غرفه باسخ به مسائل معارف الهي بازديدكنندكان

مجمع گفتگوی پژوهشگران وآموزشگران علوم فقه آئین الهی

مديران انجمن: najm115, najm115, najm115

مبعوث شدن انبیاء علیهم السلام در غیر خاورمیانه

پستتوسط pejuhesh232 » يکشنبه نوامبر 08, 2015 8:12 pm

سوال:
سلام علیکم

اميدوارم كه در سايه عنايت حضرت مولا سلامت باشيد. سؤالي مدتي پيش برايم پيش أمد كه بصورت اتفاقي يكي از دوستان هم همين موضوع را إبهام داشت ميخواستم اگه امكانش هست يه توضيحي بفرماييد
س:چرا تمامي أنبياء الهي در يه يك منطقه حدودا خاور ميانه مبعوث شده أند و بطور مثال با وجود قدمت بسيار طولاني سرزمينهايي مانند چين پيامبري وجود نداشته است البته دانش بنده در حد مطالعه درس معرفت ظاهره انبياء عليهم السلام است و شايد اين شبهه به دليل عدم دانش اينجانب از وجود پيامبراني در ان سرزمينها باشد كه راهنمايي بفرماييد
متشكر
يا علي

جواب:
عليك السلام

1- انبياى الهي (عليهم السلام) فقط درخاورميانه مبعوث نشده اند
و سرتاسر نقاط مسكون زمين در تمام ادوار يا انبيايي از ميان همان مردم مبعوث شده اند يا اينكه رسولانى به آن اقوام فرستاده شده اند

2- فلذا تعداد انبياء و اوصياء الهي صد و بيست و جهار هزار نفر ذكر شده است، در حاليكه آنجه به نام در قرآن كريم ياد شده 25 نفر است، و با آنانكه با توصيف اشاره شده اند صد نفر نمي شوند

3- جون در تعاليم مكتب وحى (قرآن كريم و كلام معصومين) بيشتر قصد يادآورى به شواهد هدايت و بصيريت يا عبرت، مخاطبان آن زمان بوده، فلذا طبيعى است كه بيشتر از نامهاى انبياء و مثالهاي اقوام و امتهايي ياد شود كه براى مخاطبان آن زمان؛ آشنا و شناخته شده باشند

4- اما اكر دروس معرفت الهى لااقل در سطوح عمومى هفتكانه اش طي شود، و يا بيشتر از آن معارف الهى مطالعه شود، سخن از انبياء و فرستادكان الهى در نواحى غير خاورميانه يا سفر و حضور مستمر حضرات معصومين و حجج بزرگ الهى عليهم السلام هر عصر در اقصى نقاط كره زمين؛ هم شده است

5- در برخي از آثار منتشره (مانند تجلى حق در كعبه) شمه اى از احوال سخنان انبياء و اوصياى الهي در ميان هندوان كه محل ماموريتشان هند تا خاور دور بوده است نقل شده است.

6- و آنجه امروزه در آثار باقيمانده از تعاليم مكتب وحى؛ داريم، بخش بسيار كمى از آنجه حضرات عليهم السلام بيان فرموده اند، كه بيشتر آنها در اثر هجمه و فشار دشمنان حق از بين رفته است.

7- و آنجه هجمه دشمن را در طول تاريخ براى انزوا و مخفى كردن و حذف اهل حق موفق كرده، و سبب محو و مهجورى بيشتر آثار معارف الهى شده است:
قلت و كمي ياران حق در هر زمان بوده است؛ (كه شامل اين زمان نيز مي شود)
و اين بخاطر عدم اهتمام جدي عامه مؤمنين به تعلم و يادگيرى و ثبت و نقل و حفظ و نشر معارف الهى است،
جنانجه در اين زمان كه شرايط زمان و اسباب و امكانات فوق العاده براى عامه ناس فراهم و دسترس است، اما مى بينيم كه جقدر بي اهتمام به اين موضوع هستند،

وقتي يك تصحيح نماز ضرورى (كه جند روزه بايد برطرف شود و هر روزي تاخير شود مهمترين اعمال ديني او صحيح نمي باشد) اما جند ساله هم آنرا رفع نمي كنند،
در حاليكه اكر بنا بود اين شخص برود و بناهنده ذليل كشور خارجي بشود؛ در مدت كوتاهى كل زبان ان محل (كه بيكانه از فارسي است) را فرا مي كرفت
ولى وي در درست ادا كردن جند فقره كوتاه (كه به زبان عربي است و با زبان فارسي هم اشتراكات فراوان دارد و نسل اندر نسل با آن مانوس بوده) سالها مانده است،
ديكر جه برسد به معارف ضرورى دين او (سطوح معرفت الهى و وازكان شناسي) كه دوره عمومى آن دوساله در كنار تحصيل و شغل قابل طي شدن است؛ اما بعد سالها يا اصلا بهره اى نبرده يا در درسهاى روزهاى اوليه آن مانده است.
جه برسد به توسعه تعلم در معارف الهى و فراتر از مباحث مقدماتى و ضروري رفتن، و كجا برسد اين همت كوناه به اينكه حافظ علوم و حاملىن براى نسلهاى بعدى باشد.

