیری زیاد گرفته است
این را باید کنار نوزاد دفن کنند؟
برای جنین کامل هم از ... پرسیدم گفتند نوزاد تازه متولد شده مرده داشتیم که آداب کامل غسل و کفن و دفن انجام شده ولی برای جنین مطلبی نبوده است
می خواستم ببینم این هم باید همان طور با آداب کامل غسل و کفن و نماز انجام شود؟


جواب:

عليك السلام
جفت را هم در همان خاك مي توانند دفن كنند

اما جنين وقتي از 120 روز سنش بكذرد مثل يك انسان مولود حكم غسل و كفن و تجيز و دفن دارد و يكي است
فقط كودكان تا به سن تمييز نرسيده اند نماز ميت كذاردن بر آنها واجب نيست اما كسي بخواهد نماز ميت بر انها بكذارد منعى ندارد [شمارة ثبت: (1569) منبع: المسائل الإنترنتية]
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

جوابیه درباره رنگ کردن مو با رنگ های شیمیایی

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه مه 02, 2022 11:20 pm

سوال:
آیا رنگ‌کردن مو با رنگهای بدون آمونیاک خارجی اشکال شرعی دارد؟
اگر مواد نجس در ترکیبات آن باشد بعد از رنگ کردن با شست و شو پاک می شود؟

جواب:
به صرف بدون آمونیاک بودن سبب حلال بودن و یا مجاز بودن مصرف آن نمی شود؛ بلکه محتویات و روش استحصال آن را از نظر طهارت و یا ضررهای قطعی باید بررسی نمود

در صورت استفاده از مواد نجس در مواد آرایشی نظیر رنگ مو
اگر مواردي نجسي كه در رنگ كردن مو بكار برده شده طوري است كه جزو رنگي كه بر مو باقى مى ماند نبود و در فرايند شستن ازاله می شود مو پاك مى شود و اشكالى ندارد
با آغشته کردن مو يا هر جاي بدن به مواد نجس، ابتدا باید ازاله عین نجاست نمود، سپس محل نجس شده را آبکشی نمود؛
و برای طهارت، دو بار شستن موضع تنجس پس از ازاله عين نجاست کافیست.

توضیح:
1- عنوان بدون آمونیاک بودن در ساخت مواد آرایشی رنگ مو؛ تبلیغات شرکتهای تجاری برای فروش است و از مواد شیمیایی دیگر استفاده می نمایند که آنها هم بدون عوارض نیستند
و مانند این در تبلیغات مواد صنعتی خوراکی و بهداشتی بسیار است که با اطلاع عموم از ضرر ماده ای در آن؛ مواد دیگری را جایگزین می کنند و با تبلیغات جدیدی بازاریابی می کنند و بعد مدتی با آشکار شدن ضررهای ماده جدید؛ دوباره با برند و عنوانی دیگر و با ترکیبی دیگر ارائه می دهند و این سالهاست که در جریان است.

2- در بازار تجاری مرتب برندهای مختلف وارد می شود که از نظر ترکیبات متفاوتند و نمی شود با یک سوال کلی و مبهم در تبلیغات این برندها (آمونیاک نداشتن) حکم کلی درباره آنها را پرسید؛ و اگر کسی می خواهد استفاده کند خودش باید بررسی دقیق مواد به کار رفته در هر یک از آنها را بکند و تشخیص مصداق دهد.

3- استفاده از مواد نجس در مواد آرایشی شایع است ( استفاده از الکل مسکر؛ چربیها و ژله های با منشأ حیوانی نجس؛ استفاده از جفت و کبد جنین انسان و خون ووو) و اگر هم یک ضرر شیمیایی آن را کم کنند (مانند کم کردن ضرر آمونیاک) دلیل بر طاهر بودن و یا بی ضرر بودن مواد شیمیایی در آنها نمی شود

4- اگر بنا به استفاده از رنگهای شیمیایی دارید؛ در کشورهایی که محصولات آرابشی برای مسلمانان تولید می کنند برندهای با مارک حلال (Halal) را تولید کرده اند مانند مالزی؛ اندونزی؛ ترکیه ووو که با جستجو در اینترنت مشخص هستند و در بازار داخل ایران نیز یافت می شوند
مضاف بر اینها؛ در برندهای حلال از جمله تاکید بر اینکه بدون هیچگونه مواد حیوانی هستند نیز وجود دارد و برای کسانی که کاملا رژیم گیاهی دارند و یا از محصولات حیوانی پرهیز دارند تهیه می شود.