آرى اين علت (قلت اعوان دين و نقصان همت بيروان) بوده است كه همواره از هزاران سال قبل تا كنون استمرار داشته
و اين نقيصه تنها در دوران جاهليت كهن نبوده، كه امروزه در دوران مدرن بيشتر است،
جه اينكه مي بينيم ساعاتي كه هر شخص براى گپ زدن؛ چت كردن؛ وبگردى؛ وووو روزانه مى كذارد، دهها برابر زمانى است كه به تعلم و تعليم و حفظ و تدوين و نشر معارف الهى مى بردازد. [شمارة ثبت: (1534) منبع: المسائل الإنترنتية]

وفقنا الله تعالى لحق معرفته وحفظ معارفه و نشر علومه.
آمين رب العالمين
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

مواسم زيارت حسيني عليه السلام

پستتوسط najm111 » يکشنبه فبريه 14, 2016 8:17 am

سؤال:
آيا مواسم زيارت حضرت امام حسين (عليه السلام) به همان مواردي كه در ميان مردم مشهور بوده و يا در مثل كتاب مفاتيح الجنان ذكر شده؛ محدود مي شود؟

جواب:
1- برخي مواسم در ميان عامه مردم متداول نبوده و در آن كتاب نيز ذكر نشده است

2- آنجه در تعاليم مكتب وحى براى بيان مواسم زيارت حسيني (عليه السلام) آمده؛ جنين است:

2.1- زيارت حضرت ابي عبد الله الحسين سيد الشهداء (عليه السلام) محدوديت زماني ندارد

2.2- در هر زمان كه زيارت حضرتش با معرفت و آداب مربوطه ميسر شود؛ فضيلت داشته و بدان توصيه شده است

2.3- اما از ميان ايام هفته؛ روز دوشنبه و شب جمعة تاكيد شده است

2.4- واز ايام شهور سال؛ ليالي قدر و عيدين (فطر و قربان) و ماه ذى القعدة و عرفة و عاشوراء و اربعين و ماههاى ربيع الثاني و جمادى الأولى، و جمادى الآخرة و اول و نيمه رجب و سوم و نيمه شعبان سفارش شده است.

2.5- زيارت حضرتش در همه اين مواقع (فوق الذكر)؛ فضيلت خاص داشته، و براى هر كدام از اين اوقات؛ زيارت و سلام و دعاى مخصوص هم وارد شده است.

3- و افضل از اين مواقع نقل شده؛ ايام و ساعات غربت و خلوتي آن مشهد شريف مى باشد، كه با زيارت در آنها؛ خاصان اهل ايمان؛ به آثار و بركات و نتايج ممتاز نائل مى شوند

وفقنا الله زيارته مع حق معرفته و كمال الآداب لمحضره، زيارة عن مشاهدة ومخاطبة، مقبولة مأجورة، و رزقنا الله نصرته و الحشر معه و شفاعته و صحبته فى الدنيا والآخرة.
[شمارة ثبت: (1535) منبع: المسائل الإنترنتية]
najm111
Site Admin
 
پست ها : 1988
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:09 am

جواب سؤالاتي درباره ساخت كرم ولازم آرايشي

پستتوسط إشراف » يکشنبه آگوست 25, 2019 11:27 am

سؤال1:
بنده مدتی است مشغول کرم سازی هستم، الان کرم بدون الکل با پایه لانولین درست می کنم
با دمجوش و عرقیات و روغن های گیاهی و به اصرار خانم ها که کرم سفید کننده می خواستند از اکسید آهن و اکسید دوزنگ برای اینکار استفاده کردم
در مورد اکسید آهن در ترکیب کرم سفید کننده از مرکز آموزش سوال کردم جوابیه آن را خدمتتان ارسال می کنم

جواب1:
اكسيد و زنكار آهن يا خبث الحديد و مشتقات اصلي آهن بذاته منجس (نجس كننده) نيست، اما براى نمازكزار وارد شده است كه اكر تماسي داشته مواضع تماس را به آب مسح كند، اكر ماده مزبور ظاهر باشد و در اثر تركيب مضمحل نشده باشد و با عين آن تماس بيدا شود و قبل از وضو نماز آن مواضع را نشسته باشد؛ بس مواضع تماس (آن كرم) را با آب مسح كند و بعد وضو بكيرد، [شمارة ثبت: (1536) منبع: المسائل الإنترنتية]

سؤال2:
اکسید آهن در چربی لانولین کامل حل می شود و رنگ کرم را تغییر می دهد . از کجا بفهمم کاملا مضمحل شده؟ ببخشید چون این مسئله برای همه خیلی مهم است بنده عکس دو رنگ از کرم را ارسال می کنم، بعد خانم ها مجددا سوال کردند که ما وضو می گیریم و کرم مصرف می کنیم و موقع نماز ممکن است فراموش کنیم بشوییم یا اصلا اگر نخواهیم بشوییم مشکل دارد یا خیر؟ بنده دوباره از مرکز آموزش سوال کردم و ایشان فرمودند از بخش پاسخ سوال بپرسید.

جواب2:
حل شدن مهم نيست، اضمحلال مهم است، اضمحلال يعني كه اثر اوصاف اصلي (رنك و بو و طعم) باقي نمانده باشد، اينطور كه نوشتيد رنك را تغيير داده و رنك خودش را به كرم داده يعني اضمحلال اتفاق نيافتاده است، فلذا مصرف كننده براى نماز قبل وضو مواضع بكاربرده را با آب مسح كند، توي نماز كه نمي خواهد كرم بمالد؟!؟ و براى نماز هم كه صورتش را مي شويد و وضو مي كيرد؟!؟ بس مشكلي ندارد، براى غيرنماز هم هرجه بمالد اشكالي ندارد، و امروزه خانمها خصوصا شهرنشين براى تماس با آب مشكلي ندارند و مرتبا دوش مي كيرند، جاى تعجب است كه براى يك مسح با آب در مواضع مصرف كرم (موردسؤال) مشكل دارند؟!
كسي كه عادت دارد كرم بمالد مال بازار و دارای الكل؛ و حاوی گليسرين كه مشتق حيواني است غالبا؛ که در اكثر كرم ها هست، بجز كولاجن و ژلاتين و بسياري مواد ديگر كه از خوك و سگ است و در لوازم آرايشي و ماتيك موجودند و در جعبه رنگي داخل كيفي همراه زنها هست فلذا اول ببيند اگر از آنها استفاده مي كند و حالش ندارد قبل وضو خود را طاهر كند؛ ايراد كرم ساخت شما بهانه است، و اگر ملتزم است و از همه اينها پرهيز مي كند و فقط از طاهر قطعي استفاده مي كند = آنوقت براى كرم با تركيب مشتقات آهني نوشته شده است صورتش را قبل نماز بشويد و بعد وضو بگيرد؛ و يا بعد نماز خودش را چرب كند، والحمد لله رب العالمین [شمارة ثبت: (1537) منبع: المسائل الإنترنتية]

سؤال3:
خدا قوت با توجه به این سوال و جوابیه آن (كه در تالار پاسخ برگزیده امده)
سؤال: با توجّه به مطالبي كه در مورد بعضى از موادّ آرايشى زنان بيان مطرح است؛ كه در ساخت آنها از چيزهاى نجس و حرام استفاده مى شود: الف) نماز خواندن با اين مواد آرايشي چه حكمى دارد؟ ب) بودن اين مواد آرايشى بر روى صورت در غير نماز چه حكمى دارد؟
جواب: در بعضى از آنها الكل (مسكر)؛ و در بعضى از آنها چربي سگ و خوك بكار برده مى شود، در غير نماز استفاده از محصولات قسم اول ممكن است ممنوع نباشد، ولي استفاده از محصولات قسم دوم جايز نيست، و استفاده از همه آنها در نماز مانع نماز است، و در صورت آلودگي به آن؛ براى گذاردن نماز بايد از آن پاك و مطهر شود. [شمارة ثبت: (٨٦٩) منبع: المسائل القمّيّة]

چند سوال هست که مرتب مطرح می شود و بنده نیز به خاطر کرم سازی مرتب مورد سوال قرار می گیرم و از آنجایی که مسئله مربوط به احکام دینی می باشد بر خود لازم دیدم مزاحم اوقات شریفتان شوم و سوالم را مطرح کنم

۱- در بعضی از کرمها از پایه های دیگر مثل کلد کرم و اسرین استفاده می کنم که در ترکیباتشان الکل وجود دارد . همچنین از عصاره الکلی گیاهان مختلف نیز استفاده می کنم.البته بنده کرمها را با حرارت غیر مستقیم درست می کنم آیا در اثر گرم شدن و ترکیب عصاره الکلی با کرم؛ باز همان حکم الکل را دارد؟
سوال این جاست که اگر مصرف کردیم و قبل وضو دست و صورت را بشوییم کافی است؟
یا مثل جایی که نجس است باید سه بار آبکشی شود و آب کر باشد؟
اگر آب شستشو به بدن و لباس پاشید حکم آنها چیست؟
اگر کرم به دست و صورت مالیدیم و بعد روسری و چادر پوشیدیم و مقداری از چربی یا رطوبت کرم که روی پوست است با لباس تماس پیدا کرد لباس نجس می شود؟