5- درباره مواد آرایشی؛ راهنمایی برای استفاده از مواد طبیعی و معرفی کتاب در این زمینه نیز در مرسولات بنیاد حیات اعلی منتشر شده است و توصیه در بکارگیری روشهای طبیعی و سالم بجای محصولات آلوده و شیمیایی که ضررهای مواد شیمیایی و یا آلوده شدن به مواد نجس را نداشته باشد. [شمارة ثبت: (1570) منبع: المسائل الإنترنتية]

سوالات مشابه:
viewtopic.php?f=41&t=18#p110
سؤال: با توجّه به مطالبي كه در مورد بعضى از موادّ آرايشى زنان بيان مطرح است؛ كه در ساخت آنها از چيزهاى نجس و حرام استفاده مى شود: الف) نماز خواندن با اين مواد آرايشي چه حكمى دارد؟ ب) بودن اين مواد آرايشى بر روى صورت در غير نماز چه حكمى دارد؟

جواب: در بعضى از آنها الكل (مسكر)؛ و در بعضى از آنها چربي سگ و خوك بكار برده مى شود، در غير نماز استفاده از محصولات قسم اول ممكن است ممنوع نباشد، ولي استفاده از محصولات قسم دوم جايز نيست، و استفاده از همه آنها در نماز مانع نماز است، و در صورت آلودگي به آن؛ براى گذاردن نماز بايد از آن پاك و مطهر شود. [شمارة ثبت: (869) منبع: المسائل القمّيّة]
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

جوابیه درباره حکم روغن خراطین و حلزون

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه مه 02, 2022 11:21 pm

سوال:
استفاده از روغن زالو و خراطین و یا حلزون که برای مشکلات پوستی استفاده می شود
از نظر طهارت مشکل دارند؟
روغن به این صورت تهیه می شود که کرمها روده شویی و خشک می شوند و بعد برای مدتی در روغن قرار می گیرند
و سپس صاف می شود و از این روغن استفاد می کنند.

جواب:
در صورت استفاده نکردن از مواد نجس (مانند الکل مسکر و یا اجزای ناپاک مانند ژلاتین حیوانی نجس)؛ پاک هستند. [شمارة ثبت: (1571) منبع: المسائل الإنترنتية]
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

جوابیه درباره چهلم متوفی

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه مه 02, 2022 11:23 pm

سوال:
سلام علیکم و رحمة الله
خداقوت و طاعات و عبادات و عزاداری هایتان قبول باشد
ببخشید یک سؤال داشتم از خدمتتان
برای حساب کردن چهلم متوفی، آیا از روز فوت او حساب میشود یا از روز به خاک سپردن و دفن او ؟
متشکرم


جواب:
محاسبه از فوت است
چهلم یعنی 40 روز بعد فوت
در اربعين هم چهل روز بعد عاشوراست بدون احتساب عاشورا [شمارة ثبت: (1572) منبع: المسائل الإنترنتية]
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

جوابیه درباره شستشوی رحم در ایام روزه

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه مه 02, 2022 11:24 pm

سوال:
سلام علیکم
بنده به یکی از پزشکان زنان طب سنتی جهت چکاپ مراجعه نمودم و بعد از معاینه رحم تشخیص دادند که نیاز به شستشو دارد . روش شستشو با استفاده از سرنگ در دهانه واژن گذاشته میشه و بعد از وارد کردن مواد ، محتویات آن همراه با عفونت های رحم خارج می شود
آیا در هنگام روزه داری ،انجام این شستشو باعث باطل شدن روزه می شود ؟

متشکرم

جواب:
برهيز شود مبطل است [شمارة ثبت: (1573) منبع: المسائل الإنترنتية]
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

جوابیه درباره تتو

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه مه 02, 2022 11:31 pm

سوال:

سلام علیکم

خدمتتان سوالی دارم
در پاسخ برگزیده در جوابیه مربوط به انجام تتو آمده است که انجام آن اگر برای بدن ضرر نداشته باشد اشکالی ندارد

آیا تتو کردن در صورت نداشتن ضرر برای بدن به طور کلی بلا اشکال است؟ و اگر حکم زیبایی برای بانوان حساب شود حکمش چگونه است؟

اگر برای ابرو استفاده شود هم جزو زیبایی محسوب می شود؟ و فرد تتو کرده حتما بایدبرای داشتن حجاب کامل ابروهایش را بپوشاند ؟

اگر چنین باشد در هنگام انجام اعمال حج که بانوان باید قرص صورت شان پیدا باشد آن وقت باید چه کار کنند ؟

و اینکه تتو اعم از تتو کامل یا ناقص یا حاشور یا هر نوع جدید که باشد جز این حکم واقع می شود ؟

جواب:
انجام تتو كه به شرط عدم ضرر؛ در باسخ بركزيده بلامانع كفته شده است
محدود به موارد تزيين معمولي و اصلاحات جزئي است
كه مقصود سائل بوده است

اما انجه در بازارفعلي رايج است بطور بي نهايت و هر تغييري بيرون موضوع جوابيه است
جرا كه ان افراد متدين نيستند كه سؤال كنند
فلذا مقداري كه در حذ ارايش جزيي معمول بانوان (در دروه عدم افراط و انحراف) بوده است انجامش بوسيله اين روش اشكالي ندارد
اما تغييرات تصرفات و در سطح و نقشش و نما و شكل بدن و زينتهاي طبيعي بشرط برهيز از جهات زير اشكالي ندارد
1- تصرفات بدني مثل تراشيدن كلي ابرو
2- تشبه به مردان و نيز نقشهاى شيطاني
3- بوشاندن بوست بدن با نقشها مثل لباس ووو
و انواع تصرفات شايع شده كه انحرافي است

ذكر اصطلاحات در مورد تتو و طرح سؤال صحيح نيست
هر موردي بايد سير انجام و نتيجه اش مشروحا بيان شود تا حكمش معين شود
البته اكر باسخ بالا معلوم نباشد
و صرف طرح سؤال بدون اينكه سؤال مشخص باشد و مقدار و مقصودش دقيقا معين باشد
بي فايده و قبلا هم كفته شده كه جواب داده نمي شود

اينكه تذكر شد مبهم است بخاطر اين است كه موضوع سؤال شما اشاره دارد به جيزي است كه بايد بوشانده شود
اما در مقام بيان مقدار تتو و نوعش ننوشته ايد جقدر و جطور
جون اصلاح ابرو بوسيله تتو مي شود از رفع نقصهاي شكل ابرو باشد تا مقداري تكميل و مرتب كردن و يا قوس مطلوب دادن تا به صورت وضعيت ارايش غليط جشم و ابرو ةةةة
اكر در حد رفع عيوب و تكميل قوس مطلوب انجام شود اشكالي ندارد و بوشانذنش هم لازم نيست جه احرام جه غير احرام
و اكر به مدلهايي از قوس ابرو كه مي رود در حد ارايش غليظ و يا به حد ارايش غليظ جشم ابرو اينها هم اشكال دارد هم بعدا بايد بوشانده شود و براى احرام هم رفع شود [شمارة ثبت: (1574) منبع: المسائل الإنترنتية]
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

ترتیب اعمال مسجد کوفه

پستتوسط najm111 » شنبه مه 07, 2022 3:36 pm

سؤال:
در مفاتيح الجنان و كتب ادعيه در ترتيب اعمال مقامات مسجدكوفه تفاوت هست آيا ترتيب معينى دارد؟
ديده شد بعضا اعمال مقام دكة القضاء و بيت الطشت بعد مقام ابراهيم و خضر انجام مى شود و بعضا آخر مقامات؛ وجه اين تفاوت ترتيبها چيست؟
آيا همه مقامات مذكوره در احاديث و روايات در برنامه نقل شده مفاتيج الجنان وجود دارد؟
آيا چه ترتيبى ترجيح دارد؟

جواب:

1- نماز و اعمال در محرابها و مقامهاى و مواضع مختلف مسجد كوفه با يك دستور العمل و بطور يكجا همه با هم وارد نشده است.

2- انجام هر فريضه ثواب هزار نماز و انجام هر نافله ثواب پانصد نماز دارد و نشستن در مسجد بدون نماز و عبادت و تلاوت و ذكرهم ثواب عبادت دارد
و حداقل اعمال در مسجد كوفه دو ركعت نماز و در هر جاى آن مى توان بجاى آورد

3- مقام وسط مسجد كوفه كه به مقام مصلاى نبوى (صلى الله عليه وآله) در شب معراج معروف است افضل مواضع مسجد است و دو ركعت حداقل عمل را در اين مقام ترك نكند.

4- بقيه مقامات به مناسبتهاى مربوطه آنها مواضع نورانى است كه نماز و عمل مربوطه در آنها شايسته است

5- در هر روايت برخى از مقامات را نقل كرده است و هر بار يكى از حضرات عليهم السلام در برخى از آنها نماز يا عمل خاصى داشته اند كه محدثان و علماء مجموعه اين روايات را جمع آورى نموده و بكجا به عنوان اعمال مسجد كوفه نقل كرده اند

6- تقدم برخى مقامها مثل مقام ابراهيم عليك السلام نزديك باب الثعبان به مناسبت ورود غالب به مسجد از اين درب و استحباب انجام فورى نماز تحيت هر مسجد لدى الورود سبب شده كه نماز در اين مقام براى وارد شونده از اين درب چه در عمل حضرات يا در تعليم عمل به اصحاب توصيه اش وارد شود، و نظير همين رجحان در مقامات نزديك دربهاى غربى و شمالى نيز وجود دارد اگر كسى از آنها وارد شود.