۲- در ترکیبی رژ لب ها از رنگ های خوراکی که در شیرینی پزی ها استفاده می شود بکار می برم (رنگهای میوه ها و مواد دیگر را امتحان کردم رنگ نمی دهند ) حکم این رنگهای مورد استفاده چیست؟ البته می دانم که از نظر پاکزیستی مناسب نیستند.
ممنون از اینکه راهنمایی می فرمایید متشکرم

پاسخ سؤالات ارسالی شما در ذیل است:

سؤال4:
۱- در بعضی از کرمها از پایه های دیگر مثل کلد کرم و اسرین استفاده می کنم که در ترکیباتشان الکل وجود دارد . همچنین از عصاره الکلی گیاهان مختلف نیز استفاده می کنم.البته بنده کرمها را با حرارت غیر مستقیم درست می کنم آیا در اثر گرم شدن و ترکیب عصاره الکلی با کرم؛ باز همان حکم الکل را دارد؟

جواب4:
آنكه فقط ازاله عين كرم و پماد و شستن مواضع آغشتن قبل وضو كافي است مربوط به موارد خالي از تركيبات نجس؛ و فقط مشتمل بر عنصرآهن است
اما در فرض مورد سؤال؛ در صورت استفاده از الکل مسکر در ترکیب مواد آرایشی، باعث نجس شدن آنها می گردد.
حرارت دادن باعث طهارت اين کرمنجس شده (از الکل مسکر مخلوط با آن) نمی شود. [شمارة ثبت: (1538) منبع: المسائل الإنترنتية]

سؤال5:
2- سوال این جاست که اگر مصرف کردیم و قبل وضو دست و صورت را بشوییم کافی است؟
یا مثل جایی که نجس است باید سه بار آبکشی شود و آب کر باشد؟

جواب5:
با آغشته کردن دست و صورت به مواد نجس، ابتدا باید ازاله عین نجاست نمود، سپس محل نجس شده را آبکشی نمود؛
و برای طهارت، دو بار شستن موضع تنجس پس از ازاله عين نجاست کافیست. [شمارة ثبت: (1539) منبع: المسائل الإنترنتية]

سؤال6:
3- اگر آب شستشو به بدن و لباس پاشید حکم آنها چیست؟

جواب6:
در شستشو با آب کثیر مثل آب کر و جاری (مثل لوله كشي شهري)، اگر عین نجاست در آب پاشیده شده نباشد اشکالی ندارد [شمارة ثبت: (1540) منبع: المسائل الإنترنتية]

سؤال7:
4- اگر کرم به دست و صورت مالیدیم و بعد روسری و چادر پوشیدیم و مقداری از چربی یا رطوبت کرم که روی پوست است با لباس تماس پیدا کرد لباس نجس می شود؟

جواب7:
با فرض فوق که کرم با ترکیبات نجس درست شده است؛ با آغشته شدن لباس به آن، لباس نجس می شود، مكر اينكه كرم جذب بوست شده باشد بطوريكه مواد كرم يا رطوبتش قابل انتقال نباشد. [شمارة ثبت: (1541) منبع: المسائل الإنترنتية]

سؤال8:
5- در ترکیبی رژ لب ها از رنگ های خوراکی که در شیرینی پزی ها استفاده می شود بکار می برم (رنگهای میوه ها و مواد دیگر را امتحان کردم رنگ نمی دهند) حکم این رنگهای مورد استفاده چیست؟ البته می دانم که از نظر پاکزیستی مناسب نیستند.

جواب8:
رنگهای خوراکی مصنوعی، اگر فاقد خبائث (مانند اجزاء مردار و خوک و مانند آن) باشد و در آنها از مواد نجس استفاده نشده باشد، پاک هستند.

توضیحات:
رنگهای خوراکی مصنوعی دو دسته است:
1- آنچه از نفت و زغال سنگ استخراج می شوند و اصل منبع استخراج آنها پاک است، و به صورت ارزان و فراوان از صنایع نفتی در دسترس عموم قرار می گیرند از جمله در داخل ایران،
2- آنچه از خارج (توليد كافر) وارد مي شود و يا در داخل توليد مي شود اما از منابع حیوانی مانند خوک استخراج می شود که این نوع رنگها نیز با مشخصات با علایم اختصاری آن بر روی بسته بندیهایش معلوم است.
آنچه در بازار ایران عرضه می شود به سه نوع (پودر، مایع، ژله ای) عرضه می شود، که در این نوع ارائه ها نیز بايد بررسي شود كه مواد نجس آمیخته نشده باشد،
و نظر به رواج كاربرد نجس در نوع مايع و نيز منشا حیوانی (خوک و گاو غیر مذکی) داشتن مواد ژله ای (ژلاتین) وارداتی از بلاد كفر، اين نوع رنگها نجس بوده ولذا از رنگهای نوع ژله ای و یا مایع استفاده نشود.

نكاتى از جمع بندي سؤالات:
اكرجه ابتداى مراسلات سائل كفته شده بود مواد نجس مصرف نمي كند و كرم خاص و طاهر است اما در خلال سؤالات بعدذي معلوم شد كه:
اولا: اطلاع كافي از منابع و تركيبات مواد مصرفي خود ندارد
ثانيا: احكام مربوطه نجاسات و متنجسات در خوراكيها و لوازم آرايشي را نداشته و در حد مطالعه تاسخ بركزيده هم مطلب را ملتزم نشده است،و فقط در حد سؤال كردن بعد از ساخت مواد مراجعه دارد
ثالثا: كرمهايي را با الكل كه نجاستش معروف است قبلا ساخته و عرضه كرده است، و راهكارهاي غلط و بي نتيجه مثل گرم كردن الكل براى تطهير استفاده مي كند!!!؟؟ كه تاثيري در تغيير نجاست الكل نداشته و همجنان نجس بوده وآميخته با آن هم نجس مي شود.

اين نكات به همه ما مى آموزد كه حتى سازنده شخص آشنا و حرف طيبات و طهارات بزند،
اما هر مصرف كننده سه جيز را بايد بداند و احراز كند:
1- دانستن احكام طهارت و نجاست
2- شناخت نجاسات و مشتقات امروزيش
3- اطلاع دقيق از تركيبات و فرايند توليد، و عدم ملاحظه توليد كننده هر كه مي خواهد باشد ولو امام شنبه شهر باشد

مكر اينكه خود شخص دنبال طهارت يا طيبات واقعي نباشد و همينطور فرماليته دنبال مجوزي باشد
[شمارة ثبت: (1542) منبع: المسائل الإنترنتية]
والحمد لله رب العالمین
إشراف
Site Admin
 
پست ها : 52
تاريخ عضويت: دوشنبه ژانويه 25, 2010 11:00 am

سوال درباره آمین گفتن سنیان در نماز

پستتوسط pejuhesh232 » جمعه سپتامبر 20, 2019 3:58 pm

سوال:
این آمین که بعد از تلاوت سوره حمد می گویند بر چه اساسی است؟
آیا بر اساس سندی از پیامبر صلوات الله علیه و آله می گویند؟ یا خودشان ساخته اند؟ و یا سندش نا معتبر است؟ و یا یک نوع تحریف است؟
چون که از نظر معنا که مشکلی ندارد بالاخره سوره حمد یک دعا و بهترین دعایی است که نزد حق تعالی انسان عنوان می کند و با تنزیه و تقدیس حق تعالی و اقرار به عبودیت و توحید دعایی می کند که بالاترین نوع دعا برای بشریت است و در آخر همه می گویند آمین‎

جواب:
آمين كفتن در آخر سوره حمد در نماز از حضرات معصومين نهي شده و مبطل نماز است
و كفتن آنها بدعت است،
هرجند به اسم اينكه ما تلاوت با تذكر و توجه انجام مى دهيم و اينجا نهايت دعاي براى هدايت است و به قصد استجابت است
اما وقتي نكاه مي كنيم در سرتاسر قرآن كه مي خوانند سؤالهاي خداوند يا دستورهاي امر واجب الهي براى استغفار و تسبيح و حمد الهي هست كه براى قاري تلاوت با تذكر اينجاها بايد باسخ بكويد اما هيج واكنشي نداشته ب يتفاوت رد مي شوند اينجا كه دعا هست و خودشان دعا كرده اند و امين را ديكري بايدذ بكويد نه خودشان انوقت متذكر مي شوند كه جايش نيست آمين كفتن مال بيرون ماز است كسي دعا مي كند و ديكران آمين مي كويند در نماز سخن با حق تعالى مي شود و باسخ به دعوت يا امر الهي در حين تلاوت؛ نه باسخ به ديكران
و در هر صورت نهي شده و مبطل نماز است‎