7- توالى انجام اعمال در برخى از مقامات به مناسبت مجاورت يكديگر است،
مثلا كسى كه از باب ثعبان وارد شده و انجام نماز در نزديكترين مقام به ورودي مسجد يعنى مقام ابراهيم عليه السلام را بجا مى آورد بعد به مقام مجاور يعني مقام خضر عليه السلام مى رود،
و يا وقتى كه به مقامات وسط مى رسد آنها را دنبال هم بجا مى آورد، و يا به مقامات ضلع جنوبى كه مى رسد و از سمت غربى شروع مى كند يك به يك تا آخر به مقام امام صادق عليه السلام مي رود.

8- شروع از مقام ابراهيم و بعد به خضر و بعد به دكة القضاء و بيت الطشت براساس همان شروع از نزديكترين مقام به ورودي مسجد و ادامه اش خضر از باب مجاورت و هكذا دكة القضاء و بيت الطشت كه موضع بروز آيت الهى و متعاقب دكة القضاء است بعدش است
و آنها كه اين دو را آخر مى روند به ملاحظه تقديم مقامات اصلى محل عبادت حجج الهى است و اين دو مقام كه از باب ظهور آيات الهى است را بعد آنها مى روند

9- مقامات و محرابهايى هست كه در مفاتيح الجنان مطرح نيست مثل:
خانه عبادت حضرت ادريس عليه السلام كه در ضلع جنوبى است و قديم درب به بيرون داشته كه مى شود همان محاذات در داخل و ملاصق ديوار قبلى نماز خواند، چون شروع مسجد كوفه از زمان حضرت آدم عليه السلام بوده و محل توبه او در اينجا نيز مقام مشخص دارد پس ساير حجج الهى ذريه او از جمله ادريس هم در اين مسجد تشريف آورده و نماز و عبادت داشته اند همانطور كه در حديث مولا عليه السلام ذكر شده است
عن الاصبغ بن نباتة قال: بينا نحن ذات يوم حول أمير المؤمنين (عليه السلام) في مسجد الكوفة، إذ قال: يا أهل الكوفة، لقد حباكم الله عز وجل بما لم يحب به أحداً، ففضل مصلاكم، وهو بيت آدم، وبيت نوح، وبيت إدريس، ومصلّى إبراهيم الخليل، ومصلّى أخي الخضر ومصلاي (عليهم السلام)
كما اينكه مقام ابراهيم ومقام امام سجاد عليهما السلام غير از مقامهاى رايج آن نيز هست
مقام امام حسن عليه السلام
مقاماتى كه مصلاى حضرت امام مهدي عليه السلام بوده و مقام خاص مقام خاص حضرت امام مهدي عليه السلام و اينها غير از مشاهد آثار مهدوي عليه السلام در غير مقامات معروفه است
و اينها شمه اى از مواضع مباركه اين مسجد عظيم است

10- اگر اولويتى در ترتيب بخواهد رعايت شود (بدون ملاحظه نزديكترين و مجاور هم رفتن)
چه بسا ترتيب براساس شانيت و زمان حجج الهى صاحب هر مقام ترجيح داشته باشد
فلذا نتيجتا به اين ترتيب مى شود:
اول مقام وسط مسجد است كه مصلاى نبوى (صلى الله عليه وآله) در شب معراج نيز هست
بعد مقام جبرئيل عليه السلام
و بعد مقام مصلاى توبه آدم عليه السلام
بعد مقام ادريس عليه السلام
و بعد مقام نوح عليه السلام
و بعد مقام بروز آيت الهى فار التنور
و بعد مقامهاى ابراهيم عليه السلام ضلع قبلى و ورودي مسجد
و بعد مقام خضرعليه السلام
و بعد مصلاهاى حضرت مولا علي عليه السلام
و بعد مواضع بروز آيات الهى در دكة القضاء و بيت الطشت
و بعد مقام امام حسن عليه السلام
و بعد مقام امام سجاد عليه السلام
و بعد مقام صادق عليه السلام
و بعد مقام خاص حضرت امام مهدي عليه السلام

و البته همانطوركه بالاتر بيان شد شروع از مقام ابراهيم عليه السلام براى وارد به مسجد از باب الثعبان
و انجام اعمال مقامات برحسب مجاورت و نزديكتر به هم بودن هم مناسب است:
مقامات شمالي سبس مقامات مياني و سپس مقامات جنوبي مسجد تا به مرقد مسلم منتهى شود. [شمارة ثبت: (1574) منبع: المسائل الإنترنتية]

والحمدلله رب العالمين
najm111
Site Admin
 
پست ها : 1988
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:09 am

قبلي

بازگشت به مجمع علوم فقه آئین الهی


Aelaa.Net