درباره علت اين تفاوتها بين سني و شيعه در حديث شريف حضرات معصومين \اسخ داده اند:
شيطان آنها را جون كمراه از مسير حق كذارده و منكر برائت و ولايت شده اند؛ فلذا خيالش راحت است كه بجايي نمي رسند هرجه تلاوت كنند و نماز طولاني بخوانند
اما مواليان اهل بيت بخاطر اعتقاد به برائت و ولايت و التزامشان؛ شيطان خودش را ناكام مي داند فلذا خودش و همه نيروهايش را بسيج كرده تا نسبت انجام اعمال ديني اصلا و كما و كيفا سست و ضعيف باشند
اما اهل معرفت با دانستن اين راز ضمن منفعل و مجذوب و فريفته نشدن به اعمال سنيان؛ كاستيهاى اعمال خودش را توجيه و ماله كشي نكرده و تقصير خود را معترف و بطور جدي دنبال رفع اشكال و تصحيح و ارتقاي كيفيت عمل خود است
و اول اين انحراف تسويل نفس و تسويف آنست

فلذا مي بينيم حتى بعد هزار صحبت وقتي مي خواهد بكويد مصمم شده است مي كويد دعا كنيد ووو ان شاء اللله بتوانيم ..... ووو
در حاليكه براى هيج كار ضروري خودش اينطور نمي كويد و بطور قطعي برنامه خودش را مي كويد كه امروز ظهر ناهار مي خورم و بعدش اين كار مي كنم خيلي ملتزم آداب باشد بعد از اينكه تداركات لازم را فورا تهيه ديد و قطعي اعلامش كرد يك ان شاء الله آخرش بكويد

هيج وقت كسي نيم كويد دعا كنيد ان شاء الله بتوانم امروز ناهار بخورم اما براى صحت نماز و يا يادكرفتن و يا التزام ديني مي كويد
اين تفاوت جديت و واقعيت تصميم اوست هر وقت مثل ناهرر خوردن و فلان وسيله زينتي و آرايشي خريدن تصميمهاى ديني و معرفتيش را ذكر كرد آنوقت ممكن است بخواهد راست بكويد و مصمم باشد و ميزان التزام افراد را از همين تدارك مقدمات كار و قاطعيت تصميم و تعبيرشان مي شود فهميد‎ [شمارة ثبت: (1543) منبع: المسائل الإنترنتية]
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

جوابيه ثواب استماع تلاوت

پستتوسط pejuhesh232 » پنج شنبه دسامبر 16, 2021 3:50 pm

سلام علیکم

سؤال پرسيده اند كه:

1- آيا مى توانيم از اين نوار ختم تلاوت هفت ساعته (تا وقتي قادر به همراهي سرعت خواندن اين قاري بشويم)
از اين نوار براى شنيدن تلاوت استفاده كنيم؟
2- و آيا شنيدن تلاوت قرآن ثواب و فضيلتي دارد؟
3- و آيا مى شود ثواب شنيدن تلاوت را هديه روح درگذشتگان كرد؟
4- شنيدن تلاوت چه آدابي دارد؟

جواب:
1- بله
از آن نوار ختم قرآن هفت ساعته حتما مي شود استفاده كرد.،
و استماع تلاوت؛ فوريترين و دم دست ترين كاربرد آنست،
خيلي افراد كه شاغلند و لازمه شغلشان حرف زدن با ديگران نيست لااقل در ساعاتى و فرصتهايي قابل توجه
يا در حين رفت و برگشت در اتوبوس و تاكسي و يا رانندگي
و حتى آنها كه در خانه اند و فرصتهايي را تنها هستند وضمن مشغوليتها و كارهاى خانه
يا مي توانند ساعتي را در اتاقي فارغ باشند
همه اينها در صورتي كه تنها هستند با پخش تلاوت
و الا با استفاده از گوشي مي توانند بهره ببرند

وقتي حتى اهل غفلت يا اهل غير تلاوت از وسايل روز براى سرگرميهايش با گوشي ساعتها استفاده مي كنند

چطور اهل تلاوت و ذكر خداوند از وسايل روز براى انس با كلام خداوند استفاده نكنند؟!؟
نبايد از آنها كمتر باشيم

2- بلكه اولين كاربرد كلام وحي و قران كريم كه توسط خداوند تعليم شده است:
براى استماع كلام وحي است،
خداوند در قرآن كريم فرموده است، {وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ}

و خداوند بشارت "رحمت الهي" را در شنيدن تلاوت (با سكوت و توجه و گوش فرادادن) مرحمت فرموده است

و همه ما از زندگان و مردگان بيش از هر چيز به رحمت الهي نيازمنديم

و اگر رحمت الهي در زندگي ما شاملمان بشود
چقدر زندگي آسانتر و موفقتر و آرامتر و اميدوارتر و خوشتر مي شود

3- بله
مي شود ثواب استماع تلاوت را به محضر انبياء و اوصياء الهي و معصومين عليهم السلام و اموات مؤمنان خاصتا ذوى الحقوق هديه نمود

و يا جمع نمودن بين هر دو اهداء
نتيجه مضاعف براى خود و اموات كرفت


ثواب استماع را به محضر انبياء و اوصياء الهي و معصومين عليهم السلام اهداء نمود
و
ثواب اهداء به محضر آن حضرات را
به يك يا جمع اموات مؤمنان خاصتا ذوى الحقوق هديه نمود

و يا اينكه
به نيابت از آن حضرات استماع نمود
و ثواب نيابت
را به ميت مورد نظر يا درگذشتگان ذوي الحقوق و يا اجداد و جدات و مرحومان كل خاندان هديه نمود

نكته:
هر عمل صالح و تقربي با نيت خالص (بدون ريا و تظاهر) بجا آورده مي شود اگر از كسي نيابت شود و يا به روح كسي هديه شود در عالم واقعيت و معنا
چند نسخه و كپي از آن توليد مي شود

نسخه اول: براى خود عامل در نامه عملش گذارده مي شود بطور خودكار حتى اگر به نيابت ديگري باشد يا براى اهداء به ديگري
نسخه دوم: براى آن كسي كه به نيابتش بجا آورده است
نسخه سوم: براى آن روحي كه هديه مي كند
فلذا با اين دانش و توجه و دقت
مي شود از يك عمل چند برابر نتيجه كرفت

4- شرط اصلي در استماع تلاوت:
سكوت و انصات (سكوت براى كوش دادن به صدايي) سكوت با توجه به صداى تلاوت
كه لازمه اش 1- سكوت 2- و به جيز ديكري فكر نكردن 3- و حرف نزدن با ديگري است

شرط تكميلي و فضيلتي استماع تلاوت:
طهارت وضو است
كه حتى الإمكان مراعات شود
و لااقل حتما براى شروع وضو داشته باشد
و در ادامه بقدر ميسور تجديد كند

5-ولو از نظر سرعت خواندن و همراهي با قاري در تلاوت
هنوز توانا نشده
ولذا به استماع تلاوت روي آورده
و فقط استماع تلاوت مى كند
اما بقدري كه برايش ممكن است از جملات و آيات
در تلاوت هم سعى بر همراهي كند
مجموعا موارد تلاوت موفق شده خيلي مي شود
و به فضيلت تلاوت هم نائل مي شود

وفقنا الله تعالى لأفضل الاعمال الصلاة و تلاوة القرآن و الزيارة والاذكار
آمين رب العالمين
[شمارة ثبت: (1544) منبع: المسائل الإنترنتية]


لینک ختم تلاوت مصحف هفت ساعته از احد دیبان:
https://www.youtube.com/watch?v=LM1boUyeatI
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

جوابیه احترام مصحف

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه مه 02, 2022 10:20 pm

سؤال:

اگر قرآن را در کنار کوچه ببینیم که بر زمین افتاده و حتک حرمت به قرآن شده شخصی که قرآن را دیده و آن را بر میدارد چه وظیفه ای دارد در حالیکه قرآن تمام برگ برگ شده و وضعیت خوبی نداشته؟


جواب:

آنها را برداشته تميز و تكريم (مثل تعطير) مي نمايد و به ثواب تكريم مصحف نائل مي شود،

ا​گر مصحف بوسيله تعمير صحافي قابل استفاده مي شود انرا به صحافي برده و با صحافي آن به ثواب تعمير مصحف هم نائل مي شود،

و با استفاده شخصي يا ​گذاردن در مسجدي و محل عبادتي، به ثواب تلاوت ان هم نائل مي شود. [شمارة ثبت: (1545) منبع: المسائل الإنترنتية]
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

جوابیه مصرف گوشت شکار

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه مه 02, 2022 10:40 pm

سؤال:

آیا خوردن گوشت شکار حلال است ؟چون در آیه 2 سوره مائده گفته شده که بعد از احرام می توانید شکار کنید؟


جواب:

اگر حیوان حلال گوشت باشد و با آداب مربوطه شکار شود، حلال است و دليل حليتش هم آيات مربوط شكار است، آيات رفع منع شكار بعد از بيرون امدن از احرام بيانكر رفع ممنوعيت شكار در وقت احرام است نه مستند حليت مصرف شكار، در باب شكار بايد اطمينان از صحت شكار داشته باشيد [شمارة ثبت: (1546) منبع: المسائل الإنترنتية]
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

جوابیه نوع مصرف گوشت قربانی

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه مه 02, 2022 10:41 pm

سؤال:

گوشت قربانی حج بایستی برای چه موردی مصرف شود؟

جواب:

1- خود حاجي مصرف مي كند 2- به ديكر حجاج اطعام مي كند 3- به فقرا انفاق مي كند. و مى تواند ولو مقدار كمي را به دو مصرف ديكر عمل نموده و عمده اش را به فقرا مصرف نمايد،

از آنجا که انجام قربانی حج محدود به منطقه منا و ملحقات آن می باشد؛ بهترین راه مصرف آن این است که در همان محل طبخ و صرف اطعام مؤمنین شود، در منا کسانی هستند که با گرفتن اجرت، گوشت قربانی را همانجا در ساعتی طبخ نموده و با نظارت صاحب قربانی اطعام می شود؛ اين امر در كناره هاى منى و نزديك محل قربانيهاست، نه كنار
​چادرها. [شمارة ثبت: (1546) منبع: المسائل الإنترنتية]
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

جوابیه وضو

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه مه 02, 2022 10:42 pm

سؤال:

در آیه 6 سوره مائده در مورد گرفتن وضو و شستن دست گفته شده (فاغسلوا وجوهکم و ایدیکم الی المرافق ) می خواستم بدانم که آیا برای شستن دست باید از پایین به بالا شست و این مورد نیز مثل بعضی از موارد که در شیعیان اشتباه انجام می شود هست اگر در غیر این صورت هست چرا در آیه گفته الی المرافق لطف کنید این مورد را برایم توضیح دهید؟


جواب:
(الی المرافق) در آیه شریفه؛ فقط برای بیان حد و نهايت شستن دست و مقدار آن می باشد نه جهت شستن [شمارة ثبت: (1547) منبع: المسائل الإنترنتية]
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

جوابیه تشرف به حج همراه با خدمت با کاروان

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه مه 02, 2022 10:44 pm

سؤال:

هر سال هلال احمر برای حج تعدادی پزشک را برای ویزیت حجاج اعزام می کند، من نیز خودم یک مرتبه همراه آنها به حج رفته ام ولی حجم کار زیاد هست و فقط زمانهای محدود با شرایط خاص وقت برای زیارت و اعمال هست و خودم می بینم اگر بخواهم باز هم همراهشان بروم ممکن است نتوانم به اعمال زیارت اهل بیت (علیهم السلام) و حج طبق چیزی که از طرف مجموعه به ما آموزش داده اند برسم

هم چنین از طرفی هم اگر همراهشان بروم ما در این مراکز فقط بایستی تعداد داروی خاص که هیئت پزشکی همراه خود آورده است برای بیماران تجویز کنیم و با شرایط آنجا و عدم دسترسی بیماران به عطاری، داروی گیاهی را نمی توان تجویز کرد وچون در فر آوری داروهای شیمیایی از الکل استفاده می شود لذا می بینم که اگر به حج بروم بایستی این داروهایی را برای بیماران تجویز کنم در نتیجه در سالهای آتی برای حج اصلا ثبت نام نکرده ام.

با توجه به موارد فوق می خواستم نظر شما و مسولیت شرعی خودم را بدانم که آیا من بایستی برای حج ثبت نام بکنم یا خیر؟

جواب:​
​​1- رفتن به عمره و حج از طريق خدمت كاروانها يا امور طبي توفيقي است
2- تجويز داروها مي تواند حساب شده باشد و مواردي كه اثار خطير دارد و يا ا​گر​
الكل و زلاتين دارد​ به زائر كفته شود،
3- و عمده طبابت تصحيح روش مصرف بيمار است و رعايت رهيز و توصيه به روشهاي صحيح درمان طبيعي، شما مي توانيد مطالعات خود را توسعه داده و براى درمان موارد مراجعات درمانكاههاى حج راهكارهاى طبيعي درمان قبلا تدارك ديده و انها را در ويزيتهايتان بكوييد ضمن ارائه داروي رايج با ذكر اشكالاتش، ديكر خود بيمار است كه انتخاب مي كند و به عهده شما نيست.
4- نيروهاى خدماتي به مقدار ضروريات اعمال عمره و حج و زيارت موفق مي شوند، و خدمت زوار ثوابش كمتر نيست، هرجند با هماهنكي و ​پیگیری
مي توانيد بعد اعمال و مدت خدماتي هم روزهايي را بمانيد و زيارت كنيد.
5- در هر صورت فرصت استفاده از زيارت همراه با خدمات مانعي براى ثبت نام و رفتن آزاد نبوده، كه بخواهيد آنرا بخاطر اين و اين را بخاطر آن ترك كنيد. [شمارة ثبت: (1548) منبع: المسائل الإنترنتية]
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

قبليبعدي

بازگشت به مجمع علوم فقه آئین الهی


Aelaa.Net